AD(H)D, lotgenoten & tips?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 17:04

Ik begon ook met 5mg en heb zelf nooit felle effecten ervaren, uiteindelijk zat ik op 15mg en inmiddels op 54mg van de lang werkende. Het effect is bij mij altijd redelijk subtiel geweest.

Uiteindelijk zal de psych met je kijken wat de balans is tussen resultaat en bijwerkingen en tevens je bloeddruk in de gaten houden en samen op zoek gaan naar de beste doses. Het werkt bij iedereen anders en iedereen reageert anders. Dus vooral de arts volgen, hij/zij heeft er immers voor gestudeerd.

Independence
Berichten: 1378
Geregistreerd: 05-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 21:59

DezeNaam schreef:
Heel laag is wat overdreven imo. Toen ik pas met de medicatie begon voelde ik al 'felle' effecten van een half 10mg tablet. Het is dan ook erg afhankelijk van je gewicht en je genen. Als je het op 5mg goed doet zou ik zeker niet te snel verhogen.

Al wist ik om te beginnen niet dat er 5mg tabletten van Ritalin zijn? Ik kan ze ook nergens terugvinden.

Ik heb er niet voor gestudeerd maar kreeg van de psychiater te horen dat de richtlijn 1mg per kg lichaamsgewicht is. Dus 2x5 mg is in dat opzicht heel laag voor de gemiddelde volwassene. Ik slik bijvoorbeeld 3x20 mg. Ik merkte bij 15 mg pas iets verschil, daarvoor niet.
Maar uiteindelijk is het natuurlijk voor iedereen verschillend en blijft het beste advies om goed met je psychiater af te stemmen wat voor jou werkt.

De tabletjes van 5 mg bestaan wel degelijk, zou je eens bij de apotheek moeten vragen. Lijkt me gedoe om elke keer halve tabletten te nemen

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 22:08

Bijzonder dat het bij iedereen anders werkt. Ik heb daarnet nog een halve genomen (en iets later een kwartje) en die voelde ik zelfs na een lange dag nog. Nu krijg ik ook snel last van bijwerkingen (voornamelijk tics/OCD) wanneer ik een hogere dosis neem en er geen 'sociale controle' is om het zo maar te zeggen.

Gelukkig is het niet zo'n gedoe om ze in twee te breken. Daarvoor dient die middenlijn in het tabletje geloof ik. :)) En ik neem uiteindelijk vaak meer dan 5mg, maar ik neem het bij voorkeur niet in één keer in. Vaak neem ik de tweede helft (of kwartje) een halfuur later.

Edit: is de 20mg modified-release dan? Van die heb je inderdaad sowieso een hogere dosis nodig. Al is het op een manier 'geruststellend' om te lezen want ik heb soms het idee dat ik 'te veel' neem. Terwijl ik op stage bijvoorbeeld gerust wel iets meer zou kunnen gebruiken. :=

Independence
Berichten: 1378
Geregistreerd: 05-01-14

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 22:57

Nee, ik gebruik gewoon kortwerkende. Gek dat dat inderdaad zo kan verschillen.
Hoelaat neem jij de laatste? Advies bij mij was om dat niet na 16.00 uur te doen, ivm slapen. Nu kan ik t gerust ook nog om een uur of 6 nemen, maar veel later ook niet, dan merk ik echt wel moeite met inslapen

xxemmely

Berichten: 1479
Geregistreerd: 25-01-12
Woonplaats: Huijbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 18:14

Vandaag met de psych gebeld. Dit stond eigenlijk dinsdag pas gepland maar aangezien ik toch niks merk vond ik het onnodig om tot dan te wachten en heb ik hem zelf gebeld. Ipv 2x 5mg ga ik nu 2x 10mg slikken. Zelfde tijden nog steeds als eerst, smorgens 2 van 5mg en rond de lunch weer 2 van 5mg.
Mij werd, net als independence, geadviseerd niet na 16.00 ivm slaap

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 18:34

Oh... Ik had altijd ten laatste 18u in mijn hoofd en nam/neem soms geregeld medicatie na 18u. :o Tijdens mijn examens zelfs soms om kwart voor acht de laatste (kortwerkende uiteraard). Ik slaap er niet per se slechter door maar ik probeer het wel te vermijden.

Nu tijdens stage verdeel ik de 30mg (modified-release). Om 8:20 neem ik de helft en rond 11u neem ik de rest (in geval ik het gevoel heb meer nodig te hebben).

xxemmely

Berichten: 1479
Geregistreerd: 25-01-12
Woonplaats: Huijbergen

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 23:29

Psychiaters/psychologen kennende zal waarschijnlijk 18.00 ook geen probleem zijn maar zeggen ze 16.00 zodat als mensen zich er niet aan houden en toch later innemen het 18.00 is en niet 20.00 of later :')

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 22:01

Ik slik inmiddels geen Ritalin meer omdat ik het sinds ik glutenvrij ben niet meer nodig heb (niet de reden dat ik glutenvrij eet, wel een fijne bijkomstigheid). Maar ik nam rustig in de avond nog Ritalin in, kon ik prima op slapen, enige wat voor mij niet werkte was in de rebound moeten gaan slapen. Maargoed, voor ik mijn diagnose ADHD kreeg dronk ik wel eens energydrink voor het slapen gaan omdat ik daar zo lekker op sliep dus ik spoor wellicht gewoon niet :+

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 22:09

Ik heb gisteren maar weer gemerkt dat ik er zeker niet door kan slapen :+ , ik was het vergeten en besloot om 12:30 alsnog mijn lang werkende in te nemen. Om 5 uur sochtends sliep ik nog niet.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 22:24

Wel 'vreemd' op een manier, want eens het uitgewerkt is is het toch gewoon uitgewerkt? Of houdt de medicatie de productie van melatonine tegen?

Heb verhalen gelezen van mensen die de medicatie nemen net om te gaan slapen. En dus werkelijk door de medicatie beter slapen. :=

Alwiene, fijn dat door het dieet geen medicatie meer nodig hebt! Soms wil ik ook wel zoiets proberen maar ik weet niet of ik me aan zo'n strak dieet kan houden. :+
Ik ben nu nog steeds wat aan het klooien hoe ik mijn medicatie best kan nemen tijdens stage. Want te veel medicatie zorgt voor negatieve effecten (logisch). Komende week ga ik denk ik een aantal dagen proberen om de ochtend zonder te doen ('s ochtends ben ik nog niet 'leeggezogen' door alle prikkels) en rond een uur of elf de kortwerkende te nemen.
Hoewel het op mijn vorige stage prima ging met de langwerkende, vraagt deze stageplaats toch een andere soort energie waarvan ik niet weet of ik ze wel heb.

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 09:41

@DezeNaam als het alleen om de ADHD dingen ging dan stopte ik vandaag nog met het dieet en ging wel weer Ritalin slikken. Daarvoor alleen vind ik het veel te beperkend. Ik ben glutenvrij gaan eten omdat ik letterlijk op de fiets in slaap viel van vermoeidheid. Het bleek inderdaad te helpen, maar ik ben ook mega gevoelig wat het heel lastig maakt. Het is waarschijnlijk makkelijker vol te houden als je niet dagenlang last hebt van elk onzichtbaar kruimeltje. Maar toch denk ik niet dat ik het ervoor over zou hebben. :=

xxemmely

Berichten: 1479
Geregistreerd: 25-01-12
Woonplaats: Huijbergen

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 14:48

Hoe gaat het met jullie allemaal? :)

Ik heb t idee dat die ritalin helemaal niks helpt.. weet niet goed wat ik moet merken. Ik voel t even als ie in slaat zeg maar, maar daarna ben ik alleen maar moe. Ik krijg alsnog niks voor elkaar van wat ik allemaal moet doet

Tiggs

Berichten: 7523
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 13:14

Ik breek even in, als dat mag!
Ik heb geen ADD, maar door depressie wel problemen met zaken als plannen. Ik ben benieuwd welke planner jullie gebruiken?

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 17:54

xxemmely schreef:
Hoe gaat het met jullie allemaal? :)

Ik heb t idee dat die ritalin helemaal niks helpt.. weet niet goed wat ik moet merken. Ik voel t even als ie in slaat zeg maar, maar daarna ben ik alleen maar moe. Ik krijg alsnog niks voor elkaar van wat ik allemaal moet doet


Dat is niet hoe het zou moeten werken. Het idee is niet dat je je nou actief en Duracell konijntje moet gaan voelen ofzo, maar je zou wel meer rust in je hoofd moeten voelen en daardoor meer gedaan moeten krijgen. Wellicht een optie om dex te proberen en kijken of je daar beter op reageert?
Ben je moe door de Ritalin of ben je sowieso moe? Mijn ervaring in het verleden is namelijk dat als ik erg moe was de Ritalin gewoon niet aansloeg.

xxemmely

Berichten: 1479
Geregistreerd: 25-01-12
Woonplaats: Huijbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 00:00

Tiggs schreef:
Ik breek even in, als dat mag!
Ik heb geen ADD, maar door depressie wel problemen met zaken als plannen. Ik ben benieuwd welke planner jullie gebruiken?

Ik heb 101 planners, die ik allemaal een korte tijd gebruik vol enthousiasme en daarna weer aan de kant leg. Hallo adhd kwaaltje ben ik dus sinds kort achter haha.
Maar mijn laatste was ik wel heel erg blij mee. Deze had ik van https://www.personalplanner.com/EU/?cou ... anguage=US
Op deze site kan je de planner helemaal zelf samen stellen. De stijl, de agenda, kalender en extra pagina's voor bijvoorbeeld financien, school of werk rooster, dagelijkse doelen etc etc.


Alwiene schreef:
xxemmely schreef:
Hoe gaat het met jullie allemaal? :)

Ik heb t idee dat die ritalin helemaal niks helpt.. weet niet goed wat ik moet merken. Ik voel t even als ie in slaat zeg maar, maar daarna ben ik alleen maar moe. Ik krijg alsnog niks voor elkaar van wat ik allemaal moet doet


Dat is niet hoe het zou moeten werken. Het idee is niet dat je je nou actief en Duracell konijntje moet gaan voelen ofzo, maar je zou wel meer rust in je hoofd moeten voelen en daardoor meer gedaan moeten krijgen. Wellicht een optie om dex te proberen en kijken of je daar beter op reageert?
Ben je moe door de Ritalin of ben je sowieso moe? Mijn ervaring in het verleden is namelijk dat als ik erg moe was de Ritalin gewoon niet aansloeg.

Ik ben sowieso erg moe maar na de ritalin voelde ik me vaak helemaal afgepeigerd. Dat was wel enkel de eerste dagen, daarna was dat ook over maar voelde ik alsnog niks. Gisteren telefonisch contact gehad met psych en sinds vandaag begonnen met dex. Hierbij merk ik minder dat inslaan gevoel en meer rust in mijn bewegingen en lopen enzo. Ook wel iets of wat in mijn hoofd maar voor mijn gevoel kan dat beter. Maar het is in ieder geval al een verbetering vergeleken met de ritalin! Ik slik dus nu sinds vandaag 3x per dag 5 mg dex. De eerste rond 9 uur, daarna om 1 uur en de laatste rond half 5.

Ik zit wel weer behoorlijk in mn depressieve modus. Weet niet of dit door de uitwerking van de dex komt of dat dit weer mn gewoonlijke inzink moment is. Maar dat zal de komende dagen ook wel duidelijker worden denk.

Remembrance

Berichten: 523
Geregistreerd: 02-04-17
Woonplaats: Utrecht

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 09:03

Ik heb gisteren mijn ADD diagnose gekregen :) Ik ben niet verbaasd, ik ging er eigenlijk al vanuit dat ik het had en mijn moeder heeft het ook. Het plan is bij mij nu om te experimenteren met medicatie om te zien of dat voor mij fijn werkt. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat wel een beetje spannend vind, omdat ik heel veel negatieve verhalen heb gehoord over de bijwerkingen..

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 10:48

Ik zou zeggen lees de laatste 3-4 pagina’s is door. Daar zijn recent veel ervaringen over medicatie besproken voor zover ik me kan herinneren. De “ergste” (en enigste) bijwerking die ik zelf ervaar is verminderde eetlust, maar dat is ook maar betrekkelijk. Voordeel is als de bijwerkingen te heftig zijn stop je er gewoon mee. Bovendien begin je ook niet direct op een hoge doses, hernia een kwestie van proberen en eventuele bijwerkingen afwegen tegen wat het voor je doet.

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 15:16

Remembrance schreef:
Ik heb gisteren mijn ADD diagnose gekregen :) Ik ben niet verbaasd, ik ging er eigenlijk al vanuit dat ik het had en mijn moeder heeft het ook. Het plan is bij mij nu om te experimenteren met medicatie om te zien of dat voor mij fijn werkt. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat wel een beetje spannend vind, omdat ik heel veel negatieve verhalen heb gehoord over de bijwerkingen..


Ik slik LTO3. Geen bijwerkingen en helpt mij perfect.

maylotje

Berichten: 2177
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 00:30

Ik schop dit topic weer even omhoog.

Hoe ouder ik word hoe meer problemen ik ga ervaren. Vroeger werd ik omschreven als dromerig waarna mijn moeder dit vaak tegensprak met ze heeft gewoon even tijd nodig om te bedenken wat ze gaat doen. Nouja dat klopte ook wel natuurlijk. Inmiddels eenrommelige schoolcarrière achter de rug waarvij ik van flierenfluiten op vmbo overstapte naar havo hierbij in havo 4 overstapte naar een mbo opleiding waarbij ik lekker heel de dag mij creatieve ei kwijt kon. Dit heb ik prima doorlopen. Hoewel ik meestal wel als laatste oo gang kwam en nog altijd alles tot in den treure uitstelde. Maar als ik dan eenmaal bezig was en de focus had moest je me niet storen. Zelfs ooit iemand een klap verkocht uit schrikreactie omdat ze me aanraakte terwijl ik gefocusd was. Uiteraard per ongelijk dit was een soort reflex. Na een mislukte hbo geprobeerd de kunstacademie op te komen maar dit lukte niet op de toelatingsdagen zat er zo veel in mijn hoofd om te maken zodat ze me niet konden weigeren. Maar puntje bij paaltje kwam er weinig op papier.

Inmiddels in jaar 3 van een hbo die mijn back up was voor de kunstacademie. Letterlijk ingeschreven en nooit geen idee gehad wat de opleiding exact was. Bleek een prima sprong in het diepe te zijn omdat ook hier wel creatieve raakpunten zitten die me dus interesseren. Maar ook veel dingen die ik minder interessant vind.

Naarmate ik nu ouder word merk ik steeds vaker dat ik dus slecht kan plannen en het altijd chaos is bij mij. In mijn hoofd, mijn werk plek overal. Vraag het mijn moeder chaos is haar wel bekend. Komt de deadline echt dichtbij krijg ik het vaak wel gedaan maar dit doet de kwaliteit niet ten goede. Ik kan met alle wil van de wereld iets willen doen maar eenmaal achter een pc(it&design studierichting) krijg ik niks gedaan. Alsof ik opslot zit in mijn hoofd. De laatste tijd lijkt deze mist zoals ik het noem enkel erger te worden terwijl er wel honderd dingen door me heen gaan die ik moet doen. Inmiddels loop ik stage en hierbij is alles zo vrij dat ik zelf mag bepalen waar en hoe ik aan dingen werk. Heel fijn maar ik merk dat nu de structuur van de college’s er niet meer is het kaartenhuis ook echt gaat instorten. Dus weer chaos maar ja enkel in mijn kop en krijg die maar eens op orde. Ik heb inmiddels honderden planners geprobeerd maar mezelf hieraan houden is wel een dingetje. Dat vervalt dus altijd in het oude gedrag.

Ik ben mij dus gaan inlezen in ADD en herken mezelf hier bijna 100% in. Natuurlijk kunnen jullie aan de hand van mijn post ook geen diagnose stellen maar ik ben wel benieuwd naar jullie tips. Hoe begin je over dit struikelpunt thuis als anderen eigenlijk enkel het uitstelgedrag en de chaos op mijn kamer zien. En daarnaast ook wat ouderwets zijn in hun iedereen heeft wel iets opvatting. Ik ben al eens voor een angstprobleem bij een psycholoog geweest. Dit probleem
Is inmiddels helemaal verholpen alhoewel er natuurlijk altijd restjes achter blijven. Maar niet meer direct als hinderlijk voor mij.
Hoe kaart je zoiets aan en heeft de diagnose bij de mensen van boven de 20 een verschil gemaakt? Hoe heb je zonder medicatie je over die drempel in je hoofd kunnen zetten om toch aan iets te beginnen dat je misschien heel ver energie kost omdat het niet je ding is?

Lang en waarschijnlijk chaotisch verhaal sorry daarvoor.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 01:19

Wat voor mij geholpen heeft is te accepteren dat het uit mezelf niet gaat lukken. Ik had héél veel moeite met mezelf aan het studeren te krijgen. Opdrachten altijd op het laatste moment inleveren. Altijd drama. Uiteindelijk is het me gelukt door consequent mezelf naar de unie bieb te slepen en het daar te doen. Thuis kwam er niks van.

Uiteindelijk weet ik gewoon dat ik een externe stok achter de deur nodig heb. Mijn huis komt aan kant omdat ik een schoonmaakster heb die het huis komt schoonmaken. Nog steeds last minute opruimen vlak voor ze komt, maar het komt wel opgeruimd en schoon.

Heb je een studie begeleider? Of stage begeleider? Bespreek dit met diegene. Zeg dat die vrijheid prachtig bedoeld is, maar dat jij structuur en duidelijke afspraken nodig hebt. Bij mij is vaak alleen de afspraak dat ik iets af zal hebben met een ander voldoende om aan de slag te gaan.

Werken lukt tegenwoordig omdat ik het voor mijn baas moet doen. Dat is dus extern. Ik moet aan het werk omdat hij mij betaald. Ik zou dus never nooit niet voor mezelf moeten beginnen, want dan komt er niks van.

Maar heel eerlijk. Wat uiteindelijk het meeste heeft geholpen…. Tja. Toch die medicijnen.

maylotje

Berichten: 2177
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Zoetermeer

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 07:56

Dankjewel voor dit uitgebreide antwoord. Ik heb wel een begeleider op stage inderdaad. Het lastige is wel dat ik daar ook geen vaste werkplek heb en degene die mij begeleid vanwege zeikte plots uitviel en nu pas weer de uren aan het opbouwen is. Dus de druk dat ze op het werk is mis ik dan al. Maar ik zal eens wat afspraken maken rondom afleveren van onderdelen wie weet scheelt dat al iets inderdaad.

Wel duidelijk dat als bij jou de medicijnen de doorslag gaven het ook vooral die drempel gaat zijn om de diagnose te krijgen en hier mee te beginnen. Eens zien hoe ik dat vermeld krijg thuis. Ben dan wel meerderjarig maar thuiswonend maakt het toch wel lastiger omdat je dan toch steeds met elkaar te maken hebt.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18126
Geregistreerd: 24-08-02

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 17:47

Per toeval kwam ik terecht op zo begaafd.nl. Als je er over nadenkt of je al dan niet ADD of ADHD zou kunnen hebben staat daar -vind ik- goede, duidelijke informatie.
Ik ga hier in dit topic ook eens bijlezen want tjonge.. wat een herkenning, nu al. Op de site staat trouwens dat het erfelijk is, wie is daar bekend mee?

maylotje

Berichten: 2177
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Zoetermeer

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 21:20

Dat is een fijne tip. Ik ga daar ook eens op kijken inderdaad.

maylotje

Berichten: 2177
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Zoetermeer

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 23:05

In mijn zoektocht naar meer en meer info en herkenning kwam ik een mooi stukje uitleg tegen. Op deze site https://ruudmeulenberg.nl/burn-out/add-en-burnout/

Nu heb ik geen burn out al kom ik inmiddels mezelf wel flink tegen. Maar toch vond ik de site erg interessant. Ook het stukje uitleg over hoe werkt ADD nou in iemands hoofd was echt een momentje van herkenning.
Afbeelding

Remembrance

Berichten: 523
Geregistreerd: 02-04-17
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 23:14

Ik ben sinds vandaag begonnen met mijn ADHD medicatie! Ik gebruik een middellangwerkende methylfenidaat en daarbij nog een kortwerkende voor na school als het nodg is. Ik moet met een hele lage dosis beginnen van 10 mg, dus tot nu toe merk ik er niets van :o
Met de kortwerkende begin ik met 5mg, maar die heb ik nog niet binnen.