Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 24 van de 25 [ 603 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 21, 22, 23, 24, 25  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

AD(H)D, lotgenoten & tips?

 
Profiel   

Hopelijk kan dit you helpen.
Ik heb de pijnlijke pleister maar snel er af getrokken en thuis en op de opleiding mijn add vermoeden gedeeld nu nog wachten tot de diagnose officieel is. Maar hieraan twijfel ik niet.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 18:30 



 
Profiel   

Even een update van mijn kant:

Ik zit nu op 40 mg langwerkend (Equasym XL) en 10mg kortwerkend voor na school. Ik ben pas vandaag opgehoogd naar 40 mg van 30 mg maar ik ben voorzichtig optimistisch, bij 30mg begon ik al echt verschil te voelen :j

Het is voor mij heel fijn om mij beter te kunnen concentreren op mijn schoolwerk, maar het fijnste vind ik nog dat ik gewoon meer rust in mijn hoofd heb. Ik merk ook dat ik om een of andere reden een stuk minder pieker en mij minder angstig voel. Dat is natuurlijk ook waar wij op hoopten, gezien de kans groot was dat mijn angstklachten secundair aan mijn ADHD waren/zijn.

Wel vergeet ik vaker te eten (ik wist dat de medicatie effect kon hebben op ke eetlust) en heb ik 1 keer een paniekaanval gehad (maar daarvan weet ik niet of het iets met mijn medicatie te maken kan hebben). Verder vrijwel geen last van bijwerkingen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 12:26 



 
Profiel   

Fijn dat je nu de voordelen kan gaan merken! Voor het eten een melding zetten om toch in ieder geval 3x op een dag wat te eten?

Ik wacht tot de diagnose dag bij Adhd centraal. Wachten is lang!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 13:38 



 
Profiel   

We zijn weer een aantal weken verder maar heb nog niet echt het idee dat ik veel verschil merk met of zonder medicatie. Ik zit nu op smorgens als ik op sta 10 mg dexamfetamine en 4 uur daarna weer 10 mg. Zaterdag was ik laat wakker dus heb ik geen medicatie ingenomen en het viel me op hoe weinig die dag voor verschil gaf als met medicatie. Dus ik wil nu wat meer dagen geen medicatie innemen. Ik ben voel me alleen 's avonds weer kapot moe maar verder dus niks anders dan anders.

Verder nog een vraag aan jullie.
Eén van mn opdrachten van de psycholoog is dat ik manieren bedenk om mezelf te kunnen ontspannen in situaties die chaos en overrompelende emoties triggeren voor mij.. Dingen als naar stal (verzorgpaard, vaste dagen) gaan of wandelen zijn dingen die mij ontspanningen brengen maar deze kan ik maar in weinig plotselinge situaties inschakelen. Zoals bijvoorbeeld boodschappen doen in een drukke supermarkt (of drukke omgevingen uberhaupt) of als mijn vriend ergens van baalt en wat chagrijniger is dan anders. Deze opdracht gaf ze eigenlijk al een aantal weken terug maar ik kan gewoon niks bedenken.. En waar kan je dat nou beter vragen dan op een forum met meer AD(H)D-ers. Dus hoe gaan jullie met dit soort situaties om en hebben jullie tips of trics deze makkelijker te maken?
Ademhalingsoefeningen werken juist alleen maar averechts.

En als ik dan toch bezig ben....
Hebben jullie veel moeite om uit bed te komen 's ochtends of wakker te worden? Ik moet 5 - 6 wekkers zetten omdat ik van de eerste paar vaak niet eens wakker wordt en wanneer ik dan wakker ben dan lukt het me niet om uit bed te stappen. Heb ook al zo'n wake up light geprobeerd maar tot nu toe werkt dit niet beter of slechter. Als ik eenmaal uit bed ben, ben ik wel gewoon wakker

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 19:58 



 
Profiel   

Met je opdracht kan ik je ook niet echt helpen. Dat is ook iets dat ik zelf niet zou weten hoe.

Het slapen is heel herkenbaar. Ik heb even een zwaarte deken geprobeerd en ik sliep wel iets beter maar ik vond het een onding. Inslapen was daarom een ergernis. Het ding maakte geluid en ik kon mijn draai niet vinden. Maar doordat ik uitgeruster was werd wakker worden wel iets makkelijker. Bij mij help licht aandoen wel al wat beter. Ik zou bijna zeggen accepteren dat het zo is en die wakker word tijd ook gewoon inplannen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 18:50 



 
Profiel   

Ik heb ook veel wekkers staan, elk kwartier tussen 3 en half 5 (ik werk vanaf 5) en wordt pas echt wakker van die van kwart voor 4. Die van 4u is om te Gaan wandelen met de honden en die van half 5 om naar het werk te vertrekken.

Omdat ik soms toch nog door door die van kwart voor 4 slaap is die van 4u met een andere geluid. En ik steek ook meteen mijn zaklamp op mijn telefoon aan zodat ik er uit kom en niet terug in slaap val.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 19:02 



 
Profiel   

Hoi!
Ik weet dat hier al lange tijd niet gereageerd is, maar ik ben toch benieuwd...
Wat vinden jullie "typisch" voor ADD?
Dus echt bepaalde dingen. Want internet zegt wel veel, maar of het waar is geen idee..
Ik ben zelf 12, dus misschien neem je me niet serieus, oké, dat snap ik ook nog wel...
Maar als ik dingen op internet lees herken ik mezelf daar echt in...
Dus... Wat vinden jullie typisch voor ADD?
Groetjes,
Ilse.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-22 18:24 



 
Profiel   

Rocky_konijn schreef
Hoi!
Ik weet dat hier al lange tijd niet gereageerd is, maar ik ben toch benieuwd...
Wat vinden jullie "typisch" voor ADD?
Dus echt bepaalde dingen. Want internet zegt wel veel, maar of het waar is geen idee..
Ik ben zelf 12, dus misschien neem je me niet serieus, oké, dat snap ik ook nog wel...
Maar als ik dingen op internet lees herken ik mezelf daar echt in...
Dus... Wat vinden jullie typisch voor ADD?
Groetjes,
Ilse.


Iedereen is anders dus er niet zozeer een checklist waaraan je voldoet als je het allemaal afvink. Want sommige mensen hebben andere combinaties van klachten.

Ik zelf ben heel druk in mijn hoofd, wil altijd heel veel dingen doen en spring daarmee ook van de hak op de tak. Kan zo helemaal in een nieuwe hobby duiken en meest profi spullen hebben en me 2 maanden uitleven en dan er klaar mee zijn. Ik ben dan ook snel mijn concentratie kwijt zeker wanneer ik iets niet leuk vind. Vind ik het interessant kan ik daarintegen weer uren met iets bezig zijn(hyperfocus).
Ga vooral kijken welke dingen die je ziet(tiktok is een kanaal met veel adhders) jij veel last van hebt. En dus niet dat je 1x niet meer weet waar je iets laat. Maar als dat bijvoorbeeld dagelijks is of in ieder geval zeer regelmatig en vaker dan bijvoorbeeld je ouders. Schrijf die dingen op of sla ze ergens op als het filmpjes zijn en ga dan kijke of je mogelijk echt adhd hebt. Door dit allemaal aan je ouders voor te leggen. En erna aan de huisarts die je voor een diagnose kan doorsturen. Kom je er achter dat je wel enkele dingen hebt maar eigenlijk niet zo veel als je dacht kun je die problemen ook aankaarten om samen te zien hoe je die dan op kan lossen.

Hopelijk helpt dit een beetje. Mijn verhaal heeft zo te zien ook weinig structuur. Ook een adhd dingetje bij mij. Verhalen zijn voor een buitenstaander soms heel onsamenhangend omdat ik in mijn kop al 3 gesprekken meer er over heb gevoerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-22 22:09 



 
Profiel   

maylotje schreef
Rocky_konijn schreef
Hoi!
Ik weet dat hier al lange tijd niet gereageerd is, maar ik ben toch benieuwd...
Wat vinden jullie "typisch" voor ADD?
Dus echt bepaalde dingen. Want internet zegt wel veel, maar of het waar is geen idee..
Ik ben zelf 12, dus misschien neem je me niet serieus, oké, dat snap ik ook nog wel...
Maar als ik dingen op internet lees herken ik mezelf daar echt in...
Dus... Wat vinden jullie typisch voor ADD?
Groetjes,
Ilse.


Iedereen is anders dus er niet zozeer een checklist waaraan je voldoet als je het allemaal afvink. Want sommige mensen hebben andere combinaties van klachten.

Ik zelf ben heel druk in mijn hoofd, wil altijd heel veel dingen doen en spring daarmee ook van de hak op de tak. Kan zo helemaal in een nieuwe hobby duiken en meest profi spullen hebben en me 2 maanden uitleven en dan er klaar mee zijn. Ik ben dan ook snel mijn concentratie kwijt zeker wanneer ik iets niet leuk vind. Vind ik het interessant kan ik daarintegen weer uren met iets bezig zijn(hyperfocus).
Ga vooral kijken welke dingen die je ziet(tiktok is een kanaal met veel adhders) jij veel last van hebt. En dus niet dat je 1x niet meer weet waar je iets laat. Maar als dat bijvoorbeeld dagelijks is of in ieder geval zeer regelmatig en vaker dan bijvoorbeeld je ouders. Schrijf die dingen op of sla ze ergens op als het filmpjes zijn en ga dan kijke of je mogelijk echt adhd hebt. Door dit allemaal aan je ouders voor te leggen. En erna aan de huisarts die je voor een diagnose kan doorsturen. Kom je er achter dat je wel enkele dingen hebt maar eigenlijk niet zo veel als je dacht kun je die problemen ook aankaarten om samen te zien hoe je die dan op kan lossen.

Hopelijk helpt dit een beetje. Mijn verhaal heeft zo te zien ook weinig structuur. Ook een adhd dingetje bij mij. Verhalen zijn voor een buitenstaander soms heel onsamenhangend omdat ik in mijn kop al 3 gesprekken meer er over heb gevoerd.

Oké, dankjewel!
Ik zal eens op tiktok gaan kijken!
Een paar dingen die jij zegt herken ik ook wel...

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-22 06:24 



 
Profiel   

Hier even een lijstje met de 'officiele' criteria voor ADHD.


DSM-5 criteria
A. Symptoom

1 Onoplettendheid
Zes (of meer) van de volgende symptomen zijn gedurende minstens zes maanden aanwezig geweest in een mate die niet consistent is met het ontwikkelingsniveau en die een negatieve invloed heeft op sociale en schoolse of beroepsmatige activiteiten.

a slaagt er vaak niet in voldoende aandacht te geven aan details of maakt achteloos fouten in school, werk of bij andere activiteiten.
b heeft vaak moeite om aandacht bij taken of spel te houden.
c lijkt vaak niet te luisteren als hij/zij direct wordt aangesproken.
d volgt vaak aanwijzingen niet op en slaagt er dikwijls niet in om schoolwerk, karweitjes of taken op het werk af te maken.
e heeft vaak moeite met het organiseren van taken en activiteiten.
f vermijdt vaak om, heeft een afkeer van of is onwillig zich bezig te houden met taken die een geestelijke aandacht vereisen.
g raakt vaak dingen kwijt die nodig zijn voor taken of activitteiten.
h wordt gemakkelijk afgeleid door uitwendige prikkels.
i is vaak vergeetachtig tijdens dagelijkse bezigheden.

2 Hyperactiviteit en impulsiviteit
Zes (of meer) van de volgende symptomen zijn gedurende minstens zes maanden aanwezig geweest in een mate die niet consistent is met het ontwikkelingsniveau en die een negatieve invloed heeft op sociale en schoolse of beroepsmatige activiteiten.
Hyperactiviteit

a beweegt vaak onrustig met handen of voeten, of draait in zijn of haar stoel.
b staat vaak op in situaties waarin verwacht wordt dat je op je plaats blijft zitten.
c rent vaak rond of klimt overal op in situaties waarin dit ongepast is.
d kan moeilijk rustig spelen of zich bezighouden met ontspannende activiteiten.
e is vaak "in de weer" of "draaft maar door".
f praat vaak excessief veel.
Impulsiviteit
g gooit het antwoord er vaak al uit voordat een vraag afgemaakt is.
h heeft vaak moeite op zijn of haar beurt te wachten.
i stoort vaak anderen of dringt zich op


Voor ADHD geld dat je aan criteria moet voldoen voor je 12. Maar omdat je zelf 12 bent zal dat wel zo zijn.

Dit zijn natuurlijk enkel de officiele criteria en er komt nog zoveel meer bij te kijken Dan enkel deze. Daar kunnen de andere in dit topic waarschijnlijk beter bij helpen aangezien ik beide ADHD en autisme heb, en het voor mij wat dooreenloopt momenteel ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-22 09:54 



 
Profiel   

Berryz schreef
Hier even een lijstje met de 'officiele' criteria voor ADHD.


DSM-5 criteria
A. Symptoom

1 Onoplettendheid
Zes (of meer) van de volgende symptomen zijn gedurende minstens zes maanden aanwezig geweest in een mate die niet consistent is met het ontwikkelingsniveau en die een negatieve invloed heeft op sociale en schoolse of beroepsmatige activiteiten.

a slaagt er vaak niet in voldoende aandacht te geven aan details of maakt achteloos fouten in school, werk of bij andere activiteiten.
b heeft vaak moeite om aandacht bij taken of spel te houden.
c lijkt vaak niet te luisteren als hij/zij direct wordt aangesproken.
d volgt vaak aanwijzingen niet op en slaagt er dikwijls niet in om schoolwerk, karweitjes of taken op het werk af te maken.
e heeft vaak moeite met het organiseren van taken en activiteiten.
f vermijdt vaak om, heeft een afkeer van of is onwillig zich bezig te houden met taken die een geestelijke aandacht vereisen.
g raakt vaak dingen kwijt die nodig zijn voor taken of activitteiten.
h wordt gemakkelijk afgeleid door uitwendige prikkels.
i is vaak vergeetachtig tijdens dagelijkse bezigheden.

2 Hyperactiviteit en impulsiviteit
Zes (of meer) van de volgende symptomen zijn gedurende minstens zes maanden aanwezig geweest in een mate die niet consistent is met het ontwikkelingsniveau en die een negatieve invloed heeft op sociale en schoolse of beroepsmatige activiteiten.
Hyperactiviteit

a beweegt vaak onrustig met handen of voeten, of draait in zijn of haar stoel.
b staat vaak op in situaties waarin verwacht wordt dat je op je plaats blijft zitten.
c rent vaak rond of klimt overal op in situaties waarin dit ongepast is.
d kan moeilijk rustig spelen of zich bezighouden met ontspannende activiteiten.
e is vaak "in de weer" of "draaft maar door".
f praat vaak excessief veel.
Impulsiviteit
g gooit het antwoord er vaak al uit voordat een vraag afgemaakt is.
h heeft vaak moeite op zijn of haar beurt te wachten.
i stoort vaak anderen of dringt zich op


Voor ADHD geld dat je aan criteria moet voldoen voor je 12. Maar omdat je zelf 12 bent zal dat wel zo zijn.

Dit zijn natuurlijk enkel de officiele criteria en er komt nog zoveel meer bij te kijken Dan enkel deze. Daar kunnen de andere in dit topic waarschijnlijk beter bij helpen aangezien ik beide ADHD en autisme heb, en het voor mij wat dooreenloopt momenteel ;)

Wow, dankjewel!
Als ik dit lees herken ik er best wel veel van mezelf in...

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-22 11:20 



 
Profiel   

Tja die criteria zijn dan weer erg oppervlakkig. Maar het is denk ik al vaker besproken dat die criteria zich enkel focust op het 'functionele', hoe goed je je werk doet terwijl het geweten is dat ADHD veel meer met zich meebrengt.

Wat voor mij 'typisch ADHD' was/is, is dat ik mij op school eigenlijk nooit kon focussen. Vaak voelde ik me doodop en bij thuiskomst wist ik niet eens meer wat we die dag gezien hadden op school. Daardoor heb ik in het lager bijvoorbeeld ook veel achterstand opgebouwd wanneer het op dt-regels aankomt. Op school kon ik niet opletten (was de hele tijd aan het dagdromen) en thuis stimuleerden mijn ouders me niet om te leren. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-22 11:52 



 
Profiel   

DezeNaam schreef
Tja die criteria zijn dan weer erg oppervlakkig. Maar het is denk ik al vaker besproken dat die criteria zich enkel focust op het 'functionele', hoe goed je je werk doet terwijl het geweten is dat ADHD veel meer met zich meebrengt.

Wat voor mij 'typisch ADHD' was/is, is dat ik mij op school eigenlijk nooit kon focussen. Vaak voelde ik me doodop en bij thuiskomst wist ik niet eens meer wat we die dag gezien hadden op school. Daardoor heb ik in het lager bijvoorbeeld ook veel achterstand opgebouwd wanneer het op dt-regels aankomt. Op school kon ik niet opletten (was de hele tijd aan het dagdromen) en thuis stimuleerden mijn ouders me niet om te leren. :+

School... Tja...
Tijdens uitleg/instructie zit ik te tekenen in mijn schrift omdat ik gewoon niet op kan letten op alleen een pratend persoon, meer dan een kwartier lang...
Wat we hebben gedaan onthoud ik dan wel, maar mijn huiswerk maken thuis en leren, dat gaat echt helemaal fout... Vaak zit ik de volgende ochtend nog snel mijn huiswerk te maken...

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-22 12:40 



 
Profiel   

Zijn er hier mensen die eerst medicatie met methylphenidate (zoals Ritalin, Medikinet, Equasym, Conerta,...) hebben gebruikt en later overgestapt zijn naar medicatie met (dex)amfetamine? Of omgekeerd?
Nu werkt Ritalin voor mij nog steeds redelijk goed, maar ik ben altijd nieuwsgierig naar de werking van andere middelen. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-22 11:43 



 
Profiel   

Ik heb methylfenidaat gebruikt maar vond dit niet fijn. Jaren mee gestopt en slik nu Elvanse en daar super tevreden over!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-22 12:29 



 
Profiel   

DezeNaam schreef
Zijn er hier mensen die eerst medicatie met methylphenidate (zoals Ritalin, Medikinet, Equasym, Conerta,...) hebben gebruikt en later overgestapt zijn naar medicatie met (dex)amfetamine? Of omgekeerd?
Nu werkt Ritalin voor mij nog steeds redelijk goed, maar ik ben altijd nieuwsgierig naar de werking van andere middelen. :+


Ik slik zelf medikinet, enige wat bij mij werkt en waar ik niet veel bijwerkingen heb.
Tijdje Dexamfetamine geslikt maar deed bij mij echt niks, ging daar niet zo goed op. Merkte geen verschil qua concentratie, maar was wel altijd in slecht humeur.
Ken wel mensen die dex fijner vinden, maar ik hoor daar niet bij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-22 22:42 



 
Profiel   

Ik heb ook medikinet. Maar da's mijn eerste medicatie.

Echt concentratie verhoogd het niet bij mij, maar als ik het neem dissasocieer ik niet, dus het zal wel iets helpen.
Qua bijwerkingen heb ik wel tics gekregen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-22 07:08 



 
Profiel   

maylotje schreef
Ik schop dit topic weer even omhoog.

Hoe ouder ik word hoe meer problemen ik ga ervaren. Vroeger werd ik omschreven als dromerig waarna mijn moeder dit vaak tegensprak met ze heeft gewoon even tijd nodig om te bedenken wat ze gaat doen. Nouja dat klopte ook wel natuurlijk. Inmiddels eenrommelige schoolcarrière achter de rug waarvij ik van flierenfluiten op vmbo overstapte naar havo hierbij in havo 4 overstapte naar een mbo opleiding waarbij ik lekker heel de dag mij creatieve ei kwijt kon. Dit heb ik prima doorlopen. Hoewel ik meestal wel als laatste oo gang kwam en nog altijd alles tot in den treure uitstelde. Maar als ik dan eenmaal bezig was en de focus had moest je me niet storen. Zelfs ooit iemand een klap verkocht uit schrikreactie omdat ze me aanraakte terwijl ik gefocusd was. Uiteraard per ongelijk dit was een soort reflex. Na een mislukte hbo geprobeerd de kunstacademie op te komen maar dit lukte niet op de toelatingsdagen zat er zo veel in mijn hoofd om te maken zodat ze me niet konden weigeren. Maar puntje bij paaltje kwam er weinig op papier.

Inmiddels in jaar 3 van een hbo die mijn back up was voor de kunstacademie. Letterlijk ingeschreven en nooit geen idee gehad wat de opleiding exact was. Bleek een prima sprong in het diepe te zijn omdat ook hier wel creatieve raakpunten zitten die me dus interesseren. Maar ook veel dingen die ik minder interessant vind.

Naarmate ik nu ouder word merk ik steeds vaker dat ik dus slecht kan plannen en het altijd chaos is bij mij. In mijn hoofd, mijn werk plek overal. Vraag het mijn moeder chaos is haar wel bekend. Komt de deadline echt dichtbij krijg ik het vaak wel gedaan maar dit doet de kwaliteit niet ten goede. Ik kan met alle wil van de wereld iets willen doen maar eenmaal achter een pc(it&design studierichting) krijg ik niks gedaan. Alsof ik opslot zit in mijn hoofd. De laatste tijd lijkt deze mist zoals ik het noem enkel erger te worden terwijl er wel honderd dingen door me heen gaan die ik moet doen. Inmiddels loop ik stage en hierbij is alles zo vrij dat ik zelf mag bepalen waar en hoe ik aan dingen werk. Heel fijn maar ik merk dat nu de structuur van de college’s er niet meer is het kaartenhuis ook echt gaat instorten. Dus weer chaos maar ja enkel in mijn kop en krijg die maar eens op orde. Ik heb inmiddels honderden planners geprobeerd maar mezelf hieraan houden is wel een dingetje. Dat vervalt dus altijd in het oude gedrag.

Ik ben mij dus gaan inlezen in ADD en herken mezelf hier bijna 100% in. Natuurlijk kunnen jullie aan de hand van mijn post ook geen diagnose stellen maar ik ben wel benieuwd naar jullie tips. Hoe begin je over dit struikelpunt thuis als anderen eigenlijk enkel het uitstelgedrag en de chaos op mijn kamer zien. En daarnaast ook wat ouderwets zijn in hun iedereen heeft wel iets opvatting. Ik ben al eens voor een angstprobleem bij een psycholoog geweest. Dit probleem
Is inmiddels helemaal verholpen alhoewel er natuurlijk altijd restjes achter blijven. Maar niet meer direct als hinderlijk voor mij.
Hoe kaart je zoiets aan en heeft de diagnose bij de mensen van boven de 20 een verschil gemaakt? Hoe heb je zonder medicatie je over die drempel in je hoofd kunnen zetten om toch aan iets te beginnen dat je misschien heel ver energie kost omdat het niet je ding is?

Lang en waarschijnlijk chaotisch verhaal sorry daarvoor.

Hah, alsof ik mijn eigen traject lees hier :+

Als kind met moeite de middelbare school doorworsteld (3 scholen, 5 richtingen, een jaar dubbelen en talloze B & C attesten). In het lager altijd door alle leerkrachten omschreven als afwezig, onoplettend en afgeleid - maar dan ook de kunst ingesukkeld, al was de hogeschool ook echt een afmattingsstrijd _O-

Ik ben nooit getest geweest, want het is altijd makkelijker geweest om een kind lui en dom te noemen, maar nu toch vorige maand contact opgenomen met een psycholoog, en sinds afgelopen donderdag ben ik officieel ADHD'er verklaard. :') Het is een heel dubbel iets, want aan de ene kant verklaard het zóveel; mijn impulsiviteit, mijn verveling met relaties/werk/hobbies na tig maanden, het niet kunnen inschatten van tijd, altijd dingen kwijtraken, altijd te laat, altijd dingen kwijtraken, niet kunnen focussen, deadlines niet kunnen erkennen en inplannen - noem maar op. Aan de andere kant is het geen fijne diagnose, met heel veel gevolgen op je leven.

Momenteel neem ik rilatine, en onder de 20mg merk ik eigenlijk niets :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-22 14:43 



 
Profiel   

Ik sta nu op een dosis van 36 Mg Concerta. Omdat ik tics heb houden we het op de minimale dosis dat werkt, ook al zou 54mg WSS beter zijn. Toen ik nog op medicinet stond pakte ik ook 15mg, maar daar werden mijn tics te erg van.

Het is trouwens normaal dat je als volwassene een hogere dosis nodig hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-22 19:16 



 
Profiel   

Het is ook altijd wat zoeken in het begin. Ik ben nog maar begonnen van donderdag en dus met iedere dag de dosis per 5mg verhoogd. Ik weet dat ik geen mirakel moet verwachten maar tot nu toe merk ik niet zoveel verschil :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-22 20:16 



 
Profiel   

Niet elke medicatie werkt voor iedereen even goed. Sommige doen het goed op methylfenidaat anderen op dexamfetamine. En zo zijn er nog verschillende.
Langwerkende tegenover kortwerkende kan ook een verschil maken.

https://www.ziekenhuis.nl/dossiers/adhd ... /item29953

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-22 02:53 



 
Profiel   

Of LTO3 eens proberen. Volledig natuurlijk en ik doe het daar persoonlijk erg goed op. *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-22 07:21 



 
Profiel   

Ik merkt met medicatie ook niet veel verschil.
Nu dus al weer 15 jaar zonder medicatie. Voor mij fijner, geen bijwerkingen meer.

Geaccepteerd dat het soms een stuk langer duurt dan bij een ander. Manieren gevonden om wel tentamens af te krijgen. Tussen door ga ik even uit. Dan staar ik een paar minuten lang vooruit en laat ik mezelf even meeslepen door m'n gedachten. Meestal een kwartiertje ofzo en ging daarna weer verder.

O en veel sporten doet mij goed. Vooral als ik er niet bij hoef na te denken maar mezelf gewoon even leeg kan krijgen.
Paardrijden werkt juist weer anders om. Daar vind ik de drukke gevoelige paarden het fijnst. Dan moet ik echt m'n aandacht er bij houden, dat is dus echt een training.
Je merkt dus ook heel duidelijk als ik slecht in m'n vel zit, dan gaat rijden echt bager.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-22 07:35 



 
Profiel   

Ik heb eigenlijk geen bijwerkingen van de Rilatine, dus pakken of niet pakken maakt niet zoveel uit. Maar ik denk wel dat medicatie mij wel kan helpen - of dat hoop ik toch, dus het zal nog even experimenteren worden :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-22 09:07 



 
Profiel   

kosseh schreef
Ik merkt met medicatie ook niet veel verschil.
Nu dus al weer 15 jaar zonder medicatie. Voor mij fijner, geen bijwerkingen meer.

Geaccepteerd dat het soms een stuk langer duurt dan bij een ander. Manieren gevonden om wel tentamens af te krijgen. Tussen door ga ik even uit. Dan staar ik een paar minuten lang vooruit en laat ik mezelf even meeslepen door m'n gedachten. Meestal een kwartiertje ofzo en ging daarna weer verder.

O en veel sporten doet mij goed. Vooral als ik er niet bij hoef na te denken maar mezelf gewoon even leeg kan krijgen.
Paardrijden werkt juist weer anders om. Daar vind ik de drukke gevoelige paarden het fijnst. Dan moet ik echt m'n aandacht er bij houden, dat is dus echt een training.
Je merkt dus ook heel duidelijk als ik slecht in m'n vel zit, dan gaat rijden echt bager.


Fijne hè dat paarden je giga spiegelen? Soms ook mega frustrerend. Leuke combi adhd paard met add ruiter
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-22 06:26 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 24 van de 25 [ 603 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 21, 22, 23, 24, 25  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen