AD(H)D, lotgenoten & tips?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yonah

Berichten: 70
Geregistreerd: 19-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-18 22:06

Azmay schreef:
Hier ADD, in de tijd dat ik naar school ging concerta en ritalin gehad maar sinds ik thuis zit wegens oververmoeidheid ben ik gestopt omdat ik me niet voor kan stellen dat het super gezond spul is om "zomaar" te slikken.
Helaas geen extra energie gekregen van het stoppen.
Vond eigenlijk de medicatie wel fijn, gaf echt wat rust in de chaos.


Weten ze bij jou wel wat de reden vd oververmoeidheid is?

Yonah

Berichten: 70
Geregistreerd: 19-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-18 22:11

Ik vond dit stukje op de site van de hersenstichting:



"De biologische oorzaak van ADHD ligt waarschijnlijk bij problemen met communicatie tussen hersengebieden. Signalen tussen hersencellen worden doorgegeven door chemische boodschappers. Ook wel neurotransmitters genoemd. Het is gebleken dat de neurotransmitters dopamine en noradrenaline in verminderde hoeveelheid voorkomen in het voorste gedeelte van de hersenen van ADHD-patiënten, de prefontaalkwabben.

Dit gaat samen met afwijkende functie van de prefrontaalkwabben en een verminderde anatomische organisatie van de verbindingen tussen de prefrontaalkwabben en verschillende diepergelegen hersenkernen. De voorste hersenkwabben zijn betrokken bij veel functies die bij ADHD verstoord zijn: het langdurig behouden van aandacht, het onderdrukken van impulsen en het sturen en plannen van gedrag."



Zo was het mij ook uitgelegd door mn psycholoog, alleen dan wat meer in jip en janneke taal :+

Azmay

Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 22:25

Yonah schreef:
Azmay schreef:
Hier ADD, in de tijd dat ik naar school ging concerta en ritalin gehad maar sinds ik thuis zit wegens oververmoeidheid ben ik gestopt omdat ik me niet voor kan stellen dat het super gezond spul is om "zomaar" te slikken.
Helaas geen extra energie gekregen van het stoppen.
Vond eigenlijk de medicatie wel fijn, gaf echt wat rust in de chaos.


Weten ze bij jou wel wat de reden vd oververmoeidheid is?


Helaas niet, heb ook weinig hoop op echte verbetering.

Sociale fobie is ook herkenbaar, al kan ik met bepaalde groepen mensen (vooral nerds :+) tegenwoordig goed mezelf zijn.

purny

Berichten: 27518
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 22:40

Maar nu vraag ik me af... ik heb dus geen kreukelzone (voorhoofdsholte). Zou dat er ook mee te maken hebben aangezien daarbij die kreukelzone je frontotemporale kwab zit?

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 22:56

Hier 2 puber dochters met ADHD. Begonnen met Ritalin maar de rebound die je krijgt na 4u was een drama en erg vermoeiend voor ze. De ene is sinds 2jr gestopt met med en gaar goed. De ander slikt methylfenidaat 54gr. Zonder word ze grenzeloos.
De oudste heeft pas geleden emdr gevolgd ivm pesten vroeger door ADHD. Nadeel is wel het late inslapen

Nog een tip. Dochter ging autolessen nemen. Kreeg van CBR brief waarin je kon aanvinken of je epilepsie, add, ADHD, autisme had en naar waarheid in te vullen. Dit gedaan. Uitgenodigd voor onderzoek..kostte 259,- afspraak verzetten 16 euro. In Amsterdam...niet voor ons naast de deur. Ze kreeg vragen als: kun je fietsen, heb je opleiding afgerond, slik je medicatie..nee o waarom zit je hier dan...euhm dat werd gevraagd. Bijzonder de vragen die werden gesteld en zonde van het geld! Gelukkig kan ze fietsen dus ook auto rijden haha. Maar bij de tweede vul ik niets in!

_lautje_

Berichten: 9268
Geregistreerd: 23-03-05

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 07:37

Idd nooit invullen! Heel veel ellende van gezien bij het CBR.

Hier weinig sociale problemen. Ik kreeg voornamelijk problemen toen ik een kind kreeg en dit moest combineren met werk als jurist en op hoog niveau sporten.
Overigens heb ik wel altijd maar 3 dagen gewerkt omdat 4 of 5 ik niet kon handelen. Dan sliep ik niet meer en huilde ik vooral.

Wel universiteit gedaan (kunstgeschiedenis, archeologie en rechten) maar rechten niet af kunnen maken. Achteraf door de de ADD.
Ik kreeg het niet georganiseerd in mijn hoofd, waar het met kunstgeschiedenis en archeologie vanzelf ging. Maar dat zijn studies die veel beeldender zijn en werken in verbanden en verhalen.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 07:49

Zelf geen ADD maar mijn ex en nog steeds huisgenoot wel. Het is een bijzonder lastige handicap. Door de jaren hebben we wel een modus gevonden. Wanneer ik een paar dagen weg ben geweest kan ik aan het huis wel zien hoe de status is :D . En als de hyperfocus langs komt dan moet je maken dat je weg bent. Maar boven alles maken we er veel grapjes over. Zelf hou ik namelijk heel erg van opgeruimd en structuur. Lekkere combi dus. De bankzaken doe ik nog steeds voor hem. Dat is en blijft bijzonder lastig voor hem.

Babootje

Berichten: 26341
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 08:10

Azmay schreef:
Yonah schreef:
Weten ze bij jou wel wat de reden vd oververmoeidheid is?


Helaas niet, heb ook weinig hoop op echte verbetering.

Sociale fobie is ook herkenbaar, al kan ik met bepaalde groepen mensen (vooral nerds :+) tegenwoordig goed mezelf zijn.


Misschien een slaaponderzoek doen? Bij ADHD komt een verstoord slaapritme ook veel voor en dat kan oververmoeidheid geven,.
Mijn dochter met ADHD heeft dat ook gehad en zij heeft neurofeedback gedaan. Dat heeft daar goed voor geholpen. Mijn dochter slikt geen medicatie omdat haar hart ervan op hol gaat. Dan moet ze weer propronolol voor slikken. Medicatie slikken om de bijwerkingen van de ritalin tegen te gaan. Is toch eigenlijk wel een beetje van "de gekke"

ADHD zit flink in de familie. Ik heb het zelf ook (voorlopige diagnose) ADD/ADHD en de beide kinderen van mijn zus hebben het. Ik kan me niet herinneren al kind er veel last van te hebben gehad. Ondanks soms chaos in mijn hoofd heb ik mijn school goed af kunnen maken. En ik was verder ook geen kind dat erg uit de band sprong. Voor mij is voornamelijk de hyperfocus erg herkenbaar. Als iets mij interesseert, dan weet ik er binnen korte tijd echt alles van. Niemand houdt me dan bij. :D :D Ik denk dat veel mensen met ADD ADHD niet opvielen. De tijd ging minder "snel" met minder afleidende factoren en meer buiten spelen. Kinderen moeten zoveel tegenwoordig.

Mijn dochter heeft het ook flink, maar kreeg toch pas op haar 16e de diagnose Terwijl eigenlijk, als je het weet, bij haar alle symptomen duidelijk aanwezig waren. Alles is voorbij gekomen (schooluitval, depressiviteit, sociale angst) maar het gaat nu. echt veel beter.

Fira

Berichten: 1953
Geregistreerd: 30-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 08:30

Ik ben 22 en heb over een paar maanden een afspraak bij het GGZ (lange wachtlijst :') )

Loop eigenlijk zolang ik me kan herinneren tegen mezelf aan, en toen mijn oude studiebegeleider (van een studie die ik overigens niet heb afgerond) vertelde dat ik eens naar ADD moest kijken ging er een wereld voor mij open.

Duurde overigens wel 5 jaar voordat ik actie heb ondernomen, maar eindelijk is die afspraak gemaakt!! *\o/*
Ik wil een leuke studie af kunnen ronden en gewoon eens wat rust in mijn hoofd. Zoals ik nu ben is elke dag vermoeiend.

Ik las hier wat over sociale angst, waar hebben jullie last van?

Yonah

Berichten: 70
Geregistreerd: 19-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-18 09:09

Fira schreef:
Ik las hier wat over sociale angst, waar hebben jullie last van?


Ik durfde amper met vreemde mensen te praten, zelfs mn schoonouders waren 'eng' :')
Ging altijd heel veel stress aan vooraf.. vooral de 1e verjaardag van mijn vriend toen we net 3 weken samen waren, en ik ineens de héle familie ging ontmoeten.. was wel een dingetje zegmaar, uitstelgedrag to the max, huilen, en echt gewoon bang :=

Azmay

Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 09:13

Slaaponderzoek heb ik gehad, ben door de hele medische molen gehaald, ben gewoon gezond dus geen rede om moe te zijn maar ben het toch.
Zit hier ook in de familie, mijn oom heeft ADHD en mijn broertje ook.
Volgens het GGZ had ik overigens geen ADD, had blijkbaar teveel vooruit gedacht in de test waardoor die niet meer betrouwbaar was, schijnt vaker voor te komen. Psychiater stelde de diagnose en heeft me op medicatie gezet. Liep toen bij de psychiater omdat ze dachten dat de vermoeidheid van de depressie af kwam, beek achteraf andersom.
Sociale angst, nouja. Ik durf eigenlijk niet te bellen. Voel me niet prettig in menigtes. Mensen van mijn eigen leeftijd aanspreken is echt een ramp, andere leeftijden gaat iets beter maar ook niet van harte. Ik voel eigenlijk me altijd het meelopertje in een groep. Heb er ook moeite mee om vrienden te krijgen en te houden. Zelfbeeld is laag met bijbehorende klachten.
T is al beter dan het was ;)

purny

Berichten: 27518
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 09:46

Ik durf ook geen vreemde telefoons op te nemen. Of omroepen door de telefoon...
en idd drukke plekken vermijd ik ook liever. Maar als ik er dan wel ben geweest ben ik doodop

M_D_H
Berichten: 17479
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 10:49

dito schreef:
Hier 2 puber dochters met ADHD. Begonnen met Ritalin maar de rebound die je krijgt na 4u was een drama en erg vermoeiend voor ze. De ene is sinds 2jr gestopt met med en gaar goed. De ander slikt methylfenidaat 54gr. Zonder word ze grenzeloos.
De oudste heeft pas geleden emdr gevolgd ivm pesten vroeger door ADHD. Nadeel is wel het late inslapen

Nog een tip. Dochter ging autolessen nemen. Kreeg van CBR brief waarin je kon aanvinken of je epilepsie, add, ADHD, autisme had en naar waarheid in te vullen. Dit gedaan. Uitgenodigd voor onderzoek..kostte 259,- afspraak verzetten 16 euro. In Amsterdam...niet voor ons naast de deur. Ze kreeg vragen als: kun je fietsen, heb je opleiding afgerond, slik je medicatie..nee o waarom zit je hier dan...euhm dat werd gevraagd. Bijzonder de vragen die werden gesteld en zonde van het geld! Gelukkig kan ze fietsen dus ook auto rijden haha. Maar bij de tweede vul ik niets in!

Juist wel invullen. Als jou tweede dochter betrokken is bij een ongeluk en ze komen er achter dat ze ADHD heeft en ja, daar komen ze sowieso achter, dan maakt het niets uit of zij het slachtoffer of de dader is, zij is diegene die een enorm probleem heeft. Schades die niet vergoed worden is dan nog het minst erge van alles.

Hier een ADHDer (nog net)
Het verschil tussen ADD of ADHD zit hem in de hyperactiviteit. een ADHDer uit zijn of haar drukte en een ADDer niet. Ik zit er dus tussen in, ik scoorde net te veel op hyperactiviteit om een ADDer te zijn maar mijn Psych zegt ook altijd dat ik nog net geen echter ADHDer ben. Ik heb dus trekjes van een ADHDer en een ADDer een combinatie dus. Bij mij is het pas ontdekt toen ik 23 was :j Vrij laat maar ik wijt dat altijd aan de enorme structuur die wij thuis hadden en het feit dat wij zo min mogelijk suikers mochten. Mijn broertje was trouwens 14 of 15 toen het ontdekt werd, ook nog relatief laat :j. Hij is trouwens geen combie maar een echte onvervalste ADHDer :))

De vermoeidheid waar jullie over spreken ken ik enorm net als de hyperfocus, ik hou zo enorm van de hperfocus :+

Ik ben gestopt met medicatie omdat ik merkte dat ik mijzelf niet meer was. Ik kon mijn emoties niet meer uiten en tonen. Voorbeeld: Mijn vriend gaf mij voor onze 2 jaar samen een weekend Portugal met hem, van binnen was ik helemaal aan de stuiter maar aan de buiten kant? Vriend vroeg zelfs of ik het wel een mooie verrassing vond want hij begon zelf te twijfelen door mijn reactie.

Daarbij de momenten dat het uitgewerkt raakte waren echt hel en daarbij maakte het niet uit welke vorm van medicatie ik gebruikte.
Daarnaast was de combinatie van mijn medicatie en mijn eetstoornis geen hele goeie :+

Ik werk zelf volgens een vast patroon en zolang ik daar niet van afwijk kan ik mijzelf heel kalm houden. Sterker nog, mijn werkgever weet dat ik ADHD heb maar mijn collega's hebben geen enkel idee :+

Daarnaast heb ik een Kubus voor de momenten dat ik mijzelf niet meer gefocust hou of druk begin te worden en dit werkt heel goed.

Ik heb overigens totaal geen sociale angst. Ik durf prima te bellen (is ook een deel van mijn werk :+ ) ik heb geen moeite met mensen aan spreken (zou echt een stuk minder mogen :+ ) Ik ben geenmeeloper maar ook geen vooroploper, ik doe gewoon altijd mijn eigen ding en met sociale contacten leggen heb ik ook totaal geen probleem, ik praat altijd met iedereen en kan het ook vaak met iedereen vinden :j
Het enige waar ik moeite mij heb is in enorme drukte staan, bij concerten of festivals of uberhaubt het in de rij staan terwijl je als een blik sardientjes samen geperst wordt tot alle lucht uit je lijf geperst wordt... Nee, dat is niet zo mijn ding :+

Maar ik zou sociale vaardigheden dus niet aan ADHD toekennen, ik denk dat dit gewoon in je zit of niet...
Mijn broertje (ook een ADHDer) heeft hier ook totaal geen problemen mee en mijn vader als hoogsensitief persoon (wat trouwens ook best op ADHD lijkt) heeft er ook geen moeite mee. Meerdere ADHDers of ADDers die ik ken hebben hier geen moeite mee...
Mijn vriend daarin tegen, een volkomen normaal persoon (nou ja... Volgens de medische wereld dan :+) die heeft wel moeite met sociale vaardigheden... (Ik compenseer hem :+ ).

Grappig detail... Terwijl ik dit schrijf voel ik dat ik afwijk van mijn normale patroon en merk ik dat ik druk begin te worden in mijn hoofd en wordt mijn kubus er bij gepakt en wordt ik weer rustiger. Ik heb het idee dat deze post ook erg druk over komt, maar goed...

Babootje

Berichten: 26341
Geregistreerd: 25-06-05

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 10:57

Kubus? Hoe werkt dat?

M_D_H
Berichten: 17479
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 10:58

Ja dat is echt heel leuk. Ik ga even een plaatje zoeken

Edit: gevonden


Afbeelding
Elke kant heeft een ander 'spelletje' wat je kan doen en door onbewust te spelen met de kubus blijf ik zelf beter gefocust op het geen waar ik mee bezig ben

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 11:34

M_D_H schreef:
dito schreef:
Hier 2 puber dochters met ADHD. Begonnen met Ritalin maar de rebound die je krijgt na 4u was een drama en erg vermoeiend voor ze. De ene is sinds 2jr gestopt met med en gaar goed. De ander slikt methylfenidaat 54gr. Zonder word ze grenzeloos.
De oudste heeft pas geleden emdr gevolgd ivm pesten vroeger door ADHD. Nadeel is wel het late inslapen

Nog een tip. Dochter ging autolessen nemen. Kreeg van CBR brief waarin je kon aanvinken of je epilepsie, add, ADHD, autisme had en naar waarheid in te vullen. Dit gedaan. Uitgenodigd voor onderzoek..kostte 259,- afspraak verzetten 16 euro. In Amsterdam...niet voor ons naast de deur. Ze kreeg vragen als: kun je fietsen, heb je opleiding afgerond, slik je medicatie..nee o waarom zit je hier dan...euhm dat werd gevraagd. Bijzonder de vragen die werden gesteld en zonde van het geld! Gelukkig kan ze fietsen dus ook auto rijden haha. Maar bij de tweede vul ik niets in!

Juist wel invullen. Als jou tweede dochter betrokken is bij een ongeluk en ze komen er achter dat ze ADHD heeft en ja, daar komen ze sowieso achter, dan maakt het niets uit of zij het slachtoffer of de dader is, zij is diegene die een enorm probleem heeft. Schades die niet vergoed worden is dan nog het minst erge van alles.


Om antwoord te geven op vragen of ze kan fietsen, opleiding heeft afgemaakt etc. Als ze nu stukken opvragen van haar dossier denk ik kijk je verdiept je erin. In 10 minuten kun je iemand niet leren kennen...verre van dat! En voor 10 minuten zulke belachelijke vragen te stellen...sorry ga ik dus niet doen!

M_D_H
Berichten: 17479
Geregistreerd: 01-10-09

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 11:43

Ik snap dat het frustrerend is maar hiermee loop je dus wel een enorm risico.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 12:18

Samiyah schreef:
Nog niet gediagnosticeerd, maar ik - en omgeving - hebben sterk het gevoel dat ik ADD heb. Al bij de huisarts geweest er doorgestuurd naar de GGZ, waar ik al maanden op de wachtlijst sta, moet nog een maandje geduld hebben voor mijn eerste afspraak.

Ik ben bijna 30 dus ben er laat bij... Loop al heel mijn leven tegen dezelfde dingen aan, maar het kwartje is nooit gevallen dat er wel eens wat achter zou kunnen zitten. Ik heb een broer met ADHD die al op jonge leeftijd de diagnose kreeg, maar bij mij is het nooit herkend.


Ik hetzelfde verhaal. Ook vrij laat achter gekomen. Ook ADD. Wel al een gesprek gehad met een zieltjesknijper (oke voor iets anders maar bij het 3de gesprek zei ze het al) Destijds nooit officieel laten vaststellen. Had ik geen behoefte aan en voldoende steun aan mijn ouders om mij op de rit te houden. Nu veel meer moeite en heb over 2 weken een afspraak bij de HA omdat hij mij eerst wilt zien voordat mij gaat verwijzen. Verlies op bepaalde momenten met bepaalde dingen totaal de aandacht. Geen aandacht=niet belangrijk voor mij. En ik kan het dan echt helemaal buitensluiten totdat iemand met een hamer even komt aankloppen. En dan snap ik het niet....



In mijn jeugd werd het er gewoon opgehouden dat ik graag op mezelf was en dat ik extreem verlegen was. Vanaf het moment dat ik hoorde van ADD op internet gaan zoeken en ik kan bijna alles afvinken. Ook oud klasgenoten en collega's zeggen JA, DAT IS HET!

purny

Berichten: 27518
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 13:02

@M_D_H niet als je al je rijbewijs hebt. Dan maakt het niet uit. Je hebt je rijbewijs toen gehaald op het moment dat het nog niet was geconstateerd. Zelf heb ik het niet hoeven aan te geven toen ik m'n rijbewijs ging verlengen. Toen ik een schakel rijbewijs wilde halen had ik idd moeten aangeven dat ik medicatie gebruik

Anoniem

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 13:10

Kijk vooral uit met het niet correct invullen van je eigen verklaring. Ik snap het maar als de verzekering er later achter komt dat jij ADHD hebt en daarover hebt gelogen ben je echt de Sjaak.

M_D_H
Berichten: 17479
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 13:27

purny schreef:
@M_D_H niet als je al je rijbewijs hebt. Dan maakt het niet uit. Je hebt je rijbewijs toen gehaald op het moment dat het nog niet was geconstateerd. Zelf heb ik het niet hoeven aan te geven toen ik m'n rijbewijs ging verlengen. Toen ik een schakel rijbewijs wilde halen had ik idd moeten aangeven dat ik medicatie gebruik

Oh maar daar zeg ik ook niks over :n
Maar als jij het wel al wist terwijl jij je rijbewijs moet halen en je maakt later brokken heb je echt wel een probleem bij je verzekeringsmaatschappij :)

Incroyable
Berichten: 1828
Geregistreerd: 19-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 15:29

M_D_H schreef:
Ja dat is echt heel leuk. Ik ga even een plaatje zoeken

Edit: gevonden


[ [url=m/iCAo57.jpg]Afbeelding[/url] ]
Elke kant heeft een ander 'spelletje' wat je kan doen en door onbewust te spelen met de kubus blijf ik zelf beter gefocust op het geen waar ik mee bezig ben


Die heb ik ook! Gebruik 'm veel bij het leren. Echt super fijn _/-\o_

Yonah

Berichten: 70
Geregistreerd: 19-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-18 07:14

Incroyable schreef:
M_D_H schreef:
Ja dat is echt heel leuk. Ik ga even een plaatje zoeken

Edit: gevonden


[ [url=m/iCAo57.jpg]Afbeelding[/url] ]
Elke kant heeft een ander 'spelletje' wat je kan doen en door onbewust te spelen met de kubus blijf ik zelf beter gefocust op het geen waar ik mee bezig ben


Die heb ik ook! Gebruik 'm veel bij het leren. Echt super fijn _/-\o_



Waar haal je die? :)

M_D_H
Berichten: 17479
Geregistreerd: 01-10-09

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 08:12

Internet :j
Tenminste... Ik ben gewoon gaan zoeken en ik heb hem online besteld. Heb hem nu iets meer dan een jaar en ik ben er erg blij mee, ik weet alleen niet meer waar ik hem besteld heb :+

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 08:48

Hier een moeder van een ADHDer en een ADDer.

Het is hier in huis een heerlijke grote chaos. En dan doel ik vooral op de organisatie van een werkend en schoolgaand gezin met dus die ADHDers in ons midden.
Als er weer eens iets "mis" gaat roepen wij altijd Omarm de chaos

Dat kan er op een ochtend zo uit zien:

Iedereen aan de onbijttafel. Dan roept de jongste: oh ja ik ben vandaag vrij(studie dag docenten bijvoorbeeld)
Huh??? :? :? :? Roepen mijn man en ik dan in koor. Ik ga naarstig opzoek naar alle communicatie omtrent dit onderwerp in mijn mailbox.. Mijn man belt een buurman met het mogelijk zelfde problem
En mijn oudste dondert van de stoel omdat,...ja geen idee eigenlijk maar zal wel niet stil kunnen zitten zijn. Ik probeer te kijken of ik vrij kan krijgen en mopper op mijn man dat hij eigenlijk vrij moet nemen.
De studiedag blijkt toch niet nu te zijn maar volgende week woensdag. Iedereen gaat opgelucht verder met het ontbijt.

En 1 week later op woensdag ochtend wandeld de jongste rustig en vrolijk naar school... :+

Eens zien waar hadden we het ook al weer over? oja,...mijn kinderen hebben ADHD en ADD. :+

Ze gebruiken concerta en het gaat vrij goed op dit moment. Oudste zit op het gymnasium en de jongste op de lagere school.
Medicatie vragen ze zelf om als wij het in het weekeind niet aanbieden. Helpt ze denk ik toch meer om in hun hoofd rustig te worden.