AD(H)D, lotgenoten & tips?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 15:00

Eske_B schreef:
Wat doen jullie als je slapeloos op bed ligt? Soms heb ik dan zo'n onrust in m'n lijf en worden m'n gedachten niet stil. Tis dan niet eens piekeren, maar gewoon geen controle over m'n gedachten -O-

Ik moet juist niets doen. Als ik een boek ga lezen of ga luisteren naar een luisterboek raak ik in hyperfocus daarop en kan ik al helemaal niet meer slapen. Het enige wat voor mij enigszins helpt is mediteren met Headspace, die hebben speciale 'sleep sounds' waar ik wel goed van in slaap val. Ik moet wel zeggen dat ik een enorme draaier ben en sowieso heel slecht slaap en dat ik daardoor meestal melatonine neem voordat ik ga slapen. Ik zit nu toevallig even in een goede periode, maar als je echt regelmatig slecht slaapt is het misschien wel een idee om naar zoiets te kijken.

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 16:10

Oh ja, ik heb dus wel heel bewust gekozen voor luisterboeken waarvan ik het verhaal al ken. Harry Potter ken ik zo goed dat het niet echt spannend meer is, maar wel nog leuk om naar te luisteren. Als ik een boek zou luisteren dat ik nog niet ken zou ik ook juist in hyperfocus raken en helemaal niet meer slapen.

Melatonine helpt bij mij ook goed! Maar ik zou je wel aanraden om dat in overleg met je huisarts (of psychiater) te doen. Als je er teveel van gebruikt of op het verkeerde moment kan het je slaapritme flink ontregelen. En je kan het in hele hoge doseringen kopen bij de drogist, ik geloof zelfs tot 5 mg. Even ter vergelijking, ik gebruik 0,3 mg en dat heeft een erg goed effect. Ik ben van gemiddeld tussen half 1 en 1 slapen naar tussen 11 en half 12 slapen gegaan. Echt heel veel beter!

Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 16:11

Melatonine slik ik al :j Bedankt voor de tips iig, ik ga dat headspace eens opzoeken.

Azmay

Berichten: 17996
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 16:13

Ik heb een soort muziek die ik dan op kan zetten maar oortjes zijn dan ook vervelend en mijn vriend word nogal boos als ik geluid maak. Meditaties helpen ook wel.
Licht aanzetten oid is echt een ramp, dan slaap ik helemaal niet meer.
Wil wel eens mijn telefoon pakken maar die staat dat op de laagste helderheid en die dan nog met een 50% dimmer erop plus nog de blauwlichtfilter :+

Melatonine moet je heel secuur mee zijn anders verstoort dat de hele boel.

Lieverdje86
Berichten: 335
Geregistreerd: 22-06-11

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 16:45

Ik slik ook melatonine, maar alleen in onrustige periodes.
Daarnaast hou ik mijn slaapkamer ook echt als slaapkamer. Geen TV en weinig prikkels in de kamer.
Als slapen echt niet lukt ga ik eruit en bijv. wat drinken en iets lezen (krant of e-reader).

Anoniem

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 17:55

Ik slik melatonine in een hoge dosis. Meestal 6 en als ik echt een hele slechte periode heb zelfs 9. Mijn vriend gaat er super slecht op, die wordt echt ijlend wakker midden in de nacht als hij dezelfde dosis neemt als ik.

Bij mij werkt luisterboeken die ik ken ook niet. Bv Harry Potter kan ik echt wel duizend keer lezen en dan ben ik het nog niet zat, dus het luisterboek word ik ook gewoon weer in gezogen :=

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 21:00

Emmaa_ schreef:
Bij mij werkt luisterboeken die ik ken ook niet. Bv Harry Potter kan ik echt wel duizend keer lezen en dan ben ik het nog niet zat, dus het luisterboek word ik ook gewoon weer in gezogen :=

Same...
Spoiler:
misschien blijft Dumbledore deze keer wel leven! :oo

Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 22:39

Lieverdje86 schreef:
Ik slik ook melatonine, maar alleen in onrustige periodes.
Daarnaast hou ik mijn slaapkamer ook echt als slaapkamer. Geen TV en weinig prikkels in de kamer.
Als slapen echt niet lukt ga ik eruit en bijv. wat drinken en iets lezen (krant of e-reader).

Die optie heb ik helaas niet, gezien ik op kamers woon...

Ik slikte melatonine ook in hoge dosis, maar nu wel flink verminderd.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 03:58

Je kunt evengoed wel een soort zones in je kamer maken. Slaapdeel, studiedeel, relaxdeel. Deed ik ook toen ik in een studio woonde.

Is er geen huiskamer waar je zou kunnen zitten als je niet slaapt/studeert?

Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 08:11

Magrathea schreef:
Je kunt evengoed wel een soort zones in je kamer maken. Slaapdeel, studiedeel, relaxdeel. Deed ik ook toen ik in een studio woonde.

Is er geen huiskamer waar je zou kunnen zitten als je niet slaapt/studeert?

Geen huiskamer nee. Heb wel m'n kamer ingedeeld met woonkamerdeel, studie/eetdeel en slaapdeel. Kijk weleens tv vanuit bed, maar daar ga ik dan mee stoppen :) Dan is de verdeling in ieder geval beter.

quintusgl

Berichten: 4451
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 20:38

Nou..... de eigen bijdrage wordt nog maar max 250,- volgend jaar. Dit is wettelijk geregeld sschijnt…. daar wordt je niet blij van!!! 76.- pmnd kost de Strattera voor me.

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 17:48

Kan iemand mij vertellen wat een onderzoek kost naar ADD?
Mijn eigen risico voor dit jaar staat nog echt heel hoog ( 800 euro ), dus wellicht kan ik dit jaar niet eens meer laten onderzoeken...

Azmay

Berichten: 17996
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 17:49

sunshine schreef:
Kan iemand mij vertellen wat een onderzoek kost naar ADD?
Mijn eigen risico voor dit jaar staat nog echt heel hoog ( 800 euro ), dus wellicht kan ik dit jaar niet eens meer laten onderzoeken...

Dit jaar is zo om.

Als je gewoon de officiele kanalen volgt kost het je alleen je eigen risico volgens mij.

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 17:53

Klopt, maar stel ik zou dit jaar nog wel laten onderzoeken, dan vind ik het wel belangrijk te weten welke rekening ik ga krijgen.
Vind het bv nog wel een verschil als ik een rekening krijg van 150 euro, of eentje van 500 euro bij wijze van...

Mijn eigen risico staat namelijk op het maximale en heb nog 800 euro staan. Dus daar gaat het eerst vanaf

Knudd

Berichten: 1563
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 18:27

Kan je denk ik het beste én de organisatie raadplegen waar je wilt laten onderzoeken wat bij hun de kosten zijn voor onderzoeken/diagnose stellen én je zorgverzekering bellen met die vraag. Want het hangt er echt vanaf wat de tarieven zijn, welke zorgverzekering je hebt en of de zorgverlener wel/niet contract heeft met je zorgverzekeraar. Voor de zorg die ik vorig jaar heb gekregen hoefde ik gelukkig alleen eigen risico te betalen (laagste), maar ik heb dit wel heel duidelijk nagevraagd bij mijn zorgverzekering.

Edit: aanvullende info

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 21:59

GGZ is duur. Ik heb geprobeerd op te zoeken hoeveel het onderzoek kostte, maar ik kan alleen zien hoeveel het in dat jaar in totaal gekost heeft. Daar zat dus ook behandeling bij, niet alleen de diagnose. Maar dat was bijna €7000,- :$ Gelukkig allemaal vergoed, alleen eigen risico betaald.
Bij mij bestond de diagnose uit meerdere gesprekken, vragenlijsten, een IQ test. Ik denk dat dat op z'n minst €500,- heeft gekost. Ik zou je dus aanraden om je eigen risico voor volgend jaar naar het minimum te verlagen en dan begin volgend jaar het onderzoek te laten doen. Ik weet trouwens niet of je al ergens ingeschreven staat, maar de wachttijd is vaak ook wel rond de drie maanden. Dus dan zou je toch al in het nieuwe jaar uitkomen.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 01:02

Sanned schreef:
GGZ is duur. Ik heb geprobeerd op te zoeken hoeveel het onderzoek kostte, maar ik kan alleen zien hoeveel het in dat jaar in totaal gekost heeft. Daar zat dus ook behandeling bij, niet alleen de diagnose. Maar dat was bijna €7000,- :$ Gelukkig allemaal vergoed, alleen eigen risico betaald.
Bij mij bestond de diagnose uit meerdere gesprekken, vragenlijsten, een IQ test. Ik denk dat dat op z'n minst €500,- heeft gekost. Ik zou je dus aanraden om je eigen risico voor volgend jaar naar het minimum te verlagen en dan begin volgend jaar het onderzoek te laten doen. Ik weet trouwens niet of je al ergens ingeschreven staat, maar de wachttijd is vaak ook wel rond de drie maanden. Dus dan zou je toch al in het nieuwe jaar uitkomen.

Dit ja! Je eigen risico is er sowieso aan. Dus ik zou het hoe dan ook naar volgend jaar tillen want mocht er iets anders gebeuren dan scheelt dat ook weer :j
Verder zijn er meer mensen die dit trucje toepassen (en dat begrijpen ze ook absoluut bij elke instantie die ermee te maken heeft) maar dat betekent ook dat het in januari al vrij druk kan zijn :) Dus ik zou gelijk morgen even een afspraak maken met je HA (die je weer doorverwijst). En daarna gelijk een afspraak bij de GGZ maken.

Verder om het proces te bespoedingen is het verstandig om alvast even met ouders (ik weet niet hoe oud je bent?) en partner/zeer goede vriend(in) in gesprek te gaan, gesprekken met naasten is namelijk onderdeel van het onderzoek. En ze willen graag weten of de kenmerken in de kindertijd ook al aanwezig waren.
Ik heb mijn ouders uiteindelijk niet meegenomen omdat ze het niet zo serieus nemen helaas (of dat er misschien iets anders achter zit.. maarja), toch een diagnose gehad gelukkig.

Anoniem

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 12:58

Je betaalt bij de meeste instanties sowieso flink, maar dat komt omdat je naast je diagnose ook nog begeleiding en medicatie krijgt. Bij mij begon ik aan medicatie bij PsyQ, daar heb ik toen een periode gelopen om alles goed af te stellen etc. Daarna heb ik het in overleg met de psychiater overgeheveld naar de huisarts, omdat ik vast zat op een dosis en niet meer mijn volledige eigen risico wou betalen.

Ik denk niet dat je alleen de diagnose kan krijgen en hem daarna kan peren. Niet als je medicatie wil en de meeste centra bieden verplichte begeleiding na de diagnose. Bij mij was dat cognitieve gedragstherapie, over een periode van 8 weken.

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 17:47

Heel erg bedankt :j

Ik ben 30 jaar oud, heb beide ouders ( gelukkig ) nog, maar meenemen op gesprek wordt wel een dingetje. Daarover kan ik helaas niets vertellen, maar ik begrijp dat het eventueel ook zonder ouder kan?

Medicatie zie ik echt niet zitten, maar begeleiding wel. Medicatie kan altijd nog als het echt niet anders kan.

Had mijn HA gisteren al gebeld, maar het verslag van de psycholoog was nog niet binnen dus ik moest wachten totdat die binnen was voordat we verder kunnen -O-

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 17:53

Nee bij mij is het ook zonder ouders gegaan. Met is wel beter. Een ander familielid kan ook, het moet in ieder geval iemand zijn die jou als kind heeft meegemaakt. Een vriend(in) die je vanaf de brugklas al kent zou ook wel een goeie zijn denk ik.

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 18:00

Beste vriendin van mij heb ik leren kennen in groep 3, wellicht zou zij mee mogen ( als ze dat wil ). Maar dat kan ik dan altijd nog bespreken.
Of mijn zus, dat kan ook nog.

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 19:48

Magrathea schreef:
Ik heb mijn ouders uiteindelijk niet meegenomen omdat ze het niet zo serieus nemen helaas (of dat er misschien iets anders achter zit.. maarja), toch een diagnose gehad gelukkig.


Stom is dat he... Mijn vader neemt het ook totaal niet serieus. Hij vroeg een tijdje terug toen ik er iets over zei "oh, heb je daar nog steeds last van dan?". Ik ben drie jaar geleden gediagnosticeerd, nee dan is het nu niet opeens over. Was het maar zo'n feest.
Maar goed, gelukkig neemt m'n moeder het wel serieus en die is ook betrokken geweest bij het onderzoek. Ze hadden bij mij wel wat vraagtekens bij de vraag of het in m'n kindertijd ook al aanwezig was, m'n moeder heeft er destijds niet veel van gemerkt. Daarom hebben ze bij mij nog die IQ test gedaan en daaruit bleek dat ik vermoedelijk al op jonge leeftijd in staat was het te compenseren/verborgen te houden. Ik was ook erg goed in liegen :o Sinds ik de diagnose heb is m'n moeder zich er wat meer in gaan verdiepen, en ze stuit op steeds meer dingen waarvan ze zich nu realiseert dat ik daar ook in m'n kindertijd al last van had.

Maar als je ouders er niet bij betrokken kunnen worden zijn er dus ook wel andere manieren. Ze willen graag weten of het in de kindertijd al aanwezig was om andere oorzaken (zoals stress/burnout) uit te sluiten.

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 17:07

Ja bijzonder he... nou mijn moeder zegt wel " zo was jij gewoon daar is toch niks mis mee ? ".
Ik heb ook nooit duidelijk antwoord gekregen namelijk waarom ik in groep 3 al naar speciaal onderwijs moest ( ze zij altijd dat ik daarheen moest omdat ik een druk kind was en de les verstoorde ). Maar onlangs heb ik een gesprek gehad met een oud docente van het speciaal onderwijs, ze kende mij nog zeer goed.
Ze wist nog heel goed wie ik was, maar ik was alles behalve druk, eerder in mezelf gekeerd, gesloten, misschien wat bang maar ook weer niet verlegen. Ik deed mijn werkjes goed, misschien snel afgeleid en omdat we kleine klasjes hadden kon ik goed mee komen.
Na het speciaal onderwijs gewoon vmbo mogen volgen en daarna mbo (niv.3 afgesloten).

Heb me altijd wel " anders " gevoeld, ik weet niet precies hoe ik dat moet uitleggen.
Maar mijn moeder blijft dus zeggen, zo was/ben jij gewoon, helemaal niet erg toch? "
En dat maakt het zo lastig, want voor haar was/is het misschien niet zo erg, want ik ben toch haar kind he, alleen ik heb er wel dusdanig last van .

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 17:09

Ik heb trouwens morgen een bel afspraak met de huisarts. Helaas kon de assistente mij geen tijd geven wanneer hij belt dus ik moet even afwachten.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 17:43

Is het niet meer een houding van "jij bent goed zoals je bent ook als je geen labeltje hebt"?
Evengoed kan dat waar zijn ;) Maar daar is juist onderzoek handig voor, want misschien is het inderdaad wel iets anders en kan je dan verder zoeken.