Slecht/niet kunnen plassen na operatie...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lizz

Berichten: 8894
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 13:35

Jeetje ts zacht gezegd vervelend deze situatie.
Heb je topic grotendeels gelezen en wat een gedoe.
Zeker als je vandaag hoopte op afspraak met uroloog en dat het even anders loopt dan je verwacht en je naar huis gaat zonder de hulp die je gehoopt had.

Nu thuis baal je dat je je min of meer hebt laten afwimpelen, maar snap wel dat je op het moment zelf misschien niet assertief genoeg bent om door te zetten en hulp te eisen. Het loopt al anders dan gepland, geen gesprek en geen hulp...

Vanachter ons scherm is het makkelijk praten, ga terug en eis hulp. Maar snap dat dat soms niet altijd makkelijk is in werkelijkheid (qua gevoel bijvoorbeeld).
Wel snap ik alle goede bedoelingen om je juist te motiveren om terug te gaan, maar het is natuurlijk al een vervelend en misschien voor je gevoel genant iets.
Ik hoop wel snel dat het beter gaat en je misschien toch stappen gaat ondernemen.
Want dit is gewoon zwaar k*t, letterlijk en figuurlijk :=

Ik heb verder geen tips voor je, maar wens je wel veel succes!

Sintara

Berichten: 7417
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 13:38

Delphi schreef:
Ik zou gewoon met je moeder naar de huisarts gaan en zelf daar eens een flink potje janken en uitleggen dat het zo gewoon niet lukt. Dat je niet eens weet waarom je niet zelf kunt plassen en je je zorgen maakt. Dat je met spoed naar een uroloog wilt.


Dit. Wat ontzettend gemeen dat ze je zo hebben weggestuurd, en dat terwijl je er al zo lang mee loopt.
Het is niet leuk en heel raar, maar als je staat te huilen in een wachtkamer krijgen doktoren spontaan tijd om je te helpen :j

tokedri
Berichten: 1555
Geregistreerd: 17-11-09

Re: Slecht/niet kunnen plassen na operatie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 14:42

Terug gaan en hulp eisen.
Misschien een vervelende vraag maar heb je wel eens gedacht om met een psycholoog te praten? Als er een lichamelijke oorzaak was hadden ze die gevonden toch? Of is er niet gekeken?

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Slecht/niet kunnen plassen na operatie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:00

Ts als je moet plassen en het gaat niet dan moet je weer terug.
Hoelanf heb je nu niet geplast sinds de katheter er is.
Ik denk dat een bekkenbodemtherapeut je kan helpen als er medisch niks aan de hand is.
Hoe oud ben je eigenlijk? Ik als moeder zou meegegaan zijn en op mijn strepen zijn gaan staan als er zo makkelijk met een katheter wordt gestrooid.

J1995
Berichten: 417
Geregistreerd: 15-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-18 16:55

Ik ben 23 :) Katheter is er om 11 uur uit gehaald en daarna niet meer geplast.

Mijn moeder is nu al even aan het bellen geweest. Merk gewoon dat m'n blaas vol is, maar kan niet plassen, katheter wil er ook helemaal niet in. Ziekenhuis waar ik vanochtend was zegt; Meer drinken, dan komt het wel goed.

Moet nu naar de spoed van het andere ziekenhuis. Die nemen me wel serieus.

Lizz

Berichten: 8894
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Re: Slecht/niet kunnen plassen na operatie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 16:59

Goed dat je moeder gebeld heeft!!

Succes!

MarjanB

Berichten: 16473
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Slecht/niet kunnen plassen na operatie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 17:02

Hmm ik vind dat ze wel heel laconiek reageren hoor! Ik denk dan van kijk er even naar en beoordeel het of het vanzelf komt desnoods blijf je daar even.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110722
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Slecht/niet kunnen plassen na operatie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 17:03

Ik vind het ook allemaal erg lang duren. Straks is het ook weer weekeinde en zit je daar maar mooi mee :\

Luf_Midnight
Berichten: 3534
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 17:04

Laat je niet meer naar huis sturen voor je
A weet hoe lang dit gaat duren
B waar dit door komt
C wat ze nu daadwerkelijk gaan doen

Je gaat straks wel serieus wat mankeren omdat hun zo laks zijn!

blue_sky
Berichten: 944
Geregistreerd: 17-06-08
Woonplaats: Pelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 17:04

Een blaasobstructie is echt verschrikkelijk en het risico op nierbekkenontsteking wil je ook echt niet lopen. Het risico op nierschade is reëel. Goed dat je elders hulp gezocht hebt.

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 17:05

Is er een psychologische oorzaak of is dat een moeilijke vraag?
Hopelijk neemt de spoed je meer serieus, ik duim voor je!

Welke ab neem je voor je blaasontsteking? AB zou je normaal echt al snel voelen.

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 17:07

Ik heb niet het hele topic gelezen, dus het kan zijn dat dit dubbel is:

Zoiets kan zowel een lichamelijke, als een psychische oorzaak hebben. Lichamelijk moet je
dan denken aan zenuwschade (wat bij een OK van de bovenbuik niet heel logisch is), of de
bekkenbodem die niet functioneert zoals hoort. In dat geval zou je naar de bekkenfysio kunnen.
Maar eerlijk gezegd, heb ik het idee dat jouw psyche ook een rol speelt. Je schaamt je voor dit
probleem, en als het inderdaad psychisch is, dan hou je het op die manier dus ook in stand.
Als dit inderdaad het geval is, dan zul je dus naar een psycholoog moeten. Wellicht is de combi
psycholoog en bekkenfysio een goed idee...

Edit: ik geloof dat ik weet wie je bent. Ik hoop dat jullie snel achter de oorzaak zijn, of het nou
lichamelijk of geestelijk is, en dat je snel gericht kunt worden behandeld. Kop op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 18:20

Ts waar kom je vandaan? Ik wil wel met je meegaan om voor je op te komen..

(Mag natuurlijk ook in pb)

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Re: Slecht/niet kunnen plassen na operatie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 01:18

Daarom een suprapub. Dan kan ze echt goed trainen om te plassen.

(en ondertussen de oorzaak achterhalen).

Overigens is stuwing slecht voor je nieren dus ik snap niet dat ze je zo weer latwn lopen.

En dan hoef je niet in een toch al zeer geïrriteerde plasbuis een katheter te schuiven.

En kwa op je strepen staan..breek mij de bek niet open..... de aanhouder wint.

Hutcherson

Berichten: 7363
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Slecht/niet kunnen plassen na operatie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 01:55

Oke. Waarom zijn ze nog bezig met lapmiddelen aanbieden en je terug sturen naar huis terwijl er nog totaal geen helderheid is waarom jij niet kunt plassen?! Dat lijkt me stap numero uno voordat er ook maar iets gedaan kan worden om je echt te helpen. Wachten tot de natuur zn werk doet en er een wonder gebeurt lijkt me niet afdoende in deze casus. Kappen met die catheters en starten met zeer fors onderzoek. Oorzaak achterhalen en die aanpakken. Straks wordt catheterisefen 'gewoon' voor n meid van 23 die na n operatie ineens niet meer kan plassen.

J1995
Berichten: 417
Geregistreerd: 15-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-18 02:31

Sorry voor m'n late reactie, moest wachten op de laptop :+


M'n moeder had gewoon urologie van het ziekenhuis dichtbij gebeld en uitgelegd. Ik heb de uroloog daarna even gesproken en mocht direct naar de spoed.
Op de spoed weer verblijfskatheter gekregen en zat weer 500 ml in... Andere ziekenhuis vond dus dat ik gewoon meer moest drinken, dan zou het wel lukken :\ Terwijl ik zei dat katheteriseren niet lukte en ik op dat moment al echt veel last had.

Ben nu gewoon thuis. Maar morgen moet ik om 10 naar het ziekenhuis toe en dan moet ik blijven. En ze moesten het echt vertrouwd vinden voor ik naar huis mag.


Of er een psychologische oorzaak is.. Ik zou het niet durven zeggen. Ik schaam me er idd wel voor... Het gaat al wel wat beter. Vind het nogsteeds niet fijn als een arts of verpleegkundige er iets over vraagt, of iets moet doen wat met de katheter te maken heeft, al is het maar kijken hoeveel er uit gekomen is. Maar het gaat beter.
Verder weten maar weinig mensen wat er aan de hand is. Maak er geen geheim van dat het sinds de operatie niet top gaat, maar maar een paar weten wat er aan de hand is. (Rindin; Klopt helemaal :j )


Ik heb Ciprofloxacine voor een week, 2x pd. Merk er nog niet echt iets van. Maar heb er nu 4 gehad.


Ik reageer morgen even verder, ook op pb'tjes! :j

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 08:22

Ongelofelijk dat mensen een supra pub voorstellen, alsof het een simpel dingetje is.Het brengt nog wat risico's met zich mee en de oorzaak is nog niet eens bekend.

Ts hopelijk ben je goed geholpen.
Ik raad je echt aan om een bekkenbodemtherapeut op te zoeken.Heb je een bad? Heb je daar al ingelegen om te ontspannen.
En schaamte? Ik denk niet dat het gek is dat je dit probleem niet tegen jan en alleman uit gaat leggen
Het is wel belangrijk dat je het bij de arts niet afzwakt want dan sturen ze je weer naar huis. Een arts en zeker een uroloog ziet dit dagelijks en kijkt nergens raar van op.
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 28-07-18 08:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Quir

Berichten: 17364
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Slecht/niet kunnen plassen na operatie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 08:52

Snap ik ook niet Gillbo... Suprapub is echt laatste redmiddel, risico's zijn echt niet niets. Liever een geïrriteerde blaas of plasbuis dan buikvliesontstekingen of lekkages van urine in de buikholte.

Hopelijk krijg je wat duidelijkheid TS, weet je wat er aan de hand is en komt er een oplossing. En echt, je hoeft er niet voor te schamen. :(:)

Het is overigens niet heel zeldzaam dat plassen niet of moeilijk gaat na een operatie, maar ze moeten wel echt eens gaan uitzoeken waarom.

Succes vandaag!

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Slecht/niet kunnen plassen na operatie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 10:45

moest na mijn niersteen operatie ook eerst 3x genoeg plassen voor ik naar huis mocht, elke x na het plassen een blaas echo om te zien of mn blaad goed genoeg geleegd was. ik was in het umcg

Linnie050

Berichten: 11805
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Slecht/niet kunnen plassen na operatie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 11:08

Je hoeft je echt niet te schamen.

Het ziekenhuis moet zich schamen!
Ongelooflijk. Ik heb er geen woorden voor.
Bekken bodem fysio voor straks is zeker een goed idee.
Hoop dat er nu een serieus plan komt voor je.
Niet opgeven hoor en helaas overal achteraan blijven gaan
Hele dikke knuffel!

En misschien als het wat rustiger is klacht indienen en slechte revieuw geven.
Dit kan gewoon niet.

kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Slecht/niet kunnen plassen na operatie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 11:33

Na mijn beide rug operatie's een katheter gehad. De eerste keer is deze binnen de "veilige termijn verwijderd en de 2e keer erna. De 2e keer kreeg ik dus standaard ab voordat deze eruit mocht (ivm risico blaasontsteking).
Binnen de kortste keren had ik aandrang om te plassen, onmogelijk zeiden ze en ging het apparaat halen om te meten. Bleek al 600ml in mijn blaas te zitten en moest op een po op bed. Ik kon zo ook niet plassen, maar moest volgens de verpleegster. Apart wat ik mocht wel uit bed met een korset aan, maar niet om te plassen????
Van een andere verpleegster die erbij kwam mocht het wel, werd po stoel. Ook nou niet echt het meest goede maar beter dan op bed. Maar wel gelijk met de mededeling, als het niet lukte ik direct weer een katheter kreeg. Gelukkig lukte het wel.
Maar is nooit gekeken of ik wel leeg plaste.
Overigens nu ruim 8 jaar later plas ik nog steeds weg weinig, vaak maar 3x per dag.
Nu had ik dit al voor mijn rug operaties. Is wel iets verbetert want toen voelde ik helemaal niet als ik moest plassen. Veel mensen hebben dan last van ongewenst verlies, maar ik kreeg geen seintje dat mijn blaas vol was. Resulteerde vaak ik pijn in mijn onderbuik waarop ik dan dacht, misschien moes ik maar eens gaan plassen (met de ochtend om 7 uur geweest en dan was het al 8 uur 'savonds).

Shona_
Berichten: 721
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 16:13

Ts ik ben wel benieuwd hoe het nu gaat :o

Deugenietje

Berichten: 2006
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Slecht/niet kunnen plassen na operatie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 18:58

Geen bericht misschien een teken dat ze goed geholpen wordt?

Domino_2006
Berichten: 671
Geregistreerd: 20-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 19:19

Deugenietje schreef:
Geen bericht misschien een teken dat ze goed geholpen wordt?


Dat denk ik ook.

J1995
Berichten: 417
Geregistreerd: 15-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-18 19:40

Vanochtend katheter eruit, daarna wachten tot ik moest plassen (Of gewoon zelf plassen als dat zou lukken uiteraard) zodat verpleegkundige even mee kon kijken met katheteriseren, waarom het niet lukt. Nouja 't was niet dat ik iets fout doe ofzo, maar kreeg 'm er weer niet ver genoeg in. Toen heeft de verpleegkundige het nog geprobeerd op bed, maar het lukte haar ook niet. Ze zei dat ze wel snapte dat het me niet lukt, als het voor hun al zo lastig gaat.
Zij heeft er iemand anders bij gehaald en haar lukte het wel. Deed wel erg pijn, kan toch echt wel merken dat ik een blaasontsteking heb :')

Maar ivm de pijn leek het de uroloog en verpleegkundige beter om nu niet te gaan kloten verder. Dus heb weer een verblijfskatheter gekregen, die blijft er nu 2 weken in. Overdag gewoon met kraantje, 's nachts zak er aan. En dan moet ik over 2 weken weer terug komen, dan is de blaasontsteking hopelijk over, heeft de boel even rust gehad en dan verder kijken.


Ben echt blij dat ik nu naar dit ziekenhuis kan. Weet nu waar ik aan toe ben, misschien nog niet zozeer waarom dit is, maar ik weet nu iig wel wat het plan voor nu even is. Word niet gewoon naar huis gestuurd en ''zoek het lekker uit''. Heb ook ook al een nieuwe afspraak, en dan weer hetzelfde als vandaag. En ik heb gewoon genoeg spullen mee gekregen voor de 2 weken, zakken enzo. Klinkt normaal, is het niet, blijkt :=

Tuurlijk, het was fijn geweest als ik nu meer wist. Maar ben het er ook wel mee eens dat het 2x blaasontsteking, zelf meerdere keren per dag katheteriseren, verblijfskatheter er in, volgende dag er uit, dan weer er... Het vast niet beter heeft gemaakt. Heeft m'n blaas even rust, en ik ook :+ Als het psychisch is, dan kan het denk ik ook geen kwaad om even geen gedoe aan m'n lijf te hebben.
Laatst bijgewerkt door J1995 op 28-07-18 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt