Slecht/niet kunnen plassen na operatie...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Paardenfann4
Berichten: 1354
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Slecht/niet kunnen plassen na operatie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 11:51

Volgens mij is het helemaal niet meer gelukt om zelf te plassen? Dat kan ik niet uit haar verhaal opmaken. En of dit een normale complicatie is betwijfel ik. Ik heb nog nooit gehoord dat iemand na een galblaas operatie dit er van over heeft gehouden en ik ken er toch best veel die zo'n operatie hebben ondergaan. Als ik de TS was zou ik dit hoe dan ook uitgezocht willen hebben wat hier mis gegaan kan zijn. Want dit is echt niet normaal.

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 11:56

Paardenfann4 schreef:
Volgens mij is het helemaal niet meer gelukt om zelf te plassen? Dat kan ik niet uit haar verhaal opmaken. En of dit een normale complicatie is betwijfel ik. Ik heb nog nooit gehoord dat iemand na een galblaas operatie dit er van over heeft gehouden en ik ken er toch best veel die zo'n operatie hebben ondergaan. Als ik de TS was zou ik dit hoe dan ook uitgezocht willen hebben wat hier mis gegaan kan zijn. Want dit is echt niet normaal.


Ik werk in de revalidatie, en nou komen we hier ook wel echt de uitzondering gevallen tegen waarbij complicaties zijn opgetreden (anders gaan mensen gelijk naar huis) maar dit gebeurt vaker na een buik-operatie.
Gelukkig zijn er ook heeeeeeel veel gevallen waarin het goed gaat en dit niet gebeurt, maar TS is geen uitzondering.
In het ziekenhuis vlakbij ons staat dit ook als mogelijke bijwerking in de folder. Maar daar staat ook bij dat het in de meeste gevallen weer vanzelf bijtrekt.

anjali
Berichten: 15140
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 13:02

verootjoo schreef:
Paardenfann4 schreef:
Volgens mij is het helemaal niet meer gelukt om zelf te plassen? Dat kan ik niet uit haar verhaal opmaken. En of dit een normale complicatie is betwijfel ik. Ik heb nog nooit gehoord dat iemand na een galblaas operatie dit er van over heeft gehouden en ik ken er toch best veel die zo'n operatie hebben ondergaan. Als ik de TS was zou ik dit hoe dan ook uitgezocht willen hebben wat hier mis gegaan kan zijn. Want dit is echt niet normaal.


Ik werk in de revalidatie, en nou komen we hier ook wel echt de uitzondering gevallen tegen waarbij complicaties zijn opgetreden (anders gaan mensen gelijk naar huis) maar dit gebeurt vaker na een buik-operatie.
Gelukkig zijn er ook heeeeeeel veel gevallen waarin het goed gaat en dit niet gebeurt, maar TS is geen uitzondering.
In het ziekenhuis vlakbij ons staat dit ook als mogelijke bijwerking in de folder. Maar daar staat ook bij dat het in de meeste gevallen weer vanzelf bijtrekt.

@Verootje:Heeft dat dan te maken met de manier waarop je verdoofd bent?Door narcose of door ruggeprik?Ik zou dat graag willen weten om een weloverwogen keuze te kunnen maken als ik weer eens geopereerd zou moeten worden.

Quir

Berichten: 17366
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 13:04

Inderdaad geen zeer zeldzame complicatie na narcose, zeker niet bij operatie in de buik. Helaas. Daarom dat je na een narcose ook altijd moet aangeven of je geplast hebt en controleren ze met echo de blaas of deze voldoende leeg is. Je mag normaal ook niet eerder naar als dan wanneer je geplast hebt.

Meestal is er geen probleem en als er wel problemen zijn lossen deze meestal weer (deels) op. Helaas bij TS niet.

anjali
Berichten: 15140
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 13:14

Quir schreef:
Inderdaad geen zeer zeldzame complicatie na narcose, zeker niet bij operatie in de buik. Helaas. Daarom dat je na een narcose ook altijd moet aangeven of je geplast hebt en controleren ze met echo de blaas of deze voldoende leeg is. Je mag normaal ook niet eerder naar als dan wanneer je geplast hebt.

Meestal is er geen probleem en als er wel problemen zijn lossen deze meestal weer (deels) op. Helaas bij TS niet.

Ik zou dit plasprobleem eerder na een ruggeprik verwachten,maar dat is dus niet zo?

Quir

Berichten: 17366
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 13:17

anjali schreef:
Quir schreef:
Inderdaad geen zeer zeldzame complicatie na narcose, zeker niet bij operatie in de buik. Helaas. Daarom dat je na een narcose ook altijd moet aangeven of je geplast hebt en controleren ze met echo de blaas of deze voldoende leeg is. Je mag normaal ook niet eerder naar als dan wanneer je geplast hebt.

Meestal is er geen probleem en als er wel problemen zijn lossen deze meestal weer (deels) op. Helaas bij TS niet.

Ik zou dit plasprobleem eerder na een ruggeprik verwachten,maar dat is dus niet zo?


Allebei is dat risico er. :)

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Slecht/niet kunnen plassen na operatie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 13:23

dit risico bestaat ook bij niersteen operaties op upj stenose (sorry ts wil je topic niet overnemen ben nu ff benieuwd) hoop dat het weer bij trekt alsnog

Christiene
Berichten: 7731
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Slecht/niet kunnen plassen na operatie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 13:54

Met een ruggenprik heb je dat ook. Mijn vader kreeg toen ook een katheter. Maar dat was gelijk na de operatie. Toen de verdoving uitwerkte. Daarna is het wel goed gegaan.

Wat voor oplossingen zijn er nu dan behalve steeds een katheter. Ik hoop dat die pacemaker variant werkt voor je ts.
Wel een vervelend iets als complicatie.

senna21

Berichten: 11871
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 00:01

TS, veel sterkte voor morgen.
Ik zal voor je duimen.

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Re: Slecht/niet kunnen plassen na operatie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 07:46

Succes en sterkte vandaag :*

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Re: Slecht/niet kunnen plassen na operatie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 08:43

Succes vandaag!!

Maflinger_S
Berichten: 12170
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Slecht/niet kunnen plassen na operatie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 08:46

Ik denk aan je.

idylle
Berichten: 5810
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Slecht/niet kunnen plassen na operatie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 09:00

Succes!

Laura82
Berichten: 7465
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 10:19

Succes!

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Slecht/niet kunnen plassen na operatie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 11:05

succes en sterkte vandaag

genja
Berichten: 3943
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Slecht/niet kunnen plassen na operatie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 11:12

Succes vandaag bij de arts! Vraag hem de hemd van zijn lijf

SpeechLess

Berichten: 2325
Geregistreerd: 09-06-10

Re: Slecht/niet kunnen plassen na operatie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 11:19

Sterkte vandaag!

leintje_

Berichten: 4202
Geregistreerd: 13-12-06
Woonplaats: Breezand

Re: Slecht/niet kunnen plassen na operatie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 11:46

Succes en sterkte

J1995
Berichten: 417
Geregistreerd: 15-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-18 11:46

Bedankt! Heb vragen opgeschreven, dus moet goed komen :j

Moet om kwart voor 2 in het ziekenhuis zijn. Dus nog tijd genoeg om heel zenuwachtig te zijn :Y)

Janneke2

Berichten: 22790
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Slecht/niet kunnen plassen na operatie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 13:14

Sterkte voor straks...!

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Braziliƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 13:58

Succes! En vooral veel vragen! Daar zijn ze voor. Zou ook vertellen hoeveel impact het nu op je leven heeft, je bent nog zo jong!

Christiene
Berichten: 7731
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Slecht/niet kunnen plassen na operatie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 14:24

Succes en sterkte

Shona_
Berichten: 721
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 14:33

Heeeeeel veel succes :) !

J1995
Berichten: 417
Geregistreerd: 15-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-18 18:14

Bedankt!

Ondertussen al weer even thuis. Onderzoek viel gelukkig mee, het duurde ook echt maar heel even. Blaas was verder in orde gelukkig, wel rood en dus nogsteeds een blaasontsteking.
Urine weer op kweek en heb nu eerst 6 dagen 3x per dag 500 mg amoxicilline en daarna over op 1x per dag 100 mg nitrofurantoine als onderhoud.

Verder de uitslag van het urodynamisch onderzoek.. Nouja ik had het dus niet gedroomd :+ M'n blaas doet nog weinig. De oorzaak daarvan is niet 100% duidelijk, de kans dat er iets beschadigd is tijdens de operatie is heel erg klein, zegmaar 0.
Ze zei dat het evt kon komen door veel morfine, daardoor niet merken dat m'n blaas heel vol was en zo gaan slapen. Dus dat mijn blaas heel lang veel te vol is geweest. Maar de dag van de operatie hebben ze het in de gaten gehouden en toen had ik voor de nacht nog niet geplast, maar was mijn blaas ook zeker niet erg vol ofzo. Pas de volgende dag werd het zoveel dat er gekatheteriseerd moest worden.
Verder zien ze het wel eens bij mensen die al jarenlang diabetes oid hebben, maar op mijn leeftijd is het 9 van de 10 keer een probleem met de spieren van de bekkenbodem.
Wat evt nog zou kunnen is dat het toch door de narcose komt en ik dus heel erg veel pech heb gehad. Het is iig wel een probleem met de zenuwen.

Maar ze had het besproken met haar collega, die doet neuro-urologie, daar heb ik binnenkort een afspraak. Ook om de neurostimulatie te bespreken, want dat wou hij wel proberen bij mij.

Maar ik moet er rekening mee houden dat dit lang gaat duren... Mogelijk levenslang. Bij mensen met een indicatie voor neurostimulatie werkt het bij 50/60% zei m'n Uroloog. Dat is dus echt afwachten...
Omdat dit nou eenmaal niet volgende week kan, zal ik eerst zo door moeten gaan.. Ja, verblijfskatheter/suprapubische katheter is een mogelijkheid, maar echt de allerlaatste. Verblijfskatheter via plasbuis wat mij betreft iig al helemaal geen optie... Zie dat zeker niet zitten.
Dus voor nu eerst de ontstekingen onder controle krijgen, dan voel ik me beter en doet katheteriseren ook weer wat minder pijn.


Ik heb het ook met de Uroloog gehad over naar een ander ziekenhuis gaan. Mijn moeder had namelijk gevraagd of ze een verwijzing wou maken voor nijmegen. Daar was ze zeker niet op tegen, als ik dat wou ging ze dat direct in orde maken. Ze snapte heel goed dat we ondertussen hopeloos zijn en alles willen aangrijpen om meer duidelijkheid te krijgen, of een oplossing natuurlijk.
Maar ik heb besloten toch bij dit ziekenhuis te blijven. Er is nu een plan en dat ga ik eerst afwachten :)


Dat was het voor nu geloof ik. Ik ga eerst weg :Y)

Maflinger_S
Berichten: 12170
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Slecht/niet kunnen plassen na operatie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 19:31

Jammer dat je niet gedroomd had, zou je leven leuker hebben gemaakt.

In ieder geval weet je nu iets meer en lijkt er een plan te zijn. Geen fijn weetje en geen fijn plan maar er gebeurt iets. Overigens kunnen zenuwen weer herstellen, maar ik vergelijk het altijd met electronica: het duurt een hele poos en het gaat met millimeters vooruit.