Ineens slechter zicht met linker oog ?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Ineens slechter zicht met linker oog ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-18 18:25

Hi

Een tijd terug opende ik het volgende topic: [MWS] Wie herkent deze klachten?
Echt veel bijzonders heb ik niet aan mijn huisarts bezoeken gehad, b12 was de waarde : 241 en daarmee val ik een beetje in een grijs gebied.
Praktijk zegt dat het keurig netjes is, website van vitamine B12 tekort zegt echter wat anders, dat je hiermee dus klachten kunt hebben.

Nou goed, ik moest tabletten gaan gebruiken en als het met 6 weken niet beter zou gaan moest ik terug komen, dan zou ze mij eventueel doorverwijzen.
Zit nu op 6 weken en merk geen enkel verschil.. echter nu sinds een paar dagen zie ik met mijn linker oog slechter.
Dacht eerst dat mijn lens vuil was, dus na eindeloos boenen uiteindelijk nieuwe lenzen gepakt maar hetzelfde probleem.
Ging een beetje uittesten door middel van het ene oog dicht houden andere open etc etc, en verschil is echt merkbaar tussen beide ogen.
Ook als ik mijn bril op heb ervaar ik hetzelfde.

Het verschil tussen beide ogen is zo groot dat het lijkt alsof ik in mijn linker oog geen lens in heb en in de ander wel uiteraard.

Nu staat dit topic wellicht helemaal los van het andere topic, geen idee... maar kan je zicht zodanig verslechteren in een paar dagen tijd?

Groetjes

marleen_usar

Berichten: 24653
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 18:28

Zit je oog lens niet los?

Charaz

Berichten: 24286
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 18:29

marleen_usar schreef:
Zit je oog lens niet los?


Dan heb je wel andere klachten...

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23421
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 18:30

Ik verplaats je topic naar MWS, daar paar het beter

Hannanas
Berichten: 13012
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 18:39

Ontzettend vervelend!
Ik zou dan ook snel terug gaan naar je huisarts, en dan terecht komen bij oa een oogarts en wellicht neuroloog.

Ben je al goed gescreend voor borrelia en co infecties? Oogproblemen komen vaker voor.

https://www.ntvg.nl/artikelen/aspecifie ... e/volledig

Pastis

Berichten: 241
Geregistreerd: 25-02-11
Woonplaats: Leuven - Belgïe

Re: Ineens slechter zicht met linker oog ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 18:49

Denk ook aan netvliesloslating. Kan heel snel gaan en voor plots zichtverlies, of ander zicht zorgen. Ik zou proberen om zo snel mogelijk naar een oogarts te gaan!

haasje20
Berichten: 500
Geregistreerd: 29-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 19:09

Ik heb tijdens mijn periode met b12 tekort heel veel oogklachten gehad. Vooral ‘s avonds ging 1 oog op een soort van sluimerstand en zag ik daar misschien 10 procent mee. Verder kon ik slecht lezen (concentreren). Heel raar en niet te verklaren. Ook in het ziekenhuis niet (internist, oogarts enzovoorts). Uiteindelijk was het vermoeden dat ik door een parasiet een b12 tekort had en zo ontzettend oververmoeid was geraakt. Nu dat bijgetrokken is heb ik nauwelijks nog last van mij ogen, maar het heeft wel lang geduurd. Heel soms, als ik echt uitgeput ben, begint het weer. Maar nu kan ik het oplossen met een lange nacht slaap.

Bij mij was het gelukkig niet de hele dag.. hopelijk verbeterd het snel!

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 19:30

Heb je behalve een verslechterd zicht ook andere visuele effecten in dat oog, zoals vlekjes, rimpeltjes, schaduwwerking of lichtflitsen? Dat kan namelijk in combinatie met het verslechterde zicht wijzen op een netvliesloslating. Daar ben ik zelf 11 jaar geleden aan geopereerd. Ik zag een soort vetvlekken en dacht in eerste instantie ook dat het aan mijn contactlens lag.
Voor de zekerheid naar de huisarts, en als die die niet kan uitsluiten, of twijfelt aan de oorzaak, laat je dan doorverwijzen naar een oogarts. Een netvliesloslating kan snel erger worden en moet dan zsm geopereerd worden.

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 22:43

Je draagt lenzen zeg je? Ben je wel op controle geweest bij je opticien? Dat lijkt mij met lenzen stap 1.

Mijn linkeroog is ook plotseling verslechterd nu komt dat bij mij doordat mijn ogen 1 slecht samenwerken en verder heb ik last van een soort ‘kramp’ in dat oog. Wel erg lastig moet ik zeggen. Zeker als het je beperkt.

MarjanB

Berichten: 16434
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 22:47

Jouw verhaal lijkt erg op de mijne.. ik heb nu een verwijzing naar een ortoptist. Die kijkt hoe de samenwerking tussen je ogen is. De optometrist heeft al wat testen gedaan en die gaf aan dat het er op leek dat m’n rechteroog voor 80 het kijkwerk doet en links voor 20. Mocht je meer info willen Pb maar :)

Edit mijn b12 was 245 en vit D veel te laag met 24.

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 22:52

MarjanB schreef:
Jouw verhaal lijkt erg op de mijne.. ik heb nu een verwijzing naar een ortoptist. Die kijkt hoe de samenwerking tussen je ogen is. De optometrist heeft al wat testen gedaan en die gaf aan dat het er op leek dat m’n rechteroog voor 80 het kijkwerk doet en links voor 20. Mocht je meer info willen Pb maar :)

Edit mijn b12 was 245 en vit D veel te laag met 24.

Ik ben wel benieuwd of jij hier last van hebt? En hoe ze dit eventueel hebben opgelost of verbeterd?

MarjanB

Berichten: 16434
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 04:04

lenaa_tje schreef:
MarjanB schreef:
Jouw verhaal lijkt erg op de mijne.. ik heb nu een verwijzing naar een ortoptist. Die kijkt hoe de samenwerking tussen je ogen is. De optometrist heeft al wat testen gedaan en die gaf aan dat het er op leek dat m’n rechteroog voor 80 het kijkwerk doet en links voor 20. Mocht je meer info willen Pb maar :)

Edit mijn b12 was 245 en vit D veel te laag met 24.

Ik ben wel benieuwd of jij hier last van hebt? En hoe ze dit eventueel hebben opgelost of verbeterd?


Ik heb pas in sept een afspraak dus nog geen idee wat er uit gaat komen :)

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-18 08:33

Bedankt voor de reacties, even een kort berichtje want ben op mijn werk.
Om 10 voor 12 moet ik terug komen bij de huisarts.
Met het linker oog zie ik lichtbundels om bv lampen heen, net alsof het een hele grote lichtbundel is. Tevens is het net alsof er vetvlekken op mijn lens zitten, maar is niet het geval.

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 08:36

sunshine schreef:
Bedankt voor de reacties, even een kort berichtje want ben op mijn werk.
Om 10 voor 12 moet ik terug komen bij de huisarts.
Met het linker oog zie ik lichtbundels om bv lampen heen, net alsof het een hele grote lichtbundel is. Tevens is het net alsof er vetvlekken op mijn lens zitten, maar is niet het geval.

Dat met die lichtbundels heb ik ook, krijg sowieso prikkende ogen door licht. Dit kan komen door de slechte samenwerking van je ogen.
Ik hoop voor je dat er niks ernstigs aan de hand is. Wel de vraag waarom niet eerder contact zoeken met je opticien ik moet met lenzen ieder halfjaar op controle en met bril (dankzij mijn klachten) toch ook minimaal om de 2 jaar.

Anoniem

Re: Ineens slechter zicht met linker oog ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 08:56

Als ik te laat ben met mijn b12 injectie, zie ik een stuk waziger.

Na een injectie kan ik zelfs 2 dagen zonder bril.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Re: Ineens slechter zicht met linker oog ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 09:01

Ik heb ook lang wazig gezien en na B12 injecties is dit erg verbeterd. Nog niet helemaal weg maar daarvoor zit ik ook pas te kort aan de injecties. Een huisarts zal niet snel zeggen dat het daaraan ligt is mijn ervaring.

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-18 13:13

Bij de huisarts geweest, en ik heb wel een beetje op mijn donder gehad dat ik niet eerder gekomen ben.
Ik moest letters oplezen van zo'n letterbord, deze was niet goed.
Ik had mijn lens nog in en met mijn (goede)oog scoorde ik gewoon 1.0 (=goed), andere oog misschien amper 0,4.

Ik moet zo een echte oogmeting laten doen, is deze niet goed moet ik naar de oogarts zo spoedig mogelijk.

Nogmaals bedankt voor jullie reacties :j

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-18 10:13

Ik krijg deze week nog telefoon van de oogarts.
Mogelijk toch sprake van netvliesloslating, of het heeft te maken met het feit dat ik vroeger geopereerd ben aan dat oog ( als kind koortsstuipen gehad, waardoor ik ging scheelzien met mijn linkeroog, is toen weer goed gezet ).

Ik heb ontzettend veel hoofdpijn achter op mijn hoofd, paracetamols werken niet.
Iemand tips ? Het is geen kloppende hoofdpijn, maar constant aanwezige druk.

MarjanB

Berichten: 16434
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 10:22

sunshine schreef:
Ik krijg deze week nog telefoon van de oogarts.
Mogelijk toch sprake van netvliesloslating, of het heeft te maken met het feit dat ik vroeger geopereerd ben aan dat oog ( als kind koortsstuipen gehad, waardoor ik ging scheelzien met mijn linkeroog, is toen weer goed gezet ).

Ik heb ontzettend veel hoofdpijn achter op mijn hoofd, paracetamols werken niet.
Iemand tips ? Het is geen kloppende hoofdpijn, maar constant aanwezige druk.


Heb je geen lui oog? Dat vermoeden ze namelijk nu bij mij. Vroeger letten ze daar nog niet zo goed op bij kinderen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37237
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Ineens slechter zicht met linker oog ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 10:48

Oogzenuw ontsteking? Heb ik heel erg vaak gehad helaas. Daardoor nu wel een permanente afwijking in zicht met vooral lezen en prisma afwijking, maar dat voelde voor mij als een continue zeurende scherpe branderige pijn bij het slechte oog maar vooral in die kant van mijn hoofd.

De eerste keer had ik nog maar 0.2 zicht. Gevolg spoed oogarts, spoed neuroloog en ik mocht meteen blijven voor infuus om de ontsteking de kop in te slaan.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 11:00

Ik had een paar jaar geleden ook ineens slecht zicht in met name linker oog, vrij plotseling ontstaan en later ook dubbel zien. Geen bril/lenzen en altijd hele goede ogen gehad. Nog steeds, want het probleem zit in mijn hersenen.

Ook enorme hoofdpijn in vooral het achterhoofd (ook vooral heel veel druk), verder oorsuizen en ook misselijk/braken.
Bij mij is het probleem een extreem hoge hersendruk... Nu is dit een zeldzame aandoening, maar daardoor ook vrijwel altijd heel laat (h)erkend en de diagnose gesteld.

Hebben ze ook naar de oogzenuw gekeken?

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 11:01

Netvliesloslating doet geen pijn, dus die hoofdpijn wijst op iets anders. De lichteffecten en de 'vetvlekken' vind ik wel weer erg typerend voor netvliesloslating. Hopelijk ben je er snel achter wat het is!
Vaak is het overigens zo dat bij een 'lui'/ slecht oog het netvlies kwetsbaarder is en dus sneller loslaat. Dat was bij mij ook zo. Ik kan me voorstellen dat een eerdere oogoperatie ook kleine beschadigingen aan het netvlies kan geven, zwakke plekjes, die op latere leeftijd kunnen scheuren. Dan 'woelt' het netvlies op die plek geleidelijk los.
De oogarts zal vast uitsluitsel geven. Doe in de tussentijd voor de zekerheid rustig aan, niet hard schudden met je hoofd, niet met je hoodf naar beneden hangen. Dat kan het allemaal verergeren (ik moest destijds meteen plat op een ziekenhuisbed gaan liggen terwijl ik me prima voelde, dit om te voorkomen dat het netvlies verder in zou scheuren)

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Ineens slechter zicht met linker oog ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 11:14

Is je oogdruk wel eens gemeten?

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-18 11:55

Luioog lijkt me niet waarschijnlijk, dan hadden ze dat toch moeten zien denk ik.
Ik heb al vanaf mijn 12e/13e lenzen en regelmatig controle gehad bij de opticien. Tenminste, ik denk dat ze dat daar dan ook kunnen zien?

Oogzenuw ontsteking weet ik niet, heb ik niet horen vallen, maar evengoed mogelijk natuurlijk.
Ik heb zelf pijn aan de achterzijde van mijn hoofd en een beetje aan de zijde van mijn "goede" oog.

Ik heb verder geen advies gekregen wat ik nu eigenlijk wel of niet mag.
Vanavond heb ik avonddienst ( in de zorg ), maar uiteraard pas ik wel op. Mijn collega's zijn inmiddels op de hoogte hiervan.

Mijn oogdruk is gisteren gemeten, rechter oog: 13, linker oog 15.
Deze was netjes zei de opticien.

MarjanB

Berichten: 16434
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Ineens slechter zicht met linker oog ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 11:59

Lui oog is bij mij ook nog nooit geconstateerd, heb al vanaf 12e lenzen maar kennelijk kan dat naar boven komen zodra je vermoeid bent.