Brrr vanmiddag borstkankeronderzoek fotos au

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
veerledec

Berichten: 6693
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 21:51

laraxXxemma schreef:
Janneke2 schreef:
Wellicht staan er volgend jaar meer artikelen over op pubmed.
Ik hoop het.

(De redenering van laraXxemma overtuigt mij niet. :o Taalpurist...)


Haha, misschien legt deze site wat beter uit hoe ik het bedoel en ook waarom niet elk artikel antwoord geeft;
https://www.kwf.nl/over-kwf/Pages/Stand ... afie-.aspx

Hannanas, echo doen ze inderdaad wel veel :j In een aantal gevallen doen ze dan na een foto (naar mijn weten op afspraak) een echo en mogelijk met biopsie als ze denken dat dit toegevoegde waarde heeft. Bij echt jonge mensen proberen ze zelfs eerder voor echo dan voor een foto te kiezen waar mogelijk (wat ze bij mij hebben gedaan )

Bij mij hebben ze echo gedaan omdat ik nog borstvoeding gaf. Dikke prima wat mij betreft.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Brrr vanmiddag borstkankeronderzoek fotos au

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 23:44

Als ik nu terug denk. De cellen hebben ze toen weggehaald met echo. Laatst de cyste ook met echo. Maar de kalkjes moesten dan weer onder de mammo verwijdert worden...

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37276
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-18 11:08

https://nos.nl/artikel/2252484-zorginst ... ering.html

Schokkend nieuws. Jemig is er een test wardoor mogelijk onnodig chemo kan worden voorkomen. Nee we gaan het gewoon niet in de basisverzekering stoppen. Nee natuurlijk niet, duw er voor veel geld chemo met de nodige bijwerkingen in die mogelijk nog duurder zijn. |o

Maar week verder nog niets gehoord ook niet gebeld door huisarts, hopelijk blijft dat laatste ook zo en krijg ik netjes een brief met alles is ok. :j

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 13:05

Janneke2 schreef:
Ietsje serieuzer zou ik waarderen.

Ik ben al jaren op de hoogte van het kwf standpunt, ik vroeg me af of er nieuwe ontwikkelingen waren.

Sorry zo bedoel ik het niet :o
Naar mijn weten is er niks nieuws, zoals ik zei ik heb die mening van mijn opleiding uit en die zitten altijd heel erg bovenop alles wat maar een beetje met de opleiding te maken heeft (zoals de protonentherapie heb ik 3 jaar terug al over geleerd en het eerste centrum van nederland is net een paar maanden open), ik ga ervan uit dat er voorlopig stagnering is. En persoonlijk denk ik ook dat op de manier/techniek hoe ze nu thermografie hebben ontwikkeld het niet gaat werken voor screening dus dat zullen ze nog moeten verbeteren.

Janneke2

Berichten: 22782
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Brrr vanmiddag borstkankeronderzoek fotos au

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 13:46

:) Prima.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 20:19

karuna schreef:
https://nos.nl/artikel/2252484-zorginst ... ering.html

Schokkend nieuws. Jemig is er een test wardoor mogelijk onnodig chemo kan worden voorkomen. Nee we gaan het gewoon niet in de basisverzekering stoppen. Nee natuurlijk niet, duw er voor veel geld chemo met de nodige bijwerkingen in die mogelijk nog duurder zijn. |o


Misschien kan het in de aanvullende verzekering? Dan kunnen mensen die dit nodig hebben zich aanvullend verzekeren en is het misschien voor de staat goedkoper?

octavodia
Berichten: 303
Geregistreerd: 12-04-05

Re: Brrr vanmiddag borstkankeronderzoek fotos au

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 12:07

Ik heb die mammaprint gehad, en die werd gewoon gedekt door de verzekering destijds(2,5 jaar geleden)...ik had een low risk..en hoefde geen chemo...we; hormoontherapie van minstens 5 jaar

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37276
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-18 12:39

Best veel mensen hier hebben zelf te maken gehad met borsttumor ellende bah. Dat geeft maar weer aan. Onderzoek is zo belangrijk. Ik,ben van kleins af aan erin getraind om mijn borsten zelf te onderzoeken, netjes ongeveer eens per maand/twee maanden zodat je je eigen hobbels en bobbels leert kennen. En bij twijfel ga naar de huisarts voor verder onderzoek. Beter paar keer te vergeefs dan een keer te weinig.

Maar heb net brief gehad *\o/* pffffff alles lijkt ok. Heb er best over in gezeten maar gelukkig wat een last valt er weg. :j over twee jaar weer.

Dit topic is van mij gewoon open hoor. Al is het maar voor anderen om zich te uiten, leerzaam, nieuwe weetjes en feiten. :list:

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 19:07

Van kleins af aan? Ik mag toch hopen dat je niet als dertien jarige puber hier al mee bezig was? :=

Suzanne F.

Berichten: 49283
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 19:09

Nikass schreef:
Van kleins af aan? Ik mag toch hopen dat je niet als dertien jarige puber hier al mee bezig was? :=


Vanaf dat je borsten hebt moet je jezelf aanwennen ze regelmatig te controleren.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37276
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-18 21:49

Nikass, jawel jonger zelfs al werd het me uitgelegd dat ik dat wel beter kon gaan doen. Helaas was ik met 10 al ongesteld met veel last en had ik op mijn 11 e al een royale cup c. -O- en liep ik op mijn 12 e bij de gynacoloog vanwege ernstige menstruatie problemen en aan de pil gezet toen.

Aangezien mijn tante (zus van mijn mams) borstkanker heeft gehad en baarmoederhalskanker. Is dat dus van jongs af aan geleerd. Mijn moeder controleerde haar borsten ook altijd. Als klein meisje zie je dat en ga je vragen stellen. :j zodoende dus van jongs af aan eigenlijk volstrekt normaal iets

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 23:36

Nikass schreef:
Van kleins af aan? Ik mag toch hopen dat je niet als dertien jarige puber hier al mee bezig was? :=


Ik hoop het toch eigenlijk wel. Ik heb dan geen dochter, maar hoe meer meiden jong dat als gewoonte doen en de taboe eraf gaat, hoe beter.

Meiden van 13 zijn verstandig genoeg en voldoende met lichaam en uiterlijk bezig. Ze moeten toch ook leren om te gaan met menstruatie en geboortebeperking? Te laat aan alles beginnen is niet nodig.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 20:45

karuna schreef:
Nikass, jawel jonger zelfs al werd het me uitgelegd dat ik dat wel beter kon gaan doen. Helaas was ik met 10 al ongesteld met veel last en had ik op mijn 11 e al een royale cup c. -O- en liep ik op mijn 12 e bij de gynacoloog vanwege ernstige menstruatie problemen en aan de pil gezet toen.

Aangezien mijn tante (zus van mijn mams) borstkanker heeft gehad en baarmoederhalskanker. Is dat dus van jongs af aan geleerd. Mijn moeder controleerde haar borsten ook altijd. Als klein meisje zie je dat en ga je vragen stellen. :j zodoende dus van jongs af aan eigenlijk volstrekt normaal iets


Begrijpelijk, maar wat naar voor je!

Superpony: ik vind niet dat iedereen dat zou moeten. Ik vind dat je dat zelf bepaalt (en ouders bepalen hoe ze hun kind hierin willen opvoeden)

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Brrr vanmiddag borstkankeronderzoek fotos au

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 00:08

Oke, dat kan. Ik zou het echt elk meisje aanraden, omdat het vrij simpel is en je toch wel liever op tijd bent als er wel iets mis is. Niet alles wordt op tijd gevoeld of gezien, maar waar kan, altijd proberen te voorkomen. Kan me niet voorstellen dat je een dochter hebt en denkt; ze zal het wel niet krijgen, dus ze zoekt het maar uit of ze ooit wil onderzoeken.

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: Brrr vanmiddag borstkankeronderzoek fotos au

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 19:05

gefeliciteerd ts fijn een goede uitslag, kan me voorstellen dat er een last van je afvalt!

cursebreaker

Berichten: 11508
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 19:30

Nikass schreef:
karuna schreef:
Nikass, jawel jonger zelfs al werd het me uitgelegd dat ik dat wel beter kon gaan doen. Helaas was ik met 10 al ongesteld met veel last en had ik op mijn 11 e al een royale cup c. -O- en liep ik op mijn 12 e bij de gynacoloog vanwege ernstige menstruatie problemen en aan de pil gezet toen.

Aangezien mijn tante (zus van mijn mams) borstkanker heeft gehad en baarmoederhalskanker. Is dat dus van jongs af aan geleerd. Mijn moeder controleerde haar borsten ook altijd. Als klein meisje zie je dat en ga je vragen stellen. :j zodoende dus van jongs af aan eigenlijk volstrekt normaal iets


Begrijpelijk, maar wat naar voor je!

Superpony: ik vind niet dat iedereen dat zou moeten. Ik vind dat je dat zelf bepaalt (en ouders bepalen hoe ze hun kind hierin willen opvoeden)


Ik zie niet in waarom het erg is als dit een 'moetje' zou zijn wat je jezelf oplegt bv of wat je ouders je streng adviseren om te doen als je eenmaal in de puberteit zit en borsten ontwikkeld? Je bepaalt zeker zelf wat er met je lichaam gebeurt, maar ik snap werkelijk niet wat het hele probleem is van het checken van jezelf op knobbels in de borsten en waarom je dit niet zou willen doen? Heeft imo ook niks met opvoeding te maken maar met goedbedoeld advies van Ziekenhuizen/huisartsen/kankerbestrijding fondsen uit die je dit ook aanraden om te doen - mijn ouders hebben er nooit bij stilgestaan of een tegen advies gegeven, maar dan nog zou ik zelf bepalen wat ik wil doen natuurlijk. Ik kan me, als ouder zijnde, ook niet voorstellen dat er ouders zijn die dit tegenwerken; als hun dochter zich wil onderzoeken op knobbels op regelmatige basis.

Ik vind het een interessente gedachtegang wat je erop nahoudt over dit onderwerp. Ik bedoel het niet als een aanval, maar vraag me gewoon serieus af waarom het lijkt alsof je er meer van maakt als wat het is - al is het natuurlijk makkelijk praten vanuit mijn kant omdat ik een standpunt inneem waarbij ik me moeilijk kan inleven in iemand die het zelf onderzoeken van de borsten een probleem vindt - sorry als ik woorden in je mond leg en dit niet zo is, maar zo komt je bericht over dus daar reageer ik dan op, correct me if i'm worng - en me dus moeilijk een voorstelling kan maken van zulke gedachtegangen en de waarom erachter.

Het neemt een paar minuten van je tijd in beslag, het is niet dat een ander aan je lichaam zit want je voelt zelf, en het kan enorm veel ellende schelen als je iets op tijd tegenkomt. Tegenwoordig zijn er ook genoeg jongere meiden die borstkanker hebben - en de officiele oproepen zijn dus pas vanaf midden 30, dus er is een behoorlijke leeftijdskloof en ik hoop dat ze dat nog gaan vervroegen in de toekomst en al eerder gaan checken, gezien dat er al genoeg 20ers zijn met borstkanker o.a. - dus het kan echt geen kwaad om dan gewoon al vroeg te beginnen met het checken van je eigen borsten. Misschien denk ik er dan wel te makkelijk over, maar we hebben het hier over een paar minuten je eigen borsten onderzoeken zodat je eventuele erge dingen op tijd kunt ontdekken, wat je leven kunnen redden.

Verder; het is ieders eigen keus dus dat moet ook iedereen zelf weten dan wat ze doen.
Ik snap de keus dus alleen niet van mensen die het bewust niet doen - de tegenargumenten die ik tegenkom lijken me niet op te wegen tegen de voordelen van zo'n 'onschuldig' onderzoek wat je een paar minuten per keer kost en wat je zelf kunt uitvoeren. Maar oké; vrijheid van meningsuiting enz haha dus daar zul je me verder niet meer over horen. Vooral doen waar je je prettig bij voelt, het is immers jouw lichaam natuurlijk.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37276
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Brrr vanmiddag borstkankeronderzoek fotos au

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-18 19:50

En als je zelf niet zou willen, kun je altijd een partner als die er is vragen of hij/zij kan voelen. Als dat minder ongemakkelijk zou zijn dan. Voor mij is het een vanzelfsprekendheid, week na start menstruatie (nu niet meer want overgang gehad dus gewoon aan denken tijdens het douchen) even voelen vaste volgorde. Dan leer je de meeste bobbels en knobbels wel kennen.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 23:06

Nikass schreef:
Ik heb zelf ervaring met nare en pijnlijke onderzoeken, door verschillende, niet altijd even sociaal vaardige artsen, waardoor ik er momenteel voor kies om niet mee te doen aan bevolkingsonderzoek. Ook het elke keer in de stress zitten voor een goede of slechte uitslag vond ik mentaal heel pittig.


HelmerG: ik quote mezelf even. Wat betreft zelfonderzoek doel ik dan niet op pijnlijke onderzoeken, maar op wat het mentaal met je kan doen om voortdurend bezig te zijn met wel of niet ziek worden.

Ik vind zeker niet dat ouders hun kinderen erin zouden moeten tegenwerken, dat zou ik absurd vinden: ieder staat vrij om een keuze voor zichzelf te maken.

Liselot

Berichten: 32197
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 10:16

Nikass schreef:
karuna schreef:
Nikass, jawel jonger zelfs al werd het me uitgelegd dat ik dat wel beter kon gaan doen. Helaas was ik met 10 al ongesteld met veel last en had ik op mijn 11 e al een royale cup c. -O- en liep ik op mijn 12 e bij de gynacoloog vanwege ernstige menstruatie problemen en aan de pil gezet toen.

Aangezien mijn tante (zus van mijn mams) borstkanker heeft gehad en baarmoederhalskanker. Is dat dus van jongs af aan geleerd. Mijn moeder controleerde haar borsten ook altijd. Als klein meisje zie je dat en ga je vragen stellen. :j zodoende dus van jongs af aan eigenlijk volstrekt normaal iets


Begrijpelijk, maar wat naar voor je!

Superpony: ik vind niet dat iedereen dat zou moeten. Ik vind dat je dat zelf bepaalt (en ouders bepalen hoe ze hun kind hierin willen opvoeden)



Als je kijkt dat 1 op de 7 vrouwen borstkanker krijgt is het absoluut wijs om jonge meiden hiervan al bewust te maken.
Ikzelf wist niet beter omdat wij BRCA in de familie hebben, vanaf dat ik borsten ontwikkeld heb controleer ik maandelijks zelf en vanaf mijn 23ste stond ik 2x per jaar onder controle in het ziekenhuis.
Onlangs bij de klinisch geneticus geweest om te kijken of ik gendraagster ben en dat blijkt niet het geval. Ik hoef niet meer onder controle te staan, maar zelfcontrole blijf ik absoluut doen!

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 19:42

Misschien is dat dan ook wel anders, als je "niet beter weet" ;)

Liselot

Berichten: 32197
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Brrr vanmiddag borstkankeronderzoek fotos au

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 21:08

Ik wil daar meer mee zeggen dat je zo jonge meiden dus prima kan “opvoeden”. Maak er een open onderwerp van en geen taboe, zelfonderzoek redt levens!! Bijna alle vrouwen met borstkanker ontdekten het zelf en het is zó belangrijk om er op tijd bij te zijn

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 01:01

Liselot schreef:
Ik wil daar meer mee zeggen dat je zo jonge meiden dus prima kan “opvoeden”. Maak er een open onderwerp van en geen taboe, zelfonderzoek redt levens!! Bijna alle vrouwen met borstkanker ontdekten het zelf en het is zó belangrijk om er op tijd bij te zijn


Precies dat! Het heeft niks sexueels. Het is even goed voelen om je eigen leven zo mogelijk te redden. Dat is voor elke vrouw belangrijk en eigenlijk voor mannen ook, want er wordt vergeten dat die ook borstkanker kunnen krijgen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37276
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-22 10:30

Schop omhoog

Over 2,5 week is het weer zover. Met de woorden van mijn overleden moeder. Ik mag weer naar het pletfeestje :')

Flink verlaat door de covid helaas. Maar ik "verheug" me er alweer op. Het blijft een twijfelonderzoek. Niet bepaald leuk om te ondergaan maar oh zo belangrijk om te krijgen.

Dan weer de spanning zien ze iets of niet.

Janneke2

Berichten: 22782
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Brrr vanmiddag borstkankeronderzoek fotos au

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 14:10

Sterkte met 'de pletterij'...!

Esperanza

Berichten: 3283
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 14:30

Ik geef dit topic weer even een schop.

Ik heb een oproep gekregen voor borstonderzoek, ik ben 45 en mag dus nu gaan. Ik heb alleen geen zin in de mammografie, het tietenplet verhaal. Ik kan me niet voorstellen dat dit goed is voor je borsten en vraag me dan werkelijk af of dit geen nadelige gevolgen heeft. Ik ben dus andere mogelijkheden aan het onderzoeken. Zijn er meer mensen die met deze vraag rondlopen?

Ik ben me aan het inlezen en vind ook informatie waarbij ik denk.... daat zit ik dus echt niet op te wachten.
https://www.avl.nl/nieuwsberichten/2019 ... eter-moet/