Minimalisme

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 16:47

Esther, dat klinkt als een prachtplan. Ik ben benieuwd naar de foto's als je die wil maken.

Syberdepiep, goede tip!

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 19:27

Esther_ schreef:
Ik heb de afgelopen weken alle muren geschilderd en alle decoratie uitgezocht. Een aantal meubels en woonaccessoires verkocht. En morgen komt een stylist (klinkt niet echt minimalistisch ) en ze gaan adhv van mijn eigen spullen en een paar nieuwe dingen het huis opnieuw inrichten.

Klinkt juist wel minimalistisch! Als je er zelf niet uitkomt is het toch superhandig om hulp te vragen zodat je het nu in 1x goed kunt doen? Dan koop je precies wat je nodig hebt, niet meer, niet minder. Dat is voor mij minimalisme.

Hoe was het met de stylist? Want die is intussen geweest toch?

Esther_

Berichten: 3998
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 19:45

Ze is inderdaad inmiddels geweest. Ik had natuurlijk iets meer eigen spullen willen gebruiken, maar het is nu wel zo kloppend. Heerlijk!
Zal binnenkort even wat foto’s maken. Dan kan ik nu marktplaats en Vinted gaan vullen. En een deel gaat geluk naar de kringloop.

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 22:20

Ik ben benieuwd naar de foto's! :D Staat alles al dan?

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 23:27

Ik ga mijn verzameling antieke schaatsen weg doen. Ligt al wel 10 jaar op zolder zonder er naar te kijken. Echt dozen vol, ik denk wel 100 paar. Sommigen zijn meer dan 130 jaar oud. Geen idee wat het oplevert, maar ze gaan op marktplaats. Ergens erg jammer, als ik ze dan nu weer in handen heb vind ik het wel jammer, maar het blijft toch maar op zolder staan.

Ik weet ook niet wat ik me voor moet stellen van een huis die is ingerichtx door een stylist. Dus foto's zijn welkom.

Esther_

Berichten: 3998
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 23:43

Ik moet nog wat gaatjes dicht plamuren en wat ophangen, fotolijstjes verven etc. Maar grootste deel dus klaar.
Maar het is in ieder geval geen huis uit een catalogus, maar echt iets wat bij ons past. Merk nu al dat de juiste kleur op de muur en de juiste accessoires het thuis maken. Ik had zelf al wat meubelstukken verplaatst en weggedaan, maar in ieder geval geen nieuwe meubels oid.
Nog even geduld dus.

koenlover

Berichten: 2416
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 09:40

Ik ben inmiddels met een styliste aan de gang gegaan omdat minimaliseren met kleding echt m’n zwakke punt is. Zo makkelijk als ik in alle andere categorieën spullen weg doe zo moeilijk vind ik dat als t om kleding gaat, zelfs als ik het niet (veel) draag. Gelukkig koop ik niet veel dus bleef t passen binnen de kledingkast maar ik werd er niet gelukkig van.

Inmiddels ben ik wel weer helemaal gelukkig! Ik moet nog een item of 6/7 hebben voor de komende twee seizoenen, daar ga ik binnenkort met de stylist voor shoppen maar dan kan ik ook wel weer een hele poos vooruit zonder kledingstress.

Helaas geen voor foto gemaakt maar dit is na. Hiernaast heb ik nog 4 spijkerbroeken, 2 hemdjes en 2 t- shirts en een klein stapeltje kleding voor bij de paarden.

Afbeelding

Dit is er weg gegaan <3


Afbeelding

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 00:14

Dapper hoor. Mijn garderobe is niet heel groot, maar dit zou ik niet kunnen. Ik ben benieuwd hoe het je bevalt.
Maar ik ga binnenkort wel weer een kritische blik werpen op mijn kledingkast. Er kan vast wat weg. :)

Artimes

Berichten: 494
Geregistreerd: 21-02-15

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 09:26

Ik zou van zo een lege kast wel stress krijgen denk ik %) wel echt knap en staat zeker heel opgeruimd, ben inderdaad benieuwd hoe het gaat bevallen zo!

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 11:44

Oh heerlijk juist! Zo ziet mijn kledingkast er ook uit. Ik twijfel nooit wat ik aan moet, alles wat er ligt is een 10. Het is hooguit dat ik niet kan kiezen welke 10 ik aan wil. :D

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 12:03

Wow wat heerlijk leeg is jou kledingkast!
En ga je dan ook een capsule wardrobe samenstellen?

Heb dat ook geprobeerd, maar ben nogal van de printjes en kleurencombinaties. Dat viel in mijn geval tegen, had veel wel combineerbaar maar niet alles. De inspiratie om elke dag iets anders te combineren ontbrak en als veel in de was zat lastig. Uiteindelijk pakte ik nog bijna elke keer hetzelfde en bleef er veel hangen. Nu heb ik zo'n 10 verschillende kledingsets voor verschillende gelegenheden samengesteld in mijn kast hangen en is het super makkelijk wat uit te kiezen. En gelang het seizoen veranderd pas ik de combinaties weer aan. Elke set is ook echt 100% naar mijn zin, wat niet helemaal bevalt gaat weg. Merendeel in bijna nieuwstaat voor weinig op Vinted/marktplaats gekocht, zit veel duur merkspul tussen wat lang mooi blijft maar in de winkel te duur is om aan te schaffen.

koenlover

Berichten: 2416
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 17:33

Wat grappig dat de reacties zo uitlopend zijn. Ik kan me beide kanten goed voorstellen. Voorheen had ik me ook echt niet kunnen voorstellen dat ik met zo weinig kleding vooruit zou kunnen. Mijn styliste heeft wel eerst een kleurconsult gedaan en technisch gezien kan je alle kleuren in je pallet met elkaar combineren. Of dat in de praktijk ook zo werkt moet nog blijken. Ik kan me voorstellen dat dat met drukke printjes lastiger is.

Na het winkelen zal ik op zo'n 35 items uitkomen hopelijk met items die op meerdere manieren te matchen zijn en in die zin is het dus wel een capsule wardrobe. Wel heb ik daarnaast nog een stapeltje (+- 12 items) thuis kleding. Ik heb paarden aan huis en werk graag in m'n moestuin dus daarvoor heb ik echt wel wat oude kleding nodig.

Ik zal jullie op de hoogte houden hoe het in de praktijk uitpakt maar tot nu toe ben ik het eens met Ir111, heerlijk als alles in je kast mooi is en je goed staat. Geen keuze stress s morgens :D Maar dat heb jij Syberdepiep dan natuurlijk ook met je samengestelde sets. Wat dat betreft werkt voor ieder iets anders natuurlijk. Ik was zonder begeleiding ook nooit tot dit resultaat gekomen.

cobiie

Berichten: 7306
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 17:51

35 kleren voor buiten de deur is een net aantal.
In project 333 is het 33 artikelen incl schoenen/acc enz. voor een periode van 3 maanden. Dus dit klinkt niet heel gek.

Esther_

Berichten: 3998
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 18:18

Flink opgeruimd koenlover!

Ik heb ook kleding op kleur nav een kleurconsult. Voor de herfst/winter zo’n 45 items en draag nog steeds niet alles. Ik vind het ideaal, alles past bij elkaar, ook met veel kleur en printjes. Het is even puzzelen.

Pasterza

Berichten: 2696
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 22:43

Oh dat is ook wel een goed idee, Syberdepiep, die meerdere samengestelde kledingsetjes! Ik heb ook de capsule wardrobe geprobeerd, maar dat werkt bij mij enkel wanneer er niks in de wasmand ligt. Plus ik vind het te veel gedoe om steeds weer iets uit te zoeken, dan sta ik alsnog te lang 's morgens voor de kast. Setjes die klaarliggen in de kast lijkt me wel erg handig. Ik denk dat ik er gelijk maar een multifuntioneel setje van maak, zodat het setje altijd iets bevat gelang de weersomstandigheden.

Met paardrijkleding daarentegen hoef ik nooit na te denken. Ik draag enkel zwarte shirtjes en truien. Rijbroeken is maar net welke kleur er nog niet vies is :o

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 22:57

Ik heb de minimalistische wardrobe/capsule wardrobe losgelaten.
Ik heb sowieso items nodig die naar kantoor kunnen en daarnaast items die ik alleen in mijn vrije tijd draag en soms wil ik alleen jurken aan en soms alleen broeken.
Wat mij erg wel helpt is een beperkt kleurenpalet aanhouden, zodat veel kledingstukken te combineren vallen. Ik heb zelf zwart, paars, groen, petrol en een beperkte hoeveelheid bordeauxrood als kleuren, en weinig print.

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 12:51

Klopt, als je precies weet welke kleuren je staan en welke kledingstijlen/pasvormen bij je figuur passen doe je nooit meer een miskoop. Zeker ook als je weet wat voor een soort kleding je graag draagt is het slim daar diverse kleurenvariaties van te kopen zodat je die in je sets kunt gebruiken. Als je in de winter altijd liever een koltruitje pakt in plaats van een blouse is het slimmer te investeren in meerdere kleuren koltruitjes zodat je zeker weet dat je die ook zult dragen. Zelf ben ik herfstkleur/type, en alle kleuren/printen die ik heb passen daarin en zijn redelijk goed te combineren. Heb ook echt nette kleding voor werk/deur uit, naast combinaties met colberts/pantalons ook truien/jeans/sneakers of jurken. Thuis loop ik altijd in joggingkleding, als bezoek krijg of deur uit ga kleed ik altijd om. En voor op stal eigenlijk ook wel allemaal bijpassende sets kleding incl dekje voor paard. Klink misschien wat overdreven maar mij geeft het rust om nooit meer te hoeven nadenken wat ik aantrek, loop er altijd tiptop bij.

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 12:56

Ik doe het dan weer heel anders. Ik weet welke kledingstijl ik leuk vind. Er zijn 2 of 3 winkels waar ik altijd wel slaag (stijl klopt, pasvorm ook). Ik kijk 2x per jaar wat ik mis (bv een trui, een broek, 2 t shirts). Dan ga ik heel gericht shoppen voor die items. Ik kijk werkelijk nooit naar wat er bij elkaar past. Ik koop gewoon waar ik zo blij van wordt als een kind. En op de een of andere manier past dat altijd goed bij elkaar. Ik snap het niet maar het werkt. :D

Bijkomend voordeel, shoppen is dus zo gedaan. 2x per jaar max 3 uurtjes.