Minimalisme

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Schuur_

Berichten: 4884
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 19:01

Ik vind het ook lastig met Black Friday. Wil niet weten hoeveel sites dat ik de afgelopen dagen al heb afgesnuffeld en hoeveel winkelmandjes er gevuld en weer leeggehaald zijn. Terwijl alles wat ik eventueel wil niet eens zo absurd is afgeprijsd.

Tot nu toe safe gebleven en inderdaad goede tip om uit te schrijven op mails. Ik merk dat die me erg in de verleiding brengen.

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 11:45

Black Friday doe ik niet aan mee, niets nodig. Komen weer dure maanden aan door de jaarrekeningen die betaald moeten worden, dat is een goede stok achter de deur om alles prima te negeren.

O ooh, ik heb van de week het boek van Mari Kondo gekocht (uiteraard 2e hands). Dacht dat m'n huis wel aardig op orde was, vorig weekend nog naar de milleu straat gereden waar de volledige inhoud van m'n zolder heen gebracht heb. Gistermiddag hoofdstuk gelezen over kleding opbergen :)* , gisteravond had ik wat uurtjes over en werkelijk alles omgegooid :):) . Door alles op een andere manier op te vouwen en op te bergen scheelt inderdaad enorm qua ruimte. Heb eigenlijk nog steeds veel kleding maar wil echt niets meer weg doen. Merendeels zijn 2e hands pareltjes en vanwege nogal uitgesproken kledingstijl (veel printjes en kleuren) combineren veel items niet zo makkelijk 8-) <3 . Volgens Mari kun je beter alles wat je hebt bij elkaar bewaren, geen seizoensscheiding meer maken. Alles wat moet hangen ophangen, maar wat gevouwen kan worden opvouwen. Door zoveel mogelijk rechtop in lades te plaatsen kun je meer kwijt en is het overzichtelijker te zien wat je hebt. Heb serieus nu maar de helft opbergruimte nodig en inderdaad niets meer in bakken opgeslagen, alles in de kast en ladekast. Alles gersorteerd in catagorieen zodat het makkelijk kan vinden wat ik nodig heb.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 14:34

Klinkt heerlijk en goed gedaan. De grootste uitdaging is het zo houden nu natuurlijk!

Esther_

Berichten: 3998
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 19:32


secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 20:25

Ik hen hem geprint, eens kijken hoe ver ik kom.

Zit laatste tijd in dubio over de (bord)spellenkast. Dat was een ding van mij en mijn man dus sinds zijn overlijden 2 jaar geleden is die kast vrijwel niet meer open geweest en het zijn er echt heel veel... ik denk dat ze binnenkort eens een ander huisje gaan krijgen.

Esther_

Berichten: 3998
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 21:09

Altijd moeilijk om iets om te ruimen wat dierbare herinneringen heeft. Maar dit is wel het juiste moment om spellen te verkopen.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 21:50

Mooi laatste schopje. De eerste 10 staan er op!

Esther_

Berichten: 3998
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 22:03

Goed bezig hoor!

_Floortje

Berichten: 1349
Geregistreerd: 06-04-14
Woonplaats: Brabant

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 03:27

Vind ik knap secrible :j. Waar verkoop je ze? Wij houden idd ook van bordspellen en een tweedehands cadeautje geven is natuurlijk beter.

Hier ga ik ook proberen mee te doen aan de omgekeerde advent. Ben ook bezig om een goede ‘digitaal minimalisme’ challenge voor mijzelf te bedenken. Heb mijn telefoon al wat opgeruimd, maar wil toch nog wat meer met schermtijd/te veel aan foto’s/werkapps openen op mn telefoon in mn vrije tijd.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 05:24


Esther_

Berichten: 3998
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 10:41

_Floortje schreef:
Ben ook bezig om een goede ‘digitaal minimalisme’ challenge voor mijzelf te bedenken. Heb mijn telefoon al wat opgeruimd, maar wil toch nog wat meer met schermtijd/te veel aan foto’s/werkapps openen op mn telefoon in mn vrije tijd.

Misschien is de app One Sec, iets voor je? Dan wordt gevraagd eerst te ademen en dan nog eens na te denken of je wel die app wilt openen.

_Floortje

Berichten: 1349
Geregistreerd: 06-04-14
Woonplaats: Brabant

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 19:21

Ah, toevallig niet een van de spellen die op mijn lijstjes stond, dus in het thema van minimalisme mag ik dan helaas niks bij je kopen :(

Ik ga er eens naar kijken Esther. Thanks voor de tip! :D

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 19:34

_Floortje schreef:
Ah, toevallig niet een van de spellen die op mijn lijstjes stond, dus in het thema van minimalisme mag ik dan helaas niks bij je kopen :(

Ik ga er eens naar kijken Esther. Thanks voor de tip! :D

WT stond op je lijstje? Ik heb nog meer haha

_Floortje

Berichten: 1349
Geregistreerd: 06-04-14
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 14:41

Ik was op zoek naar een cooperatief bordspel wat je ook met twee personen kan spelen als kerstcadeautje voor mijn vriend

Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 11:50

Ennnn het jaar zit er op, hoe is het bij jullie gegaan qua minimaliseren? En wat zijn de voornemens?

Hier is de eindstand: 526 spullen opgeruimd. Waarbij dingen als een stapel administratie als 1 ding zijn meegeteld.
Voor mezelf 31 kledingstukken erbij, waarvan 16 via vinted en 15 nieuw (inclusief ondergoed en sokken). Meer dan ik had verwacht, maar met een zwangerschap had ik oprecht ook wel wat dingen nodig. En er is ook een gedeelte bij gekomen wat niet nodig was, maar wel leuk O:).

Voor 2024:
- no buy van drie maanden (1 januari - 31 maart) voor mezelf;
- wat spullen die op zolder staan op marktplaats / vinted zetten of naar kringloop brengen (decoratie bruiloft, kinderkleding)
- pantry challenge: de vriezer en voorraadkast leeg/leger maken.

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 23:59

Vorig jaar heb ik tijdelijk maar bij een deel van mijn kleding gekund en dat vond ik stiekem zo'n verademing.. Ik had tenslotte alleen de spullen gepakt die ik vaak droeg en echt nodig had. Sindsdien is mijn kast een stuk leger.

Vervolgens ook nog een kledingstijl workshop gedaan en sindsdien doe ik ook een stuk minder misaankopen, heel fijn.

Dit jaar begonnen met de zolder op te ruimen. Nadeel van nieuwjaarsdag.. Alles zit dicht dus ik kan niks naar de kringloop etc brengen. Er staat een grote berg klaar :D

koenlover

Berichten: 2416
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 00:48

Ik moet zeggen dat het bijhouden voor mij een stuk minder motiverend voelt dan wanneer je begint met minimaliseren en grote slagen kan slaan. Maar dit jaar ga ik ook m’n twee grootste valkuilen aanpakken namelijk:

Met het hoog water heeft er water in onze kelder gestaan. Alles wat te redden was staat nu in m’n kantoor in de weg. Ik heb altijd teveel voorraad van voedsel en dit is een goeie stok achter de deur dagelijks met iets uit de voorraad te koken. (Kelder is inmiddels droog maar gezien het water dat nog verwacht wordt hou ik de voorraad nog even boven). Het plan is net zo lang uit de voorraad koken tot er niks meer terug in de kelder hoeft en we met een schone lei kunnen beginnen.

Het tweede puntje is kleding. Echt mijn zwakke punt, ik vind t zo moeilijk kleding weg te doen. Dus heb ik m’n afgelopen verjaardag en met kerst bonnen gevraagd voor een styliste en hoop ik binnenkort met haar eens goed orde te scheppen in m’n kast.

Het vooruitzicht toch weer wat meer overzicht te creëren maakt me alweer enthousiast :)

Kaplaars

Berichten: 1548
Geregistreerd: 07-11-04
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 15:49

Hoi,
Kan iemand mij even motivatie geven? Ik merk dat ik toch vaak in dezelfde valkuil trap en dat er na het opruimen en wegdoen best snel weer bende ontstaat. Ik raak overprikkelt en het wordt een berg om tegenop te zien.
Wij hebben twee kinderen in de basisschool leeftijd en al het speelgoed staat beneden. Binnenkort krijgen we gelukkig meer plek boven, maar bijvoorbeeld knutselspullen nemen veel plek in.
Ik ‘loop’ al langer mee in dit topic, maar heb dus even wat positieve energie nodig :Y)

Edit: we zitten nu dus ook midden in een verbouwing en dat helpt ook niet mee voor de rommel.

Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 16:06

Waardoor wordt het een bende? Zijn het spullen die niet op hun plek liggen, spullen waar geen vaste plek voor is, teveel spullen? Ik vind ons huis ook wel gauw rommelig maar met een dreumes is het dagelijks leven toch een soort blender zonder deksel }:0 en aan het eind van de dag is alles toch gauw weer opgeruimd en ligt het in de kasten. Alleen het kookeiland blijft een hotspot voor losse rommeltjes. Een bonnetje dat nog in de digitale administratie moet worden verwerkt, post van de belastingdienst, een paar kindersokken (die vind ik ook overal terug…) wat nog naar boven moet, dat komt toch allemaal in de keuken terecht als een soort visuele to-do lijst.

cobiie

Berichten: 7306
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 16:06

Kaplaars schreef:
Hoi,
Kan iemand mij even motivatie geven? Ik merk dat ik toch vaak in dezelfde valkuil trap en dat er na het opruimen en wegdoen best snel weer bende ontstaat. Ik raak overprikkelt en het wordt een berg om tegenop te zien.
Wij hebben twee kinderen in de basisschool leeftijd en al het speelgoed staat beneden. Binnenkort krijgen we gelukkig meer plek boven, maar bijvoorbeeld knutselspullen nemen veel plek in.
Ik ‘loop’ al langer mee in dit topic, maar heb dus even wat positieve energie nodig :Y)

Edit: we zitten nu dus ook midden in een verbouwing en dat helpt ook niet mee voor de rommel.

De ruimtes (kasten ed) echt gaan zone'n en dan niet meer houden dan die ruimte netjes aan kan.

Dus bijv. 1 plank voor verf, 1 plank voor papier/scharen/lijm, 1 plank kleurenboeken stiften ed.

Als je alles ingedeeld hebt en er tevreden over bent, dan labels maken voor die plekken. Zodat iedereen weet wat waar moet.

cobiie

Berichten: 7306
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 16:14

Hier ga ik lekker. Ik heb een no buy voor Jan bedacht en een low buy voor heel 2024. Misschien ga ik febr ook wel een no buy doen.

Daarnaast voor Jan minimaal 10 dingen de deur uit of verbruiken per dag.
Iedere week als ik naar de zwemles moet, dan rij ik nu wat om om spullen af te gooien bij de kringloop.

Ik had mij afgelopen 3/4 jaar echt laten gaan, dus moet weer even een inhaalslag maken.

Nu is er al meer dan 500 dingen de deur uit. En ben nog niet eens echt bezig met grote opruimwerkzaamheden, heb tot nu toe zo alles gedurende de dag "gevonden". Zegt mogelijk wat hou mijn huis eruit ziet/zag.

Grappige is dat ik het er niet met mijn man over hebt gehad en na 2 weken hoor je hem ook al weer vragen waar de kringloop doos staat om wat in te doen of hij gaat uit zichzelf sneller klusjes uitvoeren die maanden geleden al gedaan hadden kunnen worden. Blijft leuk om te zie hoe het onbewust anderen dus ook prikkkelt.

Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 16:30

cobiie schreef:
Kaplaars schreef:
Hoi,
Kan iemand mij even motivatie geven? Ik merk dat ik toch vaak in dezelfde valkuil trap en dat er na het opruimen en wegdoen best snel weer bende ontstaat. Ik raak overprikkelt en het wordt een berg om tegenop te zien.
Wij hebben twee kinderen in de basisschool leeftijd en al het speelgoed staat beneden. Binnenkort krijgen we gelukkig meer plek boven, maar bijvoorbeeld knutselspullen nemen veel plek in.
Ik ‘loop’ al langer mee in dit topic, maar heb dus even wat positieve energie nodig :Y)

Edit: we zitten nu dus ook midden in een verbouwing en dat helpt ook niet mee voor de rommel.

De ruimtes (kasten ed) echt gaan zone'n en dan niet meer houden dan die ruimte netjes aan kan.

Dus bijv. 1 plank voor verf, 1 plank voor papier/scharen/lijm, 1 plank kleurenboeken stiften ed.

Als je alles ingedeeld hebt en er tevreden over bent, dan labels maken voor die plekken. Zodat iedereen weet wat waar moet.

Ik heb de knutselspullen in twee van die HEMA-klapkratjes. Eentje met kleurboeken, krijtjes, stempels en stickers, de andere met verf, kwasten, verfschort & klei. En het knutselkleed ligt daar bovenop want dat moet altijd gebruikt worden :D.

cobiie

Berichten: 7306
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 17:00

Wat is je grootste probleem?

Dat je niet snel/makkelijk alles weer kunt opruimen?

Dat er gewoon veel is?
Misschien dan aan toy rotatie gaan doen. Niet alle speelgoed 24/7 beschikbaar laten zijn.

Dat ook al is het opgeruimd, dat je het dan nog steeds ziet? Dat het virtuele rommel geeft?

Dan kijken naar je opbergruimtes. Hoe kan je zorgen dat het minder je aandacht trekt.
Hier lagen spellen eerst op planken in de woonkamer, maar naar mate er meer spellen kwamen werd ik daar echt gek van. Nu een dichte kast geplaatst, daar de spellen in. Deuren 's avonds dicht en is veel rustiger om naar te kijken.

Kaplaars

Berichten: 1548
Geregistreerd: 07-11-04
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 20:16

Lief dat jullie tips geven! Ik had net even een dipje ofzo

Het probleem is waarschijnlijk een combinatie van dingen. Er is misschien toch nog te veel, knutselspullen nemen drie planken van een kast van 1.20 breed in beslag. Dus dingen hebben inderdaad daar geen vaste plek en zijn niet terug te vinden, waardoor het op de tafel terecht komt, die dan weer een verzamelplaats wordt en zo verder.
Ook ben ik niet consequent genoeg met ‘gewoon’ opruimen van iedere dag, dingen blijven te lang slingeren. Misschien omdat het geen vaste plek heeft, of ik heb een schop onder mijn bips nodig, dat vind ik soms lastig met werk/paarden/kinderen.

In de woonkamer waar al het speelgoed staat, hebben we twee mooie grote kasten. Maar die zijn inderdaad open, dus als je er naar kijkt zie je weer ‘BAM’: kleuren-patronen-spullen. Terwijl het wel is opgeruimd.

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 20:40

Bak met deksel voor de knutselspullen, wat niet past met deksel dicht is teveel.
En heb je voor die kasten misschien een leuk stofje om als gordijn er voor te hangen?