Altijd koud in deze periode - iemand tips?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 11:01

Dani199764 schreef:
Warme kleding en eten helpt bij mij echt niet hoor.. Kan mijn ski pak met thermokleding er onder binnen aan hebben maar dan nog steeds heb ik het koud, nog meer gaat dus ook echt niet helpen.. Ben ook echt koud van binnen.
Ik eet ook al 2x zo veel in de winter maar behalve dat ik elke winter zo'n 5 tot 8 kilo aan kom krijg ik het er echt niet warmer van :+ (train het er elke zomer weer met gemak af gelukkig, dan voel ik mij goed dus eet ook gelijk een stuk minder :D
En bewegen doe ik ook al gezien ik een beroep heb waarbij ik veel loop en til etc maar ook dat helpt niet.. Alleen echt intensieve beweging zoals hardlopen krijg ik het even tijdelijk warm van, maar dat kan ik natuurlijk onmogelijk de hele dag doen. Tevens, als je daar mee stopt krijg je het vaak nog 2x zo koud omdat je gezweet hebt en het lichaam ineens gigantisch afkoelt.

Nee.. Ik hoop echt dat er iets uit dat bloedonderzoek komt.. Zo niet dan ben ike echt ten einde raad -O-


Laat je ferritine checken! Die is soms veel te laag, bij mij geeft dat de kou klachten. Het is een vorm van bloedarmoede. Sinds ik ijzer slik heb ik het minder koud.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 11:02

Hier nog 1 en na -25 kg nog kouder...

Dit jaar gaat het wel beter, ik denk dat dat komt door mijn maagproblemen die mij dwingen om de hele dag door kleine beetjes te eten. Echt een groot verschil met voorgaande jaren.

Moonlight17
Berichten: 2347
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 11:04

Dat vet je warm houdt is in mijn omgeving ook een fabel. Mijn vriend maatje lat is dun, gespierd en weinig vet. Die heeft het altijd warm. Ik dikker, minder spieren en meer vet heb het echt altijd koud. Serieus om mij om te kleden in een niet verwarmde kamer waar je misschien 1 minuut voor nodig hebt sta ik al te rillen van de kou

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-18 11:09

Mijn bloed is een paar jaar geleden geprikt en wordt nu regelmatig bijgehouden. Ik slik ijzertabletten omdat mijn ijzer te laag was en sindsdien heb ik het iets minder intens koud, maar nog steeds altijd koud. Het was dus een deel van de oplossing.

Ik eet best veel maar niet altijd warm, omdat ik gewoon heel veel bezig en onderweg ben, dan heb je daar niet echt tijd voor. Thee enzo drink ik wel veel :j Vooral gemberthee inderdaad, met verse gember. Heerlijk :)

Lestria

Berichten: 1068
Geregistreerd: 30-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 11:11

Citaat:
Azmay schreef:
Maar hoe verwarmen die specerijen dan?
Ik bedoel van heet eten krijg je het warm maar dat gaat dan nog ten koste van mijn energiereserve neem ik aan? Het probleem is voor mij een beetje dat ik geen reserve heb om mee te beginnen :o


Google eens op de 5 elementen voedingsleer. Daar kan je een hoop informatie vinden over de thermische waarde van voeding.

Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 11:13

Opmerkingen als gezond eten, was het maar zo.
Heb nu eenmaal een laag BMI, laag vetpercentage, mega snelle spijsvertering en lage bloeddruk.
Met 25/30 graden als iedereen begint te klagen dat het warm is, ben ik juist in mijn element ;)
Als de openhaard aan is zit ik het liefst bijna tegen het vuur aan :+
Zolang ik kan bewegen gaat het wel, maar stil achter een bureau zitten is echt vreselijk.
Wat jumpingjacks springen helpt wel om alles weer op gang te krijgen ;)

Zijn al veel goede tips gegeven.
Voor een fijne merino wollen muts, kijk eens naar de Hedi Liebt collectie.
Echt heerlijke mutsen die ook goed blijven zitten als je bezig bent.
Voor low budget thermo shirts, bij de decathlon de Wed’ze skipully die omkeerbaar is (warm / warmer).
Heerlijk zacht warm spul met fijne col en kost €10.

Verder heb ik skischoenverwarmers in mijn outdoorlaarzen als het (bijna) vriest.
Verwarmingselementjes met oplaadbare accu’s die 4 uur warmte afgeven.
Komen elke winter wel een keer bij de Lidl in de aanbieding.
Net als de magnetron sloffen, de pittenzakken als sloffen.
Verder een merino wollen zooltje in mijn laarzen als extra isolatie.

En in de winterperiode 1x per maand dagje sauna doet ook goed.

Idee dat ik daarna altijd weer wat beter de kou kan handelen.

En als ik het toch echt door en door koud heb: s avonds een warm bad voor het slapen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34686
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 11:27

Lestria schreef:
Het gaat ook niet alleen om meer eten, ook om wat je eet. Verwarmde dingen moet je eten. Veel specerijen zijn verwarmd. Bijvoorbeeld gember, kurkuma, ras el hanout, pepers. Een pompoensoep met chilivlokken en gember zal je warmer maken en houden dan een boterham tussen de middag en geeft niet meer calorieën.


Allemaal dingen die ik niet lekker vind. Pittig eten ben ik niet gek op. En gember vind ik echt heel erg vies.

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Re: Altijd koud in deze periode - iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 11:57

Ik heb het ook altijd koud. De zomer is echt mijn vriend, stond gewoon te werken met een lange broek aan met bijna 40 graden. Ietsje minder warm mag ook wel, maar ik vind het nu echt niet leuk meer. Wij hebben ook geen verwarming in huis, maar een warmtepomp die "warme" lucht blaast en dat is echt een hele andere warmte. Bij mn vriend thuis hebben ze een houtkachel, wat een uitkomst <3

xSCWx
Berichten: 7062
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 11:58

Wat mij echt geholpen heeft afgelopen winter is de sauna. Minimaal 1x per week 5 uur (afwisselen tussen alles natuurlijk :+) en ik merkte echt dat ik het minder koud had, en in de zomer minder snel warm.
Ik heb mezelf ook maar 2 warmtedekentjes cadeau gedaan; 1 voor in bed en 1 als ik op de bank zit over mijn schouders (werkt perfect tegen schouder klachten bij mij)

Rienn

Berichten: 10581
Geregistreerd: 09-02-07
Woonplaats: West

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 12:04

Ik heb het ook altijd heel erg koud, begint al wanneer de dagen wat korter worden, dus niet eens wanneer de temperatuur buiten zakt.

Ik denk persoonlijk dat ik mezelf heb verpest. Draag veel warme kleding, zet de verwarming al vrij snel aan, douche heel warm. Mijn lichaam denkt waarschijnlijk: jij redt je zelf wel. >;)

Ik zou het graag iets minder heftig koud willen hebben. Zelfs onder een warme denken op de bank lig in nog te rillen. Wanneer ik moe ben, is het helemaal niet meer leuk, dan ga ik van ellende maar in bed liggen.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Altijd koud in deze periode - iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 12:33

Kaneel lusten de meeste denk ik wel toch? Want dat is namelijk ook echt verwarmend :j
Als ik het koud heb drink ik altijd even een kopje chai tea en het gaat alweer een stuk beter :D

Rienn

Berichten: 10581
Geregistreerd: 09-02-07
Woonplaats: West

Re: Altijd koud in deze periode - iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 12:37

Kaneel als in kaneelthee of....?

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Altijd koud in deze periode - iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 12:42

Ja dat kan, thee is van zich zelf al warm dus dat is wel echt lekker warm.
Maar kaneel verwerkt in etenswaar werkt ook verwarmend. Ik doe weleens kaneel in mijn brinta, beetje suiker erbij. Erg lekker :)

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 12:47

Er stond jaren geleden een artikel in tijdschrift Onkruid over speciale oefeningen die je kon doen.
Wat vriendinnen van mij hebben die toen met succes gedaan.

Misschien contact opnemen met het tijdschrift en vragen of het artikel er nog is.

Arashah

Berichten: 1142
Geregistreerd: 24-03-07
Woonplaats: Op een mooi plekje :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 13:27

Even een stipje, ik reager als ik weer thuis ben. Ik heb zelfs meer aan als jou nu, en mij is het echt steenkoud.

Wat af en toe helpt is een sjaal omdoen, mij houd het nu iets warm.

senna21

Berichten: 11871
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 13:37

A3a1 schreef:
Er stond jaren geleden een artikel in tijdschrift Onkruid over speciale oefeningen die je kon doen.
Wat vriendinnen van mij hebben die toen met succes gedaan.

Misschien contact opnemen met het tijdschrift en vragen of het artikel er nog is.


Je bedoelt Manno-techniek? Een meditatievorm welke is ontwikkeld door de kunst af te kijken van Tibetaanse monniken die zelfs op de steenkoude bergen zichzelf warm konden houden.
Een afgeleide daarvan is Autogene lichaamsmeditatie.
Valt te proberen (jezelf warm-denken)

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 13:45

Nee, het waren een soort yoga oefeningen.

Maar misschien kwamen die daar wel uit, geen idee.

Maar nu je het er over hebt, die harde ademstoten, daar krijg je het wel heel lekker warm van, als die ook in de manna voorkomen..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34686
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 13:49

Lust best kaneel. Maar ik merk geen verschil als ik iets verwarmends eet. Heb even op de site gespiekt en eet best veel dingen die verwarmend zouden moeten zijn. Ik geloof daar eerlijk gezegd niet zo in. Dat de sauna kan helpen vind ik dan wel weer logisch :j . En die ademstoten gebruikt de ice man toch ook?

dewindhoek

Berichten: 490
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 13:51

Zo herkenbaar. Ik ben vorig jaar begonnen met vitamine B12 bij slikken en sindsdien heb ik het een heel stuk minder koud

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Altijd koud in deze periode - iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 14:00

Hier ook koukleum :') thermos sokken en thermolegging alweer aan en mijn thermoskan met thee gaat overal mee naar toe :')

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Altijd koud in deze periode - iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 15:09

Ik dacht dat verwarmende dingen eten niet per se een theorie is maar meer een feit. Maar wellicht werkt het bij de een beter als bij de ander. :)
Ik merk ook heel erg dat bewegen gewoon echt mij opwarmt en dan voor een wat langere periode. Voor de kachel zitten is lekker, maar zodra je er weg gaat heb je het alweer snel koud. Met bewegen blijf je lekker warm :P
Maar vind het wel erg lastig soms met die kou om me er toe te zetten dat ik daadwerkelijk ga bewegen.
Eet nu een wat pittigere noedelsoep, dat verwarmt dus echt wel merk ik nu.

Verder draag ik vanaf november eigenlijk standaard een thermo legging onder mijn kleding en heb ik mijn fluffy sokken thuis al klaarliggen voor als ik uit mn werk kom :D

Westhof

Berichten: 2914
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 15:12

Bij de Kruidvat hebben ze nu warme huispakken en onesies in de aanbieding voor €9,99 zag ik in de folder. Misschien is dat wat? Ik rijd zometeen ook even langs om te kijken :))

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 15:32

Bewegen is best logisch natuurlijk, maar ik wil toch ook wel eens gewoon achter m’n bureau of op de bank kunnen zitten zonder onderkoeld te raken :+ (natuurlijk overdreven :D )
Ik kan nou simpelweg niet 24u per dag bewegen.

Gister toevallig nog een stevige wandeling van een uur chter de rug, met handschoenen en de hele reutemeteut erbij.
Tijdens het lopen was het goed te doen, maar zodra ik thuis kom en ga koken, sta ik gewoon te shaken en willen m’n handen niet eens een blikje opentrekken :=

Denk dat het gewoon heel erg per persoon verschilt. Mijn vriend is ook altijd net een straalkachel, in de winter heeft het buiten wel koud, maar zijn handen en voeten voelen dan nog gewoon warm aan.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Altijd koud in deze periode - iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 15:45

Mijn vriend is er ook zon een. Ik ben letterlijk aan het trillen en klappertanden en hij heeft het bijna te warm :+

kwii
Berichten: 1747
Geregistreerd: 23-04-08

Re: Altijd koud in deze periode - iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 15:59

Ik ben ook zo'n koukleum. Een kopje chilithee maakt mij van binnen wel weer warm. Dat helpt verder niks voor mijn huid. Ik houd gewoon lekker een muts op en doe handschoenen aan in huis :+
Kleding met aan de binnekant een synthetisch stofje als fleece werkt bij mij goed, even bewegen en door de wrijving krijg ik het dan op mijn huid ook ietsjes warmer.