Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 119 [ 2954 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 119  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

 
Profiel   

Moderatoropmerking:
In overleg is besloten om dit topic te heropenen. Uit het overleg is gekomen dat het topic eigen bestaansrecht heeft, dit omdat het een groter onderwerp is, waardoor wij van mening zijn dat het in het centrale topic weg zal vallen of het topic geheel over zou nemen. Wij willen het centraal voor de wat snellere/kleinere/kortere vragen gebruiken.

Bedankt alvast voor het begrip hiervoor.

Hallo,

Na het lezen van het topic over groener leven en de maandelijkse strijd en ongemakken heb ik me gisteren in een opwelling zo een cup besteld.

Ook al eens gepolst bij vriendinnen maar helaas, niemand die hem ooit heeft gebruikt!

Ik heb een Mycup gekocht omdat die qua prijs in het midden zat maar wat zijn jullie ervaringen? Maakt prijs wat uit? Was het een opluchting om geen vieze touwtjes te vangen? Is de kans op doorlekken (nachtmerrie 8/) echt zo klein?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-16 14:11 



 
Profiel   

Hoi,

Ik was ook zo nieuwsgierig en niemand in mijn omgeving die wist of het wat was.
Ik heb het dus ook in een opwelling gekocht.

en het is echt IDEAAL.

Het enige is dat het "leren" om deze goed te doen tijd kost.
Soms zit die perfect en dan vergeet ik daarna weer hoe ik dat nou deed.
Als die goed zit lek je zeker niet door of de cup moet overstromen.


Dus als iemand hier nog in Jip en Janneke taal uit wil leggen, hoe ver die geplaatst moet worden en wanneer die nou goed zit graag. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-16 14:18 



 
Profiel   

Het lijkt mij ook heel handig. Alleen ik zie dan echt voor me dat ik op een openbaar toilet dat ding moet legen en dan als een soort moordenaar met mijn handen onder het bloed naar buiten kom... :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-16 14:22 



 
Profiel   

Dat is dus echt niet zo, haha dat gebeurt eerder met tampons of maandverband.

Op het moment dat er geen kraantje is in de wc kan je ook gewoon leeggooien en even een doekje erdoor heen halen ( papier dan hé, niet de handdoek ofzo )

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-16 14:23 



 
Profiel   

Ik heb ze jaren gebruikt en vond ze superfijn, het enige nadeel was het uitkoken achteraf (studentenhuis...)
Plaatsing moet vrij ver naar onderen. Ik draaide hem vaak een halve slag om zeker te weten dat hij goed zat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-16 14:25 



 
Profiel   

Sheran schreef
Ik draaide hem vaak een halve slag om zeker te weten dat hij goed zat.

Is het een schroefdop? :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-16 14:30 



 
Profiel   

Ja, zoiets :')

Nee serieus, als hij soepel draait weet je zeker dat er geen deuken meer in zitten :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-16 14:34 



 
Profiel   

Sheran schreef
Ik heb ze jaren gebruikt en vond ze superfijn, het enige nadeel was het uitkoken achteraf (studentenhuis...)
Plaatsing moet vrij ver naar onderen. Ik draaide hem vaak een halve slag om zeker te weten dat hij goed zat.



Ik heb dus het idee dat hij niet helemaal "openklapt" ookal heb ik S

edit: En als hij soepel draait heb ik het idee dat die er zo uit kan floeppen.

Dat is dus waarom ik zeg dat ik nog niet helemaal gewend ben :)


Laatst bijgewerkt door Thenexttry op 13-09-16 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-16 14:34 



 
Profiel   

Daar draaide ik altijd die halve slag voor :) Hoe vouw je hem van tevoren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-16 14:35 



 
Profiel   

niet de C vouw maar die andere, dat je de bovenkant zeg maar aan 1 kant indrukt en zo'n punt krijgt. de "7 - vouw " of zoiets .
C vouw werkte niet dan bleef het een C geloof ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-16 14:37 



 
Profiel   

Ah zo! Ik deed altijd de C-vouw. Je mag hem daarbinnen ook best een beetje husselen. _O- Passen je vingers er eventueel ij om hem open te klappen? Helpt het als je even in de onderkant knijpt bijvoorbeeld?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-16 14:39 



 
Profiel   

Palmera schreef
Sheran schreef
Ik draaide hem vaak een halve slag om zeker te weten dat hij goed zat.

Is het een schroefdop? :')

poedersuiker :')

Uitkoken? Ieuw....

Ik ben nog niet enthousiast

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-16 14:39 



 
Profiel   

Maar je hoeft hem maar 2x per dag te legen, dus meestal kan je het gewoon op je gemak thuis doen. Ik doe het bijv 's ochtends als ik opsta, en dan pas 's avonds weer vlak voordat ik ga slapen.

Ik doe het pas sinds kort (Blossom cup), maar ik vind het echt een uitkomst! Je voelt hem niet eens zitten en ik heb gelukkig nog nooit lekkage gehad; het is ook niet dat hij 's avonds helemaal vol zit ofzo. Surfen/zwemmen heb ik nog niet kunnen proberen, maar paardrijden ging prima ... per ongeluk bij mijn eerste keer gebruiken gereden, omdat toen ik vergeten was dat ik net de cup aan het testen was :+ .

Inbrengen was wel even lastig de eerste keer; je moet hem namelijk gevouwen houden totdat hij op de juiste plek zit en dan kan je hem laten ontplooien. Even draaien en aan het steeltje heen en weer bewegen. Let goed op dat hij ook echt niet meer gevouwen is, anders gaat het lekken! Ik doe ook de 7-vouw trouwens.

Wat ik ook heel fijn vind is dat je hem ook op je allerlichtste dagen kan gebruiken. Geen gedoe meer met "droge" tampons verwijderen, of noodgedwongen maandverband moeten gebruiken. Heerlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-16 14:40 



 
Profiel   

Buiten maat S heb je ook nog de vorm en flexibiliteit die per cup aardig verschilt. Stevigere en zachtere, dat is maar net waar je voorkeur (of die van je lijf :P ) ligt. Via dit youtube-filmpje kan je wellicht wat meer duidelijkheid erover krijgen:
https://youtu.be/_G87oBd6rOw

Ik gebruik een mooncup en vind 'm ideaal. Voor mij heeft het ervoor gezorgd dat ik niet meer continu naar de toilet hoef (ik lekte erg snel door anders met maandverband, tampons heb ik nooit goed tegen gekund) en 's nachts kan ik gewoon doorslapen. De krampen zijn bij mij ook veel minder sinds ik een menstruatiecup gebruik - en dit komt ook ten goede voor mijn humeur ;) Zwemmen gaat ook prima, ik voel 'm niet zitten en lek er ook niet langs.

Nadelen?
* Wennen - de eerste keren is het echt even uitzoeken hoe het inbrengen en eruit halen makkelijk gaat (zo heb ik 'm bijvoorbeeld een keer per ongeluk verkeerd eruit gehaald waardoor er een bloedvlek op zo'n badkamerkleedje gekomen was, oeps)
* Voor het uitkoken gebruik ik een speciaal siliconenbakje waarin ik 'm in de magnetron uit kan koken (vind ik een stuk hygiënischer dan in pannen waar anders eten in klaargemaakt wordt).
* Het legen? Ik bloed vrij heftig en moet het dus wel drie keer per dag doen. Op een openbaar toilet zonder kraantje binnen het wc-hokje, spoel ik 'm dan even snel door met een flesje water die ik gewoon altijd bij me heb. Een flesje hervullen wordt niet vreemd gevonden ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-16 14:53 



 
Profiel   

Maar steekt het "staafje" nou als die goed zit wel wat uit of verdwijnt die ook zeg maar

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-16 14:58 



 
Profiel   

Het staafje moet je (deels) afknippen, anders steekt hij inderdaad naar buiten :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-16 15:02 



 
Profiel   

Ik ben nooit fan geweest van tampons... inbrengen vond ik niet fijn en ik voelde 'm altijd zitten. Hoe zit dat hiermee? Ik ben namelijk, door dat andere topic, ook echt nieuwsgierig geraakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-16 15:04 



 
Profiel   

Dit voel je niet met paardrijden had ik met tampons ook een soort van last. Dit merk ik niet

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-16 15:05 



 
Profiel   

hier ook een gebruiker.

heerlijk ding!

en idd,meestal moet je hem gewoon 's morgens verversen en 's avonds.
dus 'op vreemd terrein' moet je niets doen.

zelf heb ik in het begin ook wat moeite gehad met de juiste plek vinden(als ik hem te diep inbracht,lekte hij,te laag is niet aangenaam),maar dat ondervind je perfect en vlug genoeg.
zelf nooit geen bloedbad gehad bij het ledigen,ook niet de eerste keren(terwijl je dat wel overal leest).

hier gewoon 1 kant induwen,goed plaatsen,ingeduwde kant loslaten,idd nog wat wriemelen of draaien zodat je zeker weet dat hij goed is,en klaar!
om hem eruit te halen moet ik gewoon aan het steeltje trekken en je hoort de 'ppppllllllliiiiieee',dat de vacuum verbroken wordt,en hop,je haalt hem er rustig uit,uitkappen,afspoelen en terug inbrengen.(heb wel al kinderen gebaard,dus geen idee of dat idem is bij mensen die nog geen kinderen kregen).

na menstrutie schrop ik hem even,daarna koken en in de kast.
voor nieuwe menstruatie(als je merkt dat die eraan komt),nog even koken en hop,terug gebruiken.

hier wel altijd een inlegkruisje,altijd wel wat licht rode/bevuilde kleur afschijding,maar dat is echt nog minder dan druppels,is volgens mij hetgeen blijft hangen/kan doorlopen tijdens het verversen en daarna gemengd wordt met de natte buitenkant van de cup na het opnieuw inbrengen.

hier staafje niet afgeknipt,komt er net uit,maar stoort mij nooit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-16 15:06 



 
Profiel   

Ik heb hier echt nog nooit van gehoord.

Is er iemand die het puntje voor puntje aan mij uit wil leggen wat het precies is en hoe of wat? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-16 15:07 



 
Profiel   

Dat ligt aan je vagina, als je een erg diepe vagina hebt dan kan je het staafje laten zitten en is het makkelijk om de cup weer eruit te kunnen halen, als je een erg ondiepe vagina hebt dan kan je het staafje er gewoon vanaf knippen. Het hoort niet naar buiten te steken, dat lijkt me trouwens ook een erg onprettig gevoel geven.

Tampons moet je best ver inbrengen, menstruatiecups juist niet. Ik heb altijd een hekel gehad aan tampons (naast de geïrriteerde slijmvliezen voelde ik ze inderdaad ook altijd zitten) maar mijn cup voel ik pas zitten als hij erg vol zit (wat dus veel langer duurt dan bij een tampon)


Edit: hier staat veel informatie over wat het is, hoe te gebruiken enzo:
http://www.mooncup.co.uk/languages/nl/home.html
Op het youtube kanaal van degene van het eerder door mij geplaatste filmpje staan ook veel andere filmpjes over het gebruik en de verschillende soorten menstruatiecups.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-16 15:07 



 
Profiel   

en ik heb altijd als ik ongesteld ben en een tampon verwissel dat ik zo'n ijzer geur ruik. Dat is geloof ik mijn reactie op de tampons want met cup nergens last van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-16 15:10 



 
Profiel   

Thenexttry schreef
en ik heb altijd als ik ongesteld ben en een tampon verwissel dat ik zo'n ijzer geur ruik. Dat is geloof ik mijn reactie op de tampons want met cup nergens last van.

Echt? IJzergeur is toch gewoon de geur van bloed?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-16 15:15 



 
Profiel   

Ja haha dat bedoel ik dus, maar ik ben als ik ongesteld ben wat gevoeliger voor luchtjes. -O- -O-
Ik heb dan echt een super reuk geloof ik. Maar inderdaad bloedgeur alleen dan sterker met tampons want met een cup heb ik dat dus niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-16 15:27 



 
Profiel   

Dat herken ik wel, ik vond het met maandverband/tampons altijd erg stinken en met de cup niet.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-16 15:32 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 119 [ 2954 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 119  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen