De Marokkaanse wc

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Athelas

Berichten: 1969
Geregistreerd: 15-06-14
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 12:46

Als alles er weer uitkomt, gewoon afwachten. Ik heb deze vakantie ook een heftige voedselvergiftiging opgelopen, en mijn ouders ook. Gewoon afwachten tot je weer water/thee kunt binnen houden en dan langzaam iets proberen te eten. Vaak is na 24 flink ziek zijn het wel uit je lijf, althans dat was wat de arts ons verteld. Ik moest namelijk opgenomen worden op de spoedeisende hulp omdat het bij mij niet stopte en ik i.v.m mijn suikeziekte enorm hoge bloedsuikers kreeg die de misselijkheid weer stimuleerde (ketonen). Maar bij mijn ouders ging het inderdaad na 24 uur beter.

maaikemuis
Berichten: 5278
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: De Marokkaanse wc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 12:51

Laat iemand op de soukh gemberwortel halen en snij deze in kleine stukjes en trek daar thee van. Ondanks dat ik gember echt ontzettend smerig vind, zorgt het er wel voor dat mijn maag ervan tot rust komt. En verder is het gewoon uitzitten, helaas.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: De Marokkaanse wc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 16:30

Wat vervelend zeg, juist op vakantie zo ontzettend ziek zijn!
Ik hoop dat je je inmiddels al iets meer mens voelt en wat vocht kan binnenhouden.

Heel veel beterschap gewenst, hoop dat je nog kan genieten van je vakantie!

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Re: De Marokkaanse wc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 16:39

Sterkte er mee en beterschap. Het is echt heel vervelend als je op vakantie zo beroerd wordt.

(Had het in Jordanië. De eerste dag al iets stoms gedaan met ijsblokjes ... No nice.)

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 20:11

Maflinger_S schreef:
Sterkte er mee en beterschap. Het is echt heel vervelend als je op vakantie zo beroerd wordt.

(Had het in Jordanië. De eerste dag al iets stoms gedaan met ijsblokjes ... No nice.)


Ijsblokjes zijn ook zo'n instinker inderdaad!

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 20:46

Granoek schreef:
Ben ik gedoemd? :+


JAZEKER

Afbeelding

Gowlan
Berichten: 4976
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 21:05

Kijk of je daar bij de apotheek domperidon kan krijgen (of iets met dat bestandsmiddel erin). Beterschap! Hoop dat je je een stuk beter voelt inmiddels

Boheme

Berichten: 2104
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 21:32

Gowlan schreef:
Kijk of je daar bij de apotheek domperidon kan krijgen (of iets met dat bestandsmiddel erin). Beterschap! Hoop dat je je een stuk beter voelt inmiddels


Domperidon is al een tijd uit de handel


Metoclopramideis de vervanger

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 21:33

Boheme schreef:
Gowlan schreef:
Kijk of je daar bij de apotheek domperidon kan krijgen (of iets met dat bestandsmiddel erin). Beterschap! Hoop dat je je een stuk beter voelt inmiddels


Domperidon is al een tijd uit de handel


Metoclopramideis de vervanger


Het is niet uit de handel, het is nu alleen slechts op recept verkrijgbaar in NL.

Gowlan
Berichten: 4976
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 00:22

Sheran schreef:
Boheme schreef:

Domperidon is al een tijd uit de handel


Metoclopramideis de vervanger


Het is niet uit de handel, het is nu alleen slechts op recept verkrijgbaar in NL.

Precies, en in het buitenland (veel landen) vrij verkrijgbaar. Neem het altijd mee uit het buitenland, scheelt ook klauwen met geld vergeleken met wat ze hier ervoor vragen :D

Boheme

Berichten: 2104
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: Dordrecht

Re: De Marokkaanse wc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 13:14

Bij mijn apotheek ook niet meer op recept. Ik krijg het voor chronische misselijkheid en darm problemen, ideaal spul. Nu Metoclopramide en werkt een stuk minder. Mij is verteld dat het in Nederland niet meer uitgegeven word.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 13:46

Wat vreemd, ik krijg het nog gewoon op recept van de apotheek. Al jaren. Vervelend ook, Domperidon is soms wonderspul.

Boheme

Berichten: 2104
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 21:23

Sheran schreef:
Wat vreemd, ik krijg het nog gewoon op recept van de apotheek. Al jaren. Vervelend ook, Domperidon is soms wonderspul.



Dat was het voor mij ook 1 tablet in de 2 a 3 dagen voldeed, nu zit ook op sommige dagen aan 3 per dag van de andere..

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: De Marokkaanse wc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 21:48

In dit soort landen heb ik noodrantsoen: Elke dag minstens 1 flesje cola zero, diarreeremmers (loperamide) en vaak ook norit en ors.
Verder begin ik een maand of 2 voor vertrek wel eens gewoon wat te snoepen zonder mijn handen van honden en of paarden gewassen te hebben.
Uiteraard drink ik het water uit de kraan niet. Hoewel ik nog niet in Marokko geweest ben heb ik toch op straat gegeten in Mexico onlangs. Het is ook goed kijken of alles wel gaar is en sla moet je niet willen eten. Ook geen ijsblokjes.

Stephanie_M
Berichten: 1388
Geregistreerd: 19-05-06

Re: De Marokkaanse wc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 22:04

Hopelijk gaat het snel over! Ben in september 10 dagen in Marrakech geweest en heb alles gegeten wat voor mn neus lag en zelf gelukkig nergens last van gehad! En ook mijn tip cola en zoute chipjes.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 22:32

Bij ons werden 1000 mensen ziek := ik dus ook. Fijn 5 dagen marrakesh :D

Ik zweer bij buscopan. Heb toen zo afgezien zeg. Maagkrampen au!

Beterschap!

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 06:47

Sheran schreef:
Wat vreemd, ik krijg het nog gewoon op recept van de apotheek. Al jaren. Vervelend ook, Domperidon is soms wonderspul.

Het is zelfs online te bestellen. Zonder recept, al vraag ik mij af of het echt dezelfde is.

@TS. Heel veel beterschap gewenst
Hopelijk voel je je weer snel de oude

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 11:52

Ja dat zou wel apart zijn.

Ik heb 2x Marokko overleefd zonder enige klachten. Ik heb wel goed opgelet: ik deed niks met kraanwater (geen tanden poetsen met kraanwater, geen salade eten, geen afgespoeld of geschild fruit eten, geen verse sappen drinken als ik niet zag of ze aangelengd waren,en natuurlijk geen ijsblokjes), ik at geen vlees en lette gewoon goed op hygiëne (een restaurantje met een wolk vliegen op de kip buiten kunnen wij Nederlanders gewoon niet handelen...). Ok je eet 2 weekjes niet heel gezond en het is even opletten maar je geniet wel van je vakantie!

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 12:51

daantjuhhh schreef:
Sheran schreef:
Wat vreemd, ik krijg het nog gewoon op recept van de apotheek. Al jaren. Vervelend ook, Domperidon is soms wonderspul.

Het is zelfs online te bestellen. Zonder recept, al vraag ik mij af of het echt dezelfde is.




Domperidon is nog steeds op recept te verkrijgen maar er zijn verscherpte criteria.

En er zijn een aantal contra-indicaties.

Als de apotheker ziet dat je bepaalde geneesmiddelen gebruikt krijg je het gewoon niet mee.

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: De Marokkaanse wc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 12:54


Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-18 12:57

Ik ben ondertussen terug thuis :D
Een dag ziek geweest maar tegen 16u hadden we alle muren van de hotelkamer wel bestudeerd en moest ik er echt uit. We zijn dan nog naar de jardins majorelle gewandeld want dat was niet zo ver.

Uiteindelijk opgelost met slappe cola en zoutchips! Water kon ik niet verdragen.

Ik ken al die moeilijke woorden niet meer maar ik weet inderdaad dat je hier ook enkel nog Imodium op voorschrift krijgt. Heb het in Marrakech niet gevraagd, alles was er toch al uit dus heb maar gewoon gewacht.

Ik denk ook niet dat het door het eten kwam want we hebben echt lekker gegeten altijd!

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 14:18

Ook op lekker eten kan een nare bacterie zitten. Zelf vorig voorjaar in Marokko geweest, en thuis verschrikkelijk ziek geweest van een voedselinfectie. De naweeën daarvan heb ik nog weken gevoeld, zo naar. Wij waren ook heel voorzichtig met water, aten geen rauwe groente etc maar het kan alsnog zo maar gebeuren. Het was er toen ook verschrikkelijk heet (35-40 graden), dat werkt ook niet echt mee.

Cola is wel echt wonderspul, toen ik vorig jaar zo ziek was heb ik dagen overleefd op slappe cola en witte bolletjes. Mocht geen diarree-remmers omdat alles eruit moest blijven komen. Man man man... wát een ellende.

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 14:35

Hoe kan het dat mensen die daar wonen niet ziek worden? Zijn hun lichamen die specifieke bacteriën gewend? Betere algehele weerstand?

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 15:03

hun lichamen zijn het idd gewend, want zij krijgen die als baby/klein kind al naar binnen (en hun verdere leven lang)dus hun immuunsysteem heeft zich daar op aangepast.
Wij hebben hier echter veel strengere eisen wat betreft voedsel en water en dus krijgen onze lichamen al die bacterieen nooit binnen, dus ons immuunsysteem weet nog van niks.
Tot je op vakantie bent in zo'n land en per ongeluk wat binnen krijgt; dan krijgt ons immuunsysteem het ineens voor de kiezen, maar die moet dan nog uitvinden hoe de boel te bestrijden, dus wordt je ziek.

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 15:21

Ik ben ooit eens op Jakarta geweest.
Een rondreis op eigen houtje.
In de hoofdstad kon je het beste eten bij straat tentjes. Je zou denken lekker onhygiënisch.
Maar alles werd daar wel vers bereid.
Ik koos tentjes uit waar enorm veel locals zaten en erg druk waren.

Aan het einde van de reis nog 4 dagen een mega luxe huis geboekt aan het strand. Daar bij het restaurant gegeten de eerste dag al doodziek geworden. Zelfs mijn reisgenoot die al 8 jaar op Java woont was enorm ziek.

Zo zie je maar, van buiten leek het super mooi, luxe en schoon. Terwijl die straat tentjes nergens op lijken.