Rug op meerdere plekken gebroken

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6046
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Rug op meerdere plekken gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 00:27

Ik heb ruim 6 weken puur up mijn rug geslapen. Ik kan normaal echt niet slapen op mijn rug maar toen wel. ze hadden mij dat ook geadviseerd en persoonlijk durfde ik niet eens op mijn zij te gaan liggen. Was bang dat het slecht zou zijn ook.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Rug op meerdere plekken gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 01:35

Misschien kun je wat googlen, want mijn fysio vond het bijv erg belangrijk hoe ik uit bed rolde, hoe je iets pakt, hoeveel je zit, ligt, staat of loopt etc. Kreeg dat ook op schrift mee en later oefeningen ook met omschrijving en plaatjes. Ik denk zeker dat je die tips hoe je dat het beste kan doen, wel kan vinden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34750
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 09:12

Ik kon met mijn gekneusde rug niet eens omdraaien. Ik kon maar op 1 manier liggen, op mijn rug. Niet handig als je altijd op je zij in slaap valt en gewend bent veel om te draaien. Ik heb heel beroerd geslapen de eerste weken. Het scheelde bij mij dat ik ooit al zwanger was geweest, dus het goed uit bed gaan deed ik vanzelf al. Lukte ook niet op een andere manier want dan ging ik door de grond.

Sure_lee

Berichten: 10424
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 09:19

Ik heb een aantal jaren geleden ook mijn rug gebroken. Kreeg ook een brace en geen advies.
Behalve dan dat ik niet op mijn buik mocht slapen.
Na een week ben ik weer aan het werk gegaan (kantoorbaan)
De bedrijfsarts verklaarde me voor gek en ik mocht van haar ook maar 3 uur per dag werken. Meer ging ook echt niet.
Een paar weken later was ik voor controle in het ziekenhuis.
Hij vroeg hoe het ging.... ik zei wel oke. Maar werken gaat niet heel goed. Hij: Werken?!!! Dat mag echt niet hoor!
Oeps... Maar omdat die 3 uur wel ging mocht ik dat 6 weken lang blijven doen. Daarna een half uur per week erbij.
En ik moest echt 6 paracetamollen per dag blijven slikken voor de opgebouwde spiegel. Anders hielp het niet.

Dus ook in mijn geval..... slecht advies vanuit de verpleging

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Rug op meerdere plekken gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 10:13

Ik sliep en slaap daardoor nog op mijn rug met van die worsten naast me in bed zodat ik toch niet zou draaien,kon in het begin ook slecht slapen. Ik heb wel hulp vd fysio gekregen en daar kom ik nog.

mag
Berichten: 1603
Geregistreerd: 09-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 10:21

Ik ben ook een buikslaper en kon ook echt niet op mijn rug slapen. Uiteindelijk van de fysio wel een houding gekregen om op mijn zij te slapen (maar alleen als t echt niet anders kon).

rostanfan
Berichten: 75
Geregistreerd: 12-04-09

Re: Rug op meerdere plekken gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 10:35

Ik sliep ook 6 weken op mijn rug en durfde ook totaal niet op te draaien.
mocht mijn korset ook afdoen s' nachts maar dat durfde ik niet na 4 weken heb ik mijn korset s'nachts afgedaan en na 8 weken durfde ik weer te draaien in bed

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Rug op meerdere plekken gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 15:32

Op je rug slapen als je dat niet gewend bent, is echt lastig. Wat je tijdens je slaap doet, weet je niet, maar als omdraaien pijn doet, zal je wel steeds wakker worden als je toch naar je zij draait.

Toen ik 16 was heb ik in een stellage gelegen, omdat mn knie kapot was. Ik kon echt niet slapen, maar presteerde het toch om wakker te worden op mn zij en mn been in de stellage te draaien.

Wel heb ik in het ziekenhuis met plat liggen al vaker ligplekken op mn hielen gehad. Dat is echt irritant.

Als je echt niet kan slapen, kun je altijd nog een klein slaap tabletje nemen. Bij mij hielp een kwartje al voldoende om in slaap te vallen.

pubelia

Berichten: 9995
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Re: Rug op meerdere plekken gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 00:39

Gelukkig niet mijn rug gebroken gehad. Mijn moeder wel. Die heeft er een week mee rond gelopen. Die dacht dat het een spierpijn was.

Lijkt mij echt vreselijk om op de rug te moeten slapen als je een buikslaper bent. Ik ben buikslaper en zelfs in de zwangerschap op mijn buik geslapen!

Sterkte ts!

Barbabientje

Berichten: 8206
Geregistreerd: 12-09-08

Re: Rug op meerdere plekken gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 00:42

Hier ook iemand doe rug gebroken heeft gehad, maar nooit slaaprestricties gehad.. Altijd gewoon op buik geslapen :+

_Karlijn
Berichten: 6493
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-18 13:29

Vreemd hoe die adviezen dan zo verschillen >;)
Ik ben dus ook een buikslaper maar durf het niet zo goed aan, het voelt niet goed dus ik slaap op in zij voor nu. Dat gaat wel.

fjordjes

Berichten: 12067
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Rug op meerdere plekken gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 13:35

Ik heb m'n ruggenwervel gescheurd gehad ipv gebroken, hier zijn ze later achter gekomen na foto's. Bij mij is het helemaal goedgekomen ik heb nergens last meer van. Is nu 10 jaar geleden gebeurd na een val van een paard.

Ik ben toen niet naar de dokter geweest omdat ik dacht dat het niet zo erg was en het ging eigenlijk ook wel. Helaas ben ik toen met de gladheid een keer onderuit gegaan wat het wel verergerde maar met rust ging het wel. Het is wel altijd een plek geweest waar ik snel last van kreeg maar dat is nu na een jaar of 5 ook niet meer zo.

_Karlijn
Berichten: 6493
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-18 13:40

Ik ben bang dat ik wel op mn kop ga krijgen van de traumatoloog vrijdag := ik doe teveel. Ik probeer echt dingen uit te besteden (zoals stofzuigen) of samen met iemand te doen (zoals boodschappen), maar met therapie aan de andere kant van de stad, alleenwonend en met een paard op 13 km afstand in een wei zonder voorzieningen sluipt het er al snel in dat ik toch teveel doe... Ik probeer wel voor ogen te houden dat als ik nu niet rustig aan doe, ik misschien wel veel langer last hou dan me lief is. Maar het is moeilijk. Zondag heb ik de hele dag gezeten en 's avonds was het huilen van de pijn ondanks dubbele pijnstilling.. |o

edit: typo's

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 16:20

_Karlijn schreef:
Vreemd hoe die adviezen dan zo verschillen >;)
Ik ben dus ook een buikslaper maar durf het niet zo goed aan, het voelt niet goed dus ik slaap op in zij voor nu. Dat gaat wel.


Het ligt er ook maar net aan welke wervel(s) gebroken is/zijn en hoe. Ivm schuifgevaar enzo. Maar als het niet goed voelt is het dat vaak ook niet.

_Karlijn
Berichten: 6493
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 15:38

Afgelopen week had ik controle bij de traumatoloog in het ziekenhuis, dat was ook een beetje een aanfluiting :roll: Ze heeft binnen 5 minuten een paar vragen gesteld, m'n wervelkolom gecontroleerd op drukpijn (met shirt en brace aan?), en we stonden weer buiten met een doorverwijzing voor fysio waar de verkeerde aangedane wervel op stond :=

Zo meteen om half 4 heb ik een afspraak bij de huisarts voor iets anders maar ga het wel even aangeven denk ik.

BigOne
Berichten: 38420
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Rug op meerdere plekken gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 15:44

Kom je niet in aanmerking voor tijdelijk thuiszorg, al was het alleen maar om wekelijks even de boel schoon te maken. Moet je voor bij je gemeente zijn.

_Karlijn
Berichten: 6493
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 15:48

bigone schreef:
Kom je niet in aanmerking voor tijdelijk thuiszorg, al was het alleen maar om wekelijks even de boel schoon te maken. Moet je voor bij je gemeente zijn.

Dat is in principe wel geregeld, doet mijn moeder. Net als dat zij zoveel mogelijk mijn taxi is <3

Barbabientje

Berichten: 8206
Geregistreerd: 12-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 16:11

_Karlijn schreef:
bigone schreef:
Kom je niet in aanmerking voor tijdelijk thuiszorg, al was het alleen maar om wekelijks even de boel schoon te maken. Moet je voor bij je gemeente zijn.

Dat is in principe wel geregeld, doet mijn moeder. Net als dat zij zoveel mogelijk mijn taxi is <3


Vaak kun je die reiskosten (die je moeder dus maakt) ook opgeven bij de verzekering als het meer dan zoveel km is.

_Karlijn
Berichten: 6493
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 17:43

Barbabientje schreef:
_Karlijn schreef:
Dat is in principe wel geregeld, doet mijn moeder. Net als dat zij zoveel mogelijk mijn taxi is <3


Vaak kun je die reiskosten (die je moeder dus maakt) ook opgeven bij de verzekering als het meer dan zoveel km is.

Bedankt voor de tip!

_Karlijn
Berichten: 6493
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 14:19

Ik heb gister mijn tweede afspraak gehad bij de orthopedisch chirurg. Ik had de oxycodon afgebouwd tot 0 maar ik mocht alleen nog maar paracetamol, omdat ik begonnen ben met bepaalde medicatie waarmee ibuprofen/NSAIDS niet mogen. Maar op alleen paracetamol wist ik niet waar ik het zoeken moest van de rugpijn, dus ik heb nu tramadol/paracetamol combinatie gekregen.

Ook een doorverwijzing voor een MRI gekregen omdat ik uitstralingspijn heb. Die verwacht ik in februari en dan in maart weer een afspraak met de orthopedisch chirurg.

Hier nog een foto van de CT van wervel L1:

Afbeelding

bloementje3

Berichten: 334
Geregistreerd: 01-04-12

Re: Rug op meerdere plekken gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 17:27

Wooww wat heftig! allereerst heel veel sterkte tijdens het herstel! ik heb mn staartbeen op twee plaatsen gebroken en ontwricht en had ook hele erge buikpijn,en plassen was vreselijk bleek later mijn blaas gekneusd te zijn door de klap.

_Karlijn
Berichten: 6493
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 18:56

Mochten mensen het nog interessant vinden om te volgen: ik heb in februari een MRI gehad en vandaag kreeg ik daar de uitslag van.

De breuk heelt langzaam maar gestaag. Kan nog zeker wel een jaar duren voor het geheeld is. Dat was wel een beetje een domper.

De reden van de MRI was dat mijn fysiotherapeute mijn rug onderzocht en ik behoorlijk pijn aangaf toen ze op wervel T11 en T12 drukte, meteen uitstralingspijn ook.

Met T11 en T12 bleek niks mis op de MRI, L1 (de wervel die op 2 plekken gebroken is) drukt niet op mijn ruggenmerg gelukkig. Als het fragmentje dat losgebroken is aan de andere kant had gezeten was het een heel ander verhaal.

Er werd wel een vernauwing in het ruggemergkanaal gezien wat eigenlijk uitstralingsklachten zou moeten geven naar billen en benen, daar vroeg de arts ook naar. Maar dat heb ik niet. Later bedacht ik me wel dat ik wel gevoelloosheid en 'pins and needles' gevoel rechts aan de onderkant van mijn voet heb en rechts mijn grote teen en vanaf daar omhoog. Dat hou ik nog even in de gaten en anders bel ik de poli weer, want ik heb geen nieuwe afspraak meer staan.

De brace mag gelukkig af en af blijven *\o/*

_Karlijn
Berichten: 6493
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 18:58

Is de MRI, bij het pijltje zitten de 2 breuken.
Afbeelding

Pauline
Berichten: 12189
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 10:46

Heb je nou twee wervels daarboven geen tussenwervelschijf?

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Rug op meerdere plekken gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 11:08

Zit ik ook al naar te kijken,alles daartussen is wit,alleen die plek is donker.
Vernauwing in je ruggemergkanaal is een Cervicale Kanaal Stenose,heb ik ook gehad en had uitstralings pijn naar de schouder en arm.Ik ben er later aan geopereerd.
Heel veel Beterschap en Sterkte!