Rusteloze benen/ restless legs

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loreke2
Berichten: 316
Geregistreerd: 26-02-08

Re: Rusteloze benen/ restless legs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 20:45

Ik heb het ook. Tijdens zwangerschap was het nog erger. Gewoon om zot te worden.

Nu is het vooral Savonds en snachts. Even rondlopen helpt soms. Medicatie heb ik nog niet genomen. Mijn moeder heeft het ook, bij haar helpt medicatie, voorgeschreven door neuroloog.

Vaak vragen vriendinnen om dat gevoel te omschrijven maar is gewoon niet uit te leggen. Ze willen het kunnen voorstellen wat het is..

Stephanie_86

Berichten: 1935
Geregistreerd: 08-01-10

Re: Rusteloze benen/ restless legs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 20:52

Jeetje er gaat een wereld voor me open!!! Ik noem het al jaren wiebelbenen, ik heb het niet altijd en alleen maar in bed. Gek wordt ik er af en toe van. Het idee dat je constant je benen MOET bewegen. Of moet lopen of iets.

Ik dacht dat het een gekke metale tik van me was die af en toe komt opzetten. Had serieus geen idee dat het iets echt was.

De tips die hier gegeven worden ga ik ook gebruiken. En maar eens bijhouden wanneer het gebeurd.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 20:55

Bij mij is het de dagen voor de menstruatie het ergst.
Het valt mij ook altijd op dat iedereen in de bioscoop stil zit en ik aan 1 stuk door zit te bewegen. :D

faunty

Berichten: 1791
Geregistreerd: 06-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 20:59

Jep....
enige wat voor mij werkt is gaan slapen. Komt gelukkig vooral op in de avond dus lig geregeld rond half8/8uur op bed. Maarja, opblijven is gewoon niks.

Vooral in sociale omstandigheden is het soms lastig, op late verjaardagen en dergelijke.
Helaas nog steeds niks gevonden wat helpt, medicatie gaat niet en magnesium helpt helaas niet..
Gelukkig heb ik er niet heel veel last van, paar keer per week, vaak als ik wat veel gedaan heb die dag.

Het is bij mij ontstaan na een OK , heb toen een nacht een soort hyperactieve zenuw gehad waarbij ik alles heb geprobeerd maar ruim 12 uur elke minuut en spasme in mijn been had die niet te onderdrukken was... dat was echt verschrikkelijk :brr: ;(
Laatst bijgewerkt door faunty op 04-12-18 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

sasja0705
Berichten: 2020
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 21:01

hoogendroog schreef:
Restless legs heeft niets met spieren te maken, het is neurologisch. Magnesium helpt hier dan ook niet tegen (alhoewel het volgens Bokt echt een wondermiddel moet zijn :j ). Restless legs wordt nogal eens verward met kramp in de kuiten en ja daar zou je magnesium voor kunnen slikken.
Ik heb het helaas in flinke mate. De huisarts is bij mij begonnen met het voorschrijven van ijzerpillen. En dat werkt! Ik neem nu elke avond een pilletje voor het slapen gaan en dan heb ik de volgende 24 uur geen last meer van.
Een trigger bij mij is wel koffie en chocola, dan heb ik meer last van. De HA heeft wel zwaardere middelen die hij/zij in kan zetten, maar daar kleven helaas ook een hoop nadelen aan. Vandaar dat de mijne het wilde proberen met simpele ijzerpilletjes.


Hier hielp ook ijzer en het afzetten van Mirzapertine - gekregen voor de overgang.
Ben snachts letterlijkde muren omhoog... uren wandelen... duurde maanden totdat ik er achter kwam.
HA zei, zou kunnen... maar dat is het "kleinere" problem tegenover de overgang.
Dacht het dus niet, dan maar opvliegers :-)
Duurde weliswaar nog weken maar met ijzer ging het beter.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Rusteloze benen/ restless legs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 21:05

Mensen denken altijd dat ik ongeduldig of zenuwachtig ben, omdat ik na een tijdje zitten al snel begin te wiebelen met mijn voeten. Uitleggen helpt niet, men ziet het als een probleem van tussen de oren.
‘S avonds inderdaad tintelende/kriebelende onderbenen.

Koffie en slaapgebrek/vermoeidheid maakt het bij mij erger.

bowena_84
Berichten: 2543
Geregistreerd: 11-10-03
Woonplaats: Enschede

Re: Rusteloze benen/ restless legs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 21:14

Meld zich!
Al van jong af aan last van, het komt bij mij in fases, vooral in periodes van drukte en (over)vermoeidheid.

Nu in de zwangerschap is het een ware hel, beide keren. En helaas werkt helemaal niks, dus het is uitzitten.

Zaken die al genoemd zijn, magnesium, ijzer en b12. Wat bij mij (buiten zwangerschap) ook wil helpen is goeie rek oefeningen, met mijn benen rechtop tegen de muur liggen en wisselbaden onder ee douche, warm/koud/warm/koud/warm.

Maar het allerbeste en eigenlijk enige wat écht werkt bij mij is het medicijn Inhibin, krijgt het via de huisarts.

Het is heel heel heel vervelend! Ik voel geen kriebels maar meer alsof er elektriciteit oplaad in mijn benen tot het punt dar de spanning te hoog oploopt, dan schokken mijn benen en is het gevoel even weg. Soms met tussenpozen en soms aan een stuk door, afschuwelijk vind ik her!

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Rusteloze benen/ restless legs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 21:25

Die schokken zijn echt verschrikkelijk. Het lijkt wel een soort stuiptrekken. Ik heb dat naar zelden gelukkig. Wel heb ik het een keer heel erg gehad nadat ik bijkwam uit een operatie, ze hebben me met 2 man vast moeten houden. Ik stuiterde bijna het bed uit. Ze hebben iets in het infuus gedaan om het te kalmeren.
Die schokken zijn trouwens geen restless legs maar PLMD.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Rusteloze benen/ restless legs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 21:48

Hier nog 1 word er gek van. Continu als ik 's avonds op de bank zit of lig moet ik 100en keren mijn spieren aanspannen in mijn benen, van tenen tm billen. Heel irritant. Stilzitten kan ik ook haast niet, mensen worden vaak gek van mijn vreselijke gewiebel met mijn benen.

Loreke2
Berichten: 316
Geregistreerd: 26-02-08

Re: Rusteloze benen/ restless legs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 21:54

Die warmte/koude voetbadjes durf ik ook doen. Vooral ijskoud water hielp. Natuurlijk bij opwarming weer prijs... maar toch even deed het deugd!

Je hebt ook zalf voor vermoeiende benen met munt, dit helpt ook wel even.

Anoniem

Re: Rusteloze benen/ restless legs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 22:03

Jeetje! Schrik er eigenlijk van hoeveel mensen dit hebben.
Bij mij is het dan wel echt iets van de laatste twee weken.
Ik heb wel een algemene bloedtest gehad onlangs ( controle), ijzer staat er volgens mij niet tussen?
Hoe komt dat uit een bloedtest, hoe heet dat?

Onrustig herken ik wel, heb wel vaak wiebelende voeten of zit te friemelen ofzo maar dit is echt heel naar.
Vind het echt een moeilijk te omschrijven gevoel en vind het ook jammer dat zoveel mensen er kennelijk last van hebben.

Onali

Berichten: 18467
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 22:15

HB ofwel hemoglobine.

Appelstroop, gevulde koek of drop eten :+
Daarmee vul je het een beetje aan, maar bij echte bloedarmoede of ijzer tekort uiteraard niet.

Anoniem

Re: Rusteloze benen/ restless legs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 23:07

M’n hb is 9. Nuchter geprikt.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Rusteloze benen/ restless legs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 23:30

Ow Wow ik wist niet dat het een serieuze kwaal was.
Heb al enkele jaren last can dit soort klachten.
Vooral veel in rust, was vanavond uit eten bijvoorbeeld en ik zit dan constant te schuiven en draaien.
In bed is helemaal een ramp, soms is zelfs een pyjama broek al teveel.
Hoewel ik dat wel fijn vind trek ik hem op voorhand al uit omdat ik weet dat ik er wakker van ga worden en alsnog uit trek. :')
Ik draai ook enorm veel in bed vanwege dat continue gezeur in mijn benen.
Kan nooit rustig in slaap vallen, vroeger had ij dat nooit maar het is er echt ingeslopen.

Ben niet zo snel iemand die ervoor naar de huisarts zou gaan maar wat zou bokt me nou eigenlijk aanraden? Behalve dan de huisarts die ik even wil vermijden :')

Optiwolk

Berichten: 4785
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 23:32

Herkenbaar. Ik noem het “beestjes”. Het voelt als mij aan als beestjes onder mijn huid.

Ik ben vaak genoeg al huilend naar huis gegaan van verjaardagen etc.

Ik ben een tijdje naar een podologe geweest, die dmv vormpjes wat gedaan heeft. Dat ism bureauwerk zorgde voor beterschap. Nu ik terug veel rondloop zal dit wel weer slechteren.

Voor magnesium, wie niet graag supplementen slikt, willen bananen nog eens helpen.

yvettt02

Berichten: 192
Geregistreerd: 13-03-17
Woonplaats: Brabant

Re: Rusteloze benen/ restless legs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 00:12

Oh wouw het is dus werkelijk iets! Al een aantal jaar heb ik dit soort klachten, maar we hebben nooit geweten hoe het kwam. Ik dacht dat het gewoon een overvloed was aan energie. Alleen erg zwaar sporten lijkt een beetje verbetering te geven, dan kan ik snacht mn bed in iedergeval in. Sport ik niet dan heb ik zo veel onrust in mijn spieren dat dat echt niet lukt.

Nienkje_H

Berichten: 428
Geregistreerd: 22-01-14
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Rusteloze benen/ restless legs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 00:38

Pramipexol (sifrol) is een middel speciaal tegen restless legs. Op recept verkrijgbaar.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 01:17

Anoniem schreef:
M’n hb is 9. Nuchter geprikt.



wauw, ik had nuchter 3

_Lobke_

Berichten: 1200
Geregistreerd: 17-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 02:18

Mirgino: jemig dat is wel erg laag hb van 3. Ernstige bloedarmoede. Dan moest je ook meteen voor bloedtransfusie of niet?

TS: wij adviseren patiënten met onrustige benen ook wel eens een zeepblokje in bed (groene zeep) heel ouderwets. Er is weinig evidence over te vinden op internet maar op de één of andere wonderbaarlijke manier werkt het en is het niet gewoon een placebo effect. Zeker de moeite waard om eens te proberen

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 04:00

Ik heb het tijdens zwangerschap erg gehad. Op advies van kraamverzorgster Floradix ijzer gaan nemen. Heeft B12 enz erin. Samen met vitaminen c. Dit hielp enorm goed.

Nu afentoe eens en nam het in en weg trekt het weer. Laatst las ik er iets over in ons zorg blad maar weet antwoorden niet meer. Dit is pas opnieuw onderzocht daar . België. Dacht iets met hormoonhuishouding maar hoe en wat.

Voor mij is het bijna niet meer aan de orde nu.

Onali

Berichten: 18467
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 08:56

_Lobke_ schreef:
Mirgino: jemig dat is wel erg laag hb van 3. Ernstige bloedarmoede. Dan moest je ook meteen voor bloedtransfusie of niet?


Niet perse.
Mijn moeder was bloeddonor en kwam nooit boven de 5. Maar zij functioneerde er prima op.


Net als dat 37 graden Celsius als de norm wordt gezien terwijl het gros van de mensen op 36 of 36,5 zitten.

kamsel
Berichten: 3411
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 09:28

Een bloeddonor ben je niet met een Hb van 5.
En met een spontaan Hb van 3 mag je linea recta naar het ziekenhuis.

Onali

Berichten: 18467
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 09:40

kamsel schreef:
Een bloeddonor ben je niet met een Hb van 5.
En met een spontaan Hb van 3 mag je linea recta naar het ziekenhuis.


Ze werd dus ook nooit geaccepteerd ;)

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 10:53

_Lobke_ schreef:
Mirgino: jemig dat is wel erg laag hb van 3. Ernstige bloedarmoede. Dan moest je ook meteen voor bloedtransfusie of niet?

TS: wij adviseren patiënten met onrustige benen ook wel eens een zeepblokje in bed (groene zeep) heel ouderwets. Er is weinig evidence over te vinden op internet maar op de één of andere wonderbaarlijke manier werkt het en is het niet gewoon een placebo effect. Zeker de moeite waard om eens te proberen

:o oeps fout neergezet...

suiker was 3
en HB 7

denk idd dat ik aan het infuus had gelegen toen :D

_Lobke_

Berichten: 1200
Geregistreerd: 17-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 14:20

Onali: geloof me een HB van 3 is echt wel gevaarlijk laag. Kan allemaal oorzaken hebben zoals een bloeding bijvoorbeeld. HB van 5 wordt soms inderdaad wel eens geaccepteerd dat heeft ook te maken met de richtlijn. Het verhaal van bloeddonor geloof ik niet helemaal. Het is namelijk zo voor je bloed gaat geven wordt eerst je HB bepaald die moet binnen normaal waarden zijn uit mijn hoofd bij vrouwen tussen de 7,5 -10. Dus met een HB van 5 mag je niet eens zomaar bloed doneren.

Je verhaal van de temperatuur klopt ook niet helemaal. Kijk maar eens wat normaal waarden zijn van temperatuur en bij wanneer je actie moet ondernemen. Is makkelijk te vinden op internet. De norm is dus niet 37 graden is goed en de rest niet....

Mirgino: haha zoiets dacht ik al