Lifestyle change, veel te zwaar

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Aine
Berichten: 781
Geregistreerd: 19-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 13:25

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 09-02-22 17:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Amado7

Berichten: 10739
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Lifestyle change, veel te zwaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 13:30

Wat ontzettend stoer van je! Ik ga je volgen! :D

jetm
Berichten: 1284
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 13:36

Interessant topic dit.

Wat ik zelf een beetje mis is of TS (en anderen) weten waarom en/of wanneer ze te veel eten. Kun je daar een patroon in herkennen ? Dat kan soms ook helpen. Is het emotie eten of iets anders ?
Zoals ik ergens op mijn website zeg: Eten is voedsel voor je lichaam, wat heb je nodig als voedsel voor je ziel ?"

Impuls eten, zin in die zak chips of reep chocola, kan soms binnen 5 minuten tot een kwartier weg zijn. Dus als je eerst wat anders leuks gaat doen als je lekkere trek kan dat afleiding voldoende zijn.
Bel een vriendin, lees een hoofdstuk uit een boek, of ga naar je paard, of iets anders wat bij jou past want iedereen is anders...

Je lichaam heeft een soort "standaard" gewicht waar het graag naar terug wil en het veranderen van dat standaard gewicht gaat langzaam. Ik heb wel eens gelezen dat dat een jaar kan duren. Maar het kan wel.

En als je (heel erg te prijzen) niet op je paard wilt zitten als je daar te zwaar voor bent kun je misschien wel gaan grondwerken en/of wandelen met een (verzorg)paard. Heb je samen beweging en versterk je je band en je "moet" de deur uit.
Zowiezo vind ik in verbinding met paarden in de buitenlucht fantastisch om je emotioneel beter in je vel te voelen.

Saintelette

Berichten: 3183
Geregistreerd: 12-08-11
Woonplaats: Waalwijk

Re: Lifestyle change, veel te zwaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 15:01

Ik sluit me helemaal aan bij de post boven mij! Ga opzoek naar waarom je de neiging hebt tot overeten.
Opvallend dat in eerdere posts mensen meteen vallen over de opmerking ga met een professional aan de slag. Ik denk hierbij (in het verhaal van TS) eerder aan een psycholoog dan aan aan diëtist..
TS geeft zelf aan suikerverslaafd te zijn. Van welke andere verslaving wordt er gezegd dat je het maar zonder zeuren zelfstandig moet oplossen? Die krijgen toch ook allemaal begeleiding? Waarom is dat in dit geval zo anders?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 15:08

Zoveel mensen die meteen een hele zak chips leeg vreten ipv 30 gram.. tsja. Dat probleem had ik ook, dus nu haal ik het gewoon niet meer in huis. Dat is toch een simpele oplossing lijkt mij??

_Nelleke_

Berichten: 8067
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Lifestyle change, veel te zwaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 17:26

Tsjah ik ben niet helemaal van mening dat je altijd een onderliggend probleem moet hebben als je een verslaving hebt. Dan zouden al die miljoenen mensen die roken allemaal onderliggende problemen hebben. Soms ben je er gewoon gevoelig voor.

Tuurlijk, als je psychische problemen hebt dan moet je daar wat mee doen en inderdaad eerder met een psych dan met een diëtist. Maar dat lees ik niet uit TS haar post.

Anthea, dat is nogal kort door de bocht want je krijgt heus geen zwaar overgewicht door 1 zak chips. En een simpele oplossing is er niet want anders was er niemand meer met obesitas.

Janneke2

Berichten: 22876
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 20:18

Citaat:
Ja precies, dat automatisme zou ik heel graag willen. Bij mij (en dan spreek ik écht voor mezelf) zit die rem er minder op. Ik denk na 1 handje chips sneller: dat is lekker, ik wil meer.
Het kan best zijn dat dat minder wordt als ik sowieso al minder grote porties eet, dat hoop ik heel erg! En dat ik mezelf ook kan afremmen zoals gisteren op de verjaardag al een beetje lukte: 1 stukje taart, maar dan niet ook nog chocolaatjes o.i.d.


"Het experiment geeft de doorslag", maar het hoort tot de mogelijkheden dat de gedachte 'oh, wat lekker - ik wil meer' vooral een kwestie van een subtiele suikerdip is.
(Remedie : "nuchter bewegen" en een kuurtje mondflora. )

Enjoy_

Berichten: 609
Geregistreerd: 09-06-07
Woonplaats: Heemstede

Re: Lifestyle change, veel te zwaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 20:39

Mijn man (1:80 en 95 kilo) is ipv te lunchen gaan mediteren, dus hij ontbijt, eet in de avond en drinkt soms ook echt wel een wijntje, biertje of eet een chippie. Maar ondertussen wel al 8 kilo kwijt in 2 maanden. En hij dacht in een onwijze energie dip te komen en futloos te zijn etc, echter is het tegenovergestelde waar. Waar zijn collega’s allen een after lunch dip hebben, heeft hij nog energie.

Butterfly
Berichten: 2864
Geregistreerd: 14-03-08

Re: Lifestyle change, veel te zwaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-18 23:17

Zoveel berichten er alweer bij, wat leuk!

Ik vind het echt heel interessant om te lezen hoe jullie over dingen denken of tegen dingen aan kijken. Dat geeft mij ook weer andere inzichten en vind ik echt heel leerzaam. Thank you all!

Ik zag een paar keer voorbijkomen om heel bewust te eten, dat is iets wat ik inderdaad wil gaan doen. Kleine(re) porties en dan driedubbel genieten en het niet gedachteloos wegsnaaien.

My Personal Bodyplan zie ik in meer posts voorbijkomen, daar ga ik toch eens wat meer informatie over opzoeken :j

Ik zag iets voorbijkomen over het waarom en wanneer overeten en of ik daar een patroon in zie: bij mij zit het hem denk ik vooral in die suikerafhankelijkheid. Ik kan best een tijdje minderen en gezonder eten, maar uiteindelijk denk ik: aaaah, één zakje pepermuntballen moet kunnen (om maar iets te noemen). Dat is natuurlijk heel veel suiker en ik vind ze lekker, dus gaat de volgende keer ook maar weer een zakje mee (omdat ik er nu toch al één heb gehad...) en zo ben ik heel snel terug bij af.

Ik zag ook mensen die het erover hadden om ook hulp te zoeken van bijvoorbeeld een psycholoog. Lief dat jullie daar aan denken! Ik heb een tijdje terug voor net wat andere problemen psychologische hulp gehad. Als ik daaraan terugdenk dan komt daar vooral "kies voor jezelf" naar boven en ik denk dat ik zeker nog wel iets heb aan wat ik toen besproken heb.

Nog een mooi voorbeeldje van vandaag:
Vanmiddag met vriend en zusje naar de stad geweest, er was een sfeervolle markt en omdat het KOUD was, zijn we nog even ergens wat gaan drinken om op te warmen. Normaal kies ik altijd direct cappuccino omdat ik echt een koffieleut ben, maar ik dacht nu: we kiezen er ook wat lekkers bij, dus laat ik dan thee nemen. In thee zitten minder kcal en dergelijke dan in een cappuccino.
We hebben vanmiddag redelijk rijk geluncht en vanmiddag bij de thee nog een flink stuk blondie gehad ( <3 ), dus daarom voor het avondeten ook gekozen voor een salade.

Al met al vond ik vandaag niet eens een hele slechte dag *\o/*
Morgen weer sporten, ik hoop dat ik me nu wat minder alleen voel en ook wat meer kan denken aan al die mooie en fijne tips uit dit topic en aan mijn motivatie.
Ik heb nog geen ding waar een telefoon of iets dergelijks in kan, dus eigen muziek wordt nog een beetje lastig. Wordt aan gewerkt :D

Dorine92
Berichten: 5353
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 01:41

Ik heb zelf nooit overgewicht gehad, maar ik observeer en luister altijd veel. Ik deel graag mijn conclusies met je.
Ten eerste blijken mensen bang voor allerlei gezond voedsel waar (volgens de artikelen in tijdschriften) veel vet, suiker of koolhydraten in zitten, en die je dus zogenaamd zou moeten mijden. Dus noten zijn te vet, bananen en ander fruit bevatten teveel suiker en al het andere wat goed te eten is bevat teveel koolhydraten. Echter worden er wél patatjes en koekjes gegeten. Eet dan toch maar die banaan of die noten want met de patatjes en de koekjes hou je de verslaving in stand, terwijl de banaan en de noten daadwerkelijk voedzaam zijn
Punt twee is dat er zogenaamd minder EN gezonder gegeten moet worden. Dat is natuurlijk niet te doen. Twee dingen tegelijk drastisch veranderen. Men gaat honger lijden, zichzelf gek maken en zich rot voelen. Mijn tip is, ga gewoon eens enkel volledig gezond eten. Dus NIET minder. Eet zoveel je wilt, maar alleen gezonde dingen. Dus ook die bananen en die noten. En aardappels. Brood. Alles wat zogenaamd niet mag. En als jij die dag aardappels met groente eet, en jij wilt 10 aardappels, dan eet je er 10. Net als dat je gerust 10 boterhammen met kaas en avocado mag eten, of 6 bananen. Lekker dik pure pindakaas op je brood, en neem met zuivel gerust volle ipv magere.
Laat frisdrank, sapjes, snoep, koek, taart, ijs, patat, chips en alles wat god verboden heeft staan. En zorg dat je GEEN honger hebt. Hou dit eens een hele flinke tijd vol. Je zult zien dat je in het begin vreselijk honger hebt en denkt, dit moet ik niet doen, ik eet teveel. Gewoon doen. Gaat over. Succes!

Amandavd
Berichten: 12110
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Lifestyle change, veel te zwaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 07:35

Avocado is juist super vet en zit bomvol calorieeen.

Dreamy

Berichten: 24072
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 07:49

Amandavd schreef:
Avocado is juist super vet en zit bomvol calorieeen.

..
Dorine92 schreef:
Ten eerste blijken mensen bang voor allerlei gezond voedsel waar (volgens de artikelen in tijdschriften) veel vet, suiker of koolhydraten in zitten, en die je dus zogenaamd zou moeten mijden.


:+
Als je haar post dus goed leest dan weet ze dat ook heel goed, maar raad het dus wel aan.

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 08:41

Amandavd schreef:
Avocado is juist super vet en zit bomvol calorieeen.


Gezonde vetten en goede calorieën :)*

Ik ben het helemaal eens met Dorine :j lees al een tijdje mee. En het valt me op dat veel mensen lijken te denken dat het aan hun lichaam ligt dat ze gauw dik worden. Meestal ligt het aan het eetpatroon denk ik. Het is niet alleen een kwestie van minder eten, het is een kwestie van de goede dingen eten en verleidingen te weerstaan.
Mensen denken ook altijd dat ik alles zomaar kan eten. Nou nee :+ denk ik. Nooit geprobeerd eigenlijk. Ik eet gewoon gezond. Goede vetten, goede calorieën. Nauwelijks suiker, alles vers, geen zakjes en pakjes.
Oma zou zeggen: alles wat je niet zomaar in de natuur vindt: niet teveel van eten :+ de rest kan ne gewoon eten hoor, ook die ‘supervette’ calorieënbom’ als een avocado. Je lichaam heeft (plantaardig) vet nodig. Kan je beter uit een avocado halen dan uit een zak patat.

Suzanne F.

Berichten: 49403
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 08:59

Interessant topic. Ik weet van mezelf dat ik heel sterk ben mentaal. Jaren geleden wilde ik afvallen en dat lukte ook. Ik moest er alleen heel veel voor laten. Er was voor mij echt een stuk levenskwaliteit weg. Ik had een prachtig lichaam maar was van binnen doodongelukkig. Ik at heel weinig en had zoveel honger. Elke dag was een worsteling. Het was elke dag een gevecht tegen het eten en mezelf. Maar ik had maatje 34 en woog 52 kilo zoals ik wilde. Misschien moest ik iets bewijzen ofzo, dat ik nog sterk genoeg was.
Inmiddels heb ik mijn innerlijke rust gevonden en heb ik alles losgelaten. Ik heb mezelf al jaren niet meer gewogen. Ik sport niet meer en eet alles wat ik wil. En het verwonderlijke is dat als je goed naar je lichaam luistert, dit helemaal niet buitenproportioneel is. Ik eet zoet als ik wil maar eet soms ook gerust bijna een hele dag niks. Ik eet echt wanneer ik honger heb en dit is meestal rond half 11-11 uur en rond 17 uur. Ik heb na mijn avondeten geen trek meer en snoep ook niet s avonds. Gewoon omdat ik daar geen trek in heb. Ik eet vaak maar 2 x per dag maar luister echt naar mijn lichaam. Geeft zoveel meer rust. Ik ben wel een stukje zwaarder als ik vroeger was want ik heb nu maat 38 en soms 40. Maar zit al jaren op deze maat dus blijkbaar is dit mijn standaard gewicht want ik doe er niks voor en laat er niks voor. Ik ben nu veeeeeel gelukkiger dan toen ik dagelijks gevechten leverde voor maat 34.

muntdrop

Berichten: 2971
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 09:08

Dreamy schreef:
Amandavd schreef:
Avocado is juist super vet en zit bomvol calorieeen.

..
Dorine92 schreef:
Ten eerste blijken mensen bang voor allerlei gezond voedsel waar (volgens de artikelen in tijdschriften) veel vet, suiker of koolhydraten in zitten, en die je dus zogenaamd zou moeten mijden.


:+
Als je haar post dus goed leest dan weet ze dat ook heel goed, maar raad het dus wel aan.


Plus dat vet slecht voor je is is ook alweer allang achterhaald. Dat je lichaam smacht naar een zakje chips geeft misschien ook al aan dat je lichaam gewoon vetten nodig heeft, uit bijvoorbeeld een avocado, noten, vette vis of een vet stukje vlees kan ook prima af en toe. Het keto dieet is super populair op dit moment, en dan eet je juist veel vet.

Amandavd
Berichten: 12110
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 09:08

Calorieen zijn calorieen. Je lichaam herkent geen gezonde of slechte calorieeen.

muntdrop

Berichten: 2971
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 09:15

Amandavd schreef:
Calorieen zijn calorieen. Je lichaam herkent geen gezonde of slechte calorieeen.


Nee maar je lichaam heeft wel een compleet voedingspatroon nodig.

Amandavd
Berichten: 12110
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 09:22

muntdrop schreef:
Amandavd schreef:
Calorieen zijn calorieen. Je lichaam herkent geen gezonde of slechte calorieeen.


Nee maar je lichaam heeft wel een compleet voedingspatroon nodig.


Uiteraard. Ik zeg ook niet dat je het niet moet eten. Maar om twintig van die dingen te eten is niet slim.

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 09:25

Amandavd schreef:
Calorieen zijn calorieen. Je lichaam herkent geen gezonde of slechte calorieeen.


Tuurlijk wel :+
Neem aan dat iedereen het verschil weet tussen je benodigde calorieën uit 10 Snickers per dag halen of uit groente/fruit/aardappels/boterhammen etc.

capopjekop

Berichten: 30679
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 09:27

Maar dat is met alles.

Ik geloof niet in diëten. Gewoon een zo gezond en gevarieerde eetpatroon nemen als mogelijk is. Kleinere porties verdeeld over de dag eten en voldoende bewegen. Dat werkt voor mij het beste.

Willl65
Berichten: 2197
Geregistreerd: 27-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 09:39

Ik adviseer je om fatsecret te downloaden van App store . Is gratis laat je orecies zien hoeveel je aan callorieeen verbruikt per dag en heeft een community die je enorm steunt . Allemaal mensen die net als jou willen afvallen. Zitten mensen bij die wel 60 kilo achter zich hebben weten te laten zonder operaties. Succes

Willl65
Berichten: 2197
Geregistreerd: 27-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 09:41

verootjoo schreef:
Amandavd schreef:
Calorieen zijn calorieen. Je lichaam herkent geen gezonde of slechte calorieeen.


Tuurlijk wel :+
Neem aan dat iedereen het verschil weet tussen je benodigde calorieën uit 10 Snickers per dag halen of uit groente/fruit/aardappels/boterhammen etc.

Het maakt helemaal niets uit voor aankomen of afvallen. Daar geld maar 1 ding en dat is zorgen dat je minder eet dan je verbrand

Amandavd
Berichten: 12110
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 09:57

verootjoo schreef:
Amandavd schreef:
Calorieen zijn calorieen. Je lichaam herkent geen gezonde of slechte calorieeen.


Tuurlijk wel :+
Neem aan dat iedereen het verschil weet tussen je benodigde calorieën uit 10 Snickers per dag halen of uit groente/fruit/aardappels/boterhammen etc.


Helemaal niet. Er bestaat niet zo iets als een gezonde of ongezonde calorie.

muntdrop

Berichten: 2971
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 10:00

Nog een tip, eet langzaam en stop ook gewoon als je vol zit. Veel leren als kind dat je netjes je bord leeg moet eten, maar is dat wel zo gezond voor je? Je lichaam geeft een teken dat je genoeg hebt, waarom zou je dan door blijven eten? Je hoeft uiteraard geen eten weg te gooien, bewaar het bijvoorbeeld voor de volgende dag als lunch. Als kind werd ik altijd als moeilijke eter bestempeld omdat ik snel vol zat en dan niet meer wou eten, dat is toch eigenlijk ook raar :+

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 10:02

Ok, Amanda, dan maakt het inderdaad niet uit of je gezond eet of niet. Als je maar weinig calorieën eet. :) Ik begrijp het overgewichtprobleem.
Ik probeer ook alleen maar ervaringen te delen hoor en tips te geven :Y) Maar ik ga maar weer ontstippen.