Lifestyle change, veel te zwaar

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lizz

Berichten: 8897
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 23:49

Super goed bezig ts.
Ik geloof ook in doen wat goed voelt.
Jammer dat je knieen niet mee willen werken mbt de groepslessen. Wel knap dat je toch lekker gaat sporten. Ga zo door!!

Enne een dieet volgen is handig om af te vallen, maar dat werkt alleen als je dat dieet altijd blijft volgen.
Geldt overigens ook voor sporten, maar ik geloof eerder in sporten dan in dieeten. Ik houd van lekker eten en daarom sport ik veel. Wil niet na hoeven denken over wat ik eet, of past dat wel in mijn dieet. Nee dan denk ik, volgende keer iets harder sporten :D

Ook geloof ik dat je jezelf af en toe wat lekkers moet gunnen. Dat kan elke dag wat kleins zijn, of af en toe juist lekker uitgebreid eten. Soort van beloning (het beste na intensief sporten).

Als je veel sport, zorg dat je meerdere maaltijden per dag eet. Het intermittent fasting (eten tot bepaalde tijd) zoals hier genoemd wordt, tja het werkt, maarja dan moet je die levensstijl volhouden, zou niets voor mij zijn.
Zorg ook voor goede voeding, dus eiwitrijk. Ik eet veel kwark, ei en kipfilet.
Krackers of maiswafels met pindakaas of kipfilet, banaantjes en tussen de middag een lekkere salade. ‘s Avonds eet ik normaal en na het eten nog fruit of kwark (eiwitten).
Ook heel de dag water drinken helpt.

Maar vergeet niet dat je moet doen wat voor jou goed voelt!

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 00:02

Helpt de fysiotherapeut jou ook aan oefeningen die je wel kan doen? Of kun je ondersteuning van de fysiotherapeut krijgen bij sporten? Wie weet kun je uiteindelijk wel weer met de groep meedoen als je de juiste spieren hebt opgebouwd.
Je klinkt nl alsof je sporten echt leuk vindt en dat is enorm positief.

Heb je als eens aan een activity tracker gedacht? En zo je stappenaantal/doel per dag steeds wat uitbreiden. Kan ook enorm motiveren om toch nog een blokje om te gaan 's avonds.

Dreamy

Berichten: 24072
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 08:45

Je noemt het levensstijl ipv dieet = al 10 stappen in de goede richting. Je bént al op weg qua sporten en kennis = nog meer dan in de goede richting!

Jij bent echt al op de goede weg. Heb je al eens myfitnesspal (of andere app waar je voeding kunt invoeren) geprobeerd en je eten (wat je dan ook maar wilt) geprobeerd af te wegen?

Ik doe dit momenteel namelijk en zorg er zo voor dat ik alles kán en mág eten wat ik wil (al maak ik uiteraard bewuste keuzes, komt mede juist daardoor), als ik aan het eind van de week maar wel een tekort heb gecreeerd aan kcal = afvallen.

Verder is idd een fysio voor alternatieve oefeningen aan te raden, dan sport je wellicht weer een stuk lekkerder.

Je bent een topper, je kan dit :)

pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 09:33

troi schreef:
Tja ik heb me wat in onderzoek verdiept. De ellende is dat er maar 1 ding is dat op lange duur redelijk helpt, een maagoperatie. Dieten en sporten werken simpelweg maar bij een enkeling op de lange duur. En dat is geen zwakheid maar menselijkheid! We zijn niet gemaakt om in zo’n wereld vol calorierijk eten te leven..

hier ben ik het dus niet mee eens. vind dat er soms echt te makkelijk naar gegrepen wordt.

er zijn zo veel andere wegen. en dat is bij ons ook geen diëten. want dat valt nooit je hele leven vol te houden.
maar het is weet wat je eet en hoeveel je eet. kun je hier een gezonde weg voor je lichaam in vinden dan val je rustig af. je kunt je ook heel gelukkig voelen met maatje 42 we hoeven niet allemaal 38 te hebben.
goed luisteren naar je lichaam en de juiste persoon om hulp vragen. die je kan leren hoe je moet kijken naar je eten en drinken.


ts ik vind het dapper dat je e er zo open over durft te zijn. dat is toch vaak al de eerste stap. ik hoop dat het je gaat lukken om de goede weg voor je zelf te vinden. waardoor je je fijn in je lijf komt te zitten:)

_Nelleke_

Berichten: 8067
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 09:38

Wauw TS wat ben jij goed bezig! Je hebt er een enorm goede kijk op. Je bent gaan sporten en dat vind ik echt top en je laat je niet zomaar uit het veld slaan.

Ik vind het jammer dat Troi oppert dat je in deze wereld alleen een gezond gewicht kan krijgen met een maagcorrectie, want ik ben echt van mening dat dit niet nodig is. De grootste verandering moet plaatsvinden in je hoofd, niet in je maag. ;)

Laat je niet demotiveren door je knieën. Het is natuurlijk super vervelend dat je knieën niet mee willen werken, maar ook mensen zonder overgewicht kunnen een runnersknee krijgen. Elk menselijk lichaam heeft een zwakkere plek en bij jou zijn dat je knieën. Blijf kijken naar wat je wel kan en geen focus op wat (nog) niet lukt. Ik geloof dat je hier al heel goed mee bezig bent.

Afvallen is vooral ‘omdenken’.

- Zie het veranderen van je levensstijl niet als een straf: Wees blij dat je je lichaam gaat voeden met gezonde voeding, waar je lichaam energie, vitaminen, mineralen en bouwstoffen uit haalt.
- Ongezonde voeding is geen beloning. Het laten staan is juist een beloning. Na het sporten een lekkere reep wegwerken is juist helemaal geen feest voor je lijf. Die heeft net al hard gewerkt en die mag nu nog een keer hard aan het werk om die ongezonde troep te verwerken.
- Eten is een verslaving. Je kan niet stoppen met eten, zoals je kan stoppen met roken, maar je kan wel stoppen met ongezond eten. Ieder mens is intelligent genoeg om te zien wat goed is en wat slecht.

Onderstaande is misschien een beetje vaag ( :+ :+ ) maar heeft mij heel erg geholpen toen ik ben gestopt met roken. Later ben ik enorm veel gelijkenissen gaan zien met roken en over-eten en ben ik samen met het stoppen met roken ook heel wat kilo’s afgevallen. Maar als je er niks mee kan dan kan ik het me ook goed voorstellen.

In ieder mens schuilt een groen monster die ‘verslaving’ heet. Beeld je in dat de enorme behoefte naar ongezond eten (vreetbuien, 2e keer opscheppen, tussendoortjes, verwennerijen etc) allemaal worden aangestuurd door dit groene monster. Zodra je hiermee gaat stoppen, gaat het groene monster schreeuwen. Herken je het gevoel dat je morgen besluit gezond te gaan eten? En die dag lijkt het wel extra moeilijk en heb je een uur na je ontbijt alweer enorme trek, terwijl je dat normaal niet hebt. Dat is het groene monster, want zodra deze niet gevoed wordt, gaat ie schreeuwen om eten.

Het slechte nieuws is: dit monster gaat nooit meer helemaal weg dus je moet altijd alert blijven. Het goede nieuws is: je kan dit monster wel in heel diepe slaap brengen. Alles wat je aandacht geeft groeit, en alles wat je niet meer zal voeden met aandacht (eten) zal uiteindelijk uitsterven en in winterslaap gaan. Iedereen heeft een groen monster, alleen bij sommige ligt deze te slapen en bij sommige neemt ie enorm de overhand.

De kunst van het afvallen is zorgen dat dit monster in een diepe winterslaap gaat. Alleen dat zal er in het begin voor zorgen dat dit monster ENORM gaat schreeuwen. Je moet in verzet tegen dit monster want uiteindelijk zal het schreeuwen minder worden en uiteindelijk helemaal stoppen.

Elke keer als je giga veel trek krijgt in iets ongezonds, bedenk dan dat dit het monster is die vraagt om eten. Als je hem geeft wat ie wil, zal ie alleen maar groter worden, maar geef je hem NIET wat ie wil, dan zal ie uiteindelijk weggaan. De kunst is om consequent te zijn en je niet te laten verleiden door het groene monster. Uiteindelijk zal deze steeds minder hard gaan schreeuwen maar pas op, want hij zal nog een laatste poging doen voordat ie uiteindelijk echt in slaap valt. Misschien na een paar weken of wel paar maanden dat je enorm goed bezig bent komt er een dag dat je je wat minder bewust bent en dan slaat hij weer toe. Dit is dan ook het teken dat als je je nu verzet, het monster uiteindelijk in slaap zal vallen.

Misschien een beetje ‘vaag’ maar het visualiseren van het ‘probleem’ in een ‘groen monster’ heeft mij destijds bij het stoppen met roken enorm geholpen en later ben ik het ook gaan spiegelen op mijn vreetbuien. Heeft echt geholpen. *\o/*

Doutz16

Berichten: 1015
Geregistreerd: 30-08-11

Re: Lifestyle change, veel te zwaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 09:52

Een dieet is nooit goed. Zodra je stopt vliegen de kilo's er altijd dubbel zo hard aan. En mensen beginnen altijd veel te extreem waardoor het niet vol te houden is. Doe je jezelf er een plezier mee om alleen maar shakes te drinken? Of om na 4 uur niet meer te eten? Of om maar 3 keer per dag te mogen eten en verder niet? Ik denk het niet. En daarnaast is het niet goed voor je.

Als ik jou was zou ik een voedingsdeskundige bellen en samen met haar aan de slag gaan om je levensstijl te veranderen, en ja dat kost tijd. Maar dan doe je het wel op een gezonde en effectieve manier waar je alleen maar profijt van hebt.

Ik ben ook zo'n iemand die ontzettend van lekker eten houdt. En liever een pizza naar binnen schuift dan een bord groenten. Ik ben niet te dik maar ben altijd al wel stevig en nu tijdens m'n studie al helemaal. Ik heb nu elke week contact met een voedingsdeskundige. Aan het begin moest ik een week lang mijn eten bijhouden en alles opschrijven, daarnaast nog een vragenlijst invullen. En op basis daar van heeft ze gekeken van wat voor voedingsstoffen mis jij in je voeding, wat is niet handig om te eten, en wat kan anders? En niet direct alles in een keer veranderen maar stap voor stap je gewoontes veranderen. De eerste weken moest ik echt bewust nadenken over wat wel en niet. Maar nu gaat het steeds makkelijker om gezonde keuzes te maken. Plus omdat ik elke week contact met haar heb is het een stok achter de deur om ook gezonde keuzes te blijven maken.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt ts! Als jij iets echt wilt dan komt het zeker goed

Amandavd
Berichten: 12110
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 09:53

TS, wij kunnen elkaar de hand schudden. Ik zit in hetzelfde schuitje, ook al jaren overgewicht, zit rond het zelfde gewicht alleen 10 cm kleiner, ook een knie blessure, ga ook trouwen maar dan in 2020, ook al jaren bezig met van alles maar niks lijkt te werken. Ik volg nu het Puur Power programma en dat ging redelijk maar lijkt mij nu niet verder te helpen. Ik zit er over te denken om aan Personal Body Plan te gaan doen. Ik vraag mij wel eens af of ik gewoon een slap mietje ben of dat ik gewoon gedoemd ben om dik te blijven. Zelf zou ik ook graag weer gaan paardrijden etc. maar dat ga ik met mijn huidige gewicht echt geen paard aan doen. Ik ga hier meelezen. Ik heb trouwens wel een schurfthekel aan sporten.

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 10:09

Hey wat goed TS!

Ik weet precise wat je doormaakt hoor, hier een lotgenote.
In Februari 2017 was ik het echt kotsbeu, dat dikke lijf wat niks wilde behalve vies ongezond eten en op de bank hangen na werktijd.
Ook actief begonnen met hardlopen, maar ik liep te hard van stapel en zat binnen no-time bij de fysio met een achillespees blessure.
Maar wat wil je. 1,64 lang en 117kg. Best een grote belasting voor de beentjes...

Zodoende moest ik naast het minder en vooral gezonder eten een andere leuke actieve sport vinden.
Nu ben ik totaal niet van groeps-sporten, dus ging ik maar op aanraden van mijn fysio fietsen.
Want dat kon met mijn pees wel.
Ik heb heel wat kilometers afgelegd op mijn stadsfiets in eerste instantie. Maar ik wilde meer en harder!
Dus kocht ik een racefiets met een bijpassende outfit.
De Racefiets heb ik nog, de outfit niet meer...

De teller staat bij mij nu op -47kg. Ik heb mijn voedingspatroon compleet omgeturnd, stapje voor stapje.
Want in een keer alles uit je leven bannen is gewoon veel te moeilijk!
Dat is het zelfde als stoppen met roken, drank en drugs tegelijkertijd.

Van de Kcal tellen ben ik nooit geweest, al is het voor sommige een goede stok achter de deur.
Wat heel veel mensen ook goed kan helpen is een coach die net wat harder is dan alleen foei, en tja... elk pondje gaat door het mondje, zeggen.

Licht vooral ook je omgeving in dat je actief bezig gaat en dat je het fijn zou vinden dat je niet steeds de vraag "wil je ook wat?" krijgt. Dan hoef je geen NEE te zeggen, wat zo verschrikkelijk moeilijk is als het nog net niet onder je neus gehouden wordt.

De beruchte paden met het "lekkers" gewoon overslaan in de supermarkt! Heeft mij ook erg goed geholpen. Als je het niet ziet, dan is het er ook niet. Denken als een 2 jarige die verstoppertje speelt...

Kies voor volkoren varianten als je de mogelijkheid hebt, goed voorbeeld pasta. Die zorgen ervoor dat je langer verzadigd bent en dus niet na 2 uurtjes al weer snaaitrek krijgt.
Eet je avondeten ook wat later als je kunt. ipv om half 6, om half 7. Dan is de S'avondse snaai ook vele malen minder.

Stel haalbare doelen, met daaraan een tastbare, niet eetbare beloning voor je zelf.

Ik wil je heel veel success wensen, en jij kunt dit! Alle begin is moeilijk, zeker met de vele verleidingen in de December maand.
Houdt vol. Anders eten went vanzelf.

capopjekop

Berichten: 30679
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Lifestyle change, veel te zwaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 10:26

Goed van je dat je het zo serieus op pakt.

Wellicht is een lifecoach iets voor jou? Ik ben nu bezig met een traject bij een kennis van me die in het nieuwe jaar start met haar eigen praktijk. Door middel van gesprekken en oefeningen zijn we bezig dat ik de lat voor mezelf minder hoog leg en tevreden kan zijn met kleine stapjes. Ik merk dat dit alles een erg positieve uitwerking heeft. Ik voel meer positieve energie en kan slechte gedachten makkelijker nuanceren. Daardoor heb ik het gevoel dat ik bijvoorbeeld het sporten langer vol ga houden ondat ik merk dat het een goede invloed op me heeft. Idem met gezonde voeding (Ik snoep nog wel graag maar het was ook niet mijn doel om daar mee te stoppen)

Ik heb weleens gelezen dat een nieuwe gewoonte ongeveer 3 weken duurt om aan te wennen. Dus dat houd ik mezelf steeds voor.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 10:46

troi schreef:
Tja ik heb me wat in onderzoek verdiept. De ellende is dat er maar 1 ding is dat op lange duur redelijk helpt, een maagoperatie. Dieten en sporten werken simpelweg maar bij een enkeling op de lange duur. En dat is geen zwakheid maar menselijkheid! We zijn niet gemaakt om in zo’n wereld vol calorierijk eten te leven..

Wat een enorme onzin. Mensen zijn tegenwoordig gewoon veel te lui en bewegen veel te weinig (ik inclusief). Overal hebben we een ditje of datje voor zodat het onszelf geen moeite kost. Moet je eens nagaan hoeveel kcal vrouwen 100 jaar geleden verbrande alleen al om het huishouden te doen en dan kookten ze ook nog eens al hun eten zelf van pure producten in plaats van al die verpakte (semi) kant en klaar troep bol van de ongezonde toevoegingen.

Buiten dat ken ik irl echt niemand die niet meer obees is 5 jaar na zo'n operatie. Ik heb er wel een mening over, maar die is voor TS verder niet relevant.

TS; ik begrijp werkelijk niet dat ze jou met een dusdanig gewicht dingen laten doen wat voor iemand met een licht gewicht al een aanslag is op de knieën. Ik zou krachttraining adviseren, op korte termijn niet het meest effectief, maar op de langere termijn wel omdat een gespierd lichaam een veel grotere energiebehoefte heeft. Je kunt de krachttraining natuurlijk aanvullen met cardio.

Qua eetpatroon zijn er 1001 die zogenaamd allemaal de beste zijn, ik vind dat je hierbij moet kijken waar je je goed bij voelt. Ik eet nu sinds een paar maanden geen light producten meer. Dus geen suikervervangers en als ik boter gebruik, gebruik ik roomboter. Kant en klaar en pakjes etc at ik toch al niet. Voorheen telde ik elke kcal, deed ik dat niet kwam ik aan, maar nu ik zo eet heb ik veel minder honger en tel ik niks meer. Ik vond dit eigenlijk al langer een logisch idee, maar durfde toch niet goed omdat producten met meer kcal eten en niet aankomen toch wat lastig klinkt.

Optiwolk

Berichten: 4787
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Lifestyle change, veel te zwaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 11:34

Misschien ook een tip: plan op voorhand wat je wil gaan eten.
Ik werk wisselende shiften + weekend. Vriendlief gewoon kantoorbaan.
Wij plannen in het weekend onze menu voor de komende week en doen ook enkel voor dat menu boodschappen.
Zo zal het eens pasta zijn als ik laat thuis ben (20h) maar op Mn vrije dag kook ik dan wel eens uitgebreider.
Snoep, chips etc is er weinig in huis als we daar geen aanleiding toe hebben (visite, nichtjes op bezoek). Idem met frisdrank.
Wat er niet is kan je niet opeten :’)

En verder zijn er vast wel een aantal tv-koks die lekkere èn snelle èn gezonde(re) gerechten hebben.
Voor België denk ik bvb aan Sandra bekkari en Pascale naessens. Voor nl heb ik minder een idee.

Lizz

Berichten: 8897
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 11:40

Ik snap troi deels wel, al geloof ik er ook niet helemaal in.

Voor extreme gevallen is dat inderdaad de enige uitweg. Maar denk niet dat dit geldt voor ts.
Daarbij is een maagverkleining een hele grote omslag in je leven en zal je altijd op je voeding moeten letten. Ik ken succes verhalen, maar ook het tegengestelde.

Wat je ook doet, maagverkleining, dieet, veel sporten... je zal een omkeerpunt moeten maken. En afwegen wat jij van belang vindt.

Bij mij is dat lekker eten en gewoon kunnen eten wat ik wil. Dan past alleen veel sporten in het rijtje.

Wat hierboven genoemd wordt, vind ik een goede. Plan je maaltijden in.
Wij halen boodschappen voor vrijwel de hele week. Plannen vooraf wat we dagelijks eten en nodig hebben. Zodoende halen we door de weeks na het werk eigenlijk niets en is de verleiding in snack/snoep klein en als je het niet in huis hebt, kan je het ook niet opeten.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 11:58

Iemand in mijn omgeving had een maagverkleining ondergaan, wat wel wat resultaat had maar niet het effect waar ze op hoopte. Dus ze worstelde wat jaren door. Tot ze plotseling in het ziekenhuis terecht kwam met een hartinfarct op relatief jonge leeftijd. Dat was het moment waarop ze wel die knop om kon zetten. Ze realiseerde zich dat als ze zo doorging, met alle gezondheidsrisico's die ernstig overgewicht met zich meebrengt, de kans groot was dat haar kinderen binnenkort zonder haar verder moesten. Dat gevoel was onverteerbaar en gaf haar de motivatie om het roer nu echt om te gooien, dagelijks een aantal stappen te zetten (letterlijk met een stappenteller, maar ook in haar voeding) waardoor ze nu uit die gevelarenzone is.

Dus wat ik wil zeggen: wat is echt jouw motivatie om af te vallen? Misschien heb je bepaalde plannen of doelen in je leven die verder gaan dan een slank lichaam, wil je dingen bereiken, heb je dingen die het waard zijn om voor te strijden en het roer om te gooien?

Butterfly
Berichten: 2865
Geregistreerd: 14-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-18 12:00

Voordat we naar een verjaardag gaan, even bijlezen :D ik weet niet of ik iedereen apart noem want moet straks een trein halen haha, maar ik lees alles <3

XxLMMxX, ik denk inderdaad dat die groepsles nu niet goed bij mij past. Aan de ene kant begrijp ik dat, aan de andere kant vind ik het wel heel jammer. Ik vind het wel heel leuk om te doen en dingen als deadliften kan ik (volgens mezelf en trainer) heel goed. Ik krijg 90kg van de grond *trots*
Gelukkig mag ik in de fitness ook deadliften, dus kan mezelf wel uitdagen.

Arashah, bedankt voor de tip! Onze vriezer is niet zo groot, maar zeker wel groot genoeg voor een aantal dagen. Scheelt toch weer een aantal dagen!

Lizz, zoals jij eet is mij idd ook aangeraden. Veel eiwitten :) dat hou ik ook beter vol, voel me langer verzadigd.

Ik moet nu eerst de trein halen :') ik lees straks even verder!

Jam
Berichten: 288
Geregistreerd: 23-02-08
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 12:01

Als eerste goed bezig TS! En heel veel succes gewenst!! :D
Ik heb niet het hele topic gelezen maar vind het super dat je er zo eerlijk en open over bent, dat is meestal al de eerste stap.

Ik heb zelf in de sport gewerkt en wilde zeggen focus niet alleen op de kilo's maar neem ook het vetpercentage, en de spiermassa mee. Persoonlijk vind ik zelf het vetpercentage het meest belangrijk.
In het begin zal het heel hard gaan de kilo's maar er zitten uiteraard momenten bij dat het even stagneert en dit hoeft niet gelijk te betekenen dat je niet goed bezig bent maar dan is het leuk om nog meer vergelijkingsmateriaal te hebben. Dit kan evt. ook door middel van de omtrek meten. Persoonlijk vind ik het fijn om "cijfers" hebben en motiverend werken. Let wel op: neem altijd dezelfde weegschaal of persoon.

En om even terug te komen op je openingstekst dat je te zwaar bent voor de groepslessen.
Er zijn een heleboel groepslessen die vast mogelijk voor je zijn waar de intensiteit wat lager ligt en/of waar het makkelijker is voor de instructeur om opties te geven! Ik weet niet wat voor aanbod je sportschool heeft maar bv een body pump, xco zijn hele leuke lessen waar een ieder op z'n eigen niveau mee kan doen! De lessen met veel hardlopen, springen komen vanzelf! :j

In ieder geval heel veel succes!

lucifertje

Berichten: 5612
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 12:21

_Nelleke_ schreef:
Het slechte nieuws is: dit monster gaat nooit meer helemaal weg dus je moet altijd alert blijven. Het goede nieuws is: je kan dit monster wel in heel diepe slaap brengen. Alles wat je aandacht geeft groeit, en alles wat je niet meer zal voeden met aandacht (eten) zal uiteindelijk uitsterven en in winterslaap gaan. Iedereen heeft een groen monster, alleen bij sommige ligt deze te slapen en bij sommige neemt ie enorm de overhand.

De kunst van het afvallen is zorgen dat dit monster in een diepe winterslaap gaat. Alleen dat zal er in het begin voor zorgen dat dit monster ENORM gaat schreeuwen. Je moet in verzet tegen dit monster want uiteindelijk zal het schreeuwen minder worden en uiteindelijk helemaal stoppen.


Of je gaat samenwerken met het 'groene monster' door er naar te luisteren en je vooral de vraag stellen, waarom schreeuwt mijn monster. 9 vd 10 keer is het een emotie waarmee je te maken hebt en door deze te herkennen/erkennen en ook zorg te dragen neemt de behoefte voor het betreffende eten af.
Beetje tegenstrijdig of niet wat ik in het vet gedrukt heb?

TS: Ik ga je geen tips geven, ieder persoon is een individu welke zelf erachter moet komen wat werkt. Vergeet in deze weg ook het psychische aspect niet. Dit is net zo belangrijk, misschien nog wel belangrijker dan je eetpatroon aanpassen.

Skessa_
Berichten: 10694
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 12:23

Heb het allemaal een beetje globaal doorgelezen.

Ik denk dat sporten in een gewone sportschool niet echt goed is voor je blessures.
Is crossfit niet iets voor je?

Ik ben ook veelste zwaar, maar ben 2 jaar geleden begonnen met crossfit. De grote van de groep hangt een beetje af van wanneer je gaat. Soms zijn we maar met 4, andere keer met 30 man. Ik vond het in het begon ook doodeng, maar de sfeer is zo fijn en de mensen ontzettend motiverend.

Er wordt ontzettend goed op je houding gelet en als je een oefening niet kan of je hebt een blessure dan bedenken je een andere oefening voor je. En alles is op eigen niveau.

Verder een mix van cardio en krachttraining. Kan je bv niet hardlopen, kan je gaan roeien etc.

Berriepi

Berichten: 327
Geregistreerd: 21-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 12:25

Ts je bent op de goede weg, de goede mindset is er, probeer het vast te houden en vol te houden, dat gaat je lukken!



Amandavd schreef:
TS, wij kunnen elkaar de hand schudden. Ik zit in hetzelfde schuitje, ook al jaren overgewicht, zit rond het zelfde gewicht alleen 10 cm kleiner, ook een knie blessure, ga ook trouwen maar dan in 2020, ook al jaren bezig met van alles maar niks lijkt te werken. Ik volg nu het Puur Power programma en dat ging redelijk maar lijkt mij nu niet verder te helpen. Ik zit er over te denken om aan Personal Body Plan te gaan doen. Ik vraag mij wel eens af of ik gewoon een slap mietje ben of dat ik gewoon gedoemd ben om dik te blijven. Zelf zou ik ook graag weer gaan paardrijden etc. maar dat ga ik met mijn huidige gewicht echt geen paard aan doen. Ik ga hier meelezen. Ik heb trouwens wel een schurfthekel aan sporten.


Ik doe personal body plan, en het is echt een superaanrader! De consistentie en de stok achter de deur helpt me echt bewust te zijn en te blijven, en het resultaat zien is ook zeer prettig. Ik had nooit maar dan ook nooit van mezelf verwacht dat ik dit zo kunnen bereiken... Ps. Ze hebben nu een actie, dus als de financiën je tegen houden is dit wellicht het moment...

_l_amanda_l_

Berichten: 6052
Geregistreerd: 31-01-08
Woonplaats: op de grens van Friesland en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 12:32

jorika1986 schreef:
Stel haalbare doelen, met daaraan een tastbare, niet eetbare beloning voor je zelf.

Dat is een hele goeie, vind ik! :) Hier ook iemand die langzaam probeert af te vallen, en die beloningen zijn echt fijn, echt alsof je een hoofdstukje gehaald hebt en door mag naar de volgende. Ikzelf doe dat op een beetje lompe manier, ik koop een kledingstuk wat ik helemaal fantastisch vindt maar dan twee maten te klein :+ Zo had ik vijf broeken waar ik niet in paste, en nu pas ik al in drie daarvan! :D

Je kunt het, TS! *\o/* Welke tips je ook gaat gebruiken hier, je eigen motivatie is alles! Positief blijven en blij zijn met kleine overwinningen. (en lief zijn voor je knieën)

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 12:55

Hier nog iemand in hetzelfde schuitje. Volgens de 20% eis zou ik nog prima op mijn paarden kunnen stappen. Met 15% ook nog op 2 van de 3 maar toch doe ik het niet. Het voelt niet goed hen met mijn probleem letterlijk op te zadelen. Ik ben al een paar keer 20kg afgevallen om ze er daarna weer aan te eten. Mijn grootste talent is mijzelf uithongeren maar dat houd ik maximaal driekwart jaar vol. En dan eet ik alles wat ik mijzelf ontzegd heb in 1 keer op.

Ik denk echt dat ik verslaafd ben aan suiker. Misschien jij ook? Het is mij alleen nog niet gelukt er 100% mee te stoppen.

Ik ben nu 4,5 kg kwijt in 2 maanden door minder suiker te eten en meer puur te koken. Het had meer kunnen zijn maar december he. Ik ben zwak.

Zerena

Berichten: 3890
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 12:57

Selka schreef:
Hier nog iemand in hetzelfde schuitje. Volgens de 20% eis zou ik nog prima op mijn paarden kunnen stappen. Met 15% ook nog op 2 van de 3 maar toch doe ik het niet. Het voelt niet goed hen met mijn probleem letterlijk op te zadelen. Ik ben al een paar keer 20kg afgevallen om ze er daarna weer aan te eten. Mijn grootste talent is mijzelf uithongeren maar dat houd ik maximaal driekwart jaar vol. En dan eet ik alles wat ik mijzelf ontzegd heb in 1 keer op.

Ik denk echt dat ik verslaafd ben aan suiker. Misschien jij ook? Het is mij alleen nog niet gelukt er 100% mee te stoppen.

Ik ben nu 4,5 kg kwijt in 2 maanden door minder suiker te eten en meer puur te koken. Het had meer kunnen zijn maar december he. Ik ben zwak.


Niet zo streng zijn :)
Die 4,5 kilo ben je toch maar mooi kwijt, ondanks de december maand ;)

Butterfly
Berichten: 2865
Geregistreerd: 14-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-18 13:04

Ben ik weer!

Astorga, ik heb wel oefeningen gekregen idd. Vooral rekoefeningen omdat de spieren in mijn bovenbenen teveel aan mijn knieën trekken. Ik mag van hem ook sporten, mijn knieën zijn "self limiting" momenteel.
Een fitbit oid is iets waar ik zeker over nadenk! Nu gebruik ik de app op mijn telefoon en dat werkt half whaha.

Dreamy, die apps heb ik idd (geprobeerd) maar de discipline om het te doen was even weg. Het geeft wel veel inzicht, dus moet dat zeker weer oppakken! Bedankt voor je berichtje :)

Nelleke, juist dat visualiseren helpt mij ook heel goed! Bedankt voor je uitgebreide post! Misschien wordt het zo idd beter te handelen. Als je dat monster heel visueel maakt werkt nee zeggen of laten staan misschien juist beter.

Amandavd, dat klinkt aardig als hetzelfde schuitje idd! Soms denk ik dat ook wel eens ja, dat ik gewoon altijd dik blijf omdat dat nou eenmaal zo is. Maar met die gedachte kom ik ook niet verder.
Heb geen hekel aan sporten, maar ik heb wel motivatie en support nodig.

Jorika, wauw wat een resultaat! En wat goed dat fietsen werkt(e) voor jou! Hardlopen wordt em hier ook niet haha. Ik heb jou even als mijn voorbeeld gebombardeerd :D

Nies, bedankt voor je post! Ik doe idd vooral krachttraining, beetje ala crossfit en voor en na nog even cardio. Maar zeker dingen als boxjumps en squats zijn voor mijn knieën nog veel zwaarder dan voor iemand van 60kg. Ik begrijp de trainer daarom ook wel. Bij PT is het natuurlijk helemaal op niveau en ik begrijp dat advies ook. Maar helaas heb ik geen never ending saldo haha. Misschien ooit in de toekomst :)

Maaltijden plannen zie ik vaker genoemd, bedankt voor de tip! Zeker een mogelijkheid!

Ik heb alles gelezen, niet op iedereen persoonlijk gereageerd, maar blijf vooral posten! Alleen dat is al motiverend!
Ik ga even denken over het echte diepe diepste doel om gezonder in mijn lichaam te zitten (ik zal de term afvallen een beetje minder gebruiken, dat is tenslotte een middel en geen doel). Kom erop terug!

Selka, suikerverslaving komt me heel bekend voor, die 20kg er weer aan eten ook. Ik denk ook dat dat het grootste probleem is, suiker is voor mij dat monster.

Nu onderweg naar een dubbele verjaardag, ik ga aan mezelf, het 'monster' en stiekem ook aan jullie denken!
Jullie zijn zo lief, zo begripvol en ik lees al van meerdere mensen die in hetzelfde schuitje zitten. Laten we er vooral met elkaar over (blijven) praten en tips geven.

Amandavd
Berichten: 12110
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 13:11

Berriepi schreef:
Ts je bent op de goede weg, de goede mindset is er, probeer het vast te houden en vol te houden, dat gaat je lukken!



Amandavd schreef:
TS, wij kunnen elkaar de hand schudden. Ik zit in hetzelfde schuitje, ook al jaren overgewicht, zit rond het zelfde gewicht alleen 10 cm kleiner, ook een knie blessure, ga ook trouwen maar dan in 2020, ook al jaren bezig met van alles maar niks lijkt te werken. Ik volg nu het Puur Power programma en dat ging redelijk maar lijkt mij nu niet verder te helpen. Ik zit er over te denken om aan Personal Body Plan te gaan doen. Ik vraag mij wel eens af of ik gewoon een slap mietje ben of dat ik gewoon gedoemd ben om dik te blijven. Zelf zou ik ook graag weer gaan paardrijden etc. maar dat ga ik met mijn huidige gewicht echt geen paard aan doen. Ik ga hier meelezen. Ik heb trouwens wel een schurfthekel aan sporten.


Ik doe personal body plan, en het is echt een superaanrader! De consistentie en de stok achter de deur helpt me echt bewust te zijn en te blijven, en het resultaat zien is ook zeer prettig. Ik had nooit maar dan ook nooit van mezelf verwacht dat ik dit zo kunnen bereiken... Ps. Ze hebben nu een actie, dus als de financiën je tegen houden is dit wellicht het moment...


Dat zag ik idd! Hetgeen wat mij tegenhoudt is dat ik een hele kieskeurige eter ben en bang ben dat ik de recepten niet kan volgen.

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Lifestyle change, veel te zwaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 13:20

Mijn grootste tip is toch: neem een levensstijl die jou ligt, die je kunt volhouden en waar je achter staat. Ga niet sporten om het sporten maar doe een sport die je leuk vindt en dus vol kan houden en waar je enthousiast van wordt. Misgunnen jezelf geen lekkere dingen maar eet het gewoon met mate. Ontdek lekkere dingen die niet zoveel calorieën hebben. Denk niet teveel in termen van 'ik moet' en 'ik mag niet' want dat is onzin. Je mag alles. Sommige dingen wíl je gewoon niet.

MarloesHJ

Berichten: 2480
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Lifestyle change, veel te zwaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 13:47

Ik herken dit ook wel een beetje. Op een gegeven moment ging bij mij de knop om en ben ik in kleine stapjes begonnen met afvallen. Eerst bijv. frisdrank geschrapt en toen ik daaraan gewend was weer iets anders vervangen door een gezondere optie.
Bijna 2 jaar geleden kwam ik op fb een berichtje tegen over floatfit wat bij een naburig zwembad werd opgestart. Proefles gedaan en nog een les en toen deed ik ineens 2x per week floatfit. Maar daarbij veranderde ook mijn voedingsbehoefte en weer meer bezig gegaan met voeding. En in het voorjaar begonnen met naast floatfit ook nog sporten bij de sportschool omdat ik kracht mistte bij bepaalde oefeningen. En nu ben ik zo’n 18 kg kwijt. Het belangrijkste was voor mij om steeds een klein ding aan te passen waardoor ik het vol kon houden. Als ik daar aan gewend was weer de volgende verandering en daardoor heb ik nu een veel gezondere en actievere levenstijl dan ik ook gedacht had te hebben.