Lifestyle change, veel te zwaar

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sherivey
Berichten: 8791
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Lifestyle change, veel te zwaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 13:54

Niet banketstaaf bedoeld, maar ik vind een maagcorrectie eigenlijk gewoon onzin. :=

Zolang de knop in je hoofd niet om is, zal een maagcorrectie ook niet voor altijd helpen. Ken mensen die na een maagverkleining alsnog enkele jaren later weer aan kwamen, omdat hun maag langzaam weer aan het rekken was.

Is de knop in je hoofd om, dan heb je geen maagverkleining nodig. Dan gaat het misschien wat langzamer, maar vaak wel een stuk gezonder en fijner voor jezelf.

overzee2

Berichten: 668
Geregistreerd: 13-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 13:55

troi schreef:
Tja ik heb me wat in onderzoek verdiept. De ellende is dat er maar 1 ding is dat op lange duur redelijk helpt, een maagoperatie. Dieten en sporten werken simpelweg maar bij een enkeling op de lange duur. En dat is geen zwakheid maar menselijkheid! We zijn niet gemaakt om in zo’n wereld vol calorierijk eten te leven..



Heel erg herkenbaar. Ik heb elk dieet dat er is gedaan....... . Ik heb altijd met mijn gewicht gevochten en nu ruim 5 jaar na een maagoperatie heb ik al 4,5 jaar een gezond gewicht en ben ik nooit meer op dieet aan het gaan, op dieet of net na weer een mislukte poging. Ik dieet niet meer maar let erg op en iedere kilo erbij betekent weekje extra opletten tot het eraf is maar geen diëten meer.
Nooit meer elke dag met eten bezig, das zo fijn.
De eerste keer dat ik bij het obesitascentrum was voelde ik me zo gehoord. Ik was niet lui, dom, had geen probleem met volhouden etc etc etc en mijn verhaal was het verhaal van 90 procent van de dikke mensen. Talloze diëten, verstoorde stofwisseling en geen maag maar een emmer. Natuurlijk is het niet alleen de operatie, het is geen quick fix maar een omslag in alles maar ook een reset van je stofwisseling. Had het jaren eerder moeten doen.


En voor iedereen die roept dat het zonder kan. Het is niet alleen je maag maar ook de hormonen /stofwisseling die wordt gereset. Inderdaad als je op oude voet doorgaat, lost het niks op op de langere termijn. Dit geeft je echter wel de mogelijkheid om af te vallen. Ik viel niks meer af, het omslagpunt lag bij mij bij 450 calorieën en zonder te bewegen kregen ze het niet meer goed. Helaas kreeg ik door te bewegen weer last van gewrichten waardoor ik niet kon bewegen. Visieuze cirkel geboren! Nu al 4,5 jaar 1.74 en 64 kilo. Je moet wel bij jezelf zijn en kijken waarom je dik werd en dat aanpakken. Voor- en Natraject is daarom essentieel voor een duurzame gewichtsvermindering.

Succes topicstarter wat je ook gaat doen, welk pad dat het ook is. Zo lang het een pad is dat bij je past..... Je bent een topper!
Laatst bijgewerkt door overzee2 op 15-12-18 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Sherivey
Berichten: 8791
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Lifestyle change, veel te zwaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 14:00

TS, ook een tip, ga voedsel niet labelen als goed/gezond of slecht/ongezond. Balans is het magische woord. En ja, dat is moeilijk, maar je zou je niet schuldig moeten voelen als je een keer wat meer eet, een stuk taart neemt of op vakantie wat makkelijker bent qua wat je eet.

Zelf voelde ik me ook heel vaak schuldig over bvb een stuk chocolade. Ik liet het dan een hele week staan, om vervolgens op mijn 'cheatday' drie repen te eten. Dan had ik beter dat stukje kunnen nemen toen ik trek had.

Fijnste vind ik 80% van de tijd letten op mijn voeding, dus genoeg groente, fruit, alles waar vitamines en mineralen inzitten. En de overige 20% is voor 'slecht' eten, waar ik dan zeker net zo van geniet als die andere 80%

Janneke2

Berichten: 22972
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 14:11

We leven bijna in 2019, maar ik ben regelmatig verbaasd over de ouderwetse, en vooral weinig efficiënte en effectieve manieren en adviezen rondom afvallen.

Deze 4 dingen hebben mij erg geholpen:


1) doe een kuurtje mondflora. ('Pro bio oral' heet het spul.) Er zijn bacteriën overal in je spijsverteringsstelsel - en van bepaalde mondbacteriën is aangetoond dat ze ons aanzetten tot het eten van zoetigheid. "Beter kwijt dan rijk".

2) 'Ontbijt als een vorst', 's middags wat minder en 's avonds een klein hapje.

3) Train je alvleesklier.
Dwz: meestal zit de voorloper van het bloedsuiker (=glycogeen) in ruime mate in je spieren.
De truc is: wen je lichaam er aan om die voorraden aan te spreken.
Dit doe je door: 'nuchter te bewegen' dwz niet alleen sporten met gezond verstand ;) maar ook efkes iets doen voor je gaat eten.
En: SCHRAP het idee dat je tussendoortjes nodig zou hebben. (Of nu ja, soms zijn ze nog nodig, maar dit is een toestand die verholpen kannen moet worden.)

(Je kunt bijvoorbeeld een hoeveelheid noten bij je hebben om 'zoet snaaien' te voorkomen, maar dan is je 'training van de alvleesklier' nog niet geslaagd.)

4) 'Zet je vetverbranding aan'. Niet ieder lichaam kan dit makkelijk.
Zo heb je zink, magnesium, carnitine, ijzer en B vitaminen nodig om vetten te verbranden.
Hoe minder jouw lichaam dit op dit moment kan, hoe groter de behoefte aan koolhydraten. (Koolhydraten zijn op zichzelf genomen prima, maar graag een 19e eeuwse hoeveelheid en geen 'lege' koolhydraten.)

In principe is vetverbranding "moeilijker" - je hebt er volwaardige voeding voor nodig. Snelle, lege koolhydraten eten is in wezen de spoedprocedure (...haast, stress, gevaar...) die is altijd beschikbaar. Maar maak er svp niet te vaak gebruik van als je leven niet op het spel staat.

Verder ben ik niet zo van het calorieën tellen: voelen dat je goed gevoed bent is belangrijker.
Zo is er een ayurvedisch advies dat iedere maaltijd de smaken zoet, zuur, bitter, scherp, zout en wrang moet hebben - dat voedt je zintuigen.

En als chocolade fanaat maak ik heerlijke hapjes met cacaopoeder, kruiden en sinaasappelsap. (Soms met kersen op sap en kaneel, etc.)

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 14:23

pinkie87 schreef:
troi schreef:
Tja ik heb me wat in onderzoek verdiept. De ellende is dat er maar 1 ding is dat op lange duur redelijk helpt, een maagoperatie. Dieten en sporten werken simpelweg maar bij een enkeling op de lange duur. En dat is geen zwakheid maar menselijkheid! We zijn niet gemaakt om in zo’n wereld vol calorierijk eten te leven..

hier ben ik het dus niet mee eens. vind dat er soms echt te makkelijk naar gegrepen wordt.




Ik kom in mijn werk inderdaad heel veel tegen dat mensen dmv een maagoperaties flink zijn afgevallen maar na een paar jaar toch weer op het oude gewicht zijn.

Ja het is zeer effectief. Maar dan nog zul je je leven zeer heftig moeten veranderen. Dat lukt echt een groot deel niet.

TS, is het een idee om je te melden bij een obesitaskliniek. Daar hebben ze vele manieren om af te vallen en kunnen ze je op maat helpen.

Sheran

Berichten: 17255
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Lifestyle change, veel te zwaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 14:36

Ik bedoeld dit echt niet kwetsend, maar een maagoperatie maakt toch alleen maar dat je minder kunt eten? Dit kan toch ook gewoon zonder maagoperatie? Het is misschien moeilijker, omdat je niet jezelf op de rem moet zetten maar omdat er een rem van buitenaf komt, maar het heeft toch hetzelfde effect?

muntdrop

Berichten: 2971
Geregistreerd: 02-08-12

Re: Lifestyle change, veel te zwaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 14:49

Super goed bezig ts! Wat naar de je zoveel last hebt van je knieën, kan mij voorstellen dat je dan toch niet helemaal lekker kan sporten.

Hoe veel kom je verder buiten? Ik zit zelf ook de hele dag binnen, en merk echt dat dit mij in de wintermaanden echt heel zwaar valt. Het is niet perse dat ik neerslachtig ben, maar dat ik gewoon geen zin heb om dingen te doen. Dan grijp ik toch weer snel naar kant en klaar avondeten halen etc. Nu ben ik sinds 2 weken begonnen met wandelen tijdens de lunchpauze. Even 30 min buiten, wat daglicht op mijn oogballen laten schijnen, en ik heb het idee dat ik al wat meer energie krijg en positiever denk. Dus als je het lukt met je knieën is een dagelijkse wandeling misschien ook wel een optie voor jou?

Sherivey
Berichten: 8791
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 15:12

Sheran schreef:
Ik bedoeld dit echt niet kwetsend, maar een maagoperatie maakt toch alleen maar dat je minder kunt eten? Dit kan toch ook gewoon zonder maagoperatie? Het is misschien moeilijker, omdat je niet jezelf op de rem moet zetten maar omdat er een rem van buitenaf komt, maar het heeft toch hetzelfde effect?

Klopt, bij een maagverkleining wordt je als het ware gestraft door je lichaam als je teveel eet.

Maar zonder kan zeker wel, al zul je dan veel discipline en wilskracht moeten hebben, zeker in het begin.

Zo had ik bvb met ontbijten. Voorheen at ik een mega portie cruesli met yoghurt, waar ik 2 uurtjes op teerde en dan vond dat ik weer moest eten. Nu eet ik 30-40 gram havermout, een schepje eiwitpoeder, sojadrink en wat bessen. Qua kcal ongeveer de helft van mn vroegere ontbijt, maar red het nu prima 3 uur lang op zo'n ontbijt. Dan eet ik wat kwark met fruit en kan ik weer 3 uur door tot de lunch :)

Sheran

Berichten: 17255
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Lifestyle change, veel te zwaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 15:28

Ja, dus toch :) Het is voor mij onvoorstelbaar dat je liever in je lichaam gaat snijden dan jezelf een grens op te leggen, maar met een verslaving werkt dat vast heel anders. Ook met een maagverkleining ben je dan nog steeds eetverslaafd maar het wordt gewoon van buitenaf opgelegd dat je minder kunt eten. Maar dan nog, het helpt je toch niet van de verslaving af?

Gewoon nieuwsgierigheid hoor, ik hoor om me heen relatief vaak over maagverkleiningen als 'enige oplossing' maar heb dat altijd raar gevonden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34790
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 15:33

Dat zie je toch ook op tv bij dr Now, die mensen gaan vrijwel allemaal naar een therapeut om aan de onderliggende problemen te werken.

TS misschien vind je hier ook nog tips: [MWS] paardrijden en overgewicht. fijn topic met respectvolle reacties, en heel fijn, geen lijstjes en weegmomenten. Heeft mij de stok achter de deur gegeven die ik nodig had, plus de motivatie om door te gaan als ik het zelf even niet meer zo zag zitten.

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 19:07

Ik zit ook in zo’n cirkel.. ben nóg niet té zwaar, maar qua voeding krijg ik het gewoonweg niet onder controle :(
Ik doe wel fanatiek aan hardlopen.....

Doutz16

Berichten: 1015
Geregistreerd: 30-08-11

Re: Lifestyle change, veel te zwaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 19:21

Waarom schakelen jullie niet de hulp in van een deskundige? Die is dan ook direct een stok achter de deur

Janneke2

Berichten: 22972
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 19:27

Dilan93 schreef:
(...) kan zeker wel, al zul je dan veel discipline en wilskracht moeten hebben, zeker in het begin.

Zo had ik bvb met ontbijten. Voorheen at ik een mega portie cruesli met yoghurt, waar ik 2 uurtjes op teerde en dan vond dat ik weer moest eten. Nu eet ik 30-40 gram havermout, een schepje eiwitpoeder, sojadrink en wat bessen. Qua kcal ongeveer de helft van mn vroegere ontbijt, maar red het nu prima 3 uur lang op zo'n ontbijt. Dan eet ik wat kwark met fruit en kan ik weer 3 uur door tot de lunch :)


Het is volgens mij veel meer echt maatwerk dan hard volhouden, wilskracht en discipline.
Dat werkt vaak beter dan die 'stok achter de deur '. (Afvallen met stress gaat niet echt goed, zo is mijn ervaring.)

En idd: cruesli vult nauwelijks (en al ben ik niet van de calorieën, er zitten er heel veel in), dat je 'vond' dat je na twee uur weer moest eten lijkt me de 'nuchtere' waarheid.
Eet je dan wer fiks wat koolhydraten, komt je lichaam nooit in vetverbranding.

Amandavd
Berichten: 12110
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 19:31

sharon488 schreef:
Waarom schakelen jullie niet de hulp in van een deskundige? Die is dan ook direct een stok achter de deur


Het is niet mijn topic en uiteraard niet aan mij om iets te zeggen maar dit soort opmerkingen helpen echt niet.

Doutz16

Berichten: 1015
Geregistreerd: 30-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 19:42

Amandavd schreef:
sharon488 schreef:
Waarom schakelen jullie niet de hulp in van een deskundige? Die is dan ook direct een stok achter de deur


Het is niet mijn topic en uiteraard niet aan mij om iets te zeggen maar dit soort opmerkingen helpen echt niet.


Nou dat weet ik niet? Mij helpt het wel en ik denk je soms beter een deskundige kan vragen om je te helpen ipv alle meningen op bokt maar aan te nemen.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6050
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Lifestyle change, veel te zwaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 19:55

ik kom mij hier ook melden, want dit is wel zeker herkenbaar voor mij.

Een deskundige voor mij is geen stok achter de deur maar zou juist iets zijn waardoor ik mijn kont tegen de krib zou kunnen gaan gooien.

Ik ben 2 jaar geleden bijna 10 kg afgevallen. Toen heb ik vriendlief ontmoet en helaas een auto ongeluk gehad waardoor die 10 kg plus wat extra er zo weer aan zitten nu.
Om de knop om te zetten weer ben ik nu een goed jaar aan het proberen. Helaas zo ver nog niet echt met succes.

heel veel tips op het moment heb ik dus helaas ook niet voor jou om de knop om te gooien, Maar ik kom hier wel mee lezen om mee tips op te vangen enz :)

Samen met zijn alle komen we er wel :D

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 20:08

XxLiEsJuHhxX schreef:
ik kom mij hier ook melden, want dit is wel zeker herkenbaar voor mij.

Een deskundige voor mij is geen stok achter de deur maar zou juist iets zijn waardoor ik mijn kont tegen de krib zou kunnen gaan gooien.

Oh echt dit, ik heb begeleiding gehad, maar dat resulteerde in een soort eigenwijs gedrag van mijzelf wat ik nog niet kende.. Diegene prikte daar niet doorheen en ik kwam er zelf ook niet uit, dus dat schoot niet zo op :Y)

Ik ben stabiel op gewicht nu, maar zou graag nog wat kwijt willen op een 'fijne' manier, gezond eten lukt al goed, meer bewegen is bij mij de oplossing denk ik. Zou echter niet weten hoe ik dat nu zou kunnen combineren met werk, huis en paarden dus ik lees ook even mee voor tips, tricks en volhouders :D

Janneke2

Berichten: 22972
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Lifestyle change, veel te zwaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 20:16

Kleine truc voor meer bewegen op kantoor: de fietsstoel. Af te wisselen met de zitbal en staan achter een verhoogd bureau.

Sani

Berichten: 27359
Geregistreerd: 20-01-03
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 20:20

sharon488 schreef:
Waarom schakelen jullie niet de hulp in van een deskundige? Die is dan ook direct een stok achter de deur

Eerlijk?

Een deskundige heeft mij een tijdje geholpen, maar op den duur ga je smokkelen en liegen naar jezelf en naar je begeleider omdat je de knop niet volledig om kan zetten.

Doutz16

Berichten: 1015
Geregistreerd: 30-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 20:35

Sani schreef:
sharon488 schreef:
Waarom schakelen jullie niet de hulp in van een deskundige? Die is dan ook direct een stok achter de deur

Eerlijk?

Een deskundige heeft mij een tijdje geholpen, maar op den duur ga je smokkelen en liegen naar jezelf en naar je begeleider omdat je de knop niet volledig om kan zetten.


Dat is jouw ervaring inderdaad en niet die van mij. Het is maar net hoe graag je het echt wilt.

Janneke2

Berichten: 22972
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Lifestyle change, veel te zwaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 20:44

...volgens mij heeft willen er weinig mee van doen.

En een brave juf die alleen maar zegt van 'eet vooral mager' inspireert tot laten we zeggen pubergedrag... :)) :=

Amandavd
Berichten: 12110
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 20:44

sharon488 schreef:
Sani schreef:
Eerlijk?

Een deskundige heeft mij een tijdje geholpen, maar op den duur ga je smokkelen en liegen naar jezelf en naar je begeleider omdat je de knop niet volledig om kan zetten.


Dat is jouw ervaring inderdaad en niet die van mij. Het is maar net hoe graag je het echt wilt.


Fijn dat het jou helpt. Dat betekent echter niet dat het een ander ook helpt.
Laatst bijgewerkt door khirshanta op 15-12-18 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie gepaster gemaakt

Doutz16

Berichten: 1015
Geregistreerd: 30-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 20:47

Janneke2 schreef:
...volgens mij heeft willen er weinig mee van doen.

En een brave juf die alleen maar zegt van 'eet vooral mager' inspireert tot laten we zeggen pubergedrag... :)) :=


Ik denk dat het begint met willen. Waarom ga je anders afvallen? Ja omdat het ongezond is, maar als je het dus zelf eigenlijk niet wilt gaat het je nooit lukken inderdaad.

En jammer dat er direct zulke aannames gedaan worden en op een minachtende toon op mijn serieus bedoelde reactie gereageerd wordt.

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 20:50

sharon488 schreef:
Waarom schakelen jullie niet de hulp in van een deskundige? Die is dan ook direct een stok achter de deur


Ah.. dat is de oplossing.. dat ik daar niet eerder aan heb gedacht {:)-:(

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 20:52

sharon488 schreef:
Ik denk dat het begint met willen. Waarom ga je anders afvallen? Ja omdat het ongezond is, maar als je het dus zelf eigenlijk niet wilt gaat het je nooit lukken inderdaad.

En jammer dat er direct zulke aannames gedaan worden en op een minachtende toon op mijn serieus bedoelde reactie gereageerd wordt.


Heeft he-le-maal niets met willen te maken!!