Lifestyle change, veel te zwaar

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Doutz16

Berichten: 1015
Geregistreerd: 30-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 20:54

Jnien schreef:
sharon488 schreef:
Ik denk dat het begint met willen. Waarom ga je anders afvallen? Ja omdat het ongezond is, maar als je het dus zelf eigenlijk niet wilt gaat het je nooit lukken inderdaad.

En jammer dat er direct zulke aannames gedaan worden en op een minachtende toon op mijn serieus bedoelde reactie gereageerd wordt.


Heeft he-le-maal niets met willen te maken!!


Maar waar dan mee?
Je wilt toch zelf graag kilo's kwijt omdat het mooier, gezonder,... Is? Of begrijp ik het niet?

Ik bedoel dit en al het bovenstaande helemaal niet als een aanval of iets in die richting hoor.. :\ ik bedoel het goed en geef aan dat de hulp van een deskundige mij nu al wel geholpen heeft.
Laatst bijgewerkt door Doutz16 op 15-12-18 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 20:58

[quote="sharon488]
Maar waar dan mee?
Je wilt toch zelf graag kilo's kwijt omdat het mooier, gezonder,... Is? Of begrijp ik het niet?[/quote]

Je begrijpt het idd niet nee.
Als het zo makkelijk ging, zat ik niet in zo’n cirkel.
Zou dolgraag willen dat het zo eenvoudig was als jij over laat komen.

Zeg tegen n anorexia patient dat ie moet eten.
Ik denk dat ze het dolgraag willen..........

Doutz16

Berichten: 1015
Geregistreerd: 30-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 21:02

Jnien schreef:
[


Ik begrijp inderdaad wel dat dat niet zo makkelijk is.. Maar uiteindelijk neem je wel de eerste stap om er überhaupt over na te denken omdat je het wilt.

Ik bedoel niet dat als je af wilt vallen dat dat ineens gaat lukken omdat je het zelf wilt

Sani

Berichten: 27359
Geregistreerd: 20-01-03
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 21:21

sharon488 schreef:
Janneke2 schreef:
...volgens mij heeft willen er weinig mee van doen.

En een brave juf die alleen maar zegt van 'eet vooral mager' inspireert tot laten we zeggen pubergedrag... :)) :=


Ik denk dat het begint met willen. Waarom ga je anders afvallen? Ja omdat het ongezond is, maar als je het dus zelf eigenlijk niet wilt gaat het je nooit lukken inderdaad.

En jammer dat er direct zulke aannames gedaan worden en op een minachtende toon op mijn serieus bedoelde reactie gereageerd wordt.

Ik denk dat je misschien te makkelijk denkt over 'je wil het dus je lukt het'.
En dit bedoel ik niet minachtend. ;)


Je gaat afvallen omdat je slanker/fitter/dunner wilt zijn. Je begint enorm enthousiast en in het begin is het resultaat mega en ben je enorm gemotiveerd. Na verloop van tijd gaat het langzamer en kom je zelfs op een punt waarop je stil staat en er voor je gevoel niks veranderd. Dan is het enorm belangrijk iemand te hebben die je ook op dat moment kan motiveren, want anders is de zin en de motivatie weg en gaat het mis.
Ik heb gemerkt dat het enorm moeilijk is iemand te vinden die je blijft motiveren, blijft kriebelen om door te zetten. En als ik naar mijzelf kijk; Na het crashdieet wat ik heb gedaan (Cambridge - 500) is het er zeker 2,5-3 jaar afgebleven. Daarna begon ik, zonder verklaarbare reden, aan te komen. Ik sportte drie keer in de week, had niks veranderd aan mijn voeding in die 2-3 jaar. Dronk nog steeds voldoende water. De periode van afbouwen naar gewoon voedsel is ook zeker niet te snel gegaan in dat opzicht, maar toch kwamen de kilo's maar komen.

Wanneer ik nu op zoek ga (/moet) naar iemand die mij hierbij kan helpen, zou ik niet weten waar ik moet beginnen. Ik weet alleen wel dat ik het alleen zeer zeker niet kan. Alleen ik heb niet de middelen om elke mogelijke hulp in te kunnen schakelen.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Lifestyle change, veel te zwaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 21:32

Is mennen niets voor jou? Terug lekker met paarden bezig, zonder dat je je moet afvragen of je niet te zwaar bent voor het paard. Lekker bezig zijn met paarden is ook bewegen, dus helpt het ook om de kilootjes onder controle te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 21:46

Ik ben zelf van mening dat afvallen voornamelijk in de keuken gebeurd, niet perse in de sportschool.
Vooral als je fiks overgewicht hebt is sporten niet altijd goed voor je, vooral hardlopen is dan slecht. Zwemmen is low impact, misschien is dat iets?

Sowieso alles dat je eet afwegen op de keukenweegschaal en bijhouden in een app zoals bv Myfitnesspal. Calorieën drinken vind ik zelf altijd zonde, sap en frisdrank tikt hard aan. ALLES wegen en loggen, stiekem een handje nootjes eten is al snel 150-170 calorieën :=

Veel water drinken is belangrijk, soms is honger eigenlijk gewoon dorst. :+ Zwarte koffie helpt bij mij altijd wanneer ik honger heb.

Ken je reddit? Subreddits zoals bv loseit vond ik in het begin enorm handig.

Butterfly
Berichten: 2865
Geregistreerd: 14-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-18 22:08

Wauw, wat zijn jullie hard gegaan vandaag! En nog weer nieuwe namen tegengekomen: welkom! Ik ben nu heel erg moe, dus even geen puf meer om een bijleespost in elkaar te draaien. Daarvan hoop ik ook dat het snel beter gaat: minder moe en meer energie. Het was echt heel erg druk in de stad, dat kan ik niet zo heel goed handelen en word ik erg moe van, maar wat meer energie lijkt me superfijn!

Ik zag de discussie die tussen een aantal mensen ging, over een deskundige in de arm nemen en dat het dan wel lukt.
Zelf heb ik verschillende mensen in de arm genomen, ook nog best wat geld aan uitgegeven, maar daar werd ik niet gemotiveerd. Eén heeft een intake gedaan, me een stapeltje menu's gegeven en daarna was het radiostilte... reageerde wel als ik iets zei of deed (was een online omgeving) maar verder uit zichzelf totaal niets.
Afvallen/gezonder leven/geef het een naam is ook niet iets van even, van een vastgestelde tijd. Dat kan het zijn als je een paar kg kwijt wil, maar in mijn geval (en in die van vele anderen in dit topic) gaat het om tientallen kilo's en een levensstijl die je jezelf moet aanmeten. Dat betekent elke dag, elke week, elke maand, elk jaar denken om wat je eet. Tuurlijk wordt dat uiteindelijk meer een automatisme, maar het blijft altijd opletten en nadenken. Het oude sluipt er zó makkelijk weer in, dat is echt wel meer dan "even" om dat echt goed onder controle te krijgen. Dat vergt meer doorzettingsvermogen dan iemand die er geen moeite voor hoeft te doen kan bedenken.

Wel een leuk dingetje: mijn winterjas was te groot, vandaag een nieuwe winterjas gekocht. Maatje kleiner *\o/*
De verjaardag ging ook goed. Stukje verse appeltaart gehad met een beetje slagroom, maar verder geen chocolaatjes of andere snaaidingen *\o/*

muntdrop

Berichten: 2971
Geregistreerd: 02-08-12

Re: Lifestyle change, veel te zwaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 22:12

Lekker bezig! Ik zou je trouwens ook zeker aanraden om je omtrekken te meten, bijvoorbeeld buik, bicep, dijen etc. Soms zie je op de weegschaal niet zoveel verschil, maar blijkt er qua omtrek toch best wat af. Ook weer extra motivatie om door te gaan :)

Butterfly
Berichten: 2865
Geregistreerd: 14-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-18 22:22

muntdrop schreef:
Lekker bezig! Ik zou je trouwens ook zeker aanraden om je omtrekken te meten, bijvoorbeeld buik, bicep, dijen etc. Soms zie je op de weegschaal niet zoveel verschil, maar blijkt er qua omtrek toch best wat af. Ook weer extra motivatie om door te gaan :)

Heb ik ooit gedaan, maar al heeeel lang niet meer. Tijd om idd weer eens op te pakken als de weegschaal minder lief voor me is :j

capopjekop

Berichten: 30679
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Lifestyle change, veel te zwaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 22:24

Goede tip idd. Ik zou dat regelmatig doen. Spieren wegen meer dan vet heb ik me laten vertellen en als je sport dan bouw je toch spierweefsel op

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 22:34

Goed bezig TS

Hier ben ik door de nodige medicatie aangekomen. Gelukkig zat ik altijd op of bij a op ondergewicht waardoor het voor mij uiteindelijk maar 8 kg er af moet zijn wil ik weer op gezond gewicht zitten.

Ik schrijf al mee in een ander topic en ben bezig met een groepje op mijn dagbesteding

Ik heb bewust niet gequote maar dat uiteindelijk enkel alleen een maagverkleining helpt is onzin.
Belangrijkste is de drijfveer.
In mijn ogen geen specifieke diëten maar leefstijl aanpassen.
Het nadeel van specifieke diëten is dat het uiteindelijk geen echte verandering te weeg brengt.
Iets wat wel moet bij mensen die moeilijk op gewicht kunnen blijven.
Doordat ik al een aantal medische diëten moet volgen voor mij de drijfveer om deze ook echt vol te houden hoe moeilijk ze ook zijn. En dat is lastig omdat ik mijzelf daardoor vaak in een uitzonderingspositie moet plaatsen maar wel nodig. Daardoor val ik nu wel af. Gestaag maar zeker

_Nelleke_

Berichten: 8067
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 09:24

Butterfly schreef:
Wauw, wat zijn jullie hard gegaan vandaag! En nog weer nieuwe namen tegengekomen: welkom! Ik ben nu heel erg moe, dus even geen puf meer om een bijleespost in elkaar te draaien. Daarvan hoop ik ook dat het snel beter gaat: minder moe en meer energie. Het was echt heel erg druk in de stad, dat kan ik niet zo heel goed handelen en word ik erg moe van, maar wat meer energie lijkt me superfijn!

Ik zag de discussie die tussen een aantal mensen ging, over een deskundige in de arm nemen en dat het dan wel lukt.
Zelf heb ik verschillende mensen in de arm genomen, ook nog best wat geld aan uitgegeven, maar daar werd ik niet gemotiveerd. Eén heeft een intake gedaan, me een stapeltje menu's gegeven en daarna was het radiostilte... reageerde wel als ik iets zei of deed (was een online omgeving) maar verder uit zichzelf totaal niets.
Afvallen/gezonder leven/geef het een naam is ook niet iets van even, van een vastgestelde tijd. Dat kan het zijn als je een paar kg kwijt wil, maar in mijn geval (en in die van vele anderen in dit topic) gaat het om tientallen kilo's en een levensstijl die je jezelf moet aanmeten. Dat betekent elke dag, elke week, elke maand, elk jaar denken om wat je eet. Tuurlijk wordt dat uiteindelijk meer een automatisme, maar het blijft altijd opletten en nadenken. Het oude sluipt er zó makkelijk weer in, dat is echt wel meer dan "even" om dat echt goed onder controle te krijgen. Dat vergt meer doorzettingsvermogen dan iemand die er geen moeite voor hoeft te doen kan bedenken.

Wel een leuk dingetje: mijn winterjas was te groot, vandaag een nieuwe winterjas gekocht. Maatje kleiner *\o/*
De verjaardag ging ook goed. Stukje verse appeltaart gehad met een beetje slagroom, maar verder geen chocolaatjes of andere snaaidingen *\o/*


Ik denk dat het de grootste misvatting is dat slanke mensen kunnen eten wat ze willen en nooit hoeven opletten.

Zelf heb ik geen overgewicht maar dit geld voor mij ook. Als ik even de teugels laat vieren ben ik ook zo 10kg zwaarder. Ook om mij heen geldt dat al mijn vriendinnen met een gezond gewicht gewoon moeten opletten. Elke dag, elke week, elke maand en ieder jaar. Ik ben ook bewust bezig met gezond eten, geen alcohol, niet snoepen etc. Ik weeg ook m'n ontbijt af want anders dan eet ik zo het dubbele.

Dus misschien een schrale troost, maar ben bang dat dit voor 90% van de vrouwen geldt. Je hebt altijd die irritante 10% die alles kan eten en nooit aankomt. :+ :+

capopjekop

Berichten: 30679
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Lifestyle change, veel te zwaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 09:34

Ik zie slanke mensen vaak alles eten alleen kleinere porties. Die nemen een paar handjes chips. Bij mij moet de zak leeg bij wijze van

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34752
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 10:12

capopjekop schreef:
Ik zie slanke mensen vaak alles eten alleen kleinere porties. Die nemen een paar handjes chips. Bij mij moet de zak leeg bij wijze van


Dat kun je veranderen. Ik was 20 kg zwaarder en er kwam steeds bij. Ik was ook het type van de zak moet leeg. Of de fles. Net wat ik voorhanden had. Meestal beide :+ Nu drink ik geen alcohol meer. En ik eet alleen nog een klein uitdeelzakje chips als ik nog ruimte heb in mijn calorie inname. Eetlust is ook veel minder nu ik zoveel afgevallen ben. Ik eet als vanzelf kleinere porties nu.

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 10:33

_l_amanda_l_ schreef:
jorika1986 schreef:
Stel haalbare doelen, met daaraan een tastbare, niet eetbare beloning voor je zelf.

Dat is een hele goeie, vind ik! :) Hier ook iemand die langzaam probeert af te vallen, en die beloningen zijn echt fijn, echt alsof je een hoofdstukje gehaald hebt en door mag naar de volgende. Ikzelf doe dat op een beetje lompe manier, ik koop een kledingstuk wat ik helemaal fantastisch vindt maar dan twee maten te klein :+ Zo had ik vijf broeken waar ik niet in paste, en nu pas ik al in drie daarvan! :D

Je kunt het, TS! *\o/* Welke tips je ook gaat gebruiken hier, je eigen motivatie is alles! Positief blijven en blij zijn met kleine overwinningen. (en lief zijn voor je knieën)


Ik ben gek van lezen. Vooral thrillers waarvan ik op voorhand al weet dat ze heeeel erg goed zijn. Boek is mijn beloning. Maar ook dat ene fotolijstje wat zo leuk in mijn interieur past bijvoorbeeld.

_Nelleke_

Berichten: 8067
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 11:13

capopjekop schreef:
Ik zie slanke mensen vaak alles eten alleen kleinere porties. Die nemen een paar handjes chips. Bij mij moet de zak leeg bij wijze van


Mwoah bij mij moet ook de zak leeg dus ik haal gewoon helemaal geen chips meer in huis. :')

Janneke2

Berichten: 22883
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 11:38

Citaat:
Dat betekent elke dag, elke week, elke maand, elk jaar denken om wat je eet. Tuurlijk wordt dat uiteindelijk meer een automatisme, maar het blijft altijd opletten en nadenken. Het oude sluipt er zó makkelijk weer in, dat is echt wel meer dan "even" om dat echt goed onder controle te krijgen. Dat vergt meer doorzettingsvermogen dan iemand die er geen moeite voor hoeft te doen kan bedenken.

.... :o oneens.
"Opletten, nadenken, controle, doorzettingsvermogen...."
Brrr.
Geen wonder dat afvallen zo moeilijk wordt.

Tja, ach: ik denk wel over wat ik eet. Ik wil graag gezond spul in mijn lichaam - niet in de minste plaats omdat mijn lichaam daar blij van wordt.
Ik wil geen suikerpieken om ongeveer dezelfde redenen.
Ik vind het wel handig dat ik urenlang zonder gedoe niet hoef te eten, dat is praktisch en geeft rust.

Butterfly
Berichten: 2865
Geregistreerd: 14-03-08

Re: Lifestyle change, veel te zwaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-18 12:52

Jullie hebben ook gelijk, misschien was ik iets te generaliserend :j voor mij geldt het in elk geval wel deels. Maar ik denk ook dat het ligt aan dat ik ook idd moeite heb met maat houden. Wat jullie zeggen: geen handje of bakje, maar de hele zak.
Het kan ook best wel dat andere en dunne(re) mensen dat ook doen, maar veel minder vaak. En dat die personen daarna wel de discipline hebben om direct weer gezonder te eten, waar ik die discipline heel erg lastig vind. Waarschijnlijk ook mede door een flinke suikerverslaving waar ik van moet afkicken en waar ik heel gevoelig voor ben.
Mijn vriend merkt het ook wel aan me, als ik veel suikerrijk spul heb gegeten ben ik moe en lamlendig.

Vanmorgen iig weer goed begonnen, ik eet gewoon voorlopig bij de dag en dan is elke dag weer een feestje als ik die gehaald heb. En dan uitbouwen naar grotere doelen zoals een week gezond *\o/*

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Lifestyle change, veel te zwaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 12:55

Nouja, ik ben dun, en let ook echt wel een beetje op wat ik eet. Het verschil is denk ik dat het echt een automatisme is. Ik heb na 1 handje chips gewoon geen zin meer in chips, ik denk ook gewoonweg omdat ik nooit meer eet. Een hele zak, daar moet ik niet aan denken. Als ik koekjes neem vind ik het na twee altijd wel genoeg. Ik tel eigenlijk alles wat ik eet, vooral de ongezonde dingen. Als ik net een stuk taart op heb en iemand biedt me koekjes aan vind ik het meer tijd voor een boterham :P. Maar dit voelt echt niet als een opgave allemaal, het gaat helemaal vanzelf.

Butterfly
Berichten: 2865
Geregistreerd: 14-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-18 12:58

Sheran schreef:
Nouja, ik ben dun, en let ook echt wel een beetje op wat ik eet. Het verschil is denk ik dat het echt een automatisme is. Ik heb na 1 handje chips gewoon geen zin meer in chips, ik denk ook gewoonweg omdat ik nooit meer eet. Een hele zak, daar moet ik niet aan denken. Als ik koekjes neem vind ik het na twee altijd wel genoeg. Ik tel eigenlijk alles wat ik eet, vooral de ongezonde dingen. Als ik net een stuk taart op heb en iemand biedt me koekjes aan vind ik het meer tijd voor een boterham :P. Maar dit voelt echt niet als een opgave allemaal, het gaat helemaal vanzelf.

Ja precies, dat automatisme zou ik heel graag willen. Bij mij (en dan spreek ik écht voor mezelf) zit die rem er minder op. Ik denk na 1 handje chips sneller: dat is lekker, ik wil meer.
Het kan best zijn dat dat minder wordt als ik sowieso al minder grote porties eet, dat hoop ik heel erg! En dat ik mezelf ook kan afremmen zoals gisteren op de verjaardag al een beetje lukte: 1 stukje taart, maar dan niet ook nog chocolaatjes o.i.d.

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 12:59

Als ik jouw verhaal lees dan herken ik een stukje van mijzelf


ik was in het verleden altijd heel slank tot dat ik 3 kinderen gebaard had, en toen werd het erg moeilijk om alles te kunnen eten zonder aan te komen
Ik ben zelfstandig al eens 14 kilo afgevallen door sporten + anders eten
Maar ik verval gauw in oude gewoontes. Ik heb inmiddels een fulltime zittende baan, waar ik mij ook veel verveel en dan afleiding zoek in eten en drinken
Ik kan door mijn fulltime baan moeilijk sporten, er is 0,0 tijd over gebleven voor paardrijden

Ik ben afgelopen jaar 9 kilo aangekomen en zit nu op de 77 kilo met m'n 1.65m wat dus gewoonweg te zwaar is want ik merk het aan mijn knieen. Ik was afgelopen maanden weer gaan hardlopen en dat ging eigenlijk wel lekker, ik voelde mij weer beter en fitter ook al raakte ik geen kilo kwijt. Maar ik werd weer gepakt door een schoiderblessure (door de kou en niet ergonomische stoel op mn werk) en klapte daar 2 x griep overheen en nu heb ik dus al 4 weken weer niets gedaan -O- -O-

Ik vind het enorm moeilijk dus motivatie te vinden en ben verslaafd aan lekker, fout en suikerrijk eten }:0

Butterfly
Berichten: 2865
Geregistreerd: 14-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-18 13:04

Ojajoh schreef:
Als ik jouw verhaal lees dan herken ik een stukje van mijzelf


ik was in het verleden altijd heel slank tot dat ik 3 kinderen gebaard had, en toen werd het erg moeilijk om alles te kunnen eten zonder aan te komen
Ik ben zelfstandig al eens 14 kilo afgevallen door sporten + anders eten
Maar ik verval gauw in oude gewoontes. Ik heb inmiddels een fulltime zittende baan, waar ik mij ook veel verveel en dan afleiding zoek in eten en drinken
Ik kan door mijn fulltime baan moeilijk sporten, er is 0,0 tijd over gebleven voor paardrijden

Ik ben afgelopen jaar 9 kilo aangekomen en zit nu op de 77 kilo met m'n 1.65m wat dus gewoonweg te zwaar is want ik merk het aan mijn knieen. Ik was afgelopen maanden weer gaan hardlopen en dat ging eigenlijk wel lekker, ik voelde mij weer beter en fitter ook al raakte ik geen kilo kwijt. Maar ik werd weer gepakt door een schoiderblessure (door de kou en niet ergonomische stoel op mn werk) en klapte daar 2 x griep overheen en nu heb ik dus al 4 weken weer niets gedaan -O- -O-

Ik vind het enorm moeilijk dus motivatie te vinden en ben verslaafd aan lekker, fout en suikerrijk eten }:0


Die 3 kinderen heb ik niet gebaard, maar de rest herken ik heeel erg idd :j join the club *\o/*

Supervixen

Berichten: 12928
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 13:06

Je doel moet vooral haalbaar zijn lijkt me. Dus neem kleine stapjes, want dingen moeten een gewoonte worden, anders hou je het niet vol.
Dus als je normaal een zak chips leeg eet in het weekend (ik noem maar wat), neem dan nu een kleiner formaat zak mee. Of als je normaal een glas cola neemt bij het eten, neem dan nu eens een glas water. Pak een paar kleine veranderingen per week. Dat hou je makkelijker vol.
In plaats van na het eten op de bank te ploffen, wandel of fiets een kwartiertje. Er is zoveel mogelijk met kleine stapjes.
Een dieet of radicaal alles omgooien werkt bij zoveel mensen niet.

Merell123

Berichten: 1026
Geregistreerd: 03-02-07
Woonplaats: De Rijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 13:11

Ik had ook altijd ‘problemen’ met balans in mijn voeding. En dat als ik dan een paar chipjes nam, ik maar meteen de hele zak op at want dan was de dag toch al ‘verpest’, onzin natuurlijk. Vaak als ik gezond wilde eten wist ik ook niet meer zo goed wat ik precies kon/moest eten en at ik maar niks waardoor ik daarna weer zoveel trek had dat het weer ongezond werd. Ondanks dat ik aardig sport kwam ik toch flink aan en ik voelde me zó ongelukkig. Uiteindelijk dacht ik dit lukt me niet alleen.. en ik heb me aangemeld voor personal body plan, wat een goede keuze was dat! Ik mocht veel meer eten dan ik deed, maar heeeeel anders. Echt honger heb ik dus ook niet veel gehad, zij zeiden ook 80% van afvallen komt door je voeding 20% door sporten. Ik deed het sporten dan ook om niet te ‘plat’ te worden maar wel wat vorm te houden én als ik gesport had, ging ik echt niet de fout in met m’n eten want zonde. Mijn coach stuurde me iedere dag berichtjes en tips over wat ik beter/anders kon doen voor meer resultaat, chips en wijn? Kon prima! Maar met mate, balans dus. Ze was heel geïnteresseerd en aanmoedigend, super fijn. Ik heb er heel veel van geleerd en mijn half jaar is nu voorbij en nu ben ik zelf op dezelfde voet aan het verder gaan, het voelt echt als een levensstijl verandering.

Interessant de discussie over deskundige hulp, want het helpt vast bij sommige mensen niet, maar ook bij heel veel wel. En het is denk ik ook erg afhankelijk van of je wel kiest wat bij jou past. En liegen tegen je hulp, ja wel eens door m’n hoofd geschoten maar wie had ik daar uiteindelijk mee? Ik wilde toch hulp.. dus ook bij die momenten!

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 13:13

Butterfly schreef:
Sheran schreef:
Nouja, ik ben dun, en let ook echt wel een beetje op wat ik eet. Het verschil is denk ik dat het echt een automatisme is. Ik heb na 1 handje chips gewoon geen zin meer in chips, ik denk ook gewoonweg omdat ik nooit meer eet. Een hele zak, daar moet ik niet aan denken. Als ik koekjes neem vind ik het na twee altijd wel genoeg. Ik tel eigenlijk alles wat ik eet, vooral de ongezonde dingen. Als ik net een stuk taart op heb en iemand biedt me koekjes aan vind ik het meer tijd voor een boterham :P. Maar dit voelt echt niet als een opgave allemaal, het gaat helemaal vanzelf.

Ja precies, dat automatisme zou ik heel graag willen. Bij mij (en dan spreek ik écht voor mezelf) zit die rem er minder op. Ik denk na 1 handje chips sneller: dat is lekker, ik wil meer.
Het kan best zijn dat dat minder wordt als ik sowieso al minder grote porties eet, dat hoop ik heel erg! En dat ik mezelf ook kan afremmen zoals gisteren op de verjaardag al een beetje lukte: 1 stukje taart, maar dan niet ook nog chocolaatjes o.i.d.


Goed dat dat lukte op de verjaardag! Ik denk zeker dat dat kan hoor! Hoe kleiner je porties normaal gesproken zijn, hoe meer je maag went aan minder eten. En wat misschien ook helpt is echt heel bewust eten. Vooral 'lekkere' dingen. Dus niet gedachteloos voor de tv een zak chips eten, maar gewoon handjes tellen en eens kijken hoeveel je er neemt en of het echt nog wel lekker is.
Ik denk op een verjaardag inderdaad altijd (onbewust): ik heb net een stuk taart gehad, ik neem over een uurtje dat stukje chocola wel'.