Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Uitstapjes voor blinden en slechtzienden

 
Profiel   

Mijn moeder gaat binnenkort een weekje weg als vrijwilliger met slechtziende mensen. Nu is ze van de activiteitencommissie maar ze heeft wat moeite met uitjes te bedenken. Wat is voor blinden en slechtzienden interessant? Ik denk aan iets met geluid, maar wat? Ik zat te denken aan een tocht met een boswachten, om te leren welke vogels je hoort bijvoorbeeld. Maar daar houdt mijn creativiteit ook wel weer op :') Dus brand los :D Het is vanuit de omgeving Ermelo, dus niet langer dan 45 min daar vandaan.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-22 13:19 



 
Profiel   

Bestaat er niet zoals als een voel, proef, ruik, luister museum?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-22 14:54 



 
Profiel   

Even gegoocheld:

https://vanabbemuseum.nl/educatie/inclu ... htzienden/

https://tglining.nl/blog/toegankelijke- ... -nederland

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-22 14:56 



 
Profiel   

Theather of kleine concerten gaat mijn blinde vriendin vaak heen.
Welke periode is het en waar ik het land?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-22 14:57 



 
Profiel   

Rijksmuseum heeft avonden voor slechtziende/blinde mensen

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-22 15:33 



 
Profiel   

Mijn broertje is slechtziend (15%) -17 heeft hij.
Maar eigenlijk doen wij nooit speciale uitjes.
Wij doen alles met hem wat goed zienden ook doen, behalve gevaarlijkere hike paden.

Ik zou kijken naar welke leeftijdscategorie je zit, met jongeren doe je vaak iets andere dingen dan met ouderen.

Maar vanuit daar zou ik uitjes bedenken en dan kijken of dat ook haalbaar is met de groep.


Laatst bijgewerkt door daantjuhhh op 10-12-22 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-22 16:43 



 
Profiel   

Ik moet denken aan een concert, een proeverij/high tea, naar een lezing, of iemand die gedichten/verhalen vertelt

Wat je zelf noemt, vogelgeluiden herkennen, vind ik ook een erg leuk idee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-22 16:53 



 
Profiel   

Ken je dit ?
https://hortusoculus.nl/zintuigen/

(Even kijken bij partner van voor tips )

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-22 17:11 



 
Profiel   

Wat Daantjuhhh zegt zou ook mijn eerste idee zijn: gewoon bedenken wat je anders zou doen, en dan wellicht kijken wat er kan. Wat is de leeftijd en interesse? En hoeveel ziende mensen gaan er mee? Met voldoende mensen zijn duofietsen/ tandems bv wellicht een leuke optie, maar daar heb je wel genoeg mensen voor nodig die wel iets kunnen zien.

Musea lijken me wel te doen, zeker veel ambachtsmusea kunnen interessant zijn. Vooral als je het vooraf aangeeft heb je misschien een enthousiaste voorlichter en de mogelijkheid om voorwerpen ook te voelen. Daar zijn er een boel van: de palingrokerij in Harderwijk, bakkersmuseum Hattem, speelgoed en oude ambachtsmuseum Barneveld, boerderijmuseum Oldebroek, orgelmuseum Elburg. Ik ken ze niet persoonlijk, maar meestal zijn dat soort museums best leuk als je enthousiaste mensen treft - en te combineren met een stukje wandelen en iets drinken heb je vaak een prima middag.

Iets verder weg zou ik Schokland aanraden (al dan niet in combinatie met Urk.)

Verder zou ik kijken of er wat te doen is met watersport, zeilen of varen. (En dan is een iets verdere reis naar de Weerribben denk ik ook heel bijzonder.)

En je hebt natuurlijk de wat grotere uitjes: Dolfinarium, Apenheul, Walibi.

En daarna denk ik dat het vooral ook iets is wat je samen opbouwt: wat wil de groep, wat voor dingen zijn leuk? Hebben ze zelf suggesties of richtingen en kun je dan als activiteitencoordinator meer bezig met 'hoe gaan we het regelen' in plaats van iets zelf te bedenken? En dan zou ik vooral zeggen: nodig de groep ook uit om onhaalbare plannen te komen, iets wat ze wel leuk vinden maar waarvan ze denken dat het niet haalbaar is... en dan kijken hoe het toch kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-22 17:38 



 
Profiel   

iets andersom en ik weet natuurlijk niet wat de leeftijdsgroep is, maar ik ben ooit meegeweest met een groep blinden en slechtzienden die een dagcursus inline skaten deden. Eerst oefenen in een zaal en daarna naar buiten (steeds tweetallen ziende, blinde en dan allebei een bezensteem vasthouden. De ziende gaf dan aan over 5 meter remmen etc)
Verder ging een blinde vriendin ook altijd paardrijden ook buitenritten waarbij de persoon voor of achter haar waarschuwde voor bochten, takken etc.

Er is dus meer mogelijk dan je zou denken :-)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-22 18:03 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen