Stoppen met de pil, voor- en nadelen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 16:39

love_western schreef:
Hier gebruiken we ook alleen condoom. Ik vind het ideaal! Nooit meer met handdoek tussen de benen naar de badkamer rennen :')

En sinds vriend de juiste maat heeft, is er nooit een condoom kapot gegaan. Daarnaast doe ik 1 x per maand een test.

Waarom doe je een test dan? Je bent toch elke maand ongesteld dan weet je toch dat het een nee is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 16:46

Petrichor schreef:
love_western schreef:
Hier gebruiken we ook alleen condoom. Ik vind het ideaal! Nooit meer met handdoek tussen de benen naar de badkamer rennen :')

En sinds vriend de juiste maat heeft, is er nooit een condoom kapot gegaan. Daarnaast doe ik 1 x per maand een test.

Waarom doe je een test dan? Je bent toch elke maand ongesteld dan weet je toch dat het een nee is?


Pseudo-menstruatie/spotting
De placenta produceert het zwangerschapshormoon HCG. Dit hormoon zorgt ervoor dat de eisprong en menstruatie stil liggen. Wanneer je lichaam weinig van dit hormoon produceert, kan er maandelijks een bloeding optreden zonder dat er een eisprong plaatsvindt. Dit kan wel negen maanden duren! Hierdoor kan het voorkomen dat iemand niet weet dat zij zwanger is.

Omdat ik absoluut geen kinderen wil en dus geen risico's neem :+

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Stoppen met de pil, voor- en nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 17:06

Oh bah dat is echt eng! Maar ik neem aan dat je dan wel verandering in menstruatie moet merken? Maar goed om te weten, vind kinderen helemaal niks dus een zwangerschap zou echt een hel zijn!

stroopkoek

Berichten: 713
Geregistreerd: 20-06-16

Re: Stoppen met de pil, voor- en nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 17:10

Ik moet aankomende twee maandjes ook het met alleen condoom doen. De dokter wilt namelijk dat de hormonen eerst weer helemaal uit mijn lijf zijn totdat ik met iets nieuwe begin. Ik ga waarschijnlijk kiezen voor een lichtere pil (met 1 hormoon) en met dan condoom om te kijken hoe dat dan gaat.

ItsMe2
Berichten: 3831
Geregistreerd: 02-12-07

Re: Stoppen met de pil, voor- en nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 20:30

Ik ben nu ruim een halfjaar gestopt met de pil.
Nu ben ik momenteel al bijna 2 weken ongesteld. Niet extreem veel bloedverlies, maar toch vraag ik mij af of dit kwaad kan. Naast vlagen met vermoeidheid verder ook geen lichamelijke klachten. Geen kramp of iets dergelijks dus. Iemand hier ervaring mee?

ItsMe2
Berichten: 3831
Geregistreerd: 02-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 22:28

ItsMe2 schreef:
Ik ben nu ruim een halfjaar gestopt met de pil.
Nu ben ik momenteel al bijna 2 weken ongesteld. Niet extreem veel bloedverlies, maar toch vraag ik mij af of dit kwaad kan. Naast vlagen met vermoeidheid verder ook geen lichamelijke klachten. Geen kramp of iets dergelijks dus. Iemand hier ervaring mee?


Niemand hier ervaring mee? :o

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 00:07

Ik persoonlijk niet, maar ik ken iemand die dit wel heeft gehad en dat is uiteindelijk wel goed gekomen. Waarschijnlijk is je lichaam gewoon zoekende, je hebt natuurlijk altijd hormonen geslikt en nu je bent gestopt is je lichaam even van slag.

Maar mocht je het niet vertrouwen kan je misschien met je zelf afspreken dat je het nog aankijkt tot na het weekend en dan toch even de huisarts belt voor advies?

ItsMe2
Berichten: 3831
Geregistreerd: 02-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 09:33

Fijn om te horen dat het waarschijnlijk ‘normaal’ is.
Ja, dat lijkt me wel verstandig idd. Ik heb verder niets geen klachten, alleen met vlagen moe.
Als het niet anders wordt, maandag idd de huisarts maar even bellen

Esmee_RS

Berichten: 4880
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 13:06

Een hele tijd geleden kwam ik dit topic tegen en vroeg ik me af waarom iemand in godsnaam van de pil af wilde, nu zit ik al een tijdje te twijfelen om er zelf mee te stoppen. De reden dat ik het wil proberen zonder pil is dat ik me vaak somber en onzeker voel, en ik las dat de pil hiermee in verband kan worden gebracht.

Maar voor mij zitten er ook veel voordelen aan de pil. Ik slik de pil graag door op vakantie, heb van mijzelf echt een hele hevige menstruatie (dit is ook de reden dat ik op mijn 13e aan de pil ging) en die is zelfs met pil nog vrij hevig (ik gebruik een menstruatiecup en die moet ik op de zwaarste dagen na een aantal uren verschonen). Ik vind het eigenlijk gewoon heel erg eng om alle touwtjes los te laten en mijn lichaam zijn eigen gang te laten gaan. Niet eens met het oog op zwangerschappen aangezien wij het toch vrijwel altijd dubbel beschermd doen, maar met het oog op de rest. Puistjes, menstruatie die heviger wordt, het niet meer zelf in de hand kunnen hebben.
Ik ga eind september/begin oktober 2 weken op vakantie en ben gewoon onwijs bang dat ik dan met mijn super hevige "natuurlijke" menstruatie zit en dat ik dan de hele vakantie niks kan doen (omdat ik oprecht na 3 uur doorlek). Maar ik ben gewoon echt super benieuwd naar hoe ik mij zonder pil voel, want zoals ik zei, die sombere en onzekere gevoelens kunnen best eens daaraan liggen.

Iemand wellicht tips..?

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 13:10

love_western schreef:
Pseudo-menstruatie/spotting
De placenta produceert het zwangerschapshormoon HCG. Dit hormoon zorgt ervoor dat de eisprong en menstruatie stil liggen. Wanneer je lichaam weinig van dit hormoon produceert, kan er maandelijks een bloeding optreden zonder dat er een eisprong plaatsvindt. Dit kan wel negen maanden duren! Hierdoor kan het voorkomen dat iemand niet weet dat zij zwanger is.

Omdat ik absoluut geen kinderen wil en dus geen risico's neem :+

Waarom laten jullie je dan niet steriliseren?

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 13:13

Balenciaga schreef:
Een hele tijd geleden kwam ik dit topic tegen en vroeg ik me af waarom iemand in godsnaam van de pil af wilde, nu zit ik al een tijdje te twijfelen om er zelf mee te stoppen. De reden dat ik het wil proberen zonder pil is dat ik me vaak somber en onzeker voel, en ik las dat de pil hiermee in verband kan worden gebracht.

Maar voor mij zitten er ook veel voordelen aan de pil. Ik slik de pil graag door op vakantie, heb van mijzelf echt een hele hevige menstruatie (dit is ook de reden dat ik op mijn 13e aan de pil ging) en die is zelfs met pil nog vrij hevig (ik gebruik een menstruatiecup en die moet ik op de zwaarste dagen na een aantal uren verschonen). Ik vind het eigenlijk gewoon heel erg eng om alle touwtjes los te laten en mijn lichaam zijn eigen gang te laten gaan. Niet eens met het oog op zwangerschappen aangezien wij het toch vrijwel altijd dubbel beschermd doen, maar met het oog op de rest. Puistjes, menstruatie die heviger wordt, het niet meer zelf in de hand kunnen hebben.
Ik ga eind september/begin oktober 2 weken op vakantie en ben gewoon onwijs bang dat ik dan met mijn super hevige "natuurlijke" menstruatie zit en dat ik dan de hele vakantie niks kan doen (omdat ik oprecht na 3 uur doorlek). Maar ik ben gewoon echt super benieuwd naar hoe ik mij zonder pil voel, want zoals ik zei, die sombere en onzekere gevoelens kunnen best eens daaraan liggen.

Iemand wellicht tips..?

Ga in elk geval op tijd terug aan de pil zodat je door kunt slikken tijdens je vakanties.
Ik ben ook wel 'ns zo dom geweest om uit te willen proberen of ik zonder de pil beter zou kunnen afvallen terwijl ik toen ook op reis ging. Had wel zo'n uitstelpil bij de dokter gehaald, maar die bleek voor mij niet te werken en was me toch een paar dagen hondsberoerd op safari in Botswana terwijl ik niets bij had.

Nicky91

Berichten: 1824
Geregistreerd: 27-11-14
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 13:17

Balenciaga schreef:
Een hele tijd geleden kwam ik dit topic tegen en vroeg ik me af waarom iemand in godsnaam van de pil af wilde, nu zit ik al een tijdje te twijfelen om er zelf mee te stoppen. De reden dat ik het wil proberen zonder pil is dat ik me vaak somber en onzeker voel, en ik las dat de pil hiermee in verband kan worden gebracht.

Maar voor mij zitten er ook veel voordelen aan de pil. Ik slik de pil graag door op vakantie, heb van mijzelf echt een hele hevige menstruatie (dit is ook de reden dat ik op mijn 13e aan de pil ging) en die is zelfs met pil nog vrij hevig (ik gebruik een menstruatiecup en die moet ik op de zwaarste dagen na een aantal uren verschonen). Ik vind het eigenlijk gewoon heel erg eng om alle touwtjes los te laten en mijn lichaam zijn eigen gang te laten gaan. Niet eens met het oog op zwangerschappen aangezien wij het toch vrijwel altijd dubbel beschermd doen, maar met het oog op de rest. Puistjes, menstruatie die heviger wordt, het niet meer zelf in de hand kunnen hebben.
Ik ga eind september/begin oktober 2 weken op vakantie en ben gewoon onwijs bang dat ik dan met mijn super hevige "natuurlijke" menstruatie zit en dat ik dan de hele vakantie niks kan doen (omdat ik oprecht na 3 uur doorlek). Maar ik ben gewoon echt super benieuwd naar hoe ik mij zonder pil voel, want zoals ik zei, die sombere en onzekere gevoelens kunnen best eens daaraan liggen.

Iemand wellicht tips..?



Ik had precies deze redenen en sinds ik gestopt ben, ben ik max 4 heeeeel soms 5 dagen ongesteld, waar van 2 heftige dagen. Maar echt lang niet meer zo heftig als met de pil of voor de pil op 13 jarige leeftijd. Ik slik naproxen 500mg op de heftigste dag en heb dan wel wat heftigere bloedingen maar qua pijn bijna niks meer.

Ik heb eigenlijk nog maar 1 nadeel en dat is dat ik nog steeds niet precies weet wanneer ik ongesteld word.. en dat ik dus soms verrast ben dat ik plotseling ongesteld ben :')

Ik ben nu 1.5 jaar gestopt :o

Century

Berichten: 5964
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 13:21

Mijn menstruatie was ook veel erger in mijn puberjaren dan later. Dus misschien is het helemaal niet zo heftig meer. Ik heb nooit de pil gebruikt trouwens.

Esmee_RS

Berichten: 4880
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 13:41

elnienjo schreef:
Balenciaga schreef:
Een hele tijd geleden kwam ik dit topic tegen en vroeg ik me af waarom iemand in godsnaam van de pil af wilde, nu zit ik al een tijdje te twijfelen om er zelf mee te stoppen. De reden dat ik het wil proberen zonder pil is dat ik me vaak somber en onzeker voel, en ik las dat de pil hiermee in verband kan worden gebracht.

Maar voor mij zitten er ook veel voordelen aan de pil. Ik slik de pil graag door op vakantie, heb van mijzelf echt een hele hevige menstruatie (dit is ook de reden dat ik op mijn 13e aan de pil ging) en die is zelfs met pil nog vrij hevig (ik gebruik een menstruatiecup en die moet ik op de zwaarste dagen na een aantal uren verschonen). Ik vind het eigenlijk gewoon heel erg eng om alle touwtjes los te laten en mijn lichaam zijn eigen gang te laten gaan. Niet eens met het oog op zwangerschappen aangezien wij het toch vrijwel altijd dubbel beschermd doen, maar met het oog op de rest. Puistjes, menstruatie die heviger wordt, het niet meer zelf in de hand kunnen hebben.
Ik ga eind september/begin oktober 2 weken op vakantie en ben gewoon onwijs bang dat ik dan met mijn super hevige "natuurlijke" menstruatie zit en dat ik dan de hele vakantie niks kan doen (omdat ik oprecht na 3 uur doorlek). Maar ik ben gewoon echt super benieuwd naar hoe ik mij zonder pil voel, want zoals ik zei, die sombere en onzekere gevoelens kunnen best eens daaraan liggen.

Iemand wellicht tips..?

Ga in elk geval op tijd terug aan de pil zodat je door kunt slikken tijdens je vakanties.
Ik ben ook wel 'ns zo dom geweest om uit te willen proberen of ik zonder de pil beter zou kunnen afvallen terwijl ik toen ook op reis ging. Had wel zo'n uitstelpil bij de dokter gehaald, maar die bleek voor mij niet te werken en was me toch een paar dagen hondsberoerd op safari in Botswana terwijl ik niets bij had.

Dat is ook iets waarmee ik zit. Stel het is echt niet te doen, zou ik dan juli/augustus weer kunnen beginnen, zodat het september/oktober weer normaal is? Maar dan heb ik maar 6 a 7 maanden zonder pil gehad, is het dan niet te snel om weer te beginnen?

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 13:53

Balenciaga schreef:
Dat is ook iets waarmee ik zit. Stel het is echt niet te doen, zou ik dan juli/augustus weer kunnen beginnen, zodat het september/oktober weer normaal is? Maar dan heb ik maar 6 a 7 maanden zonder pil gehad, is het dan niet te snel om weer te beginnen?

Waarom zou dat te snel zijn? Als het je bevalt zonder pil dan stop je na je vakantie weer tot je weer bijna op vakantie gaat.

Esmee_RS

Berichten: 4880
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 14:04

elnienjo schreef:
Balenciaga schreef:
Dat is ook iets waarmee ik zit. Stel het is echt niet te doen, zou ik dan juli/augustus weer kunnen beginnen, zodat het september/oktober weer normaal is? Maar dan heb ik maar 6 a 7 maanden zonder pil gehad, is het dan niet te snel om weer te beginnen?

Waarom zou dat te snel zijn? Als het je bevalt zonder pil dan stop je na je vakantie weer tot je weer bijna op vakantie gaat.

Omdat het me niet heel bevorderlijk lijkt om relatief snel te switchen tussen wel/geen hormonen en weer terug. Lijkt me dat je het dan helemaal in de war gooit.
Daarnaast weet ik niet hoe lang je lichaam nodig heeft om van een hevige natuurlijke menstruatie te gaan naar een nepmenstruatie die lichter is van de pil. Kan je ervan uitgaan dat dit na het slikken van 1 strip al is, of moet je lichaam daar ook weer aan wennen?

Siers83

Berichten: 7349
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 14:05

Ik lees ook al een tijdje mee. En ja ik twijffel ook. Maar nijg toch naar stoppen. Ik slik m ook vaak door, heb zon 2x per jaar een stopweek. Maar ik merk dat mn pds tijdens een stopweek veel minder is, dus na een aanval vorige week besloten om t toch ook zonder pil te gaan proberen. Mocht t bevallen dan gaan we ook andere maatregelen treffen qua anticonceptie, nu pil en condooms. Dan word t of knip of ik wwil me laten sterriliseren. Maar ik vind t eng. Door dat ik niet weet wat t doet qua puistjes, vet haar etc. Maar vooral ben ik bang voor mn menstruatie, had erg veel buikpijn zonder pil. Maar t is ook al 18 jaar geleden dat ik begonnen ben.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 14:07

Balenciaga schreef:
Omdat het me niet heel bevorderlijk lijkt om relatief snel te switchen tussen wel/geen hormonen en weer terug. Lijkt me dat je het dan helemaal in de war gooit.
Daarnaast weet ik niet hoe lang je lichaam nodig heeft om van een hevige natuurlijke menstruatie te gaan naar een nepmenstruatie die lichter is van de pil. Kan je ervan uitgaan dat dit na het slikken van 1 strip al is, of moet je lichaam daar ook weer aan wennen?

Bij mij was mijn eerste keer aan de pil gelijk een veel minder heftige ongesteldheid dan zonder pil.
De 2e maand na stoppen met de pil was het gelijk weer behoorlijk zwaar en ook onregelmatig, dus niet te voorzien wanneer het me zou overvallen (vaak midden in de nacht, dus een bloedbad in bed)

SvS88

Berichten: 320
Geregistreerd: 28-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 17:50

Ik ben nu bijna twee maanden geleden gestopt, maar nog niet ongesteld geweest.. Meer mensen bij wie dit zo lang duurde? Daarnaast ook echt mega stemmingswisselingen en een hele vette huid en onderhuidse puisten ;(
Maarja, wij willen graag een kindje, dus weer beginnen voorlopig ook geen optie..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 18:43

elnienjo schreef:
love_western schreef:
Pseudo-menstruatie/spotting
De placenta produceert het zwangerschapshormoon HCG. Dit hormoon zorgt ervoor dat de eisprong en menstruatie stil liggen. Wanneer je lichaam weinig van dit hormoon produceert, kan er maandelijks een bloeding optreden zonder dat er een eisprong plaatsvindt. Dit kan wel negen maanden duren! Hierdoor kan het voorkomen dat iemand niet weet dat zij zwanger is.

Omdat ik absoluut geen kinderen wil en dus geen risico's neem :+

Waarom laten jullie je dan niet steriliseren?

Probeer maar eens een arts te vinden die dat wil doen. Ze vinden mij daarvoor nog te jong met 25 jaar.

Anders had ik het allang gedaan.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 18:46

Ik Ben nu dik 2 jaar gestopt met de pil.
Ik weet exact wanneer ik ovuleer en ik weet exact of ik ongesteld wordt. Dat voel ik direct.
Helaas heb ik sinds een half jaar de eerste 2 dagen heftige menstruatie.

Seks hebben we al die tijd met condoom gedaan. Ben eigenlijk nooit bang geweest om zwanger te raken. We gebruiken de condoom op juiste manier. Hebben ook opgemeten en zo de juiste uitgekozen.
Zou het nu misgaan, ook niet erg. We zouden wel een kindje willen. Maar wel liever pas over 2 jaar. Mocht het toch nu zijn, dan is het nu.

Nicky91

Berichten: 1824
Geregistreerd: 27-11-14
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 18:55

love_western schreef:
Probeer maar eens een arts te vinden die dat wil doen. Ze vinden mij daarvoor nog te jong met 25 jaar.

Anders had ik het allang gedaan.


Blijven zeuren...
Desnoods een goed gesprek met je huisarts etc

De volhouder wint is mijn ervaring

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 20:29

love_western schreef:
Probeer maar eens een arts te vinden die dat wil doen. Ze vinden mij daarvoor nog te jong met 25 jaar.

Anders had ik het allang gedaan.

Ga 'ns naar een Belgisch ziekenhuis, een vriendin van mij heeft het daar op haar 25e laten doen. En hoor ook wel recentere ervaringen dat ze in Belgie minder moeilijk doen. In Nederland moet je zo ongeveer al tegen de 40 lopen om groen licht te krijgen lijkt 't wel. Tja, dan ben je al over de datum qua voortplanting ook!

Esmee_RS

Berichten: 4880
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 14:39

Nou, ik ben officieel gestopt met de pil :+ Heb na mijn stopweek besloten niet te beginnen met een nieuwe strip, ik slik dus nu al bijna 2 weken de pil niet meer.

Vraagje voor de dames die gestopt zijn en daarna puistjes kregen: hoe lang duurde het bij jullie voordat er puistjes kwamen?
Mijn huid is al redelijk onzuiver en vooral heel erg vet van zichzelf, maar tot nu toe is het eigenlijk niet erger geworden. Kan ik opgelucht adem halen of is dit een soort stilte voor de storm? :+ :')

Nicky91

Berichten: 1824
Geregistreerd: 27-11-14
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 14:42

Balenciaga schreef:
Nou, ik ben officieel gestopt met de pil :+ Heb na mijn stopweek besloten niet te beginnen met een nieuwe strip, ik slik dus nu al bijna 2 weken de pil niet meer.

Vraagje voor de dames die gestopt zijn en daarna puistjes kregen: hoe lang duurde het bij jullie voordat er puistjes kwamen?
Mijn huid is al redelijk onzuiver en vooral heel erg vet van zichzelf, maar tot nu toe is het eigenlijk niet erger geworden. Kan ik opgelucht adem halen of is dit een soort stilte voor de storm? :+ :')


bij mij kwam het echt pas na 4 maanden... en ik ben 1.5 jaar bezig geweest, allerlei middeltjes geprobeerd, niks hielp.

ik heb over 2 weken een vervolg afspraak bij de dermatoloog en ik heb gevraagd voor roaccutane.