Huisstofmijt allergie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elizabeth85
Berichten: 316
Geregistreerd: 16-10-17

Huisstofmijt allergie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 15:50

Mijn dochtertje van 10 heeft plotseling astma ontwikkeld. Zit wel in de familie maar ze had echt nergens last van en de laatste maanden ineens dus wel.

Het gaat na weken aanmodderen weer goed met haar maar nu is dus gebleken dat ze een fikse huisstofmijt allergie heeft, wat dus de astma aanvallen zou kunnen verklaren...

Zijn hier meer mensen met deze allergie? En welke maatregelen nemen jullie wel en welke niet?? Er staat zoveel op internet....

( en handig, want broertje heeft een hele erge pollen allergie. Dus voor hem ramen dicht, was binnen, voor haar ramen open was buiten)

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 16:27

Wat heel veel kan doen is de slaapkamer zo goed mogelijk saneren.
Het bed voorzien van hoezen. Geen stoffen materialen, geen kleding op de kamer en geen boeken.
Ik ben volwassen dus mijn kamer is heel kaal. Voor een tiener lijkt me dat lastiger....

Overdag het laken openslaan. Goed ventileren en de verwarming een beetje aan tegen vocht.

Keizerinnnn

Berichten: 1218
Geregistreerd: 09-09-15

Re: Huisstofmijt allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 16:34

Ik heb het ook gehad en ik heb een behandeling gehad en ben er nu overheen. Het is niet de leukste behandeling maar wel effectief.

Ik kreeg allutard huistofmijt ingespoten om zo immuun te worden. Je bent met een lang traject van 12 weken elke week 3 spuiten en bouwt dit af naar maandelijks 1. Na 3.5 jaar ben ik van klachtfactor 9 naar 1.5 gegaan! Als je meer wilt weten mag je mij wel een pb sturen!

Overigens zijn deze behandelingen ook voor boompollen en graspollen en dergelijke!

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 16:34

Het bed niet opmaken in de ochtend, maar gewoon alles buiten hangen.

En bij mij is het enigste wat heeft gewerkt is starten met xolair injecties iedere 2 weken voor mijn allergische astma en ernstige koude urticaria. Ben van een longvolume van 50% naar 80% gegaan op 1 jaar tijd.

Dekbed zonder natuurlijke producten ( dons dekbedden etc ) en speciale hoeslakens hebben hier ook wel goed gewerkt. Nu gebruik ik ze voor mijn hond die ook een huisstofmijt allergie heeft en naast mij op mijn bed slaapt.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Huisstofmijt allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 17:54

Op welke leeftijd zijn jullie gestart met immunotherapie? En hoe lang waren jullie toen al allergisch?

En wat is klachtfactor precies?

Ik probeer me altijd goed in te lezen. Maar het internet heeft zoveel en op het eerste gezicht vaak dezelfde info....

Keizerinnnn

Berichten: 1218
Geregistreerd: 09-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 18:47

Kelly_ann schreef:
Op welke leeftijd zijn jullie gestart met immunotherapie? En hoe lang waren jullie toen al allergisch?

En wat is klachtfactor precies?

Ik probeer me altijd goed in te lezen. Maar het internet heeft zoveel en op het eerste gezicht vaak dezelfde info....


Ik was 15 toen ik klachten kreeg. Rode jeukende ogen, veel niezen, verstopte neus en hoest aanvallen. Ik kreeg verschillende pilletjes om het tegen te gaan maar in de meeste zitten slaapmiddel verwerkt waardoor mijn concentratie op school echt slechter werd. Toen wees een collega mij op immunotherapie en ben toen naar het ziekenhuis gegaan voor testen. Daaruit bleek dat ik veel allergiƫn had:
-huisstofmijt
-graspollen
-honden
-katten
-paarden

Ik kreeg toen de optie voor de immunotherapie en moest kiezen voor welke. Heb toen gekozen voor huisstofmijt omdat dat overal zit. School, thuis, bij het paard.

Merkte dat ik steeds beter met stof kon en kan nu gerust een uur afstoffen zonder klachten. De therapie heeft me 3.5 jaar tijd gekost.

Kan nu nog kiezen om door te gaan maar ik was mijn honden regelmatig waardoor ik daar vrij weinig last van heb en op stal heb ik ook niet veel last. In de zomer als gras gemaaid is krijg ik nog welleens wat klachten maar niet ernstig.

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 08:39

Ik ben net begonnen met een nieuwe soort immunotherapie, waarbij je elke ochtend een smelttablet onder de tong neemt voor 3 jaar lang. Ben heel benieuwd.

Ik heb ook allergeenwerende hoezen om mijn kussen, deken en matras. Alleen er ligt tapijt in mijn slaapkamer, niet heel handig maar het is een huurwoning waar ik geen zin heb om er veel geld aan uit te geven :')

Ik gebruik bijna dagelijks cetirizine en heb ook neusspray en oogdruppels voor als ik daar teveel last van heb, dan kan ik ook nog 'lokaal' iets doen. En daarmee gaat het nu goed.

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 09:51

Voor mij werkt een Aerius-tabletje voldoende om alle klachten tegen te gaan. Daarnaast wel een speciaal hoofdkussen tegen de mijten.
Voor de astma heb ik een puffer, maar die wordt getriggerd door iets anders O:)

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Huisstofmijt allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 09:55

Ik heb er ook een lichte allergie voor. Ik slik desloratadine, ik slaap met de raam open, stofzuig ook altijd het bed mee, en ik stofzuig niet te vaak.

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 10:06

Hier helaas ook huisstofmijtallergie

De was doe ik in de wintermaanden vaak in de droger, dingen die er niet in kunnen hang ik wel binnen te drogen.
In de zomer hang ik het wel buiten.

Speciale anti allergie dekbedden en kussens heb ik hier ook. Ook de hoezen zijn anti allergie, deze was ik wekelijks op hoge temperatuur.

Geen vloerbedekking, dat zorgt bij mij echt voor problemen.
Ook geen kleed ofzo in de woonkamer kan schelen.

Ik weet niet of je dochter knuffels heeft? Daar schijnen vaak ook veel mijten in te gaan zitten.

Heel vaak luchten helpt hier ook goed! Ik heb hier snachts mijn raam ondanks de kou toch een stukje open, doe ik heb dicht heb ik meer last.

Ik slik levocetricine
Heb een puffer
Oogdruppels en neusspray

Momenteel gelukkig weinig klachten en de puffer oogdruppels en neusspray niet nodig

Regenpier

Berichten: 1774
Geregistreerd: 01-11-09
Woonplaats: Brabant

Re: Huisstofmijt allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 10:29

Jep ik meld me ook.
Wat bij mij helpt is veel frisse lucht, vaak stofzuigen, geen vloerkleed, bed wasseb op 60 graden. Sommige dagen heb ik het erger, maar dan helpt een tabletje desloratadine. Als ik er wat langer last van heb slik ik bijv. 2 weken lang dagelijks om het hele overgevoeligheidsniveau te laten zakken.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23436
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Huisstofmijt allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 16:34

Saneren, geen vloerbedekking of losse gordijnen, matrashoezen, wasbare synthetisch dekbed en kussen. Elke week beddengoed in de was op allergie programma (60gr, extra spoelen), goed luchten en als het te gortig word een pufje voor de luchtwegen.