Spullen halen bij ouders thuis wettelijk

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Freekieee

Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-09-13
Woonplaats: Borculo

Spullen halen bij ouders thuis wettelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-19 17:26

Hii

Als een 18 jarige uit huis is gegaan, nu ergens anders woont. Haar kleding/spullen en schoenen liggen nog bij haar ouders thuis, maar zij mag dit niet ophalen. En mag het al helemaal niet meenemen.

Wie weet hoe je dit wettelijk gezien op een manier toch ervoor kan zorgen, dat zij der spullen kan krijgen aangezien ze gewoon recht heeft op haar spullen, maar de ouders zo dwars doen dat het niet mag?


Edit: als dit verhaal je bekent voor komt of iets pb me dan :)
Laatst bijgewerkt door Freekieee op 22-03-19 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Berichten: 49207
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 17:30

Jeetje dat lijkt me ten eerste een verschrikkelijke situatie waar je eerder gezinshulp bij inschakelt dan jurische stappen moet willen ondernemen.
Je kan namelijk niet aantonen dat het echt haar spullen zijn denk ik. Tenzij ze aankoopbonnen van alles heeft maar dit is natuurlijk enorm geëscaleerd als dit gebeurd. Je zou ook de reden moeten kennen eigenlijk maar sowieso is bemiddeling of gezinshulp gewenst.

Freekieee

Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-09-13
Woonplaats: Borculo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-19 17:34

Suzanne F. schreef:
Jeetje dat lijkt me ten eerste een verschrikkelijke situatie waar je eerder gezinshulp bij inschakelt dan jurische stappen moet willen ondernemen.
Je kan namelijk niet aantonen dat het echt haar spullen zijn denk ik. Tenzij ze aankoopbonnen van alles heeft maar dit is natuurlijk enorm geëscaleerd als dit gebeurd. Je zou ook de reden moeten kennen eigenlijk maar sowieso is bemiddeling of gezinshulp gewenst.



De reden weten we, ze zijn er nog niet klaar voor (is niet helemaal op een normale manier huis uit gegaan, maar dan alsnog) en er moet gepraat worden terwijl dat al meerdere keren is gebeurd maar daar komen we niet verder mee...

Schuur_

Berichten: 4877
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Spullen halen bij ouders thuis wettelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 17:50

Kan er geen derde persoon met de ouders praten of vragen of ze de spullen klaar willen zetten in de voortuin ofzo?

Persoonlijk zou ik dit niet op de spits willen drijven, een paar keer vriendelijk vragen maar kleren en schoenen zijn vervangbaar. Wel erg dat de relatie zo verstoord is

luuntje

Berichten: 13969
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Spullen halen bij ouders thuis wettelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 17:52

Ik zou de wijkagent bellen.
Die heeft misschien wel tips.
Of wil wellicht bemiddelen of helpen de spullen op te halen.

Freekieee

Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-09-13
Woonplaats: Borculo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-19 18:00

Schuur_ schreef:
Kan er geen derde persoon met de ouders praten of vragen of ze de spullen klaar willen zetten in de voortuin ofzo?

Persoonlijk zou ik dit niet op de spits willen drijven, een paar keer vriendelijk vragen maar kleren en schoenen zijn vervangbaar. Wel erg dat de relatie zo verstoord is


Is ook al gebeurd, meerdere zelfs maar dat werkt helaas ook niet.

Dat is zeker waar, zo zit ze er ook in. Maar de manier waarop het nu gaat is gewoon heel kinderachtig. En het is zeker vervangbaar maar het is gewoon het idee er aan. dat het jou spullen zijn.

Freekieee

Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-09-13
Woonplaats: Borculo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-19 18:00

luuntje schreef:
Ik zou de wijkagent bellen.
Die heeft misschien wel tips.
Of wil wellicht bemiddelen of helpen de spullen op te halen.


Zou ook nog kunnen. Is dat ongeveer het zelfde als het wijkteam of is dat weer wat anders?

Schuur_

Berichten: 4877
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 18:06

Freekieee schreef:
Schuur_ schreef:
Kan er geen derde persoon met de ouders praten of vragen of ze de spullen klaar willen zetten in de voortuin ofzo?

Persoonlijk zou ik dit niet op de spits willen drijven, een paar keer vriendelijk vragen maar kleren en schoenen zijn vervangbaar. Wel erg dat de relatie zo verstoord is


Is ook al gebeurd, meerdere zelfs maar dat werkt helaas ook niet.

Dat is zeker waar, zo zit ze er ook in. Maar de manier waarop het nu gaat is gewoon heel kinderachtig. En het is zeker vervangbaar maar het is gewoon het idee er aan. dat het jou spullen zijn.


Klinkt als een verstandige meid. Heel zuur dat er zoiets gebeurd.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Spullen halen bij ouders thuis wettelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 18:17

De wijkagent is van de politie, het wijkteam is maatschappelijk werk. In dit geval zal een wijkagent waarschijnlijk doorverwijzen naar het wijkteam, dus die stap kan je dan beter overslaan.

Ik zou hier wel het wijkteam inschakelen. Sterkte.

Freekieee

Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-09-13
Woonplaats: Borculo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-19 18:22

Prrrr schreef:
De wijkagent is van de politie, het wijkteam is maatschappelijk werk. In dit geval zal een wijkagent waarschijnlijk doorverwijzen naar het wijkteam, dus die stap kan je dan beter overslaan.

Ik zou hier wel het wijkteam inschakelen. Sterkte.



Bedankt, gaan we dat doen.

Freekieee

Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-09-13
Woonplaats: Borculo

Re: Spullen halen bij ouders thuis wettelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 22:02

Ik heb gebeld naar haarlemmeer team, die konden niks voor mij doen, en moest contact opnemen met maatschappelijk werk. Hun konden weinig voor mij betekenen, en alleen tegen de ouders zeggen dat ze even hun gezonde verstand terug moesten krijgen. En als ik hulp nodig had omdat ik moet gaan dat ik hun zou mogen bellen om te vragen of ze mee willen gaan. Zij hebben mij doorverwezen naar de politie.

Die heb ik gebeld, en ook hun kunnen er niks aan doen en doet de politie hier niks mee. Wel hebben zij mij doorverwezen naar juridisch loket om mee te bellen om te vragen voor advies. Die heb ik gebeld maar na 20 min in de wachtrij te hebben gestaan en in een rijdende auto viel mijn verbinding weg. Maar ik laat het hierbij.
ik heb geen zin dat het zo moet.

lovehaffie

Berichten: 893
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Den Haag

Re: Spullen halen bij ouders thuis wettelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 22:05

Zelfde probleem gehad met vader... Er zijn geen gerechtelijke wegen... Ik heb mijn spullen gekregen door een rechtszaak voor bijdrage in levensonderhoud te starten met een advocaat (hierop heb je recht ook na je 18e is een soort alimentatie tot uit mijn hoofd 21 of 23 jaar) in die zaak heeft mijn advocaat toen de spullen genoemd die ik terug wilde hebben. Uiteindelijk heeft vaders spullen bij zijn advocaat afgeleverd en heb ik het daar op kunnen halen.... Politie etc kunnen helaas niks omdat het civiel is...

Freekieee

Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-09-13
Woonplaats: Borculo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 22:20

lovehaffie schreef:
Zelfde probleem gehad met vader... Er zijn geen gerechtelijke wegen... Ik heb mijn spullen gekregen door een rechtszaak voor bijdrage in levensonderhoud te starten met een advocaat (hierop heb je recht ook na je 18e is een soort alimentatie tot uit mijn hoofd 21 of 23 jaar) in die zaak heeft mijn advocaat toen de spullen genoemd die ik terug wilde hebben. Uiteindelijk heeft vaders spullen bij zijn advocaat afgeleverd en heb ik het daar op kunnen halen.... Politie etc kunnen helaas niks omdat het civiel is...



Vervelend zeg.... Ik laat het hierbij. Waar ik nu woon zit ik goed en ben ik gelukkig. Dan maar even wat zomerse kleding kopen.
Maar ik heb geen zin in een zaak met advocaat.

Suzanne F.

Berichten: 49207
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Spullen halen bij ouders thuis wettelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 22:34

Zijn je ouders boos omdat je je verloofd hebt? Dat lees ik in je onderschrift?
Het is wel een verschrikkelijke situatie zeg, het blijven toch je ouders.

Freekieee

Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-09-13
Woonplaats: Borculo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-19 21:51

Suzanne F. schreef:
Zijn je ouders boos omdat je je verloofd hebt? Dat lees ik in je onderschrift?
Het is wel een verschrikkelijke situatie zeg, het blijven toch je ouders.



Nee, hele andere redenen. dit is later eruit gekomen. Hebben tijdje stil gehouden