Constant moe?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
stroopkoek

Berichten: 713
Geregistreerd: 20-06-16

Constant moe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-19 22:26

Beste bokkers,
Het is lang geleden dat ik voor het laatst een topic heb geopend en dat ik überhaupt actief ben geweest op bokt, maar ik heb toch echt even advies nodig van een buitenstaander. Namelijk het volgende is nu een aantal maanden aan de hand; ik voel me gewoon constant moe en dat is redelijk abnormaal voor een 15 jarige.

Even een kleine situatie schets over hoe mijn leven er ongeveer uitziet;
Ik zit nu in het vierde leerjaar van de havo en het is een erg druk, moeilijk en super belangrijk jaar. School zet er een redelijk grote druk op en aangezien ik niet op overgaan sta wordt er nog eens extra op mij gelet om zo maar even te zeggen. Daarnaast heb ik nog een vriendje en mijn vriendenclub. Inprincipe gewoon een heel normaal leven voor iemand van 15 en lijkt het me helemaal geen reden dat ik me zo voel, maar toch voel ik me dus wel constant zo. Het is echt zo dat ik op school bijna in slaap val en niet alleen door hoe saai de les is maar gewoon echt omdat ik oprecht moe ben. Ook als ik dan thuis kom en op mijn bed ga zitten om even bij te komen val ik in slaap en wordt ik pas weer wakker als we gaan eten. Dit is echt bijna dagelijks en ga me eigenlijk een klein beetje zorgen maken. Ik ga overigens op een normale tijd naar bed, maar alsnog voel ik me de dag erna super moe en heb ik moeite met normaal functioneren op school bijvoorbeeld.

Heeft iemand hier ervaring mee gehad of er zojuist mee te maken? Moet ik ergens een stapje terug op doen of ligt het daar niet aan? Alvast bedankt!

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Constant moe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 22:29

Hoe laat ga je naar bed en sta je op en wat doe je verder allemaal buiten school?

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Constant moe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 22:30

Laten testen op pfeiffer?

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 22:33

Eet je wel goed en gezond?
Je kan misschien naar de huisarts, dit voorleggen, kan zijn dat je bloed kunt laten prikken of je ergens tekorten hebt of iets onder de leden hebt.

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 22:33

Zelfde vragen als Verootje.

Daarnaast kan ik mij wel voorstellen dat je door veranderingen van hormonen meer moe bent!
Maar het moet je leven niet beheersen

stroopkoek

Berichten: 713
Geregistreerd: 20-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-19 22:34

verootjoo schreef:
Hoe laat ga je naar bed en sta je op en wat doe je verder allemaal buiten school?


Doordeweeks gaat bij mij echt al om 9/10 uur het licht uit, omdat ik me dus zo moe voel. Als ik het 1e uur moet beginnen (dat is kwart over 8 dus) staat mijn wekker om half 7, maar ik blijf meestal tot 7 uur nog wel liggen.

Zoals in mn OP verteld heb ik dan een vriendje waar ik doordeweeks 1/2 keer mee afspreek en die ik vaak nog 1 dag in het weekend zie. Daarnaast ben ik gestopt met paardrijden omdat ik daar al helemaal geen combie van kon maken met mijn leven nu, maar inplaats van paardrijden doe ik vooral sportschool dingentjes en loop ik hard. Ook heb ik dan nog mijn vriendengroep waar ik wisselend alleen in het weekend mee afspreek of naar feestjes ga.

stroopkoek

Berichten: 713
Geregistreerd: 20-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-19 22:36

moonsparkle schreef:
Laten testen op pfeiffer?


Ja mijn ouders kwamen ermee dat het misschien pfeiffer kan zijn, dus ik heb net even de symptomen opgezocht. Alleen het rare is dat ik me niet zo zeer echt ziek voel ofzo.

stroopkoek

Berichten: 713
Geregistreerd: 20-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-19 22:37

Barbet schreef:
Eet je wel goed en gezond?
Je kan misschien naar de huisarts, dit voorleggen, kan zijn dat je bloed kunt laten prikken of je ergens tekorten hebt of iets onder de leden hebt.


Ik eet sowieso iedere dag twee stuks fruit om mijn weerstand, zeker nadat het zo erg heerste, op pijl te houden. Misschien wel een keertje slim om bloed te laten prikken inderdaad!
Laatst bijgewerkt door stroopkoek op 15-02-19 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 22:39

Heb je veel stress van school? Dat is bij mij bijvoorbeeld een reden waarom ik ontzettend moe kan zijn.

Komende week ook lekker vakantie?

stroopkoek

Berichten: 713
Geregistreerd: 20-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-19 22:44

Bubblewrap schreef:
Heb je veel stress van school? Dat is bij mij bijvoorbeeld een reden waarom ik ontzettend moe kan zijn.

Komende week ook lekker vakantie?


Ja ik heb zeker veel stress van school en dat is echt iets wat ik met zekerheid kan zeggen :) Ik ben zo iemand die als die ergens voor wilt gaan er dan daadwerkelijk ook voor de volle 100% voor gaat. Maar ja school zet ook een redelijk grote druk erachter over het feit dat je dit jaar maar beter kan halen dit, dat. Gelukkig kan ik er wel goed met mijn ouders overpraten en aangezien ik wel gewoon echt mijn best doe om dit jaar gewoon te halen steunen ze mij ook echt.

Ja gelukkig wel! :)

Supervixen

Berichten: 12834
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Constant moe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 22:56

Ik zou gewoon even langs de huisarts gaan om bloed te laten prikken.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Constant moe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 23:01

Ik had dit ook heel erg en hoe raar het ook klinkt, moe zijn is op jou leeftijd niet heel ongewoon. Maar bloed prikken is natuurlijk nooit verkeerd. Echt in slaap vallen is wel heel belemmerend en niet heel normaal.

Pfeiffer hoeft niet per se, kan ook een ijzertekort zijn. Ik zou sowieso bloed prikken! Dan weet je al meer.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33790
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Constant moe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 23:02

Eet je vlees? En sowieso prikken op: vit D, b12 en ijzer!

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 23:07

Toen ik iets ouder was dan jij, maar nog wel op de middelbare school, was ik ook zo moe. Ik ben toen naar de dokter geweest en zij dacht ook dat het stress/druk van school was. Voor de zekerheid toch even bloed laten prikken en daar kwam toch een tekort aan vitamine D uit. Voor de zekerheid bloedprikken is dus misschien wel handig :)

stroopkoek

Berichten: 713
Geregistreerd: 20-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-19 23:08

Shaggy09 schreef:
Ik had dit ook heel erg en hoe raar het ook klinkt, moe zijn is op jou leeftijd niet heel ongewoon. Maar bloed prikken is natuurlijk nooit verkeerd. Echt in slaap vallen is wel heel belemmerend en niet heel normaal.

Pfeiffer hoeft niet per se, kan ook een ijzertekort zijn. Ik zou sowieso bloed prikken! Dan weet je al meer.


Ja het is best belemerend vooral om me te focussen in de lessen en aangezien ik er toch al niet helemaal goed voorsta zou dat wel handig zijn :P

Ik heb het er morgen wel even over met mijn ouders en misschien slim om dan binnenkort een afspraak bij de huisarts te maken..

stroopkoek

Berichten: 713
Geregistreerd: 20-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-19 23:09

MarlindeRooz schreef:
Eet je vlees? En sowieso prikken op: vit D, b12 en ijzer!


Ja ik eet vlees!

stroopkoek

Berichten: 713
Geregistreerd: 20-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-19 23:09

Danielleeee_ schreef:
Toen ik iets ouder was dan jij, maar nog wel op de middelbare school, was ik ook zo moe. Ik ben toen naar de dokter geweest en zij dacht ook dat het stress/druk van school was. Voor de zekerheid toch even bloed laten prikken en daar kwam toch een tekort aan vitamine D uit. Voor de zekerheid bloedprikken is dus misschien wel handig :)


Thanks voor je reactie! Ik ga binnenkort toch echt maar even bloed laten prikken :)

stroopkoek

Berichten: 713
Geregistreerd: 20-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-19 23:10

daantjuhhh schreef:
Zelfde vragen als Verootje.

Daarnaast kan ik mij wel voorstellen dat je door veranderingen van hormonen meer moe bent!
Maar het moet je leven niet beheersen


Hormonen is misschien wel een dingentje, want ik ben ook aan de pil begonnen. Kan dat in verband staan met elkaar?

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Constant moe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 23:15

Ja de pil kan er zeker aan bijdragen, ik heb ook minder energie sinds ik aan de pil zit. Maar bloed prikken kan nooit kwaad dus zou effe kijken of daar iets uitkomt eerst.

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 23:19

sat_nath schreef:
daantjuhhh schreef:
Zelfde vragen als Verootje.

Daarnaast kan ik mij wel voorstellen dat je door veranderingen van hormonen meer moe bent!
Maar het moet je leven niet beheersen


Hormonen is misschien wel een dingentje, want ik ben ook aan de pil begonnen. Kan dat in verband staan met elkaar?

Ja zeker kan dat.
Maar ik zou gewoon eerst even naar de huisarts gaan. Even alles uitsluiten.

Lillian__

Berichten: 3274
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 23:20

Heb ik ook gehad hoor :j vooral in mijn tweede jaar MBO lag er een constante druk op mijn schouders, school, stage, werk, paarden, vriendinnen, verslagen, toetsen.
Wat bij mij heel erg heeft geholpen was een vast ritme aanhouden, en mijn huiswerk voor het eten af hebben. Als je hersenen nog te actief zijn als je gaat slapen, ga je later in de REM slaap en rust je pas later uit, daardoor heb je s ochtends ook niet het gevoel goed uitgerust te zijn terwijl je gewoon 8 uur slaapt.

De pil en moeite met wakker worden kan zeker in verband staan met elkaar! heb ik in de tweede van het VMBO, gelukkig begonnen we daar wat later in de ochtend, eerste uur begon om kwart voor 10. Dit is ook de reden dat ik er na half jaartje weer mee ben gestopt.

Drink je toevallig ook energy drankjes zoals redbull? dit heeft ook een nadelig effect op het uitrusten! ben op het MBO overmatig energy gaan drinken, om maar door te kunnen gaan... super dom natuurlijk, maar ik kon niet meer en zat aan het einde van de rit. en nu 7 jaar later ben ik met moeite aan het afbouwen.

probeer echt als het even kan savonds vrij te plannen en als je een keer het eerste vrij ben, ga dan wel op je normale tijd naar bed.

stroopkoek

Berichten: 713
Geregistreerd: 20-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-19 23:27

Lillian__ schreef:
Heb ik ook gehad hoor :j vooral in mijn tweede jaar MBO lag er een constante druk op mijn schouders, school, stage, werk, paarden, vriendinnen, verslagen, toetsen.
Wat bij mij heel erg heeft geholpen was een vast ritme aanhouden, en mijn huiswerk voor het eten af hebben. Als je hersenen nog te actief zijn als je gaat slapen, ga je later in de REM slaap en rust je pas later uit, daardoor heb je s ochtends ook niet het gevoel goed uitgerust te zijn terwijl je gewoon 8 uur slaapt.

De pil en moeite met wakker worden kan zeker in verband staan met elkaar! heb ik in de tweede gehad, gelukkig begonnen we daar wat later in de ochtend, eerste uur begon om kwart voor 10.

Drink je toevallig ook energy drankjes zoals redbull? dit heeft ook een nadelig effect op het uitrusten! ben op het MBO overmatig energy gaan drinken, om maar door te kunnen gaan... super dom natuurlijk, maar ik kon niet meer en zat aan het einde van de rit. en nu 7 jaar later ben ik met moeite aan het afbouwen.

probeer echt als het even kan savonds vrij te plannen en als je een keer het eerste vrij ben, ga dan wel op je normale tijd naar bed.


Thanks voor je advies! Ik probeer altijd wel mijn huiswerk voor het eten af te hebben zodat ik daarna de tijd voor mezelf kan pakken, maar soms val ik echt gewoon weg.

Ik besef nu eigenlijk pas dat de pil inderdaad ook een orzaak kan zijn wat stom zeg niet aangedacht! Maar voor de zekerheid ga ik nog wel even bloedprikken om inderdaad alles even te checken natuurlijk.

Nope ik ben niet aan de energydrankjes :)

Ik ben ook echt bezig om mijn eigen tijd te pakken en lekker uitterusten, dus ik blijf dit weekend ook lekker thuis en het scheelt ook dat we volgende week weer vakantie hebben!

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Re: Constant moe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 23:37

ik heb het nu ben dan 23 en werk alleen. maar enorm stressvol situatie achter de rug (ben daar door ook flink van afgevallen) 3 weken daarna vakantie gehad sinds dien was ik alleen maar ziek en nu alleen maar moe op me werk om 1 uur val ik ook bijna in slaap me lichaam wilt niet echt meer die wilt slapen. nou moet ik van me ouders omdat ze me willen helpen na 10 uur geen tv pc(oeps :+ ) en tellefoon gebruik. heb het geprobeerd de afgelopen ander halve week maar merk geen verschil. ik wil ieder geval ook de dokter bellen.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 23:53

Als je gaat bloedprikken, laat je dan ook zeker prikken op je schildklier!
Ik herken je verhaal heel sterk en heb een trage schildklier. Ik kan/ kon bijna geen dag zonder even een middagdutje te doen :+

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Constant moe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 01:07

Oei, klinkt helaas bekend...bij mij lag het aan stress en lag er een psychische grondslag aan.

Ik denk overigens dat er nog betere antwoorden komen wanneer dit topic in Mensenwelzijn en sport staat, ik verplaats het daarom daarnaartoe.