Ziektewet, wat doe je privé?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janine1990

Berichten: 43847
Geregistreerd: 13-03-05

Ziektewet, wat doe je privé?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 16:14

Ik heb een soort van maatschappelijk/etisch geschilletje met mezelf...

Momenteel zit ik gedeeltelijk ziek thuis, ziekte van Pfeiffer. Ik voel me niet ziek, werk deze week 3 x 5 uur, en zo bouwen we steeds een beetje verder op.
Dit houdt in dat ik op dinsdag en donderdag vrij ben.

Vroegah, hield ziek zijn in > niet naar school én niet paardrijden...
Maar ja, dan had ik ook meestal wel koorts en een flinke griep.

En nu voel ik me gewoon relatief goed. De vermoeidheid waar iedereen het over heeft, het écht niet meer kunnen, niet herkenbaar voor mij. Maar ik wil natuurlijk goed herstellen, dus ik neem wel echt de tijd.
Dat betekent natuurlijk niet de hele dagen op de bank liggen, wat een terughollende conditie heb je ook niks aan. Ik doe mijn huishouden gewoon, ik kan gewoon boodschappen doen, ik kan ook gewoon een kort dagje shoppen. Noem het maar op, het is allemaal prima te doen als ik het maar rustig aan doe.

Maar ja goed, bij mijn privéleven hoort ook een paard natuurlijk. En ook dat probeer ik weer op te bouwen, onder andere op die vrije dagen. En dat voelt vet raar.... Vanuit mijn werk heb ik werkelijk alle vrijheid, het maakt niet uit wat ik in mijn vrije tijd doe.
Ik ben daarbij ook van mening dat als ik eerst mijn werk alle voorrang geef (en mezelf alle plezier ontzie), ik daar niet beter op ga worden. Het betekent namelijk eerst weer fulltime werken en dan pas weer het paardrijden oppakken met kans op flinke terugslag.
Maar nu ben ik gedetacheerd en hoewel ik de vrijheid daar ook heb, voelt het toch allemaal raar. Alsof ik van de gelegenheid gebruik maak om te flierefluiten.

Rationeel gezien weet ik en vind ik dat ik op een verstandige manier aan het opbouwen ben en aan alle facetten van mijn leven evenveel aandacht geef. Maar iets knaagt gigantisch aan me, het kan een stukje opvoeding zijn.

Ben benieuwd hoe mijn mede ziektewetters hier over denken...

(ik ben vanaf 4 februari officieel ziekgemeld, met in de eerste week aanvullend ziek en nu sinds twee weken ook aanvullend ziek, niet heel lang dus...)

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Re: Ziektewet, wat doe je privé?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 16:27

Heel herkenbaar. Ik loop sinds 11 maart overspannen thuis. Nou heb ik wel met verzuim persoon afgesproken dat ik als ik goeie dagen heb ook naar mijn ponys mag en kan. Zij zei: zolang het je herstel niet in de weg zit mag je het doen.

Misschien heb je iets aan die zin.

Majabeestje
Berichten: 3830
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 16:31

Probeer het juist als 'uitproberen' te zien. Lukt het je de gewone dingen weer te doen, inclusief paard, dan kan je dan kijken of je weer kan werken. Een werkgever heeft niks aan iemand die over zijn grenzen gaat en daarom vervolgens nog veel langer thuis zit.

Emori

Berichten: 13129
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 16:32

Even met de bedrijfsarts overleggen?

Toen ik overspannen was móest ik van mijn bedrijfsarts zelfs naar mijn paard, dat was de beste therapie zei hij.

Met Pfeiffer misschien wel anders, maar ontspanning is ook goed voor je herstel

Anoniem

Re: Ziektewet, wat doe je privé?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 16:35

Overleg inderdaad met je bedrijfsarts. Ik rust veel op mn ‘vrije’ dagen nu ik reïntegreer maar ga bijvoorbeeld ook sporten dan.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 16:38

Janine1990 schreef:
Ik ben daarbij ook van mening dat als ik eerst mijn werk alle voorrang geef (en mezelf alle plezier ontzie), ik daar niet beter op ga worden.

[...]

Rationeel gezien weet ik en vind ik dat ik op een verstandige manier aan het opbouwen ben en aan alle facetten van mijn leven evenveel aandacht geef.


Ik heb twee zinnen van je eruit gepikt die aangeven dat je denk ik zelf het antwoord alwel weet. ;)

Misschien een helpende gedachte: Als je gezond zou zijn, zou je naast je werk ook paardrijden. Het is dus niet het 1 of het ander, en je werk en het paardrijden hebben niet dezelfde functie in je leven.

Belangrijk in het proces van herstel is dat je goed voor je lichaam en geest zorgt. Niemand heeft er wat aan als je straks fysiek hersteld bent, maar wel heel depri bent.

Ontspanning, activiteiten die je zingeving brengen, dingen waar je van geniet, waar je voldoening uithaalt, enzovoort. Die zijn enorm belangrijk. Soms vind je dat ook in je werk (in mijn ogen zou iedereen werk moeten hebben waarin je dat in bepaalde mate of meer ervaart, maar goed), maar voornamelijk vinden we dat in de dingen die we vrijwillig ondernemen. Wat dat betreft denk ik dat je het zelfs om kunt draaien. Om straks weer aan het werk te gaan moet je nu goed voor jezelf zorgen zodat herstel op een gezonde en voorspoedige manier kan verlopen, alle activiteiten die daaraan bijdragen zijn onderdeel van je herstelproces en dragen bij aan het straks weer full-time kunnen werken. Als paardrijden bij jou inhoudt dat je geniet, ontspant en je gelukkig voelt, dan moet je dat zeker doen.

Janine1990

Berichten: 43847
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 16:38

Kimmiee_D schreef:
Heel herkenbaar. Ik loop sinds 11 maart overspannen thuis. Nou heb ik wel met verzuim persoon afgesproken dat ik als ik goeie dagen heb ook naar mijn ponys mag en kan. Zij zei: zolang het je herstel niet in de weg zit mag je het doen.

Misschien heb je iets aan die zin.


Wat een mooie zin zeg! Daar heb ik zeker wat aan!


Majabeestje schreef:
Probeer het juist als 'uitproberen' te zien. Lukt het je de gewone dingen weer te doen, inclusief paard, dan kan je dan kijken of je weer kan werken. Een werkgever heeft niks aan iemand die over zijn grenzen gaat en daarom vervolgens nog veel langer thuis zit.


Aangezien ik geen fysiek zwaar werk heb, vind ik het heel lastig om daar later mee te starten zeg maar. Dus dat heb ik min of meer eerst gestart (in de week ervoor weer even op paard gezeten), afgelopen zaterdag heb ik wat serieuzer gereden. Gisteren (vrije dag 1) benen geschoren en gelongeerd, dat is best pittig natuurlijk. Conditioneel althans. En het is mijn bedoeling om morgen weer op te stappen.
Maar goed, ik ben fysiek ziek, dus ik vind het best lastig naar de werkgever toe :j


MissToseland schreef:
Even met de bedrijfsarts overleggen?

Toen ik overspannen was móest ik van mijn bedrijfsarts zelfs naar mijn paard, dat was de beste therapie zei hij.

Met Pfeiffer misschien wel anders, maar ontspanning is ook goed voor je herstel


Wegens tekort aan bedrijfsartsen kan ik pas over een maand terecht :') Tot die tijd wekelijks een telefoontje met mijn casemanager verzuim.

En inderdaad, ontspanning is goed voor je herstel, maar ik zit met mijn hoofd al bij de wedstrijden :oo In hoeverre kan je dat nog ontspanning noemen?
Al voelt het natuurlijk wel als je hoofd leeg maken!

_Nancy

Berichten: 14106
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 16:39

Ik ben het met je eens, dat als jij je werk voorop stelt en je dus van alle plezier ontziet, je daar niet beter van wordt.

Ik heb het nooit gehad, maar ik denk dat je juist met de ziekte van Pfeiffer een goede balans moet vinden tussen rustig aan doen en herstellen en dingen ondernemen.
Je werkt wel weer, al dan niet fulltime, maar dat komt wel weer.

Goed herstellen inderdaad en dan weer aan de bak, anders duurt het herstel alleen maar langer en langer..

BigOne
Berichten: 38443
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Ziektewet, wat doe je privé?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 16:46

Hangt er helemaal van af waarom je in de ziektewet zit, met een hernia ga je niet de tuin omspitten, bij overspannenheid misschien juist wel. Ik vind het normaal dat je gewoon naar je paard gaat maar een halve dag op wedstrijd met alle inspanningen die er bij horen?? Eigenlijk niet want je geeft aan geen lichamelijk zwaar werk te doen dus eigenlijk kun je, wanneer je op wedstrijd gaat zeker ook vijf halve dagen werken.

x_Jeanine_x

Berichten: 9095
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Ziektewet, wat doe je privé?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 16:58

Lastige situatie.
Doet mij denken aan 2 jaar geleden dat ik met een gebroken rug thuis kwam te zitten. Ik moest veel rusten en plat, maar toch ook wel weer steeds iets langer bezig zijn, wat lopen en ondernemen na wat mijn lijf aan kon. Eerst lopend naar de supermarkt, met mijn schoonouders rondje in de auto. Vervolgens eventjes ergens een broodje eten buiten de deur voor het opbouwen en anders komen er 6 muren op je af.
Nadat ik bijna 3 maanden thuis zat en eigenlijk alles goed was, breuk was mooi stabiel en mocht bijna weer gaan werken, ben ik een dagje naar de dierentuin geweest met korset, alleen schoot dit bij mijn collega's in het verkeerde keelgat. Ben open geweest op social media wat ik achteraf niet had moeten doen. Was een hele wijze les. Door dit voorval ook te vroeg begonnen met werken en daardoor veel last blijven houden. Geen arbo arts aan te pas gekomen.

Luister goed naar wat je lijf je zelf aangeeft :)

verootjoo
Berichten: 35670
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Ziektewet, wat doe je privé?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 17:04

Daar zijn gewoon regels voor :P
En de regel is dat je geen dingen mag doen die je herstel in de weg staan en je je best moet doen om je herstel te bevorderen.
Bij zoiets als Pfeiffer kan ik me heel goed voorstellen dat alleen in bed liggen niet echt bevorderlijk werkt, maar als je zoveel buiten je werkt doet dat je je opbouw niet meer aankan ook niet.
Je zult dus een balans moeten vinden :)

Janine1990

Berichten: 43847
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 17:13

verootjoo schreef:
Daar zijn gewoon regels voor :P
En de regel is dat je geen dingen mag doen die je herstel in de weg staan en je je best moet doen om je herstel te bevorderen.
Bij zoiets als Pfeiffer kan ik me heel goed voorstellen dat alleen in bed liggen niet echt bevorderlijk werkt, maar als je zoveel buiten je werkt doet dat je je opbouw niet meer aankan ook niet.
Je zult dus een balans moeten vinden :)


Dat vind ik een heeeeeeeeeel ingewikkelde regel :P
Want je weet niet van alles wat je gaat doen/proberen of het je herstel in de weg zal staan. En met bij twijfel niet doen leer je je grenzen natuurlijk ook niet kennen :P
Maar ik plan alles wel heel zorgvuldig, om een beetje een balans te houden :j


bigone schreef:
Hangt er helemaal van af waarom je in de ziektewet zit, met een hernia ga je niet de tuin omspitten, bij overspannenheid misschien juist wel. Ik vind het normaal dat je gewoon naar je paard gaat maar een halve dag op wedstrijd met alle inspanningen die er bij horen?? Eigenlijk niet want je geeft aan geen lichamelijk zwaar werk te doen dus eigenlijk kun je, wanneer je op wedstrijd gaat zeker ook vijf halve dagen werken.


Ooh zeker met je eens hoor! Het is meer de insteek waarmee ik nu naar mijn paard ga. Ik kan van hem moeilijk na 6 weken stilstaan een Z-proef vragen, daarnaast ben ik zelf op dit moment ook nog niet goed genoeg om die drukte aan te kunnen (dat lijkt het meeste effect te hebben op mijn gesteldheid).
En vergeet niet dat lichamelijk zwaar werk niet betekent dat je werk niet pittig is ;)
Het streven is eerst om 3 volle dagen te kunnen werken met daartussen een rustdag. En het is even kijken hoe snel dat kan.



x_Jeanine_x schreef:
Lastige situatie.
Doet mij denken aan 2 jaar geleden dat ik met een gebroken rug thuis kwam te zitten. Ik moest veel rusten en plat, maar toch ook wel weer steeds iets langer bezig zijn, wat lopen en ondernemen na wat mijn lijf aan kon. Eerst lopend naar de supermarkt, met mijn schoonouders rondje in de auto. Vervolgens eventjes ergens een broodje eten buiten de deur voor het opbouwen en anders komen er 6 muren op je af.
Nadat ik bijna 3 maanden thuis zat en eigenlijk alles goed was, breuk was mooi stabiel en mocht bijna weer gaan werken, ben ik een dagje naar de dierentuin geweest met korset, alleen schoot dit bij mijn collega's in het verkeerde keelgat. Ben open geweest op social media wat ik achteraf niet had moeten doen. Was een hele wijze les. Door dit voorval ook te vroeg begonnen met werken en daardoor veel last blijven houden. Geen arbo arts aan te pas gekomen.

Luister goed naar wat je lijf je zelf aangeeft :)


Vreselijk lijkt me dat! Ik heb gelukkig hele fijne collega's, de ene die daar op zo'n manier op zou kunnen reageren ligt al niet bepaald lekker in de groep. Dus daar ben ik niet zo bang voor, ik ben inderdaad ook heel open in hoe ik alles inplan. Want dat is het wel, een hoop plannen :P
Maandag werken, dus zorgen dat je al iets van eten klaar hebt zodat je je daar niet ook nog druk over hoeft te maken. Dinsdag rust, eten koken voor twee dagen. En zo maar verder :P

Ocean_Child

Berichten: 2111
Geregistreerd: 30-10-08
Woonplaats: Aan het strand :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 17:20

Tenzij je extreem zwaar lichamelijk werk hebt, zou ik het als werkgever niet accepteren dat je wel vindt dat je kan paardrijden en shoppen, maar niet kan werken. Zou ik er achter komen dat een werknemer op deze manier met zijn/haar door mij betaalde (!) ziektedagen omgaat, zou diegene heel snel een andere baan kunnen gaan zoeken...
Edit: als je je goed en energiek genoeg voelt om naar je paard te gaan, waarom gebruik je dan niet eerst die energie om vaker te gaan werken?
Laatst bijgewerkt door Ocean_Child op 20-03-19 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Berichten: 43847
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 17:22

Ocean_Child schreef:
Tenzij je extreem zwaar lichamelijk werk hebt, zou ik het als werkgever niet accepteren dat je wel vindt dat je kan paardrijden en shoppen, maar niet kan werken. Zou ik er achter komen dat een werknemer op deze manier met zijn/haar door mij betaalde (!) ziektedagen omgaat, zou diegene heel snel een andere baan kunnen gaan zoeken...


Begrijpelijke reactie, hoe zou jij graag zien dat een langdurige zieke zich gedraagt privé?

Ocean_Child

Berichten: 2111
Geregistreerd: 30-10-08
Woonplaats: Aan het strand :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 17:25

Janine1990 schreef:
Ocean_Child schreef:
Tenzij je extreem zwaar lichamelijk werk hebt, zou ik het als werkgever niet accepteren dat je wel vindt dat je kan paardrijden en shoppen, maar niet kan werken. Zou ik er achter komen dat een werknemer op deze manier met zijn/haar door mij betaalde (!) ziektedagen omgaat, zou diegene heel snel een andere baan kunnen gaan zoeken...


Begrijpelijke reactie, hoe zou jij graag zien dat een langdurige zieke zich gedraagt privé?

Ik zou willen dat als je voelt dat je voldoende energie hebt om te gaan paardrijden en shoppen, je deze eerst zou gebruiken voor je werk. Waar ik je dus voor betaal. Dus eerst zorgen dat je weer vaker kan werken, daarna pas je energie steken in je hobby..

verootjoo
Berichten: 35670
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 17:26

Ocean_Child schreef:
Tenzij je extreem zwaar lichamelijk werk hebt, zou ik het als werkgever niet accepteren dat je wel vindt dat je kan paardrijden en shoppen, maar niet kan werken. Zou ik er achter komen dat een werknemer op deze manier met zijn/haar door mij betaalde (!) ziektedagen omgaat, zou diegene heel snel een andere baan kunnen gaan zoeken...


Vind ik wel kort door de bocht. Ik ben blij dat mijn werkgever zuiniger op me is, maar ik word nu betaald door het UWV, dat scheelt.
Ik zit door zwangerschap in de ziektewet, en was heel erg ziek in het begin. Maar later ging het beter, maar werd me toch geadviseerd niet te gaan werken en nu zit ik dus thuis. Maar ik doe ook mijn huishouden, verzorg mijn peuter, en ga naar de dierentuin.
Maar ik slaap 3 uur ‘s middags en lig ‘s avonds om 21.00/21.30u op bed en hou vrij weinig vol. Een volle werkdag zou ik niet volhouden en dat zou ook niet goed zijn voor mn zwangerschap.
Dus ja...

Van alleen maar thuis zitten herstel je ook niet. Je moet toch je bezigheden opbouwen en TS bouwt ook haar werk op, dus ik snap het probleem niet. Je wilt toch dat iemand zo goed mogelijk hersteld weer aan het werk gaat straks.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110812
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 17:28

Ik zit ook al even thuis wegens 'ziekte'. Hoewel dat een wat vage beschrijving is, want ik heb een meervoudige slaapstoornis, een burnout (door de slaapstoornis en overwerkt raken) en daardoor een depressie en PTSS dat nog niet goed wat verwerkt. Ook oude klachten van vroeger spelen weer op door het gebrek aan slaap.
Kortom, je ziet weinig aan mij, maar ik voel me een oud wrak van 90+ jaar oud en zo is het met mijn energie ook gesteld.

Ik wil graag heel veel dingen (zou het liefst gisteren alweer aan het werk zijn gegaan want ik mis het verschrikkelijk) maar dat gaat gewoon echt niet. Het is me ook door iedereen die er over gaat afgeraden (psychologen, therapeuten, neurologen, bedrijfsartsen etc).
Maar ik vind het heel moeilijk om het schuldgevoel naast me neer te leggen. Soms heb ik een redelijke dag en maak ik een wandeling of voel ik me gewoon iets beter. Dan zit ik meteen met het idee dat ik dan ook wel weer aan het werk zou kunnen. Maar zo simpel is het helaas niet.
Energie voor shoppen of paardrijden etc heb ik niet. Soms ga ik naar een verjaardag voor een paar uurtjes en dan heb ik 2 dagen nodig om bij te komen, om over afspraken voor slaaptherapie nog maar te zwijgen := Het kost gewoon enorm veel energie en dat heb ik niet.
Toch krijg ik dat schuldgevoel niet weg. Heel lastig. Ik wil ZO graag weer meedraaien in de maatschappij -O- Dat gevoel van nutteloos zijn helpt niet bepaald mee.

Ontspannen zijn lukt me trouwens ook niet. Soms 5 minuten en dan herken ik het gevoel niet, waardoor ik denk: 'Hee, is dit ontspannen zijn?' en dan schrik ik er zo van dat het gevoel weer weg is _O-
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 20-03-19 17:30, in het totaal 3 keer bewerkt

pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 17:28

oww herkenbaar... ik ben begin januari thuis komen te zitten inverband mijn zwangerschap, mijn werk was veel te zwaar en echt vervangend werk was er niet (denk aan zitten werk en niet tillen en bukken) dus heb toen de knoop door gehakt en voor mij zelf gekozen.

maar jah ik kon best wel lopen enz. alleen redden ik het 4 uur staan niet. toch ging ik rustig met mijn kleine pony een klein blokje om net de sulku (want je zit dan) daarna nam ik wel de rust. maar zo kon ik mijn hond ook nog fijn zijn beweging geven. longeren deed ik ook op mijn goede dagen, gewoon om er even tussen uit te zijn. nu de laatste weken staat alles wel stil. probeer altijd wel 1x op de dag een rondje met de hond te lopen ergens en kom echt nog wel lekker tutten met de paarden.

moet ik dit laten? vind zelf van niet het geeft mijn minder stress en ik kan even rustig ontspannen.
mijn werk heeft er wel anders over gedacht. toen ik thuis kwam te zitten die week had ik ook met vriendin een lunch afgesproken dit heb ik gewoon gezellig gedaan. maar daardoor blijkbaar arboarts mis gelopen en op mijn werk kreeg ik te horen dat ik zoveel mogelijk thuis moet zijn omdat ik ziek gemeld stond. toen goed gesprek gehad met mijn werkgever dat ik niet ziek v en graag wil werken maar hun geen werk voor mijn hebben wat ik vol kan houden. en bedrijfsarts heeft mijn ook toen daarna 100% afgekeurd

voor beter herstel vind ik dat je met mate je hobby moet kunnen doen dit geeft je namelijk minder stress. wel opletten met roddels met collega's enz. wat die kijken er blijkbaar heel anders tegen aan, die denken dat je soms nog hele ronde van 4uur maakt..
Laatst bijgewerkt door pinkie87 op 20-03-19 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 17:31

[
Janine1990 schreef:
Ocean_Child schreef:


Begrijpelijke reactie, hoe zou jij graag zien dat een langdurige zieke zich gedraagt privé?

Ik zou willen dat als je voelt dat je voldoende energie hebt om te gaan paardrijden en shoppen, je deze eerst zou gebruiken voor je werk. Waar ik je dus voor betaal. Dus eerst zorgen dat je weer vaker kan werken, daarna pas je energie steken in je hobby..


Vanuit werkgever natuurlijk heel begrijpelijk, maar dat is waarschijnlijk niet wat een bedrijfsarts zal adviseren. Die is gericht op herstel wat zich ook op lange(re) termijn 'houdbaar' is. Dat zal niet zo zijn als je al je energie in je werk steekt en de rest van je (normale) leven op een heel laag pitje zet. Juiste de balans is belangrijk. Opbouw in werk en in privé, niet alleen in werk, want dan val je snel weer terug. Maar voor de 'zieke' is het natuurlijk lastig te bepalen waar de grens ligt. Goed overleg is dan natuurlijk het verstandigst. Natuurlijk wil je zo snel mogelijk weer aan het werk, maar natuurlijk wil je ook niet over een paar weken (/maanden) weer helemaal thuis zitten.

Janine1990

Berichten: 43847
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 17:36

Ocean_Child schreef:
Ik zou willen dat als je voelt dat je voldoende energie hebt om te gaan paardrijden en shoppen, je deze eerst zou gebruiken voor je werk. Waar ik je dus voor betaal. Dus eerst zorgen dat je weer vaker kan werken, daarna pas je energie steken in je hobby..


En je hebt niet het idee dat dit een burn-out in de hand kan werken?
Als ik het zo lees, vind jij zelfs dat je werknemer eerst 40 uur moet kunnen werken, voordat hij/zij thuis weer een schoon huis kan hebben?

BigOne
Berichten: 38443
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 17:37

Ocean_Child schreef:
Tenzij je extreem zwaar lichamelijk werk hebt, zou ik het als werkgever niet accepteren dat je wel vindt dat je kan paardrijden en shoppen, maar niet kan werken. Zou ik er achter komen dat een werknemer op deze manier met zijn/haar door mij betaalde (!) ziektedagen omgaat, zou diegene heel snel een andere baan kunnen gaan zoeken...
Edit: als je je goed en energiek genoeg voelt om naar je paard te gaan, waarom gebruik je dan niet eerst die energie om vaker te gaan werken?

Dit is natuurlijk de grootst mogelijke onzin. Mijn man heeft geestelijk zeer inspannend werk, hij is ooit een poosje thuis geweest en ging elke dag een uur fietsen en in de middag hardlopen. Koppie leegmaken. Intensiteit van je werk is niet altijd bepalend voor wat je wel en beter niet kunt doen in de ziekte wet. Een gebroken been is duidelijk en daarmee had ts prima de hele dag op kantoor kunnen zitten, Pfeiffer is iets heel persoonlijks en ongrijpbaar, alleen tijd en doelbewust bezig zijn met beter worden, net als bij een burn-out of de ouderwetse benaming overspannen. Hier kun je niet een wel of niet doen aan hangen. Maar ts, geniet van je paard, ga rustig een half uur bakhobbelen om te zien hoe je lichaam zich houd maar zet die wedstrijden gewoon uit je hoofd.

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 17:38

Ik heb mijn paarden aan huis dus die verzorg ik altijd wel. Rijden en andere hobby’s voer ik niet uit als ik ziek ben. Ik voel me daar niet prettig bij. Dan gaat mijn werk voor.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110812
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 17:40

Ha nou, ik heb ooit een bedrijfsarts gehad die zei: 'Alleen terminaal zieken kunnen niet werken.'
Lekkere vent dus :x en toen ik zei dat ik voor de hobby wel eens 10 minuten puzzelde (!!!! langer gaat niet want ik kan mijn concentratie er niet bij houden) vond hij dat je dan ook wel kunt werken..
Zelfs mijn werkgever stond met de mond vol tanden en was het er niet mee eens :+

Gelukkig bood een second opinion uitkomst en heeft de arts later zijn excuses aangeboden voor de opmerkingen van zijn collega.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 20-03-19 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Ocean_Child

Berichten: 2111
Geregistreerd: 30-10-08
Woonplaats: Aan het strand :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 17:41

Janine1990 schreef:
Ocean_Child schreef:
Ik zou willen dat als je voelt dat je voldoende energie hebt om te gaan paardrijden en shoppen, je deze eerst zou gebruiken voor je werk. Waar ik je dus voor betaal. Dus eerst zorgen dat je weer vaker kan werken, daarna pas je energie steken in je hobby..


En je hebt niet het idee dat dit een burn-out in de hand kan werken?
Als ik het zo lees, vind jij zelfs dat je werknemer eerst 40 uur moet kunnen werken, voordat hij/zij thuis weer een schoon huis kan hebben?

Je vraag ging niet over het schoonmaken van je huis, maar over het oppakken van een fysiek intensieve hobby. Daarbij heeft een lichamelijke ziekte niets met een psychische ziekte als burn-out te maken. Deze vergelijking gaat imo niet op.

Janine1990

Berichten: 43847
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 17:42

Cayenne schreef:
Ik zit ook al even thuis wegens 'ziekte'. Hoewel dat een wat vage beschrijving is, want ik heb een meervoudige slaapstoornis, een burnout (door de slaapstoornis en overwerkt raken) en daardoor een depressie en PTSS dat nog niet goed wat verwerkt. Ook oude klachten van vroeger spelen weer op door het gebrek aan slaap.
Kortom, je ziet weinig aan mij, maar ik voel me een oud wrak van 90+ jaar oud en zo is het met mijn energie ook gesteld.

Ik wil graag heel veel dingen (zou het liefst gisteren alweer aan het werk zijn gegaan want ik mis het verschrikkelijk) maar dat gaat gewoon echt niet. Het is me ook door iedereen die er over gaat afgeraden (psychologen, therapeuten, neurologen, bedrijfsartsen etc).
Maar ik vind het heel moeilijk om het schuldgevoel naast me neer te leggen. Soms heb ik een redelijke dag en maak ik een wandeling of voel ik me gewoon iets beter. Dan zit ik meteen met het idee dat ik dan ook wel weer aan het werk zou kunnen. Maar zo simpel is het helaas niet.
Energie voor shoppen of paardrijden etc heb ik niet. Soms ga ik naar een verjaardag voor een paar uurtjes en dan heb ik 2 dagen nodig om bij te komen, om over afspraken voor slaaptherapie nog maar te zwijgen := Het kost gewoon enorm veel energie en dat heb ik niet.
Toch krijg ik dat schuldgevoel niet weg. Heel lastig. Ik wil ZO graag weer meedraaien in de maatschappij -O- Dat gevoel van nutteloos zijn helpt niet bepaald mee.

Ontspannen zijn lukt me trouwens ook niet. Soms 5 minuten en dan herken ik het gevoel niet, waardoor ik denk: 'Hee, is dit ontspannen zijn?' en dan schrik ik er zo van dat het gevoel weer weg is _O-


Dit lijkt me vele malen moeilijker dan de situatie waar ik nu in zit.. :
Ik kan gerust naar een verjaardag... Gelukkig, en na een nachtje slapen is het wel weer over.
Ik lig dan rond 22 uur op bed, en de volgende dag tussen 8 en 9 sta ik weer op.

Wat dat laatste betreft, misschien een hart onder de riem... Je herkent het gevoel uiteindelijk wel, dus er is een moment waarop het wel is gelukt. :D Dat is toch een hele prestatie in jouw situatie!!



pinkie87 schreef:
oww herkenbaar... ik ben begin januari thuis komen te zitten inverband mijn zwangerschap, mijn werk was veel te zwaar en echt vervangend werk was er niet (denk aan zitten werk en niet tillen en bukken) dus heb toen de knoop door gehakt en voor mij zelf gekozen.

maar jah ik kon best wel lopen enz. alleen redden ik het 4 uur staan niet. toch ging ik rustig met mijn kleine pony een klein blokje om net de sulku (want je zit dan) daarna nam ik wel de rust. maar zo kon ik mijn hond ook nog fijn zijn beweging geven. longeren deed ik ook op mijn goede dagen, gewoon om er even tussen uit te zijn. nu de laatste weken staat alles wel stil. probeer altijd wel 1x op de dag een rondje met de hond te lopen ergens en kom echt nog wel lekker tutten met de paarden.

moet ik dit laten? vind zelf van niet het geeft mijn minder stress en ik kan even rustig ontspannen.
mijn werk heeft er wel anders over gedacht. toen ik thuis kwam te zitten die week had ik ook met vriendin een lunch afgesproken dit heb ik gewoon gezellig gedaan. maar daardoor blijkbaar arboarts mis gelopen en op mijn werk kreeg ik te horen dat ik zoveel mogelijk thuis moet zijn omdat ik ziek gemeld stond. toen goed gesprek gehad met mijn werkgever dat ik niet ziek v en graag wil werken maar hun geen werk voor mijn hebben wat ik vol kan houden. en bedrijfsarts heeft mijn ook toen daarna 100% afgekeurd

voor beter herstel vind ik dat je met mate je hobby moet kunnen doen dit geeft je namelijk minder stress. wel opletten met roddels met collega's enz. wat die kijken er blijkbaar heel anders tegen aan, die denken dat je soms nog hele ronde van 4uur maakt..


Een arboarts die aan de deur komt, die is vrij zeldzaam tegenwoordig toch? Ik mag 17 april eindelijk, mocht het nog nodig zijn. :')


turtlelito schreef:
Vanuit werkgever natuurlijk heel begrijpelijk, maar dat is waarschijnlijk niet wat een bedrijfsarts zal adviseren. Die is gericht op herstel wat zich ook op lange(re) termijn 'houdbaar' is. Dat zal niet zo zijn als je al je energie in je werk steekt en de rest van je (normale) leven op een heel laag pitje zet. Juiste de balans is belangrijk. Opbouw in werk en in privé, niet alleen in werk, want dan val je snel weer terug. Maar voor de 'zieke' is het natuurlijk lastig te bepalen waar de grens ligt. Goed overleg is dan natuurlijk het verstandigst. Natuurlijk wil je zo snel mogelijk weer aan het werk, maar natuurlijk wil je ook niet over een paar weken (/maanden) weer helemaal thuis zitten.


Ik ben inderdaad wel voornemens om de komende 40 jaar gewoon te kunnen werken, zonder dit soort afwezigheden. Dus liever nu iets langer herstellen, dan om de haverklap weer in de oliebol.

Ik denk dat bij mij het gevaar van eerst volledig fulltime aan de slag gaan ook zit in het feit dat ik dan van mening ben dat ik alles wel weer kan en dus mezelf ga overvragen in mijn privésituatie.