Ziektewet, wat doe je privé?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janine1990

Berichten: 43847
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-19 16:59

oji schreef:
verootjoo schreef:
Nee, kost geen vakantiedagen als je in de ziektewet zit :o

Als je gedeeltelijk werkt, zoals TS, wel degelijk. Sowieso de 3 dagen die je gedeeltelijk werkt dien je volledig vakantie op te nemen (dus 3 x 8).


Helder oji!

Alleen ga ik het nog wat ingewikkelder maken met het bedrijfsarts bezoek...

Ach en wie weet werk ik dan wel gewoon 5 halve dagen! Of meer :D Het duurt nog 4 weken :D

purny

Berichten: 27559
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 17:01

oji schreef:
purny schreef:
Door dit topic schiet mij ineens te binnen dat ik tijdens mijn vakantie geen ziektewet uren voorbij heb zien komen op m'n loonstrook. Toch maar even uitzoeken(zat voor 50% in de zw tijdens m'n vakantie)

Als dat betekende dat je halve dagen werkte, dan klopt dat. Je dient de dagen dat je gedeeltelijk werkt met vakantie volledig als vakantie op te nemen.

Ik kon m'n post niet meer verwijderen.

Twilight

Berichten: 5503
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: Somewhere over the Rainbow

Re: Ziektewet, wat doe je privé?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 17:16

Toen ik destijds naar italie ging tijdens de ziektewet moest ik dit zeker doorgeven en vakantie dagen opnemen. Daarbij werd dan wel zo geregelt dat ik die 2 weken ook echt vakantie had. Geen telefoontje van niemand of verplichtingen. En dat als je midden in zielenhuis, arbo traject zit met meer telefoontjes per week was ik wel blij met de adem pauze.

Janine1990

Berichten: 43847
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-19 17:30

Twilight schreef:
Toen ik destijds naar italie ging tijdens de ziektewet moest ik dit zeker doorgeven en vakantie dagen opnemen. Daarbij werd dan wel zo geregelt dat ik die 2 weken ook echt vakantie had. Geen telefoontje van niemand of verplichtingen. En dat als je midden in zielenhuis, arbo traject zit met meer telefoontjes per week was ik wel blij met de adem pauze.


Pfff, ik kan me voorstellen dat dat een adempauze was voor je!

Ik heb gelukkig maar één telefoontje per week, waar ik ook echt naar uit zie. Op het werk laat men mij mijn gang gaan. Zorgen ze goed voor me, vragen hoe ik me voel.
Maar merk ik ook dat als ik met vragen zit (zoals onderwerp van dit topic) ze niet weten wat ze er mee moeten. Ze durven niet meer van me te vragen, omdat ze maar collega's zijn en geen ervaringsdeskundigen. Behalve dan de collega die met Pfeiffer door is gelopen en nu verkeerde leverwaarden heeft wat in onderzoek is. Maar ja, hij kan niet echt concrete dingen zeggen, aangezien hij er compleet aan voorbij is gegaan :+
Dus ik vind het erg prettig om even met iemand te kunnen spreken die even wat meer inzicht heeft in verschillende ziekteverlopen. Ook al is zij nog geen bedrijfsarts.

Twilight

Berichten: 5503
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: Somewhere over the Rainbow

Re: Ziektewet, wat doe je privé?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 17:38

Begrijpelijk. Ik had mijn uitzendbureau elke week om keer op keer te vragen of ik al uitslagen had, nieuwe afspraken etc etc. Of ik langs kon komen voor contracten. Destijds een tijdelijk vervangende arbo arts die helaas snel zijn eigen conclusies trok dat ik binnen paar weken wel weer aan t werk kon volledig. (Nu in de ww, dus nee kon mij werk of vervangend echt niet doen) en dan tussendoor ziekenhuis die wel eens belde, en dan mijn hand therapeut en maatschappelijk werk want zat toen niet helemaal lekker in mijn vel haha. De adem pauze in een ziektewet verloop was toen echt nodig hoe raar het ook klinkt.

verootjoo
Berichten: 35670
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 18:06

oji schreef:
verootjoo schreef:
Nee, kost geen vakantiedagen als je in de ziektewet zit :o

Als je gedeeltelijk werkt, zoals TS, wel degelijk. Sowieso de 3 dagen die je gedeeltelijk werkt dien je volledig vakantie op te nemen (dus 3 x 8).


Oh ja, klopt als je gedeeltelijk werkt wel idd. Als je volledig ziekgemeld bent krijg je je vakantiedag die al gepland waren terug.
Bij ons iig, maar ms is het cao gebonden.

Janine1990

Berichten: 43847
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Ziektewet, wat doe je privé?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-19 18:11

Nee heb ik ook teruggekregen hoor Verootjoo... Ik had mijn vakantie net te laat gepland zeg maar :+ Hele week op de bank gelegen, kon niet koken en boodschappen en eten werd voor me gedaan :')

Waves
Berichten: 3871
Geregistreerd: 01-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 20:30

Janine1990 schreef:
..,
Ik kies daarom niet zomaar weer voor werken voor een ondernemer. Prima dat ze zichzelf over de kop willen werken, maar dat laat ik me niet gebeuren op deze leeftijd.



Oh dit begrijp ik helemaal. Ik herken het ‘puur zakelijke’ ondernemersgedrag ook van mijn vader en vorige werkgevers. Werknemer= arbeid= uren= geld. Zieke werknemer= Probleem. Heel logisch hoor maar dat betekent vrijwel altijd druk op de zieke werknemer en meestal een onprofessioneel hrm beleid waarbij de wet niet nauw genomen wordt. Zoals Ocean hier ook schreef “dan zorg ik wel dat je snel een andere baan kan zoeken”. Dat kan en mag helemaal niet, maar goed. Zo gaat dat. Tot een werknemer een rechtszaak begint en dan is het huilen.

Een paar jaar geleden werd ik gevraagd door een klein bedrijf, een enthousiaste man met 3 man personeel, net een paar jaar bezig.

Ik wist toen dat ik pril zwanger was en ik dacht “man, jij hebt echt geen idee waar je aan begint en ik krijg hier alleen maar gezeik als ik ouderschapsverlof wil of eens eerder weg moet of zorgverlof wil vanwege een ziek kind. Dat kán jij je helemaal niet veroorloven. Ik heb die baan natuurlijk vriendelijk afgewezen.

Ik werk alleen nog maar voor grotere bedrijven met een professionele HRM afdeling die niet geijk omvallen als ik een half jaar ouderschapsverlof wil of ziek wordt.

Janine1990

Berichten: 43847
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Ziektewet, wat doe je privé?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-19 20:13

Blij dat het herkenbaar is, ik begrijp ondernemers heel goed. Maar ik ben er duidelijk geen type voor.

Vanmiddag weer een bijzondere ervaring gehad. Collega (geconsigneerd) belt rond kwart voor 2 dat hij iets in het planningsprogramma niet begrijpt. Dus ik help hem telefonisch even en klaar. (voor de duidelijkheid, is niet mijn vervanger, maar die kon hij niet te pakken krijgen)
Twee en half uur later heeft hij zijn weekenddienst nog niet kunnen afronden, mijn vervanger is nog niet te bereiken. Of ik even een paar kleine dingetjes kan doen. , want hij trekt het niet meer. Dit zijn dagdagelijkse werkzaamheden die niet heel veel voorstellen. Maar het kost me flink meer energie dan het opmaken van mijn bed. Of het ophangen van de was. Of het poetsen van mijn rijlaarzen.
Ging om een ruim uur werk, maar het trekt me enorm leeg.

En dan zit je lekker thuis, geen lawaai om je heen, geen mensen die je storen, helemaal niks.

Afwijzen van dit soort kleinigheden is overigens geen optie, dat zou weer onnodig in de papieren lopen.

Gini
Berichten: 17970
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 20:38

Wanneer iemand openlijk toegeeft dat die het niet meer trekt, moet de werkgever in actie schieten. Uit collegialiteit zou ik deze kleinigheden ook niet afwijzen (zelfs al kost het je energie om te doen), maar ik hoop wel dat het een tijdelijke situatie is en niet dat de werkgever iedereen maar wat laat aanmodderen met de ene uitval na de andere.

Janine1990

Berichten: 43847
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-19 20:45

Gini schreef:
Wanneer iemand openlijk toegeeft dat die het niet meer trekt, moet de werkgever in actie schieten. Uit collegialiteit zou ik deze kleinigheden ook niet afwijzen (zelfs al kost het je energie om te doen), maar ik hoop wel dat het een tijdelijke situatie is en niet dat de werkgever iedereen maar wat laat aanmodderen met de ene uitval na de andere.


Nou zo moet je het niet zien. Deze collega heeft gewoon te weinig affiniteit met het programma en werkt er ook te weinig mee. Voor hem dus echt onwijs frustrerend!
Dit is eigenlijk standaard wanneer hij geconsigneerd is. Gelukkig ligt de consignatiedienst al onder de loep. Heeft tijd gekost omdat onze leidinggevende vervangen moest worden in verband met burn out.

Maflinger_S
Berichten: 12176
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 20:46

Ik zou het als collega die ziek thuis zit uitermate zorgelijk vinden als ik op zondagmiddag werd gebeld door een collega die wel aan het werk is maar die het niet meer trekt. Dat zou mijn herstel geen goed doen want dan maak ik me zorgen over die collega en het werk in plaats van over mezelf.

Janine1990

Berichten: 43847
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-19 20:48

Maflinger_S schreef:
Ik zou het als collega die ziek thuis zit uitermate zorgelijk vinden als ik op zondagmiddag werd gebeld door een collega die wel aan het werk is maar die het niet meer trekt. Dat zou mijn herstel geen goed doen want dan maak ik me zorgen over die collega en het werk in plaats van over mezelf.


Zie bovenstaande post, het is niet zo heftig als ik in de eerste instantie schreef. Nam het appje praktisch letterlijk over.

Wat mij meer stoort is dat mijn vervanger geen thuis geeft, na al wat ander gemopper vrijdagmiddag op de app.

Maflinger_S
Berichten: 12176
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Ziektewet, wat doe je privé?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 20:54

Jij vergoelijkt het gedrag van je collega en dat staat je echt netjes. Maar zoals je zegt, dit is gewoon slecht geregeld. Als jij in de ziektewet zit, is dat met een reden en zou je niet "lastig gevallen" moeten worden omdat een ander zijn zaakjes slecht regelt. (En dan bedoel ik dus niet je collega die bij jou aan de bel heeft getrokken, die probeert er het beste van te maken. Als dat waar hij tegen aan loopt voor mij ook een klein klusje is, zou ik hem ook helpen, net als jij. Maar ondertussen denkt het management: "Zie je wel, het loopt toch".)

Janine1990

Berichten: 43847
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-19 21:02

Maflinger_S schreef:
Jij vergoelijkt het gedrag van je collega en dat staat je echt netjes. Maar zoals je zegt, dit is gewoon slecht geregeld. Als jij in de ziektewet zit, is dat met een reden en zou je niet "lastig gevallen" moeten worden omdat een ander zijn zaakjes slecht regelt. (En dan bedoel ik dus niet je collega die bij jou aan de bel heeft getrokken, die probeert er het beste van te maken. Als dat waar hij tegen aan loopt voor mij ook een klein klusje is, zou ik hem ook helpen, net als jij. Maar ondertussen denkt het management: "Zie je wel, het loopt toch".)


Nou, aangezien de consignatiedienst al onder de loep ligt, denk ik niet dat ze dit zomaar laten gaan. In ieder geval mijn leidinggevende gaat me hier naar vragen weet ik nu al.
Daarnaast ben ik in principe geestelijk in orde, ik ben wat trager misschien, maar verder is dit geen belasting voor me.

Uiteraard schrijf ik hier ook gewoon een uur voor, wat zondagtarief wordt.

Viennanova

Berichten: 1605
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Friesland

Re: Ziektewet, wat doe je privé?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 23:39

Topic doorgelezen en op enkele "ondernemers" na volgens mij weinig mensen met leidinggevende ervaring. Ik wel- en ook persoonlijk ervaring met het proces wat Janine doormaakt.

Mijn visie; Als iemand in mijn team aan het opbouwen is, goede wil toont door nota bene op zondag collega's te helpen, dan heeft diegene geen enkel probleem door mij als hij/zij wil gaan sporten. Ik wil fitte, blije en ontspannen werknemers die zich gesteund voelen door mijn vertrouwen in ze. Hierdoor gaan mensen zelf hun verantwoordelijkheden nemen. Uiteraard binnen (wettelijke) kaders- maar daar hoort het controleren van het volledige privé-leven van de mensen in mijn team niet bij. Sterker nog, ik geloof zelfs dat dat het herstelproces in de weg gaat zitten.

Ocean-child, als ik je reacties lees lijk je mij een kleine ondernemer met geen managementervaring. Want in het bedrijfsleven werkt dit echt niet zo...

Ocean_Child

Berichten: 2111
Geregistreerd: 30-10-08
Woonplaats: Aan het strand :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 02:56

Viennanova schreef:
Ocean-child, als ik je reacties lees lijk je mij een kleine ondernemer met geen managementervaring. Want in het bedrijfsleven werkt dit echt niet zo...

Sure, whatever.
Mensen lezen te selectief. Als mensen tijdens hun ziekte gaan sporten, omdat dit hun herstel bevorderd dan steun ik dit zeer zeker. Als mensen tijd nodig hebben voor hun herstel dan heb ik me daarbij neer te leggen en dat doe ik dan ook. Natuurlijk gaat gezondheid voor alles. Wellicht heb je hier overheen gelezen in mijn eerdere berichten.
In dit topic gaat het echter over het geval van TS, die in de OP aangeeft dat ze niet ziek is en dat ze die vermoeidheid die bij Pfeiffer hoort helemaal niet heeft. En dát is nu precies waarom ik het in dít geval onacceptabel vond om leuk te gaan paardrijden en niet meer te gaan werken. Naar mate het topic vorderde en meerdere mensen aangaven dat te snel na ziekte te gaan werken voor psychische problemen kan zorgen, is TS gaan aangeven hier ook bang voor geworden te zijn en voelt ze zich in latere berichten toch wel vaak moe. Ik ben het in grote lijnen met veel mensen eens, maar het gaat hier toch nog steeds om de situatie van TS? Ik ga uit van de situatie in de OP. Je hoeft niet iedereen met fluwelen handschoentjes aan te pakken. Dat is mijn mening.
Ik ben inderdaad 24 jaar kleine ondernemer geweest. Over mijn kwaliteiten als ondernemer kan je volgens mij niet oordelen op basis van een topic op internet.

Maflinger_S
Berichten: 12176
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Ziektewet, wat doe je privé?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 08:33

TS geeft juist aan enigszins verward te zijn over wat wel en niet handig is om te doen. Want ze voelt zich weliswaar niet moe maar heeft wel concentratieproblemen en gebrek aan energie.

Janine1990

Berichten: 43847
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Ziektewet, wat doe je privé?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 09:09

Ocean_Child, is dit nu niet de pot verwijt de ketel? Jij leest niet selectief? Situatie in Op is misschien gewoon onvoldoende toegelicht? Weet je eigenlijk wel wat Pfeiffer is, vraag ik me af.

Rennie89
Berichten: 37283
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Ziektewet, wat doe je privé?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 10:05

Als we het specifiek enkel over TS haar situatie gaan hebben.. ik gok dat bijna iedereen wel een x Pfeiffer heeft gehad. De ene merkt er niks van en de ander is niet vooruit te branden. Het is geen tragische ziekte, het kan je alleen wel belemmeren in je dagelijkse doen en laten. Als jij met Pfeiffer gewoon kan werken prima. Vooral doen. Want ik heb gemerkt dat als je puur “ omdat je Pfeiffer hebt” niet gaat werken terwijl je geen klachten hebt, je jezelf ziek gaat maken. Je word moe van het niets of minder doen. Je energielevel daalt meer en meer dan. Ik ben sinds ik thuis ben ook veel minder fit geworden dan eerst. Logisch want je doet ook veel minder! Ik werkte die-hard fulltime en onregelmatige uren en als je dan opeens niks meer doet is een wereld van verschil. Nou heb ik wel een operatie gehad maar kan mij goed voorstellen dat dit ook geld voor iedereen die om wat voor reden dan ook thuis zit of minder werkt...

Janneke2

Berichten: 22888
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 11:09

lifaya schreef:
Als we het specifiek enkel over TS haar situatie gaan hebben.. ik gok dat bijna iedereen wel een x Pfeiffer heeft gehad. De ene merkt er niks van en de ander is niet vooruit te branden. Het is geen tragische ziekte, het kan je alleen wel belemmeren in je dagelijkse doen en laten. Als jij met Pfeiffer gewoon kan werken prima. Vooral doen. Want ik heb gemerkt dat als je puur “ omdat je Pfeiffer hebt” niet gaat werken terwijl je geen klachten hebt, je jezelf ziek gaat maken.

?
Dit is niet wat TS doet.
Ze werkt, zij het part time omdat meer niet gaat.
Citaat:
Je word moe van het niets of minder doen. Je energielevel daalt meer en meer dan.

?
Loom, heet dat. Niet moe.
Citaat:
Ik ben sinds ik thuis ben ook veel minder fit geworden dan eerst. Logisch want je doet ook veel minder! Ik werkte die-hard fulltime en onregelmatige uren en als je dan opeens niks meer doet is een wereld van verschil. Nou heb ik wel een operatie gehad maar kan mij goed voorstellen dat dit ook geld voor iedereen die om wat voor reden dan ook thuis zit of minder werkt...

?
Ik vermoed dat die operatie niet voor de lol was ("eerste oorzaak")
en een operatie zelf kan ook ingrijpend zijn ("tweede oorzaak", chirurg maakt stevige wonden en die moet jij repareren)
dus je bent waarschijnlijk niet enkel en alleen minder fit dan omdat je - terecht - thuis zit.

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: Ziektewet, wat doe je privé?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 13:01

Zo Lifay wat een oordelen.
Dermate dat ik mijzelf stil houd, Janneke heeft het prima verwoord maar wat ben ik blij dat ik geen personen in mijn vriendenkring of familiekring zoals jou heb.

Ik ben moe van mijn niets doen (honden uitgelaten, vaatwasser uitgeruimd, ge hobby’t) en ga braaf even mijn slaapje doen voordat ik naar de manege ga.

Rennie89
Berichten: 37283
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 13:02

Operatie is uiteraard niet te vergelijken maar ik merk wel in mijn situatie dat niets doen niet goed voor de mentale fitheid is. Ts gaf zelf aan in de eerste instantie geen tot weinig klachten te ervaren van pfeifer. Ik geef aan dat heel veel mensen (gelukkig) weinig last ervan hebben. En thuis zitten is in dit geval niet bevordelijk. Ts werkt gewoon, weliswaar minder dan normaal maar dat is in mijn ogen prima. Dan kan een werkgever mijn inziens geen verwachtingen stellen bij ts haar privé leven wat ze doet. Voor de operatie zat ik gedeeltelijk in de ziektewet , werkte aangepaste en korte diensten (2-4 uur per dag ongeveer) en dan zal er ook echt geen controle plaatsvinden wat ik privé doe. Nu ook niet omdat ik gewoon duidelijke afspraken maak. Ik mag de deur uit, ik mag zelfs op vakantie. Zolang het maar niet mijn herstel in de weg zit. En mijn herstel duurt helaas wel veel langer dan verwacht (verwachting 6 weken, inmiddels 2,5 maand). Maar gelukkig wel genoeg begrip van werkgevers kant.

En ik oordelen? Nee hoor, absoluut niet. Maar afgaand op Ts eigen woorden dat ze er geen klachten van had... tjah... even als toevoeging. Ik heb vroeger ook Pfeiffer gehad ;) en ben blij dat ik gelukkig alleen maar lieve mensen in mijn omgeving heb die zorgzaam zijn net zoals ik ben <3 ;) zeker verkeerde been uit bed gestapt?

Maflinger_S
Berichten: 12176
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Ziektewet, wat doe je privé?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 13:05

Hm, ik lees volgens mij in dit topic al een paar keer dat TS zich niet had gerealiseerd dat ze wel klachten heeft. Namelijk concentratieverlies en energieleegloop. Ze heeft niet de verwachte klacht van moeheid maar is duidelijk niet klachtenvrij.

Janine1990

Berichten: 43847
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 13:07

Maar Lifaya, ik denk dat jij in jouw situatie best hetzelfde ervaart als ik. Ik heb geen fysieke klachten, ik voel me niet ziek. Maar heb wel beperkingen. En die zijn lastig te accepteren als je je goed voelt. Ik voel me de meeste dagen gewoon zoals ik me normaal voel na een nachtje stappen.

Maar dan zonder werkelijk stappen en de ene dag is pittiger dan de andere. Ik vind dat niet tot weinig klachten.