Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 6 [ 128 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Weer aan de slag na een hernia

 
Profiel   

Goedemiddag allemaal!

Ik hoop dat mijn mede lotgenoten van een hernia mij misschien verder op weg kunnen helpen of ervaring te delen.

Ik ben inmiddels 26 jaar en ik loop al jaren met af en aan rugklachten. Voorheen ging het met enkele weken weer weg, maar de laatste maanden is het gebleven. Sit begon in oktober/november.

Steeds naar de dokter geweest, omdat ik het niet vertrouwde. Zeker omdat ik na verloop van tijd geen gevoel meer in mijn rechtervoet had. Volgens de huisarts was mijn zenuw ontstoken. Met pijnstilling en iets minder werken, zou het wel over gaan.

Fysio dacht uiteindelijk wel aan een hernia en heeft mij terug gestuurd naar de dokter, waar ze mij met veel pijn en moeite hebben doorverwezen naar een neuroloog. Begin april een mri scan gemaakt, waarvan ik pas 1 mei de uitslag zou krijgen.
In de tussentijd rustiger aan gedaan met werk. Pijn werd steeds erger en uiteindelijk de donderdag voor Koningsdag met de ambulance opgehaald van werk. Ik kon door een verkeerde draai niet meer lopen/staan/zitten.
Ziekenhuis wilden me echter niet opnemen. En de neuroloog zag geen reden om de neurochirurg er bij te halen.
Ik ben naar mijn ouders gebracht, waar ik anderhalve dag heb liggen schreeuwen van de pijn. Ondanks de hoge dosis aan pijnstillers..
Koningsnacht is de hap 2 keer langs geweest en nadat de morfine injecties zelfs niet meer hielpen, hebben ze me eindelijk doorgestuurd naar het ziekenhuis in Leiderdorp.
In de tussentijd kon ik mijn hele rechterbeen niet meer bewegen en voelen. Lopen ging niet meer. Ik voelde wel nog dat ik moest plassen, maar dat lukte ook niet meer.
In Leiderdorp heb ik 4 uur gelegen. Wachten op de neuroloog. Overleggen met de chirurgen en uiteindelijk overgereden naar het LUMC.
Binnen 3 uur ben ik met spoed geopereerd. De chirurg vertelde achteraf aan mijn ouders, dat vanwege de uitval het niet langer had moeten duren.

Nu bijna 4 weken verder loop ik weer. Slik ik geen pijnstillers meer. En heb ik geen pijn meer!

Echter ben ik bang dat ik teveel doe. Mijn rug toch teveel belast. Tegen welke punten/moeilijkheden liepen jullie aan?
En hoe uiteindelijk weer werk hervatten?

Bedankt voor het lezen en hopelijk de informatie die jullie willen delen!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-19 13:48 



 
Profiel   

(ervaringsdeskundige) ik zou je sterk aanraden om een goede revalidatiefysio te zoeken en onder begeleiding aan de gang te gaan. Sterkte!

(ik kan en doe alles weer, vergelijkbaar verhaal)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-19 13:53 



 
Profiel   

Het is denk ik vooral je angst dat het terugkomt , gewoon doen wat je wil doen. Niet te veel, niet te gek maar wel je leven weer gaan leven zoals voor de rugklachten. En goed revalideren,. Je hebt een voordeel, je huisarts zal in vervolg wel uitkijken met de valt wel mee mentaliteit . Vriendin van mij had minder geluk, die had te veel ontzag voor dokters ondanks mijn aandringen dat het echt niet goed was. Ze heeft voor de rest van haar leven een spalk om haar ondervoet , klapt anders alle kanten op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-19 13:56 



 
Profiel   

Bizar dat ze je zo lang hebben laten aanmodderen. Ik ben na 6 weken weer vanalles gaan doen. Ik heb er geen last meer van, maar ben wel voorzichtig met bukken en tillen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-19 14:25 



 
Profiel   

@Lielle
Fysio Is er inderdaad vanaf dag 1 vanuit het ziekenhuis al bij. Kwam eerst bij mij thuis (voor mobiliseren en trap lopen) en vandaag had ik de eerste afspraak weer op de praktijk.
Hij helpt me voornamelijk met mijn benen sterk maken (want ik liep al maanden niet meer goed). En het recht houden van mij rug. Eigenlijk bewustwording van mijn houding.
Moet eerlijk zeggen dat ik super tevreden ben met hoe de hulp van mijn fysio verloopt. Heb ook sinds de operatie geen last meer van mijn been en rug gehad.
Hij drukt me alleen wel op het hart echt deze 2 weken nog rustig aan te doen.

Ik loop nu elke dag meerdere stukjes. Probeer een paar uur van huis te zijn en toch wel tussendoor mijn rust te pakken (al merk ik dat ik het steeds minder nodig heb).

Zwemmen mocht ik ook oppakken, maar niet te lang. Iemand hier ervaring mee?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-19 23:18 



 
Profiel   

Ik ben 3 oktober geopereerd, L4-L5. Vanaf koningsdag 2018 met uitval rechterbeen gelopen (of gestrompeld..)
Na de operatie 5 weken alleen wat rond gewandeld, héél kleine stukjes. Veel moeite om dat rechterbeen weer normaal mee te krijgen want die spieren waren maanden niet aangestuurd ..
Na 6 weken ben ik 2x per week gaan aquajoggen. Dat was fijn, in het water kon ik weinig fout doen, lekker warm, de boel weer leren aansturen.
Ben nu 2 maanden terug het laatst wezen zwemmen, wil liever het paardrijden mee oppakken.

Paardrijden dus, dat is lastig, vooral door gebrek aan evenwicht en controle (nog?)
Lopen gaat redelijk intussen, mits ik op mijn eigen vlotte tempo kan lopen (maximaal een uur). Maar ik merk pas echt de laatste weken dat ik steeds vaker heel de dag vanalles kan doen, waar ik voorheen tussendoor echt moest rusten, kan ik nu door (maar lucht even rusten wel veel op!)
Wel is mijn rug zelf erg gevoelig na de operatie, heb ook een vrij groot litteken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-19 00:00 



 
Profiel   

Ik heb meer ervaring met spondylodeses dan met hernia's maar daarbij zeggen we vaak 6 weken rustig aan, uitkijken met tillen en bukken en mobiliseren op geleide van pijn waarbij staan/lopen en liggen vaak beter verdragen wordt dan (lang) zitten. En idd fysio! Maar dat je merkt dat je minder rust hoeft te pakken tussendoor is al goed :)
Hebben ze je vanuit het ziekenhuis verder geen informatie of folder(s) oid meegegeven? En anders zou ik het de fysio vragen of indien mogelijk even de poli/afdeling bellen mocht je echt twijfelen of vragen hebben :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-19 00:26 



 
Profiel   

Ik heb veel te maken met mensen die hernia operaties hebben gehad en mijn ervaring is, dat zij vaak toch te snel veel teveel doen en daardoor weer een hernia krijgen.
Je rug blijft je zwakke plek en daar moet je echt heel zuinig op zijn.
Ik raad je aan om meerdere grijpers/helping hands aan te schaffen en op vaste plekken in huis of op je werk neer te leggen. Dan hoef je niet te bukken als er wat valt.
Probeer heel erg (overdreven) op je houding te letten met activiteiten (bv stofzuigen, met douchen, fietsen, planten water geven etc. Zodat je je rug goed recht kunt houden en voorkomt dat je gaat draaien met je rug. Een torsi is erg belastend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-19 01:59 



 
Profiel   

Ik had een hernia L4/L5 en ben daar ook vrij snel aan geopereerd. Werd al pijnvrij wakker na de operatie en behalve een paar paracetamol helemaal niks meer hoeven te nemen.
Ik kreeg wel een duidelijk protocol mee over de revalidatie en daar heb ik geprobeerd me aan te houden.

1,5 jaar voor de hernia was ik 2x aan mn buik geopereerd en dat verzwakt de boel ook al, maar deze hernia had ik wel al wat langer in mindere mate.

In principe was ik op schema en vlot goed op de been. Verder ook wel goed pijnvrij en die specifieke klachten niet meer gehad. Wel andere, maar andere oorzaak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-19 02:16 



 
Profiel   

superpony schreef
Ik had een hernia L4/L5 en ben daar ook vrij snel aan geopereerd. Werd al pijnvrij wakker na de operatie en behalve een paar paracetamol helemaal niks meer hoeven te nemen.
Ik kreeg wel een duidelijk protocol mee over de revalidatie en daar heb ik geprobeerd me aan te houden.

1,5 jaar voor de hernia was ik 2x aan mn buik geopereerd en dat verzwakt de boel ook al, maar deze hernia had ik wel al wat langer in mindere mate.

In principe was ik op schema en vlot goed op de been. Verder ook wel goed pijnvrij en die specifieke klachten niet meer gehad. Wel andere, maar andere oorzaak.

Mag ik vragen, heb jij na de operatie rugpijn?

Met de hernia zat mijn pijn in mijn been en bil. Rug niet gevoeld. Maar vanaf de operatie heb ik pijn in mijn onderrug, operatiegebied. (Nu heb ik die redelijk geaccepteerd als "daar kan ik mee door", maar ben nieuwsgierig )

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-19 07:16 



 
Profiel   

@Blacky94
Ik heb vrij weinig informatie mee gekregen vanuit het ziekenhuis. Door mijn fysio word ik meer geholpen eigenlijk.
5 juni moet ik weer terug naar de chirurg. Dan zit ik bijna op 6 weken. Neem aan dat die afspraak ter controle is.

Eigenlijk na de operatie ook geen last meer gehad. Alleen vandaag wel van mijn onderrug (maar ik denk dat dit komt door het ongesteld zijn. Meestal had ik op dag 1 en 2 dan altijd een beetje last van mijn rug).

@Hutcherson
Goede tip over die grijpers. Waar kan ik die kopen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-19 15:19 



 
Profiel   

Borahlover schreef
@Hutcherson
Goede tip over die grijpers. Waar kan ik die kopen?

Bol.com! Ik heb er toen ook één gekocht. Ben nogal een kluns, dus moet vaaaaak iets van de grond rapen.
Heb toen een opvouwbare gedaan, voor evt ook op het werk in het begin, maar daar heb ik hem nooit nodig gehad.

Schoenlepels heb ik, vooral heel erg in het begin, ook veel profijt van gehad, scheelde toch weer wat "rare belasting "

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-19 21:52 



 
Profiel   

Oh ja zo'n lange schoenlepel ideaal! Heb ik nu na m'n knieoperatie ook weer plezier van. En voor de boodschappen heb ik toen zo'n boodschappentas op wielen gekocht. Geen gezeul met boodschappen. M'n herniaoperatie is 14 jaar geleden, maar gebruik m'n boodschappenkar nog steeds.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-19 22:07 



 
Profiel   

Hier nu bijna 2 jaar geleden geopereerd, ook heel lang mee gelopen en veel medicijnen geslikt omdat ze me niet wilde helpen. Na de operatie was de pijn gelukkig weg, helaas omdat het zo lang duurde wel zenuwe beschadiging in me voet en kuit overgehouden.
Na 6 weken niet tillen en bukken voorzichtig weer alles gaan doen. Heel soms last van mijn onderrug maar dat is op momenten dat ik te lang gelegen heb, wat ik niet meer kan is op me paard stappen zonder krukje of andere opstap.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-19 22:16 



 
Profiel   

Dan ga ik even op bol.com kijken! De schoenlepel is ook een goed idee.

Sliepen jullie na 3/4 weken trouwens ook slechter? Ik merk heel erg dat mijn lichaam niet meer moe wordt, waardoor ik nu midden in de nacht vaak een paar uur wakker lig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-19 23:39 



 
Profiel   

Akshay schreef
superpony schreef
Ik had een hernia L4/L5 en ben daar ook vrij snel aan geopereerd. Werd al pijnvrij wakker na de operatie en behalve een paar paracetamol helemaal niks meer hoeven te nemen.
Ik kreeg wel een duidelijk protocol mee over de revalidatie en daar heb ik geprobeerd me aan te houden.

1,5 jaar voor de hernia was ik 2x aan mn buik geopereerd en dat verzwakt de boel ook al, maar deze hernia had ik wel al wat langer in mindere mate.

In principe was ik op schema en vlot goed op de been. Verder ook wel goed pijnvrij en die specifieke klachten niet meer gehad. Wel andere, maar andere oorzaak.

Mag ik vragen, heb jij na de operatie rugpijn?

Met de hernia zat mijn pijn in mijn been en bil. Rug niet gevoeld. Maar vanaf de operatie heb ik pijn in mijn onderrug, operatiegebied. (Nu heb ik die redelijk geaccepteerd als "daar kan ik mee door", maar ben nieuwsgierig )


Ik ben in 2007 geopereerd en werd echt pijnvrij wakker. Heb echt moeite gehad met het protocol. Maar ik had in 2006 2 zware buikoperaties gehad, dus het hele gebied was wel slap.

Eigenlijk is de pijn in mn onderrug echt sterk verbeterd, maar ik heb bechterew, dus nu weleens rugklachten, maar op een andere manier, dus koppel ik los van de hernia. Voor bechterew spuit ik sinds 2017 Humira, dus ben nu sowieso wel redelijk pijnvrij.

Ik doe overigens alles; uitmesten, baaltjes hooi tillen, rijden etc. Rijden deed ik vrij snel. Tillen ivm mijn buik toen niet veel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-19 01:18 



 
Profiel   

Eem sokaantrekhulp is ook slim en als je zelf vaak kookt of moeite hebt met aan tafel zitten, bestel dan een trippelstoel bij medipoint of vegro etc.
Je kunt een hoop bestellen via duxxie.nl

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-19 01:55 



 
Profiel   

superpony schreef
Ik doe overigens alles; uitmesten, baaltjes hooi tillen, rijden etc. Rijden deed ik vrij snel. Tillen ivm mijn buik toen niet veel.

*impressed*
Ik kan nu, na bijna 8 maanden, lang stappen te paard, maar draven en de galop zijn echt nog off limit
Een enkel hooibaaltje gaat wel, en uitmesten ook (maar dat heb ik mezelf opnieuw moeten aanleren omdat ik alles met een draaibeweging in de onderrug deed …)

Wat iemand zei over niet meer zonder krukje opstappen, dat is hier ook. Maar mijn pony is maar 1,38 zelfs :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-19 07:08 



 
Profiel   

Mag ik even instappen in dit topic?

Ik heb gisteren te horen gekregen dat ik 2 hernia's in mijn bovenrug heb. Deze zijn door een trauma in 2017 ontstaan (van mijn paard gedoken) en een drukt tegen mijn ruggenmerg. Ze zitten boven elkaar met een wervel ertussen. Sinds een half jaar heb ik ook zenuwpijn in mijn been en daarvoor fysio gehad. De pijn is er nog steeds. Afijn, ik ben nu doorverwezen naar de neuroloog voor een gesprek over de mogelijkheden. Volgens de orthopeed zou ik kunnen kiezen tussen een operatie of het injecteren met costeroiden. Ik ben nu op zoek naar ervaringen.

Ik ben blijven rijden, maar ook met perioden waarin ik alleen kon stappen vanwege de pijn in mijn been. Inmiddels gaat het rijden beter, dit is wel afhankelijk van hoe los mijn paard is. Opstappen deed ik altijd al met kruk, voor het welzijn van mijn paard. Het lijkt mij vreselijk om na een operatie lange tijd niet te kunnen rijden, maar deze pijn wordt ook wel heel vervelend. Ik lees daarom graag jullie ervaringen en tips en ook of jullie een hernia in de bovenrug hadden, volgens de orthopeed is dat geen alledaagse plek en komen dat soort operaties ook veel minder voor dan die in de onderrug.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-19 09:10 



 
Profiel   

Akke_sSpring schreef
Mag ik even instappen in dit topic?

Ik heb gisteren te horen gekregen dat ik 2 hernia's in mijn bovenrug heb. Deze zijn door een trauma in 2017 ontstaan (van mijn paard gedoken) en een drukt tegen mijn ruggenmerg. Ze zitten boven elkaar met een wervel ertussen. Sinds een half jaar heb ik ook zenuwpijn in mijn been en daarvoor fysio gehad. De pijn is er nog steeds. Afijn, ik ben nu doorverwezen naar de neuroloog voor een gesprek over de mogelijkheden. Volgens de orthopeed zou ik kunnen kiezen tussen een operatie of het injecteren met costeroiden. Ik ben nu op zoek naar ervaringen.

Ik ben blijven rijden, maar ook met perioden waarin ik alleen kon stappen vanwege de pijn in mijn been. Inmiddels gaat het rijden beter, dit is wel afhankelijk van hoe los mijn paard is. Opstappen deed ik altijd al met kruk, voor het welzijn van mijn paard. Het lijkt mij vreselijk om na een operatie lange tijd niet te kunnen rijden, maar deze pijn wordt ook wel heel vervelend. Ik lees daarom graag jullie ervaringen en tips en ook of jullie een hernia in de bovenrug hadden, volgens de orthopeed is dat geen alledaagse plek en komen dat soort operaties ook veel minder voor dan die in de onderrug.


Jemig vervelend nieuws voor je! Wanneer moet je naar de neuroloog toe? Mijn 1e afspraak bij de neuroloog was vooral testjes doen en vertellen wat ik voelde. Daarna had ik binnen een week een MRI scan, waarop ik vervolgens 3 weken moest wachten op de uitslag.

Mijn hernia zat onderin mijn rug L5-S1. Ik heb tot de woensdag voor mijn operatie (op een zaterdag geopereerd) nog gewoon paardgereden.
Paardrijden was voor mij het enige moment waarop de uitstralingspijn in mijn been minder werd.
Inmiddels heb ik nu bijna 5 weken niet paard gereden en ik mis het enorm! Maar aan de andere kant heb ik mij er bij neer gelegd, dat het beter is voor mijn herstel. De pijn die ik had, wil ik absoluut niet meer. Dat wens ik mijn ergste vijand niet eens toe.
Rustig aan doen is lastig, maar o zo bevorderlijk voor je lichaam. Luister daar dus echt naar. Krijg je (meer) pijn, dan doe je teveel en moet je een stapje terug. En ook met pijnstilling niet denken dat het weg is.. de hernia zit er namelijk nog steeds.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-19 10:28 



 
Profiel   

Ik heb geen moment getwijfeld en voor de operatie gekozen. Bij mij zat ie ook op L5/S1. Ik kwam soms huilend de auto uit en op m'n werk kon ik alleen op een zitbal zitten, gewone stoel ging niet meer.
Op de foto was duidelijk te zien dat de schijf de hele wervelholte opvulde en de zenuwbanen helemaal in de verdrukking zaten.

6 weken na de operatie ben ik weer gaan paardrijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-19 11:49 



 
Profiel   

Cookies schreef
Ik heb geen moment getwijfeld en voor de operatie gekozen. Bij mij zat ie ook op L5/S1. Ik kwam soms huilend de auto uit en op m'n werk kon ik alleen op een zitbal zitten, gewone stoel ging niet meer.
Op de foto was duidelijk te zien dat de schijf de hele wervelholte opvulde en de zenuwbanen helemaal in de verdrukking zaten.

6 weken na de operatie ben ik weer gaan paardrijden.


Op een stoel zitten of in de auto was bij mij ook echt een drama! Douchen werd op een gegeven moment ook drama voor mij. Te lang staan deed pijn.
Alleen liggen gaf mij een beetje verlichting.

Had je last van je rug toen je weer begon met paardrijden?

Ik heb volgende week weer een afspraak bij de chirurg. Hoop dat ik dan ook weer mag paardrijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-19 11:58 



 
Profiel   

Nee ik heb geen last gehad van mn rug met rijden. Wel heb ik nog heel lang last gehad bij lang staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-19 12:02 



 
Profiel   

Oke, dat paardrijden klinkt positief!

Met staan merk ik het inderdaad ook. Ook bij te lang zitten op sommige stoelen. Voornamelijk in restaurants krijg ik sneller last van mijn rug, ik denk door de verkeerde stoelen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-19 12:05 



 
Profiel   

Heftig verhaal, vooral dat het zo lang heeft moeten duren!
Hier helaas niet zo positief. Ben 2 keer geopereerd in iets meer dan een jaar tijd. 1e keer vorig jaar maart, toen ging het herstel eerst wel goed en kon ik uiteindelijk ook weer paardrijden. Helaas snel daarna een dubbele hernia ervoor terug gekregen. Daar ben ik afgelopen maart aan geopereerd (in Duitsland, daar wordt je veel sneller geholpen en hoef je niet 3 weken op de uitslag van een MRI te wachten). Helaas 2 maanden later kan ik nog weinig. Nog veel uitstraling naar beide benen en ook rugpijn. Paardrijden gaat niet, rondje wandelen met de hond gaat bijna niet.. Moet 5 juni weer naar de arts, maar ik verwacht zelf dat er beschadiging aan de zenuw is, alhoewel ik terugkeer van hernia ook niet uitsluit.

Sterkte met de revalidatie, doe rustig aan en luister naar je lichaam!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-19 12:26 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 6 [ 128 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen