Vaccinaties

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 22:01

Avalanche81 schreef:
Eh, je hebt het recht voor jezelf medicatie of vaccinaties te weigeren. Je hebt NIET het recht dat voor een ander te doen, en het probleem is dat deze mensen zelf wel gevaccineerd zijn, maar weigeren hun kinderen te vaccineren. Het heeft niets te maken met zelfbeschikking.

Zeker wel, het recht op zelfbeschikking ligt tot een kind 12 jaar is volledig bij de ouders en gaat daarna geleidelijk over naar het kind. Net als dat een ouder mag beslissen om een operatie bij een kind uit te voeren, of juist niet. Met verplicht vaccineren raak je dus wel degelijk het recht op zelfbeschikking.

Citaat:
Op het moment dat een ander voor jou besluit dat je bepaalde medicatie of een vaccinatie niet krijgt, laat die ander jou dus willens en wetens het risico lopen op een potentieel dodelijke ziekte, en neemt daarmee niet alleen een onverantwoord risico voor jou, maar ook voor al die anderen waar jij mee in aanraking komt.

Voor jou: ja, dat klopt. Dat is altijd al zo en dat zal ook altijd zo zijn. Pas als er echt een direct gevaar voor het kind is en artsen van mening zijn dat je als ouders je kind schaad zal daar iets aan gedaan kunnen worden dmv jeugdzorg. En die grens ligt behoorlijk hoog.
Maar bij vaccinaties is dat niet zo, omdat het gevaar te minimaal is. Dus nogmaals, pas als de vaccinatiegraad te ver daalt zal daar sprake van zijn dat dit speelt. Dan weegt het risico op ene gegeven moment op tegen dat recht op zelfbeschikking.

Citaat:
Kinderen hebben rechten, en een van die rechten is bescherming tegen gevaar en dodelijke ziekten, maar ouders maken willens en wetens inbreuk op die rechten, en door net te doen alsof het over zelfbeschikking gaat ipv de beschikking over een ander, wordt er verwarring gezaaid, waardoor het lijkt alsof degenen die zich wel druk maken om de rechten van die kinderen, inbreuk maken op de vrijheid van de ouders.

Het hele argument is nonsens. Het gaat hier helemaal niet om de ouders, het gaat om de kinderen, want iedereen snapt het opeens wel op het moment dat een ouder weigert om het kind in een veilig stoeltje in de auto te zetten, of weigert om het kind een gordel om te doen. Dan mag een ouder aangeklaagd worden voor nalatigheid (en in het geval dat er ernstige gevolgen zijn voor het kind na een ongeval, criminele nalatigheid). Dat is precies hetzelfde als weigeren je kind te beschermen voor ziekten met potentieel ernstige gevolgen. Het gaat om de rechten van het kind, en niet die van de ouder. En het is wel degelijk de plicht van de staat om kwetsbare kinderen te beschermen tegen hun ouders, als die roekeloos omgaan met de veiligheid van het kind.

Nee dus. De paradox in deze is dat zolang de vaccinatiegraad hoog is, het risico van niet-vaccineren relatief laag is. En dus het recht op zelfbeschikking (want dat recht speelt wel degelijk mee) het wint van de risico’s. En dus is verplichten compleet onverantwoord. Dat is dus compleet anders dan geen gordel (overigens wordt over het algemeen een ouder niet aangeklaagd met een kind niet in de gordel :+ ) waar direct een hoog risico is.


Pas als de vaccinatiegraad daalt tot er ook daadwerkelijk grote risico’s zijn (en waar die grens ligt zal best een kluif worden) dan pas kun je het risico op schaden hoger stellen dan het zelfbeschikkingsrecht wat door de ouders wordt uitgevoerd en kun je ouders eventueel verplichten tot enten.

Het is niet voor niets zo dat kinderen met streng christelijke ouders niet geënt hoefden te worden. Ze vormden weinig risico voor zichzelf en anderen door de paraplu. Dan is dwang gewoon compleet onwenselijk en ook onethisch.

Edit: voor de duidelijkheid, ik bedoel het recht op lichamelijke integriteit in deze. Gebruikte de verkeerde term :D sorry

Nog even ter illustratie welke rechten hier in mee spelen: https://www.mensenrechten.nl/nl/toegeli ... senrechten

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Vaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 23:22

Oké goed punt. Dank voor de link ook, erg informatief.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Vaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 23:59

Er zijn betere oplossingen, die het recht op lichamelijk integriteit ongeschonden laat. Australië laat zien dat het krijgen van kinderbijslag laten afhangen van vaccineren werkt. Daar hebben ze laten zien dat de vaccinatiegraad daardoor substantieel stijgt. Heel veel antivaxxers blijken toch niet zo principieel te zijn als er geld mee gemoeid is.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Vaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 00:48

Heel goed :)

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 01:20

Denk dat veel mensen , zoals in Australië, geen anti vaxxers zijn maar gewoon gemakzuchtig. En denken dat het niet in zo’n vaart loopt met al die verschrikkelijke ziektes.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Vaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 08:22

Als dat de beweegreden is voor mensen vind ik het een prima maatregel.
Maar ik vraag me af hoeveel mensen nu semi-gedwongen worden iets te doen wat ze onethisch vinden maar niet anders kunnen uit financieel oogpunt. Daar heb ik wel echt heel veel moeite mee, misschien nog wel meer dan met echte dwang.

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 10:20

secricible schreef:
Als dat de beweegreden is voor mensen vind ik het een prima maatregel.
Maar ik vraag me af hoeveel mensen nu semi-gedwongen worden iets te doen wat ze onethisch vinden maar niet anders kunnen uit financieel oogpunt. Daar heb ik wel echt heel veel moeite mee, misschien nog wel meer dan met echte dwang.

Als het overleven afhangt van je kinderbijslag, tja.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Vaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 10:43

Ook met je eens bigone. Ik pakte hem iets breder op, namelijk dat mensen vanwege financiele gevolgen (of bijvoorbeeld geweigerd worden bij opvang) iets moeten doen dat zij als onethisch beschouwen.
Maar ik ben met je eens dat dat met kinderbijslag misschien wel mee zal vallen. Grappig dat het dan toch mensen over de streep zou trekken.
Ook wel interessant trouwens.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 13:41

Je praat bij het gros van de antivaxxers over twee groepen. Mensen die vanwege godsdienstige overtuiging niet vaccineren en mensen die zichzelf capabeler dan de wetenschap achten, want wetenschap is ook maar een mening. Beide groepen ga je nooit met argumenten overtuigen, want in hun ogen zijn die argumenten niet geldig.
Wil je deze groepen dus overtuigen, dan zal er een vorm van dwang aan te pas moeten komen. Dat kan je doen door vaccineren te verplichten, maar daarvoor moet de overheid de grondwet breken. En dat is echt de bijl aan de wortels van de rechtstaat zetten. Een andere mogelijkheid is om (financiële) consequenties aan principes te hangen. Je hebt dan als burger het recht om je eigen principes te volgen, alleen heeft dat wel gevolgen en dat is iets waar iedereen op allerlei niveaus regelmatig mee te maken heeft (tenzij je geen enkel principe hebt natuurlijk :P ) Als je bijvoorbeeld tegen de bio-industrie bent, dan kan je prima biodynamisch gaan eten. Zolang je maar accepteert dat je dan meer geld aan je voedsel kwijt bent. Ik mag er bijvoorbeeld ook voor kiezen om uit principe vrouwen geen hand te geven, alleen moet ik dan niet klagen dat ik de baan van mijn dromen niet krijg. Je mag als gezin ervoor kiezen om één van de partners thuis voor de kinderen te laten zorgen, alleen zal je dan wel moeten accepteren dat je van één inkomen rond moet komen. En zo kan je zonder problemen nog tientallen voorbeelden bedenken.

Principes hebben altijd consequenties en ik zie niet in waarom dat niet voor antivaxxers zou gelden.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Vaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 13:51

Het punt in deze is natuurlijk wel dat deze mensen niet nu besluiten biodynamisch te eten maar al jaren biodynamisch eten en nu horen dat al.het biodynamisch voedsel 2x zo duur wordt ;)

En w.b. je argument dat dwang de enige optie is als ze geen wetenschap accepteren: die discussie hebben we al samen gevoerd dus ik denk niet dat we daar nu ineens wel elkaar in zullen overtuigen ;)

CharleyT
Berichten: 3992
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 15:44

bigone schreef:
Denk dat veel mensen , zoals in Australië, geen anti vaxxers zijn maar gewoon gemakzuchtig. En denken dat het niet in zo’n vaart loopt met al die verschrikkelijke ziektes.


Jij denkt! dat het wel mee zal vallen, kun je begrijpen dat ik dat nou niet zo'n sterk argument vind om niet te enten. Want tsja, Bigone denkt.... en op basis waarvan denkt Bigone dat. Interessant.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 17:58

secricible schreef:
Het punt in deze is natuurlijk wel dat deze mensen niet nu besluiten biodynamisch te eten maar al jaren biodynamisch eten en nu horen dat al.het biodynamisch voedsel 2x zo duur wordt ;)

En w.b. je argument dat dwang de enige optie is als ze geen wetenschap accepteren: die discussie hebben we al samen gevoerd dus ik denk niet dat we daar nu ineens wel elkaar in zullen overtuigen ;)


Het gaat erom dat principes consequenties hebben. Als we morgen met z'n allen besluiten dat ongezond eten slecht is en dus zwaarder belast moet worden, dan zeg jij toch ook niet dat we dat de mensen niet aan kunnen doen omdat we ze in de portemonnee pakken? Terwijl die mensen uit principe vinden dat hun kinderen recht hebben op lekker eten en drinken in de vorm van snoep, patat en cola.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 18:49

Als jij dat echt een terechte vergelijking vind zijn we denk ik wel uitgepraat Karl ;) als je een metafoor wil maken kom dan in ieder geval met een metafoor die ook terecht is.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Vaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 19:09

Kan je ook uitleggen wat je er niet terecht aan vindt?

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 19:13

CharleyT schreef:
bigone schreef:
Denk dat veel mensen , zoals in Australië, geen anti vaxxers zijn maar gewoon gemakzuchtig. En denken dat het niet in zo’n vaart loopt met al die verschrikkelijke ziektes.


Jij denkt! dat het wel mee zal vallen, kun je begrijpen dat ik dat nou niet zo'n sterk argument vind om niet te enten. Want tsja, Bigone denkt.... en op basis waarvan denkt Bigone dat. Interessant.

Je hoeft het niet interessant te vinden, ik denk staat voor een vraag niet voor je neerbuigende arrogantie!! En misschien even echt lezen want ik zeg nergens dat het wel mee zal vallen maar dat niet enters wel eens kunnen denken dat het mee zal vallen met de ziektes .
Laatst bijgewerkt door BigOne op 17-11-19 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 19:23

Karl66 schreef:
Kan je ook uitleggen wat je er niet terecht aan vindt?

Serieus?
Jij vindt ongezond eten "omdat kinderen daar recht op hebben" serieus vergelijkbaar met ouders die om wat voor opvattingen dan ook niet enten?
Allereerst ken ik geen ouder die denkt dat ongezond eten beter is voor hun gezondheid. Hoogstens dat er balans moet zijn. Er is dus op een heel ander niveau sprake van uitgaan van een levensovertuiging of geloof.
Daarnaast is een vergelijking met een deel van je voedingspatroon duurder maken heel wat anders dan mensen korten omdat ze een medische handeling weigeren.

Misschien ligt het aan mij maar ik kan niet goed peilen of je nou echt het verschil niet ziet, of dat je me voor de gek houd ofzo :+

Je opvatting over geen hand schudden of biodynamisch eten sneed nog hout, maar daarmee kun je je punt niet maken...

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 21:13

Ik weet niet of het je opgevallen is, maar enten kan ook bepaalde gezondheidsrisico's hebben :+

Er zijn ook mensen die vinden dat hun kinderen recht hebben op lekker eten, ook als het ongezond is. Omdat ze dat bijvoorbeeld zelf vroeger niet kregen en dat als een gemis zagen. En ja, dat zullen de meeste mensen raar en dom vinden, net zoals de meeste mensen het raar en dom vinden om niet te vaccineren.

Maar het onderliggende punt van mij is dat principes consequenties hebben. Ik snap gewoon niet waarom jij dat opeens niet vindt als het om financiële consequenties bij vaccineren gaat.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 21:34

Karl66 schreef:
Ik weet niet of het je opgevallen is, maar enten kan ook bepaalde gezondheidsrisico's hebben :+

Ik weet niet waar je me dat ziet ontkennen?
Wat ik zeg is dat geen enkele ouder hun kinderen ongezond eten geven, omdat ze van mening zijn omdat dat het beste is voor hun kind. En mensen wel weigeren te vaccineren, omdat ze denken dat dat gezonder is voor hun kind. Maar volgens mij gaan we in cirkels, want hierop reageer jij dat die mening geen waarde heeft omdat hij onjuist is en dan ontstaat er een soort herhaling van zetten.

Karl66 schreef:
Maar het onderliggende punt van mij is dat principes consequenties hebben. Ik snap gewoon niet waarom jij dat opeens niet vindt als het om financiële consequenties bij vaccineren gaat.

Volgens mij heb ik daar een paar berichten eerder (en een hele discussie eerder :+ )
al antwoord op gegeven. Namelijk omdat ik problemen heb met het feit dat mensen gedwongen worden door financiele consequenties dingen te doen waar ze niet achter staan. Jij noemt daarna voorbeelden waar dat ook zo zou zijn, met als grote verschil dat die mensen dat vanaf het begin wisten.

Als je jou voorbeelden zou willen doortrekken dan zou je uit moeten gaan van een cultuur waarin het al jaaaaaaaren (schoorvoetend) geaccepteerd wordt dat mannen vrouwen geen hand geven en dat nooit als een probleem wordt gezien, anders dan misschien een scheve blik. Waarna er ineens wettelijk besloten wordt dat alle mannen die vrouwen geen hand willen geven geen functies meer mogen bekleden waarbij ze meer dan 2000euro netto verdienen.

Maxima_S
Berichten: 272
Geregistreerd: 15-11-12

Re: Vaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 21:47

ok, ik zie jullie standpunt, omdat het voor de gezondheid van het geheel beter zou zijn (daar zijn de meningen ook over verdeeld namelijk, alleen niet onder de posters in dit topic) de bmr vaccinatie en volgens enkelen de hele rimram aan vaccinaties te verplichten omdat het risico op bijwerkingen van de vaccinatie veel kleiner zou zijn dan het risico op (blijvende) schade na het krijgen van in dit geval de mazelen, bof of rode hond.

Maar hoe zou het dan voor jullie zijn al in de toekomst niet alleen de brm maar ook alle andere vaccinaties voor iedereen verplicht zouden worden? Zoals de griepprik, de dktp, HPV etc...? En dan zijn er nog veel meer in ontwikkeling.

Het is vooral heel erg als de overheid bepaald over jou lichaam... en nu is het iets waar jullie blijkbaar achterstaan. Maar wat als dit "wetje" een veel langer staartje krijgt? Bijvoorbeeld een chip voor iedereen want het is handig als je bij verdwijning gevonden kan worden...oh en dan kan je met die chip ook betalen, super handig toch?

Ik vind het al schokkend dat je, als je kind kanker heeft, een chemokuur niet mag weigeren omdat je dan jeugdzorg op je dak krijgt.... terwijl veel onderzoeken toch ook aangeven dat de bijwerkingen van chemokuren ook kanker zijn en wat al niet meer voor nare zaken...

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 21:57

Maxima_S schreef:
ok, ik zie jullie standpunt, omdat het voor de gezondheid van het geheel beter zou zijn (daar zijn de meningen ook over verdeeld namelijk, alleen niet onder de posters in dit topic) de bmr vaccinatie en volgens enkelen de hele rimram aan vaccinaties te verplichten omdat het risico op bijwerkingen van de vaccinatie veel kleiner zou zijn dan het risico op (blijvende) schade na het krijgen van in dit geval de mazelen, bof of rode hond.

Maar hoe zou het dan voor jullie zijn al in de toekomst niet alleen de brm maar ook alle andere vaccinaties voor iedereen verplicht zouden worden? Zoals de griepprik, de dktp, HPV etc...? En dan zijn er nog veel meer in ontwikkeling.

Het is vooral heel erg als de overheid bepaald over jou lichaam... en nu is het iets waar jullie blijkbaar achterstaan. Maar wat als dit "wetje" een veel langer staartje krijgt? Bijvoorbeeld een chip voor iedereen want het is handig als je bij verdwijning gevonden kan worden...oh en dan kan je met die chip ook betalen, super handig toch?

Ik vind het al schokkend dat je, als je kind kanker heeft, een chemokuur niet mag weigeren omdat je dan jeugdzorg op je dak krijgt.... terwijl veel onderzoeken toch ook aangeven dat de bijwerkingen van chemokuren ook kanker zijn en wat al niet meer voor nare zaken...


Ik weet niet of je weet hoe complex kanker is? :=

Ik vind dat je een kind het recht om te genezen van kanker niet mag ontnemen. En ik denk dat je daarom een curatieve behandeling niet mag weigeren voor je kind. Als het om een palliatieve behandeling gaat denk ik dat je dat in principe wel mag weigeren.
Maar ik begrijp met de beste wil van de wereld niet waarom je in vredesnaam je kind met kanker niet zou willen laten behandelen omdat de bijwerkingen erg zijn :? Weet je dan wel wat de bijwerkingen van kanker zijn? En hoe complex dat is. En van hoeveel zaken een behandeling afhankelijk is?

Ik vind het schokkend dat mensen over niet behandelen van kanker nadenken eigenlijk. En snap dat jeugdzorg zich daarmee bemoeit. En dat ligt er natuurlijk helemaal aan wat voor type, soort, prognose etc. Maar artsen wegen in mijn ervaring het wel/niet behandelen zeer secuur en in overleg met de ouders af.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 22:03

Maxima_S schreef:
ok, ik zie jullie standpunt, omdat het voor de gezondheid van het geheel beter zou zijn (daar zijn de meningen ook over verdeeld namelijk, alleen niet onder de posters in dit topic) de bmr vaccinatie en volgens enkelen de hele rimram aan vaccinaties te verplichten omdat het risico op bijwerkingen van de vaccinatie veel kleiner zou zijn dan het risico op (blijvende) schade na het krijgen van in dit geval de mazelen, bof of rode hond.

Voila.
Maxima_S schreef:
Maar hoe zou het dan voor jullie zijn al in de toekomst niet alleen de brm maar ook alle andere vaccinaties voor iedereen verplicht zouden worden? Zoals de griepprik, de dktp, HPV etc...? En dan zijn er nog veel meer in ontwikkeling.

Lijkt mij een goed ding, zeker DKTP en HPV.


Maxima_S schreef:
Het is vooral heel erg als de overheid bepaald over jou lichaam...

Nah, gaat niet over jouw lijf. Wat jij wel en niet in je eigen lijf stopt moet je zelf weten. Gaat over het lichaam van je kind, dat is niet jouw lichaam.


Maxima_S schreef:
Maar wat als dit "wetje" een veel langer staartje krijgt? Bijvoorbeeld een chip voor iedereen want het is handig als je bij verdwijning gevonden kan worden...oh en dan kan je met die chip ook betalen, super handig toch?

That escalated quickly :')

Maar dit is een slippery slope fallacy, die impliceert dat mensen niet stoppen wanneer ze dat maar willen, en dat als je het een doet, noodzakelijkerwijs het ander volgt. Wat niet klopt, want mensen kunnen stoppen waar ze maar willen. En het is niet omdat je het een doet, dat het ander daar dan een onvermijdelijk gevolg van is. Maar leuk geprobeerd.


Maxima_S schreef:
Ik vind het al schokkend dat je, als je kind kanker heeft, een chemokuur niet mag weigeren omdat je dan jeugdzorg op je dak krijgt....

Serieus joh? Vind je dat echt schokkend? Ik vind schokkend dat er ouders zijn die het in hun hoofd halen hun kinderen een curatieve behandeling te weigeren. Wauw.........

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 22:25

Avalanche, kun je uitleggen waarom je terug blijft komen op dat het niet jou lijf is, maar dat van een kind?

In nederland beslist een ouder of voogd over de gezondheid van een wilsonbekwaam kind, tenzij een situatie zodanig is dat jeugdzorg en de kinderrechter erbij komen. Dat is een grote stap, die niet zomaar gemaákt wordt.
Dat betekend dat een kind van jehovah’s getuige meestal geen bloedtransfusie krijgt, ook al is dat de betere behandeling. Dat betekend dat een gezin dat vegan is, hun kinderen zo opvoed.

Het feit dat er door de overheid een verplichting wordt ingezet die het recht op lichamelijke integriteit schenden is vrij groot. En hoewel ik van mening ben dat we kostte wat kost een dekkingsgraad moeten houden w.b. Vaccinaties snap ik wel dat die slippery slope echt iets is om mee te nemen. Niet dat ik bang ben dat ze volgende week een chip voorstellen overigens.
Maar wel dat er steeds meer entingen komen. Ook entingen waar ik niet achter sta (noem de griepenting voor heel NL zoals maxima ook benoemde). Wat mij betreft mag er best wel over na gedacht worden waar dan de grens ligt, als je met z’n allen besluit zo’n heftige grens (die op lichamelijke integriteit) te negeren in het kader van “het grote goed”.
En sommige entingen vind ik dubieus, maar heeft de wetenschap toch al een duidelijke mening over. Noem de HPV, die nu ook voor jongens wordt aangeboden. Ik vind het best een spannende ontwikkeling, volgens mij zou dit de eerste keer zijn dat een medische handeling wordt opgedrongen (en daarmee de lichamelijke integriteit in een niet-unieke situatie wordt overruled).

M.i. Is die slippery slope op het gebied van bijvoorbeeld privacy toch echt wel waarheid geworden en iets dat onmogelijk meer te stoppen is. Ik zou het zelf prettig vinden dat die mogelijkheden rondom dit onderwerp vooraf onderzocht en begrensd worden.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Vaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 22:32

Omdat als er een ouder en een kind rond lopen, dat 2 mensen zijn met 2 lichamen, dat is toch geen rocket science secricible? Kun je tellen? Het is echt zo moeilijk niet.
Nogmaals, het is geen beslissing over je eigen lichaam, het is een beslissing over het lichaam van je kind. En jij bent niet dat kind. Je kind is ook niet jou, is een ander mens, wat je zelf op de wereld gezet hebt, en waar je zorg voor moet dragen, maar die mens is niet jou en niet jouw bezit. Ik snap echt niet waarom dat zo moeilijk te begrijpen is voor je :?

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 22:35

secricible schreef:
M.i. Is die slippery slope op het gebied van bijvoorbeeld privacy toch echt wel waarheid geworden en iets dat onmogelijk meer te stoppen is. Ik zou het zelf prettig vinden dat die mogelijkheden rondom dit onderwerp vooraf onderzocht en begrensd worden.

Oh kom op. Toen in Amerika het homohuwelijk er eindelijk door was, zeiden mensen: en de volgende stap is bestialiteit en pedofilie goedkeuren. De slippery slope fallacy is iets tot in het volkomen belachelijke doortrekken en dan net doen alsof het een noodzakelijk gevolg is. Echt, hou toch op. Paranoïde nonsens is het, en alleen maar bedoeld om vooruitgang tegen te gaan.

Maxima_S
Berichten: 272
Geregistreerd: 15-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 22:53

Avalanche81 schreef:
Omdat als er een ouder en een kind rond lopen, dat 2 mensen zijn met 2 lichamen, dat is toch geen rocket science secricible? Kun je tellen? Het is echt zo moeilijk niet.
Nogmaals, het is geen beslissing over je eigen lichaam, het is een beslissing over het lichaam van je kind. En jij bent niet dat kind. Je kind is ook niet jou, is een ander mens, wat je zelf op de wereld gezet hebt, en waar je zorg voor moet dragen, maar die mens is niet jou en niet jouw bezit. Ik snap echt niet waarom dat zo moeilijk te begrijpen is voor je :?


maar als ouder ben je wel verantwoordelijk voor dat kind en dus ook voor het lichaam. Als het kind nog in de buik van de moeder zit kan het toch ook niet zo zijn dat een arts besluit hoe het geregeld wordt t.o.v de manier van bevallen... Dat is wel al bijna zo maar technisch gezien beslist de moeder (nog).

Dus een kind is in alles afhankelijk van zijn ouders maar die mogen niet beslissen over het door hen geschapen wezen tot deze zelf in staat is dit te doen? Wie is er beter in staat dan de ouders om hierover te beslissen... :o

En een chemokuur weigeren betekend niet dat er geen behandeling zou zijn :o het betekend eerder dat jij denkt dat chemotherapie de enige juiste manier is voor het behandelen van kanker ;)