Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 95 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Verwacht jij medische kennis als je 112 belt?

 
Profiel   

Ik denk dat bijna iedereen denkt NATUURLIJK!

Vorig jaar opende ik dit topic
[MWS] Wanneer iemand out of the blue zegt...

Inmiddels een jaar verder en moeder weer enkele maanden thuis hebbende staat de ambulance nog met zeer grote regelmaat op de stoep.
Zo ook vanmorgen ;(
Het steunhart/LVAD sloeg alarm en gaf aan BELLEN!!!
Bellen met het ziekenhuis wordt dan bedoelt.
Zh wilde haar graag naar de spoedeisende hulp hebben en als de flow op deze waarde bleef kon dat met eigen auto, anders 112 bellen.
In rap tempo zakte de flow dus 112 gebeld.

Nou ben ik best gewend dat ik moet uitleggen wat een steunhart/Lvad is maar bij deze dame zakte mijn broek aardig af.
Ik vertel haar dat patient een steunhart heeft, er contact is geweest met zh en ze met spoed naar ziekenhuis X vervoerd moet worden.
Patient voelt zich goed, maar zh wil een prio1.

Vervolgens stelt ze vragen als voel je koud zweet etc.
Alle vragen negatief beantwoordt en leg haar uit dat een lage flow levensbedreigend is, maar niet de gebruike hartklachten verschijnselen zal tonen.


Vervolgens vraagt ze mij of mevrouw bekend is met hartklachten.
Ik kon alleen maar een sceptische: nee ze hebben haar een 2e hart gegeven omdat het zo'n goed mens is, uitbrengen.

Nadat het gesprek al enige tijd duurde, en het Lvad steeds volhardender begon te loeien,vraag ik haar nogmaals om een prio1 naar adres X aan te maken.
Dat zal ze wel even doen idd.
Serieus!!! We zijn weer kostbare minuten verder |o

Wachten op ambu kon beginnen, het duurde en duurde.
Omdat ik na aanleiding van het gesprek twijfels heb gekregen bij de kundigheid van de dame in kwestie, besloot ik 112meldingen te checken.
De flow zakte immers steeds dieper weg.
Wat schetst mijn verbazing :oo
I.p.v een prio1 had mevrouw er een matige spoed van gemaakt |o

Echt soms vraag ik mij af in hoeverre de medewerkers van de meldkamer medische kennis hebben en niet gewoon een standaard vragenlijstje aflopen zoals er in callcenters gewerkt word.

Oja, mijn moeder heeft nog steeds de 60 niet gehaald :\ ;(
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-19 12:33 



 
Profiel   

Ik verwacht eerlijk gezegd NUL medische kennis aan de callcenterkant van 112. Ze zitten daar om de telefoon te beantwoorden en zsm hulptroepen te regelen. Als ze medische kennis hadden zouden ze waarschijnlijk een betere baan kunnen vinden dan callcentermedewerker.
Maar wellicht is dat een vooroordeel van mij? (sowieso geen hoge pet op van customerservices anno nu)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-19 12:37 



 
Profiel   

Je krijgt bij de meldkamer een centralist aan de lijn, geen arts. Dus ze kunnen niet alles weten. Maar dit is wel echt vervelend, vooral als je het vaker gaat meemaken. Kan er geen afspraak op persoon of locatie worden gemaakt zodat de centralist weet hoe te handelen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-19 12:38 



 
Profiel   

Daar zou ik even een klacht over indienen. Dat ze protocollen en een standaard vragenlijstje afturven... ala, maar de ernstige zaken moeten ze er wel kunnen uitfilteren.
De term 'steunhart' zou op z'n minst een alarmbel moeten laten rinkelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-19 12:44 



 
Profiel   

Lindsey_99 schreef
Daar zou ik even een klacht over indienen. Dat ze protocollen en een standaard vragenlijstje afturven... ala, maar de ernstige zaken moeten ze er wel kunnen uitfilteren.
De term 'steunhart' zou op z'n minst een alarmbel moeten laten rinkelen.

Precies! Ik ben niet zo van de klachen indienen, maar ene klacht kan ook een leerzame werking hebben, waardoor dit jou moeder en jou (en derden) een volgende keer bespaard wordt.
Ik zou een klacht indienen, niet omdat je nu persee iets kwaads wil, maar omdat er dan procedures onder de loep genomen kunnen worden die nu zo te horen niet zo goed werken. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-19 12:48 



 
Profiel   

Hier zou ik zeker melding van maken, ook bij de behandelend arts.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-19 12:51 



 
Profiel   

Ik verwacht inderdaad wel een minimum aan medische kennis ja.
De aanrijtijden zijn niet altijd binnen de normen, dus ik verwacht wel van de centralist dat hij/zij mij kan zeggen wat ik in de tussentijd moet doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-19 12:53 



 
Profiel   

Dit zou ik ook eventjes hogerop vermelden.

112 is idd eerder een callcenter, je krijgt geen dokter aan de lijn maar een persoon die volgens standaardprotocollen moet handelen (juist omdat ze geen medische kennis hebben).
Maar ze zouden ook helder genoeg moeten zijn om van het standaardprotocol af te wijken (prio zetten, ook al zegt de vragenlijst anders) als iemand belt uit naam van ziekenhuis/dokter x.

Mijn ervaring is dat je vaak veel meer gedaan krijgt als een dokter/medicus zelf belt.

Maar nee het systeem is niet waterdicht.
Hier is laatst hele commotie geweest over een sterfgeval waarbij 112 een bepalende factor is geweest.
Vrouw belde met buikpijn en zei letterlijk dat ze dacht dat ze ging sterven. Waarop de operator laconiek antwoordde dat iedereen wel eens sterft en buikpijn geen reden was voor spoed.
Ambulance werd uiteindelijk wel gestuurd maar mevrouw was bij hun aankomst overleden. Fatale inwendige bloeding.
Operator werd toen ontslagen en protocollen herbekeken. Maar goed, is geen troost voor familie van de overleden vrouw.

Sterkte voor jou en je moeder en ik zou idd eens nagaan of er niet iets van een code aan je moeder toegekend kan worden zodat ze bij problemen altijd prio is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-19 13:05 



 
Profiel   

Ja iets van een code zou toch mogelijk moeten zijn. Of dat je adres "gesignaleerd" staat.
Hier hebben we dat met de politie, als de onderbuurman het weer eens op z'n heupen heeft dan moeten we de politie bellen. Als ik bel en het adres doorgeef dan weten zij precies dat ze met zwaailicht/sirene en met meedere mensen moeten komen. Dat zou voor een ambulance toch ook moeten kunnen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-19 13:09 



 
Profiel   

Ik zou hier ook even achteraan gaan en hogerop wat melden.

Als het gaat om een steunhart, kan ieder weldenkend normaal mens toch wel zelf even inschatten dat de persoon in kwestie bekend is met hartproblemen en het echt wel spoed is :x

Sterkte voor jullie. Hoop dat alles goed komt met je mama.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-19 13:12 



 
Profiel   

Centralist is een verpleegkundige. Althans, bij de 112meldkamer die ik ken. Gok dat het overal zo moet zijn... Maar door jullie reacties twijfel ik.

Bij het bellen handelen ze inderdaad een vragenlijst af, maar, dit systeem mag overruled worden door de centralist. Zo wordt er wel A1 gereden als de centralist een onderbuikgevoel heeft maar het systeem een A2tje aangeeft. In mijn ervaring zijn hartklachten (bijna) altijd spoed.

Ik vind het zeker een melding waard ts ;) Het is mensenwerk, en dat betekend ook dat er fouten worden gemaakt. (Persoonlijk vind ik dit een behoooorlijke fout omdat een arts A1 aangeeft), maar juist dan is terugkoppeling belangrijk zodat ze er van kunnen leren!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-19 13:13 



 
Profiel   

Aangezien je daar toch echt opleidingen voor moet hebben verwacht ik heel zeker weten medische kennis die goed genoeg is om mij als beller te helpen iemands of mijn eigen leven te redden én zeker een telefoontje goed te kunnen beoordelen op prio.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-19 13:18 



 
Profiel   

Ik snap je frustratie heel goed TS, dit had naar mijn insziens niet zo mogen gebeuren als dit echt zo is gebeurd. niet dat ik aan jou twijfel TS. Maar wil toch mijn ervaring/kennis even delen.

Het is inderdaad zo dat een centralist in veel gevallen niet heel veel medische kennis heeft. Wel had hij naar jou verhaal in mijn ogen iets anders kunnen handelen. Maar we weten niet wat er achter de schermen inmiddels gaande was. Ik zit redelijk in het wereldje.

112meldingen en datsoort site's...het is leuk dat ze er zijn. Maar in dit geval niet altijd even goed. Ditsoort dingen moet je hier niet op checken om het te vergelijken als je in zo een situatie zit. Ten eerste, prio's is brandweer en politie gerelateerd. Ambu's worden onder A1 of A2 gepiept. Maar goed, deze site's geven ook niet altijd de allarmering juist weer. En nog het belangrijkste, veel mensen weten niet hoe er tegenwoordig vaak gehandeld wordt tijdens een allarmering.

Hoe het mij geleerd is: Tegenwoordig wordt vaak gewerkt met het DIA (Directe inzet ambulancedienst). Een ambulance wordt hierbij zodra een adres bekend is onder A2 gealarmeerd. Dit terwijl de centralist nog aan het vaststellen is wat er allemaal gaande is. Hierop kan de ambulance alvast gaan rijden om tijd te winnen, indien de centralist het nodig zal vinden wordt er nog naar A1 (spoed) opgeschaald. Op dat moment is er al tijdswinst omdat de ambulance al aan het rijden is. Echter zie je deze opschaling niet, omdat dit over de mobilofoon en dus C2000 gaat. Ik zou haast willen zeggen van check nog eens het tijdstip van bellen en het tijdstip van de melding. Dan kan je kijken hoe lang na de start van het gesprek hij is gaan rijden. En kan je dus kijken of hier een redelijke kans is geweest dat dit de manier van handelen was. Ook staat het er vaak in de melding bij, de opbouw van de melding is dus belangrijk om deze op de juiste manier uit te lezen. Maar ook het checken van de tijd vraag ik me af of het heel zinvol is, vaak werke deze site's met enige vertraging. Dit kan soms oplopen tot enkele minuten.....

Wellicht dat dit een situatie wat verduidelijkt. Dit kan dus heel goed zo geweest zijn in deze situatie. Mochten er nog vragen over zijn stel ze gerust.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-19 13:18 



 
Profiel   

Ik zou niet verwachten dat een centralist alles weet.
Maar als ik opnoem het is spoed en er een artsennaam bijnoem verwacht ik niet nog tig vragen te krijgen.
En de vraag over hartklachten is wel heel dom...
Iets meer doortastendheid zou wel op zijn plaats zijn.

Ben inderdaad dan ook benieuwd naar de andere kant van het verhaal. Zou me hier ook niet fijn bij voelen als ik jouw was. Misschien kan er nog wat verduidelijkt worden

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-19 13:20 



 
Profiel   

Ik verwacht geen medische kennis als ik 112 bel maar een telefonist(e) die een hulpdienst kan sturen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-19 13:21 



 
Profiel   

Wauw. Je zou toch op z'n minst verwachten dat je serieus genomen wordt én dat de telefonist de situatie goed kan inschatten. Ik verwacht dus wél enige (basis)kennis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-19 13:24 



 
Profiel   

Ik verwacht eerste hulp qua medische kennis zoals het beginnen van een beademing, iemand stabiel laten liggen etc, maar verder zijn ze echt voor het doorsturen van de hulpdiensten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-19 13:25 



 
Profiel   

Wat vreselijk naar om mee te maken terwijl je z.s.m. een ambulance nodig hebt!

Je zou toch hopen dat ze in ieder geval de ernstige spoed er uit kunnen filteren... ik zou inderdaad vragen hoe je dit een eventuele volgende keer zou kunnen voorkomen. Er moet gewoon direct een ambulance gaan rijden als een dokter het echt spoed vindt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-19 13:34 



 
Profiel   

Als je met je mobiel belt kom je in Driebergen uit bij het KLPD en die zetten je door naar de ambulance in dit geval. Bel je met een vaste lijn kom je bij de 112 centrale in de buurt uit maar dan nog moeten ze je doorzetten en in beide callcenters zitten callcentermedewerkers die opleiding hebben in diverse dingen maar geen medische opleiding.
Hoe dat op de centrale van de ambulance zit weet ik niet.
Bij mijn vader hebben ze toen op zijn adres een melding gezet zodat ze gelijk kwamen dus dat kon toen wel dus zou daar wel achteraankwam want dit is natuurlijk frustrerend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-19 13:38 



 
Profiel   

Ik zou idd wel basiskennis verwachten. Zeker als jij nog eens aangeeft dat het spoed is. Ik dacht ook wel dat je daarvoor speciaal opgeleid werd.

Ik heb het zelf wel een keer andersom gehad. Had ik naar het 8844 nummer gebeld, omdat we een aanrijding in de woonwijk gehad hadden en even niet wisten wat we moesten doen. Mijn medepassagier had wat last van haar nek, maar was allang uit de auto gestapt.

Komt er vervolgens een ambulance, brandweer én politie aanrijden.

Dat was iets overdreven..

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-19 13:43 



 
Profiel   

Cayenne schreef
Ik verwacht eerste hulp qua medische kennis zoals het beginnen van een beademing, iemand stabiel laten liggen etc, maar verder zijn ze echt voor het doorsturen van de hulpdiensten.


Dit inderdaad. Een centralist moet inschatten of een ambulance echt nodig is, dus protocol bij langs en mocht het acuut zijn moeten ze volgens mij ook eerste hulp kunnen uitleggen (hoop ik, want daar heb ik zelf 0 verstand van).

Maar volgens mij zit er aardig verschil in wat voor persoon je aan te lijn krijgt, want wij hadden een paar maand terug een bezoeker met een epileptische aanval waar ik een ambulance voor moest bellen, maar iemand anders deed dat dus ook al. Bij mij kwam er geen ambu, maar de andere persoon 'kreeg' er wel 1. Mijn telefoniste die vroeg echt allerlei vragen waardoor ze inschatte dat het niet nodig was, maar bij de ander was er binnen 2 minuten een ambu geregeld. Dus er zit echt verschil in.

Maar wel vervelend dat het bij zo'n spoedgeval zo lang duurt zeg, ik zou er toch wel een melding van maken, inderdaad om misschien de protocollen onder de loep te nemen, of medewerkers erop wijzen dat bepaalde dingen geen uitleg nodig hebben voordat er een ambulance nodig is. Hopelijk is het in het vervolg beter TS!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-19 13:46 



 
Profiel   

Zou er een melding van maken. Niet om een klacht in te dienen maar gewoon als leermateriaal voor de telefoniste.
Als het goed is zal gesprek ook opgenomen zijn dus kan ook terug geluisterd worden of er juist gehandeld is. Weet niet hoe lang dit bewaard wordt dus zal redelijk snel een melding doen

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-19 13:54 



 
Profiel   

Bij ons ( belgie) zorgt ziekenhuis of huisarts in zo'n geval dat er een ambu met of zonder mug komt als je tenminste eerst contact met hun hebt.112 bel je in belgie ook bij ongelukken met de auto of bij brand
.Dus ik verwacht eigenlijk enkel iemand die de juiste hulp stuurt en die je probeert kalm te houden.Ben zelf ooit betrokken geweest bij een auto ongeval waar bij ik beklemd zat en ze is toen tegen mij blijven praten tot de hulpdiensten er waren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-19 13:59 



 
Profiel   

Echt, alle lof voor je sarcastische opmerking!

Maar ik zou er zeker nog een fikse klacht achteraan sturen!!! Ik zou zéker medische kennis verwachten.
Daarbij neem ik aan dat ze het alarm op de achtergrond ook horen en er toch wel 300 kwartjes moeten vallen op het eerste moment dat de beller een steunhart noemt!!!

Ik weet overigens niet hoe het op de meldkamer zit, maar vele sectoren zitten met een behoorlijk personeelstekort. Wat iets te vaak inhoud dat er incompetente mensen op een plek zitten. In mijn eigen werk zie ik dit, al is dit geen levensbedreigend iets...

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-19 14:10 



 
Profiel   

https://www.academievoorambulancezorg.n ... entralist/

Ze krijgen wel degelijk een opleiding en naar mijn weten heb je ook een medische vooropleiding nodig.
Heb zelf bij de huisartsenpost gewerkt na mijn opleiding doktersassistente en moest zelfs daarvoor nog een extra opleiding doen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-19 14:45 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 95 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen