Anorexia bij 30+

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Re: Anorexia bij 30+

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 10:38

Ook ik wil je een hart onder de riem steken Nadine. Hier nooit echt anorexia gehad, maar wel altijd met zwaar ondergewicht geleefd. Ik had daar al een enorm rotgevoel bij, laat staan dat je door onderliggend trauma een ziekte krijgt die je nog meer wilt doen afvalllen.

Veel succes/sterkte/mooie kansen/nieuwe hoop/...

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: Anorexia bij 30+

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 10:50

Wat super dapper dat je een topic aan maakt! En schamen...no way! Haal dat direct uit je gedachte. Ik ken iemand die er ook met UPS en downs mee leeft. Zo heftig. Al vind ik het fijn dat laatst....nouja laatst, de film van Emma haar leven op tv was en men zo een kijkje kon nemen in het leven van iemand met anorexia en wat het allemaal met zich mee brengt.
Ik hoop met heel mijn hart dat je eruit komt, je bent sterk! Bewijst alleen al dit topic. Hoop dat je er steun uit kan halen, wetend dat niemand hier je zal veroordelen.
In ieder geval een virtuele knuffel van mij :(:)

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 14:59

Nadine_S schreef:
Ze weet inmiddels wel dat de brief er is. Maar omdat de anorexia nu zo heftig is ligt de prioriteit daar. Heel vervelend want symptoombestrijding, maar ook belangrijk. M'n gewicht en eetpatroon moeten nu weer stabiliseren. :(


...in termen van traumaverwerking - bij jou is meer aan de hand, dat weet ik wel - geldt dat er 3 fasen zijn en die zijn alle 3 even belangrijk!

Fase 1 gaat over "stabiliteit", het lijkt idd op symptoombestrijding, maar het is de voorbereiding op fase 2: het rotverhaal delen en emdr doen.
Fase 3 gaat over die ontwikkelingsstadia inhalen die je somehow gemist hebt en vragen als 'wat wil IK gaan doen met MIJN leven, waar krijg ik energie van, waar ben ik goed in' - etc.

Slechte therapeuten doen vooral fase 2 (zodat de cliënt fiks over de rooie gaat iedere keer en de peut lekker makkelijk rijk wordt).
Juist door goed te 'investeren' in stabiliteit voorkom je dit soort ellende.

Dus probeer ;) (het mag heus mislukken)
wat je nu aan het doen bent ;) "niet harder af te kraken dan strikt noodzakelijk"...!!!
Het heeft nut! +:)+
Je bent met iets zinnigs bezig! :(:)

Nadine_S

Berichten: 3980
Geregistreerd: 02-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-19 15:18

Bedankt voor de reacties.
Enorm fijn!

Het gaat niet heel goed. Ik struggle enorm. Voel me ontzettend dik. -O- De eetlijst die ik met m'n therapeute had opgesteld volg ik helemaal niet. Ze gaat helemaal niet blij zijn als ze terug komt van vakantie. Zelfs drinken is een struggle. Ik ben ook bang geworden daar van aan te komen. Terwijl ik dondersgoed weet dat er in water, thee en cola zero geen kcal zitten. Stomme anorexia.

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 17:06

Als zelfs water drinken te moeilijk is, zit jij thuis dan nog wel op je plek? Het klinkt alsof je compleet toegeeft aan de eetstoornis. Dat bedoel ik niet fout want ik weet dat je er niet expres voor kiest maar blijkbaar kost het je nu te veel energie of pijn om ertegen te vechten. Maar wacht dan alsjeblieft niet met intensievere hulp tot je aan de rand van de afgrond staat, je weet als geen ander hoe lang de weg terug is. :(:)

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Anorexia bij 30+

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 17:21

Rot dat je zo bang bent...!

Heb je tips gehad tegen angst...?

Kun je bijvoorbeeld ontspanningsoefeningen doen?
Is er muziek die jou blij maakt?
Een geur die je graag ruikt?
Heb je ooit touches van Linda Tellington op jezelf geprobeerd...?


En idd: als die #&(£_#+%*₩£ anorexia jou totaal 'overneemt' zodat water drinken al moeilijk wordt kan het wijs zijn
(...en 'verboden'....!)
om aan de bel te trekken.

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 17:23

Wat vervelend Nadine.
Weet je zelf wat je nodig hebt op zo'n moment ?

Nadine_S

Berichten: 3980
Geregistreerd: 02-06-08

Re: Anorexia bij 30+

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-19 18:59

Oké, na een telefoontje van mijn huisarts dat mijn nierwaarden wederom achteruit gegaan zijn (ik heb al een slechtere nierfunctie) en ik mezelf op deze manier aan het vergiftigen ben, ben ik gaan drinken. Dit gaat zo niet. Ik voel me nu wel vol en dik, maar goed.

Er is zeker muziek wat mij goed doet. Of geuren die ik graag ruik. Ik gebruik dat ook graag om te ontspannen.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Anorexia bij 30+

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 10:01

Richt je idd maar zoveel als het kan en mag van jezelf
op de zaken die jou kunnen helpen om te ontspannen....!

Want als water drinken al ellende is met dit weer heb je het zwaar.

Belde jij de huisarts of werd je gebeld...?

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 10:54

Goed van je Nadine dat je bent gaan drinken, en zoals Janneke ook al zegt, met dit weer echt wel belangrijk.
Fijn dat je weet wat je kan helpen ontspannen en ik hoop dat je jezelf daarmee mag helpen.
Heb je verder voldoende hulp nu je therapeut op vakantie is ?

Omdat je op Bokt zit, heb je zelf ook een (verzorg)paard ?

Nadine_S

Berichten: 3980
Geregistreerd: 02-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-19 12:09

Janneke2 schreef:
Richt je idd maar zoveel als het kan en mag van jezelf
op de zaken die jou kunnen helpen om te ontspannen....!

Want als water drinken al ellende is met dit weer heb je het zwaar.

Belde jij de huisarts of werd je gebeld...?

De huisarts belde mij naar aanleiding van de bloeduitslagen. Ben er toch wel van geschrokken. Wil niet aan de dialyse eindigen of zo.

jetm schreef:
Goed van je Nadine dat je bent gaan drinken, en zoals Janneke ook al zegt, met dit weer echt wel belangrijk.
Fijn dat je weet wat je kan helpen ontspannen en ik hoop dat je jezelf daarmee mag helpen.
Heb je verder voldoende hulp nu je therapeut op vakantie is ?

Omdat je op Bokt zit, heb je zelf ook een (verzorg)paard ?
Ik heb denk ik niet genoeg hulp. Maar over 2 weken is ze weer terug. Ik moet maar even volhouden.
Ik heb een merrie die met welverdiend pensioen is, hihi en een naarling. :D Allebei fantastisch, maar kan er natuurlijk vrij weinig mee helaas. Komt wel weer! Ik wacht vol geduld tot m'n jaarling 4 is :D

Jord

Berichten: 1561
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Betuwe

Re: Anorexia bij 30+

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 12:31

Wat een heftig verhaal Nadine, heel veel sterkte!

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 12:40

Misschien anders toch even kijken of je, tijdelijk, bij een collega terecht kan ?
Want als je zelf het gevoel hebt dat je misschien niet genoeg hulp hebt nu mag je best aan de bel trekken toch.
En de reden dat ik vroeg of je paarden had is dat je daar misschien ook steun uit kan halen.
Paarden energie is goed voor de mens :)

san4nie
Berichten: 3563
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Anorexia bij 30+

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 13:00

Jeetje, lieve ts. Ik wil van alles voor je schrijven wat je kan helpen. Maar om eerlijk te zijn weet ik niet zo goed wat ik zou kunnen schrijven, wat kan helpen. Bang om juist het verkeerde te schrijven misschien. Wil je daarom vooral heel veel sterkte, kracht en liefde toewensen. Dat je je maar gauw weer beter mag voelen.

Nadine_S

Berichten: 3980
Geregistreerd: 02-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-19 20:54

Ik heb sinds zaterdag een hond. Een Hollandse Herder. Mijn moeder is achter de hand mocht het niet meer gaan. Duco moet mijn maatje worden.

Ook heb ik besloten mijn jaarling te verkopen. Lang verhaal kort: door de scheiding van mijn man kan ik hem straks niet meer betalen. De opfok nu wel, maar het beleren straks niet. Doet heel veel pijn. Maar het is niet anders. Hier had ik hem niet voor gefokt :( Ik had de toekomst zó anders voorgesteld. Hij moest mijn nieuwe dressuurtoekomst worden. De opvolger van zijn moeder. Maar het mocht niet zo zijn... ;(

Qua anorexia gaat het hetzelfde. Drinken gaat wel beter. Ik had me vergist in de datum dat m'n therapeut terug is... dat is nu nog 2 weken. Ze heeft niet echt een vervanger. Ik houd nu dagelijks een dagboek bij en dat leest ze dan als ze terug is.

Nadine_S

Berichten: 3980
Geregistreerd: 02-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-19 20:35

Afbeelding
M'n mooie jaarling.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Anorexia bij 30+

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 08:43

...wat een verdrietig verhaal! :(:)
Je hebt een paard, nota bene zelf gefokt - en dan moet hij weg.
Verschrikkelijk.

...boven op al het andere ook dat nog!!!
:(:)

Veel sterkte.

...en word maar snel goede maatjes met je hond.
Natuurlijk is dat geen vervanging, maar het is wel goed.

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 09:08

Goed dat je dit deelt. Eetstoornissen, van niets tot te veel en weinig met laxeerpillen, ik ken ze allemaal. Kcal tellen, wegen hoeveel het weegt etc. Ik blijf er gevoelig voor als het slecht gaat en er veel stress is.

Ik weet niet hoe het voor jou persoonlijk is, maar wat het bij mij is, is dat eten of niet eten, je gewicht, voelt alsof het het enige is in je leven waar je nog controle over hebt. Alle andere dingen overkomen je, slaan de bodem onder je voeten vandaan. Je verliest controle en houvast in je leven en dit, gewoon dit, daar heb je controle over. En dat voelt goed ondanks dat je weet dat het slecht is.

De kunst is dat te beseffen en andere dingen te vinden om controle over te krijgen, de controle over sommige dingen terugnemen en te leren omgaan met het laten gebeuren, vertrouwen dat alles ook wel weer op zijn pootjes terecht komt. Klinkt makkelijk, is het niet helaas.

Goed dat je het deelt. Wil je evt je brief delen met iemand die je niet kent zonder veroordeling? Misschien is dat een tussenstap die je nodig hebt.

marije1109

Berichten: 1136
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: Kraggenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 09:13

Ik heb zelf hypnotherapie gevolgd voor trauma verwerking en wat heeft mij dat goed geholpen.
Misschien iets om naar te kijken om eerst te focussen op de trigger?
Heel veel sterkte!

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 09:53

Wat mooi Nadine, moeder en zoon.
Is het misschien een optie om de verkoop van je jaarling nog even uit te stellen als je de opfok kunt betalen ?

Nu heb je waarschijnlijk het gevoel dat je je leven niet onder controle hebt en ziet de toekomst er alles behalve rooskleurig uit. Maar wie weet waar je over een jaar of 2 staat. Dan kan alles er ineens weer heel anders uitzien.

Misschien mag het nog wel zo zijn, ooit ...

Benita
Berichten: 907
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Kleve (duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 14:49

jetm schreef:
Wat mooi Nadine, moeder en zoon.
Is het misschien een optie om de verkoop van je jaarling nog even uit te stellen als je de opfok kunt betalen ?

Nu heb je waarschijnlijk het gevoel dat je je leven niet onder controle hebt en ziet de toekomst er alles behalve rooskleurig uit. Maar wie weet waar je over een jaar of 2 staat. Dan kan alles er ineens weer heel anders uitzien.

Misschien mag het nog wel zo zijn, ooit ...


Hier ben ik het mee eens, neem niet te snel een beslissing waar je later spijt van krijgt. Je staat nu psychisch niet zo stevig in je schoenen en dan moet je dit soort beslissingen niet nemen. Het beleren kan wel wachten, is juist goed om dat nog een paar jaar uit te stellen.

Temeraire

Berichten: 3531
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Re: Anorexia bij 30+

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 14:57

Ik zou ook geen overhaaste beslissingen nemen nu, je kan het nu allemaal waarschijnlijk niet goed overzien.
Ik hoop dat het drinken nog steeds goed gaat en dat het snel beter met je gaat.

Nadine_S

Berichten: 3980
Geregistreerd: 02-06-08

Re: Anorexia bij 30+

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-19 11:16

Ik heb er heel lang over getwijfeld. Maar het probleem is ook nog eens dat ik bang ben geworden om op een groen paard te rijden. Daarnaast heb ik osteoporose. Ik heb het zo verknald. |(

Hypnotherapie heb ik over nagedacht. Is zeker een optie als mijn psychiater het ermee is.

Peach2001: het is idd de controle. Het onder controle houden van traumagerelateerde dingen.

Als mijn hond door de test komt wordt hij opgeleid als hulphond. Dus ik hoop echt dat hij mijn maatje wordt!

Temeraire

Berichten: 3531
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 12:43

Jij hebt het niet verknald, dat is de anorexia die dit doet.
Jij bent niet je ziekte, of andersom.
Je pakt dit aan met hulp (gebruik die hulp alsjeblieft, en trek aan de bel als je meer hulp nodig hebt) en dan gaat het weer een stuk beter met je, net als de vorige keer :j :(:)

Zou top zijn als je hond hulphond kan worden!

eppieheppie
Berichten: 87
Geregistreerd: 31-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 22:16

Hoi Nadine ,

Ik heb de moed bij elkaar geraapt om hier iets te posten. Wilde je even zeggen dat ik met je mee leef " van onder " een goedgekeurd schaduwaccount , want zo dapper als jij ben ik niet :o . Ondanks dat het niet zou moeten , schaam ik me namelijk wel dood dat ik me zelf niet goed weet te helpen ondanks dat ik ook oud en wijs genoeg zou moeten zijn. Voor mij is dit dal een nieuwe ervaring .

Jouw topic hier deed me besluiten een SA aan te vragen. Wie weet gaat het mij ook helpen als ik bij jou mee mag lezen. Jouw onderschrift zet me in ieder geval wel aan het denken.

Hoe ben je de vorige keer uit de anorexia gekomen? Zou equitherapy iets zijn en waarvoor denk je de hulphond in te zetten? Sterkte :)F !