Orgaandonatie: ja of nee?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Independence
Berichten: 1380
Geregistreerd: 05-01-14

Orgaandonatie: ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-19 22:22

Hoi allemaal!

We worden deze maand doodgegooid met reclames over orgaandonatie. We worden opgeroepen om onze keuze vast te leggen en anders kom je er in met 'geen bezwaar'.

Ik heb me al jaren geleden als orgaandonor geregistreerd, vooral omdat ik denk: waarom niet? Ik heb niks meer aan mijn lichaam als ik dood ben.

Nu vraag ik mij af: wat is jouw keuze en waarom?

dalena

Berichten: 3135
Geregistreerd: 28-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 22:26

Toen ik 18 werd heb ik ervoor gekozen om het te worden. Eigenlijk om dezelfde reden als jij; ik ben dan toch dood dus ik heb er niks meer aan. En natuurlijk omdat je iemands leven ermee kan redden.
Ik respecteer de keuze van iedereen maar ben wel benieuwd wie er tegen is

lor1_1984

Berichten: 12059
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 22:26

Hier is het om medische redenen een 'nee'.
Mag ook geen bloed doneren overigens. :)
Ik wil ook geen donororganen oid trouwens, is toch maar lood om oud ijzer. :+
Maar was ik gewoon gezond geweest dan had het een 'ja' geweest, zelf kan ik er toch niets meer mee dus als ze dingen kunnen gebruiken waarom ook niet. :)

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Orgaandonatie: ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 22:28

Ik heb jaren geleden een bewuste keuze gemaakt voor 'nee' en wil ook geen orgaan ontvangen.

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Re: Orgaandonatie: ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 22:30

Ik sta geregristreerd als nee. Waarom? Gewoon, omdat ik mij er niet goed bij voel.

Vanillia

Berichten: 7658
Geregistreerd: 22-09-02

Re: Orgaandonatie: ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 22:36

Ik sta geregistreerd als ja, maar twijfel of ik het zal aanpassen naar ‘familie beslist’. Ik heb geen bezwaar tegen donatie, maar vind het wel een fijn idee dat mijn familie aan de rem kan trekken als ze dat willen. Zij moeten er immers mee leven, ik dan niet meer.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 22:38

Vroeger toen het nog vrijwillig was had ik een donor codicil en toen stond er ja in. Ook met reden ik ben dan toch dood en heb er niks meer aan. Vorig jaar toen die hele "keuze vastlegtoestand" begon, heb ik mijn codicil weggegooid en een nieuwe uitgeprint waarop heel duidelijk staat van nee. Alles lief leuk en aardig maar mijn lichaam, en daar heb alleen ik over te beslissen. Niet de regering omdat ze zo dringend donoren willen hebben. Die verplichting van beslissen anders doen wij het valt bij mij echt heel fout, en heb ik dus besloten dat er niets meer uit of af mag.
Daarnaast zou ik zowel vroeger als ook nu geen donororgaan van een ander accepteren. Voordat nu iedereen daarover gaat vallen.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 22:40

Vanillia schreef:
Ik sta geregistreerd als ja, maar twijfel of ik het zal aanpassen naar ‘familie beslist’. Ik heb geen bezwaar tegen donatie, maar vind het wel een fijn idee dat mijn familie aan de rem kan trekken als ze dat willen. Zij moeten er immers mee leven, ik dan niet meer.

Familie kan het sowieso tegen houden als zij er niet mee kunnen leven. Maar het zou wel gecompliceerd worden als je een officiele partner hebt die 'ja' beslist en je ouders zeggen 'nee'.

Ik vond het van onschatbare waarde dat mijn lieve paps thuis heeft kunnen sterven ipv in een onpersoonlijk hectisch ziekenhuis. Daarom alleen al ben ik na zijn overlijden nog sterker overtuigd van mijn 'nee'.

Noek_Bronco

Berichten: 317
Geregistreerd: 25-10-12
Woonplaats: Wetteren, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 22:41

Hier overtuigd ja. Als ik er niet meer ben, wil ik graag de vele mensen op de wachtlijst helpen. Mijn man is ook donor. En ik hoop dat het ons nooit overkomt, maar mocht er iets met onze kinderen gebeuren, mogen hun organen ook gebruikt worden. Wij hebben dit beslist nadat mijn broer die op de spoeddienst werkt, dit aankaartte. Ouders die deze beslissing moeten maken zijn heel vaak te ver in hun verdriet en kunnen dan die keuze maar moeilijk maken.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 22:43

Noek_Bronco schreef:
Hier overtuigd ja. Als ik er niet meer ben, wil ik graag de vele mensen op de wachtlijst helpen. Mijn man is ook donor. En ik hoop dat het ons nooit overkomt, maar mocht er iets met onze kinderen gebeuren, mogen hun organen ook gebruikt worden. Wij hebben dit beslist nadat mijn broer die op de spoeddienst werkt, dit aankaartte. Ouders die deze beslissing moeten maken zijn heel vaak te ver in hun verdriet en kunnen dan die keuze maar moeilijk maken.

Mogen jullie kinderen donatie van één van jullie tegenhouden ivm hun verwerking?

mala26

Berichten: 5009
Geregistreerd: 05-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 22:44

Toen ik 18 werd mij meteen geregistreerd als ja.
Ik heb wel mijn darmen uit gezonderd
(Geloof mij, niemand gaat daar vrolijk van worden als ze die krijgen)
Ik heb er toch niks aan als ik dood ben en als je hoort hoeveel mensen je er mee kan helpen, neem dan maar wat nodig is.

tiwi1969

Berichten: 7657
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 22:48

Voor mij een dikke JA!

Toen ik 17 was, 1986, overleed een goede vriend van mijn ouders in afwachting van een hart-long transplantatie. Toen hij naar Londen ging in afwachting van een donor heb ik het oude rode donorcodicil ingevuld en bij mij gedragen.

Jaren later is mijn achternichtje als kleuter gered door een levertransplantatie. Zeer geslaagd, geniet al bijna 20 jaar ten volle van haar tweede kans.

Met de invoering van het donorregister heb ik dan ook meteen daar een JA laten registreren. Het enige wat ik heb uitgesloten zijn mijn darmen, dit omdat ik prikkelbare darmen heb en dat geef ik liever niet door.

Na mijn dood geef ik graag het leven door!

troi
Berichten: 17022
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 22:49

Noek_Bronco schreef:
Hier overtuigd ja. Als ik er niet meer ben, wil ik graag de vele mensen op de wachtlijst helpen. Mijn man is ook donor. En ik hoop dat het ons nooit overkomt, maar mocht er iets met onze kinderen gebeuren, mogen hun organen ook gebruikt worden. Wij hebben dit beslist nadat mijn broer die op de spoeddienst werkt, dit aankaartte. Ouders die deze beslissing moeten maken zijn heel vaak te ver in hun verdriet en kunnen dan die keuze maar moeilijk maken.


Zelfde hier. Er is zoveel ellende dat verminderd kan worden met donororganen en wil ik mijn steentje aan bijdragen.

Es_ther

Berichten: 18723
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 22:50

Ik ben donor. Zowel orgaan als bloed als beenmerg.
Organen heb ik niet meer nodig als ik dood ben en als ik iemand er nog wat fijne jaren mee mag geven vind ik dat een fijne gedachte.
Alleen de binnenkant, mijn huid en ogen niet. Vind ik toch een beetje een eng idee.

Zelda_Link

Berichten: 217
Geregistreerd: 04-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 22:53

rina schreef:
Vroeger toen het nog vrijwillig was had ik een donor codicil en toen stond er ja in. Ook met reden ik ben dan toch dood en heb er niks meer aan. Vorig jaar toen die hele "keuze vastlegtoestand" begon, heb ik mijn codicil weggegooid en een nieuwe uitgeprint waarop heel duidelijk staat van nee. Alles lief leuk en aardig maar mijn lichaam, en daar heb alleen ik over te beslissen. Niet de regering omdat ze zo dringend donoren willen hebben. Die verplichting van beslissen anders doen wij het valt bij mij echt heel fout, en heb ik dus besloten dat er niets meer uit of af mag.
Daarnaast zou ik zowel vroeger als ook nu geen donororgaan van een ander accepteren. Voordat nu iedereen daarover gaat vallen.


Sorry, maar dit klinkt mij nogal in de oren als gekrenkte trots?! Ik begrijp prima dat mensen nee zeggen, maar dit vind ik een vreemde reden. De regering dwingt niemand zijn organen af te staan, alleen om een keuze te maken! Wat hebben mensen die doodziek zijn er aan dat jij je hebt uitgeschreven omdat je je gepasseerd voelt? Ik snap een duizend beweegredenen voor wel of geen donor zijn, maar deze gaat er bij mij niet in.... :? :?

Ik ben overigens wel orgaandonor, al sinds ik dat wettelijk mocht opgeven.
Ik ben groot voorstander van iets kiezen, of dat nu ja of nee is, maar niet van 'familie beslist'. Je familie wil op dat soort momenten niet moeten nadenken hierover, vind ik...

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Re: Orgaandonatie: ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 22:56

Nee, hoef zelf ook geen organen van een ander als het nodig is.

Rawr

Berichten: 2825
Geregistreerd: 21-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 23:01

Ik zie de keuze als óf iets van jezelf weggeven waar je helemaal niets meer aan hebt óf het laten opbranden/wegrotten zodat niemand er meer iets aan heeft en ik sta sinds mijn 18de daarom geregistreerd als donor.

Bloeddonor ben ik niet omdat ik dit psychisch een te grote hobbel vind maar ik sta wel geregistreerd als beenmerg-donor omdat ik dan de pijn en het trauma wel wil doorstaan als ik iemand daarmee een kans op leven kan bieden.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 23:04

Ik sta ook geregistreerd als 'JA'. Als ik er nog mensen mee kan helpen, dolgraag. Onder de grond rot het anders toch maar weg..

Familie beslist vindt ik zo'n lastige. Je zadelt ze met een moeilijke keuze op, terwijl ze nog in het verwerkingsproces zitten. Nee dan ben ik er liever zelf duidelijk over.

AfricanLady

Berichten: 8010
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 23:04

Ik hier ook vanaf mijn 18 een ja.
Ook doneer ik bloed/plasma
Ook voor stamcellen doneren heb ik mij aangemeld.
Enigste wat ik niet doneer is mijn geld bij wijze van haha

Rawr

Berichten: 2825
Geregistreerd: 21-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 23:10

En mensen die zeggen 'ik ben geen donor en ik hoef ook niets van anderen te ontvangen' wil ik graag nog wel eens spreken als de situatie zich echt voordoet.

Bij mijn tante (een vrome Christen) is kortgeleden kanker vastgesteld maar met chemo en een levertransplantatie wordt haar doodvonnis omgezet in een goede kans op verder leven. Ze heeft zich altijd fel uitgesproken tegen orgaandonatie (God's wil en die blabla) maar nu staat ze toch op het lijstje voor een donorlever... want ja zij en mijn oom hebben nog zoveel plannen en ze wil haar kleinkinderen toch wel graag zien opgroeien.

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 23:12

Rawr schreef:
En mensen die zeggen 'ik ben geen donor en ik hoef ook niets van anderen te ontvangen' wil ik graag nog wel eens spreken als de situatie zich echt voordoet.

Bij mijn tante (een vrome Christen) is kortgeleden kanker vastgesteld maar met chemo en een levertransplantatie wordt haar doodvonnis omgezet in een goede kans op verder leven. Ze heeft zich altijd fel uitgesproken tegen orgaandonatie (God's wil en die blabla) maar nu staat ze toch op het lijstje voor een donorlever... want ja zij en mijn oom hebben nog zoveel plannen en ze wil haar kleinkinderen toch wel graag zien opgroeien.


Ja want iedereen is zoals je tante ;)

Ik heb geen problemen met dood gaan, dus nee ik hoef niets van een ander. Zie mijzelf sowieso ook niet oud worden, dus waarom zou ik mijn leven willen verlengen.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 23:15

Rawr schreef:
En mensen die zeggen 'ik ben geen donor en ik hoef ook niets van anderen te ontvangen' wil ik graag nog wel eens spreken als de situatie zich echt voordoet.

Bij mijn tante (een vrome Christen) is kortgeleden kanker vastgesteld maar met chemo en een levertransplantatie wordt haar doodvonnis omgezet in een goede kans op verder leven. Ze heeft zich altijd fel uitgesproken tegen orgaandonatie (God's wil en die blabla) maar nu staat ze toch op het lijstje voor een donorlever... want ja zij en mijn oom hebben nog zoveel plannen en ze wil haar kleinkinderen toch wel graag zien opgroeien.

Ik heb ook al kwaadaardige borstkanker gehad en heb de aangeraden chemo geweigerd en me alleen laten opereren en bestralen. Voor mij is het leven niet heilig. Ik denk dat ik dus met redelijke zekerheid kan zeggen dat ik het meen geen donororgaan te willen ontvangen.

xPabloBokt

Berichten: 9456
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 23:21

Ik ben donor, maar niet voor alles. Ik heb ogen, huid en bloedvaten uitgezonderd omdat ik die dingen specifiek een akelig idee vind. Tevens vind ik je ogen de spiegel van je ziel.

Ben tevens stamceldonor. Bloed doneren heb ik nog niet eerder gedaan, maar wil ik wel nog ooit gaan doen.
Laatst bijgewerkt door xPabloBokt op 08-07-19 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Rawr

Berichten: 2825
Geregistreerd: 21-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 23:21

Ianthe schreef:
Ja want iedereen is zoals je tante ;)

Ik heb geen problemen met dood gaan, dus nee ik hoef niets van een ander. Zie mijzelf sowieso ook niet oud worden, dus waarom zou ik mijn leven willen verlengen.


Dat zeg ik niet, ik geef enkel een voorbeeld uit mijn persoonlijk leven om aan te geven dat het makkelijk praten is maar dat de realiteit toch anders kan zijn. Het is helemaal niet mijn intentie om je van gedachten doen te veranderen en als jij het zó zeker weet dan ehhh... more power to you I guess. :evaw:

E4D
Berichten: 487
Geregistreerd: 10-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 23:23

Ik twijfel maar neig toch naar een nee. Vroeger dacht ik er geen probleem mee te hebben maar ik heb een verhaal gelezen van nabestaanden welke een keuze moesten maken over het stopzetten van een behandeling waardoor de persoon zij komen te overlijden. Zij voelden zich door de artsen bijzonder zwaar onder druk gezet omdat er iedere keer waar aan herrinderd werd dat er niet te lang gewacht moest worden de organen anders niet meer gedoneerd konden worden en hebben dit later als zeer onprettig ervaren.
Daarnaast zou ik niet in een hectisch ziekenhuis willen sterven als dat niet noodzakkelijk is.
Vind het verder wel heel mooi dat je anderen er mee kan helpen maar bovenstaande redenen wegen voor mij te zwaar.

(overigens vind ik niet dat je alle verhalen maar moet geloven maar kan me niet voorstellen dat zoiets verzonnen word)