Mensen met ADHD/autisme/OCD/iets anders?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Welke van de volgende heb jij?

ADHD
88 (19%)
Autisme (maakt niet uit welke vorm)
105 (22%)
OCD
20 (4%)
Een persoonlijkheidsstoornis (maakt niet uit welke vorm)
38 (8%)
Depressie
78 (16%)
Gilles de la Tourette
4 (0%)
Iets anders
54 (11%)
Weet ik (nog) niet
13 (2%)
Niets
60 (13%)

Totaal aantal stemmen: 460


nardxash

Berichten: 4005
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 21:11

LoveGlove schreef:
Dat is ook. Daarom zeg ik ook: neem je eigen tijd. Ik was 17 toen alles pas los kwam tot op het punt dat ik niet eens kon functioneren (niet eens slapen of eten). Ik had alles van mijn verleden tot die tijd opgekropt zitten. Het heeft me 17 jaar geduurd voordat ik mezelf toeliet om er wat aan te doen. En dan er nog 3 bovenop om te accepteren dat het niet weg zal gaan.

Combineer dat met nog wat andere beperkingen (ik las in het andere topic dat je epilepsie hebt?) en dan wordt het natuurlijk overal getriggert.

Ik denk wat het belangrijkste is, is dat je het verleden zelf achter je kunt gaan laten. De PTSS zit echt in je systeem geplakt dus die krijg je er niet zomaar uit. Maar je kunt je verleden wel mooi in een kistje stoppen, afsluiten en opbergen. Dan valt het je minder lastig en komt je ptss ook minder hard aan. Helaas kan ik mijn verleden nog niet volledig afsluiten. Ik heb zelf nog te veel vragen daarvoor. Maar dat komt wel. Daar vertrouw ik in.

Misschien werkt het bij jou ook zo :)

ja klopt ik heb ook epilepsie..
tips die je geeft kan ik echt wel wat mee en ga ik ook zeker wat mee doen dankjewel!

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-21 21:15

nardxash schreef:
LoveGlove schreef:
Dat is ook. Daarom zeg ik ook: neem je eigen tijd. Ik was 17 toen alles pas los kwam tot op het punt dat ik niet eens kon functioneren (niet eens slapen of eten). Ik had alles van mijn verleden tot die tijd opgekropt zitten. Het heeft me 17 jaar geduurd voordat ik mezelf toeliet om er wat aan te doen. En dan er nog 3 bovenop om te accepteren dat het niet weg zal gaan.

Combineer dat met nog wat andere beperkingen (ik las in het andere topic dat je epilepsie hebt?) en dan wordt het natuurlijk overal getriggert.

Ik denk wat het belangrijkste is, is dat je het verleden zelf achter je kunt gaan laten. De PTSS zit echt in je systeem geplakt dus die krijg je er niet zomaar uit. Maar je kunt je verleden wel mooi in een kistje stoppen, afsluiten en opbergen. Dan valt het je minder lastig en komt je ptss ook minder hard aan. Helaas kan ik mijn verleden nog niet volledig afsluiten. Ik heb zelf nog te veel vragen daarvoor. Maar dat komt wel. Daar vertrouw ik in.

Misschien werkt het bij jou ook zo :)

ja klopt ik heb ook epilepsie..
tips die je geeft kan ik echt wel wat mee en ga ik ook zeker wat mee doen dankjewel!

Graag gedaan :)

Vind je het erg als ik vragen stel over je epilepsie? Ik ben namelijk wel nieuwsgierig :))
nogmaals, als je liever pb wilt mag dat ook :P

Ik heb zelf een van dissasociatie wat lijkt op epileptische aanvallen. Alleen in mijn geval het dus allemaal psychisch en niet medisch. Ik denk dat het aanleg is vanwege mijn ptss gecombineerd met mijn gille de la tourette. Het is begonnen met de heftige tic aanvallen :\

nardxash

Berichten: 4005
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 21:36

nardxash schreef:
LoveGlove schreef:
Dat is ook. Daarom zeg ik ook: neem je eigen tijd. Ik was 17 toen alles pas los kwam tot op het punt dat ik niet eens kon functioneren (niet eens slapen of eten). Ik had alles van mijn verleden tot die tijd opgekropt zitten. Het heeft me 17 jaar geduurd voordat ik mezelf toeliet om er wat aan te doen. En dan er nog 3 bovenop om te accepteren dat het niet weg zal gaan.

Combineer dat met nog wat andere beperkingen (ik las in het andere topic dat je epilepsie hebt?) en dan wordt het natuurlijk overal getriggert.

Ik denk wat het belangrijkste is, is dat je het verleden zelf achter je kunt gaan laten. De PTSS zit echt in je systeem geplakt dus die krijg je er niet zomaar uit. Maar je kunt je verleden wel mooi in een kistje stoppen, afsluiten en opbergen. Dan valt het je minder lastig en komt je ptss ook minder hard aan. Helaas kan ik mijn verleden nog niet volledig afsluiten. Ik heb zelf nog te veel vragen daarvoor. Maar dat komt wel. Daar vertrouw ik in.

Misschien werkt het bij jou ook zo :)

ja klopt ik heb ook epilepsie..
tips die je geeft kan ik echt wel wat mee en ga ik ook zeker wat mee doen dankjewel!

Graag gedaan :)

Vind je het erg als ik vragen stel over je epilepsie? Ik ben namelijk wel nieuwsgierig :))
nogmaals, als je liever pb wilt mag dat ook :P

Ik heb zelf een van dissasociatie wat lijkt op epileptische aanvallen. Alleen in mijn geval het dus allemaal psychisch en niet medisch. Ik denk dat het aanleg is vanwege mijn ptss gecombineerd met mijn gille de la tourette. Het is begonnen met de heftige tic aanvallen :[/quote]
nee hoor vraag maar raak, mocht het zo zijn dat het erg persoonlijk is kan ik je altijd een pb sturen

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Re: Mensen met ADHD/autisme/OCD/iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-21 21:44

Yaaay :')

Ik heb best veel kennis over epilepsie vanwege een tiktok account van een vrouw genaamd Emma die een dochter heeft van 12 met hele heftige epilepsie. De naam van haar dochter is Teagan en ze moeten 2000 pond per maand ophoesten om voor de medicatie te betalen omdat de britse zorgverzekering de kosten niet wil dekken. Zonder die medicatie moet dat kind vechten voor haar leven en heeft ze 0 kwaliteit van leven. Misschien wil je dat account wel eens checken. Ze heten @helpforteagan1

Nu naar de vragen :P
Weet je wat voor soort epilepsie je hebt? En wat voor aanvallen etc? Ben ik wel nieuwsgierig naar. En dan hoe vaak je zo'n aanvallen hebt vind ik ook interessant.
Ik vind her super interessant om te zien op hoeveel manieren epilepsie tot uiting kan komen :P

nardxash

Berichten: 4005
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 21:55

LoveGlove schreef:
Yaaay :')

Ik heb best veel kennis over epilepsie vanwege een tiktok account van een vrouw genaamd Emma die een dochter heeft van 12 met hele heftige epilepsie. De naam van haar dochter is Teagan en ze moeten 2000 pond per maand ophoesten om voor de medicatie te betalen omdat de britse zorgverzekering de kosten niet wil dekken. Zonder die medicatie moet dat kind vechten voor haar leven en heeft ze 0 kwaliteit van leven. Misschien wil je dat account wel eens checken. Ze heten @helpforteagan1

Nu naar de vragen :P
Weet je wat voor soort epilepsie je hebt? En wat voor aanvallen etc? Ben ik wel nieuwsgierig naar. En dan hoe vaak je zo'n aanvallen hebt vind ik ook interessant.
Ik vind her super interessant om te zien op hoeveel manieren epilepsie tot uiting kan komen :P


Ik ga dat account zeker eens nakijken!
Je vragen:
1: ik heb de vorm absances dat houd ook wel in dat ik maar korte aanvallen heb ze noemen het ook wel dagdromen. Het is ook erg herkenbsar als mensen met deze vorm in de verte staren en met hun ogen ineens gaan knipperen.
Een aanval duurt gemiddeld 1-3 min bij mij eigen.
Nu zit er bij mij absances wel een maar aan, het is van oorsprong een kinderepilepsie daar kan je overheen groeien en gebeurt in de meeste gevallen ook alleen dat geluk heb ik niet.
Ik ben tevens ook heel erg gevoelig voor lichtflitsen wat een echte trigger bij mij is om aanvallen aan te wakkeren dus uitgaan en stappen word hem helaas niet.

2. Ik heb de diagnose vanaf dat ik 4 jaar oud ben en er zijn tijden geweest dat ik makkelijk meer dan 50 aanvallen op een dag had.
Sinds 2013 ben ik stabiel en slik ik 6 tabletten per dag om geen aanvallen te krijgen.
In 2012 heb ik voor het laatst afgebouwd en is dit misgegaan en durf ik het niet meer aan(zat eerst op 4 per dag nu op 6 wat de hoogste dosering is van deze medicatie).

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-21 22:35

nardxash schreef:
LoveGlove schreef:
Yaaay :')

Ik heb best veel kennis over epilepsie vanwege een tiktok account van een vrouw genaamd Emma die een dochter heeft van 12 met hele heftige epilepsie. De naam van haar dochter is Teagan en ze moeten 2000 pond per maand ophoesten om voor de medicatie te betalen omdat de britse zorgverzekering de kosten niet wil dekken. Zonder die medicatie moet dat kind vechten voor haar leven en heeft ze 0 kwaliteit van leven. Misschien wil je dat account wel eens checken. Ze heten @helpforteagan1

Nu naar de vragen :P
Weet je wat voor soort epilepsie je hebt? En wat voor aanvallen etc? Ben ik wel nieuwsgierig naar. En dan hoe vaak je zo'n aanvallen hebt vind ik ook interessant.
Ik vind her super interessant om te zien op hoeveel manieren epilepsie tot uiting kan komen :P


Ik ga dat account zeker eens nakijken!
Je vragen:
1: ik heb de vorm absances dat houd ook wel in dat ik maar korte aanvallen heb ze noemen het ook wel dagdromen. Het is ook erg herkenbsar als mensen met deze vorm in de verte staren en met hun ogen ineens gaan knipperen.
Een aanval duurt gemiddeld 1-3 min bij mij eigen.
Nu zit er bij mij absances wel een maar aan, het is van oorsprong een kinderepilepsie daar kan je overheen groeien en gebeurt in de meeste gevallen ook alleen dat geluk heb ik niet.
Ik ben tevens ook heel erg gevoelig voor lichtflitsen wat een echte trigger bij mij is om aanvallen aan te wakkeren dus uitgaan en stappen word hem helaas niet.

2. Ik heb de diagnose vanaf dat ik 4 jaar oud ben en er zijn tijden geweest dat ik makkelijk meer dan 50 aanvallen op een dag had.
Sinds 2013 ben ik stabiel en slik ik 6 tabletten per dag om geen aanvallen te krijgen.
In 2012 heb ik voor het laatst afgebouwd en is dit misgegaan en durf ik het niet meer aan(zat eerst op 4 per dag nu op 6 wat de hoogste dosering is van deze medicatie).

pffft 50 per dag. Das veel :n
Dat moet vermoeiend zijn. Heb jij aanvallen over je hele hersenen of alleen gedeeltelijk? Bij absence kan her namelijk allebei. En dan vraag ik me af of er tussen zitten waar je bewustzijn er nog ietwat is. Ik vind epilepsie zo interessant :D

nardxash

Berichten: 4005
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 05:54

nardxash schreef:
LoveGlove schreef:
Yaaay :')

Ik heb best veel kennis over epilepsie vanwege een tiktok account van een vrouw genaamd Emma die een dochter heeft van 12 met hele heftige epilepsie. De naam van haar dochter is Teagan en ze moeten 2000 pond per maand ophoesten om voor de medicatie te betalen omdat de britse zorgverzekering de kosten niet wil dekken. Zonder die medicatie moet dat kind vechten voor haar leven en heeft ze 0 kwaliteit van leven. Misschien wil je dat account wel eens checken. Ze heten @helpforteagan1

Nu naar de vragen :P
Weet je wat voor soort epilepsie je hebt? En wat voor aanvallen etc? Ben ik wel nieuwsgierig naar. En dan hoe vaak je zo'n aanvallen hebt vind ik ook interessant.
Ik vind her super interessant om te zien op hoeveel manieren epilepsie tot uiting kan komen :P


Ik ga dat account zeker eens nakijken!
Je vragen:
1: ik heb de vorm absances dat houd ook wel in dat ik maar korte aanvallen heb ze noemen het ook wel dagdromen. Het is ook erg herkenbsar als mensen met deze vorm in de verte staren en met hun ogen ineens gaan knipperen.
Een aanval duurt gemiddeld 1-3 min bij mij eigen.
Nu zit er bij mij absances wel een maar aan, het is van oorsprong een kinderepilepsie daar kan je overheen groeien en gebeurt in de meeste gevallen ook alleen dat geluk heb ik niet.
Ik ben tevens ook heel erg gevoelig voor lichtflitsen wat een echte trigger bij mij is om aanvallen aan te wakkeren dus uitgaan en stappen word hem helaas niet.

2. Ik heb de diagnose vanaf dat ik 4 jaar oud ben en er zijn tijden geweest dat ik makkelijk meer dan 50 aanvallen op een dag had.
Sinds 2013 ben ik stabiel en slik ik 6 tabletten per dag om geen aanvallen te krijgen.
In 2012 heb ik voor het laatst afgebouwd en is dit misgegaan en durf ik het niet meer aan(zat eerst op 4 per dag nu op 6 wat de hoogste dosering is van deze medicatie).

pffft 50 per dag. Das veel :n
Dat moet vermoeiend zijn. Heb jij aanvallen over je hele hersenen of alleen gedeeltelijk? Bij absence kan her namelijk allebei. En dan vraag ik me af of er tussen zitten waar je bewustzijn er nog ietwat is. Ik vind epilepsie zo interessant :D[/quote]
Ik durf je daar echt geen antwoord op te geven dat weet ik zelf namelijk ook niet goed.
Ze hebben ook bij mij nooit echt de oorzaak kunnen ontdekken van de epilepsie

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Re: Mensen met ADHD/autisme/OCD/iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-21 09:01

Oke. Ja dat kan. Het werkt bij iedereen anders. Ik ben wel blij voor je dat de medicstie werkt. Epilepsie kan nogal vervelend zijn.

nardxash

Berichten: 4005
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 12:30

LoveGlove schreef:
Oke. Ja dat kan. Het werkt bij iedereen anders. Ik ben wel blij voor je dat de medicstie werkt. Epilepsie kan nogal vervelend zijn.

Ja weet er alles van dus echt enorm blij dat de medicatie aanslaat

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-21 13:36

nardxash schreef:
LoveGlove schreef:
Oke. Ja dat kan. Het werkt bij iedereen anders. Ik ben wel blij voor je dat de medicstie werkt. Epilepsie kan nogal vervelend zijn.

Ja weet er alles van dus echt enorm blij dat de medicatie aanslaat

inderdaad. Niet iedereen met epilepsie heeft dat helaas. Dat 12 jarige meisje is een voorbeeld daarvan. De enige medicatie die voor haar werkt is die ze nu gebruiken. Zonder kan ze echt 300 aanvallen op een dag krijgem :n
En dat is dan van abcence helemaal naar het volledige lichaam rillen etc. Met medicatie zijn het er ongeveer 30 per dag. Nog steeds heel veel maar in elk geval leefbaar.

nardxash

Berichten: 4005
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 16:11

LoveGlove schreef:
Oke. Ja dat kan. Het werkt bij iedereen anders. Ik ben wel blij voor je dat de medicstie werkt. Epilepsie kan nogal vervelend zijn.

Ja weet er alles van dus echt enorm blij dat de medicatie aanslaat[/quote]
inderdaad. Niet iedereen met epilepsie heeft dat helaas. Dat 12 jarige meisje is een voorbeeld daarvan. De enige medicatie die voor haar werkt is die ze nu gebruiken. Zonder kan ze echt 300 aanvallen op een dag krijgem :n
En dat is dan van abcence helemaal naar het volledige lichaam rillen etc. Met medicatie zijn het er ongeveer 30 per dag. Nog steeds heel veel maar in elk geval leefbaar.[/quote]
Pff heftig hoor

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Re: Mensen met ADHD/autisme/OCD/iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-21 18:52

Ja echt. En dan wil de zorgverzekering daar de medicatie niet vergoeden omdat het medische cannabis is. Echt pure onzin. Zonder dat spul zal ze snel dood gaan :n

nardxash

Berichten: 4005
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Re: Mensen met ADHD/autisme/OCD/iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 23:04

Hoe is het hier met iedereen?
Inmiddels heb ik wel een paar heftige weken achter de rug en voelde ik mij vandaag pas weer echt rustig..
Problemen met medicatie voor mij epilepsie wat niet leverbaar is nu binnen alleen gelukkig met dezelfde werkzame stof.
Werk is het heel druk ook door de covid.
Ik had een tijd geleden stress en spanning tabletten gekocht en vandaag ingenomen na 3 dagen zo veel druk te hebben gevoeld wat werkte dat perfect!
Merk alleen dat ik veel sneller moe ben hebben jullie daar misschien tips voor?
Ik moet nu echt 9 van de 10 x een uur slapen na werk ben gewoon gesloopt zelfde vandaag met school

Evel_Knievel

Berichten: 2033
Geregistreerd: 14-12-06
Woonplaats: Lima, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 05:45

Ik vrees dat ik even van mij af moet schrijven....ik ben rond 2010 gediagnosticeerd met ADHD. Vrij rap had ik medicatie gevonden die voor mij wel redelijk werkte. Dat in combinatie met een regelmatige trap onder mijn kont van mijzelf heeft me redelijk ver gebracht. In 2019 verhuisde ik naar Zweden en ben ik een tijd van mijn medicatie af geweest, maar sinds 1,5 week weer begonnen. Ik kan het gewoon niet meer. Ik zie het allemaal niet meer. Het enige wat ik doe is mezelf de schuld geven...van werkelijk ALLES. Ik ben op dagelijkse basis zo teleurgesteld over mezelf en om de haverklap vlieg ik emotioneel uit de bocht. Waar ik nu ook enorm tegen aan loop is het feit dat ik niet over mijn problemen kan communiceren in mijn eigen taal. Ik heb me Zweeds wel aardig eigen gemaakt in twee jaar, maar hoe in godsnaam leg ik precies uit wat me stoort aan mijn partner.

Ik weet dat ik hulp moet gaan zoeken, maar het feit dat ik er waarschijnlijk toch niet helemaal goed over kan communiceren is zo’n enorme drempel. En hulp vragen an sich is sowieso al een dingetje. Ik ben moe, ik zie het licht aan het einde van de tunnel echt even niet meer...ik probeer het zo goed mogelijk te doen, maar toch....ik kan gewoon niet meer lijkt het...

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Re: Mensen met ADHD/autisme/OCD/iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 02:00

Moeilijke situatie hierboven. Is een brief schrijven geen optie? Dan kan je rustig je tijd nemen om alles te vertalen en je gedachten op een rij te zetten.

Is er Engelstalige hulpverlening? (Als je zelf vlot bent in het Engels natuurlijk...)

Evel_Knievel

Berichten: 2033
Geregistreerd: 14-12-06
Woonplaats: Lima, Zweden

Re: Mensen met ADHD/autisme/OCD/iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 00:05

Ik heb me zo laten ontmoedigen in mijn hoofd dat ik me er nog niet eens heb verdiept in de beschikbare hulpverlening. Ik weet het, super stom. Maar zelfs daar heb ik gewoon niet de energie en de kracht voor gehad. En het uiteindelijk negeren is natuurlijk makkelijk gedaan dan het probleem bij kop en kont aanpakken...

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-21 00:12

Evel_Knievel schreef:
Ik heb me zo laten ontmoedigen in mijn hoofd dat ik me er nog niet eens heb verdiept in de beschikbare hulpverlening. Ik weet het, super stom. Maar zelfs daar heb ik gewoon niet de energie en de kracht voor gehad. En het uiteindelijk negeren is natuurlijk makkelijk gedaan dan het probleem bij kop en kont aanpakken...

Dat snap ik wel. Dat komt deels ook door je ADHD. Om zo'n dingen zelf aan te pakken met ADHD is heel lastig. Neem de tijd is mijn advies. Voel je niet gehaast. Ga op het tempo van je eigen brein. Dat zal wat langzamer gaan dan bij anderen, maar dat zal her wel waar zijn :j

haffiefreak

Berichten: 1647
Geregistreerd: 02-05-05

Re: Mensen met ADHD/autisme/OCD/iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 14:48

Wie kan mij helpen?

Ik heb het vermoeden dat onze zoon (6) trekjes van autisme heeft. Nog niet bevestigd. We hebben gesprekken bij Accare. Zij onderzoeken waar zijn taal/spraak achterstand vandaan kan komen
Nu vallen mij een aantal dingen op.

1 als hij met auto's speelt moeten ze op een rijtje staan precies dezelfde richting.
2 natte mouwen van trui. Moet meteen een droge aan.
3 andere weg naar huis (dan de gebruikelijke) wil hij dat we de normale weg rijden.
4 laatst sochtends een bakje met ondergoed verplaatst in zijn kledingkast. zonder dat hij het gezien heeft) ging hij zijn pyama aan doen en ik nog even naar de wc. Stond het bakje weer op de oude plek.
4 als ik nieuwe kleding in zijn kast leg (ook zonder dat hij weet dat het nieuw is) en hij trekt het aan vraagt hij meteen Nieuw?
5 als bij oma (tevens buurvrouw) bv een vaas anders staat merkt hij dat meteen op.

Dit is wat nu bij mij opkomt.

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-21 16:02

haffiefreak schreef:
Wie kan mij helpen?

Ik heb het vermoeden dat onze zoon (6) trekjes van autisme heeft. Nog niet bevestigd. We hebben gesprekken bij Accare. Zij onderzoeken waar zijn taal/spraak achterstand vandaan kan komen
Nu vallen mij een aantal dingen op.

1 als hij met auto's speelt moeten ze op een rijtje staan precies dezelfde richting.
2 natte mouwen van trui. Moet meteen een droge aan.
3 andere weg naar huis (dan de gebruikelijke) wil hij dat we de normale weg rijden.
4 laatst sochtends een bakje met ondergoed verplaatst in zijn kledingkast. zonder dat hij het gezien heeft) ging hij zijn pyama aan doen en ik nog even naar de wc. Stond het bakje weer op de oude plek.
4 als ik nieuwe kleding in zijn kast leg (ook zonder dat hij weet dat het nieuw is) en hij trekt het aan vraagt hij meteen Nieuw?
5 als bij oma (tevens buurvrouw) bv een vaas anders staat merkt hij dat meteen op.

Dit is wat nu bij mij opkomt.

Hoe zit het op sociaal en emotioneel gebied?

Lijkt hij gevoelig of juist ondergevoelig te zijn voor prikkels? Kan hij heftig of juist niet reageren op dingen? Of ongepast. Is hij houterig in zijn motoriek of onhandig met fijne motoriek? Als hij bijvoorbeeld opgewonden raakt, gaat hij dan dingen doen zoals flapperen met de armen, springen, heen en weer bewegen etc? Kan hij uberhaupt stil zitten? Hoe doet hij het op school? Lijkt hij slim te zijn of juist niet?

Zijn ook allemaal dingen die bij autisme kunnen horen :)

haffiefreak

Berichten: 1647
Geregistreerd: 02-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 18:00

LoveGlove schreef:
haffiefreak schreef:
Wie kan mij helpen?

Ik heb het vermoeden dat onze zoon (6) trekjes van autisme heeft. Nog niet bevestigd. We hebben gesprekken bij Accare. Zij onderzoeken waar zijn taal/spraak achterstand vandaan kan komen
Nu vallen mij een aantal dingen op.

1 als hij met auto's speelt moeten ze op een rijtje staan precies dezelfde richting.
2 natte mouwen van trui. Moet meteen een droge aan.
3 andere weg naar huis (dan de gebruikelijke) wil hij dat we de normale weg rijden.
4 laatst sochtends een bakje met ondergoed verplaatst in zijn kledingkast. zonder dat hij het gezien heeft) ging hij zijn pyama aan doen en ik nog even naar de wc. Stond het bakje weer op de oude plek.
4 als ik nieuwe kleding in zijn kast leg (ook zonder dat hij weet dat het nieuw is) en hij trekt het aan vraagt hij meteen Nieuw?
5 als bij oma (tevens buurvrouw) bv een vaas anders staat merkt hij dat meteen op.

Dit is wat nu bij mij opkomt.

Hoe zit het op sociaal en emotioneel gebied?

Lijkt hij gevoelig of juist ondergevoelig te zijn voor prikkels? Kan hij heftig of juist niet reageren op dingen? Of ongepast. Is hij houterig in zijn motoriek of onhandig met fijne motoriek? Als hij bijvoorbeeld opgewonden raakt, gaat hij dan dingen doen zoals flapperen met de armen, springen, heen en weer bewegen etc? Kan hij uberhaupt stil zitten? Hoe doet hij het op school? Lijkt hij slim te zijn of juist niet?

Zijn ook allemaal dingen die bij autisme kunnen horen :)


Hij kan niet stil zitten.
Snel afgeleid. En gevoelig voor prikkels. Bij harde geluiden handen op de oren.
Als iemand niet goed in zijn vel zit of pijn heeft komt hij knuffelen.

Op school doet hij het nu goed. Zit dit jaar op een nieuwe school. Groep 1/2/3 met 5 kindjes en 1 juf en 1 klassenassistend.
Kwam uit een klas groep 1/2 met 1 juf.

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Re: Mensen met ADHD/autisme/OCD/iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-21 19:04

Dat zou inderdaad autisme kunnen zijn. Goed naar zoeken want er zijn veel andere dingen waar de symptomen overlappen met die van autisme :)

Galaika

Berichten: 597
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Belgïe

Re: Mensen met ADHD/autisme/OCD/iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 22:26

Ik had al een eigen topic aangemaakt maar hier kan ik eigenlijk ook wel terecht.

Nu 16 jaar, was 13 toen ik diagnoses autisme en angststoornis heb gekregen. Neem 2 soorten medicatie daarvoor.

PowerPoef

Berichten: 1200
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 23:13

Hoi hoi, ik meld me ook. Toen ik 13 was last gekregen van angst en paniek klachten, toen werd gedacht door mijn therapeut dat ik veel opkropte en het lag aan de scheiding van mijn ouders. Toen ik 15 was veranderde dat naar de diagnose angst en stres stoornis. Ben nu 18 jaar en heb 4 maanden geleden de diagnose autisme gekregen. Best k*t dat het zo lang heeft geduurd, maar ben wel blij dat ik nu zoveel dingen kan verklaren. Ik slik nu overigens Fluoxetine, vroeger Citalopram geslikt, maar werkte niet.
Naast de angst en paniek klachten heb ik erg last van uitstellen, geen overzicht kunnen houden in taken en huishoudelijke taken veel vergeten. Hiernaast ben ik erg snel moe van sociale interacties en dingen die ik niet leuk vind. Als ik die dingen heb gedaan ben ik daarna een soort emotieloos ofzo, lastig uit te leggen.
Positieve kanten zijn dat ik heel gepassioneerd met dingen bezig kan zijn, zoals bij de paarden zijn, lezen, kleine projectjes zoals tekenen, ect. En omdat ik heel goed ben in maskeren vinden mensen mij vaak heel vrolijk en aardig.
Omdat ik het nog niet zolang weet vind ik het nog lastig om te zien welk gedrag nou door mijn autisme en welk gedrag gewoon vanuit mijn persoonlijk komt, dus misschien zitten er een paar dingen tussen die helemaal niks met mijn autisme te maken hebben. :+

(Nu ga ik weer verder met het topic uitlezen)

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-21 01:46

PowerOfZoef schreef:
Hoi hoi, ik meld me ook. Toen ik 13 was last gekregen van angst en paniek klachten, toen werd gedacht door mijn therapeut dat ik veel opkropte en het lag aan de scheiding van mijn ouders. Toen ik 15 was veranderde dat naar de diagnose angst en stres stoornis. Ben nu 18 jaar en heb 4 maanden geleden de diagnose autisme gekregen. Best k*t dat het zo lang heeft geduurd, maar ben wel blij dat ik nu zoveel dingen kan verklaren. Ik slik nu overigens Fluoxetine, vroeger Citalopram geslikt, maar werkte niet.
Naast de angst en paniek klachten heb ik erg last van uitstellen, geen overzicht kunnen houden in taken en huishoudelijke taken veel vergeten. Hiernaast ben ik erg snel moe van sociale interacties en dingen die ik niet leuk vind. Als ik die dingen heb gedaan ben ik daarna een soort emotieloos ofzo, lastig uit te leggen.
Positieve kanten zijn dat ik heel gepassioneerd met dingen bezig kan zijn, zoals bij de paarden zijn, lezen, kleine projectjes zoals tekenen, ect. En omdat ik heel goed ben in maskeren vinden mensen mij vaak heel vrolijk en aardig.
Omdat ik het nog niet zolang weet vind ik het nog lastig om te zien welk gedrag nou door mijn autisme en welk gedrag gewoon vanuit mijn persoonlijk komt, dus misschien zitten er een paar dingen tussen die helemaal niks met mijn autisme te maken hebben. :+

(Nu ga ik weer verder met het topic uitlezen)

het uitstellen, overzicht en huishouden kan autisme zijn maar ook ADHD. verdiep je er maar eens in

Edit: ik probeer geen diagnoses te stellen. Ik probeer alleen mee te denken :D

PowerPoef

Berichten: 1200
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 17:17

LoveGlove schreef:
PowerOfZoef schreef:
...
(Nu ga ik weer verder met het topic uitlezen)

het uitstellen, overzicht en huishouden kan autisme zijn maar ook ADHD. verdiep je er maar eens in

Edit: ik probeer geen diagnoses te stellen. Ik probeer alleen mee te denken :D


Grappig, heb ik eigenlijk nooit echt aan gedacht maar zou natuurlijk zo kunnen zijn. Ik ga er even met mijn behandelaar zij denkt dat een onderzoek daar naartoe nut zou hebben. Dank voor je bericht!