Mensen met ADHD/autisme/OCD/iets anders?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Welke van de volgende heb jij?

ADHD
88 (19%)
Autisme (maakt niet uit welke vorm)
105 (22%)
OCD
20 (4%)
Een persoonlijkheidsstoornis (maakt niet uit welke vorm)
38 (8%)
Depressie
78 (16%)
Gilles de la Tourette
4 (0%)
Iets anders
54 (11%)
Weet ik (nog) niet
13 (2%)
Niets
60 (13%)

Totaal aantal stemmen: 460


Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 10:19

Nah, autisme wordt echt zo gediagnosticeerd. Dan wordt er gezegd dat je in het autistisch spectrum zit.
PDD-NOS is als je wel een ontwikkelingsstoornis hebt, maar ze kunnen het niet specificeren. Dat is idd veranderd, bij autistisch spectrum stoornis wordt geen PDD-NOS meer gesteld.

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 10:29

haffiefreak schreef:
Vanaf hoe oud kun je kinderen laten "testen" (?) op iets?
Ik zelf heb het idee dat hij autisme heeft.

Autisme is al heel jong vast te stellen, dus ik raad je aan om naar de huisarts te gaan en een verwijzing naar een kinderpsychiater te maken. Hoe eerder je erbij bent, hoe beter het is.

haffiefreak schreef:
De ex van mijn broer en zijn twee zonen hebben het ook. En ook hoogbegaafd
Zou het in deze lijn erfelijk kunnen zijn?

Ja, autisme is erfelijk, en wordt net als ADHD doorgegeven via de mannelijke lijn. Vrouwen kunnen het wel hebben, maar geven het niet door. Dus bij die jongens komt het vanaf de vaderlijn, vanaf je broer dus. Dat wil niet zeggen dat je broer het heeft, het is een gen wat zich niet altijd openbaart. Het is zeg maar niet omdat je het gen hebt, dat je dan ook autisme hebt.

Hoogbegaafdheid heeft er overigens niet heel veel mee te maken, dit is een stereotype. Het bestaat weleens naast autisme, maar wordt er niet door veroorzaakt of andersom. Er zijn mensen die hoogbegaafd zijn, maar geen autisme hebben, en mensen die autisme hebben die absoluut niet hoogbegaafd zijn. 90% van de mensen met autisme zijn laag of gemiddeld begaafd.

haffiefreak schreef:
* een andere weg van kinderdagverblijf naar huis, is van slag
* Vorig jaar als hij met gekleurde blokken speelde overal dezelfde kleur bij zoeken.
* op Tenen lopen
* op zijn shirt sabbelen. En Dan een ander shirt aan willen.
* met auto's spelen, moeten ze op een gegeven moment op een rij staan allemaal dezelfde kant op. Zet je er 1 anders, verandert hij dat weer.

Wie Kan mij hier mee helpen, en misschien vergelijking in ziet


Je symptomen zeggen mij weinig. Dat is imo normaal peuter/kleuter gedrag.
Wat ik interessanter vind is: maakt hij contact? Kijkt hij je recht aan? Had hij als baby een goede zuigreflex, pakte hij je hand stevig vast? Wat was de leeftijd van leren praten en leren lopen?

Hoe is hij op het kinderdagverblijf? Maakt hij contact met de juffen en met andere kinderen? Zit er een ontwikkeling naar samen spelen in? Hoe is de taalontwikkeling op dit moment?

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 10:42

Avalanche81 schreef:
Nah, autisme wordt echt zo gediagnosticeerd. Dan wordt er gezegd dat je in het autistisch spectrum zit.
PDD-NOS is als je wel een ontwikkelingsstoornis hebt, maar ze kunnen het niet specificeren. Dat is idd veranderd, bij autistisch spectrum stoornis wordt geen PDD-NOS meer gesteld.


Oh dus zó zit het. Maar wat is NLD dan? Ook een ontwikkelingsstoornis maar dan eentje die niet gediagnosticeerd kan worden? Maar waarom wordt PDD-NOS niet meer gesteld als diagnose dan?

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 10:50

Avalanche81 schreef:
haffiefreak schreef:
* een andere weg van kinderdagverblijf naar huis, is van slag
* Vorig jaar als hij met gekleurde blokken speelde overal dezelfde kleur bij zoeken.
* op Tenen lopen
* op zijn shirt sabbelen. En Dan een ander shirt aan willen.
* met auto's spelen, moeten ze op een gegeven moment op een rij staan allemaal dezelfde kant op. Zet je er 1 anders, verandert hij dat weer.

Wie Kan mij hier mee helpen, en misschien vergelijking in ziet


Je symptomen zeggen mij weinig. Dat is imo normaal peuter/kleuter gedrag.
Wat ik interessanter vind is: maakt hij contact? Kijkt hij je recht aan? Had hij als baby een goede zuigreflex, pakte hij je hand stevig vast? Wat was de leeftijd van leren praten en leren lopen?

Hoe is hij op het kinderdagverblijf? Maakt hij contact met de juffen en met andere kinderen? Zit er een ontwikkeling naar samen spelen in? Hoe is de taalontwikkeling op dit moment?


Wilde bijna hetzelfde antwoord typen, haha.

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 10:55

OneAndOnlyx schreef:
Avalanche81 schreef:
Nah, autisme wordt echt zo gediagnosticeerd. Dan wordt er gezegd dat je in het autistisch spectrum zit.
PDD-NOS is als je wel een ontwikkelingsstoornis hebt, maar ze kunnen het niet specificeren. Dat is idd veranderd, bij autistisch spectrum stoornis wordt geen PDD-NOS meer gesteld.


Oh dus zó zit het. Maar wat is NLD dan? Ook een ontwikkelingsstoornis maar dan eentje die niet gediagnosticeerd kan worden? Maar waarom wordt PDD-NOS niet meer gesteld als diagnose dan?

NLD kan wel gediagnosticeerd worden, maar in Nederland gebeurt dat eigenlijk niet, omdat er onvoldoende kennis nog over is.

In principe heb je verschillende soorten stoornissen.

Cluster A zijn schizoide stoornissen, dus dwangneurosen, schizofrenie, hallucinaties.

Cluster B zijn persoonlijkheidsstoornissen, en die worden pas gesteld als iemand volwassen is.

Dan is er nog een serie, en dat zijn ontwikkelingsstoornissen, stoornissen waarmee een kind dus geboren wordt, waarvan we weten dat ze erfelijk zijn, en die je ontwikkeling beinvloeden. PDD-NOS wordt in principe gesteld als ze zeker weten dat al het andere het niet is. Die wordt dus zeker wel gesteld, maar alleen als ze zeker weten dat het geen ADHD, autisme, enz. is. Stel dat ze dus bij jou zouden denken dat je in het autistisch spectrum zou zitten, dan krijg je het stempeltje ASS. Als ze weten dat je daar niet zit, en dat het ook geen ADHD is, OCD of whatever, dan pas zeggen ze PDD-NOS.

Daarmee zeggen ze eigenlijk: we weten dat je een ontwikkelingsstoornis hebt, we weten alleen niet precies wat het is.

haffiefreak

Berichten: 1647
Geregistreerd: 02-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 10:57

Avalanche81 schreef:
haffiefreak schreef:
Vanaf hoe oud kun je kinderen laten "testen" (?) op iets?
Ik zelf heb het idee dat hij autisme heeft.

Autisme is al heel jong vast te stellen, dus ik raad je aan om naar de huisarts te gaan en een verwijzing naar een kinderpsychiater te maken. Hoe eerder je erbij bent, hoe beter het is.

haffiefreak schreef:
De ex van mijn broer en zijn twee zonen hebben het ook. En ook hoogbegaafd
Zou het in deze lijn erfelijk kunnen zijn?

Ja, autisme is erfelijk, en wordt net als ADHD doorgegeven via de mannelijke lijn. Vrouwen kunnen het wel hebben, maar geven het niet door. Dus bij die jongens komt het vanaf de vaderlijn, vanaf je broer dus. Dat wil niet zeggen dat je broer het heeft, het is een gen wat zich niet altijd openbaart. Het is zeg maar niet omdat je het gen hebt, dat je dan ook autisme hebt.

Hoogbegaafdheid heeft er overigens niet heel veel mee te maken, dit is een stereotype. Het bestaat weleens naast autisme, maar wordt er niet door veroorzaakt of andersom. Er zijn mensen die hoogbegaafd zijn, maar geen autisme hebben, en mensen die autisme hebben die absoluut niet hoogbegaafd zijn. 90% van de mensen met autisme zijn laag of gemiddeld begaafd.

haffiefreak schreef:
* een andere weg van kinderdagverblijf naar huis, is van slag
* Vorig jaar als hij met gekleurde blokken speelde overal dezelfde kleur bij zoeken.
* op Tenen lopen
* op zijn shirt sabbelen. En Dan een ander shirt aan willen.
* met auto's spelen, moeten ze op een gegeven moment op een rij staan allemaal dezelfde kant op. Zet je er 1 anders, verandert hij dat weer.

Wie Kan mij hier mee helpen, en misschien vergelijking in ziet


Je symptomen zeggen mij weinig. Dat is imo normaal peuter/kleuter gedrag.
Wat ik interessanter vind is: maakt hij contact? Kijkt hij je recht aan? Had hij als baby een goede zuigreflex, pakte hij je hand stevig vast? Wat was de leeftijd van leren praten en leren lopen?

Hoe is hij op het kinderdagverblijf? Maakt hij contact met de juffen en met andere kinderen? Zit er een ontwikkeling naar samen spelen in? Hoe is de taalontwikkeling op dit moment?


Als hij iets doet wat niet mag, spreken we hem hier op aan. En kijkt hij je niet aan.

Had wel een goede zuigreflex.

Hij pakte je had niet echt stevig vast

Lopen met ongeveer een jaar.

Praten nog later, nog steeds spraakachterstand. Mee bezig met logopedie. Maakt kleine stapjes vooruit.

Op het kinderdagverblijf maakte hij vrij weinig contact met leidsters en kinderen. Kon wel samen spelen.
(Hij gaat na de vakantie naar de bassisschool)

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 10:59

haffiefreak schreef:
Ik heb zelf geen diagnose, maar ik heb een vraag en hoop dat ik die hier mag stellen.
Het gaat over onze zoon van 4
Vanaf hoe oud kun je kinderen laten "testen" (?) op iets?
Ik zelf heb het idee dat hij autisme heeft.

De ex van mijn broer en zijn twee zonen hebben het ook. En ook hoogbegaafd
Zou het in deze lijn erfelijk kunnen zijn?

* een andere weg van kinderdagverblijf naar huis, is van slag
* Vorig jaar als hij met gekleurde blokken speelde overal dezelfde kleur bij zoeken.
* op Tenen lopen
* op zijn shirt sabbelen. En Dan een ander shirt aan willen.
* met auto's spelen, moeten ze op een gegeven moment op een rij staan allemaal dezelfde kant op. Zet je er 1 anders, verandert hij dat weer.

Wie Kan mij hier mee helpen, en misschien vergelijking in ziet


Ik heb mijn oudste vorig jaar laten onderzoeken in een centrum voor ontwikkelingsstoornissen (cos), toen was hij 3 jaar en 4 maanden.
Paar dingen zijn herkenbaar, zoals die auto's, de weg,... Let wel dat niet ieder kind de heel typische zaken moet laten zien of laat zien. Mijn zoon kan zich bv op school heel goed voordoen, alkes onderdrukkeb en aangeleerd goed sociaal gedrag vertonen, maar daarom heeft hij niet minder autisme of heeft hij het niet moeilijk. Thuis barst dan de bom.
Heb zelf daardoor lang getwijfeld, zeker door commentaar van andere mensen. Nu ben ik blij dat ik toch doorgezet heb, want er zijn lange wachtlijsten en nu bijna een jaar later kan je het niet meer ontkennen. Volgende week kan hij eindelijk starten in revalidatiecentrum.

Ik kan enkel aanraden om uw moedergevoel te volgen, die is meestal juist.

Hier in België maken ze geen onderscheidingen meer ook niet in licht, matig of zwaar, je krijgt de algemene diagnose ass.

haffiefreak

Berichten: 1647
Geregistreerd: 02-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 11:00

En wat zijn eigenlijk de "kenmerken" van kinderen met hooggevoeligheid (hsp?)

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 11:02

Avalanche81 schreef:
haffiefreak schreef:
Vanaf hoe oud kun je kinderen laten "testen" (?) op iets?
Ik zelf heb het idee dat hij autisme heeft.

Autisme is al heel jong vast te stellen, dus ik raad je aan om naar de huisarts te gaan en een verwijzing naar een kinderpsychiater te maken. Hoe eerder je erbij bent, hoe beter het is.

haffiefreak schreef:
De ex van mijn broer en zijn twee zonen hebben het ook. En ook hoogbegaafd
Zou het in deze lijn erfelijk kunnen zijn?

Ja, autisme is erfelijk, en wordt net als ADHD doorgegeven via de mannelijke lijn. Vrouwen kunnen het wel hebben, maar geven het niet door. Dus bij die jongens komt het vanaf de vaderlijn, vanaf je broer dus. Dat wil niet zeggen dat je broer het heeft, het is een gen wat zich niet altijd openbaart. Het is zeg maar niet omdat je het gen hebt, dat je dan ook autisme hebt.

Hoogbegaafdheid heeft er overigens niet heel veel mee te maken, dit is een stereotype. Het bestaat weleens naast autisme, maar wordt er niet door veroorzaakt of andersom. Er zijn mensen die hoogbegaafd zijn, maar geen autisme hebben, en mensen die autisme hebben die absoluut niet hoogbegaafd zijn. 90% van de mensen met autisme zijn laag of gemiddeld begaafd.

haffiefreak schreef:
* een andere weg van kinderdagverblijf naar huis, is van slag
* Vorig jaar als hij met gekleurde blokken speelde overal dezelfde kleur bij zoeken.
* op Tenen lopen
* op zijn shirt sabbelen. En Dan een ander shirt aan willen.
* met auto's spelen, moeten ze op een gegeven moment op een rij staan allemaal dezelfde kant op. Zet je er 1 anders, verandert hij dat weer.

Wie Kan mij hier mee helpen, en misschien vergelijking in ziet


Je symptomen zeggen mij weinig. Dat is imo normaal peuter/kleuter gedrag.
Wat ik interessanter vind is: maakt hij contact? Kijkt hij je recht aan? Had hij als baby een goede zuigreflex, pakte hij je hand stevig vast? Wat was de leeftijd van leren praten en leren lopen?

Hoe is hij op het kinderdagverblijf? Maakt hij contact met de juffen en met andere kinderen? Zit er een ontwikkeling naar samen spelen in? Hoe is de taalontwikkeling op dit moment?


Ben het daar niet helemaal mee eens. Iemand kan perfect ass hebben maar wel vrienden hebben, contact maken, dat is dan aangeleerd maar zo kan men wel verkeerde dingen interpreteren. Mijn oudste kan dus zich perfect socaal gedrag aanmeten, zo kan men denken dat er niets aan de hand is maar dat is dus misleiding.

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 11:08

dromertje2 schreef:
Ben het daar niet helemaal mee eens. Iemand kan perfect ass hebben maar wel vrienden hebben, contact maken, dat is dan aangeleerd maar zo kan men wel verkeerde dingen interpreteren. Mijn oudste kan dus zich perfect socaal gedrag aanmeten, zo kan men denken dat er niets aan de hand is maar dat is dus misleiding.

Daarom heb ik het dus bewust over de baby tijd, en peuter tijd. Kinderen hebben in die fase nog geen sociaal gewenst gedrag aangeleerd. En juist dat maakt dat autisme zo goed te diagnosticeren is op die leeftijd, er zit nog geen filter op.

haffiefreak schreef:
Als hij iets doet wat niet mag, spreken we hem hier op aan. En kijkt hij je niet aan.

Had wel een goede zuigreflex.

Hij pakte je had niet echt stevig vast

Lopen met ongeveer een jaar.

Praten nog later, nog steeds spraakachterstand. Mee bezig met logopedie. Maakt kleine stapjes vooruit.

Op het kinderdagverblijf maakte hij vrij weinig contact met leidsters en kinderen. Kon wel samen spelen.
(Hij gaat na de vakantie naar de bassisschool)

Ik zie hier geen bijzondere dingen eigenlijk.

Maar nogmaals, volg je moedergevoel zoals dromertje2 ook zegt. Ga idd naar de huisarts, vraag om een verwijzing. Maar het is zo te weinig om echt iets zinvols te kunnen zeggen.

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 11:13

Avalanche81 schreef:
Nah, autisme wordt echt zo gediagnosticeerd. Dan wordt er gezegd dat je in het autistisch spectrum zit.
PDD-NOS is als je wel een ontwikkelingsstoornis hebt, maar ze kunnen het niet specificeren. Dat is idd veranderd, bij autistisch spectrum stoornis wordt geen PDD-NOS meer gesteld.


Oh dus zó zit het. Maar wat is NLD dan? Ook een ontwikkelingsstoornis maar dan eentje die niet gediagnosticeerd kan worden? Maar waarom wordt PDD-NOS niet meer gesteld als diagnose dan?[/quote]
NLD kan wel gediagnosticeerd worden, maar in Nederland gebeurt dat eigenlijk niet, omdat er onvoldoende kennis nog over is.

In principe heb je verschillende soorten stoornissen.

Cluster A zijn schizoide stoornissen, dus dwangneurosen, schizofrenie, hallucinaties.

Cluster B zijn persoonlijkheidsstoornissen, en die worden pas gesteld als iemand volwassen is.

Dan is er nog een serie, en dat zijn ontwikkelingsstoornissen, stoornissen waarmee een kind dus geboren wordt, waarvan we weten dat ze erfelijk zijn, en die je ontwikkeling beinvloeden. PDD-NOS wordt in principe gesteld als ze zeker weten dat al het andere het niet is. Die wordt dus zeker wel gesteld, maar alleen als ze zeker weten dat het geen ADHD, autisme, enz. is. Stel dat ze dus bij jou zouden denken dat je in het autistisch spectrum zou zitten, dan krijg je het stempeltje ASS. Als ze weten dat je daar niet zit, en dat het ook geen ADHD is, OCD of whatever, dan pas zeggen ze PDD-NOS.

Daarmee zeggen ze eigenlijk: we weten dat je een ontwikkelingsstoornis hebt, we weten alleen niet precies wat het is.[/quote]

Maar qua eigenschappen lijkt ADHD toch ook niet op PDD-NOS/autisme? En begrijp ik hieruit goed dat PDD-NOS eigenlijk geen autisme is? En waarom is bij mij dan pas op zo'n late leeftijd de diagnose gesteld/ opgemerkt dat ik 'wat anders ben dan de rest'? Voor 2016 kraaide er geen haan naar..

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 11:14

Wat noem je nog peuter? Haffiefreak zoontje is al 4, mijn zoontje kon al op 2-2.5 jaar zich anders gedragen.

Ik herken wel bepaalde zaken, zou zeker je gevoel volgen en je niet laten afwimpelen door huisarts. Ik ben blij dat in België je geen verwijzing nofig hebt, ik ben rechtstreeks gegaan.

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 11:51

dromertje2 schreef:
Haffiefreak zoontje is al 4, mijn zoontje kon al op 2-2.5 jaar zich anders gedragen.

Dat is wel zeldzaam hoor, de meeste kinderen van die leeftijd hebben echt nog totaal geen filter.
dromertje2 schreef:
Ik herken wel bepaalde zaken, zou zeker je gevoel volgen en je niet laten afwimpelen door huisarts. Ik ben blij dat in België je geen verwijzing nofig hebt, ik ben rechtstreeks gegaan.


Dat scheelt wel, hier word je soms echt van instantie naar instantie gestuurd :roll:
OneAndOnlyx schreef:
Maar qua eigenschappen lijkt ADHD toch ook niet op PDD-NOS/autisme?

Dat maakt niet uit. Het centrale punt is dat het een aangeboren stoornis is die je ontwikkeling beïnvloedt
OneAndOnlyx schreef:
En begrijp ik hieruit goed dat PDD-NOS eigenlijk geen autisme is?

Yep, helemaal correct.

OneAndOnlyx schreef:
En waarom is bij mij dan pas op zo'n late leeftijd de diagnose gesteld/ opgemerkt dat ik 'wat anders ben dan de rest'? Voor 2016 kraaide er geen haan naar..

Omdat er heel lang is aangenomen dat dit soort stoornissen alleen bij jongens voorkwam. Tegenwoordig weten we dat het evenveel voorkomt, maar dat het bij meisjes en jongens zich verschillend uit. Dat komt niet omdat ze zo verschillend zijn van elkaar, maar omdat jongens vaak anders opgevoed worden dan meisjes. Bij jongens wordt druk zijn/wild spelen/schreeuwen vaak ook wel gecorrigeerd, maar veel normaler gevonden dan bij meisjes en meisjes leren dus rustiger te doen, en dat maakt een stoornis als ADHD veel minder zichtbaar.

Over een paar jaar zul je zien dat het bijna geen verschil meer maakt.

Plus dat er vroeger ook veel werd geroepen dat het allemaal maar aanstellerij was en mensen maar normaal moesten doen.........

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Mensen met ADHD/autisme/OCD/iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 12:05

Ben toch benieuwd hoe het bij jullie in de relatie gaat.
Ik heb ADD, mijn man niet.

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 12:24

Avalanche, mij is verteld dat PDD-NOS wel degelijk binnen het ASS valt, dat is raar ding nr 1. Het werd ook genoemd als ''lichte vorm van autisme'' in 2016. Maar het laatste wat je noemt, dat er lang is aangenomen dat het alleen bij jongens voorkwam, verklaart dan wel weer dat mijn vriend op zijn 4e al is gediagnosticeerd is met PDD-NOS. Al hoewel ik zelf vind dat mijn vriend een wat heftigere vorm heeft dan ik, maar dat kan natuurlijk ook zijn omdat hij andere eigenschappen bezit qua pdd die ik dan weer niet heb. Al met al een heel gepluis!

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Mensen met ADHD/autisme/OCD/iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 12:28

Vroeger was dat ook zo. Nu is alles wat op autisme lijkt, ASS.

vikawiek

Berichten: 1487
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 12:33

Avalanche81 schreef:
OneAndOnlyx schreef:
En begrijp ik hieruit goed dat PDD-NOS eigenlijk geen autisme is?

Yep, helemaal correct.

Ik ben even de kluts kwijt %)
Ik heb alles gelezen maar ik snap dus niet waarom pdd-nos geen autisme is. En als het dat niet zou zijn waarom staat het dan in het DSM-5?
Volgens jouw redenatie zou ik dus niet autistisch zijn?
OneAndOnlyx schreef:
Als dat wat Purny zegt echt zo is, dan ben ik licht autistisch but aren't we all? Mijn huisarts zei ooit dat we allemaal onze trekjes hebben. De een meer dan de ander. NLD is trouwens Nonverbal Learning Disorder, en de eigenschappen kun je het beste even googlen.

Dat is niet waar. Veel mensen hebben trekjes die je onder ASS kan plaatsen, maar dat betekend niet dat je ook daatwerkelijk autistisch bent

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Mensen met ADHD/autisme/OCD/iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 12:39

Vikawiek: om daar echt antwoord op te kunnen geven zou ik moeten weten wanneer je bent gediagnosticeerd, met welke hulpmiddelen en door wie.

Wat ik zeg is dit: vroeger viel PDD-NOS wel onder autisme, nu niet meer, en word iedereen die in het autistische spectrum valt gediagnosticeerd met ASS.

Ryder
Berichten: 1491
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 12:49

Haffiefreak, woon je in NL? Dan kan je via de huisarts een verwijzing aanvragen naar de psychiater voor onderzoek. Dat hebben wij gedaan toen onze zoon 3 was. Ze vragen dan tijdens een eerste gesprek wat je doel is en of een diagnose wel ‘nodig’ is. Want ze zijn daar terughoudend mee. Een diagnose onder de 6 is in principe ook een werkdiagnose, geen definitieve.
Zelf heb ik gemerkt dat een diagnose heel fijn kan zijn en deuren open zet die zonder diagnose nog gesloten blijven. Er is nu gerichte hulp en speciaal onderwijs is een optie.

Doe wat je moedergevoel je ingeeft!

Mbt PDD-NOS: dat wordt niet meer gediagnostiseerd. Alle diagnoses in het autistisch spectrum heten ASS. Ons is wel gezegd dat bij onze zoon we zouden kunnen kijken naar info mbt omgaan met PDD-NOS omdat hij hier het meest mee overeenkomt. Maar dat is puur omdat er nog zoveel info is gebaseerd op de DSM IV.

Edit: Avalanche, bedoel jij dat PDD-NOS nu sociaal pragmatische taalstoornis heet? Dat wordt nu wel onderscheiden van ASS. Maar PDD-NOS was zo breed dat dat wel onder ASS valt, alleen niet iedereen die die diagnose heeft gehad is per definitie autistisch.

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 13:04

Ryder schreef:
Mbt PDD-NOS: dat wordt niet meer gediagnostiseerd. Alle diagnoses in het autistisch spectrum heten ASS. Ons is wel gezegd dat bij onze zoon we zouden kunnen kijken naar info mbt omgaan met PDD-NOS omdat hij hier het meest mee overeenkomt. Maar dat is puur omdat er nog zoveel info is gebaseerd op de DSM IV.

Voila.
Ryder schreef:
Avalanche, bedoel jij dat PDD-NOS nu sociaal pragmatische taalstoornis heet? Dat wordt nu wel onderscheiden van ASS.

Nee, andersom, dat pragmatische taalstoornis vaak wordt gediagnosticeerd als PDD-NOS. Wordt idd onderscheiden van ASS.

Ryder
Berichten: 1491
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Mensen met ADHD/autisme/OCD/iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 13:33

Ik denk dat we hetzelfde bedoelen :j

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Mensen met ADHD/autisme/OCD/iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 13:42

Ik denk het ook idd :)

TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Mensen met ADHD/autisme/OCD/iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 17:41

@haffiefreak: Mijn zoontje was nog geen 3 jaar toen hij de diagnose kreeg.
Wij hadden een diagnose nodig om hem op de juiste plek te krijgen, want het was toen al duidelijk dat hij niet naar een normale basisschool zou kunnen. Hij heeft wat vroeger klassiek autisme heette.
Hij begon vanaf 3 jaar een beetje te praten. Lopen deed hij met 2,5 jaar.

Hij is nu 5 jaar en zit op speciaal onderwijs, cluster 3.

haffiefreak

Berichten: 1647
Geregistreerd: 02-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 20:45

TinkerTreas schreef:
@haffiefreak: Mijn zoontje was nog geen 3 jaar toen hij de diagnose kreeg.
Wij hadden een diagnose nodig om hem op de juiste plek te krijgen, want het was toen al duidelijk dat hij niet naar een normale basisschool zou kunnen. Hij heeft wat vroeger klassiek autisme heette.
Hij begon vanaf 3 jaar een beetje te praten. Lopen deed hij met 2,5 jaar.

Hij is nu 5 jaar en zit op speciaal onderwijs, cluster 3.


Hoe hebben jullie dat laten testen. Moet je dan een doorverwijzing van een huisarts hebben? (in Nederland)

TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 21:14

haffiefreak schreef:
TinkerTreas schreef:
@haffiefreak: Mijn zoontje was nog geen 3 jaar toen hij de diagnose kreeg.
Wij hadden een diagnose nodig om hem op de juiste plek te krijgen, want het was toen al duidelijk dat hij niet naar een normale basisschool zou kunnen. Hij heeft wat vroeger klassiek autisme heette.
Hij begon vanaf 3 jaar een beetje te praten. Lopen deed hij met 2,5 jaar.

Hij is nu 5 jaar en zit op speciaal onderwijs, cluster 3.


Hoe hebben jullie dat laten testen. Moet je dan een doorverwijzing van een huisarts hebben? (in Nederland)


Mijn zoontje zat in een peutergroep op het revalidatiecentrum, omdat hij motorisch zo achter liep. En de revalidatie arts heeft hem toen doorverwezen naar het centrum voor autisme dacht ik. Maar het kan ook zijn dat ik de huisarts heb gebeld voor een doorverwijzing. Ik weet het niet meer precies, sorry.
Maar via de huisarts kan het sowieso.

Het centrum voor autisme is bij ons in de buurt van de GGZ.