Welke van de volgende heb jij?
ADHD 19%  19%  [ 88 ]
Autisme (maakt niet uit welke vorm) 22%  22%  [ 105 ]
OCD 4%  4%  [ 20 ]
Een persoonlijkheidsstoornis (maakt niet uit welke vorm) 8%  8%  [ 38 ]
Depressie 16%  16%  [ 78 ]
Gilles de la Tourette 0%  0%  [ 4 ]
Iets anders 11%  11%  [ 54 ]
Weet ik (nog) niet 2%  2%  [ 13 ]
Niets 13%  13%  [ 60 ]
Totaal aantal stemmen : 460

Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 12 van de 15 [ 367 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Mensen met ADHD/autisme/OCD/iets anders?

 

Briefjes ophangen/plakken kan ik idd nog wel proberen. Hier is het lastige helaas dat reminders niet helpen, mijn hele hoofd werkt super impulsgedreven en ik kan dus heel goed schoonmaken als ik de impuls eenmaal heb, maar tot die impuls er is negeer ik alles om me heen veel te makkelijk. Met medicatie is dat iéts minder maar helaas nog niet helemaal weg. Ik probeer daar dus echt een systeem in te vinden en 'volwassen worden' heeft daar iets bij geholpen, maar mijn huis is nog steeds wel echt rommelig.

Het beste voorbeeld is bv karton. Ik stapel dat op en weiger gewoon om het mee te nemen naar beneden. Het staat bij mijn deur dus ik zie het elke keer, denk elke keer 'ohja dat moet ik nog opruimen', maar het gebeurt gewoon niet. Tot ik ineens denk oké nu is het klaar met het karton, en dan werk ik in een middag alles weg.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-20 11:17 



 
Profiel   

Emmaa_ schreef
Briefjes ophangen/plakken kan ik idd nog wel proberen. Hier is het lastige helaas dat reminders niet helpen, mijn hele hoofd werkt super impulsgedreven en ik kan dus heel goed schoonmaken als ik de impuls eenmaal heb, maar tot die impuls er is negeer ik alles om me heen veel te makkelijk. Met medicatie is dat iéts minder maar helaas nog niet helemaal weg. Ik probeer daar dus echt een systeem in te vinden en 'volwassen worden' heeft daar iets bij geholpen, maar mijn huis is nog steeds wel echt rommelig.

Het beste voorbeeld is bv karton. Ik stapel dat op en weiger gewoon om het mee te nemen naar beneden. Het staat bij mijn deur dus ik zie het elke keer, denk elke keer 'ohja dat moet ik nog opruimen', maar het gebeurt gewoon niet. Tot ik ineens denk oké nu is het klaar met het karton, en dan werk ik in een middag alles weg.

Oh ja, dit komt wel herkenbaar voor :o. Dat karton heb ik hier ook (en vergelijkbare dingen). Dat doe ik ook pas als het de spuigaten uitloopt...

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-20 11:19 



 
Profiel   

Ik heb door een ander topic (over schoonmaken) de app ‘ Sweepy’ gedownload. Die vind ik tot nu toe erg fijn en overzichtelijk. Je kan alles zelf inplannen per ruimte, en steeds wat toevoegen of erafhalen tot je een rooster hebt wat voor jou werkt.

Op die manier krijg je een mooi overzicht, en het geeft ook voldoening als je weer iets kan afstrepen. Ik zal wat screenshots maken voor het idee:
[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Vandaag dus nog niks gedaan/afgestreept. Ik gebruik het nog geen week dus even kijken of ie blijft bevallen, maar mij geeft dit wel meer overzicht. Je zou zelfs een reminder om rekeningen na te kijken kunnen invoeren!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-20 11:25 



 

Oh dit is wel echt een hele goeie! Ga ik eens naar kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-20 11:28 



 
Profiel   

Ik denk dat het vrij normaal is dat de medicatie wat 'heftig' binnen kan komen als je al een lange tijd niet gebruikt hebt. Welke medicatie neem je, die van 4 uur, 8u,...? Zeker die van 4u (10mg Ritalin) kan erg heftig zijn.
Dat van die dingen die zich (letterlijk) opstapelen klinkt erg herkenbaar. Helaas geen tips voor. Die app ziet er wel erg handig uit!

Ik dacht hier ook net nog te komen posten. Ik ben namelijk even gestopt met mijn medicatie omdat ik erg veel last had van negatieve bijwerkingen (voornamelijk skin picking en andere 'body-focused repetitive behaviors'). Tot nu toe gebruikte ik altijd de 10mg versie. Misschien dat ik ga overschakelen naar die van 8u. Die heb ik vroeger ook even gebruikt en was minder 'heftig'. In het begin kreeg ik er wel barstende koppijn van dus ik zou het best al beginnen nemen voordat ik naar school ga. :+ Maar ik moet nog een afspraak met mijn huisarts maken- wat ik dus continue zit uit te stellen. _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-20 11:48 



 

Het is 10mg methylfenidaat inderdaad. Ik ben hier idd mee gestopt omdat ik het te heftig binnen vond komen, maar ik vind het wel prettig dat ik iets flexibeler ben in hoe veel ik neem en hoe lang ik het laat werken. Ik slik namelijk sowieso niet elke dag medicatie en ik slik er ook hooguit 2 op een dag, omdat ik er heel slecht van kan slapen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-20 11:59 



 
Profiel   

Ik ben zelf overgestapt van Ritalin naar 20mg Vyvanse (lisdexamfetamine) en vindt dat tot nu toe erg prettig werken. Ik slik 1 pil 's morgens vroeg en kan dan 's avonds ook prima slapen. In het weekend gebruik ik het nooit, maar merk dan wel dat ik ook onrustiger ben voordat ik in slaap val.

Ik gebruik Google Keep (gelinkt aan mijn Google Calendar) om overzicht te houden. To do lijstjes werken hier toch nog altijd het beste. Mijn collegas/vrienden sturen mij ook altijd invites, want ze weten dat als ik het niet meteen ergens noteer ik het waarschijnlijk toch vergeet :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-20 14:00 



 
Profiel   

_Snow_White schreef
Ik gebruik Google Keep (gelinkt aan mijn Google Calendar) om overzicht te houden. To do lijstjes werken hier toch nog altijd het beste. Mijn collegas/vrienden sturen mij ook altijd invites, want ze weten dat als ik het niet meteen ergens noteer ik het waarschijnlijk toch vergeet :=


Dat ga ik ook maar even installeren, maar ook van een paar berichten hier boven..

Alleen het vervelende is wel ik kijk er niet naar en op de agenda die ik op mijn telefoon
heb staan doet allemaal dingen die niet kloppen.

Maar heb wel bedacht om eens een whiteboard te kopen of een krijtbord en dan
aan de deur op te hangen zo dat ik voor de dag zelf kan aankruisen/afstrepen dat niet/wel gedaan is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-20 15:08 



 

@emma, en iemand eens per week inhuren om je huishouden op orde te houden? Kan misschien heel veel druk voor je wegnemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-20 16:40 



 
Profiel   

Wat ook kan helpen, als je daar de ruimte voor hebt in je week. Om dingen op vaste dagen te doen, bijvoorbeeld standaard op maandag schoonmaken en dan een lijstje met wat wekelijks moet en een optioneel lijstje, met de afspraak dat je de wekelijkse dingen altijd doet en dan nog X optionele schoonmaaktaken. Ik noem maar iets.
Qua lijstjes. Zelf gebruik ik "Remember the Milk", gewoon de gratis versie. Die kun je ook koppelen aan, bijvoorbeeld, Gmail en dan e-mails (die je nog moet beantwoorden, betalen, onthouden of een bestelling binnen is gekomen, etc.) naar je to-do-list te sturen. Groot voordeel ten opzichte van Google Keep, vind ik persoonlijk, het aspect dat je taken kunt laten herhalen. Een grote valkuil is wel, dat je zélf eraan moet denken om te kijken in de app (of website). In de gratis versie werken de reminders niet. Ik heb dat zelf opgelost door de website in te stellen als mijn startpagina in de browser en intussen kijk ik redelijk automatisch 's ochtends al even in de app. Je kunt zelfs taken naar je lijst laten e-mailen door anderen, zonder je lijsten te hoeven delen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-20 16:57 



 

brokjes schreef
@[naam], en iemand eens per week inhuren om je huishouden op orde te houden? Kan misschien heel veel druk voor je wegnemen.

Daar denk ik wel heel vaak over na, maar ik heb eigenlijk het budget niet, plus ik woon in een klein appartementje in mijn eentje dus ik vind eigenlijk ook dat ik het gewoon zelf moet kunnen doen... Ik wil nu nog een poging doen om het zelf beter bij te houden, als het dit keer niet werkt ga ik er toch weer aan denken.

@_Christina: Dat deed ik eerder ook inderdaad (ik had op zondag altijd schoonmaakdag met mijn ex), maar omdat ik erg onregelmatig werk is het nu niet heel makkelijk. Ik heb nu Sweepy gedownload en ritalin genomen en ben nu mijn hele huis even grondig aan het schoonmaken, en dan hoop ik dat ik het dmv die app beter bij kan houden.

Was wel helemaal vergeten hoe bevredigend het is om schoon te maken met ritalin in je systeem, zo :o Denk ineens aan allemaal klusjes die ik normaal gesproken echt niet zou oppakken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-20 12:40 



 
Profiel   

Het fijne van die app vind ik dat je kan instellen hoevaak iets terug komt: vaak denk ik na een klus: ‘dat is ook weer schoon!’ Om me vervolgens 2 weken later te ergeren dat het alweer vies is en het dus eigelijk helemaal geen zin heeft zo uitbundig te poetsen. Maar als je het bijhoudt is het helemaal niet zoveel werk en blijft het ook schoon..

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-20 14:10 



 
Profiel   

Ik meld me ook even. ADD en een aardige vorm van
Misofonie.
Ik slik methylfenidaat 3 x 10 Mg. En hier word ik verdraagzamer van.
Het zorgt er voor dat ik nog niet opgepakt ben voor moord en doodslag omdat iemand in mijn ogen bijvoorbeeld niet netjes eet.
Ook kan ik dan beter focussen zonder dat ik overal door ben afgeleid.
Omdat ik vrij veel last had van de rebounds ben ik sinds 2 weken overgestapt op lang werkende Elvanse (schijnt vrij nieuw te zijn)
Er gaat een wereld voor mij open!
Mijn collega’s weten ook niet wat ze meemaken ;-).

Iemand anders hier ook al ervaring mee?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-20 14:13 



 
Profiel   

Ik slik Vyvanse wat volgensmij de Noord-Amerikaanse variant is van Elvanse.
Ik ben er erg blij mee, maar moet wel ontbijten voordat ik het neem omdat de honger anders wegtrekt voor een paar uur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-20 14:47 



 
Profiel   

_Snow_White schreef
Ik slik Vyvanse wat volgensmij de Noord-Amerikaanse variant is van Elvanse.
Ik ben er erg blij mee, maar moet wel ontbijten voordat ik het neem omdat de honger anders wegtrekt voor een paar uur.


Ja dat herken ik wel...
Gelukkig kan ik wel wat reserves missen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-20 15:33 



 
Profiel   

Ik ben nog steeds erg tevreden met LTO3

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-20 16:03 



 
Profiel   

Emmaa_ schreef
Het is 10mg methylfenidaat inderdaad. Ik ben hier idd mee gestopt omdat ik het te heftig binnen vond komen, maar ik vind het wel prettig dat ik iets flexibeler ben in hoe veel ik neem en hoe lang ik het laat werken. Ik slik namelijk sowieso niet elke dag medicatie en ik slik er ook hooguit 2 op een dag, omdat ik er heel slecht van kan slapen.

Die van 10mg kan erg heftig zijn inderdaad. Splits je de tabletjes op? Wat ik soms doe is beginnen met een helftje en dan even aankijken hoe het gaat. Dan kan je nog steeds de andere helft (of een kwartje) bijnemen.


Interessant MarryAnneR dat de medicatie ook helpt voor je misofonie. (Van mijn kant geen ervaring aangezien ik niet kan eten met de 10mg Ritalin. Tenzij ik naar de stad ga, dan helpt Ritalin zelfs niet om mijn humeur te verbeteren en kan ik zowat alles eten. Het eten verbetert mijn humeur helaas voor slechts vijf minuten. :') )

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-20 16:09 



 
Profiel   

Mag ik me hier ook melden? Hier nog een bokker met ADHD icm PDD-nos. Erg leuke combi. Not :')

Ik gebruik ook Ritalin/methylfenidaat. Eerst gebruikte ik ook medikinet. Dan had ik sochtends 30mg medikinet, en smiddags nog 1x 10mg Ritalin.
Tot de medikinet er niet meer in capsules van 30mg was. Toen ben ik overgestapt naar 3x 10mg Ritalin per dag. De capsules van 10mg medikinet waren er wel maar van zo veel capsules werd mijn buik niet blij.

Inmiddels ben ik gaan afbouwen met de ritalin omdat ik het te vaak vergat. En doordat ik hem niet regelmatig innam kwamen de prikkels juist 10x zo hard binnen als ik hem wel nam. Dus nu slik ik alleen sochtens nog 10mg. In combinatie met 10mg citalopram. Hiermee begonnen toen ik ooit depressief was. Had toen 20mg, inmiddels afgelopen jaar kunnen afbouwen naar 10mg :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-20 16:15 



 

Matheno schreef
Ik ben nog steeds erg tevreden met LTO3

Dit wil ik eigenlijk ook wel eens gaan proberen. Ik heb nog nooit medicatie gebruikt, maar ik ben er wel benieuwd naar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-20 16:22 



 
Profiel   

brokjes schreef
Matheno schreef
Ik ben nog steeds erg tevreden met LTO3

Dit wil ik eigenlijk ook wel eens gaan proberen. Ik heb nog nooit medicatie gebruikt, maar ik ben er wel benieuwd naar.


Ik was ook benieuwd, maar ik heb niets gemerkt.
Eerst zeggen ze dat de dosering 3 pillen op een dag is en dan ga je verder lezen en dan staat er dat veel mensen het goed doen op 3 in de ochtend en 2 in de avond. Dan wordt het ook wel een duur grapje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-20 07:37 



 
Profiel   

Oh ja ik heb sinds een jaar dat ik begeleiding krijg om mijn kamer op te ruimen en dingen die er rondom te maken heeft. :)

Ze komt dan ook 1x per week, en dan voor 2 uurtjes.

Van de week 2 uurtjes kamer opgeruimd maar merkte snel dat ik alles kwijt was,
dus heb 3 x naar boven mogen lopen omdat ik wat vergeten was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-20 22:05 



 
Profiel   

Via de wmo (begin bij je wijkcoach/-team) kun je hierbij hulp krijgen. Ik wist niet dat dat ook kan voor meer structuur, opruimen etc. Daar hoef je echt niet compleet hulpeloos voor te zijn. Dus voor als jullie dat ook dachten, gooi daar anders eens een balletje op. Let wel, wmo zorg kost 19/mnd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-20 00:10 



 

_Christina schreef
Via de wmo (begin bij je wijkcoach/-team) kun je hierbij hulp krijgen. Ik wist niet dat dat ook kan voor meer structuur, opruimen etc. Daar hoef je echt niet compleet hulpeloos voor te zijn. Dus voor als jullie dat ook dachten, gooi daar anders eens een balletje op. Let wel, wmo zorg kost 19/mnd.

Ik ben hier inderdaad naar aan het kijken, maar vooral om hulp te krijgen bij mijn financiën. Ik heb (gelukkig) op geen schulden maar ik ben ook geen held met geld en het gaat er veel sneller uit dan het eruit zou moeten gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-20 11:41 



 
Profiel   

Fleury schreef
brokjes schreef
Dit wil ik eigenlijk ook wel eens gaan proberen. Ik heb nog nooit medicatie gebruikt, maar ik ben er wel benieuwd naar.


Ik was ook benieuwd, maar ik heb niets gemerkt.
Eerst zeggen ze dat de dosering 3 pillen op een dag is en dan ga je verder lezen en dan staat er dat veel mensen het goed doen op 3 in de ochtend en 2 in de avond. Dan wordt het ook wel een duur grapje.


Ik neem 2 capsules sochtends voor het ontbijt en 1 voor de lunch. In de namiddag en avond red ik het prima zonder een beetje hulp.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-20 23:50 



 
Profiel   

Ja ik deed nu 2 voor het ontbijt en 1 in de avond. Maar daarmee merkte ik geen verschil.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-20 05:55 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 12 van de 15 [ 367 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen