Mensen met ADHD/autisme/OCD/iets anders?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Welke van de volgende heb jij?

ADHD
88 (19%)
Autisme (maakt niet uit welke vorm)
105 (22%)
OCD
20 (4%)
Een persoonlijkheidsstoornis (maakt niet uit welke vorm)
38 (8%)
Depressie
78 (16%)
Gilles de la Tourette
4 (0%)
Iets anders
54 (11%)
Weet ik (nog) niet
13 (2%)
Niets
60 (13%)

Totaal aantal stemmen: 460


elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 13:56

_Christina schreef:
Via de wmo (begin bij je wijkcoach/-team) kun je hierbij hulp krijgen. Ik wist niet dat dat ook kan voor meer structuur, opruimen etc. Daar hoef je echt niet compleet hulpeloos voor te zijn. Dus voor als jullie dat ook dachten, gooi daar anders eens een balletje op. Let wel, wmo zorg kost 19/mnd.

Ik heb vandaag voor 't eerst hulp gehad thuis. Via de organisatie Impegno. Die zijn ook ingesteld op klanten met 'n psychische aandoening.

_Christina

Berichten: 1487
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 17:00

De instantie waarnaar de wijkcoach je vanuit de WMO doorstuurt, verschilt per regio volgens mij en het ligt ook aan de hulpvraag die je hebt. Er is volgens mij nog een algemene instantie die je daar nog weer bij bij kan staan, die je helpen met alle aanvragen en eventueel ook de andere instanties achter de broek aan zitten als ze je van het kastje naar de muur sturen. Maar die zou ik desgewenst even moeten opzoeken.

flooooo
Berichten: 2564
Geregistreerd: 11-06-10

Re: Mensen met ADHD/autisme/OCD/iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 20:41

Stichting MEE kan daar onder andere bij ondersteunen en doorverwijzen naar de juiste zorg. Ze zijn zeer laagdrempelig te benaderen en ik heb vanuit mijn vak hele goede ervaringen met hun.

_Christina

Berichten: 1487
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Re: Mensen met ADHD/autisme/OCD/iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 21:34

Dat is die ik bedoel volgens mij!

CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 13:30

Mag ik dit topic even weer een schopje geven?

Ik heb niet alles doorgelezen maar ik ben eigenlijk op zoek naar 'lotgenoten' of mensen die meer ervaring hebben met OCD. Op mijn 17de diagnose gehad van HSP, niks echt bijzonders omdat veel mensen dit hebben (denk ik?). Nu sinds dit jaar OCD erbij gekregen, is zich pas echt als iets slechts beginnen ontwikkelen na burn-out klachten en de eerste lockdown in maart. Waarschijnlijk wel altijd al gehad, ik had bepaalde tiks als kind die opvielen maar die waren nooit echt kwaadaardig of zeer frequent. Loop nu sinds een paar weken bij de psycholoog en die hebben mij woensdag verteld dat ik naast gewone klinische therapie ook in gedragstherapie moet gaan... Ik heb allemaal nog geen idee hoe dit mij kan overkomen en ook dat ik hier de controle over ben verloren.

vikawiek

Berichten: 1484
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Re: Mensen met ADHD/autisme/OCD/iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 13:36

Ja, ik helaas. Vanaf m'n 10de. Ik weet omdat het zo vroeg bij mij ks begonnen niet veel meer van het begin af, behalve dat ik tegen m'n moeder zei dat ik dood wilde. Ik ben nu wel gewend aan de psycholoog bezoeken en ik heb een hele fijne die me al behandeld vanaf m'n 12de

CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 23:08

vikawiek schreef:
Ja, ik helaas. Vanaf m'n 10de. Ik weet omdat het zo vroeg bij mij ks begonnen niet veel meer van het begin af, behalve dat ik tegen m'n moeder zei dat ik dood wilde. Ik ben nu wel gewend aan de psycholoog bezoeken en ik heb een hele fijne die me al behandeld vanaf m'n 12de

Maar dat je zei dat je dood wilde heeft toch weinig te maken met OCD? Of vergis ik me?

vikawiek

Berichten: 1484
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 23:55

CalipsoLover schreef:
vikawiek schreef:
Ja, ik helaas. Vanaf m'n 10de. Ik weet omdat het zo vroeg bij mij ks begonnen niet veel meer van het begin af, behalve dat ik tegen m'n moeder zei dat ik dood wilde. Ik ben nu wel gewend aan de psycholoog bezoeken en ik heb een hele fijne die me al behandeld vanaf m'n 12de

Maar dat je zei dat je dood wilde heeft toch weinig te maken met OCD? Of vergis ik me?

Ik werd door de dwangstoornis zo miserabel en depressief van dat ik het niet meer zag zitten. Het hebben van dwang is al ronduit poedersuiker maar als 10 jarig hummel snap je het nog minder, en dat de klas mijn tics en gekke stapjes begon op te merken maakte het niet veel beter.
Daarna nog een paar keer zwaar depressief geweest in de periodes dat de dwang heel erg sterk was. Dus in die zin, ja, de dwang maakte dat ik dood wilde

CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Mensen met ADHD/autisme/OCD/iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 10:48

Ik stuur je even een pb!

deksel

Berichten: 3782
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 22:32

Even een schopje:

Sinds ongeveer een halfjaar of zo iets heb ik de diagnose autisme, wat ik al vermoedde. CGT gehad, prima maar ik denk toch niet voldoende. Fijn om met de overprikkeling om te kunnen gaan, maar het houdt de overprikkeling niet echt tegen. Ook ben ik soms ZO druk in mijn hoofd en alles aan het overanalyseren, ik word er soms zo gek van. Dus nu ben ik een beetje op onderzoek uit of ik nou aan de medicatie wil. Wat is jullie ervaring (mag ook in PB)? Wat slikken jullie voor rust in je kop en welke bijwerkingen ervaar je?

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 22:34

deksel schreef:
Even een schopje:

Sinds ongeveer een halfjaar of zo iets heb ik de diagnose autisme, wat ik al vermoedde. CGT gehad, prima maar ik denk toch niet voldoende. Fijn om met de overprikkeling om te kunnen gaan, maar het houdt de overprikkeling niet echt tegen. Ook ben ik soms ZO druk in mijn hoofd en alles aan het overanalyseren, ik word er soms zo gek van. Dus nu ben ik een beetje op onderzoek uit of ik nou aan de medicatie wil. Wat is jullie ervaring (mag ook in PB)? Wat slikken jullie voor rust in je kop en welke bijwerkingen ervaar je?

Sinds vorig jaar slik ik Trazodon en dat maakt me rustiger in m'n hoofd.

deksel

Berichten: 3782
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 22:55

elnienjo schreef:
deksel schreef:
Even een schopje:

Sinds ongeveer een halfjaar of zo iets heb ik de diagnose autisme, wat ik al vermoedde. CGT gehad, prima maar ik denk toch niet voldoende. Fijn om met de overprikkeling om te kunnen gaan, maar het houdt de overprikkeling niet echt tegen. Ook ben ik soms ZO druk in mijn hoofd en alles aan het overanalyseren, ik word er soms zo gek van. Dus nu ben ik een beetje op onderzoek uit of ik nou aan de medicatie wil. Wat is jullie ervaring (mag ook in PB)? Wat slikken jullie voor rust in je kop en welke bijwerkingen ervaar je?

Sinds vorig jaar slik ik Trazodon en dat maakt me rustiger in m'n hoofd.

Thanks! Even gegoogeld maar helaas deze wordt het sowieso niet. Rijd geen auto zolang u dit medicijn gebruikt, staat op Apotheek.nl (2018). Ben echt net begonnen aan mijn rijlessen.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Mensen met ADHD/autisme/OCD/iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 23:10

Volgens mij staat dat op alle antidepressiva, maar dat is alleen voor de eerste 2 weken dat je lichaam moet wennen. Ik slik mijn dosis 's avonds samen met een inslaaptabletje. Ik ben nooit gestopt met autorijden.

purny

Berichten: 27482
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Mensen met ADHD/autisme/OCD/iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 23:15

Het heeft er toch mee te maken in welke categorie de medicatie zit?

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Mensen met ADHD/autisme/OCD/iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 23:17

Geen idee, de vorige AD die ik slikte had ook een waarschuwing. Je moet ook meestal rustig opbouwen met 'n lage dosering, dat zal ook niet voor niks zijn.

purny

Berichten: 27482
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 23:29


deksel

Berichten: 3782
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 23:42

elnienjo schreef:
Volgens mij staat dat op alle antidepressiva, maar dat is alleen voor de eerste 2 weken dat je lichaam moet wennen. Ik slik mijn dosis 's avonds samen met een inslaaptabletje. Ik ben nooit gestopt met autorijden.

https://www.rijveiligmetmedicijnen.nl/m ... n/alfabet/
Ik heb er niet heel veel verstand van maar volgens mij mag je dus alsnog niet rijden. Tenzij je al 3 jaar slikt + rijsimulator test hebt gedaan.

EvelijnS

Berichten: 17537
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 00:06

Ik heb ADHD en autisme, en gebruikte tot vorige week dexamfetamine en ben nu dus overgestapt naar lisdexamfetamine. Dexamfetamine vergat ik met regelmaat en de vele gedachten en daarmee het overdenken en de angsten gingen dus ook op en neer. Het was ook nogal onhandig plannen met mijn dagbesteding. Heel irritant. Lisdexamfetamine werkt een stuk beter, voel me veel stabieler en eenmalig innemen in de ochtend vind ik super fijn.

CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Mensen met ADHD/autisme/OCD/iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 10:33

Hier ook Trazodon genomen, heeft me toen wel enorm geholpen maar was er wel redelijk suf van.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Mensen met ADHD/autisme/OCD/iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 10:39

Ik mocht opbouwen naar een hele, maar ik ben altijd op 'n halfje blijven hangen.

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-21 10:32

De TS is weer terug van weggeweest

Ondertussen zijn er veel meer dingen mis met me. Waarschijnlijk heb ik ook autisme en gille de la Tourette. Daarvoor ben ik nu in behandeling. En ik heb dingen die op epileptische aanvallen lijken. Maar wat het precies is moeten we nog achter komen. In elk geval ga ik daar nu zo voor naar het ziekenhuis. Ik heb ook nog een complexe vorm van PTSS en een hechtingsstoornis. Ik heb dus een heel pakketje bij elkaar. En ADHD was de reden dat ik dit topic had gemaakt, dus dat weten jullie al :D

Ondertussen heb ik Tentin/dexamfetamine ipv methylfenidaad omdat de methylfenidaad echt ontzettend veel bijwerkingen gaf bij mij. Bij de Tentin heb ik daar stukke minder last van, waar ik blij mee ben. Nu kan ik beter functioneren.

Ik zit ondertussen ook (tijdelijk) bij een dagbesteding op een soort kinderboerderij waar ik dus lekker met dieren mag werken. En ik krijg vanaf volgende week thuis begeleiding om me te helpen met dingen als huishouden etc. Ik woon sinds een jaartje voornamelijk bij mijn vriend, waar ik heb ontdekt dat mijn ADHD dus flink in de weg zit met huishouden bijhouden en goed met geld om kunnen gaan etc. Dus daar ga ik hulp mee krijgen gelukkig. En misschien krijg ik in de toekomst ook nog een hulphond. Daar ben ik nu vooral over het informeren om te zien wat de mogelijkheden zijn. En als het mogelijk is dan zou ik er graag een willen omdat ik weet dat honden therapeutische dieren voor me zijn.

Nou, bij deze mijn update van een paar jaar. Er is nog veel meer gebeurd, maar dit is er uit gekomen

nardxash

Berichten: 4001
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 19:20

ik schop dit topic even omhoog aangezien hier meer lotgenoten in het zelfde schuitje zitten,

ik heb sinds vorig jaar de diagnose ptss, nu uit dit zich bij mij vooral in stressvolle situaties waarbij ik ook het overzicht kwijt kan raken en ook echt blackouts kan krijgen.
verder heeft mijn verleden en mijn kinderjaren er ook geen goed aangedaan.
nu heb ik al een keer bij een psycholoog gelopen alleen echter heeft dat niet veel gebaten en merk dat toch graag af wil van de ptss zijn er hier bokkers die mijn tips kunnen geven.

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-21 20:20

nardxash schreef:
ik schop dit topic even omhoog aangezien hier meer lotgenoten in het zelfde schuitje zitten,

ik heb sinds vorig jaar de diagnose ptss, nu uit dit zich bij mij vooral in stressvolle situaties waarbij ik ook het overzicht kwijt kan raken en ook echt blackouts kan krijgen.
verder heeft mijn verleden en mijn kinderjaren er ook geen goed aangedaan.
nu heb ik al een keer bij een psycholoog gelopen alleen echter heeft dat niet veel gebaten en merk dat toch graag af wil van de ptss zijn er hier bokkers die mijn tips kunnen geven.

Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje. Ik merk dat ik niet van mijn ptss af kom.

Ik denk in alle eerlijkheid in mijn eigen geval dat het ook nooit helemaal weg zal gaan. De dingen waar ik ptss van heb gekregen gebeurden toen ik 2/3 was. Een cruciale leeftijd dus. Dus dat zal ik er nooit uitgestampt krijgen. Nu heb ik dan ook een complexe vorm van ptss. Ik denk dat het voor mij vooral zaak zal zijn om er mee te leren omgaan en te leren waar de triggers zitten om ze zoveel mogelijk te voorkomen. Geloof me. Goede constructieve feedback op een lieve manier krijgen kan het al genoeg triggeren om me aan het huilen te maken. Mijn lichaam zit eenmaal in een "doe ik iets niet goed dan komt er pijn" systeem sinds ik 2 ben. Dus dan is het zaak om mijn triggers wat meer onder controle te leren houden.

De reden dat ik dit verhaal zo vertel is omdat het je misschien helpt te zien of jou ptss wel of niet chronisch Is. Dat is iets wat alleen jij kan beantwoorden. Als het wel chronisch is, moet je leren om te accepteren dat het zo is. Ik heb er zeker 3 jaar over gedaan om het te accepteren. Je moet vooral de tijd nemen die je nodig hebt daarmee.

Dus mijn advies uiteindelijk zou zijn: ga voor jezelf uitzoeken of het chronisch is of niet. Zo ja, ga het leren accepteren en probeer er dan aan te werken om triggers te verminderen etc. Zo nee, dan kun je nog manieren bedenken om te herstellen van je ptss. Bij sommigen werkt schema therapie. Bij anderen werkt EMDR. Sommigen hebben ook fysieke trauma therapie nodig. Dat is voor iedereen anders. Ga gewoon opzoek naar wat bij jou past. Het kan even duren voordat je het goede hebt gevonden, maar je komt er wel. Dat weet ik zeker :)

nardxash

Berichten: 4001
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 20:49

LoveGlove schreef:
nardxash schreef:
ik schop dit topic even omhoog aangezien hier meer lotgenoten in het zelfde schuitje zitten,

ik heb sinds vorig jaar de diagnose ptss, nu uit dit zich bij mij vooral in stressvolle situaties waarbij ik ook het overzicht kwijt kan raken en ook echt blackouts kan krijgen.
verder heeft mijn verleden en mijn kinderjaren er ook geen goed aangedaan.
nu heb ik al een keer bij een psycholoog gelopen alleen echter heeft dat niet veel gebaten en merk dat toch graag af wil van de ptss zijn er hier bokkers die mijn tips kunnen geven.

Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje. Ik merk dat ik niet van mijn ptss af kom.

Ik denk in alle eerlijkheid in mijn eigen geval dat het ook nooit helemaal weg zal gaan. De dingen waar ik ptss van heb gekregen gebeurden toen ik 2/3 was. Een cruciale leeftijd dus. Dus dat zal ik er nooit uitgestampt krijgen. Nu heb ik dan ook een complexe vorm van ptss. Ik denk dat het voor mij vooral zaak zal zijn om er mee te leren omgaan en te leren waar de triggers zitten om ze zoveel mogelijk te voorkomen. Geloof me. Goede constructieve feedback op een lieve manier krijgen kan het al genoeg triggeren om me aan het huilen te maken. Mijn lichaam zit eenmaal in een "doe ik iets niet goed dan komt er pijn" systeem sinds ik 2 ben. Dus dan is het zaak om mijn triggers wat meer onder controle te leren houden.

De reden dat ik dit verhaal zo vertel is omdat het je misschien helpt te zien of jou ptss wel of niet chronisch Is. Dat is iets wat alleen jij kan beantwoorden. Als het wel chronisch is, moet je leren om te accepteren dat het zo is. Ik heb er zeker 3 jaar over gedaan om het te accepteren. Je moet vooral de tijd nemen die je nodig hebt daarmee.

Dus mijn advies uiteindelijk zou zijn: ga voor jezelf uitzoeken of het chronisch is of niet. Zo ja, ga het leren accepteren en probeer er dan aan te werken om triggers te verminderen etc. Zo nee, dan kun je nog manieren bedenken om te herstellen van je ptss. Bij sommigen werkt schema therapie. Bij anderen werkt EMDR. Sommigen hebben ook fysieke trauma therapie nodig. Dat is voor iedereen anders. Ga gewoon opzoek naar wat bij jou past. Het kan even duren voordat je het goede hebt gevonden, maar je komt er wel. Dat weet ik zeker :)


ten eerste bedankt voor je openheid! :knuffel:
ik heb zelf het idee dat het inmiddels wel chronisch is aangezien ik al op jongere leeftijd heftige dingen mee heb gemaakt wat nog in het dagelijkse leven voorkomt.
daarnaast ook midden in mijn pubertijd heftige dingen meegemaakt dus dat wil ook wel.
ik weet inmiddels zoals jij dat zo mooi verwoord hoe ik de triggers kan vermijden/voorkomen en dat gaat op den duur gelukkig ook goed maar soms ook niet en dat is wel lastig.
feit om het te accepteren zal ook komen maar blijft moeilijk

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Re: Mensen met ADHD/autisme/OCD/iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-21 21:09

Dat is ook. Daarom zeg ik ook: neem je eigen tijd. Ik was 17 toen alles pas los kwam tot op het punt dat ik niet eens kon functioneren (niet eens slapen of eten). Ik had alles van mijn verleden tot die tijd opgekropt zitten. Het heeft me 17 jaar geduurd voordat ik mezelf toeliet om er wat aan te doen. En dan er nog 3 bovenop om te accepteren dat het niet weg zal gaan.

Combineer dat met nog wat andere beperkingen (ik las in het andere topic dat je epilepsie hebt?) en dan wordt het natuurlijk overal getriggert.

Ik denk wat het belangrijkste is, is dat je het verleden zelf achter je kunt gaan laten. De PTSS zit echt in je systeem geplakt dus die krijg je er niet zomaar uit. Maar je kunt je verleden wel mooi in een kistje stoppen, afsluiten en opbergen. Dan valt het je minder lastig en komt je ptss ook minder hard aan. Helaas kan ik mijn verleden nog niet volledig afsluiten. Ik heb zelf nog te veel vragen daarvoor. Maar dat komt wel. Daar vertrouw ik in.

Misschien werkt het bij jou ook zo :)