Mensen met ADHD/autisme/OCD/iets anders?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Welke van de volgende heb jij?

ADHD
88 (19%)
Autisme (maakt niet uit welke vorm)
105 (22%)
OCD
20 (4%)
Een persoonlijkheidsstoornis (maakt niet uit welke vorm)
38 (8%)
Depressie
78 (16%)
Gilles de la Tourette
4 (0%)
Iets anders
54 (11%)
Weet ik (nog) niet
13 (2%)
Niets
60 (13%)

Totaal aantal stemmen: 460


DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 19:29

Even een upje @ de mensen die ritalin nemen; hoe vaak en hoeveel nemen jullie het per dag/week?

Over het laatst ging ik naar mijn huisarts voor wat voorschriften en hij vraagt elke keer weer hoeveel ik ervan gebruik. Ik probeer het dan altijd te minimaliseren en dan zeg ik 'Meestal maar een halfje per keer, twee keer per dag' (ik neem de tien milligram). Nu antwoordde hij de laatste keer 'Ja, je ziet dat bij vrouwen wel vaker dat ze na een tijd minder gaan gebruiken.'

Toen dacht ik echt van... fiets. De enige reden dat ik het zo klein probeer te houden is omdat ik niet over wil komen alsof ik verslaafd ben aan mijn medicatie. _O- Nu heeft hij mij die keer maar drie voorschriften gegeven in plaats van vijf. |( Heb nu nog maar één voorschrift over. :+ Ook al krijg ik mijn medicatie 'legaal', ik mag het krijgen, ik vind het altijd ongemakkelijk om langs de HA te gaan voor voorschriften. Alsof je een 'cheater' bent en je eigenlijk gewoon zonder zou moeten kunnen.

Dus vraag; hoe snel zijn jullie door je medicatie 'heen'? Wat is 'normaal' en wanneer is het misbruik?

purny

Berichten: 27518
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Mensen met ADHD/autisme/OCD/iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 19:49

Wat is je voorgeschreven dosis?
Ik deed altijd een maand met een potje. Nam er 1 per dag. Maar soms ook eens een dagje niet.
Ik ben er nu zelf helemaal van af. Voel me stukken beter.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 19:54

Een potje, die werken 8 uur lang geloof ik? Ik heb van die tabletten, zijn er 20.

Ik herinner mij mijn 'voorgeschreven' dosis niet. Mijn psychiater stelde eerst voor; neem een pilletje van 8u en neem daarna nog één van 4u moest het nodig zijn. Enkel was ze dat zelf eerst vergeten en toen ik haar erop aansprak (ze had enkel die van vier uur voorgeschreven) zei ze dat ze dat nooit gezegd had. 8)7 Mijn geheugen is soms slecht maar ik ben er vrij zeker van dat ze het zo gezegd heeft.

Anyway, het kwam erop neer dat ze wel gezegd heeft dat ik ritalin dagelijks mag nemen, omdat ze dacht dat het beter zou zijn voor mijn mentale toestand en stemmingswisselingen.

Knudd

Berichten: 1563
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Mensen met ADHD/autisme/OCD/iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 20:15

Ik heb methylfenidaat van Sandoz geslikt, 3 of 4 maal daags 20 mg (kortdurend), daar functioneerde ik het beste op :) Ik merkte na 2,5 uur dat het uitwerkte, dus elke 3 uur nam ik een nieuwe dosering.

Voor mij is misbruik als je medicatie neemt wat je eigenlijk niet nodig hebt, omdat je dat 'gevoel' (wat het dan ook geeft) 'nodig' hebt. Als je medicatie gebruikt en je hebt er baat bij/het helpt je positief met functioneren, is het naar mijn inziens geen misbruik en normaal.

purny

Berichten: 27518
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 21:08

DezeNaam schreef:
Een potje, die werken 8 uur lang geloof ik? Ik heb van die tabletten, zijn er 20.

Ik herinner mij mijn 'voorgeschreven' dosis niet. Mijn psychiater stelde eerst voor; neem een pilletje van 8u en neem daarna nog één van 4u moest het nodig zijn. Enkel was ze dat zelf eerst vergeten en toen ik haar erop aansprak (ze had enkel die van vier uur voorgeschreven) zei ze dat ze dat nooit gezegd had. 8)7 Mijn geheugen is soms slecht maar ik ben er vrij zeker van dat ze het zo gezegd heeft.

Anyway, het kwam erop neer dat ze wel gezegd heeft dat ik ritalin dagelijks mag nemen, omdat ze dacht dat het beter zou zijn voor mijn mentale toestand en stemmingswisselingen.


Je voorgeschreven dosis staat op de verpakking.

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 21:23

Bij mij is sinds kort uitgekomen dat ik ADD heb, ik slik 15 mg per dag. 3x een halfje

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 23:49

Purny, ik krijg mijn medicatie gewoon bij de apotheek, die weten niet wat mijn dosis is. Staat nergens op de verpakking. :)

Maar goed, door bovenstaande reacties blijkt toch dat ik niet belachelijk veel gebruik (wat ik eerst altijd dacht). Een door mezelf aangepraat schuldgevoel ofzo als ik mijn medicatie moet nemen. Het blijft uiteindelijk toch wel iets waarvan ik de indruk heb dat mensen er negatief naar kijken. :+

Kmbrly

Berichten: 1844
Geregistreerd: 11-05-09
Woonplaats: Rekem

Re: Mensen met ADHD/autisme/OCD/iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 00:23

Nu moet ik wel zeggen dat toen ik nog op school zat. En ik tijdens de vakantie ze niet pakte dat ik echt wel afkick verschijnselen had vooral na examenperiode :=.
Maar aangezien ik niet graag medicatie neem nam ik dat er wel bij _O-

ChanelR
Berichten: 192
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 01:09

.
Laatst bijgewerkt door ChanelR op 26-11-23 02:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 10:42

Vraagje, wat voor planner gebruiken jullie? Ik heb nu al voor de vierde keer deze week een dubbele afspraak en voel me er echt küt over :\ en mensen beginnen ook dingen tegen me te zeggen als "misschien moet je een agenda kopen, je weet wel zo'n ding met papiertjes en datums erin" alsof ik een één of andere debiel ben :\ daar word ik wel een beetje ongelukkig van

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Re: Mensen met ADHD/autisme/OCD/iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 23:48

Wat naar dat je er depressief van werd ChanelR... Helaas heeft medicatie niet voor iedereen dezelfde werking.

Ik gebruik geen planner Magrathea, then again, maak ik ook gewoon nooit vaak plannen. :') Alleszins nooit extreem fel op voorhand.
Kan me voorstellen dat je het wel vervelend vindt... Kan je het niet in je gsm zetten? Vaak kan je in je kalender wel dingen plannen en kan je er ook een 'alarm'/melding voor opzetten. Op die manier kan je het moeilijk nog vergeten denk ik.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33817
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Mensen met ADHD/autisme/OCD/iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 23:56

Ik heb een moleskin agenda! Maar je moet jezelf echt drillen om direct ALLES er in te zetten. Desnoods eerst op je hand ofzo. Maak het een gewoonte!!!

Net als je handen wassen na het plassen zeg maar.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Mensen met ADHD/autisme/OCD/iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 00:08

Ja ik moet nu dus wel, ik werk 3 banen naast mijn afstuderen dus als ik óóit nog iets wil doen met vrienden ofzo dan moet ik dat wel ergens opschrijven :=

Het probleem bij mij is een beetje inderdaad dat ik een papieren agenda soms gewoon niet bij me heb en dan schrijf ik de dingen natuurlijk niet op. Het gaat ook vaak een tijdje goed en dan word ik weer sloppy zegmaar en dan heeft het geen nut meer. Heel vervelend is dat. Ik moet echt iets vinden dat werkt en me er echt religieus aan gaan houden. Al is het in rustige tijden minder essentieel om een agenda bij te houden, het zou toch fijn zijn als het ook dan lukt, om de gewoonte vast te houden.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 00:17

Hallo allemaal! Als docent en Rots&Water coördinator op mijn (middelbare) school zet ik hier even een stipje. Ik vind het bijzonder interessant en lees er graag veel over.

Binnenkort ga ik een tweedaagse training R&W voor ASS volgen. Ben benieuwd welke inzichten me dat gaat brengen.

Ik geef overigens drama op een praktijkschool. Niet de makkelijkste doelgroep en daarom verwelkom ik dagelijks meerdere leerlingen met een "rugzak". Never a dull moment :o :D

njiloj

Berichten: 1274
Geregistreerd: 18-09-09
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 22:45

Magrathea schreef:
Ja ik moet nu dus wel, ik werk 3 banen naast mijn afstuderen dus als ik óóit nog iets wil doen met vrienden ofzo dan moet ik dat wel ergens opschrijven :=

Het probleem bij mij is een beetje inderdaad dat ik een papieren agenda soms gewoon niet bij me heb en dan schrijf ik de dingen natuurlijk niet op. Het gaat ook vaak een tijdje goed en dan word ik weer sloppy zegmaar en dan heeft het geen nut meer. Heel vervelend is dat. Ik moet echt iets vinden dat werkt en me er echt religieus aan gaan houden. Al is het in rustige tijden minder essentieel om een agenda bij te houden, het zou toch fijn zijn als het ook dan lukt, om de gewoonte vast te houden.


Agenda bijhouden is verschrikkelijk. Maar ik merk dat het ook noodzakelijk is.
Mijn oplossing: verwen jezelf met een mooie agenda, lekker groot zodat je hem niet kwijtraakt en neem hem altijd mee. Zorg dat ie in al je tassen past, en dat je blij word van je agenda.
Klinkt heel stom, maar voor mij werkt het!

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 22:49

DezeNaam schreef:
Even een upje @ de mensen die ritalin nemen; hoe vaak en hoeveel nemen jullie het per dag/week?

Over het laatst ging ik naar mijn huisarts voor wat voorschriften en hij vraagt elke keer weer hoeveel ik ervan gebruik. Ik probeer het dan altijd te minimaliseren en dan zeg ik 'Meestal maar een halfje per keer, twee keer per dag' (ik neem de tien milligram). Nu antwoordde hij de laatste keer 'Ja, je ziet dat bij vrouwen wel vaker dat ze na een tijd minder gaan gebruiken.'

Toen dacht ik echt van... fiets. De enige reden dat ik het zo klein probeer te houden is omdat ik niet over wil komen alsof ik verslaafd ben aan mijn medicatie. _O- Nu heeft hij mij die keer maar drie voorschriften gegeven in plaats van vijf. |( Heb nu nog maar één voorschrift over. :+ Ook al krijg ik mijn medicatie 'legaal', ik mag het krijgen, ik vind het altijd ongemakkelijk om langs de HA te gaan voor voorschriften. Alsof je een 'cheater' bent en je eigenlijk gewoon zonder zou moeten kunnen.

Dus vraag; hoe snel zijn jullie door je medicatie 'heen'? Wat is 'normaal' en wanneer is het misbruik?

Kun je nog niet digitaal herhaalrecepten doorgeven? Bij ons is dat heel makkelijk; inloggen met je digid en je recepten kun je gewoon aanvinken en dan is het de volgende werkdag bij je apotheek af te halen.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 22:51

Magrathea schreef:
Vraagje, wat voor planner gebruiken jullie? Ik heb nu al voor de vierde keer deze week een dubbele afspraak en voel me er echt küt over : en mensen beginnen ook dingen tegen me te zeggen als "misschien moet je een agenda kopen, je weet wel zo'n ding met papiertjes en datums erin" alsof ik een één of andere debiel ben : daar word ik wel een beetje ongelukkig van

Ik zet het in de agenda op m'n telefoon. Dan kun je geen dubbele afspraken meer plannen en je krijgt een alarm een uur voor je ergens moet zijn.

Anley4

Berichten: 70
Geregistreerd: 08-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 16:39

DezeNaam schreef:
Al moet ik wel toegeven dat ik echt schrik heb voor later (en mijn aankomende stage). :n Ik zie mezelf echt niet fulltime werken. Op school kan ik het mij veroorloven om afwezig te zijn, niet op te letten. Dat haal ik thuis wel in. Maar op het werk is dat een ander verhaal natuurlijk. (En ja ik kan parttime gaan werken, helaas is fulltime stage gewoon verplicht...) Daarom heb ik ook weer twijfels. Ik kan goed werken als ik in mijn omgeving zit, regelmatig pauzes kan nemen,... Maar zo'n werkomgeving vinden is moeilijk. Al zal het erg van de prikkels afhangen hoe 'wakker' ik blijf en hoe snel mijn energie weer op is.

Ik vraag me af hoe anderen dat hier zien? Of mensen die al een job hebben, hoe dat verloopt?


Bij mij was een fulltime stage ook verplicht, totdat ik mijn stage niet haalde door de dingen die jij beschrijft, teveel prikkels, niet wakker kunnen blijven (letterlijk, ik viel in slaap), enorm moe zijn en 12u per nacht slapen. Toen is mijn school akkoord gegaan met 4 dagen stage in plaats van 5. Ik doe er dan iets langer over, maar dat is beter dan de stage helemaal niet halen. Dus misschien valt er toch iets te regelen? Bij mij kwam mijn studentbegeleider met het idee.

Ook 4 dagen stage is niet makkelijk, maar heb ik wel 3 dagen in de week de tijd om rust te pakken.

Ook kan je afspreken met je begeleider van je stagebedrijf dat je af en toe thuis werkt, als jij thuis een fijnere plek vindt om te werken dan bij het bedrijf tenminste.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 12:20

Even een random upje. Ik ben deze nacht de hele nacht wakker geweest (simpelweg omdat ik niet in slaap kon vallen, rond 6 uur heb ik het opgegeven en ben ik buiten gaan wandelen).
Nu vroeg ik me af of het zin heeft om overdag mijn medicatie nog te nemen nu? Ik ben nog niet extreem moe, maar dat zal wel nog komen. Het liefst zou ik nog iets nuttigs uit deze dag willen halen en mogelijk kan Ritalin me even wakker maken. Maar ik wil ook geen medicatie verspillen of mijn hersenen toeren proberen te laten draaien die ze niet meer kunnen draaien door slaapgebrek... :=

Heb zelf al wat proberen opzoeken wat mogelijke 'effecten' zijn van Ritalin + slaapgebrek maar ik kan niet veel nuttigs vinden. :+ (Op artikelen na die praten over Ritalin misbruik om een nachtje door te doen)

Kmbrly

Berichten: 1844
Geregistreerd: 11-05-09
Woonplaats: Rekem

Re: Mensen met ADHD/autisme/OCD/iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 12:58

Ik pakte sowieso in de namiddag geen medicatie meer.
Heb op het begin 2 weken niet geslapen en dat was de oorzaak :')

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Re: Mensen met ADHD/autisme/OCD/iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 15:04

Ah, aan mijn medicatie ligt het sowieso niet. :p Voor mij is de laatste dosis ten laatste om half 7. Maar ik gebruik de 10mg versie, werkt drie-vier uur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 11:04

Ik kom hier weer even een schopje geven omdat dit het enige ADHD-topic is dat ik zo kon vinden (correct me if I'm wrong).

Hier ging het heel lang redelijk goed, maar ik merk dat ik wat meer organisatie nodig heb met name in mijn huishouden. Ik heb vandaag voor het eerst in jaren weer eens medicatie geslikt (ik heb altijd liggen voor het geval dat) en man ik was even vergeten wat voor effect dat heeft := Zweterig, het gevoel alsof ik in een achtbaan zit. Helpt ook niet dat ik hem heb weggespoeld met twee hele sterke ijskoffies zonder erbij na te denken.

Zijn hier meer mensen die na een hele tijd stoppen weer zijn begonnen met medicatie en hoe hebben jullie dat ervaren? Ik heb heel lang vrij succesvol Concerta geslikt maar merkte na een tijd dat het effect niet meer genoeg was en de negatieve bijwerkingen de overhand begonnen te nemen. Hielp sowieso niet dat ik enorm depressief was in die tijd. Nu ben ik mentaal op een stuk betere plek maar zou ik wat meer rust en stabiliteit willen. Mijn huishouden is echt een drama en ook met dingen als rekeningen betalen ben ik geen held. Mijn werk is gelukkig heel ADHD-proof (draait volledig om adrenaline eigenlijk), maar ook daar zou ik soms wel graag wat meer structuur willen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37271
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 11:10

Ik heb nooit medicatie gehad en heb ook geen idee hoe een kalm gestructureerd hoofd aanvoelt. :+

Wat betreft je administratie. Ik heb er een redelijk foolproof systeem voor al is dat lastiger nu veel rekeningen verplicht per mail komen (die print ik uit) -O- .

Ik heb een hele bult bakjes in de woonkamer naast de tv staan in het zicht. :)) Binnengekomen post, rekeningen niet betaald, rekeningen betaald, te verwerken formulieren, bewaren, overigen. Bij binnenkomen van de post sorteer ik meteen uit en gaat het in de juiste vakjes. Eens per week bekijk ik alle vakken en doe wat ik moet doen. Daardoor houdt ik overzicht. Ik betaal dus eens per week alle rekeningen. Ook die een langere betalingstermijn hebben. Anders ga ik dat gegarandeerd vergeten.

Verder heb ik remiders in een agenda en op mijn bord in de slaapkamer staan van dingen die er aan komen. Misschien kleuterachtig maar het werkt wel. Zichtbaar voor iedereen is misschien niet mooi maar daarmee vergeet ik het ook niet.

Anoniem

Re: Mensen met ADHD/autisme/OCD/iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 11:10

Reminders werken bij mij helaas niet. De eerste week (oid) wel, omdat het dan nieuw is, maar daarna niet meer. Ik negeer ze gewoon :=

deksel

Berichten: 3790
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 11:14

Emmaa_ schreef:
Ik kom hier weer even een schopje geven omdat dit het enige ADHD-topic is dat ik zo kon vinden (correct me if I'm wrong).

Hier ging het heel lang redelijk goed, maar ik merk dat ik wat meer organisatie nodig heb met name in mijn huishouden. Ik heb vandaag voor het eerst in jaren weer eens medicatie geslikt (ik heb altijd liggen voor het geval dat) en man ik was even vergeten wat voor effect dat heeft := Zweterig, het gevoel alsof ik in een achtbaan zit. Helpt ook niet dat ik hem heb weggespoeld met twee hele sterke ijskoffies zonder erbij na te denken.

Zijn hier meer mensen die na een hele tijd stoppen weer zijn begonnen met medicatie en hoe hebben jullie dat ervaren? Ik heb heel lang vrij succesvol Concerta geslikt maar merkte na een tijd dat het effect niet meer genoeg was en de negatieve bijwerkingen de overhand begonnen te nemen. Hielp sowieso niet dat ik enorm depressief was in die tijd. Nu ben ik mentaal op een stuk betere plek maar zou ik wat meer rust en stabiliteit willen. Mijn huishouden is echt een drama en ook met dingen als rekeningen betalen ben ik geen held. Mijn werk is gelukkig heel ADHD-proof (draait volledig om adrenaline eigenlijk), maar ook daar zou ik soms wel graag wat meer structuur willen.


Ik zit middenin een diagnose traject wat autisme betreft, dus qua medicatie kan ik je niet helpen.
Ik heb zelf geen moeite met rekeningen betalen, want ik doe het gewoon meteen. Anders vergeet ik het.
Wel heb ik ook moeite met het huishouden. Voor mij helpt het als ik overal briefjes ophang. Op de wasmachine hangt: 'filter schoonmaken na gebruik', op het wasmiddel staat: 'schudden voor gebruik' en de hoeveelheid. Op de deur van de badkamer en van de wc heb ik een briefje hangen met wanneer voor het laatst schoongemaakt (ik heb het papiertje in kolommen verdeeld. De badkamer heeft: wastafel, wc en douche. De wc heeft: wc, kraan. De vloer doe ik ook meteen. En onder aan het badkamerpapiertje staat dat ik de hal/slaapkamer ook meteen moet stofzuigen. Bij het wc-papiertje staat dat ik de woonkamer en hal/trap moet stofzuigen. Als ik dat heb gedaan, zet ik een sterretje achter de datum waar op ik dat heb gedaan. Zo weet ik precies wanneer ik wat heb gedaan. Werkt als een tierelier).
En omdat je het telkens ziet als je de badkamer/wc gebruikt, krijg je meteen een reminder van 'oh ja, dat moet ook gebeuren'. En dan plan ik het in, in m'n agenda.

Stofzuigen doe ik sowieso vaak want ik kan echt niet tegen zand of ander spul aan m'n voeten of een plakvloer. Ik weet natuurlijk ook niet waar jij precies tegen aanloopt maar misschien zou dit kunnen werken!
Laatst bijgewerkt door deksel op 27-08-20 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt