Dames met spierballen (krachttraining)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 16:06

Desty schreef:
Enige betrouwbare vetmeting die bestaat is meting in water. Klemmen/weegschaal etc is allemaal niet betrouwbaar! Een dexa scan komt wel nog redelijk in de buurt.

Hier spring ik toch nog even op in, want dat klopt niet.

De enige accurate methode is een autopsie, maar dat is om praktische redenen natuurlijk niet aan te raden (100% accuracy). De dichts bijkomende methoden, die wel herhaalbaar zijn, is een MRI scan of een CT scan (99% accuracy). Veel succes met sparen alvast, de rekening zal rond de 500 euro per scan liggen.

Vervolgens heb je een reeks met methodieken die allemaal niet accuraat zijn en zo dicht mogelijk bij de MRI proberen te komen. Onderwatermeting, bod pod en DEXA scan zijn hier voorbeelden van, maar eigenlijk zijn deze allemaal niet betrouwbaar.

De DEXA-scan wordt meestal als de "gold standard" aagewezen, maar hieronder een vergelijking MRI vs DEXA:

Afbeelding

Let op het onderschrift: de verklaarde variantie was slechts 24%.

Bron: Changes in DXA-derived lean mass and MRI-derived cross-sectional area of the thigh are modestly associated - Tavoian, Ampomah, Amano, Law, Clark - July 2019 https://www.nature.com/articles/s41598-019-46428-w

Zie dat sommige waarnemingen een +5% resultaat op de dexa-scan laten zien terwijl ze in werkelijkheid 5% afname hadden. Of een -3% op de dexa-scan terwijl het eigenlijk +10% was.

De overheersende vraag is echter waarom je eigenlijk je vet% zo precies zou willen weten. Het maakt nergens uit, zelfs niet op het podium bij een bodybuilding show. De enige reden dat je het precies zou willen weten is als je wetenschappelijke experimenten aan het uitvoeren bent en de resultaten wilt meten. Voor een particulier (n=1) is het onmogelijk om alle factoren constant te houden om resultaten van een programma/dieet te meten.

Gewoon regelmatig op de weegschaal stappen en je voortgang (foto's of 1RM's of wat je dan ook traint) bijhouden zou genoeg moeten zijn om te weten of wat je doet ook daadwerkelijk werkt.

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Re: Dames met spierballen (krachttraining)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 16:19

Daar ben ik het niet helemaal mee eens, dat het op de weegschaal stappen genoeg moet zijn. Daar zie je alleen het gewicht dalen of stijgen, maar stijgt ie door vet of door spier? Ervaren sporters zullen hun lijf vermoedelijk goed genoeg kennen voor enkel de weegschaal, maar voor veel beginners zegt dat echt niet voldoende. Die moeten iets anders zien als dar gewicht niet daalt, waarschijnlijk door spiermassa, en dat willen ze graag terug zien. Minste wat je er mijn inziens bij kan doen is meten, maar mijn benen zijn in cm niet echt slanker geworden, maar heb wel meer spier nu

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 16:24

Maar ik geef ook aan dat je op de weegschaal moet stappen EN je voortgang (afhankelijk van je doelen) bij moet houden.

Als je wilt afvallen en je komt aan door meer spiermassa heb je geen succes, of verkeerde doelen gesteld. Als je er strakker uit wilt zien maakt vet% niets uit en moet je foto's maken, als je sterker wilt worden hou je bij hoeveel gewicht je kunt verplaatsen.

Maanlicht

Berichten: 6853
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 16:59

Joanne1987 schreef:
Oh dat lijkt me rot ja! Goede beslissing om te laten verwijderen als je er last van hebt

Ik moet nieuwe schoenen, PT raadt crossfit schoenen aan, liefst de reebok nano maar vond de nike metcon mooier :+


Super ervaring met de nieuwe Metcon's hier! Echt top schoenen. Ze hebben een klein half zooltje die je erin kan doen om de hak te verhogen voor het liften, echt ideaal!

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Re: Dames met spierballen (krachttraining)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 17:02

@enzino, zo snap ik hem beter, thnx!

@maanlicht, dan ga ik toch daarvoor denk ik

Calente

Berichten: 251
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: Naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 19:05


Needje

Berichten: 19205
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 19:14

Zag ze ook al voorbij komen. Geen ervaring.

Pfff. M’n reet doet nog steeds pijn. Leuk zo’n hipthrust focus met pyramides, pause en dropsets.

Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Re: Dames met spierballen (krachttraining)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 22:27

Haha, same issue. Gister een ronde squats, deadlifts + hip abductions erdoor gegooid, man ik was kapot maar ook alles doet zeer :+

Maanlicht

Berichten: 6853
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 22:32

Calente schreef:
Iemand ervaring met dit merk?

https://sportadics.nl/products/faye-leg ... 1479359626

Zo op het oog lijken het mooie broeken

[ [url=m/lIUECt.jpg]Afbeelding[/url] ]


Er zijn een aantal bedrijven die deze leggings verkopen, allemaal onder een andere naam. Ik heb twee leggings besteld bij Legrepublic, komen uit China. Ik kan wel laten weten of het wat is als ik ze ontvang?

Eulogy
Berichten: 5742
Geregistreerd: 21-04-09

Re: Dames met spierballen (krachttraining)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 22:34

Hmm, dezelfde vetmeting meet als het goed is wel steeds een consistent vetpercentage, en de trend zien kan natuurlijk wel interessant (of het minder of meer wordt) :)

Ik heb dit blok singles en doubles en ben steeds minstens 2 uur in de sportschool :') bah

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 03:01

Eulogy schreef:
Hmm, dezelfde vetmeting meet als het goed is wel steeds een consistent vetpercentage, en de trend zien kan natuurlijk wel interessant (of het minder of meer wordt) :)

Maar het is niet goed, zie de grafiek en bijgevoegd onderzoek waar ik naar link.
De trend kan dus zijn dat je spiermassa verliest, terwijl je in werkelijkheid juist spiermassa aan het opbouwen bent.

Eulogy
Berichten: 5742
Geregistreerd: 21-04-09

Re: Dames met spierballen (krachttraining)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 10:18

Ah, sorry, niet goed gelezen. Ik heb me er ook nooit echt in verdiept omdat ik het met je eens ben dat het niet zoveel zegt/niet erg nuttig is en toch vrijwel nooit accuraat is.

Needje

Berichten: 19205
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Dames met spierballen (krachttraining)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 10:25

Nee. Al geeft het natuurlijk een fijn gevoel als je ziet dat vet minder wordt en spier erbij komt.
Maar ja, als dat niet zo is eigenlijk is dat ook best banketstaaf. haha

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 10:53

Calente schreef:
Iemand ervaring met dit merk?

https://sportadics.nl/products/faye-leg ... 1479359626

Zo op het oog lijken het mooie broeken

[ [url=m/lIUECt.jpg]Afbeelding[/url] ]



Ik heb deze besteld dus zal het je laten weten.
Had helaas een haal in mijn andere zwarte op de naad -O- (ander merk)

Calente

Berichten: 251
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: Naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 22:31

Vandaag m'n eerste Gymshark Vital thights binnen gekregen. Wat een verademing is dat na m'n uitgelubberde, doorschijnende Puma leggings :+

Heb ze gelijk ook maar even ingewijd in de sportschool
Afbeelding

Dinsdag de afspraak met de trainer, ik ben benieuwd!

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Re: Dames met spierballen (krachttraining)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 22:35

Mooi!

Heb vandaag 2e training op mn metcons gedaan, wennen! Heb veel meer stabiliteit maar ze zijn nog wel strak zeg! Door mn nieuwe steunzolen was de maat ook even puzzelen, heb gewoon 38 genomen maar steunzolen zijn nog niet ingelopen dus voorin wat krapper. Maar een maat groter was ook geen succes, dan miste ik voorin juist de stabiliteit. Lastig...
Wel mn squat 5 kilo verhoogd, nu 45 kilo! Deathlift nog even op 50 gehouden, durfde ik even niet aan icm fysio behandeling. Row nu 35 kilo, niks ontevreden!

Maanlicht

Berichten: 6853
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 23:31

Joanne1987 schreef:
Mooi!

Heb vandaag 2e training op mn metcons gedaan, wennen! Heb veel meer stabiliteit maar ze zijn nog wel strak zeg! Door mn nieuwe steunzolen was de maat ook even puzzelen, heb gewoon 38 genomen maar steunzolen zijn nog niet ingelopen dus voorin wat krapper. Maar een maat groter was ook geen succes, dan miste ik voorin juist de stabiliteit. Lastig...
Wel mn squat 5 kilo verhoogd, nu 45 kilo! Deathlift nog even op 50 gehouden, durfde ik even niet aan icm fysio behandeling. Row nu 35 kilo, niks ontevreden!


Ik draag geen steunzolen in m’n Metcon’s, paste niet lekker vond ik. Werd heel krap en de zooltjes die erin zitten zijn erg goed. Voor mij is het prima zonder, je zou het kunnen proberen? Met steunzolen kun je die hakverhogers ook niet gebruiken toch?

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Re: Dames met spierballen (krachttraining)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 23:47

Klopt, al hebben mn steunzolen wel ook een kleine verhoging
Ik wil het wel gaan proberen zonder, alleen corrigeren ze ook mn knie stand omdat mn voeten zo enorm slecht zijn... even testen of ik zonder dus nog een goede houding heb en niet te veel met mn knieën naar binnen hang, leek daarin met deze steunzolen wel echt stabiler

Maanlicht

Berichten: 6853
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 10:06

Joanne1987 schreef:
Klopt, al hebben mn steunzolen wel ook een kleine verhoging
Ik wil het wel gaan proberen zonder, alleen corrigeren ze ook mn knie stand omdat mn voeten zo enorm slecht zijn... even testen of ik zonder dus nog een goede houding heb en niet te veel met mn knieën naar binnen hang, leek daarin met deze steunzolen wel echt stabiler


Ja, goed punt. Ik heb dat probleem ook.. M'n coach roept altijd dat ik mijn knieën naar buiten moet doen :+

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Re: Dames met spierballen (krachttraining)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 10:21

Zo irritant die coaches soms :=

Ik ben van de week begonnen met echt op mn hoeveelheid eiwitten te letten, pfff zit zo vol de hele dag!

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-20 10:31

Joanne1987 schreef:
Ik ben van de week begonnen met echt op mn hoeveelheid eiwitten te letten, pfff zit zo vol de hele dag!


Wees blij, geen ruimte meer voor snoep :D

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Re: Dames met spierballen (krachttraining)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 10:37

Dat deed ik sowieso al niet, gelukkig!
Maar ik kan gewoon niet zo veel meer eten sinds ik alles heb omgegooid :=
Ik zoek nu ook veel inspiratie via internet, beetje afwisselen. Ben in ieder geval groot verbruiker eieren geworden

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 22:37

Avond! Alles goed hier?
Ik ben afgelopen week op woensdag en zaterdag na elke dag gaan trainen, en deze week ook goed begonnen met gisteren, vandaag en morgen. Denk donderdag ook sowieso.
Ik heb alleen mn handen echt open gehaald op de barbell, echt eelt open gescheurd en dit blijft gevoelig. Ik heb vandaag simpele handschoentjes aangedaan, maar dan krijg ik last van mn chronische RSI door de naad die dan verkeerd loopt en omdat er vrij veel stof tussen duim en wijsvinger zit dan. Iemand fijne tips?
Laatst bijgewerkt door Joanne1987 op 11-02-20 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Needje

Berichten: 19205
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Dames met spierballen (krachttraining)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 22:38

Nope, sorry. Met handschoentjes kan ik helemaal niets.

Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Re: Dames met spierballen (krachttraining)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 22:42

Ik train soms met handschoenen wanneer m'n handen echt goed fiets zijn, maar als de naad verkeerd loopt zou ik eens kijken naar andere handschoenen?

Zelf net een beetje een verkeerde keuze gemaakt. Was door een belletje m'n eigen pre-workout vergeten en toen besloten bij m'n gym een pre-workout shot te nemen. Well, that was a bad idea. Kon geen focus meer houden, was aan het rillen en had het ijskoud en daarna weer gigantisch warm. Veel te veel cafeine zat erin, dat heb ik in ieder geval goed gemerkt ... :')