Dames met spierballen (krachttraining)

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rawr

Berichten: 2825
Geregistreerd: 21-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 21:54

xx_Irisje schreef:
Zijn hier bokkers die een pre workout gebruiken? En zo ja, welke?
Ik denk erover maar weer niet zo goed hoe en wat…

Yes, ik heb een heleboel geprobeerd en er is best veel verschil. Sommigen voelde ik nauwelijks iets doen, gaven oprispingen of hadden gewoon geen fijne smaak. Tegenwoordig gebruik ik 5150 Pre met de blue ice smaak. Smaakt goed en geeft een sterke stimulus. Let er met dit soort pre's wel op dat er vaak beta alanine in zit die eventjes het gevoel kan geven alsof er tienduizenden kleine naaldjes over je hele lijf in je huid prikken. Sommige mensen vinden dat een rotgevoel maar ik vind het zelf heerlijk en helpt me om in de mindset van hard pushen te komen.

Hier probeer ik het sporten weer meer op te pakken, de laatste 3 maanden heb ik veel kracht en spiermassa ingeleverd en vet gekweekt. ;( Gelukkig beginnen de eerste goede-voornemens-sporters langzaam weer af te haken en kan ik langzaam m'n programma weer oppakken. :)

kosseh

Berichten: 2615
Geregistreerd: 17-06-12

Re: Dames met spierballen (krachttraining)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 23:57

Hier ook nog aan het trainen. Wel vooral bovenlichaam. Last van m'n enkel en knie, dus sla m'n benen traien over. Als ik het al doe is het stabiliteit enzo

Geen ervaring met pre workout

Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Re: Dames met spierballen (krachttraining)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 11:00

Neeee Eulogy, wat vervelend! Hopelijk hersteld het snel, even rustig aan dus voorlopig.

Ik train met pre, alleen op lower body days. Ik drink geen caffeine in m'n dagelijks leven, dus ik merk de pre redelijk snel en hard zodra ik daar mee begin. Als ik zie hoe de intensiteit op m'n lower body days is dan heb ik die boost wel nodig, voor upper body laat ik het achterwege en doe ik het met 500ml Reign. Die van mij heeft vrij weinig beta alanine erin, ik vond dat gevoel inderdaad niet zo relaxed dus daar heb ik m'n pre ook wel een beetje op uit gezocht.

Hier gaat het op zich stabiel, train nog steeds 4x per week (2x UB, 2x LB) en heb echt wel wat mooie sessies gedaan de afgelopen weken. Ik ben wat aan het experimenteren met wat meer volume trainen als afwisseling (volgens mij heet dat German volume training?) - dus de ene LB doe ik 3 echt zware sets tot failure en de andere LB pak ik 8 werksets met opbouw in gewichten, dus niet helemaal max maar wel naar fatigue toe met 2 dropsets waar ik soms een beetje van moet huilen :+ Creatine gaat tot dusver ook weer redelijk goed mee in m'n dagelijkse routine, dus ik ben benieuwd wat deze cut gaat brengen!

Peuk

Berichten: 6078
Geregistreerd: 29-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 22:25

Hoi hoi,

Mag ik hier mee praten? Mijn krachttraining-pitje is wellicht wel op een iets ander niveau, maar ik lees en klets graag mee voor tips en ideeën.

Ik heb vorig jaar de diagnose borstkanker gehad en ben in de periode van chemotherapie gestart met krachttraining bij de fysio (1x per week 30 min). Ondertussen ben ik bijna 3 maanden klaar met mijn behandeling en doe ik 4x per week aan krachttraining. Ik heb een schema ma + do onderlichaam en di + vrijdag bovenlichaam. Op dit moment ben ik vooral bezig met de goede technieken aanleren. Ik probeer wel om progressive overload toe te passen maar dat is soms best lastig omdat ik ondertussen ook een beetje worstel met de gevolgen van de behandeling die ik gehad heb. Ik heb ook een borstamputatie gehad dus mijn bovenlichaam trainen vind ik ook soms wel een beetje spannend. :j Maar ik vind het vooral leuk (ondanks dat ik me er soms echt heen moet slepen :') ) dus ik hoop dat ik binnenkort ook wat resultaten mee ga boeken.

annepaardoes

Berichten: 7160
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Omgeving Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 23:14

Dag dames. Mag ik even inbreken met een vraag? Ik ben mij aan het verdiepen in eiwitshakes maar zie echt door de bomen het bos niet meer. Wie kan mij een product aanraden wat ik kan mixen door mijn fruit smooties/milkshakes? Het wat ook nog een beetje te pruimen is qua smaak? Hoeft niet vegan.

Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Re: Dames met spierballen (krachttraining)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 10:28

Ik vind eigenlijk alle eiwitshakes niet te hachen, dus ik zou zeggen: Geen een :Y). Van wat ik vernomen heb heeft XXL best goede opties, maar het is enorm persoonlijk.

@ Peuk - Wat een heftige periode, wel erg fijn om te horen dat je inmiddels de behandeling achter de rug hebt. Luister vooral naar je lichaam, de ene dag zal dat beter voelen dan andere. Ik heb destijds ook een redelijk serieus ziekenhuis bezoek gehad en ik heb toen ook een tijdje m'n bovenlichaam niet getraind omdat ik merkte dat het gewoon niet ging. Dat is soms ook even helemaal okay. Niet elke dag kunnen we PR's zetten :)

linoleum

Berichten: 6495
Geregistreerd: 01-03-12

Re: Dames met spierballen (krachttraining)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 10:32

Als je er een smoothie/milkshake van wil maken, zou ik voor een neutrale smaak gaan. Gebruikte daarvoor zelf altijd vanille van Womens Best, maar zijn ongetwijfeld zat andere prima opties.
Met veel fruit erdoor is het dan prima te doen.

Verder eens met Courses dat het allemaal niet te hachelen is :')

Sem_
Berichten: 7768
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 10:40

Eens met voorgangers. :Y)

Wat ik zelf graag doe is kwark mengen met melk (kan ook met water) en daar wat suikervrije limonade bij. Daar kan uiteraard ook fruit e.d. aan worden toegevoegd!

keeyzie

Berichten: 5721
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Dames met spierballen (krachttraining)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 12:20

Oeps, ik was jullie helemaal uit het oog verloren. Vanaf nu probeer ik weer gezellig mee te kletsen.
Eind januari mijn eerste Hyrox gedaan, eind mei ga ik voor die in Rotterdam.
Het trainen nu even op een lager pitje maar we gaan weer aan de slag.

Eulogy
Berichten: 5745
Geregistreerd: 21-04-09

Re: Dames met spierballen (krachttraining)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 12:31

Ik zou inderdaad ook eerder kwark of Griekse yoghurt door je smoothies doen! Is denk ik lekkerder en heeft waarschijnlijk een vergelijkbare hoeveelheid eiwit :j

annepaardoes

Berichten: 7160
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Omgeving Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 16:20

Eulogy schreef:
Ik zou inderdaad ook eerder kwark of Griekse yoghurt door je smoothies doen! Is denk ik lekkerder en heeft waarschijnlijk een vergelijkbare hoeveelheid eiwit :j


Dat is nou net het probleem. Ik lust geen kwark/yoghurt/skyr :')

Eulogy
Berichten: 5745
Geregistreerd: 21-04-09

Re: Dames met spierballen (krachttraining)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 17:04

Oh :') Hou je je eiwitten verder bij? En weet je wat je eiwitbehoefte ongeveer is? Voor heel veel mensen is het namelijk sowieso niet heel hard nodig imo. Maar goed als je kwark en zo niet lekker vindt is het misschien een ander verhaal want dat is voor mij echt zo'n makkelijke dagelijkse eiwitbron :+

Peuk

Berichten: 6078
Geregistreerd: 29-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 23:19

Ik maak ijskoffie met mijn eiwitpoeder. Ik doe 1 kop koffie, een schep eiwitpoeder (ik heb ijskoffie milkshake van body & fit) en 2/3 sojamelk (daar zitten ook veel eiwitten in). Daar doe ik ijsklontjes bij. Echt lekker. <3

Ik vind eiwitpoeder als shake niet zo lekker omdat er zoveel zoetstoffen in zitten, dus ik gebruik het daarom ook vaak als vervanger van suiker. Ik gooi het dan ook door baksels en bananen pannenkoeken enzo heen.

Gebruiken jullie ook creatine? Ik twijfel om dat te kopen maar ik weet niet of dat echt nodig is als je begint. Ik lees overal dat het geen kwaad kan, maar voegt het wel echt iets toe als je beginner bent. Het is ook best duur.

Eulogy
Berichten: 5745
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 00:04

Ik vind creatine meer toevoegen dan eiwitpoeders en zo! Ik merk echt veel verschil. Tijdje niet genomen (omdat ik tijdelijk niet met m'n man samenwoonde en hij koopt het altijd, dus ben ik het 4 maanden lang gewoon vergeten te kopen :') ) en mijn herstel was toen echt lastiger. Altijd een beetje lastig inschatten omdat andere herstelfactoren toen ook wat minder optimaal waren, maar toch. Creatine is een van de best onderzochte en effectieve supplementen en echt duur vind ik het ook niet omdat je maar zo weinig gebruikt. Het is helaas wel vrij veel duurder geworden de afgelopen 2 jaar of zo, maar vind het nog steeds goed te doen tov andere supplementen (die waarschijnlijk minder doen).

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15119
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 09:39

Ik eet ook weinig tot geen kwark en neem geen extra shakes, maar kom toch wel redelijk oké aan mijn eiwitten door voeding. Ik heb zelf moeite met het drinken van eiwitten, zo zonde van je calorieën :')
Gooi vaak hüttenkäse in allerlei gerechten, of peulvruchten.

Ik ben trouwens ook weer lekker bezig. Train nu 3/4x in de week met een splitschema. Begin ook echt serieus sterker te worden. Kilo's gaan nog niet zo hard (nu -4.5) maar dan moet ik ook niet meerdere keren per week uit eten gaan... :+

Needje

Berichten: 19210
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Dames met spierballen (krachttraining)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 12:09

Creatine nam ik wel altijd. Maar heb het al eeuwen niet gekocht/gebruikt nu. Maar ik merk meer verschil in herstel nu met vitamine D3+K2 en magnesium dan toen ik creatine nam.

xx_Irisje

Berichten: 12347
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Re: Dames met spierballen (krachttraining)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 12:10

Ik begreep dat je van creatine meer vocht vasthoudt? Hoe ervaren jullie dat?

Wat neem jij precies needje?

Needje

Berichten: 19210
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Dames met spierballen (krachttraining)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 12:13

Druppels van Vitakruid D3+K2 dus. En Magneciumcitaat van B&F. Maar als die op zijn ga ik de Magneium complex van Vitakruid gebruiken denk ik.
Ik heb verder geen gekke dingen ervaren met creatine. Maar ik merk nooit zulke dingen :D

Eulogy
Berichten: 5745
Geregistreerd: 21-04-09

Re: Dames met spierballen (krachttraining)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 12:33

Ik merk het ook niet echt, maar dat zou inderdaad wel zo "moeten" zijn. Maar goed volgens mij is dat echt verwaarloosbaar tov de voordelen van creatine.

Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 17:33

Met creatine moet je sowieso meer drinken en houd je (enigzins logischerwijs) meer vocht vast. Ik merk er wel wat van qua gewicht, niet zo zeer in de spiegel in alle eerlijkheid. Ik neem nu ook zo'n 3/4 maanden creatine en merk wel verschil qua herstel inderdaad. Het is een van de meest onderzochte supplementen, dus dat is wat mij betreft helemaal prima ook.

Ik heb vandaag een goede legday gehad, samen met mijn grote liefde en speciale Valentijn - Bruno Barbell <3 Hahaha, ik zet niet vaak iets op Instagram maar dit vond ik wel een mooie pun. Wel helemaal kapot geschaamd om midden in een semi-volle gym zo'n foto te maken :')

Peuk

Berichten: 6078
Geregistreerd: 29-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 21:33

Oke heb het toch besteld. :Y) Kreeg ook een pot chocopasta er bij omdat ik aan een digitaal rad heb gedraaid. Ben erg benieuwd!

Ik heb vandaag bovenlichaam getraind en dat ging best goed. Heb bij alle oefeningen extra gewicht of een herhaling kunnen toevoegen. *\o/* Alleen bij de barbell row niet, maar daar ben ik nog een beetje voorzichtig omdat ik snel mijn rug hol trek.

Hebben jullie daar tips voor? Hoe doen jullie dat als je merkt dat je techniek inkakt omdat het pittiger wordt? Ik merk dat ik het soms het overzicht kwijt ben: goed ademenen, herhalingen tellen, letten op techniek en ondertussen ook nog tot het uiterste. Best moeilijk. :')

Eulogy
Berichten: 5745
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-23 23:09

Netjes! :D

Techniek is bij mij beetje afhankelijk van de oefening. Bij accessoirewerk probeer ik vooral het te blijven voelen waar ik het moet voelen zeg maar, als ik teveel compenseer met een ander lichaamsdeel/spiergroep of zo doet de oefening niet meer wat ie moet doen en gooi ik het gewicht dus wat omlaag. Beetje afhankelijk van het moment waarop dat gebeurt, laatste 1-2 herhalingen vind ik niet zo erg en ook wel logisch.

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15119
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Dames met spierballen (krachttraining)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 09:41

Voor mij staat techniek op 1, als ik merk dat ik ga compenseren zal ik ervoor kiezen om bijv. in herhalingen iets terug te gaan of in gewicht. Dat kan al met een heel klein stapje, bijv. 1 herhaling minder of 1 of 2kg minder. Liever dan 1 of 2 trainingen iets lager en de vormspanning beter krijgen dan op dat moment doorgaan en vervolgens op langer termijn daar last van krijgen.

Sem_
Berichten: 7768
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 09:57

Train je echt tot falen? Zo ja, dan zou ik proberen hier 1 à 2 reps voor te blijven (ervan uitgaande dat je traint voor spiergroei). En verder... Veel blijven doen en oefenen, dan wordt dat tellen, ademen etc. vanzelf makkelijker. :D

Hou je je nek neutraal bij de BB row? Dat maakt het minder makkelijk om hol te trekken. Is ook best een lastige oefening hoor, je moet veel stabiliseren. :j

Peuk

Berichten: 6078
Geregistreerd: 29-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 12:47

Thanks voor de tips!

Ik train inderdaad tot falen als het lukt! Ik vind techniek wel belangrijker hoor. Maar de scheidingslijn is best dun merk ik. Voordat ik aan krachttraining begon had ik er wel een vooroordeel over dat je de fitness 5x per week in stapt, kip en rijst eet en er dan gespierd uit komt haha. Daar ben ik wel op terug gekomen. :7

Ik combineer het ook wel met mobiliteits- en balans oefeningen en ik doe ook aan yoga/meditatie wat me ook helpt bij mijn ademhaling. :j Dat is ook zeker een aanrader om toe te voegen. Ik sport bij de fysio waar ik ooit ben gestart en die geven dat ook mee.