Partner met Borderline, eeuwige strijd.

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BigOne
Berichten: 38437
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 17:27

Elvira, uit je antwoorden blijkt wel dat je toch heel veel op jezelf betrekt en wanneer iemand een andere mening heeft dan weet je dat toch niet helemaal goed weg te zetten. De mensen hier zijn geen therapeuten en vertellen over hun persoonlijke ervaringen met naasten met borderline en jij doet sommigen af als niet ter zake doende. En niet iedereen kan de pannetjes in de lucht houden.
Lang niet iedereen heeft een begripvolle partner of gaat in therapie , jij wel maar was je relatie ook doorgegaan wanneer jij niets had ondernomen? Jij bent bereid geweest om de aandoening zo goed mogelijk onder controle te krijgen. Zeer veel borderliners vertikken dat gewoon want het is hun waarheid , helaas valt er met die waarheid voor anderen vaak niet te leven. Een kennis zei ooit dat leven met een borderliner bestond uit afwisselend in het paradijs en in de hel te leven. En dat is niet vol te houden. Want je weet niet wanneer de duivels in iemands hoofd weer opspelen.

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 17:28

Shae schreef:
ElviraKelan schreef:
Echter heb je geen controle meer als je je in pannetje 5 bevind over je eigen gedragingen.
Niet leuk voor de omgeving, voor degene met borderline niet, voor niemand.
Maar helaas hoort dit wel bij borderline
En om voor mijzelf te praten: als ik er wat aan kon doen dan deed ik dat, als ik bepaalde gedragingen kon terug draaien dan deed ik zo mogelijk nog sneller.
En ja bij borderline draait het helaas vaak om herhalingen van gedragingen zeker zonder therapie

En dat is iets wat jezelf als degene met borderline moet leren accepteren maar ook de omgeving.


Even over die laatste zin. Wat in mijn ogen een belangrijke toevoeging is, is dat je als omgeving er ook voor kan kiezen om die koekenpan naar je hoofd te ontwijken. Hoe zwaar het ook zal zijn om borderline te hebben, er is niemand die je kan verplichten om (soms letterlijk) binnen smijtbereik van iemand met borderline te blijven. Het is simpelweg een feit dat dit bij borderline hoort, maar het is geen feit dat je dit als omgeving lijdzaam moet ondergaan. Het komt nu eenmaal heel vaak voor dat mensen die in eerste instantie psychisch gezond zijn compleet naar de bodem getrokken worden. In mijn ogen is dat het niet waard. Gebeurt dat altijd met borderline? Nee, natuurlijk niet. Het is echter wel iets wat veel gebeurt vanwege het gedrag dat bij borderline hoort.

Ikzelf ben simpelweg gevoelig voor mensen die als donderslag bij heldere hemel kunnen omslaan en hou zelfs familie om die reden op afstand. Loyaliteit kent grenzen en die grenzen zijn bij mij tegenwoordig sneller bereikt om mezelf te beschermen. Heb ik dan niet genoeg begrip voor mensen met borderline? Dat kan je zo zien, maar mijn eigen gezondheid gaat voor.

Uiteraard is het belangrijk dat als het een partner betreft waar je bewust bij wil blijven dat je tot bepaalde hoogte begrip moet hebben en moet leren omgaan met bepaalde dingen, maar het is ook héel belangrijk dat de persoon met borderline dit inziet en professionele hulp vraagt. Met hulp kan het alsnog een achtbaan zijn en is er ook vaak geen begrip als je het wil opgeven want 'hij/zij is zo charmant'.

En dit ben ik met je eens.
Ik ging er klakkeloos vanuit dat de mensen in de omgeving dan ook kiezen voor deze mensen in hun omgeving te hebben.
Of zij soms afstand even willen is hun goed recht.
Of zij er voor kiezen om met deze persoon om te willen blijven gaan is eveneens hun goed recht (zonder emotie bekeken).
Maar als je de keuze maakt om bv een relatie met iemand die borderline heeft aan te gaan dan moet je het ziektebeeld borderline met al zijn ins en outs ook accepteren. Ik zeg niet dat dat gemakkelijk is maar een keuze die de omgeving heeft in tegenstelling tot iemand die borderline heeft.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 17:33

Geen ervaring met relaties maar wel met een kind van een vrouw met borderline. Hij bracht vaak tijd door bij ons. Was enerzijds enorm volwassen met zijn 9-10 jaar en zorgde fantastisch voor zijn hond. Anderzijds zat hij steeds weer in de criminaliteit omdat hij het thuis niet uithield met eem moeder die om de haveklap dreigde met zelfmoord. Vervolgens ontwikkelde zijn zus ook borderline. Het laatste wat ik vernomen heb is dat het jong in een jeugdgevangenis is gekomen. Onnodig en kapotgemaakt door de thuissituatie ;(

Verder herinner ik me nog een oeroud topic op bokt waar een meisje haar ei kwijt wilde over de zelfmoord van haar moeder met borderline die al jaren euthanasie verzoeken gedaan had. Het meisje was kapot: enerzijds door de zware kindheid, tevens door haar moeders dood en ook nog door het gevoel dat de hulpverlening faalde.

Mocht je met deze man verder gaan: kies alsjeblieft niet voor kinderen!

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 17:34

ElviraKelan schreef:
Pannetje 5 is geen excuses voor gedrag maar een verklaring dat iemand met borderline geen invloed/controle meer heeft op zijn eigen gedrag.
Dat betekent dus dat je dat voor moet zijn en blijven.

Wat maakt dat moeilijker voor de omgeving?


Dat je die vraag stelt in dit topic is voor mij een reden om me af te vragen of je door de theorie heen nog wel ziet doe destructief borderline in de praktijk kan zijn. Als dit voor jou zo werkt dan vind ik dat oprecht heel fijn voor je, maar bij de zwaardere gevallen van borderline de heftigste situaties voor zijn en blijven is echt niet makkelijk.

Ook als partner van iemand met borderline kan en mag jij weleens moe zijn of een rotdag hebben. Als je dan nog op je tenen moet lopen en je zijden handschoentjes aan mag trekken omdat je geen zin hebt in iemand die 'm compleet flipt om niks is dat echt niet tof.

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 17:36

ElviraKelan schreef:
Sjong schreef:
Nou ja wat ik vaak zie is dat als mensen therapie gehad hebben ze hun gedrag prima theoretisch uit kunnen leggen, maar daarmee ook vaak een excuus hebben, want fase 5. Dat maakt het niet altijd gemakkelijker om mee om te gaan voor de omgeving.

Dat het voor een persoon met borderline ontzettend lastig is ontkent niemand. Maar hier vraagt iemand advies omdat zij een relatie heeft met iemand met borderline. E n dan zeg ik toch run Forrest run.... want vanaf het moment dat je een partner met borderline hebt, heb jij borderline. Je zal er altijd rekening mee moeten houden.

Pannetje 5 is geen excuses voor gedrag maar een verklaring dat iemand met borderline geen invloed/controle meer heeft op zijn eigen gedrag.
Dat betekent dus dat je dat voor moet zijn en blijven.

Wat maakt dat moeilijker voor de omgeving?
Want eerlijk gezegd snap ik je niet daarin.

Als iemand de therapie in praktijk kan brengen wordt pannetje 5 dus grotendeels voorkomen dus maakt dat het juist gemakkelijker voor de omgeving mijn inziens.

En ja net als dat iemand geen benen heeft zul je ook rekening moeten houden als je partner borderline heeft. Mijn inziens behoort dat geen probleem te zijn, uitzonderingen daar gelaten


Kijk en dat laatste is dus precies wat ik bedoel. Borderline is een stoornis in de relatie met de ander. Het heeft dus áltijd invloed op ander want daar zit het probleem ( het probleem in interpersoonlijke relaties, bang om verlaten te worden, aantrekken en afstoten, onterecht of niet in verhouding boos worden). Dat is mi niet vergelijkbaar met iemand die niet kan lopen of zien.

Gedrag is voor mijn privé relaties leidend. Een waar dan gedrag vandaan komt is voor mij minder relevant. Of een asbak gegooid wordt als iemand in fase 5 zit, of omdat iemand een agressieprobleem heeft is voor mij op het moment dat hij gegooid wordt niet meer relevant. Hij komt beide even hard aan ( en verbale agressie ook) en daar pas ik voor.
Laatst bijgewerkt door Sjong op 04-08-19 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 17:37

ElviraKelan schreef:
Maar als je de keuze maakt om bv een relatie met iemand die borderline heeft aan te gaan dan moet je het ziektebeeld borderline met al zijn ins en outs ook accepteren. Ik zeg niet dat dat gemakkelijk is maar een keuze die de omgeving heeft in tegenstelling tot iemand die borderline heeft.

Als je een relatie met iemand aangaat heb je geen idee wat iemands gedrag voor de relatie gaat betekenen. Iedereen kan tijdens een relatie er achter komen dat het niet gaat werken voor ze.
Je weet simpelweg niet waarvoor je kiest. Relaties zijn dynamisch en voor iedereen anders ook met dezelfde persoon, dus je hebt niks om vanuit te gaan.
Hoe verder je van de persoon af staat, hoe makkelijker het is om er mee om te gaan omdat er minder verwachtingen en verantwoordelijkheden zijn.
Een vriendschap is makkelijker dan een gezinssituatie bv.
Iedereen kan een keer besluiten dat er een grens over gegaan is.
Het kan niet zo zijn dat "je moet me maar nemen zoals ik ben" als een gevangenis gaat werken...
Je moet binnen een relatie je vrij kunnen voelen en je moet vrij kunnen zijn om weg te gaan als een en ander niet werkt.

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 17:37

bigone schreef:
Elvira, uit je antwoorden blijkt wel dat je toch heel veel op jezelf betrekt en wanneer iemand een andere mening heeft dan weet je dat toch niet helemaal goed weg te zetten. De mensen hier zijn geen therapeuten en vertellen over hun persoonlijke ervaringen met naasten met borderline en jij doet sommigen af als niet ter zake doende. En niet iedereen kan de pannetjes in de lucht houden.
Lang niet iedereen heeft een begripvolle partner of gaat in therapie , jij wel maar was je relatie ook doorgegaan wanneer jij niets had ondernomen? Jij bent bereid geweest om de aandoening zo goed mogelijk onder controle te krijgen. Zeer veel borderliners vertikken dat gewoon want het is hun waarheid , helaas valt er met die waarheid voor anderen vaak niet te leven. Een kennis zei ooit dat leven met een borderliner bestond uit afwisselend in het paradijs en in de hel te leven. En dat is niet vol te houden. Want je weet niet wanneer de duivels in iemands hoofd weer opspelen.

Nee ik doe niets af als niet ter zake doende. Dat jij dat zo interpreteert is jammer.

Terugkomende op je vragen.
Ik ben niet het schoolvoorbeeld van een nette diagnose en bij mij heeft het dus heel lang geduurd voordat ik de diagnose kreeg.
Ik ben nu 40 jaar en kreeg de diagnose definitief 2 jaar geleden.
Daarvoor veel diagnoses gehad die niet kloppend waren evenals de therapie die niet aansloeg.
Mijn relatie had dus ook stand gehouden zonder diagnose.
Wel heeft de diagnose, de therapie maar zeker ook niet te vergeten de thuisbegeleiding en de arbeidsongeschiktheidsverklaring het leven gemakkelijker voor mijn man gemaakt.
Echter in de jaren daarvoor heeft mijn man het wiel zelf moeten uitvinden en dus zoals hij het noemt mijn ingewikkelde gebruiksaanwijzing.
Iets wat ik TS en andere naaste van mensen met borderline niet gun. Hulp krijgen hoe ermee om te gaan wel. Want dat maakt het leven wel gemakkelijker en daarbij hoort ook echt eigen grenzen aangeven voor de omgeving.

Wanneer de duivels opspelen is vaak wel te merken voor de omgeving. Ook zonder diagnose. Al dan niet met het EISschema (pannetjes systeem). Ik word bv eerst drukker/onrustiger, kom moeilijker uit mijn woorden, ga trillen. Allemaal kenmerken die de omgeving ook kan zien. En het enige wat dan echt helpt is rust

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 17:40

Ik heb het topic gedeeltelijk gelezen.
Een persoonlijkheidsstoornis is precies wat het zegt: een stoornis in de persoonlijkheid. Je persoonlijkheid is rond je twintigste gevormd. Vóór die tijd is de ontwikkeling van je persoonlijkheid nog te beïnvloeden. Daarna ligt je persoonlijkheid vast, en kun je alleen nog leren ermee om te gaan.
Het is dus geen kwestie van aangeboren, en ook niet van genezen.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 04-08-19 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 17:41

Lusitana schreef:
ElviraKelan schreef:
Maar als je de keuze maakt om bv een relatie met iemand die borderline heeft aan te gaan dan moet je het ziektebeeld borderline met al zijn ins en outs ook accepteren. Ik zeg niet dat dat gemakkelijk is maar een keuze die de omgeving heeft in tegenstelling tot iemand die borderline heeft.

Als je een relatie met iemand aangaat heb je geen idee wat iemands gedrag voor de relatie gaat betekenen. Iedereen kan tijdens een relatie er achter komen dat het niet gaat werken voor ze.
Je weet simpelweg niet waarvoor je kiest. Relaties zijn dynamisch en voor iedereen anders ook met dezelfde persoon, dus je hebt niks om vanuit te gaan.
Hoe verder je van de persoon af staat, hoe makkelijker het is om er mee om te gaan omdat er minder verwachtingen en verantwoordelijkheden zijn.
Een vriendschap is makkelijker dan een gezinssituatie bv.
Iedereen kan een keer besluiten dat er een grens over gegaan is.
Het kan niet zo zijn dat "je moet me maar nemen zoals ik ben" als een gevangenis gaat werken...
Je moet binnen een relatie je vrij kunnen voelen en je moet vrij kunnen zijn om weg te gaan als een en ander niet werkt.

Ook binnen een relatie heb je een keuze. Nl je biezen pakken en vertrekken.
Dat je dat niet gelijk ziet bij een relatie aangaan klopt. Maar tussen net een relatie beginnen en samenwonen zit ook nog iets. En in die tussentijd kan je bij iemand al wel een inschatting maken of dat al dan niet leefbaar en Mn leuk kan worden. Heb je daar twijfels over dan mag ik hopen dat iemand wel zoveel gezond verstand heeft om niet te gaan samenwonen. En anders blijf je de keuze houden om uit elkaar te gaan.

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 17:42

Voor kinderen is het inderdaad heel zwaar. :j

Mijn familielid heeft dus zeer moeizame relaties met ouders, broers/zussen, partners en vrienden, maar ook met haar kinderen. Laatst praatte ik met haar volwassen kinderen en toen vertelden zij hoe zwaar het was om telkens "aan" te moeten staan tijdens hun jeugd, opletten in welke bui hun moeder was, de "juiste" dingen zeggen.. Anders was er agressie, woede, liegen, drama.

Inmiddels hebben zij geen of nauwelijks contact meer met hun moeder, en rouwen ze eigenlijk voor een moeder die nog leeft.

Voor de volwassenen in haar leven was dat natuurlijk ook zwaar, maar zij konden ervoor kiezen afstand te nemen als er een schreeuwpartij was, of als ze een zeer hatelijk telefoontje had gepleegd, of met spullen had gegooid, of als er weer problemen waren met de baan of relatie. De kinderen konden niet kiezen.

Een ander aspect is medicatie. Wat ik bij mijn familielid zag gebeuren was zelfmedicatie. Omdat zij niet in therapie wilde, en hulpverlening afwijst, heeft ze geen emotie-regulerende therapie of medicijnen. Ze lijkt sigaretten te gebruiken als kalmeringsmiddel. Soms helpt dat en wordt ze er rustiger van, soms niet. Maar ze lijkt zich ook zelf niet van bewust dat ze dit doet en blijkbaar nodig heeft, want ze ziet niet hoe extreem haar gedrag soms is.

maralyn

Berichten: 10455
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 17:44

Lieve ts.

Ik kijk ook even inderdaad niet naar de persoonlijkheidsstoornis, maar naar de situatie.
Ik zag een voorganger op een pagina terug ook doen.

Als je een relatie hebt van nog maar twee jaar. En er zitten zulke moeilijke stukken tussen. Was ik ook gaan rennen.

Natuurlijk heb je leuke tijden gehad, maar als het negatieve het positieve overschaduwd, is dat niet goed!

Wil jij oud worden met een vervelend knagend gevoel, met n brok ik je keel "wanneer gaat het weer mis?"
Word jij gelukkig van al die strijd en daarna weer spijt en dan weer strijd?

Weer dan gelukkiger met jezelf. Want n ander kan dat niet voor je doen. Helemaal als hijzelf niet gelukkig lijkt te zijn.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 17:48

Ik denk dat mensen die een relatie aangaan met iemand met een persoonlijkheidsstoornis uit het cluster B, in heel veel gevallen zelf ook problemen hebben, met zichzelf, met grenzen stellen en met eigenwaarde. Daarom ben je bereid zoveel van jezelf op te offeren, of ben je niet machtig om voor je zelf te kiezen, wil je iemand "redden", of praat je veel goed van wat je partner doet.
Iemand die vol zelfvertrouwen, goed in zijn vel zit, heeft niet lang nodig om zich te realiseren dat een dergelijke relatie geen rooskleurig toekomstperspectief biedt.

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 17:50

Sjong hoe hard ik jouw mening ook vind het is wel je goed recht om jouw grenzen zo te stellen.
Echter is borderline niet alleen een stoornis in de relatie met anderen en houd het wel iets meer in.

Shae fijn dat je kan opmaken dat ik maar een lichte graad van borderline heb. Waar jij dit vandaan haalt weet ik niet. Ik weet als geen ander hoe destructief borderline binnen relaties kan zijn.

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 17:53

Nikass schreef:
Ik denk dat mensen die een relatie aangaan met iemand met een persoonlijkheidsstoornis uit het cluster B, in heel veel gevallen zelf ook problemen hebben, met zichzelf, met grenzen stellen en met eigenwaarde. Daarom ben je bereid zoveel van jezelf op te offeren, of ben je niet machtig om voor je zelf te kiezen, wil je iemand "redden", of praat je veel goed van wat je partner doet.
Iemand die vol zelfvertrouwen, goed in zijn vel zit, heeft niet lang nodig om zich te realiseren dat een dergelijke relatie geen rooskleurig toekomstperspectief biedt.

Dat ben ik met je eens.
Mijn man wist dat het niet gemakkelijk zou gaan zijn, we hebben een moeilijke weg gehad samen maar dit is echt lang niet voor iedereen weggelegd om er zo mee om te kunnen gaan als mijn man heeft gedaan zonder zichzelf hierbij te verliezen

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 17:55

ElviraKelan schreef:
Sjong hoe hard ik jouw mening ook vind het is wel je goed recht om jouw grenzen zo te stellen.
Echter is borderline niet alleen een stoornis in de relatie met anderen en houd het wel iets meer in.

Shae fijn dat je kan opmaken dat ik maar een lichte graad van borderline heb. Waar jij dit vandaan haalt weet ik niet. Ik weet als geen ander hoe destructief borderline binnen relaties kan zijn.


Ik zeg ook niet dat het alleen een stoornis is in de interpersoonlijke relaties, maar wel altijd. Anders krijg je de diagnose niet.

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 17:56

@ElviraKelan wat is het nou, moeten ze iemand accepteren met alle ins en outs als ze een relatie aangaan of moeten ze gewoon voor henzelf kiezen? Want je spreekt jezelf tegen.
Je doet alsof je het met me eens bent dat je gewoon weg moet kunnen gaan, maar je doet ook alsof als je eenmaal een relatie hebt, je niet weg kunt gaan.
Een relatie veranderd ook als je gaat samenwonen, je weet ook van dat niet hoe het uit gaat pakken.
Je weet gewoon niks van te voren. Je moet het ervaren en bepalen of je daarmee kunt leven of niet en wat je er mee gaat doen. En weggaan, in welk stadium dan ook, moet gewoon kunnen. (In ELKE relatie)

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 17:57

Sjong schreef:
ElviraKelan schreef:
Sjong hoe hard ik jouw mening ook vind het is wel je goed recht om jouw grenzen zo te stellen.
Echter is borderline niet alleen een stoornis in de relatie met anderen en houd het wel iets meer in.

Shae fijn dat je kan opmaken dat ik maar een lichte graad van borderline heb. Waar jij dit vandaan haalt weet ik niet. Ik weet als geen ander hoe destructief borderline binnen relaties kan zijn.


Ik zeg ook niet dat het alleen een stoornis is in de interpersoonlijke relaties, maar wel altijd. Anders krijg je de diagnose niet.

Dat klopt maar zo las ik het wel

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 17:58

ElviraKelan schreef:
Shae fijn dat je kan opmaken dat ik maar een lichte graad van borderline heb. Waar jij dit vandaan haalt weet ik niet. Ik weet als geen ander hoe destructief borderline binnen relaties kan zijn.


Ik denk dat je die zin anders leest dan ik 'm bedoel. Ik bedoel niet zwaarder ten opzichte van jou, maar zwaarder ten opzichte van het gemiddelde.

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 18:02

Lusitana schreef:
@ElviraKelan wat is het nou, moeten ze iemand accepteren met alle ins en outs als ze een relatie aangaan of moeten ze gewoon voor henzelf kiezen? Want je spreekt jezelf tegen.
Je doet alsof je het met me eens bent dat je gewoon weg moet kunnen gaan, maar je doet ook alsof als je eenmaal een relatie hebt, je niet weg kunt gaan.
Een relatie veranderd ook als je gaat samenwonen, je weet ook van dat niet hoe het uit gaat pakken.
Je weet gewoon niks van te voren. Je moet het ervaren en bepalen of je daarmee kunt leven of niet en wat je er mee gaat doen. En weggaan, in welk stadium dan ook, moet gewoon kunnen. (In ELKE relatie)

Waar lees jij dat nu?
Borderline komt niet uit de lucht vallen.
Als je kiest om met iemand die borderline heeft een relatie aan te gaan dan lijkt het mij handig om de borderline te accepteren met alles wat daarbij komt kijken.
Om dan na bv twee jaar samen wonen te zeggen “het bevalt mij niet dat je borderline hebt dus ik ga” daar zet ik persoonlijk wel mijn vraagtekens bij. Degene wist dit nl van te voren. Degene had van te voren al een inschatting kunnen maken daarvan. Dan ligt dat degene er toch niet mee om kan gaan niet aan degene met borderline maar toch echt aan degene zelf. Die heeft een foutieve inschatting gemaakt en blijkt er niet mee om te kunnen gaan. Het dan vervolgens afschuiven op degene met borderline is vind ik niet fair
Laatst bijgewerkt door Blazy op 04-08-19 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 18:03

Shae schreef:
ElviraKelan schreef:
Shae fijn dat je kan opmaken dat ik maar een lichte graad van borderline heb. Waar jij dit vandaan haalt weet ik niet. Ik weet als geen ander hoe destructief borderline binnen relaties kan zijn.


Ik denk dat je die zin anders leest dan ik 'm bedoel. Ik bedoel niet zwaarder ten opzichte van jou, maar zwaarder ten opzichte van het gemiddelde.

Oké duidelijk
Dank je wel

moonfish13
Berichten: 18242
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 18:05

Elvirakylan:
Is het wel fair je eigen ik te laten verwoesten omdat je zó op je tenen loopt, dat je bijna verzuipt?
Dat je leeft met een knoop in je maag dat elk moment weer de bom kan barsten?
Nee ik heb er voor gekozen, dus dan laat ik dat maar de rest van mijn leven toe?!
Sorry ik vind dat je hierin geen idee hebt wat je zegt en je maakt het voor mij niet beter zo.
Egoïstisch vind ik het als je zo denkt.
Je eigen welzijn staat ten alle tijde voorop, en daar hoort bij dat je geen oeps-pannetje-5-ik-kan-er-niks-mee-acties levenslang hoeft te doorstaan verplicht.
Ook niet bij uitleg vooraf want je weet het pas in praktijk hoe het voelt, en dan mag je vanuit jou visie niet meer weg?! :oo :evaw:
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 04-08-19 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 18:10

moonfish13 schreef:
Elvirakylan:
Is het wel fair je eigen ik te laten verwoesten omdat je zó op je tenen loopt, dat je bijna verzuipt?
Dat je leeft met een knoop in je maag dat elk moment weer de bom kan barsten?
Nee ik heb er voor gekozen, dus dan laat ik dat maar de rest van mijn leven toe?!
Sorry ik vind dat je hierin geen idee hebt wat je zegt en je maakt het voor mij niet beter zo.

Maar dan was het je eigen keuze geweest om op tijd je grenzen aan te geven
“Ik kan hier toch niet mee omgaan. Ik pak mijn biezen en ik ga”.

Het is niet fair om iets wat je van te voren wist, nl dat je partner (denk ik in jouw geval?) borderline heeft tegen iemand te gaan gebruiken.

Jij kon er niet mee omgaan uiteindelijk. Dat kan en mag.
Maar dan is het uiteindelijk aan jou om dit aan te geven zonder degene met borderline hier de schuld van te gaan geven.

Je hebt hier ook je eigen verantwoordelijkheid in.

En ik weet heel goed waar ik het over heb maar net als iedereen heb ik ook hierin een mening.

Ik heb nergens gezegd dat dat niet kan, mag etc maar wel dat jezelf dus een verkeerde inschatting heb gemaakt in of je dit aan zou kunnen.

Daarnaast mag een tandje minder wel.
Laatst bijgewerkt door Blazy op 04-08-19 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 18:13

ElviraKelan schreef:
Waar lees jij dat nu?
Borderline komt niet uit de lucht vallen.
Als je kiest om met iemand die borderline heeft een relatie aan te gaan dan lijkt het mij handig om de borderline te accepteren met alles wat daarbij komt kijken.
Om dan na bv twee jaar samen wonen te zeggen “het bevalt mij niet dat je borderline hebt dus ik ga” daar zet ik persoonlijk wel mijn vraagtekens bij. Degene wist dit nl van te voren. Degene had van te voren al een inschatting kunnen maken daarvan. Dan ligt dat degene er toch niet mee om kan gaan niet aan degene met borderline maar toch echt aan degene zelf. Die heeft een foutieve inschatting gemaakt en blijkt er niet mee om te kunnen gaan. Het dan vervolgens afschuiven op degene met borderline is vind ik niet fair

Mag ik even lachen? Je kunt onmogelijk een inschatting maken van hoe een relatie gaat verlopen. Bovendien zie je een en ander door een roze bril als je verliefd bent en men onderschat de situatie ook makkelijk genoeg. Bovendien probeer je het gewoon lange tijd omdat je niet meteen wilt opgeven, maar als je op een gegeven moment (en niemand weet welk moment dat is) je inziet dat je er meer onder lijdt dan je er voor over hebt, moet je gewoon kunnen vertrekken. Dat kan na twee jaar zijn, of na tien jaar, wanneer de maat vol is, is niet voor iederen hetzelfde.

Het gaat er verder helemaal niet om aan wie het ligt! Als een relatie niet werkt, werkt hij niet. Je kunt dan niet zeggen "je moet bij me blijven want je hebt voor me gekozen". Of "want je bent al x tijd bij me"
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 04-08-19 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38437
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 18:13

ElviraKelan schreef:
Lusitana schreef:
@ElviraKelan wat is het nou, moeten ze iemand accepteren met alle ins en outs als ze een relatie aangaan of moeten ze gewoon voor henzelf kiezen? Want je spreekt jezelf tegen.
Je doet alsof je het met me eens bent dat je gewoon weg moet kunnen gaan, maar je doet ook alsof als je eenmaal een relatie hebt, je niet weg kunt gaan.
Een relatie veranderd ook als je gaat samenwonen, je weet ook van dat niet hoe het uit gaat pakken.
Je weet gewoon niks van te voren. Je moet het ervaren en bepalen of je daarmee kunt leven of niet en wat je er mee gaat doen. En weggaan, in welk stadium dan ook, moet gewoon kunnen. (In ELKE relatie)

Waar lees jij dat nu?
Borderline komt niet uit de lucht vallen.
Als je kiest om met iemand die borderline heeft een relatie aan te gaan dan lijkt het mij handig om de borderline te accepteren met alles wat daarbij komt kijken.
Om dan na bv twee jaar samen wonen te zeggen “het bevalt mij niet dat je borderline hebt dus ik ga” daar zet ik persoonlijk wel mijn vraagtekens bij. Degene wist dit nl van te voren. Degene had van te voren al een inschatting kunnen maken daarvan. Dan ligt dat degene er toch niet mee om kan gaan niet aan degene met borderline maar toch echt aan degene zelf. Die heeft een foutieve inschatting gemaakt en blijkt er niet mee om te kunnen gaan. Het dan vervolgens afschuiven op degene met borderline is vind ik niet fair

De rek kan er na twee drie vier jaar echt wel uit zijn, zoals ts, ze gaan weer apart wonen. Maar willen er toch vol voor gaan en als het even kan een eigen zaak in Hongarije beginnen terwijl alleen het kopen van de grond daar al voor grote problemen zorgde. In normale relaties strand het ook soms en in het geval van borderline zal het nog veel vaker stranden. Je kunt op papier lezen wat borderline is, er in je dagelijks leven mee dealen is wat anders. En het zijn meestal de vrouwen die iemand willen redden maar niet door hebben dat ze er zelf aan onderdoor gaan.

moonfish13
Berichten: 18242
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 18:13

Je hebt geen mening, je hebt geen begrip voor de schade die iemand met borderline aanricht.
Jullie zijn het slachtoffer, en wij moeten ons in 100000 bochten wringen en mogen niet uit de relatie weg, hoe kapot het ook maakt.
Sorry maar zo werkt het niet hoor.
Je maakt voor mij het ding borderline enkel maar duidelijker, je mag best iets meer begrip hebben voor de slachtoffers die deze mensen maken.