Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 42 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Ik wil meer ruimte in mijn hoofd! Wie herkent dit nog meer?

 
Profiel   

Hallo lieve Bokkers!

De titel zal een beetje vaag zijn, misschien is mijn probleem dat ook. Maar ik geloof dat er vast nog meer mensen zijn met iets soortgelijks en daarom leek het mij leuk/fijn om er een topic over te openen.

In het kort:
Hebben jullie ook wel eens het gevoel dat je zo bezig bent met je 'dagelijkse' taken af te strepen, dat je niet meer echt bewust bent van zaken buiten je taken om? Zo ja, wees welkom om mee te kletsen!
Ik ben op zoek naar tips om meer ruimte in mijn hoofd te maken. Gaat het om andere/nieuwe gewoontes aanleren, bepaalde dingen veranderen? Ik weet het niet.

Mijn verhaal:
Ik heb dit meerdere malen opnieuw getypt omdat ik niet precies weet hoe ik het uit kan leggen. Ik zal het zo kort mogelijk proberen te houden.
Voor mijn gevoel laat ik geen steken vallen in mijn dagelijkse leven:
- Studie: ik haal mijn examens, zit netjes in het modeltraject (5e jaars Diergeneeskunde) :D
- Sport/gezondheid: ik sport frequent, zit lichamelijk goed in mijn vel. :j
- Relatie: al ruim 6 jaar in love <3, samenwonend en leuke toekomstplannen voor na mijn studie.

Maar ik heb het gevoel dat ik mijn hersenen niet goed benut. Het is volgens mij wel algemeen bekend dat deze studie ontzettend pittig is qua hoeveelheid leerstof. Het studeren in België maakt het niet bepaald makkelijker omdat ze hier nog meer theoretisch zijn ingesteld dan in Nederland. Hier heb ik bewust voor gekozen en daar heb ik op zich geen spijt van.

Wel denk ik dat hier de oorzaak ligt van mijn probleem. Doordat wij vanaf het begin van de studie zo veel leerstof per dag (40 uur per week) naar ons hoofd geslingerd krijgen, ben ik onbewust overgeschakeld op ‘overlevingsmodus’ waarbij ik tijdens de les vooral bezig ben met alles mee te typen, zodat ik elk detail op papier heb voor de examens, ipv het daadwerkelijk te ‘horen’. Het resultaat is dat ik vrij weinig van de lessen op steek. Tijdens de examens leer ik mijn samenvattingen en haal ik ze, maar daarna blijft er weinig over van mijn harde werk. :(

Dit is denk ik de basis van mijn probleem. Ik wil niet meer de dag doorkomen met een voldoende. Ik wil groeien. Ik wil naar de lessen kunnen gaan en mijn laptop dicht kunnen houden zodat ik gewoon kan luisteren en nadenken, zonder zorgen te hebben dat ik details mis waardoor ik een examen niet kan halen.
Ik dacht altijd, als we nu minder les per dag zouden hebben, dan zou dit probleem opgelost zijn. Door Corona is dit uitgekomen; 40 uur les per week is gereduceerd naar 12-14 uur. Toch is er vrij weinig veranderd. Ik heb meer vrije tijd zou je zeggen, dus waarom besteed ik die tijd niet aan een rustigere tempo de lessen volgen zodat mijn wens uit komt? Het antwoord is: gewoontes…
Ik volg die twee uur les zoals voorgaande jaren, ben snel klaar met mijn samenvattingen en heb dan lekker veel tijd om ‘me time’ te hebben; sporten, netflix kijken met vriendlief, bokt lezen, andere apps…
Ik wil mijn tijd nuttiger besteden. Het liefst gebruik ik de vrije tijd om meer plezier in mijn vak te hebben, nieuwe dingen te leren buiten mijn vak om, boeken lezen, etc. En toch lukt dit mij niet. Enerzijds heb het gevoel dat de wereld te traag draait voor mijn hersenen, waardoor ik bijvoorbeeld niet lang een boek lezen. Anderzijds heb ik het gevoel dat ik al niks van mijn studie kan onthouden, dus waarom zou ik mijn hoofd vol stoppen met andere informatie? De oplossing: ik moet meer ruimte creëren in mijn hoofd. O:)

Vandaar dit topic! Het topic is bedoeld voor zowel mensen met hetzelfde probleem die tips zoeken als mensen die tips/adviezen kunnen geven.

Dankjewel voor het lezen! _/-\o_

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-20 11:28 



 
Profiel   

Mijn hoofd zit vooral altijd vol met van alles wat ik nog moet doen en ik kan heerlijk uren malen over alles.
Ben nu bezig met afstuderen en ik kan me echt altijd druk maken om mn planning, of ik het dit keer wel ga halen enzo.
Ik word soms zo gek van mijzelf -O- .

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-20 11:38 



 
Profiel   

Es_ther schreef
Mijn hoofd zit vooral altijd vol met van alles wat ik nog moet doen en ik kan heerlijk uren malen over alles.
Ben nu bezig met afstuderen en ik kan me echt altijd druk maken om mn planning, of ik het dit keer wel ga halen enzo.
Ik word soms zo gek van mijzelf -O- .

Inderdaad! Ik heb nu wel meer tijd maar het lijkt alsof ik zo druk in mijn hoofd ben met nadenken over dingen dat ik niet te tijd daadwerkelijk kan gebruiken voor nuttige zaken.
Fijn dat je bijna bent afgestudeerd! Welke studie doe je?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-20 11:43 



 
Profiel   

Het komt op mij ook een beetje over alsof je van alles moet van jezelf. Dat je zo goed mogelijk wil zijn?
En over dat leren, ik dacht ook dat veel kennis verloren gaat, maar toch als ik dan ergens mee bezig ben dan komt het toch zo nu en dan weer boven Je onthoudt meer dan je denkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-20 11:46 



 
Profiel   

Earth schreef
Het komt op mij ook een beetje over alsof je van alles moet van jezelf. Dat je zo goed mogelijk wil zijn?
En over dat leren, ik dacht ook dat veel kennis verloren gaat, maar toch als ik dan ergens mee bezig ben dan komt het toch zo nu en dan weer boven Je onthoudt meer dan je denkt.


Vooral dit herken ik heel erg(het hele berichtje overigens).
Wat voor mij werkt is soms bewust minder plannen en gewoon is kijken hoe de dag loopt.

Ik plan altijd te veel, na werk dit, voor werk dit, in t weekend dit, dat, zus en zo. :Y)

Dus nu probeer ik mijzelf echt aan te wennen minder te plannen. Soms dan besluit ik op de dag zelf om alsnog te doen wat ik in eerste instantie had afgezegd. Daardoor krijg ik wel meer ruimte in m'n hoofd.

(lukt overigens niet altijd hoor -O- :') )

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-20 11:48 



 
Profiel   

Als ik het zo lees denk ik vooral: let op dat je ook leert ontspannen. Ik heb een beetje hetzelfde, alle vrije tijd moet nuttig worden ingevuld. Daarom heb ik nu een fulltime baan, parttime werk ik op een hondenschool, ik doe moderatortaken, heb drie honden die allemaal 2 a 3 keer sporten in de week en ik heb nog twee pony's, daarnaast volg ik nog een opleiding. Ik kan je vertellen dat is best veel! En af en toe moet ik echt even ademen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-20 11:50 



 
Profiel   

Ik heb regelmatig dat ik zo ontzettend aan het nadenken ben (meestal 'gewoon'nadenken, hoeft niks belangrijks te zijn) dat ik veel dingen onbewust doe, vergeet en heel vaak 's avonds gewoonweg niet in slaap kan komen.
Ik denk dat rust jouw oplossing is. Rust in de vorm van yoga of meditatie: en de bonus daarvan is dat het relatief weinig tijd kost met goed resultaat!
Bij mij helpt het echt, en als ik weer een tijd geen meditatie gedaan heb, dan lopen mijn gedachten weer over.

Ik adviseer je om gewoon elke dag even te mediteren. 10 minuutjes. Desnoods zet je een wekker. Ga lekker, rechtop zitten, en denk gewoon even NIET. Dan zie je maar zwart, of rood. Dan denk je maar even niks. Het leven wacht wel. :)
Elke gedachte die je krijgt, duw je zachtjes weg. Gewoon even niet nadenken.
Als je dat elke dag even doet, dan kan je binnen een week, a 2, a 3, echt al een rustiger koppie krijgen Rust. Filteren. Informatie filteren (wat wil ik wel opsteken van mijn studie, wat niet, is dit belangrijk, ja/nee? )
ALs mediteren in rust niet werkt, kan je ook gaan zitten tegenover een kaars, en even 10 minuten hyperfocussen op een kaars. Alleen de kaars, even geen gedachten, puur even observeren.
Daar kan je hetzelfde effect mee krijgen.

Ik hoop dat het je lukt om het zo een beetje te filteren en rust t krijgen, een 'grotere' mind te krijgen ;)
Sterkte en succes :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-20 11:55 



 
Profiel   

Ontzettend herkenbaar! Ik zit nu in het derde jaar van mijn bachelor en heb ook altijd het idee gehad dat de studie langs mij heen vloog. Ik heb overal voldoendes voor gehaald, nooit een herkansing hoeven doen, maar ik zou je nu niet meer kunnen uitleggen waar mijn vorige vak over ging.
Nu heb ik dit al mijn hele studie en heb dit jaar besloten een HBO ernaast te gaan doen, en dat helpt! De HBO is een beetje in dezelfde richting (duurzaamheid) en omdat ik nu een plek heb waar al die kennis die ik op de uni opdoe ook echt omgezet kan worden in projecten en ideeen sla ik het veel beter op. Ik heb dus een plek nodig waar ik het ook kan toepassen, waar ik kan zien wat er met die theorie gebeurt. Sinds dit jaar is mijn motivatie dus ook veel hoger omdat ik nu meer uitgedaagd wordt maar ook omdat het "nuttiger" lijkt wat ik leer. Beetje moeilijk te omschrijven maar voor mij wel echt een eye opener geweest en een opluchting dat dat nu minder is!
Lang verhaal kort: Probeer een manier te vinden om je theorie toepasbaar te maken, of misschien gewoon iets waar je op een andere manier nadenkt/werkt, die afwisseling zorgde er bij mij voor dat ik weer verder kwam

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-20 11:56 



 
Profiel   

Het is enigszins wel herkenbaar voor mij hoor.
Toen ik nog studeerde had ik hetzelfde: elk detail kennen voor het examen, maar nadien moest je mij er niet meer naar vragen. Ik denk dat veel mensen dat wel hebben en is ook niet erg. Je hebt ook niet alle info nodig later in je beroepsleven. Ik merk nu dat ik toch ook wel meer onthouden heb dan ik vroeger soms dacht. Sommige kennis gaat uiteraard naar de achtergrond omdat je die minder gebruikt in je werk, andere kennis kan je dan weer net heel goed gebruiken. Daarnaast is mijn ervaring dat je door te gaan werken ook gewoon veel bijleert. Je schoolt je bij, zoekt dingen op die je nodig hebt en je doet ervaring op. Dat geeft na verloop van tijd al ruimte in je hoofd.
Wat ik als student soms deed was een audio-opname maken van de lessen. Als ik dan stukken miste tijdens de les, kon ik herbeluisteren. Je mag dit evenwel niet zomaar doen, moet er toestemming voor hebben van de faculteit en/of docent.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-20 12:02 



 
Profiel   

Ik denk dat je eens moet kijken naar wat voor leerstrategie bij jou past.
Je zegt dat je samenvattingen leert, waar waarschijnlijk de kern wel in staat van de stof.
Stamp je dit? Dus lezen tot je het uit je hoofd weet zegmaar?
Probeer eens op bijvoorbeeld een a4 eens een woordweb te maken over een bepaald onderdeel van de stof. Alles wat er aan gelinkt is zet je erbij, eventueel met voorbeelden of tekeningen of plaatjes, net hoeveel tijd je erin wil steken.
Als je de leerstof met verschillende zintuigen bekijkt sla je het beter op in je brein :)
Visueel maken dmv een woordweb is een voorbeeld.

Heb je een powerpoint tijdens de lessen? Probeer eens eerst minder mee te typen dan voorheen. Maar meer in steekwoorden of korte termen. Dan kun je dit later aanvullen met wat je nog weet of eventueel teruglezen in een boek. Door een tweede keer naar je steekwoorden te kijken zul je zien dat je vast al wel een en ander aan verbanden gelegd hebt met eerder geleerde kennis. Alleen activeer je die kennis op deze manier omdat je het brein laat werken, ipv het gewoon over te nemen.
Bestaat wellicht de kans dat je niet alles perfect onthoud en lager scoort, maar je maakt zo wel beter gebruik van je hersens.

Je hoofd minder vol maken kan ook door zoveel mogelijk zaken op te schrijven. Dus niet die boodschappen of afspraak in je hoofd onthouden, maar direct opschrijven of in een agenda zetten.
Dat scheelt ruis.
Een week of dagplanning maken met mogelijkheid om af te strepen creëert overzicht.
Op zondag kijken wat er de volgende week gaat komen. Wat zijn de verplichte zaken? en hoe deel je de tijd eromheen in? Specifiek wat momenten blokkeren voor die me-time die je noemt.
Maak daarin onderscheid tussen schermtijd (netflix) en andere manieren van ontspanning, want tijdens tv kijken staat je brein nog steeds 'aan'.
Ben je bekend met de Pomodoro methode?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-20 12:02 



 
Profiel   

Ik herken het wel :)

Ik ga ook mee met meditatie (de Meditation Moments app van Michael Pylarzyk kan ik aanraden), kost niet veel tijd maar je moet het wel doen. Zoek het voor jou juiste moment, voor mij is dat (als ik er aan denk...) gelijk na het opstaan en naar de wc gaan (anders word je afgeleid omdat je moet plassen :P) Begin eens met 5 minuten, of ' wachttijd meditatie' , dat is bijv gewoon even op je ademhaling letten als je ergens op moet wachten, een stoplicht, een computer die opstart, de rij voor de kassa, ...

Daarnaast een idee voor je lessen, kun je het niet opnemen? Dan mis je niks, kun je tijdens de les zelf gewoon steekwoorden/korte opmerkingen opschrijven die dan ook nog ergens op slaan als je op je gemak later de samenvatting maakt. Waarschijnlijk weet je nog meer dan je denkt, maar voor je rust heb je dan ook nog de opname.

En wat Manou zegt, theorie is leuk, maar je leert pas echt als je op een plek bent waar je het toe kunt passen. En bedenk ook, je hoeft niet alles nu al te weten en te onthouden. Je onderbewuste onthoud veel meer dan jij denkt :) En die kennis komt weer naar boven op een moment dat je het echt nodig hebt. En als je het dan niet meer precies weet, kun je het altijd nog weer even opzoeken in de boeken / google of gewoon aan iemand vragen.

Je legt de lat wel heel, heeeel erg hoog voor jezelf :)

Ontspannen is ook belangrijk, een keer een weekend niets inplannen vind ik heerlijk. Meestal doe ik dan zelfs nog veel meer dan als ik wel iets gepland zou hebben, simpelweg omdat ik er dan ruimte in mijn hoofd voor heb.


Laatst bijgewerkt door Prairy op 07-10-20 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-20 12:05 



 
Profiel   

Je legt het heel mooi uit TS.

Als ik je verhaal zo lees, zit je in je hoofd. Ik bedoel daar mee dat je qua studie al in je hoofd moet zitten anders neem je de theoretische kennis niet op, maar ook je vrije tijd (op het sporten na) besteed je in je hoofd (netflix, bokt etc is allemaal hoofd energie)

Om je hoofd leeg te maken zul je uit dat hoofd en in je lijf "moeten" zakken. In je lijf kom je onder andere door muziek luisteren, de natuur in, mediteren, lekker met je handen in de grond, dansen, wissel douches koud/warm, creatief bezig zijn.

Qua studie geef je aan graag met dichte laptop de les in te willen, wat houd je tegen om dat te doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-20 12:07 



 
Profiel   

Ik breek even kort in: bij mij is die oprechte interesse pas gekomen na mijn studie. Ik haalde netjes al m'n tentamens, maar meer willen weten en door 'filosoferen'? Nee... Dat kwam pas later.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-20 12:09 



 
Profiel   

Heel erg herkenbaar dit... Elke dag druk met school, tussendoor nog werk en naar de paarden toe en dat elke week. Het wordt een beetje een sleur en nu met corona merk ik dat het lastig is om daaruit te komen. Ik maak me zelf nu ook erg druk om mijn toekomst; studie erbij doen? Naar het buitenland? Master doen? Ik ben niet ongelukkig, maar kan mezelf nou ook niet tevreden noemen met hoe het nu gaat. Heel erg piekeren en geen keuzes kunnen maken, omdat je hoofd zo vol is, klinkt mij ook bekend in de oren. Wat mij nu heel erg helpt is goede planningen maken, om meer overzicht te krijgen. Mijn hoofd wordt dan wat rustiger omdat ik letterlijk voor me kan zien wat ik elke dag moet doen om mijn doel te bereiken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-20 12:14 



 
Profiel   

Ik reageer even direct wat ik in de OP lees. Het doet mij heel erg aan mezelf denken laatste jaren en dat is bij mij geëindigd in een burn-out van 2 jaar.

Vroeger kon ik úren boeken lezen en nam leerstof heel eenvoudig op. Op gegeven moment is daar een kantelpunt in gekomen en kon ik stof alleen stampen voor een examen en een echt boek lezen lukt al jaren niet meer. Ik heb het idee dat dat komt omdat mijn hersenen zichzelf deels hebben uitgeschakeld om verdere overbelasting te voorkomen.

Je studie is zwaar dat geef je zelf ook aan, en toch wil je jezelf pushen om méér te doen. Daar is op zich niets verkeerds aan maar misschien is het raadzaam om eerst eens echt te kijken naar wat je van jezelf verwacht en of dit echt haalbaar is. Misschien moet de balans anders worden en krijg je dan vanzelf meer ruimte in je hoofd.

Geloof me 2 jaar geleden riep ik ook om het hardst dat dit mij echt niet ging overkomen en ik was toch al heel lui want zelfs een boek lezen lukt niet etc. maar achteraf bezien rende ik al jaren te hard door en stond mijn hoofd in alarm en beschermingstand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-20 12:45 



 
Profiel   

Ik herken mezelf in je hele post. Ik studeer ook en het dood meetypen met de hoorcolleges zodat het maar op papier staat is iets dat ik ook doe (en overigens de meeste van mijn studiegenootjes ook). Eigenlijk ging dat best okay toen we nog fysiek les kregen, ik haalde mijn tentamens, ik ging naar de colleges en hield het prima bij. Echter de dag na het tentamen was ik alles alweer vergeten dus heb ik niet het idee dat ik er nou zoveel wijzer van ben geworden.

Nu met corona en nu alles online is heb ik ook veel meer vrije tijd. Al is het alleen al door de weggevallen reistijd. Wel zijn alle colleges omgezet naar het idee 'kijk zelf maar wanneer je het doet'. En ik merk dat het daar nu opeens helemaal fout gaat. Ik heb niet echt geleerd om voor mezelf na te denken en ik heb daar nu ontzettend last van. Ik relax heel veel maar eigenlijk ben ik aan het stress-relaxen. Ik doe niet zoveel en besteed niet zoveel tijd aan de studie, maar tijdens het chillen heb ik een soort constant stemmetje in mn hoofd die zegt 'je bent niks aan het uitvoeren, ga nou eens wat doen'. Ik vind het nu lastig om voor mezelf te bepalen wanneer ik genoeg heb gedaan voor de dag omdat er totaal geen structuur meer is.

Ik denk ook dat het eindeloze droge stof naar studenten gooien echt totaal niet zinnig is. Ik denk dat ik er veel meer van zou leren als ik minder les zou krijgen en meer inzicht zou leren, dan dat ik alle details van het hoorcollege in mn kop moet stampen. Veel docenten bij mij op de uni zeggen wel dat ze vooral toetsen op inzicht, maar in de praktijk zie je dat de meeste tentamens alsnog vol zijn geduwd met domme feiten...

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-20 12:57 



 
Profiel   

Tiggs schreef
Ik breek even kort in: bij mij is die oprechte interesse pas gekomen na mijn studie. Ik haalde netjes al m'n tentamens, maar meer willen weten en door 'filosoferen'? Nee... Dat kwam pas later.


Als aanvulling hierop: ik vind het sowieso moeilijk om met oprechte interesse te luisteren zonder te noteren en denken aan het komend examen juist omdat het dus op punten staat. Het is logisch dat je automatisch denkt in functie van je examen en dus dat losse 'leerstof opsteken' wat mist. Dus ik denk dat je jezelf wel heel veel oplegt als je op deze manier zou willen studeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-20 13:02 



 
Profiel   

Earth schreef
Het komt op mij ook een beetje over alsof je van alles moet van jezelf. Dat je zo goed mogelijk wil zijn?
En over dat leren, ik dacht ook dat veel kennis verloren gaat, maar toch als ik dan ergens mee bezig ben dan komt het toch zo nu en dan weer boven Je onthoudt meer dan je denkt.

Ik begin eerst met het tweede deel: wat je zegt klopt zeker. Ik heb het van veel dierenartsen gehoord en ik heb een waardevolle les geleerd tijdens een gesprek met een professor. Zij zei: "Het doel van studeren is dat je al bekend raakt met de leerstof en het leert begrijpen. Alles perfect onthouden lukt niemand. Als je later in de praktijk iets even niet weet, dan kan je het opzoeken en weet je het in een oogopslag weer. Als je dan nog tijd moet besteden aan het leren begrijpen, dan heb je slecht gestudeerd". Dit probeer ik mijzelf steeds te herinneren. Tijdens de klinieken (stages) kom ik erachter dat ik toch stiekem veel weet/herken, maar dat ik er niet altijd actief op kan komen als iemand het mij vraagt. Maar toch weet ik wel waar ze het over hebben. Snap je?

Het eerste deel: dat kan ook wel kloppen. Ik heb het gevoel dat ik net zo veel moet weten als de interns (= pas afgestudeerde studenten die nog een jaar voltijds op de universitaire kliniek werken). Maar dat kan natuurlijk niet. Zij lopen 2 jaar voor op mij...

Ymor schreef
Als ik het zo lees denk ik vooral: let op dat je ook leert ontspannen. Ik heb een beetje hetzelfde, alle vrije tijd moet nuttig worden ingevuld. Daarom heb ik nu een fulltime baan, parttime werk ik op een hondenschool, ik doe moderatortaken, heb drie honden die allemaal 2 a 3 keer sporten in de week en ik heb nog twee pony's, daarnaast volg ik nog een opleiding. Ik kan je vertellen dat is best veel! En af en toe moet ik echt even ademen.

Dit heb ik veel gehoord, vooral van mijn ouders. En dat advies heb ik zeker aangenomen. De afgelopen jaar heb ik veel vaker de instelling gehad van: nu heb ik recht op rust. Wanneer ik mijn 'taken' af heb dan zorg ik ervoor dat ik van de vrije tijd geniet. Maar tegelijkertijd wil ik de tijd die ik aan school besteed efficienter benutten.

@Anniek22: bedankt voor de tip!!!

manou_diablo schreef
Probeer een manier te vinden om je theorie toepasbaar te maken, of misschien gewoon iets waar je op een andere manier nadenkt/werkt, die afwisseling zorgde er bij mij voor dat ik weer verder kwam

Ik ken toch wel wat medestudenten die in het weekend werken bij een kliniek. Echter is dat voor mij niet mogelijk omdat ik niet elk weekend naar NL kan reizen en in BE mag ik niet werken. Ik zou dan mijn recht op zorgtoeslag kwijt zijn (100 euro) en dus eerst zo'n 10 uur per maand kwijt zijn aan puur dat geld terugverdienen. Ik denk dat ik dan zo veel tijd kwijt ben aan werken dat mijn studie dan nog meer achteruit gaat...

pateeke schreef
Wat ik als student soms deed was een audio-opname maken van de lessen. Als ik dan stukken miste tijdens de les, kon ik herbeluisteren. Je mag dit evenwel niet zomaar doen, moet er toestemming voor hebben van de faculteit en/of docent.

De lessen worden hier gelukkig altijd opgenomen, dus ik kan ze terugkijken. Lessen die we zelf thuis moeten kijken (opnames van voorgaande jaren) gaan ook erg goed omdat ik ze steeds op pauze kan zetten. De andere 'live' online lessen volg ik live mee en dan heb ik mijn 'samenvatting' al helemaal getypt tegen de les klaar is. Ik heb dan niet meer de energie om de les nogmaals te bekijken :( . Dat heeft weer te maken met geen ruimte meer in mijn hoofd hebben.

_Lois_ schreef
Ik denk dat je eens moet kijken naar wat voor leerstrategie bij jou past.
Je zegt dat je samenvattingen leert, waar waarschijnlijk de kern wel in staat van de stof.
Stamp je dit? Dus lezen tot je het uit je hoofd weet zegmaar?
Probeer eens op bijvoorbeeld een a4 eens een woordweb te maken over een bepaald onderdeel van de stof. Alles wat er aan gelinkt is zet je erbij, eventueel met voorbeelden of tekeningen of plaatjes, net hoeveel tijd je erin wil steken.
Als je de leerstof met verschillende zintuigen bekijkt sla je het beter op in je brein :)
Visueel maken dmv een woordweb is een voorbeeld.

Heb je een powerpoint tijdens de lessen? Probeer eens eerst minder mee te typen dan voorheen. Maar meer in steekwoorden of korte termen. Dan kun je dit later aanvullen met wat je nog weet of eventueel teruglezen in een boek. Door een tweede keer naar je steekwoorden te kijken zul je zien dat je vast al wel een en ander aan verbanden gelegd hebt met eerder geleerde kennis. Alleen activeer je die kennis op deze manier omdat je het brein laat werken, ipv het gewoon over te nemen.
Bestaat wellicht de kans dat je niet alles perfect onthoud en lager scoort, maar je maakt zo wel beter gebruik van je hersens.

Je hoofd minder vol maken kan ook door zoveel mogelijk zaken op te schrijven. Dus niet die boodschappen of afspraak in je hoofd onthouden, maar direct opschrijven of in een agenda zetten.
Dat scheelt ruis.
Een week of dagplanning maken met mogelijkheid om af te strepen creëert overzicht.
Op zondag kijken wat er de volgende week gaat komen. Wat zijn de verplichte zaken? en hoe deel je de tijd eromheen in? Specifiek wat momenten blokkeren voor die me-time die je noemt.
Maak daarin onderscheid tussen schermtijd (netflix) en andere manieren van ontspanning, want tijdens tv kijken staat je brein nog steeds 'aan'.
Ben je bekend met de Pomodoro methode?

Bedankt voor de tip. De manier van mijn samenvattingen maken is eigenlijk wat er op de ppt slides staat overtypen in eigen woorden en tegelijkertijd aanvullen met wat de professor aan het vertellen is. Op die manier heb ik alle details die nodig zijn voor het examen. Wanneer ik het dan ga leren dan maak ik wel vaker extra tekeningen/aantekeningen oid om het dan beter te onthouden.
Qua planning ben ik een ster al zeg ik het zelf :D. Ik heb al jaren een specifieke manier hoe ik mbv kleurtjes ect. een planning maak voor een paar weken vooruit. Wanneer moet wat voor school, wanneer heb ik tijd om te sporten, etc. Dan kan ik het afstrepen en weet ik dat ik daarbuiten echte vrije tijd heb.

Ik ben niet bekend met de Pomodoro methode. Wat is dat? :)

kiomiamigo schreef
Je legt het heel mooi uit TS.

Als ik je verhaal zo lees, zit je in je hoofd. Ik bedoel daar mee dat je qua studie al in je hoofd moet zitten anders neem je de theoretische kennis niet op, maar ook je vrije tijd (op het sporten na) besteed je in je hoofd (netflix, bokt etc is allemaal hoofd energie)

Om je hoofd leeg te maken zul je uit dat hoofd en in je lijf "moeten" zakken. In je lijf kom je onder andere door muziek luisteren, de natuur in, mediteren, lekker met je handen in de grond, dansen, wissel douches koud/warm, creatief bezig zijn.

Qua studie geef je aan graag met dichte laptop de les in te willen, wat houd je tegen om dat te doen?

Je slaat de spijker op zijn kop! Ik voel alsof ik vast zit in een doos. Daarmee bedoel ik niet mijn lijf, maar mijn hoofd. Mijn hoofd zit in een doos en doet wat de doos binnenlaat; school, sport, etc. Er is geen ruimte voor meer.

Wat mij tegenhoudt om mijn laptop dicht te gooien is dat ik anders de studie niet haal. Zoals Roos_h ook heeft gezegd; proffen zeggen vaak inzicht te toetsen, maar ze willen eigenlijk dat je gewoon letterlijk hun hele cursus opschrijft. Ook met hun manier van woordgebruik. De essentie van je antwoord kan goed zijn, maar als het niet precies geschreven is zoals zij het hebben uitgelegd, dan mis je punten. Daarom typ ik letterlijk hun woorden over, omdat het anders gewoon niet lukt om een examen te halen... Wat dat betreft is het schoolsysteem zo verouderd...

Tiggs schreef
Ik breek even kort in: bij mij is die oprechte interesse pas gekomen na mijn studie. Ik haalde netjes al m'n tentamens, maar meer willen weten en door 'filosoferen'? Nee... Dat kwam pas later.

Dat is op zich wel fijn om te horen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-20 13:25 



 
Profiel   

emilyslaluna schreef
Earth schreef
Het komt op mij ook een beetje over alsof je van alles moet van jezelf. Dat je zo goed mogelijk wil zijn?
En over dat leren, ik dacht ook dat veel kennis verloren gaat, maar toch als ik dan ergens mee bezig ben dan komt het toch zo nu en dan weer boven Je onthoudt meer dan je denkt.

Ik begin eerst met het tweede deel: wat je zegt klopt zeker. Ik heb het van veel dierenartsen gehoord en ik heb een waardevolle les geleerd tijdens een gesprek met een professor. Zij zei: "Het doel van studeren is dat je al bekend raakt met de leerstof en het leert begrijpen. Alles perfect onthouden lukt niemand. Als je later in de praktijk iets even niet weet, dan kan je het opzoeken en weet je het in een oogopslag weer. Als je dan nog tijd moet besteden aan het leren begrijpen, dan heb je slecht gestudeerd". Dit probeer ik mijzelf steeds te herinneren. Tijdens de klinieken (stages) kom ik erachter dat ik toch stiekem veel weet/herken, maar dat ik er niet altijd actief op kan komen als iemand het mij vraagt. Maar toch weet ik wel waar ze het over hebben. Snap je?

Het eerste deel: dat kan ook wel kloppen. Ik heb het gevoel dat ik net zo veel moet weten als de interns (= pas afgestudeerde studenten die nog een jaar voltijds op de universitaire kliniek werken). Maar dat kan natuurlijk niet. Zij lopen 2 jaar voor op mij...



Ja dat heb ik ook haha, maar tegelijkertijd komen er soms dingen uit mn mond dat ik denk, hey, verdomd ik wist het nog :P

En dat tweede, ik denk dat je daar wel wat mee moet. Als in de zin, moet leren accepteren dat je niet altijd aan hoeft te staan en niet altijd alles hoeft en moet weten. Waar komt die drang vandaan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-20 13:38 



 
Profiel   

Even een aanvulling met dingen die ik denk dat zou helpen:

- School moet gewoon op tijd een overzicht geven van welke vakken online/live zijn en welke thuis gekeken moeten worden (opnames van vorig jaar). Ik heb mijn planning namelijk gebaseerd op ons online rooster maar blijkbaar zijn er toch nog veel lessen die thuis gekeken moeten worden, maar de professoren geven dat pas laat aan. Dan moet ik weer gaan proppen met mijn planning...
- Bepaalde 'live' opgenomen lessen later zelf kijken zodat ik ze kan pauzeren. Sommige vakken zijn prima te volgen live omdat het niet snel gaat, anderen zijn echt Chinees.

- Externe prikkels verminderen zodat mijn hoofd weer leert te zijn zoals vroeger (voor de smartphone tijdperk). Ik vraag me oprecht af hoe ik mij niet verveelde vroeger als er reclame op tv was oid. Tegenwoordig is je smartphone overal en altijd aanwezig. Dit is een groot probleem onder de jongeren, maar ik merk het zelf ook. Zeker nu ik veel thuis zit door de online lessen. Het is erg gemakkelijk om te blijven scrollen.
Mijn oplossing zou zijn om weer terug te gaan naar een niet-smartphone. Eentje zonder touchscreen. Wel nog met internet mogelijkheden maar zonder touchscreen is het minder gemakkelijk om te blijven scrollen.
- Voor het slapen geen netflix/smartphone, proberen een boek te lezen of een audioboek. Dit heb ik vaker geprobeerd maar ik heb het gevoel dat ik niet snel genoeg kan lezen om mijn hersenen te entertainen. Die prikkels van een scherm zijn natuurlijk veel sneller. Blijkbaar moet je iets 21d volhouden voor je een nieuwe gewoonte hebt aangeleerd dus misschien moet ik het meer tijd geven.
- Duolingo Frans doen, ik heb 6 jaar Frans gehad en heb het weer opgepakt met die app. Op die manier hoop ik mijn schermtijd toch nuttig te besteden. Ik heb een streek van 68d lopen dus dat gaat de goede kant op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-20 13:42 



 
Profiel   

Earth schreef
Ja dat heb ik ook haha, maar tegelijkertijd komen er soms dingen uit mn mond dat ik denk, hey, verdomd ik wist het nog :P

En dat tweede, ik denk dat je daar wel wat mee moet. Als in de zin, moet leren accepteren dat je niet altijd aan hoeft te staan en niet altijd alles hoeft en moet weten. Waar komt die drang vandaan?

Ik had dat ook gisteren! De intern vroeg aan welke aandoening we zouden kunnen denken bij een bepaalde patiënt. Mijn eerste antwoord was fout. En toen bedacht ik me een bepaalde aandoening waar ik 2 jaar geleden over had geleerd. En die bleek juist! Een vriendin keek me echt aan zo van: hoe weet jij dat? :'). Dat was wel een momentje waar ik trots op was.

Die drang, geen idee. Ik wil gewoon zo graag een goede dierenarts worden. De hele bachelor wordt er van alle kanten geroepen dat de concurrentie hoog is en je moet uitblinken. Dat lukte niet met cijfers (op de middelbare school wel zeer goede cijfers maar in de bachelor moest ik blij zijn met een 6 of 7). Nu in de Master zijn mijn cijfers wel hoger, daar niet van. Maar toch voel ik die drang om nog beter te worden. Daar is studeren voor lijkt mij. Het lukt alleen niet voor mijn gevoel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-20 13:47 



 
Profiel   

Ik heb mijn Facebook gedeactiveerd. Dan is het niet weg-weg, maar je kunt wel de app eraf halen. Ik spendeerde veel te veel tijd aan doelloos scrollen en zag dingen ook dubbel voorbij komen.

Ik heb ineens zeeen van tijd over :P

Is er trouwens geen mogelijkheid om bij een kliniek van Anicura wat te gaan doen als ' expat' ofzo? mijn zusje werkt daar en ik weet dat ze in NL en BE klinieken hebben, misschien dat je dan een NL contract kunt krijgen en dan 'uitgeleend' worden aan een BE kliniek? Wel alsnog even oppassen met de fiscale regels maar wellicht is dat een mogelijkheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-20 13:48 



 
Profiel   

Prairy schreef
Ik heb mijn Facebook gedeactiveerd. Dan is het niet weg-weg, maar je kunt wel de app eraf halen. Ik spendeerde veel te veel tijd aan doelloos scrollen en zag dingen ook dubbel voorbij komen.

Ik heb ineens zeeen van tijd over :P

Haha dat doet mijn moeder ook elke keer (al duurt het niet lang voor het weer is gedownload). Facebook is op zich mijn probleem niet. Daar zit ik niet veel op en ik moet het behouden omdat veel communicatie van school via daar loopt.
Andere apps waar ik mijn tijd aan verdoe heb ik al in een mapje gestopt en ergens verstopt op een pagina ver weg van mijn homescreen. Dat scheelde al heel veel. Maar ik merk dat ik toch vaak mijn telefoon pak om te zien of ik geen WhatsAppje heb, of een nieuw bericht op bokt.
Met zo'n oudere telefoon kan ik alsnog WhatsApp, Facebook en internet behouden zonder continu erop te zitten. Alleen weet ik niet of ik nog aan zo'n mobiel kan komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-20 13:52 



 

Oeh ik merk ook dat mijn hersens de hele dag vermaakt willen worden. Eigenlijk moet ik Instagram en Bokt gewoon eraf gooien, maar ja verslaafd :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-20 13:55 



 
Profiel   

Goh ik weet niet of je hier iets aan hebt, maar als ik je verhaal lees komt het bij mij over alsof je de paar uren 'productief' zijn (dus schoolwerk in dit geval) zo vol propt dat je quasi al je extra tijd het gevoel hebt te moeten bekomen hiervan? Als ik zie hoe jij studeert, dus terwijl de professor zijn uitleg doet ben je niet alleen aan het noteren maar ook eigenlijk al de info die al op de slides staat aan het overtypen & je eigen nota's ook nog eens overzichtelijk aan het aanvullen. Dan lijkt het me niet gek dat je het gevoel hebt dat je niets onthoud, puur omdat het allemaal zo snel moet gaan.
Ik snap dat je niet achteraf de les opnieuw wil kijken (zou ik ook niet doen :') ) maar als je nu de druk er wat afhaalt tijdens de les? Zodat je alleen moet noteren bij de slides. Je krijgt dan rustig de tijd om echt te luisteren. Als je dan na de les nog gewoon je info bij de slides & je eigen nota's overbrengt naar je samenvatting, dan kost het je misschien een uurtje extra werk, maar dat zou voor mij veel meer rust brengen.
Ik weet niet of je er wat aan hebt hoor! Maar je hersenen kunnen nu eenmaal maar focussen op een beperkt aantal taken...
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-20 14:04 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 42 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen