gezonde producten, buget

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kiki1976

Berichten: 16850
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 15:00

chamion schreef:
Zoals alles worden wij gek gemaakt door wat wij om ons heel zien. We moeten weer terug naar leren leven uit de natuur. Ik ben opgegroeid met een grote moestuin. En ik heb dus vroeger toen ik kleiner was in de supermarkt gevraagd waarom ze daar wel aardbeien hadden, maar wij niet.

Seizoen producten eten. Lidl/Aldi voor boodschappen (en dan niet de a-merken die ze tegenwoordig ook verkopen) Vlees koop ik 2x per jaar bij een groothandel. Super voordelig, en gewoon thuis even een de tijd nemen om het portie gewijs in te vriezen.

En iedereen kan zelf een courgette kweken. Gewoon een bloempot, grond erin en zaadje erin. Af en toe water erin en klaar. En soms een opgekweekt plantje kopen in het begin van het seizoen.

Dit jaar had de Lidl de groente planten voor 50% korting en later zelfs gratis meenemen. Had in totaal 2 tomaten en 3 komkommer planten. De 3de tomaat (anders soort) was dood gegaan (vergeten water te geven...whoops) Maar de tomaten blijven maar geven. Nu al meer dan 8x geplukt vlak voor een maaltijd en zo veel meer smaak aan. Spaghetti pompoen zaden bewaard. Ik heb nu 1 plant in een pot staan en er zitten 3 grote vruchten aan de 1ne plant.

Gezond eten kan heel makkelijk heel duur worden. Maar met een beetje moeite, planning en tijd (voor het werken/bewaren in huis) kom je een heel eind. De tips zijn eigenlijk allemaal al gegeven hierboven ;)

Dat gaat alleen als je een tuin hebt, hier alleen een klein balkon. Naast dat er geen ruimte voor is, staat er de hele middag + avond de zon erop te bakken

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 19:49

kiki1976 schreef:
Dat gaat alleen als je een tuin hebt, hier alleen een klein balkon. Naast dat er geen ruimte voor is, staat er de hele middag + avond de zon erop te bakken


oa tomaten, komkommers, paprika's, erwten, bonen, maïs, druiven en pompoen profiteren van het gekweekt worden in gebieden met volle zon. Wortelen, radijzen, bieten en andere wortelgroenten hebben minstens een halve dag zon nodig om te gedijen.

Mijn tomaat en komkommer staan in de volle zon, tegen een witte muur aan. En het zijn de zoetste die je hebt geproefd ;) Had ze vroeger in de schaduw van een druif staan in een kas en die waren toch een stuk minder zoet, terwijl het dezelfde zaden waren.

Janneke2

Berichten: 22740
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: gezonde producten, buget

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 20:34

Ook op een balkon kun je prima een bak aarde zetten, en/of
een goed werkende compostbak die prima aarde produceert
en tomaten etc kweken.

Achterom
Berichten: 23028
Geregistreerd: 28-09-04

Re: gezonde producten, buget

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 16:11

@TS: als je je wilt verdiepen in moestuinen zou ik eens kijken naar de makkelijke moestuin, dat is echt heel toegankelijk :j