gezonde producten, buget

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

gezonde producten, buget

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 09:58

geen idee of het hier goed staat.

ik wil wat afvallen. Het beste zou zijn via een personal coach. Maar daar heb ik het geld nu niet voor!!

kortom ik moet meer aan mijn dispeline werken. Maar ook op mijn eten letten. Vooral het laatste vind ik erg lastig. Gezonde dingen zijn gewoon rete duur!

Het is niet dat ik veel chips/snoep koop of eet. In tegendeel koop het bijna nooit. Maar zo is verse groente beter dan in pot. Maar in pot is goedkoper..

Maar wat zijn nou echt gezonde producten.

Toevallig van zonnatura repen gekocht. Ik vond ze lekker kijk ik op de verpakking. Bom vol suikers!! je wordt gewoon opgelicht door mooie woorden enz.

Uiteraard kan ik bij elke aankoop die ik koop op de verpakking kijken. Maar je schrikt echt hoeveel suikers of andere zooi erin zit.

Wil je dat allemaal niet betaal je dubbel.. Ik ken natuurlijk al vele producten maar ik merk dat het behoorlijk eenzeidig wordt. Dus ik dacht waarom open ik niet een topic waar we kunnen delen naar gezonde producten! Misschien zijn er producten waar ik nog helemaal niet aan gedacht hebt!

Vooral snacks/onbijt vind ik soms lastig.

ik probeer al meer fruit te eten. Maar krijg ik snel weer trek..

zelf eet ik graag
-komkommer
-kwark met fruit
-hoesmoes (of hoe het ook mag heten)

oja ik probeer zo min mogenlijk vlees te eten.

rien10
Berichten: 14679
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 10:09

Gezond eten duur? Nee joh, laat je geen superfoods aansmeren aub.
Ontbijt: Yoghurt en fruit. Kan je zo duur maken als je zelf wilt.
Luch: 2 volkoren boterhammen met mager beleg. Kop soep. Thee zonder zuiker. Kan je ook weer zo duur maken als je wilt.
Diner: gewoon eten. Aardappelen, vlees, groente. Of roerbak met of zonder kip. Gewoon simpel eten met veel groente. Ook dat kan je weer zo duur maken als je zelf wilt.
Tussendoortje: fruit. 25 gram noten. boterham. ontbijtkoek. yoghurt

Het is niet zo moeilijk.

Trainen: youtube filmpjes kijken, zoek iets wat je leuk vind. Kost ook niks.

Verder veel googlen op gezond eten, budget eten, laag calorieën, etc. Je zal zien dat je nog gaat besparen ook op deze manier. Al die dure chips en dingen niet meer nodig. ;)
Laatst bijgewerkt door rien10 op 19-08-19 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 10:10

plutolover schreef:
Maar ook op mijn eten letten. Vooral het laatste vind ik erg lastig. Gezonde dingen zijn gewoon rete duur!

Trap er vooral niet in.

Citaat:
Maar zo is verse groente beter dan in pot. Maar in pot is goedkoper..

Groente van het seizoen is he goedkoopste.

Citaat:
Toevallig van zonnatura repen gekocht. Ik vond ze lekker kijk ik op de verpakking. Bom vol suikers!! je wordt gewoon opgelicht door mooie woorden enz.
+:)+
Repen zijn luxevoer en luxevoer moet lekker smakelijk zijn - rechts laten liggen!!

Citaat:
Vooral snacks/onbijt vind ik soms lastig.

ik probeer al meer fruit te eten. Maar krijg ik snel weer trek..

zelf eet ik graag
-komkommer
-kwark met fruit
-hoesmoes (of hoe het ook mag heten)

oja ik probeer zo min mogenlijk vlees te eten.


Ik ontijt met varianten van de smoothie recepten. Zonder blender (heb ik niet) en zonder ijsblokjes.
Vanmorgen ijsbergsla met zonnepitten en hennepzaad en nieuwe oogst appel.

Geen snacks meer nodig, vult urenlang.
Wel maak ik dagelijks een of twee kopjes voor mijzelf met wat ik ;) oma's medicijn noem: bijna een half kopje sinaasappelsap, bijna een half kopje cacao, daar gooi je een volle theelepel curcuma, een beetje zwarte peper en een volle theelepel gember in. Voor soms: wat sambal toevoegen.
(Maar kaneel, of kersen op siroop of weipoeder of waar je maar trek in hebt kan ook.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 19-08-19 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 10:12

Groente is niet enorm duur, maar je moet zorgen dat je zo veel mogelijk seizoensgroente en fruit koopt. Prei wordt bijvoorbeeld in het najaar en in de winter geoogst, en is dan ook veel goedkoper dan in de zomer. En momenteel zijn de nectarines en perziken overal rijp en dus goedkoop te vinden. Daar kun je goed gebruik van maken.
Probeer ook regelmatig bij Lidl of Aldi binnen te lopen. Die hebben sowieso al goedkope groentes en fruit, maar hebben regelmatig ook extra mooie aanbiedingen.
Groentes in potten zijn altijd kort voorgekookt, waardoor ze inderdaad wat minder voeding bevatten, maar ingevroren groente is vaak juist direct ingevroren, en omdat er geen potjes nodig zijn is het ook nog vaak goedkoper. Een kilozak met gemengde groentes koop je bij de Lidl voor 2 euro. Handig voor de dagen waarop je geen zin hebt om veel groentes te schillen/wassen/snijden.
Peulvruchten zijn ook erg gezond en geven een vol gevoel zonder dat je er snel dik van wordt. Die kun je natuurlijk uit potjes kopen, maar kun je ook vaak heel goedkoop gedroogd in zakken kopen. Ze nemen twee tot drie keer hun eigen gewicht aan water op, en dan kosten ze in vergelijking met een blik bonen nog maar héél weinig. Nadeel is wel dat ze vrij lang moeten koken, en een tijd moeten worden voorgeweekt.

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 10:24

rien10 schreef:
Gezond eten duur? Nee joh, laat je geen superfoods aansmeren aub.
Ontbijt: Yoghurt en fruit. Kan je zo duur maken als je zelf wilt.
Luch: 2 volkoren boterhammen met mager beleg. Kop soep. Thee zonder zuiker. Kan je ook weer zo duur maken als je wilt.
Diner: gewoon eten. Aardappelen, vlees, groente. Of roerbak met of zonder kip. Gewoon simpel eten met veel groente. Ook dat kan je weer zo duur maken als je zelf wilt.
Tussendoortje: fruit. 25 gram noten. boterham. ontbijtkoek. yoghurt

Het is niet zo moeilijk.

Trainen: youtube filmpjes kijken, zoek iets wat je leuk vind. Kost ook niks.

Verder veel googlen op gezond eten, budget eten, laag calorieën, etc. Je zal zien dat je nog gaat besparen ook op deze manier. Al die dure chips en dingen niet meer nodig. ;)


Hier zeg je al twee dingen wat onwijs ongezond is. Soep (of bedoel je zelfgemaakt?) Kant-en-klare soep is onwijs zout. En ontbijtkoek. Daar zit nog meer suiker in dan in cola :))

@TS: ik hou mezelf altijd aan, alles wat onbewerkt is kan je gerust eten. Dan kom je al vrij snel op gezond eten uit. Bloemkool, broccoli, wortels, noten, vis. En met onbewerkt bedoel ik, gefrituurd, gepaneerd, chocolade zit ook genoeg doorheen, etc.

rien10
Berichten: 14679
Geregistreerd: 01-06-10

Re: gezonde producten, buget

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 10:36

Soep altijd zelf maken natuurlijk. Dan weet je tenminste wat er in zit.
Ontbijtkoek heb je ook suikervrij. Maar is uiteraard te vervangen voor een boterham of een appel.

zonnebloem18

Berichten: 24837
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: gezonde producten, buget

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 12:23

Ik koop eigenlijk alleen maar groente in de aanbieding en uit de vriezer, enige uitzondering daarop is paprika. We hebben het echt heel lang met vrij weinig moeten doen, maar groente en fruit werd niet op bezuinigd. Vaak compenseerde ik door minder vlees te eten.

StillAngel

Berichten: 6166
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 12:27

Ingevroren is groente vaak nog verser dan in een zakje. Verder kun je proberen of er een sportopleiding bij je in de buurt zit en die school vragen of ze misschien goedkoop training kunnen verzorgen.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: gezonde producten, buget

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 12:41

Goed de aanbiedingen in de gaten houden en qua groente/fruit toch proberen om het bij de goedkopere soorten te houden. Blauwe bessen zijn bijvoorbeeld ontzettend duur, voor dat geld heb je 2 tot 3 netten sinaasappels.

Af en toe suikers is echt niet zo slecht voor je, liever dat dan al die verzadigde vetten die bijvoorbeeld in kant en klaar voedsel zit. En probeer qua vetten ook op te letten dat je vooral de plantaardige vetten binnen krijgt, niet de dierlijke.

Ongezond eten is op een bepaalde manier juist een stuk duurder dan gezond eten.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: gezonde producten, buget

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 12:45

Als je wil afvallen gaat het om kcal. En groente uit pot bevatten niet ineens meer kcal dan verse groentes.

Ik zou je vooral aanraden je te focussen op de buitenste ring van de supermarkt: over het algemeen staan daar de onbewerkte pure producten en de koelschappen. Begin daar eens om een grof beeld te krijgen. Eet producten zonder streepjescode en een zo kort mogelijke ingredientenlijst. Mooiste is nog om groente en fruit op de markt te halen, veel goedkoper.

En last but not least: de diëtist wordt vergoed vanuit je basispakket en post je alleen eventueel je ER.

Blue_Monday
Berichten: 581
Geregistreerd: 28-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 12:53

Diepvries is al gezonder dan pot en niet zo duur als vers, in potten zit soms een klein beetje suiker toegevoegd. Maar als je verder gezond eet hoeft dat niet uit te maken dat kleine beetje.

Vet koolhydraten eiwit, alles heb je nodig dus ga vooral niet een ding bannen.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: gezonde producten, buget

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 13:00

een dieetiste valt onder mijn eigen risico.. Dus krijg het niet vergoed.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 13:03

Blue_Monday schreef:
Diepvries is al gezonder dan pot en niet zo duur als vers, in potten zit soms een klein beetje suiker toegevoegd. Maar als je verder gezond eet hoeft dat niet uit te maken dat kleine beetje.

Vet koolhydraten eiwit, alles heb je nodig dus ga vooral niet een ding bannen.


Laatst een info filmpje gekeken en al met al maakt vers, pot of diepvries blijkbaar maar weinig uit. Tenzij je het echt vers bij de boer gaat halen net na de oogst zeg maar.

Foaly

Berichten: 4857
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: gezonde producten, buget

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 13:10

Hmm, dat zou wel een uitkomst zijn Azmay. Ik vind heel veel groente vers prima te doen, maar om de een of andere reden vind ik verse sperziebonen niet te nassen terwijl ik ze uit een pot wel lekker vind. Jij zegt dus dat dat niet uitmaakt qua voedingswaarde? Dan weet ik uit welk schap de volgende x mijn sperziebonen ga trekken :')

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 13:12

Foaly schreef:
Hmm, dat zou wel een uitkomst zijn Azmay. Ik vind heel veel groente vers prima te doen, maar om de een of andere reden vind ik verse sperziebonen niet te nassen terwijl ik ze uit een pot wel lekker vind. Jij zegt dus dat dat niet uitmaakt qua voedingswaarde? Dan weet ik uit welk schap de volgende x mijn sperziebonen ga trekken :')

Google er maar eens op, er zijn bijzonder veel bronnen over. Groenten verliezen "vers" (na weken op transport is ook nog vers) ook gewoon voedingswaarde en na potten of vriezen gaat dat veel minder snel.
Suiker zijn ze ook flink aan het minderen in potten, zit er helemaal niet meer in over het algemeen. Zout is ook veel minder dan wat het was.

Kan het betreffende filmpje echt niet meer vinden helaas :')

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 13:30

gelukkig dat ze overal al minder suikers en zout in stoppen. haha

ik heb al regelmatig een sport abbonoment gehad. MAar ik was ze meer aan het sponeren dan dat ik er naar toe ging. Ik vind hardlopen op een band zo doelloos en geestdodend.. Per oktober ga ik aan het bos wonen en wil ik grote wandelen en hardlopen met de hond weer oppakken.

Kwa eten ik krijg mijn aanbevoel calorieen die ik binnen mag hebben niet eens op een dag binnen.. Dus nog minder calorrieen wordt lastig. Het is meer wat ik eet.. OOk al eet ik naar mijn idee niet heel ongezond.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 13:54

plutolover schreef:
een dieetiste valt onder mijn eigen risico.. Dus krijg het niet vergoed.

Als je het niet vergoed krijgt, kan het ook niet onder je ER vallen...

Op een sportschool kan je véél meer dan doelloos op een band rennen.... dat je er niet naartoe gaat, tja, dat doe je zelf

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 14:06

LadyMadonna schreef:
plutolover schreef:
een dieetiste valt onder mijn eigen risico.. Dus krijg het niet vergoed.

Als je het niet vergoed krijgt, kan het ook niet onder je ER vallen...

Op een sportschool kan je véél meer dan doelloos op een band rennen.... dat je er niet naartoe gaat, tja, dat doe je zelf


klopt dat is zeker waar dat doe ik zelf haha.

maar had dit topic meer bedoeld voor producten waar je normaal niet aan zou denken. Of waar je geen weet van heb. maar wel gezond is.

rien10
Berichten: 14679
Geregistreerd: 01-06-10

Re: gezonde producten, buget

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 14:08

Alles wat vers is en onbewerkt is, is gezond. Nou ja, in principe dan.
Je hebt een hond? Dan kan je lekker gaan wandelen. Kost niks.

Mando

Berichten: 15694
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 14:11

Eet jezelf slank gezond en gelukkig van Amber Alberda, lees het boek eens.

Ik ben nu rustig aan vanag half april met gezond eten aan het afvallen. Gaat niet snel maar ik ben nu 8 kilo kwijt en eet 5x per dag.
Vrijdagavond is frietjes avond en ik eet gewoon in de avond.

Ik neem in de ochtend een smoothie met yochurt, smoothiefruit uit de diepvries van de lidl, chiazaad, gebroken lijnaad en havermout (super food)...
Over de dag speltbrood met iets van kipfilet sla komkommer ei
Lunch een bak yochurt met muesli
Tussendoor komkommer of gewoon ontbijtkoek
Ik eet echt boter en geen margarine iod.
Maak havermout pannenkoekjes en koekjes...

Van mijzelf hoef ik niet snel af te vallen als ik maar gewicht verlies en dat gaat goed. Verder calorieen tellen is ook een inzicht in je eetpatroon.

Ik eet echt wel een stukje chocolade, een ijsje of ga lekker uit eten ik onzeg mezelf niet veel als je maar goed kijk naar wat je onder je neus prop.... minder suikers. en bewegen is ook leuk

Doutz16

Berichten: 1015
Geregistreerd: 30-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 14:14

Ik vind tegenwoordig die verspakketen ideaal. Alle groente zit er in, je voegt wat vlees toe en je hebt een gezonde maaltijd.

Sochtends gewoon ontbijten met bijvoorbeeld 2 boterhammen met gezond beleg of yoghurt met vruchtjes en noten.

Tussendoor een appel

Lunch zoals ochtend

Tussendoor een halve paprika/komkommer/etc met houmous

Avondeten

En meestal heb ik dan echt meer dan genoeg gehad. Ik zou je vooral aanraden om een goed ritme te hebben met tijden waarop je eet.

En niet vergeten: min. 1,5/2 liter water drinken per dag. Dat helpt tegen trek

BarbaLala

Berichten: 9609
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 14:21

Gezond eten is juist goedkoop!
Zeker bij de Lidl is de prijskwaliteit verhouding van verse groente erg goed. En als je nog goedkoper wil, kun je bij de Turk of de markt goed terecht.

Mensen denken vaak dat je allerlei fancy dingen moet eten of maken maar dat is echt onzin. Kant en klare hapjes of repen zijn inderdaad niet bepaald gezond. Net als heel veel fruit, want ook daar zit veel suiker in.

Wat mij hielp met afvallen was op mijn koolhydraten en porties letten en daarnaast leren met calorieën omgaan.
Gewoon een schema maken voor wat je eet, per dag.
Ik hield aan om er ongeveer 1250 tot max. 1400 per dag te eten en dat was prima te doen zonder honger te krijgen.
Daarnaast lekker bewegen door op stal te zijn of met de honden te lopen en zo vlogen de kilo's er af.
5 eetmomenten per dag; 3 hoofdmaaltijden en 2x een tussendoortje. Bijvoorbeeld snoeptomaatjes of een handje noten inderdaad. (In noten zitten goede vetten.) En afwisselend eten, dus niet iedere dag hetzelfde.
Ik heb een appje op mijn telefoon (Samsung Health) waarop je precies kunt bijhouden wat je eet, hoeveel er in zit wordt automatisch berekend en hij houdt ook je beweging bij. Zo wordt het een stuk tastbaarder allemaal. :)

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 14:24

Volgens mij haal je allemaal dingen door elkaar TS en daar gaat het mis. Afvallen is in de basis heel simpel: Als je minder kcal eet dan je verbrand, dan val je af. Eet je meer kcal dan je verbrand, dan kom je aan. Eet je ongeveer net zo veel kcal dan je verband, dan blijf je op gewicht.

Wat meer inzicht geeft is:

- Koop een goede keukenweegschaal
- Installeer de app MyFitnessPall op je telefoon
Optioneel: koop een goede (2e hands) fitnesstracker

Ga eerst eens een week of 2 bijhouden wat je precies eet. Zo krijg je inzicht in waarom je te zwaar bent geworden en hoe je vervolgens kan afvallen. De app kan soms heel verhelderend zijn en laat zien welke producten veel meer kcal bevatten dan je misschien dacht.

Zo zijn noten hartstikke gezond, maar ook bomvol kcal dus daar moet je niet teveel van eten als je wil afvallen. Idem dito over (bak)olie. Ook gezond, maar niet teveel. In fruit zit dan wel suiker, maar je moet heel veel fruit eten voordat je echt veel suiker binnen krijgt.

Het boek van Amber Albarda (heet volgens mij Eet jezelf gezond slank en gelukkig) vind ik veel interessante inzichten geven.

Ik denk dat het in jou geval veel interessant en waardevoller is om je kennis te vergroten over voeding dan om 'hersenloos' een schema van de sportschool te volgen of op bokt te vragen welke producten gezond zijn.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 14:26

BarbaLala schreef:
Gezond eten is juist goedkoop!
Zeker bij de Lidl is de prijskwaliteit verhouding van verse groente erg goed. En als je nog goedkoper wil, kun je bij de Turk of de markt goed terecht.

Mensen denken vaak dat je allerlei fancy dingen moet eten of maken maar dat is echt onzin. Kant en klare hapjes of repen zijn inderdaad niet bepaald gezond. Net als heel veel fruit, want ook daar zit veel suiker in.

Wat mij hielp met afvallen was op mijn koolhydraten en porties letten en daarnaast leren met calorieën omgaan.
Gewoon een schema maken voor wat je eet, per dag.
Ik hield aan om er ongeveer 1250 tot max. 1400 per dag te eten en dat was prima te doen zonder honger te krijgen.
Daarnaast lekker bewegen door op stal te zijn of met de honden te lopen en zo vlogen de kilo's er af.
5 eetmomenten per dag; 3 hoofdmaaltijden en 2x een tussendoortje. Bijvoorbeeld snoeptomaatjes of een handje noten inderdaad. (In noten zitten goede vetten.) En afwisselend eten, dus niet iedere dag hetzelfde.
Ik heb een appje op mijn telefoon (Samsung Health) waarop je precies kunt bijhouden wat je eet, hoeveel er in zit wordt automatisch berekend en hij houdt ook je beweging bij. Zo wordt het een stuk tastbaarder allemaal. :)


Hier gaan echt mijn nekharen van overeind staan. Fruit is NIET ongezond. Ja, er zit suiker in, maar fruitsuiker wat van nature in fruit zit is prima. Fruit bevat vervolgens ook veel meer dan 'alleen' suiker, zoals voedingsvezels, vitaminen etc.

Esmee_RS

Berichten: 4880
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 14:27

Wat ik graag eet als gezonde snacks:
- Bleekselderij (eventueel met een dipje van houmous). Kost een euro bij de Dirk en dan heb je een hele bleekselderij. AH heeft voorgesneden bleekselderij in zakjes maar dat is veel duurder voor veeeel minder :+
- Naturel popcorn (dus met niks er over). Gewoon een zakje gedroogde maïs kopen, is iets van een euro denk ik? En dan wat poppen in de pan.
- Tomaatjes en komkommer
- Paprika
- Klein (!) handje noten
- Worteltjes

Ik raak altijd ontzettend snel uitgekeken op recepten maar tijdens mijn lunch eet ik de meest simpele wrap die er is en ik vind hem echt super lekker. Wissel bijna nooit af :+ Wrap (ik heb de Garlic&Herbs van Santa Maria, maar je kan uiteraard ook een gezondere variant pakken), besmeren met een laagje Philadelphia en beleggen met plakjes gegrilde kipfilet.

Ontbijten doe ik eigenlijk nooit :=