gezonde producten, buget

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: gezonde producten, buget

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 19:18

Die zakken van 300 gram, dat zijn van die xl zakken, die krijg je toch nooit in een keer op een paar wraps.. laat staan met een grote bak gehakt erbij :=
Als je wraps wil maken kan dat heel veel goedkoper en gezonder. Als je 300 gram sla erop wil dan kun je ook gewoon een krop kopen, die weegt hetzelfde of meer en kost minder dan de helft. Bonen of linzen erop, hummus, paprika reepjes, wortelreepjes, tomaat, augurk, eventueel een eitje..
Gezonder en goedkoper.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: gezonde producten, buget

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 19:31

Ik zou sowieso zelf nooit gehakt in een wrap doen. Eerder kip.
Maargoed dat is best off topic.

mvdende

Berichten: 5725
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 19:41

8nnemiek schreef:
Die zakken van 300 gram, dat zijn van die xl zakken, die krijg je toch nooit in een keer op een paar wraps.. laat staan met een grote bak gehakt erbij :=
Als je wraps wil maken kan dat heel veel goedkoper en gezonder. Als je 300 gram sla erop wil dan kun je ook gewoon een krop kopen, die weegt hetzelfde of meer en kost minder dan de helft. Bonen of linzen erop, hummus, paprika reepjes, wortelreepjes, tomaat, augurk, eventueel een eitje..
Gezonder en goedkoper.


Ik heb meestal een slamix, of gemengdeijsbergsla als je dat allemaal los moet kopen ben je echt niet goedkoper uit hoor.

Een paprika kost tegenwoordig ook al €0,90 per stuk, tomaat zo rond de €0,40 ei €0,20 dus alleen al aan groente ben je dan meer kwijt.

De meeste Vleesvervangers zijn voor mij geen optie, misschien vega gehakt maar dat is duurder dan normaal gehakt dus niet meer budget.

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: gezonde producten, buget

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 19:45

Dan ga je toch naar de verkeerde winkels. Ik koop dan wel meestal de puntpaprika's, die zijn iets duurder, maar ik betaal nooit meer dan 2 euro voor een zak met drie of vier paprika's. En daar doe ik minstens een week mee. Een hele paprika is meestal te veel voor een maaltijd.
Tomaten kosten een euro per netje, daar doe ik ook ruim een week mee.

Es_ther

Berichten: 18716
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 19:58

Wij halen bij de appie vaak buitenbeentjes.
1 kilo paprika voor 2,99. Kunnen wij lekker van eten (en de konijnen ook :+).
Daarnaast kan je zoveel variëren met groente. Bloemkool kan je koken, maar kan ook in een ovenschotel. Net als sperziebonen, kan je met een aardappeltje en (nep)vleesje eten, of je stopt ze in een stoofpot.

Century

Berichten: 5986
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 20:16

Shaggy09 schreef:
Een paar blaadjes sla is niet veel, maar moet voor een keer ook gewoon kunnen vind ik.
En voor zover dat ik het weet vallen bonen gewoon onder peulvruchten en champignons gewoon onder groente.


Bonen en champignons zijn eiwitleveranciers. Vleesvervangers dus. Niet perse de groente die je elke maaltijd zou moeten willen.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 20:31

Century schreef:
Shaggy09 schreef:
Een paar blaadjes sla is niet veel, maar moet voor een keer ook gewoon kunnen vind ik.
En voor zover dat ik het weet vallen bonen gewoon onder peulvruchten en champignons gewoon onder groente.


Bonen en champignons zijn eiwitleveranciers. Vleesvervangers dus. Niet perse de groente die je elke maaltijd zou moeten willen.


Ik wil sowieso iedere maaltijd een andere groente. Hou van afwisseling.

Veriye

Berichten: 2393
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 20:45

Mijn vriend en ik dachten eigenlijk niet zo ongezond te eten, maar naar aanleiding van een aantal youtube videos en gezien dat ik de zwangerschapskilos niet wegkreeg toch maar besloten om bewuster met eten om te gaan. Wij eten nu geen dingen waar toegevoegde suikers inzitten en wat sta jij er versteld van, waar ze overal suikers ingooien :? wij zijn niet aan het lijnen, alleen kopen wij geen producten met toegevoegde suikers en ik ben inmiddels bijna 5 kilo kwait en mijn vriend bijna 6!

Janneke2

Berichten: 22774
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 20:50

mvdende schreef:
De meeste Vleesvervangers zijn voor mij geen optie, misschien vega gehakt maar dat is duurder dan normaal gehakt dus niet meer budget.


Vegetariërs zijn veel ouder dan de vleesvervangers.
Of anders gezegd: niet alleen het vlees is overbodig, maar die vleesvervangers ook.

Eiwitten krijg je uit peulvruchten, zeegroenten, noten en zaden en eventueel zuivel en eieren.

luuntje

Berichten: 13984
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: gezonde producten, buget

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 21:10

Ik ontbijt met alpro kwark, half potje en fruit.
Ik gooi er wat haverzemelen doorheen. Dan vult het goed.

Een krop sla gebruiken we meerdere keren.
Sla met gebakken of gekookte aardappels en vlees.
Sla stamppot.
Sla voor op de wraps.

Ik maak af en toe een Italiaanse ragu.
Super lekker. Koop 1 winterpeen en een struikje bleekselderij.
Bleekselderij die overblijft eten we in de loop van de week een keer op.

Ik ben minder vlees gaan gebruiken.
Waar ik voorheen voor 3 personen 3 kipfilets gebruikte, gebruik ik er nu 1,5 a 2.

moonsparkle
Berichten: 21731
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 21:24

Misschien niet heel gezond wegens de koolhydraten maar ik heb van het weekend zelf spaghetti gemaakt, een prei(kun je in water zetten groeit weer aan), zak wortelen(kunnen we nog twee keer van eten), ui 1 gebruikt twee bleven over kun je goed houden, een potje tomaten blokjes plus een tomaat die ik nog had liggen, gehakt, courgette en knoflook die ik nog had liggen.

Al met al was ik minder kwijt aan de saus dan wanneer ik saus uit pot had genomen en de voorgesneden Italiaanse groente, we kunnen er drie dagen van eten en we hebben groentes over voor andere gerechten. Maar ik geef toe het snijden is wel wat werk.

Ik heb trouwens ook een moestuin wat ook weer geld kan schelen.

mvdende

Berichten: 5725
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 21:26

Janneke2 schreef:
mvdende schreef:
De meeste Vleesvervangers zijn voor mij geen optie, misschien vega gehakt maar dat is duurder dan normaal gehakt dus niet meer budget.


Vegetariërs zijn veel ouder dan de vleesvervangers.
Of anders gezegd: niet alleen het vlees is overbodig, maar die vleesvervangers ook.

Eiwitten krijg je uit peulvruchten, zeegroenten, noten en zaden en eventueel zuivel en eieren.


Dat weet ik, maar peulvruchten zijn nou niet bepaald mn lievelingseten, zeg maar gerust dat ik ervan ga kokhalzen. Dat valt voor mij dus af als vleesvervanger. Daarom schreef ik ook dat de meeste vleesvervangers voor mij geen optie zijn

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 21:42

Het “vega vlees” van de Aldi us volgens mij niet zo duur?

kiwiwitje

Berichten: 20121
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 21:50

Ik schrik eigenlijk best wel..
Gezond eten kost tijd... nouja opzich.. ik gooi bijna al t vlees in de airfryer. Hoef ik geen fluit aan te doen. En geen extra vet om in te bakken. En veel aardappels gaan daar ook in.. of dat de aardappels goedkoper zijn is dan de vraag. Maar met een zak diepvries aardappelschijfjes kun je best een paar dagen doen..


Groente gaat hier allemaal zo de diepvries in. Je kan bijv ook eens bij de appie of de coop kijken naar groente(voorverpakt) die voor de laatste dag houdbaar zijn. Hup thuis de vriezer in.

Vlees koop ik vrijwel alleen als het in grootverpakking is. Net toevallig
1kg half om half gehakt.( gebruik ik alleen in de pasta) gaat in 3 zakjes of bakjes de vriezer in. Is voor 2 personen. Anders in 6 bakjes/zakjes.
Spekjes ,voor bijv bij prei of spruitjes, koop ik een zakje van 300 gram en die gaat de vriezer in. Jumbo heeft ook een tijdje een aanbieding gehad van pakjes vlees met 2 stukjes voor 1 euro. Hup inslaan die hap.

Maar mijn eten staat bijna altijd binnen 15 min op tafel. Alleen gehakt en spekjes duren wat langer want die giet ik steeds af. Gewoon een goede anti aanbakpan en al t vet steeds afgieten. Geen vet toevoegen om te bakken en alles wat eruit komt afgieten en weggooien.
Vlees in de airfryer.. je wil niet weten hoe die bak eruit ziet als je vlees gebakken hebt.. t is dat t niet zo fris is om dat van een week op te sparen.
Veel groente komt uit de diepvries in deelblokjes of gewoon los.

Kortom. Ik ben dol blij met de airfryer en mijn grote vriezer.

listiglistje

Berichten: 14409
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 22:22

Mijn tips, koop je groente/fruit, kruiden,hummus, chickpeas,linzen en bonen, kip etc bij een goede goekope Turkse supermarkt.
Scheelt echt zoveel geld!!!

Of op de markt en dan op het einde van de dag, dan krijg je heel veel voor weinig mee!

Toogoodtogo app downloaden, supermarkt en groenteboer bonnen kopen. Scheelt je ook veel geld.
Moet je wel zelf creatief zijn met koken.

kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 22:39

Helaas hen je hier in de dorpen al geen Turkse winkels waar je goedkoper groente etc kan kopen. Moet daar een eind voor rijden met de auto waardoor het nog duur wordt.


Maar sommige gezondere dingen zijn echt wel duurder dan ongezonde.
Toevallig hadden we het er vandaag nog over.
Gewoon bij de supermarkt. Kilo patat €0,99 2 kilo aardappels €3,50
Sorry vind dat gewoon echt belachelijk.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 22:47

Het is ook gewoon duurder hoor.
Tenminste als je een beetje fatsoenlijke maaltijd wilt en niet zes winkels wilt afrijden voor de allergoedkoopste aanbieding.

jessdaniels

Berichten: 1189
Geregistreerd: 01-07-14
Woonplaats: Zaltbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 23:07

kiki1976 schreef:
Helaas hen je hier in de dorpen al geen Turkse winkels waar je goedkoper groente etc kan kopen. Moet daar een eind voor rijden met de auto waardoor het nog duur wordt.

In dorpen heb je toch juist veel landwinkels? Goedkoper en verser dan (vrijwel) direct bij de boer kan je het eigenlijk niet krijgen...

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 23:12

Weetbix eet ik nu en veel water drinken en bewegen dus na eten rondje flink door wandelen. Verder niet teveel fruit. Zit ook veel suikers in. Dus kijk dan goed naar soort fruit.

Markt in de buurt haal einde dag daar je fruit en groenten. Vaak voor leuk prijsjes.

Of pak zak Vries groente ook lang niet slecht.

Echt lijnen voor korte tijd geeft ook korte tijd resultaat. Het is gewoon inderdaad aanpassen van je gewoonte.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 23:17

Almighty schreef:
Weetbix eet ik nu en veel water drinken en bewegen dus na eten rondje flink door wandelen. Verder niet teveel fruit. Zit ook veel suikers in. Dus kijk dan goed naar soort fruit.

Markt in de buurt haal einde dag daar je fruit en groenten. Vaak voor leuk prijsjes.

Of pak zak Vries groente ook lang niet slecht.

Echt lijnen voor korte tijd geeft ook korte tijd resultaat. Het is gewoon inderdaad aanpassen van je gewoonte.


Fruit is toch echt gezonder als weetbix (en lekkerder maar dat is persoonlijk)

Doutz16

Berichten: 1015
Geregistreerd: 30-08-11

Re: gezonde producten, buget

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 07:09

Ik verbaas me echt over sommige mensen hier. Als je weinig geld te besteden hebt betekend dat niet dat je alleen maar pizza en patat hoeft te eten omdat dat nou eenmaal goedkoper is.

Daarnaast hoeft een gezonde maaltijd koken helemaal niet lang te duren. Maarja als je gewend bent om een pizza in de oven te schuiven snap ik dat koken veel werk is.

Een normale maaltijd is helemaal niet duur in de supermarkt als je gewoon op de aanbiedingen let en naar de lidl of Aldi gaat. Boodschappen bij de jumbo en ah betaal je nou eenmaal meer voor

mvdende

Berichten: 5725
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 07:43

Doutz16 schreef:
Ik verbaas me echt over sommige mensen hier. Als je weinig geld te besteden hebt betekend dat niet dat je alleen maar pizza en patat hoeft te eten omdat dat nou eenmaal goedkoper is.

Daarnaast hoeft een gezonde maaltijd koken helemaal niet lang te duren. Maarja als je gewend bent om een pizza in de oven te schuiven snap ik dat koken veel werk is.

Een normale maaltijd is helemaal niet duur in de supermarkt als je gewoon op de aanbiedingen let en naar de lidl of Aldi gaat. Boodschappen bij de jumbo en ah betaal je nou eenmaal meer voor


Wie zegt dat ik alleen pizza en patat eet? Ik zeg alleen dat dat soort ongezonde producten een stuk goedkoper zijn dan verse producten! En dat mij dat frustreert, want het zou eigenlijk andersom moeten zijn.

Vroeger liep ik inderdaad 3 of soms wel 4 winkels af, Jumbo, Lidl en de Turk waren standaard, maar zaten ook letterlijk naast elkaar.

Pas verhuisd naar een klein dorp met alleen een Aldi en Coop, Aldi verkoopt bijvoorbeeld geen losse groenten en de Coop is gewoon ontzettend duur, zeker als je op het moment geen vriezer hebt. Gelukkig komt dat ding volgende week weer. (Was bij mn oude huis blijven staan omdat de aanhanger steeds al vol zat)

Ik probeer ongeveer 5 dagen per week gezond te eten met voldoende groenten en 2 dagen iets van soep met brood of patat ofzo. Meestal maak ik de soep zelf, maar de afgelopen 2 maanden dus soep uit blik.

F_inley

Berichten: 6405
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: gezonde producten, buget

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 07:51

Ik kook budget maar wel grote hoeveel heden zoals zuurkool, bietenprak, witlof hamkaas en gooi dit allemaal in porties in de vriezer. Makkelijk met lange dagen werken en voordelig omdat je 1 week veel koopt en de volgende week alleen de hoognodige dingen hoeft te kopen.
Ook pizza maak ik zelf en vries ik de helft van in.
Verder groente en fruit haal ik bij de turk die is idd stukken goedkoper meestal niet altijd.

Het is echt even een weg vinden maar zeker goed te doen. Kijk ook bij verschillende supermarkten in het foldertje dit scheelt ook aanzienlijk

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 07:51

Aldi verkoopt bij ons bijna alles los. Maar kleine verpakkingen zijn bijna altijd duurder.
Een tip: zet je koelkast op 3 of 4 graden, dan blijft de meeste groente minimaal een week houdbaar, meestal nog veel langer. Harde groente als wortel kun je maanden bewaren in de koelkast.

Soep uit blik is juist erg duur. Zeker simpele soepen als champignonsoep, tomatensoep en uiensoep maak je zelf voor niet meer dan 50 ct per liter.

kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 08:02

jessdaniels schreef:
kiki1976 schreef:
Helaas hen je hier in de dorpen al geen Turkse winkels waar je goedkoper groente etc kan kopen. Moet daar een eind voor rijden met de auto waardoor het nog duur wordt.

In dorpen heb je toch juist veel landwinkels? Goedkoper en verser dan (vrijwel) direct bij de boer kan je het eigenlijk niet krijgen...

Nou dat valt hier ook best wel tegen eigenlijk, hier in het dorp is daar helemaal niets van.


Doutz16 schreef:
Ik verbaas me echt over sommige mensen hier. Als je weinig geld te besteden hebt betekend dat niet dat je alleen maar pizza en patat hoeft te eten omdat dat nou eenmaal goedkoper is.

Daarnaast hoeft een gezonde maaltijd koken helemaal niet lang te duren. Maarja als je gewend bent om een pizza in de oven te schuiven snap ik dat koken veel werk is.

Een normale maaltijd is helemaal niet duur in de supermarkt als je gewoon op de aanbiedingen let en naar de lidl of Aldi gaat. Boodschappen bij de jumbo en ah betaal je nou eenmaal meer voor

Dus als jij je eigen ergens over verbaast dat het raar is dat aardappels duurder zijn dan patat wordt er automatisch vanuit gegaan dat je ongezond eet?
Dan zal ik je uit de droom helpen, want eet gewoon aardappels met groente en vlees, eten zoals macaroni, rijst eten we ook, maar allemaal zelf vers gemaakt.