Wortelkanaalbehandeling

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
L_iek
Berichten: 9707
Geregistreerd: 11-01-07

Wortelkanaalbehandeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 16:47

Ongeveer twee maanden geleden heb ik een wortelkanaalbehandeling gehad. De behandeling en de napijn vielen achteraf mee. De rekening viel niet mee maar alle ellende was voorbij dus prima.

Vanmorgen werd ik wakker met een afschuwelijke tandpijn. Precies de kies waarbij de wortelkanaalbehandeling is uitgevoerd. Ik vermoed dus dat er weer een ontsteking zit. Ik ben nu dus benieuwd of dit bij meerdere mensen het geval was. Ik wil namelijk best weer een wortelkanaalbehandeling ondergaan als het nodig is maar als die ontsteking terug blijft komen heeft het ook weinig nut denk ik.

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Wortelkanaalbehandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 16:50

Is het niet zinvoller dit aan je tandarts te vragen?

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re: Wortelkanaalbehandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 17:03

ik heb dat ook gehad en dan is het foute boel. de tandarts kan a) bevestigen of het echt dezelfde tand is. Want in theorie kun je geen pijn meer hebben aan die kies. Evt de omliggende kiezen die aan t rommelen zijn.

Als de ontsteking echt aanhoudt/terugkomt dan heb je best een groot probleem. er is dan misschien een wortelkanaal gemist (sommige kiezen hebben 3, sommige 4 kanalen is mij verteld) je hebt meerdere opties:

1) je kies opnieuw open laten maken. Dat doet een endodontoloog met een microscoop en die boort dan de vullingen uit je wortelkanalen en gaat op zoek naar dat 'vergeten' kanaal. Kostte mij een jaar of 8 geleden denk ik 650 euro. en ik was daar niet voor verzekerd.. Doet geen pijn, wel een lange zit (uur of 2 in de stoel) geen napijn ofzo

2) een wortelpuntbehandeling (apexresectie). slagingspercentage noemde mijn tandarts 20% maar voorlopig... ben ik van mn ontsteking af :)
Doet de kaakchirurg en is qua behandeling zó klaar. Je bent er wel ondersteboven van met napijn, dikke wang, naspoelen enz. Beetje zoals met het trekken van een kies. behandeling was een stuk goedkoper, maar ook niet binnen basisverzekering.
3) trekken van de kies en vervangen door een brug of kroon
ook niet verzekerd, en rond de 600 euro volgens mij.


Groetjes, een ervaringsdeskundige. Ik ben zelf nu alweer wat jaren rustig met 2, maar vrees nog steeds dat optie 3 een keer gaat gebeuren.

L_iek
Berichten: 9707
Geregistreerd: 11-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 17:52

Palmera schreef:
Is het niet zinvoller dit aan je tandarts te vragen?


Uiteraard, maar was benieuwd of er mensen met ervaring zijn.

zonnebloem18

Berichten: 24834
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Wortelkanaalbehandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 19:12

Heeft de tandarts meteen de kies weer definitief gesloten? Dan kan zijn dat er een klein stukje wortel is achtergebleven en dat die nu is gaan ontsteken.

Normaal gesproken krijg je een WKB en doen ze er medicijnen in tegen de ontsteking. Dan een tijdelijke vulling en na een paar weken de definitieve vulling of nog een keer medicijn met tijdelijke vulling als het nog wat ontstoken is

L_iek
Berichten: 9707
Geregistreerd: 11-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 19:28

zonnebloem18 schreef:
Heeft de tandarts meteen de kies weer definitief gesloten? Dan kan zijn dat er een klein stukje wortel is achtergebleven en dat die nu is gaan ontsteken.

Normaal gesproken krijg je een WKB en doen ze er medicijnen in tegen de ontsteking. Dan een tijdelijke vulling en na een paar weken de definitieve vulling of nog een keer medicijn met tijdelijke vulling als het nog wat ontstoken is


Nee, de wortelkanaalbehandeling is in twee delen gedaan. Volgens mij zat er ongeveer twee weken tussen de behandelingen. Heb er daarna ook echt geen last meer van gehad, nu begint de ellende helaas opnieuw.

claud1

Berichten: 1056
Geregistreerd: 12-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 19:30

kies heeft meerdere wortels dus,,,,, zou zeggen maak een afspraak

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Wortelkanaalbehandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 19:35

Dat klinkt alsof er iets is achter gebleven, danwel een stuk wortel, danwel een wortel gemist.
Dat wordt herhalen en ik zou je aanraden dat bij een endodontoloog te doen. Die hebben vaak tochnwat meer ervaring en kennis. Zijn er geen foto’s gemaakt tussendoor?

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 19:35

claud1 schreef:
kies heeft meerdere wortels dus,,,,, zou zeggen maak een afspraak


Een beetje endodontoloog kan ze allemaal vinden en behandelt ze allemaal :)

Ik zou teruggaan naar de endo die de kies behandeld heeft om te vragen wat er aan de hand is :)

L_iek
Berichten: 9707
Geregistreerd: 11-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 19:38

secricible schreef:
Dat klinkt alsof er iets is achter gebleven, danwel een stuk wortel, danwel een wortel gemist.
Dat wordt herhalen en ik zou je aanraden dat bij een endodontoloog te doen. Die hebben vaak tochnwat meer ervaring en kennis. Zijn er geen foto’s gemaakt tussendoor?


Vooraf en na de behandeling zijn foto’s gemaakt.

Lieffiefi

Berichten: 4695
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Re: Wortelkanaalbehandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 19:46

Hier ook zoiets gehad... na wkb zag het er goed uit.
Echter acuut gaan ontsteken. Kies is er toen door de chirurg uitgehaald..

L_iek
Berichten: 9707
Geregistreerd: 11-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 19:49

Vumana89 schreef:
Hier ook zoiets gehad... na wkb zag het er goed uit.
Echter acuut gaan ontsteken. Kies is er toen door de chirurg uitgehaald..


Wat erg. Ik wacht nog maar een dag af -O-

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 21:05

ik heb niet zo lang geleden ook 2x een wortelkanaal behandeling gehad pff kosten idd heel hoog. ging met microscoop bij mn eigen tandarts ook in 2x had na 1e keer openmaken ook een beste ontsteking. na definitieve behandeling geen last meer gehad.

ik had meen, 4 of 5 kanalen pff lag er 1.5 a 2 uur.

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Wortelkanaalbehandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 21:13

Hoe is het bij jou afgelopen Ts?

L_iek
Berichten: 9707
Geregistreerd: 11-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-19 17:20

secricible schreef:
Hoe is het bij jou afgelopen Ts?


De pijn is weg maar hou het maar even in de gaten. Vrees dat het niet lang goed zal gaan.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Wortelkanaalbehandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 17:58

Ik heb met bijna al mijn wortelkanaalbehandelingen na verloop van tijd een apexresectie gehad - in alle gevallen loste dat het probleem op. Ik heb gewoon een irritante kaak die niet van die vullingen houdt.

Niet te lang wachten. Hoe meer tijd het heeft om te etteren, hoe groter het probleem wordt. Gewoon terug naar de tandarts en foto's laten maken, je kan beter weten wat er aan de hand is.

Lieffiefi

Berichten: 4695
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Re: Wortelkanaalbehandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 18:27

Precies wat prrrr zegt..
Hoe langer je wacht hoe erger t wordt