Peuterdochter met ontlastings-/darmproblemen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Esss

Berichten: 381
Geregistreerd: 26-12-04

Peuterdochter met ontlastings-/darmproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-19 15:49

Hoi allemaal,

Als eerste is het wel belangrijk om te melden dat mijn dochter onder behandeling staat van de kinderarts, maar dat heeft tot nu toe geen resultaat opgeleverd. Vandaar dat ik hier een berichtje plaats in de hoop dat er anderen dingen herkennen of met adviezen komen waar ik zelf nog niet aan heb gedacht.

Wat is er aan de hand?
Als baby had mijn dochter lang last van darmkrampjes en met 3 maanden zat ze al aan de lactulose omdat er geen ontlasting uitkwam. Als het eruit kwam was het groen en stonk het ontzettend. Ook de overgang naar vast voedsel ging niet zonder problemen en had ze regelmatig krampjes, harde ontlasting en krijsbuien. Rond 1 jaar was dat allemaal over en hebben we de lactulose ook afgebouwd.

Sinds september vorig jaar (met 2 jr. & 8 mnd.) is ze helaas begonnen met haar ontlasting op te houden. Ik kan me herinneren dat ze op een dag in paniek naar me toe kwam rennen omdat ze moest poepen. Vervolgens kwam er een klein beetje uit wat erg donker(groen) was en met groeven (sorry voor de details). Aangezien het geen goede drinker is dacht ik dat ze meer moest drinken, maar het kwaad was al geschied. Ze ging het steeds ophouden totdat ze het niet meer kon tegenhouden en dan kwam het er met veel paniek, tranen en gegil uit. Het is een erg gevoelig meisje en ook snel angstig dus ik ging er vanuit dat het tussen haar oren zat.

Vervolgens het hele proces gevolgd via huisarts en kinderarts met laxeermiddelen etc. maar dat heeft allemaal niet geholpen. De macrogol die we hebben meegekregen hield de ontlasting zacht dus daar kon het niet liggen, ondertussen had ze nog steeds pijn bij het poepen en ook steeds buikpijn. Sinds een paar weken zijn we gestopt met de macrogol om te kijken wat er dan met de ontlasting zou gebeuren en wat schetste mijn verbazing: ze heeft eigenlijk altijd diarree maar dat was niet te zien door de macrogol die ze steeds kreeg.

Het enige wat nu nog redelijk helpt is als ze het in bad doet. Dan kan ze redelijk ontspannen en na veel paniek en pijn komt het er dan uit. Het is niet heel lekker voor mij om op te ruimen maar dan komt het er tenminste uit. Daarnaast geef ik haar af en toe een paracetamol als ze echt veel buikpijn heeft en dat helpt wel goed bij haar. Dan merk je meteen dat haar humeur beter wordt en nog belangrijker: soms komt er dan ontlasting uit maar dan vrij gemakkelijk en zonder al teveel paniek. Maar inmiddels zijn we bijna een jaar verder en is er nog steeds geen oplossing voor haar klachten.

Wat hebben we nog meer hebben gedaan:
- Röntgenfoto van haar buik gemaakt. Was niks geks op te zien.
- Bij een buikpijncentrum geweest --> kostte vooral veel geld.
- Fysiotherapie gehad. Ze zat wel vast in haar bekken maar leverde verder niks op.
- Lactosevrij dieet geprobeerd --> geen resultaat.
- Ontlastingonderzoek o.a. naar darmparasieten, gluten, ontstekingen maar daar kwam niks uit.
- Bloedonderzoek naar gluten, lactose, ontstekingen maar ook daar kwam niks uit.

Symptomen die ze heeft en me opvallen (afgezien van het ophouden):
- Diarree-achtige ontlasting, maar de oudere ontlasting is harder omdat ze het dus ophoudt. De oudere ontlasting is een stuk meer donker dan de nieuwe ontlasting (lichtbruin).
- Ontlasting stinkt echt heel erg (diarree-geur).
- Buikpijn rondom haar navel of rechtsonder haar navel. Ze duwt er steeds op, wrijft erover of trekt haar buik snel in en uit, net alsof ze aan het hyperventileren is. Eerder ging ze steeds met haar buik op de armleuning of zitting van de stoel liggen, ik denk om er druk op te geven. Of ze rolt zich op als een bal en kruipt in elkaar.
- Ze kan vaak geen seconde stil zitten, vooral als ze aandrang heeft. Ze zit constant te wiebelen.
- Regelmatig oprispingen
- Ik vind dat ze best veel moeite moet doen om de ontlasting eruit te krijgen. Het begin gaat wel maar voor de rest moet ze hard persen.
- Slijm in de ontlasting
- Veel moe en daardoor ook wallen onder haar ogen.
- Weinig eetlust en daardoor ook gewichtsverlies en moeilijk om aan te komen in gewicht. Via de diëtiste hebben we als aanvulling drinkvoeding gekregen en in de 4 weken dat ze gemiddeld 1 flesje per dag krijgt heeft ze een enorme groeispurt gemaakt qua gewicht, lengte, voeten, haar, enz.
- Slecht humeur (boos, huilerig, verzet).

Zodra de ontlasting eruit is is ze weer wat vrolijker maar vaak zie ik haar vlak daarna dan toch weer aan haar buikje zitten. Ook tijdens het spelen doet ze het onbewust.
Deels denk ik dat het wel tussen haar oren zit omdat ze zo gevoelig is, maar ik geloof gewoon niet dat dat de enige oorzaak is. Het gekke is alleen dat ze 9 van de 10 keer als ze moet poepen in paniek is en zegt dat haar buikje en anus zeer doen. Maar heel af en toe komt het er zonder gedoe uit (soms ook door de paracetamol) Dan komt ze de hoek om rennen en zegt ze dat ze heeft gepoept. Wat dan ook klopt.

Hebben jullie misschien nog andere goede ideeën, adviezen, dingen waar we op moeten letten of die opvallend zijn en we nog niet aan gedacht hebben? Ik sta open voor alles want ik weet het niet meer zo goed. Gisteren heb ik een heel gesprek met de kinderarts gehad en ik kon aan haar merken dat ze het ook niet zo goed meer wist. Voor de zekerheid wil ze nog een keer het onstekingseiwit in haar ontlasting checken en als daar niets uitkomt dan gaat ze een second opinion aanvragen bij een MDL-kinderarts.

Alvast bedankt en ook dat je het hele verhaal gelezen hebt. :-)

Groetjes,
Esther
Laatst bijgewerkt door Esss op 20-08-19 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Peuterdochter met ontlastings-/darmproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 15:53

Pfieuw, zowat alles waar ik aan dacht is al onderzocht... Is er nog iets qua eten/drinken dat ze dagelijks eet? Heb je al een eetdagboek bij gehouden? Opschrijven wat ze eet, wanneer de krampen komen etc. Misschien kun je wat aan elkaar linken.

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 15:56

Ik heb er verder geen enkel verstand van, maar omdat je schrijft dat ze rechts onder haar navel wrijft/drukt; is er al een echo gemaakt van de blinde darm? Zou in elk geval de pijn kunnen verklaren.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 15:59

Wellicht een kinderosteopaat eens proberen?
En misschien verdovende zalf om het lichamelijk minder pijnlijk te maken?
Poeppoli?

Esmee_RS

Berichten: 4880
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 16:01

Ik weet niet of je hier iets aan hebt, maar mijn neefje had dezelfde klachten toen hij nog jong was. Hij was schijnbaar allergisch voor kippeneiwit wat (deels) dit soort klachten opleverde. Het zat bij hem ook een stukje mentaal. Ook was hij allergisch voor koemelk, maar ik zie dat dat al uitgesloten is?
Mocht je het fijne ervan willen weten, dan kan ik dat altijd even aan mijn tante vragen voor je :j

In ieder geval, veel sterkte :(:)

Lavje
Berichten: 2671
Geregistreerd: 10-11-04
Woonplaats: Hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 16:02

Heeft ze niet inmiddels aambeien die zeer doen? Die kunnen volgens mij ook van binnen zitten?
---> daardoor pijn en daardoor ophouden.
Spastische darm misschien? Daarmee kan je ook gecombineerd diarree en harde ontlasting krijgen.

Sneu hoor voor de kleine meid! Hopelijk voelt ze zich snel beter!
Laatst bijgewerkt door Lavje op 20-08-19 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 16:02

Was de rontgen met contrast?

Klinkt als een vernauwing oid bij de overgang van de dunne naar de dikke darm.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 16:06

Een andere gedachtengang:
Is een evt lichamelijk probleem geen psychisch probleem geworden? Mijn nichtje heeft therapie gehad omdat ze niet wilde/durfde te poepen. Ik weet niet meer de oorspronkele reden van het "poep" probleem (dacht heftige obstipatie), maar ze moest over haar angst heen geholpen worden voor het poepen. En nu gaat het super.

Idem een kennis van mij heeft de hele medische molen doorlopen voor zijn zoon die altijd heel veel buikpijn had (dachten ze). En uiteindelijk heeft deze wel ooit buikpijn gehad, maar werd het uiteindelijk een stress gerelateerde uiting. En moest hij dus leren om op een andere manier om te gaan met stress dan te verkrampen in zijn buik waardoor hij deed alsof hij buikpijn had of hierdoor juist buikpijn kreeg.

Dus mijn advies ga eens bij een kinderpsycholoog langs.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 16:09

Misschien een idee om deze video eens te bekijken.

https://www.youtube.com/watch?v=Ol-nai5v66s

Het is een intervieuw met dr. Wakefield waarin hij verteld hoe radeloze ouders bij hem te rade gingen voor ernstige darmproblemen van hun kroost. En hoe hij op een gegeven moment een link kon leggen samen met een onderzoeksteam over de gevolgen van vaccinaties.
Ik wil hier verder geen discussie opwekken over welles/nietes van vaccineren maar het intervieuw geeft best wel een verhelderende kijk op darmproblemen en vaccinaties en aangezien je zo ongeveer alles al geprobeerd hebt wil ik het je toch doorgeven :) Heel veel sterkte met je dochtertje.

kiomiamigo
Berichten: 496
Geregistreerd: 15-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 16:10

Jeetje een lastige situatie lijkt me dat als moeder zijnde. Goed dat jullie hier medisch gezien in begeleid worden, al heeft het nog niet het gewenste resultaat gebracht.

Waar ik nieuwsgierig naar ben hoe ging jij als kind naar de wc? Had jij kramp? Vond je het naar de wc gaan eng? Vanuit mijn oogpunt spiegelen kinderen hun ouders op onbewuste stukken. En ja dat kan ook zeker dit soort dingen tot gevolgen hebben. Al neemt het niet weg dat dit medisch gezien zeker in de gaten gehouden/ zo niet begeleid moet blijven.

Los van de pijn die ze zeker niet zou moeten voelen is poepen voor een klein kind rond deze leeftijd heel spannend, ze hebben er weinig tot geen controle over en het komt "zomaar" uit hun lijf.

Succes ermee.

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 16:11

Ik heb al zolang ik me kan herinneren een spastische darm en herken het merendeel van de klachten die jij omschrijft. Bij mij is het echt een kwestie van proberen wat wel en niet triggert. Ik weet inmiddels dat ik ui (en alles uit die voedselfamilie) erg slecht verdraag, lactose maar met mate, ei verdraag ik vaak niet, en ook groene appel reageer ik heel heftig op.

Ik kan me voorstellen dat het met zo'n klein kind lastig en niet wenselijk is om bepaalde voedselgroepen uit te sluiten voor een tijdje om te kijken of ze daarop reageert. Wellicht is het wel te doen om een tijdje bekende triggers uit te sluiten, dus bijv. een tijdje geen ui, knoflook of prei te geven, een tijdje lactosevrije yoghurt/melk ipv normale yoghurt/melk, etc.

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Re: Peuterdochter met ontlastings-/darmproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 16:34

En melkeiwit in plaats van lactose? Dan haalt lactosevrij idd niets uit. Wat die onderzoeken naar gluten betreft ben ik sceptisch, daar kan je namelijk ook last van hebben zonder dat dit in het bloed terug te vinden is. Sterker nog, zelfs in de darmen hoeft het niet terug te vinden zijn terwijl je er wel ziek van kan worden. De klachten die je omschrijft passen bij zowel koemelkallergie als bij glutenintolerantie. Uiteraard kan het ook een andere allergie/intolerantie zijn. (en nog zat andere dingen natuurlijk).

miepmier26
Berichten: 154
Geregistreerd: 06-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 16:37

Jeetje wat zal je dochter een pijn hebben! Ikzelf heb dit vroeger ook gehad en nog in het ziekenhuis gelegen ervoor. Kwam helaas niets uit (is ook al 46 jaar geleden en toen waren ze nog niet zo wijs). Mijn moeder heeft me toen aan de roosvicee laxo gezet en dat hielp. Inmiddels ben ik dus wat jaartjes ouder geworden en ik heb de ziekte van Crohn. Ga alsjeblieft met je dochter naar een MDL arts, waarschijnlijk kunnen ze je daar goed helpen. Succes en sterkte ermee!

Esss

Berichten: 381
Geregistreerd: 26-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-19 16:38

Wat veel reacties al, bedankt! Ik zal alles zo goed mogelijk proberen te beantwoorden:

@DeMolenhoek: het eetdagboek heb ik inderdaad al meerdere keren bij moeten houden, zowel voor de kinderarts, diëtiste, buikpijncentrum. Kwam niks geks naar voren behalve dat ze wel iets meer groente mag eten. :-)Het is een kieskeurige eter maar ze kwam nog niks tekort.

@Mloui: er is nog niet naar haar blindedarm gekeken. Heb ik ook al aan zitten denken maar ik dacht dat dat meer een acuut iets is? Zal ik nog wat meer informatie over opzoeken.

@Keet: Kinderosteopaat kan ik nog eens contact met opnemen idd. Baat het niet dan schaadt het niet. Verdovende zalf hebben we ook geprobeerd via de huisarts, hielp helaas niets. Poeppoli zijn we geweest, al was ze daar wel iets te jong voor, daarom is ze nu onder behandeling van de kinderarts. De poeppoli vond ik zelf echt een aanfluiting maar dat is een andere discussie.

@Balenciaga: ze is vooral getest op gluten en lactose, ik weet niet of kippeneiwit daar onder valt. Koemelk valt volgens mij wel onder de lactose en daar is ze dus niet gevoelig voor.

@Lavje: er is ook naar aambeien gekeken en dat was het helaas ook niet. Spastische darm dacht de kinderarts niet dat het was. Weer helaas... :-(

@Onali: nee de röntgenfoto was niet met contrast. Dat is wel een goeie, daar had ik nog niet aan gedacht. Op de röntgenfoto die ze hadden gemaakt was veel ontlasting te zien zei de kinderarts. Ja duh, nogal wiedes als ze het al een week ophoudt?! Echt soms zou je die mensen wel door elkaar willen rammelen. |o

@Riddershow: het is ook een psychisch iets geworden, daar ben ik me ook zeker van bewust. Het is een slim meisje maar ook snel angstig dus dat speelt zeker mee. Maar er zitten gradaties in haar paniek en de mate van pijn die ze aangeeft. De ene dag is ze helemaal nat van het zweet door de aandrang en buikpijn en de andere dag heeft ze van beiden wel last maar is ze alleen wat huilerig of boos.
Bij het buikpijncentrum hebben ze overigens ook aan de spanning proberen te werken maar na 7 behandelingen waren we nog geen mini-stapje verder. Kinderpsycholoog zijn we ook bij onder behandeling via het ziekenhuis. Heeft ook geen resultaat gehad overigens.

@henny_w: ik zal de video straks bekijken, dank je! Al vraag ik me wel af of ze dan tussen 1 en 2,5 jaar ook niet hetzelfde probleem had moeten hebben. Lijkt me dat dat dan ook zou moeten spelen toch? Maar in die periode was er dus niks aan de hand. Voor ons lijkt het alsof het zomaar is komen opzetten.

@kiomiamigo: het is ook een hele lastige situatie, vooral voor dochterlief zelf maar voor de rest van het gezin ook. Hoe ze zich voelt heeft ook invloed op hoe de dag verloopt. Vandaar dat ik iedereen om adviezen/ideeën vraag. :-)
Ik heb deels dezelfde problemen als kind gehad dus wat betreft het stukje angst snap ik heel goed hoe ze zich voelt. Bij mij zat het echt tussen mijn oren want ik vond het gewoon vies en ik wilde overal controle over houden, dat speelt bij haar ook. Bij mij kwam later angst omdat de ontlasting gewoon ontzettend hard was en het poepen ook echt zeer deed. Het verschil tussen mijn dochter en mijzelf is dat de ontlasting al superzacht is, het loopt er nog net niet uit zeg maar. Daarbij zijn haar klachten heel wisselend en grillig per dag, zelfs als ze net heeft gepoept zegt ze dat haar buikje zo zeer doet.

@Vanillia: we hebben een tijdje een lactosevrij dieet geprobeerd maar dat leverde geen verschil op. Ook naar andere voedingsmiddelen gekeken en inderdaad bijvoorbeeld ui weggelaten, maar ook daar was geen verschil in te zien. We gaan wel verder kijken qua eten natuurlijk of we kunnen achterhalen of er een trigger is door bepaalde voeding, maar voor nu zou ik het echt niet weten.

Nogmaals erg bedankt voor jullie reacties!

Esss

Berichten: 381
Geregistreerd: 26-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-19 16:40

Alwiene schreef:
En melkeiwit in plaats van lactose? Dan haalt lactosevrij idd niets uit. Wat die onderzoeken naar gluten betreft ben ik sceptisch, daar kan je namelijk ook last van hebben zonder dat dit in het bloed terug te vinden is. Sterker nog, zelfs in de darmen hoeft het niet terug te vinden zijn terwijl je er wel ziek van kan worden. De klachten die je omschrijft passen bij zowel koemelkallergie als bij glutenintolerantie. Uiteraard kan het ook een andere allergie/intolerantie zijn. (en nog zat andere dingen natuurlijk).


Ik heb inderdaad wel vaker voorbij zien komen dat de testen op gluten niet altijd accuraat zijn dus ik wil nog wel een tijdelijk glutenvrij dieet proberen om te kijken wat voor resultaten dat geeft. Daar moet ik nog wel wat meer over lezen want dat is volgens mij iets meer omvangrijk dan een lactosevrij dieet.

sayenti
Berichten: 570
Geregistreerd: 07-08-07
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 16:41

Als ze op het toilette zit kan ze dan met haar voetjes op de grond of eventueel een verhoogje? Mijn moeder is onthaalmoeder geweest en sommige 'geconstipeerde' kinderen moet je echt in een correcte houding zetten zodat dit vlotter zonder pijn kan komen knietjes gebogen goede steun(stevige ondergrond) zodat het stabiel staat rechte rug.

Klinkt soms erg stom maar kan erg goed helpen. Of eventueel een kersenpittenkussentje op haar buikje leggen zodat de darmpjes al ontspannen voor ze haar behoeften moet gaan doen?

Soms hebben kinderen al stress voor ze moeten gaan en daardoor de pijn ervaren en het dus ophouden met als gevolg het dus helemaal niet meer lukt.

Esss

Berichten: 381
Geregistreerd: 26-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-19 16:43

miepmier26 schreef:
Jeetje wat zal je dochter een pijn hebben! Ikzelf heb dit vroeger ook gehad en nog in het ziekenhuis gelegen ervoor. Kwam helaas niets uit (is ook al 46 jaar geleden en toen waren ze nog niet zo wijs). Mijn moeder heeft me toen aan de roosvicee laxo gezet en dat hielp. Inmiddels ben ik dus wat jaartjes ouder geworden en ik heb de ziekte van Crohn. Ga alsjeblieft met je dochter naar een MDL arts, waarschijnlijk kunnen ze je daar goed helpen. Succes en sterkte ermee!


Jeetje dat is ook wel heftig! Gelukkig zijn ze tegenwoordig wel iets verder in de medische wetenschap maar blijkbaar is zoiets als waar mijn dochter last van heeft nog steeds moeilijk te achterhalen. Ik denk dat ze zelf steeds een zeurende buikpijn heeft rondom haar navel en dat wordt erger naar mate de ontlasting meer wordt. De volgende stap is een second opinion door de MDL-kinderarts dus daar hoop ik op. En anders vraag ik via onze zorgverzekering nog een second opinion aan, want er moet echt iets aan gedaan worden.

sayenti
Berichten: 570
Geregistreerd: 07-08-07
Woonplaats: belgie

Re: Peuterdochter met ontlastings-/darmproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 16:59

Kan het ook niet zijn dat ze haar ontlasting zolang ophoud dat ze buikpijn krijgt? Gaat ze dagelijks naar de wc?

Als je zelf heel erg lang ophoud uit vrees etc krijg je idd buikpijn en diarree.

Esss

Berichten: 381
Geregistreerd: 26-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-19 17:03

sayenti schreef:
Als ze op het toilette zit kan ze dan met haar voetjes op de grond of eventueel een verhoogje? Mijn moeder is onthaalmoeder geweest en sommige 'geconstipeerde' kinderen moet je echt in een correcte houding zetten zodat dit vlotter zonder pijn kan komen knietjes gebogen goede steun(stevige ondergrond) zodat het stabiel staat rechte rug.

Klinkt soms erg stom maar kan erg goed helpen. Of eventueel een kersenpittenkussentje op haar buikje leggen zodat de darmpjes al ontspannen voor ze haar behoeften moet gaan doen?

Soms hebben kinderen al stress voor ze moeten gaan en daardoor de pijn ervaren en het dus ophouden met als gevolg het dus helemaal niet meer lukt.


Houding letten we inderdaad goed op en hebben ze ook op geoefend bij het buikpijncentrum. Lekker warme thee, kruiken, pittenzakken hebben we ook allemaal geprobeerd maar maakt eigenlijk ook geen verschil. Omdat de gradaties in pijn en paniek steeds zo verschillen per dag en week denk ik dat het niet met haar houding te maken heeft, maar het is wel goed dat je het aangeeft. :-)

Esss

Berichten: 381
Geregistreerd: 26-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-19 17:07

sayenti schreef:
Kan het ook niet zijn dat ze haar ontlasting zolang ophoud dat ze buikpijn krijgt? Gaat ze dagelijks naar de wc?

Als je zelf heel erg lang ophoud uit vrees etc krijg je idd buikpijn en diarree.


Ze gaat niet dagelijks naar de wc, het verschilt per week. Meestal om de dag maar ze kan het ook bijna een week ophouden. De laatste keer zat er 5 dagen tussen maar toen viel het me juist op dat ze zo weinig aandrang had en ook niet steeds aangaf dat ze buikpijn had. Pas op de dag dat er daadwerkelijk iets uitkwam begon ze erover. En de keer daarvoor zat er 2 dagen tussen en toen begon ze na het poepen meteen weer over buikpijn. Er is echt geen pijl op te trekken, daarom snap ik er ook helemaal niks van. Het is echt een frustrerende puzzel om op te lossen.

BelgenGek

Berichten: 2239
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: @ midden drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 17:08

Krijgt ze nog borstvoeding?

Heb je al eens gedacht aan een homeopaat?

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Peuterdochter met ontlastings-/darmproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 17:12

Allergietesten zijn onder de 4 jaar weinig betrouwbaar, dus coeliakie zou ik nog niet direct wegstrepen.
Glutenvrij eten is tegenwoordig niet zo moeilijk meer. Misschien een dietiste inschakelen om wat handvatten te kunnen krijgen?

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Peuterdochter met ontlastings-/darmproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 17:21

Ik wou net zeggen, heeft er al eens een goede gespecialiseerde kinderdietist mee gekeken? Er zijn diverse poeppoli’s in nederland, dat zou ik je aanraden, daar kijken ze multidisciplinair naar de problemen.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 17:22

miepmier26 schreef:
Jeetje wat zal je dochter een pijn hebben! Ikzelf heb dit vroeger ook gehad en nog in het ziekenhuis gelegen ervoor. Kwam helaas niets uit (is ook al 46 jaar geleden en toen waren ze nog niet zo wijs). Mijn moeder heeft me toen aan de roosvicee laxo gezet en dat hielp. Inmiddels ben ik dus wat jaartjes ouder geworden en ik heb de ziekte van Crohn. Ga alsjeblieft met je dochter naar een MDL arts, waarschijnlijk kunnen ze je daar goed helpen. Succes en sterkte ermee!


Toen ik de beginpost las moest ik ook gelijk aan Crohn, IBD of ulceratieve colitis denken. Echter is mij ook bekend dat het soms genen kunnen zijn die eea mbt de darmen kunnen veroorzaken (zeldzaam, toevallig iemand die ik ken heeft dat en is er aan geholpen). In Nijmegen Radboud zit een gespecialiseerde afdeling. Misschien toch eens goed verder laten zoeken door specialisten dmv bv biopten. Echt heel naar en zielig voor je dochtertje zoveel pijn en angst. Sterkte.

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 17:44

Liselot schreef:
Allergietesten zijn onder de 4 jaar weinig betrouwbaar, dus coeliakie zou ik nog niet direct wegstrepen.
Glutenvrij eten is tegenwoordig niet zo moeilijk meer. Misschien een dietiste inschakelen om wat handvatten te kunnen krijgen?


Zeker is glutenvrij nu goed te doen, maar wel verstandig om je goed te informeren. Ik ben nu zelf glutenvrij en er zijn volgens mij weinig intoleranties/allergieën waarbij kruisbesmetting zo nauw komt. (Ze zijn er, zoals notenallergie, maar niet veel). Om geen verkeerde conclusies te trekken zou ik het dus ook inderdaad 100% goed willen doen en vind het dus heel goed van TS dat ze goed wil weten hoe en wat!