Paardrijden én ballet?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CastaMickey

Berichten: 7261
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Gelderland

Paardrijden én ballet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-19 10:37

Hoi bokkers!
Ik vroeg me af of iemand mij misschien kan helpen. Zoals ongeveer iedereen hier ben ik een paardenmeisje in hart en nieren en had ik op mijn 18e dan éindelijk mijn eigen paard op stal staan. Pony blij, ik blij, alles goed en wel.
Een passie die ik met denk ik minder bokkers deel is ballet. Hoewel ik als klein meisje er nooit aan begonnen ben (ik was een veel te onhandig kind) ben ik op mijn 19e met klassiek ballet begonnen en heb ik ook daar mijn hart aan verloren. Inmiddels dans ik 4 a 6 keer per week en doe ik ook spitzen, de droom van elk klein meisje <3.
Echter nu mijn probleem; deze sporten gaan totaaaal niet samen. Elke keer dat ik gereden heb ben ik bij ballet weer 5 stappen terug. Omdat ik laat ben begonnen is flexibiliteit al wat lastiger maar icm paardrijden voel ik me echt een stijve hark. Het kost echt wel weer even werk voordat ik mijn spagaat weer fatsoenlijk heb als ik één dag heb gereden. Nu heb ik een paar maanden niet gereden omdat ik er echt veel last van heb maar ik kon het van de week toch niet laten. Ik ben 3 weken op reis geweest (voor summerschools) en het duurt nog 2 weken voor het seizoen begint dus dit is de ideale mogelijkheid om te rijden. Ik heb het best wel gemist en pony vond het volgens mij ook wel leuk na maanden grondwerk, longeren en andere manieren van werk.
Nu sta ik op de dansvloer en jahoor, ik kan ongeveer weer onderaan de ladder beginnen en dat is best wel demotiverend. Zijn er bokkers die soortgelijke problemen hebbrn (gehad) en misschien goede oefeningen oid weten, of een andere oplossing? Ik mis het rijden als ik het niet doe maar ik haal als ik wel rijd weinig lol meer uit het dansen.

En zeg nou zelf, dit is toch niet iets wat je kan missen?!

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Alvast bedankt, ik hoop dat iemand kan helpen! :)

Anoniem

Re: Paardrijden én ballet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 10:40

Maar hoe kan dat dan?

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Paardrijden én ballet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 10:41

Ik heb het al vaker gehoord, deze sporten zijn niet te combineren als je beide op een beetje fatsoenlijk niveau wilt doen helaas.
Het schijnt te maken te hebben met dat je je spieren op precies een andere manier gebruikt.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 10:42

Kies gewoon de sport die je het leukste vindt en stop met de andere.

Lieffiefi

Berichten: 4696
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 10:42

Ik zou er een fysio bij betrekken.
Je hebt een mooi dier en ballet is (ook) je passie.
Een fysio kan jou helpen met spieronderhoud en op den duur, lijkt mij, dat je spieren kunnen wennen aan beiden sporten..

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Paardrijden én ballet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 10:44

Ga op voltige of trickriding ipv ballet, dan combineer je ook lenigheidsoefeningen met paardrijden.

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 10:46

Is is inderdaad bekend dat deze sporten niet goed te combineren zijn.

Heb je al eens gedacht aan voltige?
Wat ik zelf verschrikkelijk leuk vind is werken aan de lange teugel (naast het paard zoals bij de spaanse rijschool), dat vind haast net zo veel voldoening geven als rijden.

Niobe

Berichten: 7989
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Re: Paardrijden én ballet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 10:48

Goh, nooit geweten dat het zo'n invloed op elkaar had, ik met mijn lekenhoofd zou denken dat het een ideale combi zou zijn!

Ik zou een van beide niet zomaar opgeven, vooral blijven doen wat je leuk vindt. Ook al moet je misschien iets inleveren. Wat zegt je balletleraar ervan?

pjer
Berichten: 1587
Geregistreerd: 18-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 10:49

zou dameszadel rijden niet een oplossing kunnen zijn? dan heb je misschien wat minder last van binnenbeen spieren?

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 10:50

Ik heb als kind jaren topsport ballet gedaan en 1 x in de week paardrijden. Toen merkte ik weinig qua problemen maar was dan ook een enorm flexibel kind. Toen ik ouder werd bleek ballet steeds moeilijker en moeilijker te worden, uiteindelijk gestopt rond mijn 16 omdat mijn puberende lichaam het niet meer op topniveau aan kon en een stapje terug is niets voor mij.

Dan veel fanatieker gaan rijden en daar veel meer mijn passie in gevonden dan in ballet. Soms wil ik wel terug dansen, maar ik zie het mij echt niet combineren in mijn huidige situatie.

Silly1972

Berichten: 14782
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 10:52

Dat is niet zo vreemd, met ballet verleng je je spieren met paardrijden verkort je ze.
Ik heb vroeger om deze reden ook moeten stoppen met Turnen helaas.

Sintara

Berichten: 7421
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 10:53

Met paardrijden gebruik je je spieren natuurlijk heel kort (als in korte bewegingen met veel herhalingen), terwijl je ze met ballet juist heel lang wilt hebben. Misschien kan je ergens advies vragen om direct na het rijden je spieren weer lengte te geven.
Goed stretchen zeg maar

Ik ga zelf ook altijd na het rijden goed stretchen omdat ik mijn spieren niet zo kort wil hebben :) .

Lau

Berichten: 16676
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Re: Paardrijden én ballet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 11:00

Goed stretchen indd na het rijden en tussendoor wel wat oefeningen thuis meepakken.
En benader zeker een fysio die kan je fijne oefeningen geven om je spieren lang te houden.

CastaMickey

Berichten: 7261
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-19 11:04

elnienjo schreef:
Kies gewoon de sport die je het leukste vindt en stop met de andere.


"Gewoon" :+
Geef gewoon 1 van je 2 passies op, tuurlijk!

Niet helemaal het soort oplossing waar ik naar zocht, ik ben meer van we maken wel dat het werkt in plaats van we geven het bij voorbaat al op.

Ik ben wel bekend met de redenen, helaas nog niet echt met 'n oplossing. Wel bedankt voor de reacties! :)

Anoniem

Re: Paardrijden én ballet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 11:09

Oh dat wist ik echt niet. Lastig!
Daar moet je dan wel een echt goede fysio bij hebben denk ik.
Meteen oefeningen na het rijden?

DemDeempel

Berichten: 1076
Geregistreerd: 26-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 11:12

Ik heb ook altijd geleerd dat de twee niet te combineren zijn. Volgens mij was het zo dat je bij het paardrijden je binnen beenspier strakker maakt en die moet voor dansen juist losser zijn ivm de lenigheid.

Ik vond het tip van voltige die hier gegeven werd wel een goede. Je blijft bezig met paarden maar je kunt je dansen ermee combineren. En het is super goed voor je stabiliteit denk ik.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Paardrijden én ballet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 11:16


nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Paardrijden én ballet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 11:18

Zolang je in beiden plezier hebt en je het niet op hoog niveau voor de kost hoeft te doen zou ik gewoon met volle teugen van je beiden passies genieten. En het op de koop toe nemen dat je dus niet altijd de beste van de klas kan zijn.

Maflinger_S
Berichten: 12170
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Paardrijden én ballet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 11:20

Gelijk na het paardrijden gaan balletten zodat je spieren nog warm zijn en je ze gelijk kunt stretchen...

Silly1972

Berichten: 14782
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 11:20

Inderdaad heel veel rek en strek oefeningen doen na het paardrijden en ook de dag erna, maar het blijft elkaar wel wat tegen werken, maar zal allicht helpen.
En de tip van de fysio vragen voor de juiste oefeningen zou ik zeker doen./

BusyMissy

Berichten: 976
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Midden Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 11:21

Iedere dag rekoefeningen doen en nog eens extra na het rijden, maakt al heel veel verschil.

xU_Blinghx
Berichten: 1780
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 11:37

Lastig om via het internet advies te geven gezien ik je routines niet weet. Maar lenigheid en paardrijden zijn te combineren. Ik ken genoeg ruiters die ook spagaten doen en hiermee op latere leeftijd zijn begonnen.

Het probleem met een spagaat is dat het een passieve stretch is. In Ballet is het belangrijk om juist ook de actieve flexibiliteit te activeren (staan op 1 been en het andere been in een splitpositie omhoog bijv. )

Ik weet niet of je dagelijks stretch maar het behouden van een spagaat vergt ook onderhoudsoefeningen.
Ik weet nog goed dat ik eindelijk me spagaat had en een maand later was ie weg want ik had er niet meer voor gestretchd :') Ja dat werk dus niet.

Zoek Catie brier en Cirque Physio eens op op instagram. Zij geven heel veel tips over actieve flexibiliteit en het onderhouden daarvan. Zij richten zich wel meer op contortion en circus mensen maar het is ook toepasbaar voor dans.

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 12:07

Mooi! *\o/* <3

Neem even contact op met iemand als Anne Muller bv of een andere houding en zit coach.
https://www.akasha-rijkunst.nl/

In principe hoort jouw lichaam en core beide gewoon aan te kunnen, mits je niet op topsport niveau presteren hoeft wellicht (geen verstand van). Waarschijnlijk zit er iets in jouw houding en zit qua rijden, waardoor de lenigheid en soepelheid in het gedrang komen tijdens het dansen. Waarbij jouw houding waarschijnlijk wel beter is of beter wordt gebruikt fysiek qua inzet dan het paardrijden. Beide zijn prima te combineren over het algemeen. Goede fysio of e.d. erbij. Dan hoef je het een niet op te tegen voor het ander.

Het is wat anders als je bv 1000 km over de steppe vliegt in het zadel tijdens de Mongol Derby, dan kan je inderdaad nog maanden last hebben na inspanning (overspanning - of hoe dat heet weet ik niet) van spiergroepen.

Lekker beide combineren, zolang je er plezier in hebt. *\o/*

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Paardrijden én ballet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 12:07

Janneke2 kan je ook een berichtje sturen, misschien kan zij je verder helpen.

Kabayo

Berichten: 14048
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Paardrijden én ballet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 12:10

Is mennen niet iets?