Eerste mammografie, tips en ervaringen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_MG

Berichten: 2875
Geregistreerd: 31-10-03

Eerste mammografie, tips en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-19 11:54

Dag Bokkers!

Sinds enkele weken voel ik me niet zo lekker. Ik ben erg moe, misselijk/duizelig, koortsig en heb vage pijnklachten in o.a mijn spieren en gewrichten. Er stond (staat) een afspraak gepland om bloed te laten prikken voor aankomende vrijdag.

Afgelopen woensdag werd ik wakker met een ontzettend pijnlijke, opgezette borst. Hij was rood/blauwig, warm, gezwollen en een duidelijke hardere plek. Ik ben hier behoorlijk van geschrokken omdat mijn moeder borstkanker gehad heeft. Ik heb tot donderdagochtend aangekeken of het erger of beter werd. Uiteindelijk waren de klachten erger geworden en ben ik donderdag middag naar de huisarts gegaan. Deze vermoedt dat het een bacterie is, die een infectie veroorzaakt heeft, dit zou bij mijn overige klachten passen. Ik heb een kuurtje meegekregen en voor de zekerheid een verwijzing voor een mammografie, deze zal a.s. woensdag zijn. Zijn eerste (voorzichtige) inschatting is dat de klachten door het kuurtje zullen verdwijnen. Hij wilt alsnog dat ik vrijdag bloed laat testen. Gezien de familiaire belasting wil hij echter alles goed onderzoeken. Aan de ene kant vind ik dat fijn, aan de andere kant ook beangstigend. Ik heb nog nooit eerder een borstonderzoek gehad. Gelukkig gaat mijn zus mee, ter ondersteuning.

In mijn omgeving heeft, op mijn moeder na, niemand ervaring met een mammografie. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringsverhalen en misschien tips/ do’s/ don’ts.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Eerste mammografie, tips en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 11:59

Ik vind het wel meevallen, al is het na mijn operatie iets gevoeliger geworden bij de borst die geopereerd/bestraald is.
Als je bang bent voor mogelijke pijn dan kun je vooraf een paar ibu's slikken. Dat heb ik van 't jaar voor 't eerst gedaan en dat scheelde aanzienlijk.

Westhof

Berichten: 2904
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 12:01

Ik heb geen tips/ervaring, maar ik wil je wel heel veel sterkte wensen!

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 12:02

Ik heb 10 jaar lang jaarlijks een mammo gehad en vond het altijd heel erg meevallen. Fijn is anders, maar net op het moment dat ik dacht “okee nu wordt het wel iets pijnlijk” ging de plaat alweer los

Annikab

Berichten: 452
Geregistreerd: 08-05-08
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 12:03

Ik heb een jaar geleden een mammografie gehad, viel me reuze mee. Prettig is anders, maar ik vond het niet echt pijnlijk en ook geen last gehad ervan later. Sterkte ermee!

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 12:04

Al vaak gehad , hoe het met ontsteking in je borst gaat geen idee. Kan even 10 tellen vervelend gevoel zijn maar heel rustig doorademen en dan komt het helemaal goed, fijn zo’n huisarts die gewoon alles laat onderzoeken .

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Eerste mammografie, tips en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 12:13

Mijn ervaring is dat het onwijs uitmaakt wie het doet. Hier 1 dame in het ziekenhuis waar je gewoon niet blij van word, die draait ze echt te strak aan. Bij alle andere is dat niet zo. Op het moment dat jij denkt, zo die gaat strak is het goed en maken ze de foto, maar zij geeft het dan nog een slag strakker.
Maar weer los is het weer goed ook.

Schrik niet, soms doen ze wel eens een aanvullende echo er achter aan.
Weet dat ik me toen dood schrok toen ze zeiden, mevr we maken een aansluitende echo. Maar was gewoon standaard.
Ik moet ieder jaar ivm over actief spierweefsel en omdat bk veel voorkomt in de familie. Gelukkig is het niet de erfelijke variant

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Eerste mammografie, tips en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 23:06

Wellicht krijg je alleen een echo: volstrekt pijnloos en betrouwbaarder bij jonger borstweefsel.

Ivm pletterij: ik slik een enkele paracetamol.

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Eerste mammografie, tips en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 23:47

Ik heb dit jaar januari mijn eerste mammographie gehad. En het viel reuze mee. Leuk is anders maar het was goed te doen. Sterkte en hoop dat het ook voor jou meevalt!

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 00:02

Ik wens je sowieso heel veel sterkte de komende tijd! Hopelijk geven de onderzoeken snel uitsluitsel en rust.

Heb 1x een mammografie gehad i.v.m. onduidelijkheid over "iets" wat op de echo te zien was. Ik heb vrij grote borsten, dus opzich genoeg te pletten. De radiologisch verpleegkundige was heel voorzichtig en draaide zeker niet te hard aan, waardoor het niet echt pijn deed :)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Eerste mammografie, tips en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 00:10

Ik heb er 3 gehad.
1e was ongemakkelijk, maar niet overdreven pijnlijk ofzo.
2e werd uitgevoerd door een soort Russische kogelstootster, ben een week blauw geweest....
3e x nergens last va .

Het is dus ook maar net wie het doet

Anoniem

Re: Eerste mammografie, tips en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 06:42

Ik vond het echt meevallen. Van tevoren was ik stikzenuwachtig (ook door alle verhalen die de ronde gaan) maar toen ik daar eenmaal stond dacht ik 'O is dat alles'. Ik heb achteraf ook nergens last van gehad. De assistente stelde me ook enorm op m'n gemak toen ik vertelde dat ik zo zenuwachtig was.

_MG

Berichten: 2875
Geregistreerd: 31-10-03

Re: Eerste mammografie, tips en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-19 12:44

Bedankt voor jullie lieve berichten!

Als ik het zo hoor, valt het reuze mee. Pijnstilling van te voren is een goede tip, die ga ik zeker meenemen!

De kuur doet goed z’n werk; de ontsteking neemt af, is echter nog niet weg. Ook voel ik nog duidelijk een verharding. Ik neem drie/vier keer per dag 500 of 1000 mg paracethamol, ook in verband met koorts (die helaas terug blijft komen).

Vannacht slecht geslapen en toch flink gepiekerd. Ik hoop dat de tijd snel gaat nu en er duidelijkheid komt :\

KimD

Berichten: 20417
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Eerste mammografie, tips en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 12:53

Jeetje, ik kan je geen tips geven, maar schrik hier wel van! Ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt!

Heel veel succes en sterkte! :*

paddraigh
Berichten: 3694
Geregistreerd: 10-08-07

Re: Eerste mammografie, tips en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 13:10

Ik heb eerst een echo gehad en later een mammografie
Viel me reuze mee heb er niets van gevoeld.


Sterkte

pateeke
Berichten: 2213
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 23:13

Janneke2 schreef:
Wellicht krijg je alleen een echo: volstrekt pijnloos en betrouwbaarder bij jonger borstweefsel.

Ivm pletterij: ik slik een enkele paracetamol.


Dat hangt er toch maar vanaf waar je gaat?
Een familielid van me zegt dat tegen haar gezegd is dat een echo alleen voor een eerste keer lid niet volstaat omdat ze een referentie nodig hebben en daarom worden MRI of mammo gemaakt. Tegen mij hebben de artsen ook gezegd dat een echo niet volstaat bij een eerste keer.

Een mammo is niet prettig maar valt idd wel mee. Als je er echtbang voor bent zou je kunnen vragen of MRI een optie is.

_MG

Berichten: 2875
Geregistreerd: 31-10-03

Re: Eerste mammografie, tips en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-19 07:38

Ik heb een verwijzing voor mammografie, dus ga er ook vanuit dat dat is wat ze doen. Afspraak is bij een diagnostisch centrum, niet in het ziekenhuis dus ik zal vandaag ook geen arts o.i.d. zien.

Koorts is weggebleven sinds maandag, wel nog wat momenten met verhoging gehad. Gisteren ook weer gaan werken, vanochtend ook een halve dag en dan vanmiddag het onderzoek. Vannacht onrustig geslapen. Ik ben blij als het gedaan is!

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Eerste mammografie, tips en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 08:02

Ik heb een paar maanden terug een ontsteking gehad, die was zelfs al naar buiten gekomen en had dus een grote wond. Mammo en echografie gehad. Ze waren erg aardig en probeerde het zo makkelijk mogelijk te maken voor me. Heb er geen extra pijn van gehad gelukkig. Succes en sterkte!

Toverbal

Berichten: 1955
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 08:15

sterkte vandaag ts, hoop dat het mee valt! :(:)

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Eerste mammografie, tips en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 20:14

Hoe is het gegaan vandaag, beetje meegevallen want er zat wel een stevig stuk in je borst.

_MG

Berichten: 2875
Geregistreerd: 31-10-03

Re: Eerste mammografie, tips en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-19 07:13

Het is me honderd keer meegevallen :+ vriendelijke assistente en er werd door een arts eerst een echo gemaakt en toen besloten dat de mammo niet nodig was. Op de echo waren geen afwijkingen meer te zien dus dat was voor hun voldoende om geen verder onderzoek te doen.

Ik was wel verbaasd over de aanpak, ik ben al vaak daar geweest voor echo’s en röntgenfoto’s en ik heb nooit een arts te zien gekregen.

Uiteraard ben ik heel blij met de uitslag :D

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Eerste mammografie, tips en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 09:32

Fijn, bij dit soort zaken is een uitslag er vaak meteen maar alleen een arts mag de echo/foto beoordelen . Daarom heb je die nu gezien en meteen een uitslag gekregen. Onderzoeken kunnen ook door assistent gedaan worden maar dan moeten ze alsnog door arts beoordeelt worden , deze werkwijze waarbij een arts het zelf doet gebeurt vaker en scheelt Eem hoop tijd en wachten.

Toverbal

Berichten: 1955
Geregistreerd: 18-07-03

Re: Eerste mammografie, tips en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 11:25

Fijn TS!