B12 tekort en injecties krijgen

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
2misty2

Berichten: 2235
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Zwolle

Re: B12 tekort en injecties krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 19:09

Poeh, ik doe even 1 weekje geen injecties. Ik heb er 4 gehad. De eerste keer enorm last van gehad. Nu nog steeds. Een deel van mijn bil is dood, daar voel ik niks meer in en als ik over me bil ga bv met uit bed stappen krijg ik er stroomstootjes door.
Afgelopen donderdag de 4de spuit gehad. Ze hebben 3x verkeerd geprikt. Heb er goed last van! Eerst maar herstellen... pff ellende!

Urbiezira

Berichten: 2919
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 19:18

Devil_ina schreef:
Mag ik mij hier ook melden?

Begin december met allerlei vage klachten , en zo verschrikkelijk moe naar de huisarts geweest.

O.a. Vitamine D en B12 geprikt.

Vit D was 40, daar heb ik inmiddels een stootkuur voor gehad en nu nog 8 weken van die rode capules.

B12 was 182, vond de ha niet veel te laag, maar heeft mij toch ddorgestuurd naar de internist.

Bij de internist 21 januari opnieuw geprikt op B12 en methymalonzuur, vandaag de uitslag gekregen.

B12 198, naar mijn idee nog steeds te laag. MMA was 330, net binnen de normaal waarden.

Internist zegt dat ik geen tekort heb, mag wel tabletten gaan slikken. Aangegeven dat ik liever een proefperiode wil spuiten, maar zij zegt zonder tekoet is dat niet nodig :+

Uiteraard ga ik hierover met de huisarts in gesprek als de internist haar bevindingen heeft doorgestuurd.


Die waarde is IMO laag zat om aan de injecties te gaan. Ik had met die waardes (180) aanzienlijke klachten, maar toen is het niet opgemerkt. 4 jaar later kon ik niet meer goed lopen en praten en was mijn waarde gezakt naar 94.

Zou niet aan tabletten beginnen, omdat die niet goed genoeg opnemen en je daarna voor 4 maanden vals verhoogde waardes houdt. Ik zou je goed inlezen en terug naar de huisarts gaan, zoals je ook zegt.

Als je die opstart periode voor elkaar krijgt bij de huisarts, en je verbetert duidelijk, is het makkelijker om ook bij de huisarts te vragen om te blijven prikken. Baadt het niet dan schaadt het niet, dus inderdaad gewoon injecties aanvragen.

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: B12 tekort en injecties krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-20 19:29

Mijn waarde was 323 en toch injecties gekregen.
Waarde in je bloed zegt niet heel veel, klachten zijn belangrijker.

@2Misty2 waren dat je eerste injecties? Kan zijn dat je last hebt van beginverergering. Daar moet je helaas doorheen. Maar is wel een teken dat je lijf hard aan het werk is met de B12. Zou niet zomaar een week stoppen. Je kan ook in je bovenbeen prikken

2misty2

Berichten: 2235
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 19:54

Nickolay schreef:
Mijn waarde was 323 en toch injecties gekregen.
Waarde in je bloed zegt niet heel veel, klachten zijn belangrijker.

@2Misty2 waren dat je eerste injecties? Kan zijn dat je last hebt van beginverergering. Daar moet je helaas doorheen. Maar is wel een teken dat je lijf hard aan het werk is met de B12. Zou niet zomaar een week stoppen. Je kan ook in je bovenbeen prikken


Nee dit is helaas van het prikken. In mijn rechterbil kunnen ze niet prikken ik heb problemen met die spieren en si gewricht. Heb er 1 spuit laten zetten, drama!
Vanmiddag met de arts over gehad maar hij gaf geen been aan. Een week stoppen is niet zo slim indd maar mijn spieren doen nu teveel pijn! Die klachten komen oa door mijn hormonen. Lang verhaal. De B12 is nu zo laag door de pil. Had het daarvoor nooit! Ben helemaal binnenste/buiten gekeerd.

maliejane

Berichten: 612
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Noordwijk

Re: B12 tekort en injecties krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 20:27

En in je arm? Ik wordt altijd in mijn bovenarm geprikt

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: B12 tekort en injecties krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-20 21:47

ik leer nu zelf prikken en krijg ze in mijn been.

2misty2

Berichten: 2235
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Zwolle

Re: B12 tekort en injecties krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 22:28

Ik zal er volgende week eens naar vragen. Zou wel beter zijn arm of been.

Devil_ina

Berichten: 761
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: In een dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 22:59

Urbiezira schreef:
Devil_ina schreef:
Mag ik mij hier ook melden?

Begin december met allerlei vage klachten , en zo verschrikkelijk moe naar de huisarts geweest.

O.a. Vitamine D en B12 geprikt.

Vit D was 40, daar heb ik inmiddels een stootkuur voor gehad en nu nog 8 weken van die rode capules.

B12 was 182, vond de ha niet veel te laag, maar heeft mij toch ddorgestuurd naar de internist.

Bij de internist 21 januari opnieuw geprikt op B12 en methymalonzuur, vandaag de uitslag gekregen.

B12 198, naar mijn idee nog steeds te laag. MMA was 330, net binnen de normaal waarden.

Internist zegt dat ik geen tekort heb, mag wel tabletten gaan slikken. Aangegeven dat ik liever een proefperiode wil spuiten, maar zij zegt zonder tekoet is dat niet nodig :+

Uiteraard ga ik hierover met de huisarts in gesprek als de internist haar bevindingen heeft doorgestuurd.


Die waarde is IMO laag zat om aan de injecties te gaan. Ik had met die waardes (180) aanzienlijke klachten, maar toen is het niet opgemerkt. 4 jaar later kon ik niet meer goed lopen en praten en was mijn waarde gezakt naar 94.

Zou niet aan tabletten beginnen, omdat die niet goed genoeg opnemen en je daarna voor 4 maanden vals verhoogde waardes houdt. Ik zou je goed inlezen en terug naar de huisarts gaan, zoals je ook zegt.

Als je die opstart periode voor elkaar krijgt bij de huisarts, en je verbetert duidelijk, is het makkelijker om ook bij de huisarts te vragen om te blijven prikken. Baadt het niet dan schaadt het niet, dus inderdaad gewoon injecties aanvragen.


Dank je wel.
Dat ga ik ook zeker doen, lees en zoek me al weken suf over alles van B12. Om zelf zoveel mogelijk informatie te hebben.

Kimberley_

Berichten: 4897
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Emmen

Re: B12 tekort en injecties krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 00:04

Ik mag woensdag weer naar de huisarts.
Na drie maanden bij slikken is mijn vitamine D voor bijna de helft gezakt en vitamine B12 gelijk gebleven.
Heb maar even een lijstje gemaakt met klachten aangezien ik altijd de helft vergeet te vertellen.
-Vergeetachtig, geirriteerd
-Brandend/zwaar gevoel in armen en benen
-Moeite met lopen en staan, geen kracht meer, trillende benen en handen
-Ontzettend moe
-Misselijk, geen honger
-Uitblijvende menstruatie
-Of heel koud of heel warm (bij heel warm lijkt het koortsig)
-Laatste tijd onverklaarbare blauwe plekken/ gevoelige huid
-IJzersmaak in mond/gevoelig tandvlees
-Wazig zien/vlekken
-Pijnlijke gewrichten vooral pols, enkels, heup en schouders.

Geconstateerde ziekten: Hypertrofische myopathie, astma, hypermobiel en Fibromyalgie

Ben benieuwd wat de huisarts wil gaan doen.

Faelynn

Berichten: 3159
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 20:04

Misschien hebben jullie nog wat tips voor mij..
Ik denk dat het inmiddels 2 jaar terug is dat ik mijn bloedwaardes heb laten testen en mijn B12 daar met 114 uit kwam. Ik kreeg de waardes niet van de huisarts, kreeg alleen telefonisch door dat alles in orde was.
1 Jaar later heb ik mijn waardes opgevraagd omdat ik mij nog steeds niet goed voelde, toen kwam ik dus eigenlijk pas achter het lage B12
Op advies van de huisarts ben ik tabletten gaan slikken, maar nu inmiddels, ik denk nog weer een jaar verder, voel ik me nog absoluut niet beter, heb zelfs ontslag genomen van mijn werk omdat ik niet meer kon, dacht eerst dat ik mogelijk een burn out had, misschien nog steeds wel? Maar toen realiseerde ik mij dat ik het misschien niet in die hoek moet zoeken, aangezien ik wel heel graag wil werken en dingen wil doen, maar gewoon te moe ben.

Nu kan ik alleen volgens mij niet meer mijn waardes laten testen, omdat ik al heel lang tabletten slik?
Het voelt voor mij ook heel erg uit mijn comfort zone om naar de huisarts te gaan of hulp te vragen, ik ben iemand die het normaal allemaal zelf wel oplost, maar ik moet nu echt weer aan het werk financieel gezien, en dat wil ik ook heel graag, wil nog zo veel doen, maar op dit moment ben ik wel tot de realisatie gekomen dat ik daar niet toe in staat ben en dat het allemaal te lang begint te duren.

Ik heb al moeite met naar de huisarts gaan, dus mijn eigen huisarts is eigenlijk geen optie, aangezien die mij voor mijn gevoel niet serieus neemt, wat de drempel nog veel groter maakt.
Echter hoor ik hier veel over huisartsen die het niet serieus nemen, en ik kan nu natuurlijk ook niks laten meten wat het ook niet makkelijker maakt.

B12 instituut een optie? Maar volgens mij werken die ook alleen op doorverwijzing..?
Weet niet zo goed welke kant ik op moet.. Tips?

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: B12 tekort en injecties krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-20 20:07

Ik zou een verwijzing naar het B12 institute vragen. Is wel een wachtlijst op volgorde van klachten.
Gewone internisten, zijn helaas, net zo slecht op de hoogte als de meeste huisartsen

Kimberley_

Berichten: 4897
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Emmen

Re: B12 tekort en injecties krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 09:57

Heb nu een stootkuur voor 4 weken voor de vit d a 25000 IE en de vit b12 moest ik maar 1000 mcg per dag innemen en over 4 weken aangeven of het helpt

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: B12 tekort en injecties krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-20 12:07

Met mij gaat het op het moment even heel slecht, dus kan je helaas geen andere tip geven dan kijk op de website van het B12 institute en laat je verwijzen. Huisartsen en andere artsen weten er echt te weinig van. En de meesten durven dat niet toe te geven.

https://b12-institute.nl/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 12:51

Hebben andere mensen ervaring met internisten die heel negatief zijn over dit B12 instituut. De internist van mijn zus bestempelde ze als zakkenvullers. :o Zijn collega (mijn internist) is zwart gemaakt door artsen van dit instituut. Ik vind haar juist heel prettig en ook mijn B12 tekort serieus nemen en aanpakken. Zij heeft zelf nooit iets gezegd over de B12 kliniek, maar haar collega (de internist van mijn zus) wel dus en in niet zuinige bewoording. Brengt mij wel in twijfel. Nu heb ik ook niet perse deze kliniek nodig omdat ik reeds geholpen wordt (sinds jaren), maar je vraagt je toch ergens wel af wat er van waar is. Hij vergeleek het ook met het Lyme-instituut, waar volgens hem mensen aan zware antibioticumkuren gaan die onnodig zouden zijn. Vond het ook nogal heftige uitspraken, maar hij zal zijn redenen ervoor hebben? Overigens heeft mijn zus wel injecties nu net als ik en word ze gemonitord.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: B12 tekort en injecties krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 13:57

Er zijn inderdaad veel artsen die niet het nut van b12 injecties inzien, vooral de hoeveelheid, maar ook die er echt tegen zijn. Ik heb dat zelf ook meegemaakt.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Re: B12 tekort en injecties krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 16:20

Ik heb ook wel een mening over de b12 kliniek haha.. maar even los daarvan krijg je in ieder geval wel injecties en ben je daarmee hopelijk wat geholpen! Ik kon er toentertijd heel snel terecht

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: B12 tekort en injecties krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-20 23:23

B12 kliniek is ook niet te vergelijken met het B12 institute. Helaas halen veel die door elkaar.
Mijn mening over de kliniek is ook niet positief

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 09:46

Nickolay schreef:
B12 kliniek is ook niet te vergelijken met het B12 institute. Helaas halen veel die door elkaar.
Mijn mening over de kliniek is ook niet positief


My mistake! Excuses, ik dacht dat het hetzelfde was. De mening van de internist ging over de B12 kliniek.

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-20 14:00

Adelaide71 schreef:
Nickolay schreef:
B12 kliniek is ook niet te vergelijken met het B12 institute. Helaas halen veel die door elkaar.
Mijn mening over de kliniek is ook niet positief


My mistake! Excuses, ik dacht dat het hetzelfde was. De mening van de internist ging over de B12 kliniek.


Dan moet ik eerlijk zeggen dat ik het met hem eens ben :o
De kliniek word ook niet meer vergoed door veel verzekeraars

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 14:51

Bij mij wordt de kliniek gelukkig nog helemaal vergoed. Mijn laatste afspraak was een telefonisch overleg van precies 3 minuten, waarvoor mijn verzekering zo de volle mep kon betalen... die man heeft het wel goed voor elkaar, zo wil ik mijn geld ook wel verdienen :x

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-20 17:25

anne_bento schreef:
Bij mij wordt de kliniek gelukkig nog helemaal vergoed. Mijn laatste afspraak was een telefonisch overleg van precies 3 minuten, waarvoor mijn verzekering zo de volle mep kon betalen... die man heeft het wel goed voor elkaar, zo wil ik mijn geld ook wel verdienen :x


Laat je regelmatig je foliumzuur testen? Of slik je die niet bij?

Devil_ina

Berichten: 761
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: In een dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 12:25

Ik heb inmiddels de huisarts gesproken nav de brief van de internist.

Komende woensdag krijg ik de 1ste b12 injectie. 10 weken 1x per week. Assistente had het erover daarna 1x per 2 maanden.
Of dat genoeg is weet ik niet, maar ben heel blij dat de huisarts het serieuzer neemt dan de internist :)

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 12:26

Nickolay schreef:
anne_bento schreef:
Bij mij wordt de kliniek gelukkig nog helemaal vergoed. Mijn laatste afspraak was een telefonisch overleg van precies 3 minuten, waarvoor mijn verzekering zo de volle mep kon betalen... die man heeft het wel goed voor elkaar, zo wil ik mijn geld ook wel verdienen :x


Laat je regelmatig je foliumzuur testen? Of slik je die niet bij?

Ik slik enkel op mijn prikdagen (1 keer per maand) en neem deze mee met bloedonderzoek wanneer ik voor mijn reuma controles moet :)

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 12:27

Devil_ina schreef:
Ik heb inmiddels de huisarts gesproken nav de brief van de internist.

Komende woensdag krijg ik de 1ste b12 injectie. 10 weken 1x per week. Assistente had het erover daarna 1x per 2 maanden.
Of dat genoeg is weet ik niet, maar ben heel blij dat de huisarts het serieuzer neemt dan de internist :)


10 weken 1 keer per week en daarna 1 keer per 2 maanden is inderdaad de standaard die huisartsen aanhouden.
Helaas is gebleken dat dat niet voldoende is... maar hoe dan ook natuurlijk fijn dat je ermee kunt starten en wie weet is het voor jou wel voldoende!

Faelynn

Berichten: 3159
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 13:38

Ik ben vanmorgen bij de huisarts geweest, ben naar een andere huisarts gegaan dit keer, maar heel hard huilend naar buiten gelopen, voel me echt zo ontzettend rot nu en heb al weer spijt dat ik gegaan ben, alles werd inderdaad beetje afgewimpeld en een B12 van 114 was gewoon goed, mijn klachten kunnen daar niet vandaan komen. Ze hebben nu nog een keer bloedonderzoek gedaan, maar daar gaat natuurlijk niks uit komen, slik al heel lang B12 tabletten dus die waarde gaat hoog zijn waarschijnlijk, en voor de rest kwam er vorige keer ook niks uit.
Over 3 weken nog een keer terug om de bloeduitslag wat nu geprikt is te bespreken en ze wouden dan nog even hart luisteren, bloeddruk meten etc. Ik ben redelijk overtuigd dat hier niks uit gaat komen, maar goed als dat zo is dan laat ik het maar weer voor wat het is en probeer het zelf op te lossen, want dit kost zo veel energie. Zondag ook beginnen bij een nieuwe baan en ik ben al zo dood op dat ik liever daar mijn energie nu in steek, de rekeningen moeten uiteindelijk toch betaald worden