Hoofdpijn door online studeren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Hoofdpijn door online studeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-20 17:17

Hoi,
Vanwege Corona zijn alle lessen op het hbo nu online.
Dat betekent dus dat ik helaas bijna de hele dag achter mijn laptop zit. Mijn lichaam kan dit alleen niet zo goed hebben. Vorige periode maart T/m april ging het fysiek en mentaal niet lekker, dus ik heb zeker Al wat dingen verbeterd:
Aangepaste werkplek: mijn laptop staat op een verhoging en ik heb een aparte muis en toetsenbord. Mijn laptop staat continu op nachtstand en mijn helderheid redelijk laag. Verder wissel ik zitten op een stoel af met zitten op een grote bal, zitten op een wiebelkussen en staan.
Ook ben ik naar een psychosomatisch therapeut gegaan die mij met het fysieke en mentale deel heeft geholpen. In de vakantie ging het dan ook perfect!

Vandaag was de eerste dag weer en ik ben niet blij. Na een uur online les had ik meteen weer hoofdpijn. Daarom een paracetamol ingenomen en even rust genomen. Ook wat krachtoefeningen gedaan. Na het tweede uur Voelde ik me helemaal niet lekker. Flinke hoofdpijn die erger werd na nog wat krachtoefeningen, ook veel mooier dan je na twee uurtjes les mag verwachten. Constant gapen. Ik ben een bodyscan gaan doen, waar eerst de hoofdpijn afnam en ik per ongeluk in slaap viel (oeps) maar waar ik daarna nog meer pijn kreeg met een zwaar drukkend gevoel op mijn slapen. Pas na een paracetamol gaat het nu weer beter.

Dit is niet hoe ik het tot december ga volhouden. Sterker nog, de lessen zijn nu puur introductie en zullen normaal twee uur of langer duren.

Hopelijk hebben jullie tips voor Me hoe ik deze periode beter dan dit ga doorkomen.
Alvast bedankt!

Anoniem

Re: Hoofdpijn door online studeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 17:21

Heb je je ogen al eens laten controleren? Het klinkt namelijk alsof je al best wat maatregelen hebt genomen. Hoe is je stoel, zit je daar ergonomisch op? (google maar eens).

Ik herken het heel erg, bij mij helpt het om een bril met een blauw licht filter op te zetten. Maar als je zo veel hoofdpijn krijgt van een scherm lijkt het me ook geen slecht idee om sowieso eens te laten testen of je geen bril nodig hebt.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Hoofdpijn door online studeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 17:23

Als het voorlezingen zijn kun je ze misschien naar een TV projecteren, dan kun je verder weg gaan zitten.

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Hoofdpijn door online studeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-20 17:26

Emma, ik zit ergonomisch gelukkig. Is er ook wel ingeramd door alle therapeuten :D
Mijn ogen zijn vroeger ooit eens gecontroleerd, daarna niet meer. Dat is idd een goede. Ik heb in principe al het blauwe licht filter uit staan, maar zo’n bril is ook wel een goede.

Sizzle, het zijn idd hoorcolleges, maar helaas moet je soms ook antwoord geven op vragen met je camera aan en dat gaat vrij lastig bij een scherm zo.had ik ook al aan gedacht nml :(

x_ankieee

Berichten: 1299
Geregistreerd: 23-02-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Hoofdpijn door online studeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 17:30

Ik had dit tijdens mijn stage periode, was een donker kantoor en ik zat 8 uur per dag naar mijn laptop te staren. Ik heb toen bij Pearle een bril uitgezocht zonder sterkte, maar met blauw-licht filter. Ik heb deze niet standaard op, maar wel als ik aan het werk ben, hoofdpijn krijg of 's avonds TV kijk. Vind het echt een aanrader! Mijn bril was geloof ik iets van €50,00, maar je zou ook voor een goedkopere kunnen kijken bij Charlie Temple oid :j

Buuk
Berichten: 232
Geregistreerd: 14-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 17:30

Investeer in een goed groter beeldscherm. Ik zit (zoals velen) ook thuis, en op kantoor had ik een goed scherm, kwam er vrij snel achter dat een laptopscherm te klein en niet te doen is.
40+ uur op lap is niet lekker..
Heb voor mezelf fijn kantoor gemaakt: voldoende dag licht, ook goede fijne verlichting, apart scherm, goed toetsenbord en muis en voldoende mini-breaks. ik ga echt elk uur - 5 minuten weg van mijn scherm.
Zorg ook voor voldoende ventilatie.

En idd je ogen laten checken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 17:35

Buuk schreef:
Investeer in een goed groter beeldscherm. Ik zit (zoals velen) ook thuis, en op kantoor had ik een goed scherm, kwam er vrij snel achter dat een laptopscherm te klein en niet te doen is.
40+ uur op lap is niet lekker..
Heb voor mezelf fijn kantoor gemaakt: voldoende dag licht, ook goede fijne verlichting, apart scherm, goed toetsenbord en muis en voldoende mini-breaks. ik ga echt elk uur - 5 minuten weg van mijn scherm.
Zorg ook voor voldoende ventilatie.

En idd je ogen laten checken...

Sowieso is werken met twee schermen echt een uitkomst. Ik heb mijn laptop op goede stand en een monitor ernaast staan, dat is echt aanzienlijk prettiger werken dan alleen van een klein laptopscherm inderdaad. Het wil ook wel helpen om je lettertypes wat groter te zetten zodat je minder hoeft te squinten. Een laptop is bedoeld om van dichtbij te gebruiken dus alles is vrij compressed op je scherm, als je hem op een afstandje op een bureau zet is het soms lastiger te lezen.

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-20 17:38

x_ankieee schreef:
Ik had dit tijdens mijn stage periode, was een donker kantoor en ik zat 8 uur per dag naar mijn laptop te staren. Ik heb toen bij Pearle een bril uitgezocht zonder sterkte, maar met blauw-licht filter. Ik heb deze niet standaard op, maar wel als ik aan het werk ben, hoofdpijn krijg of 's avonds TV kijk. Vind het echt een aanrader! Mijn bril was geloof ik iets van €50,00, maar je zou ook voor een goedkopere kunnen kijken bij Charlie Temple oid :j


Ik ga dan toch daar maar naar kijken, thanks!

Buuk, ik heb een goed scherm staan, helaas kan ik die niet gebruiken omdat wij verplicht onze camera aan moeten. Heel vervelend. Ik probeer zo veel mogelijk zoals jij te doen, maar helaas ku. Je in een hoorcollege van 2 uur natuurlijk niet weg gaan van je scherm. Dan mis je veel te veel. I, ga idd eerst maar eens naar mijn ogen laten kijken.

Bedankt allemaal en tips mogen blijven komen hoor!

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 17:39

Ik moet absoluut een bril op achter de computer anders raak ik enorm snel vermoeid en krijg ik hoofdpijn (ga turen naar het scherm).

Een bril helpt bij mij absoluut. Als je lang geleden je ogen hebt laten testen; laat dat binnenkort dan nog eens doen :)

Over de camera: kun je de laptop (met camera neem ik aan?) niet op jou richten zodat je in beeld bent, maar zelf de sheets volgen op je andere (fijnere) scherm?

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 18:27

Je kan toch gewoon je laptop als 2e of gedupliceerd scherm zetten en dan alleen in de camera kijken als het nodig is?
Ik heb dat in iedergeval wel zo.

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 19:12

Ik had dit eigenlijk meteen al toen iedereen moest gaan thuiswerken..

Kun je om de twee uur een stukje gaan wandelen buiten? O:)
Al is het maar een kwartiertje, tien minuten.. Dan loop je je nekspieren weer een beetje los, ontspan je wat, en kijk je ook weer wat in de verte ipv steeds naar hetzelfde punt en licht e.d. Heeft mij enorm geholpen.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Hoofdpijn door online studeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 19:27

Ik zou inderdaad eens een oogmeting laten doen. Kost 30 euro en dan kan je Charlie Temple voor een paar tientjes een bril met blauw licht filter bestellen. Ideaal. Ik heb er ook eentje, model CEO. Zit echt zo fijn.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Hoofdpijn door online studeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 20:14

Volgens mij was er op tv een reclame dat je na elke 20 minuten op je beeldscherm 20 seconden in de verte moet kijken. Misschien helpt dat?

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-20 20:53

Snorlex, dat is idd zeker een goed plan. Ondanks dat ik wel gewoon boeken kan lezen. Ik krijg het echt van naar een scherm turen. Van mijn moeder moest ik maar stoppen met aantekeningen maken, maar dat lijkt me toch geen heel strak plan :D
Ik ga even knutselen hoe ik dit ga doen!

Canon, ga ik als dit mogelijk is proberen! Soms sluiten lessen nml zo strak aan dat ik blij ben als ik even kan plassen en iets eten. Daar hebben ze echt goed over nagedacht, not :7

Kidde, geen idee, maar ik ga het testen. Bedankt!

Ik lees trouwens ook iets over ventilatie. Helaas kunnen er op mijn kamer geen ramen open, wel heb ik twee schuiven, verder twee deuren open en er kan een deur op de gang open naar buiten. Is dat voldoende? Ik heb het wel constant koud, maar een verwarming durf ik niet aan te zetten omdat ik bang ben nog meer hoofdpijn te krijgen

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Hoofdpijn door online studeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 21:13

Worden er tijdens de colleges wel pauzes ingelast?
Dat lijkt mij voor iedereen verstandig. En beweeg je wel voldoende?
Vooral omdat deze communicatie veel van je concentratie vraagt, omdat je gemakkelijk signalen mist, en geen input hebt om dat op een andere manier op te pakken (zoals nonverbale signalen).
Ik vermoed dat wanneer men de lesmethodes niet aanpast op het medium binnenkort veel studenten afhaken of overbelast raken.

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Hoofdpijn door online studeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-20 21:17

Nee, helaas niet. Iig vorige periode niet.
Ik probeer verder wel veel te bewegen. Tussendoor krachtoefeningen voor mijn rug doen en vanavond ben ik naar de sportschool gefietst en heb ik Zumba gedaan. Ik ga drie/vier per week naar de sportschool en verder vijf dagen naar mijn paard
Wat jij zegt, vermoed ik ook, maar ja, helaas niks aan te doen.

Em_

Berichten: 2180
Geregistreerd: 05-06-12
Woonplaats: Regio midden NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 21:21

Even een kleine tip om je ogen zelf alvast te checken: kijk in de verte met 2 ogen, bedek 1 oog met je hand en kijk nogmaals, wordt het beeld vervolgens wazig? Doe hetzelfde met je andere oog en ook dichtbij. Ik zie met 't ene oog ver weg minder goed en met het andere oog juist dichtbij niet zo goed. Samen compenseren mijn ogen het, maar als ik te veel tuur (op een beeldscherm) dan krijg ik er ook last van. De enige reden waarom ik soms een bril draag want verder zie ik prima zonder :)

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Hoofdpijn door online studeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-20 21:22

Oh goede tip! Ga ik morgen even testen bij daglicht!

Em_

Berichten: 2180
Geregistreerd: 05-06-12
Woonplaats: Regio midden NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 21:23

Kimmie25501 schreef:
Oh goede tip! Ga ik morgen even testen bij daglicht!

Ja dat is wel slim :P

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Hoofdpijn door online studeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 21:25

Ogen testen kan bij eigenlijk alle opticiens gewoon gratis, kleine moeite en als dat het probleem verhelpt toch echt een groot plezier. Computerbril is helemaal zo vreemd niet tegenwoordig.

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 21:26

Sizzle schreef:
Je kan toch gewoon je laptop als 2e of gedupliceerd scherm zetten en dan alleen in de camera kijken als het nodig is?
Ik heb dat in iedergeval wel zo.

Dit kan inderdaad. Ik doe het zelfde.
Mijn laptop heb ik voor de camera. Maar het scherm heb ik op mijn 2de beeldscherm.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 21:28

daantjuhhh schreef:
Sizzle schreef:
Je kan toch gewoon je laptop als 2e of gedupliceerd scherm zetten en dan alleen in de camera kijken als het nodig is?
Ik heb dat in iedergeval wel zo.

Dit kan inderdaad. Ik doe het zelfde.
Mijn laptop heb ik voor de camera. Maar het scherm heb ik op mijn 2de beeldscherm.

Externe camera aansluiten en op/boven het grote scherm klikken kan ook nog, zo werkt mijn man. Die kosten ook niet zo veel meer tegenwoordig.

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Hoofdpijn door online studeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 21:31

Dat klopt. Maar in principe niet nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 21:31

Azmay schreef:
Ogen testen kan bij eigenlijk alle opticiens gewoon gratis, kleine moeite en als dat het probleem verhelpt toch echt een groot plezier. Computerbril is helemaal zo vreemd niet tegenwoordig.

Ik zou dit inderdaad eerder doen dan zelf zo'n test en dan misschien er vanuit gaan dat er niks mis is. Als je bij een opticien specifiek aangeeft dat je veel naar een scherm moet staren kunnen ze ook meedenken.

Enjoy_

Berichten: 609
Geregistreerd: 09-06-07
Woonplaats: Heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 21:31

Maak je de aantekeningen met pen en papier of digitaal op ander scherm?
Als het eerste zou ik ook denken aan een brilletje wellicht een cilinder afwijking? Ik heb slechts -0,5 en -0,25 en cilinder van -0,5. Ik werk als dierenartsassistent en kijk de hele dag van computerscherm naar mensen achter de balie en weer terug. Als ik dat een halve dag zonder bril doe, kan je me wegbrengen. Onwijs moe, continue moeten je ogen focussen dus knijp je, onbewust, toch een beetje je ogen dicht. Sinds mijn brilletje gaat dat een heel stuk beter!