Zelfontwikkeling - selfcare & zelfliefde, op weg naar geluk

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 18:30

Darah3 schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik houd ook niet van hokjes plaatsen maar sommige dingen kunnen echt veel rust en herkenning geven en het gevoel van:’zie je wel, ik ben niet gek’. :+

Dat was voor mij ook :j
Een opluchting omdat er al vaak werd gedaan dat ik te gevoelig was en niet zo gevoelig moest zijn.

Voor mij is HSP gevoelig zijn voor prikkels, snel vermoeid raken, sfeer oppikken en emoties van anderen. En daar ook zelf last van kunnen krijgen.
Soms weet ik gewoon dat bepaalde dingen gaan gebeuren (bijv dood van mijn moeder en oma’s), meeste mensen zijn daar nog steeds heel sceptisch over. Ik heb er mee leren omgaan, want ik wéét wat ik voel en dat zit altijd goed.

Wordt echt tijd dat ik dit topic weer eens echt door ga lezen. De laatste tijd post gaan vaak over HSP en dat vind ik interessant, zeker in de (mooie combinatie) met paarden.

Helemaal eens met Suzanne F dat "labeltjes" (h)erkenning kunnen geven en is HSP bijvoorbeeld maar één facet van je persoonlijkheid. En als je alle mensen HSP of bv een autisme spectrum stoornis in één hokje wilt plaasten moet dat hokje wel heel groot zijn want ieder mens is uniek.

Darah3 ik zie dat jij vooral de valkuilen van HSP beschrijft en hoewel die ook heel belangrijk zijn om te leren herkennen om er beter mee om te kunnen gaan heeft HSP ook veel kwaliteiten en als je die ook leert zien dan heb je misschien veel minder "last" van je in en externe prikkelgevoeligheid.

Darah3

Berichten: 2808
Geregistreerd: 18-06-13

Re: Zelfontwikkeling - selfcare & zelfliefde, op weg naar geluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 22:31

Ik ervaar het niet (meer) als valkuilen, ze zijn juist heel waardevol voor me :) zeker in mijn werk.
En dat ik snel moe ben, ach heb ik een excuus voor meer dutjes doen :')
‘Last’ was niet bedoeld als ‘last dragen’ of het voelen als een last.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 23:04

Wat ik vooral merk is dat hoe meer rommel ik uit het verleden opruim, des te minder HSP ik ben.
Ik voel me veilig in mezelf en met mijn emoties en dat maakt mijn omgeving ook veilig.

Wel kan ik het desgewenst aanzetten bv op mijn werk want soms heb je gewoon die antennes nodig...of is het wel handig.

Maar, naar mijn idee heeft het erg te maken met veiligheid.

En dat is oa al mijn emoties aanvaarden, denkbeelden aanvaarde,...en dat maakt het weer veilig.

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 09:53

Ik wilde deze eens even delen. Kwam dit tegen en moest op de 1 of andere manier even aan dit topic denken.

Natuurlijk , er zit een kern van waarheid in. Als je een presentatie moet houden en je bent keizenuwachtig dan moet je soms je zelf even ergens door heen drukken en de knop om zetten. Maar waarom wordt er áltijd in dit soort quotes benadrukt dat er geen negatieve gedachtes mogen zijn? Door ze alleen maar keihard weg te drukken duw je ze ergens in en komen ze er op een andere manier of op een ander moment gewoon net zo hard weer uit. Laat die gedachtes er gewoon eens zijn, ook negatieve gedachtes. Zodat ze er uit kunnen en je ze niet wegstopt keer op keer. Anders raak je ze nooit kwijt.

Afbeelding

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-19 22:15

Deels mee eens, maar er is wel een verschil tussen gedachten en emoties/gevoelens. Ik denk dat negatieve gedachten er sowieso altijd wel eens zijn, wat dan vaak op een 'negatieve' emotie tot gevolg heeft.. en dat hoeft niet altijd zinvol te zijn. Het is dan je denken waarmee je jezelf pijn doet en dat lost imo niets op. Je kan dan wel kijken waar het wegkomt en ik vind dat het ook niet zo simpel is als even positief denken, dat is wel een proces.

Ikzelf kan gerust zeggen dat ik een negatieve denker ben en zo zijn er ook positieve denkers, mensen die overal iets moois van kunnen maken, en je hebt mensen die daar tussenin zitten.
Ik probeer het zelf zeker wel te veranderen, want als ik negatief denk voel ik me ook niet fijn, puur veroorzaakt door mijn gedachten.

Als ik het goed heb begrepen geeft Noeska Adriana een verschil aan tussen tussen gevoelens en emoties. Gevoelens komen vanuit dieper, meer intuïtief, waar emoties gevolg zijn van gedachten.

Zertab

Berichten: 12201
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 16:56

Zijn hier nog mensen actief mee bezig?

keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Zelfontwikkeling - selfcare & zelfliefde, op weg naar geluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 17:12

Yes ik nog steeds!
Volg veel inspirerende accounts op Instagram die hier toen ook gedeeld zijn.
Daarnaast ben ik nu bezig met het boek verslaafd aan liefde, echt een aanrader!

Zertab

Berichten: 12201
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Zelfontwikkeling - selfcare & zelfliefde, op weg naar geluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 17:30

Waar gaat dat boek over?

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-20 18:25

Zertab schreef:
Zijn hier nog mensen actief mee bezig?


Haha ja zeker, nog lang niet uitgeleerd :) Leuk dat je het topic weer omhoog haalt.

Ik merk bij mezelf al veel verandering met hoe het eerst was, ik kan zorgen veel beter loslaten en zit daardoor beter in mijn vel, zit meer in het nu.

Heb nog wel een aantal tegenslagen gehad maar waar ik eerder echt in een neerwaartse spiraal zou zijn gekomen blijf ik nu stabiel en oan ik ondanks dat het even moeilijk is ook gewoon blij zijn. Ik doorzie het nu ook sneller wanneer ik negatief aan het denken ben, of als ik me niet zo goed voel dat het tijdelijk is en ik die emoties er gewoon even mag laten zijn.

Ik zou met groepstherapie beginnen bij de psycholoog maar na 1 keer bij elkaar komen werd de 1,5 meter regel ingevoerd, dat is wel een beetje balen maar ze gaan kijken of als het allemaal voorbij is we het dan toch met dit groepje kunnen heropstarten.

Ondanks dat het goed gaat heb ik ook nog genoeg te leren en hoop ik met de psycholoog ook aan de slag te kunnen met mijn patronen verder doorzien en kijken hoe het anders kan.

Ik zou eigenlijk de titel moeten veranderen van op weg naar geluk naar op weg naar lichter leven, want ik denk eigenlijk dat dat beter aansluit.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-20 18:26

keeyzie schreef:
Yes ik nog steeds!
Volg veel inspirerende accounts op Instagram die hier toen ook gedeeld zijn.
Daarnaast ben ik nu bezig met het boek verslaafd aan liefde, echt een aanrader!


Ja mooi boek! Wil hem nog een keer herlezen.
Heb je de podcasts van Jan Geurts bij Eindbazen al geluisterd/gezien? Die zijn ook heel waardevol en er is dus net een nieuwe geplaatst twee week terug :)

Zertab, even samenvatting van internet afgehaald want vind het moeilijk om te omschrijven :P:
'In Verslaafd aan liefde laat Jan Geurtz op heldere wijze zien dat onze zoektocht naar liefde en erkenning voortkomt uit een fundamentele zelfafwijzing. Die proberen we te compenseren met onze zoektocht naar waardering van anderen. Maar dat werkt averechts: het maakt ons juist onzekerder en dus steeds afhankelijker. Zo ontstaat er een verslaving aan liefde, erkenning en de veiligheid van een relatie. De meeste liefdesrelaties lopen daardoor na een tijdje op de klippen, of misschien nog erger verzanden in een gezapig samenzijn zonder veel ruimte voor groeien geluk. Met humor en praktische voorbeelden toont Jan Geurtz een uitweg uit deze vicieuze cirkel. Eenmaal ontdaan van zelfafwijzing blijken onze pijnlijke emoties, maar ook onze seksuele verlangens, de toegangspoort naar een staat van zijn die volledig vrij is van beknelling en afhankelijkheid, en die met of zonder relatie vervuld is van liefde en helderheid.'

Undefined
Berichten: 3765
Geregistreerd: 18-01-09

Re: Zelfontwikkeling - selfcare & zelfliefde, op weg naar geluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 18:59

Wat een leuk topic! Soort van, niet erg leuk dat veel mensen zich down voelen. Mijn leven is in de afgelopen twee maanden compleet veranderd en ik merk dat ik ook met mezelf bezig moet. Ik ga het topic morgen even goed lezen en wat dingen opschrijven om mee aan de slag te gaan.

Zertab

Berichten: 12201
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Zelfontwikkeling - selfcare & zelfliefde, op weg naar geluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 22:50

Klinkt als een boek waar ik veel van kan leren!

Zertab

Berichten: 12201
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 16:05

Upjee. Hoe gaat het hier? :)

Joltsje

Berichten: 9027
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 12:03

Hallo,

even het topic weer tot leven roepen.
ik zocht op Jan Geurtz en kwam vooral bij dit topic uit.

ook ik ben druk bezig met "zelfliefde" en zelfbeeld.
en vooral niet blijven hangen in die negatieve trend.

ik lees en discussier hier dan graag mee. als we weer wat actiever worden dan haha.

ik "dacht" dat ik vroeger onzeker was en een slecht zelfbeeld had en dat ik daar mee wist te dealen.
eerder dit jaar vanuit het werk een assessment gedaan en daar kwam het toch allemaal weer naar boven.
en dan ga je er op letten en ga je weer lekker in het negatieve hangen.
naar de psycholoog gegaan en daar met een aantal technieken aan de slag gegaan.
via haar ook bij Jan Geurtz uitgekomen. hier en daar wat te zweverig voor mij, maar een paar van zijn podcast hebben echt wel mijn ogen geopend.

vooral het "jezelf niet identificeren met je gedachten" dat zijn gedachten, dat betekend niet dat jij dat bent.

hoe dan ook, op het moment weer wat meer een dipje. en dan zit ik ff in de slechte gedachten en dan weet ik op dat moment dat dat "mijn gedachten" zijn en dat ik er weinig mee kan. ik weet inmiddels ook dat t over gaat en ik kan me er stukje bij beetje meer bij neerleggen. ik zou het alleen graag nog liever sneller willen omturnen en kunnen loslaten. ik voel me een beetje bewust onbekwaam zeg maar.

iemand die zich hier in herkent?

en dan de 2e vraag... zit "echt gelukkig zijn" er uberhaupt wel in? ik heb zelf vooral het idee dat ik gelukkig wordt van het werken richting een doel voor dat geluk. als ik dat dan heb, dat ik dan weer op zoek moet naar iets nieuws. stilstaan en genieten lukt maar heel soms. en dan denk ik.. volledig gelukkig zijn bestaat niet. niet voor mij in ieder geval. maar hoe krijg ik over het algemeen meer rust in mezelf dat het goed is zo